Ovatko nämä metropoliitta ambrosiuksen apulaisia?? mitä tarkalleen ottaen? www.ipodiakony.com
ipodiakonit
55
4368
Vastaukset
- tottaturiset
hänen apulaisiaan ovat ja kuulemma suomen parhaita hommassaan. lie opiskelleet alaa jossakin?? tietääkö joku??
- ovatkaan
ipodiskonit? Ovatko ne piispojen henkilökohtaisia avustajia? Maksetaanko heille kuukausipalkkaa?
- heidätkin
kesän ajaksi? onko heidänkin tultava toimeen ilman palkkaa tai korvauksia koko kesä?
- on tehty
Applen iPodeista ikoneita.
- kyseessä
on siis ns alemman palvelevan kleeroksen (kleeros = papisto) korkein aste. Ipodiakonin tehtävänä on toimia piispan palvelijana piispallisissa jumalanpalveluksissa. Alempaan kleerokseen kuuluvilla ei ole pappeuden armolahjaa. Heidät siunataan virkaan, mutta ei vihitä. Kleeroksen asteet ovat: lukijat (ja joissain paikalliskirkossa kanttorit) alidiakonit diakonit presbyteerit eli papit piispat Kuten suurin osa Suomen ortodoksisen kirkon diakoneista myös alidiakonit ovat "harrastelijoita" eli he eivät saa palkkaa kirkollisten tehtäviensä hoidosta.
- itse tietoisena asiasta
itse tietoisena asiasta voin vakuuttaa että itse "harrastelija" diakonina saan aina palkkaa tuntien mukaan mitä palvelen milloinkin. Ja tuo nimi harrastelija on vähän huono..eihän kellekkään pappeuden armolahja voi olla harrastus! Uskon että helsingin alidiakoneille myös maksetaan joltakin taholta! t."harrastelija armolahja"
- oikaisit tuon
itse tietoisena asiasta kirjoitti:
itse tietoisena asiasta voin vakuuttaa että itse "harrastelija" diakonina saan aina palkkaa tuntien mukaan mitä palvelen milloinkin. Ja tuo nimi harrastelija on vähän huono..eihän kellekkään pappeuden armolahja voi olla harrastus! Uskon että helsingin alidiakoneille myös maksetaan joltakin taholta! t."harrastelija armolahja"
edellisen sepustuksen, joka jotenkin viistää joka paikassa ortodoksisen näkemyksen ulkopuolella. Niinpä, miten pappeus voisi mitenkään olla harrastus?
- edellinen vastaaja
oikaisit tuon kirjoitti:
edellisen sepustuksen, joka jotenkin viistää joka paikassa ortodoksisen näkemyksen ulkopuolella. Niinpä, miten pappeus voisi mitenkään olla harrastus?
Diakoneille ei juuri ole virkoja, alidiakoneista puhumattakaan. Lisäksi useimmilla diakoneilla ei ole teologista koulutusta, alidiakoneista puhumattakaan. Toki näille henkilöille jotain maksetaankin, maksetaanhan kuorolaisille ja ponomareillekin ainakin matkakorvauksia. Se ei kuitenkaan tätä asiaa muuta miksikään. Kirkossamme on paljon myös sivutoimisia pappeja, jotka uurastavat virassa olevan papiston apuna.
- tämäkään asia
edellinen vastaaja kirjoitti:
Diakoneille ei juuri ole virkoja, alidiakoneista puhumattakaan. Lisäksi useimmilla diakoneilla ei ole teologista koulutusta, alidiakoneista puhumattakaan. Toki näille henkilöille jotain maksetaankin, maksetaanhan kuorolaisille ja ponomareillekin ainakin matkakorvauksia. Se ei kuitenkaan tätä asiaa muuta miksikään. Kirkossamme on paljon myös sivutoimisia pappeja, jotka uurastavat virassa olevan papiston apuna.
ettei ole diakonien virkojakaan, eikä heillä ole edes teologista koulutustakaan, voi voi, ehkä tarkistat ensin asian ja kirjoittelet vasta sitten, mitähän tälläkin haluat kertoa, ehkä itsestäsi
- edellinen vastaaja
tämäkään asia kirjoitti:
ettei ole diakonien virkojakaan, eikä heillä ole edes teologista koulutustakaan, voi voi, ehkä tarkistat ensin asian ja kirjoittelet vasta sitten, mitähän tälläkin haluat kertoa, ehkä itsestäsi
muualla kuin katedraaleissa. Ota itse selvää asioista ja kirjoittele sitten vasta.
- olet ainakin
edellinen vastaaja kirjoitti:
muualla kuin katedraaleissa. Ota itse selvää asioista ja kirjoittele sitten vasta.
väärässä!
- kirkossa on
edellinen vastaaja kirjoitti:
muualla kuin katedraaleissa. Ota itse selvää asioista ja kirjoittele sitten vasta.
hyvin usein samalla henkilöllä useita tehtäviä, esim. uskonnonopettaja voi olla sekä pappi että opettaja, kanttori oman työn lisäksi myös diakoni. Se ettei ole "virassa", ei tarkoita etteikö tehtävään olisi vihkimyksen edellyttämää ja tarvittavaa koulutuksta, eikä tällaisessakaan tapauksessa voida sanoa, että pappi tai diakoni olisi harrastaja, ei edes lainausmerkeissä harrastaja.
- ovat pääasiassa
kirkossa on kirjoitti:
hyvin usein samalla henkilöllä useita tehtäviä, esim. uskonnonopettaja voi olla sekä pappi että opettaja, kanttori oman työn lisäksi myös diakoni. Se ettei ole "virassa", ei tarkoita etteikö tehtävään olisi vihkimyksen edellyttämää ja tarvittavaa koulutuksta, eikä tällaisessakaan tapauksessa voida sanoa, että pappi tai diakoni olisi harrastaja, ei edes lainausmerkeissä harrastaja.
teologisesti kouluttamattomia tai vain aivan vähäisen koulutuksen omaavia. Eri asia on se, että kaikki papiksi vihittävät vihitään kaikkiin alempiin pappeuden asteisiin vuoron perään ensiksi lukijoiksi, sitten alidiakoneiksi, sitten diakoneiksi ja sitten papeiksi. Jokainen pappi siis palvelee vähän aikaa diakoninakin. Uskonnonopettajissakin on paljon sellaisia, joilla on vain 35 ov teologisia opintoja. Se on liian vähän.
- vielä vähän aikaa
ovat pääasiassa kirjoitti:
teologisesti kouluttamattomia tai vain aivan vähäisen koulutuksen omaavia. Eri asia on se, että kaikki papiksi vihittävät vihitään kaikkiin alempiin pappeuden asteisiin vuoron perään ensiksi lukijoiksi, sitten alidiakoneiksi, sitten diakoneiksi ja sitten papeiksi. Jokainen pappi siis palvelee vähän aikaa diakoninakin. Uskonnonopettajissakin on paljon sellaisia, joilla on vain 35 ov teologisia opintoja. Se on liian vähän.
"Jokainen pappi siis palvelee vähän aikaa diakoninakin." Joskus viikon, joskus peräti kaksi.
- rakastunutihailija
on ne sitten komiata poikia www.ipodiakony.com
- on tainnut
pistää sinua.
- yxi vaan
Onkos noista ko. nettisivuilla esiintyvistä nuorista herroista ketään vihitty oikeasti ipodiakoniksi?
- tietäisit, että
ipodiakoneita ei vihitä, vaan siunataan tehtäväänsä!
- nuorista herroista
tietäisit, että kirjoitti:
ipodiakoneita ei vihitä, vaan siunataan tehtäväänsä!
joku siunattu ipodiakoniksi? Eikös oikeilta ipoilta vaadita tuossa ko. vihkimys-siunauksessa jo tiettyjä lupauksia???
- jos tarkoitat
nuorista herroista kirjoitti:
joku siunattu ipodiakoniksi? Eikös oikeilta ipoilta vaadita tuossa ko. vihkimys-siunauksessa jo tiettyjä lupauksia???
sitä, että silloin olisi pitänyt jo valita tahtooko olla naimisissa vai naimaton, niin erehdyt. Vasta diakoniksi vihlkimisen jälkeen ei saa enää avioitua. Ipona voi toimia kuka tahansa ortodoksinen mies, ei niihin tehtäviin välttämättä mitään siunausta eli kheirotesiaa vaadita. Samoin lukijana voi toimia muukin kuin vihitty lukija. Myös naiset toimivat usein lukijoina, vaikka heitä ei vihitä lukijoiksi.
- ainakin
jos tarkoitat kirjoitti:
sitä, että silloin olisi pitänyt jo valita tahtooko olla naimisissa vai naimaton, niin erehdyt. Vasta diakoniksi vihlkimisen jälkeen ei saa enää avioitua. Ipona voi toimia kuka tahansa ortodoksinen mies, ei niihin tehtäviin välttämättä mitään siunausta eli kheirotesiaa vaadita. Samoin lukijana voi toimia muukin kuin vihitty lukija. Myös naiset toimivat usein lukijoina, vaikka heitä ei vihitä lukijoiksi.
täällä lounaassa ipoksi pääsee kuka vaan. Jotkut eivät ole olleet montaakaan päivää ortodokseja,kun jo pääsevät kirkollisiin tehtäviin.
- koota hovipoikia
ainakin kirjoitti:
täällä lounaassa ipoksi pääsee kuka vaan. Jotkut eivät ole olleet montaakaan päivää ortodokseja,kun jo pääsevät kirkollisiin tehtäviin.
luterilaisista kun ortodoksit ovat muualla...
- alttaripalvelijoiksi
koota hovipoikia kirjoitti:
luterilaisista kun ortodoksit ovat muualla...
ottaa eikä muihinkaan kirkon toimiin. Kyllä kaikki alttarissa palvelevat ovat ortodokseja. Kuorolaisissa voi joskus olla toisuskoisiakin.
- vaan pääsääntöisesti
alttaripalvelijoiksi kirjoitti:
ottaa eikä muihinkaan kirkon toimiin. Kyllä kaikki alttarissa palvelevat ovat ortodokseja. Kuorolaisissa voi joskus olla toisuskoisiakin.
ovat luterilaisia tiukkapipoja. Varsinkin Turussa.
- ihanaaaaaaa leijonat
vaan pääsääntöisesti kirjoitti:
ovat luterilaisia tiukkapipoja. Varsinkin Turussa.
Lopettakaa turha parjaaminen ja tulkaa mukaan palvelemaan kirkkoa Jumalan kunniaksi. Kyllä töitä aina löytyy ponomareille, kellosoittajille, tuohusten myyjille ja sammuttajille, kuorolaisille, ipodiakoneille, kirkkokahvien laittajille, siivoojille. Useimmissa kirkossa näitä töitä tehdään puhtaasti vapaaehtoisin voimin. Ainakin pienemmissä kirkoissa.
- vihkiminen!
tietäisit, että kirjoitti:
ipodiakoneita ei vihitä, vaan siunataan tehtäväänsä!
Olen sattumoisin nähnyt sen toimituskaavan, ja rukoukset, jotka piispa lukee ipoksi vihkimisessä. Ja siinä on päällä otsake, jossa lukee suurin kirjaimin IPODIAKONIKSI VIHKIMINEN. Taitaapi olla aikoinaan AP Paavalin toimittamasta kirjasta. Henkilöt, jotka on vihitty ipodiakoneiksi, Helsingin hiippakunnassa alidiakoneiksi, saavat todistuksen piispalta vihkimyksestä, ei siunaamisesta.
- theoforos
vihkiminen! kirjoitti:
Olen sattumoisin nähnyt sen toimituskaavan, ja rukoukset, jotka piispa lukee ipoksi vihkimisessä. Ja siinä on päällä otsake, jossa lukee suurin kirjaimin IPODIAKONIKSI VIHKIMINEN. Taitaapi olla aikoinaan AP Paavalin toimittamasta kirjasta. Henkilöt, jotka on vihitty ipodiakoneiksi, Helsingin hiippakunnassa alidiakoneiksi, saavat todistuksen piispalta vihkimyksestä, ei siunaamisesta.
Minustakin yleensä suomeksi puhutaan lukijaksi ja ipodiakoniksi vihkimisestä eikä siunaamisesta. Voi olla, että joillain on pyrkimyksenä kehittää suomeksi termivastineet hirotonialle ja hirothesialle siten, että hirotoniaa vastaisi vihkiminen ja hirothesiaa siunaaminen, mikä voisi olla ihan hyvä erottelu sinänsä, mutta ainakaan toistaiseksi tuollainen ei taida olla lyönyt läpi, eikä siksi ole syytä väittää, että ipodiakoniksi ja lukijaksi siunaattaisiin ja diakoniksi, papiksi ja piispaksi vihittäisiin, koska käytännössä tuollaista erottelua ei suomalaisortodoksisessa kielenkäytössä kuitenkaan tehdä. Englanniksi ja venäjäksi käytetään sanoja ordination ja rukopolozhenie sekä ylemmän että alemman papiston vihkimisestä, tosin venäjäksi esiintyy tuon lisäksi alemman papiston vihkimisestä myös sanaa osvjaschenie, eli pyhittäminen. En tiedä onko englannissa olemassa mitään omaa vaihtoehtoista sanaansa alemman papiston vihkimiselle.
- theoforos
jos tarkoitat kirjoitti:
sitä, että silloin olisi pitänyt jo valita tahtooko olla naimisissa vai naimaton, niin erehdyt. Vasta diakoniksi vihlkimisen jälkeen ei saa enää avioitua. Ipona voi toimia kuka tahansa ortodoksinen mies, ei niihin tehtäviin välttämättä mitään siunausta eli kheirotesiaa vaadita. Samoin lukijana voi toimia muukin kuin vihitty lukija. Myös naiset toimivat usein lukijoina, vaikka heitä ei vihitä lukijoiksi.
Perinteisesti ei ole saanut avioitua enää ipodiakoniksi vihkimisen jälkeen. Jos en kauheasti erehdy, niin se lukee jopa kirkon kanoneissa. Slaavilaisessa käytännössä on kuitenkin sittemmin tullut tavaksi sallia avioituminen vielä ipodiakoniksi vihkimisen jälkeen (mutta ei enää diakoniksi vihkimisen jälkeen), mutta kreikkalaisessa käytännössä ilmeisesti edelleen on niin, ettei saa avioitua enää ipodiakoniksi vihkimisen jälkeen.
- olen asian
theoforos kirjoitti:
Perinteisesti ei ole saanut avioitua enää ipodiakoniksi vihkimisen jälkeen. Jos en kauheasti erehdy, niin se lukee jopa kirkon kanoneissa. Slaavilaisessa käytännössä on kuitenkin sittemmin tullut tavaksi sallia avioituminen vielä ipodiakoniksi vihkimisen jälkeen (mutta ei enää diakoniksi vihkimisen jälkeen), mutta kreikkalaisessa käytännössä ilmeisesti edelleen on niin, ettei saa avioitua enää ipodiakoniksi vihkimisen jälkeen.
ymmärtänyt, ja joskus jo hyvin kauan sitten itsekin huomioinut tämän ristiriidan, kun olen ihmetellyt jopa lukioikäisten tai parikymppisten nuorten miesten toimivan ipodiakoneina
- ipoja
olen asian kirjoitti:
ymmärtänyt, ja joskus jo hyvin kauan sitten itsekin huomioinut tämän ristiriidan, kun olen ihmetellyt jopa lukioikäisten tai parikymppisten nuorten miesten toimivan ipodiakoneina
Ipon tehtävässähän voi toimia kuka vain aivan niin kuin lukijanakin. Oman kirkkomme käytäntö on se, että alidiakoniksi vihitty voi vielä avioitua, vasta diakonillahan on papeuden armolahja, joten on loogista, että raja on siinä. Lyön vetoa, että venäläinen käytäntö on vanhempia ja alkuperäisempi kuin nykyinen kreikkalainen käytäntö. Usein on näin.
- eikä kheirotonia!
vihkiminen! kirjoitti:
Olen sattumoisin nähnyt sen toimituskaavan, ja rukoukset, jotka piispa lukee ipoksi vihkimisessä. Ja siinä on päällä otsake, jossa lukee suurin kirjaimin IPODIAKONIKSI VIHKIMINEN. Taitaapi olla aikoinaan AP Paavalin toimittamasta kirjasta. Henkilöt, jotka on vihitty ipodiakoneiksi, Helsingin hiippakunnassa alidiakoneiksi, saavat todistuksen piispalta vihkimyksestä, ei siunaamisesta.
On aivan sama mitä suomenkielistä sanaa siitä käytetään. Kheirotonia on alttarissa tapahtuva diakoniksi, papiksi tai piispaksi vihkiminen. Siinä saadaan pappeuden armolahja. Kheirotesia on taas alemman kleeroksen virkoihin vihkiminen tai siunaaminen. Kheirotesiassa ei saada pappeuden armolahjaa. Ymmärrätkö, kreikkalaiset termit ratkaisevat asian eivätkä suomenkieliset!
- tarkentajalta
jos tarkoitat kirjoitti:
sitä, että silloin olisi pitänyt jo valita tahtooko olla naimisissa vai naimaton, niin erehdyt. Vasta diakoniksi vihlkimisen jälkeen ei saa enää avioitua. Ipona voi toimia kuka tahansa ortodoksinen mies, ei niihin tehtäviin välttämättä mitään siunausta eli kheirotesiaa vaadita. Samoin lukijana voi toimia muukin kuin vihitty lukija. Myös naiset toimivat usein lukijoina, vaikka heitä ei vihitä lukijoiksi.
"jos tarkoitat sitä, että silloin olisi pitänyt jo valita tahtooko olla naimisissa vai naimaton, niin erehdyt. Vasta diakoniksi vihlkimisen jälkeen ei saa enää avioitua." Tämä on väärä tieto. Lukijaksi vihitty saa mennä naimisiin menettämättä lukijan arvoa. Sen sijaan ipodiakoniksi vihitty ei saa mennä naimisiin menettämättä ipodiakonin arvoa. Veikkaanpa, että nuoria herroja ei ole vihitty ipodiakoneiksi. Vihkimyksen puute kuitenkaan ei estä toimimasta ipodiakonin tehtävässä stikari ja orari yllä, aivan kuten lukijaksi vihkimyksen puute ei estä toimimasta kirkossa lukijana. Sen sijaan ilman vihkimystä ei liene sallittua esiintyä papiston viitassa.
- turkkuslaine
vaan pääsääntöisesti kirjoitti:
ovat luterilaisia tiukkapipoja. Varsinkin Turussa.
Turun kuorossa ei ole luterilaisia tiukkapipoja eikä juuri muunlaisiakaan luterilaisia.
- theoforos
ipoja kirjoitti:
Ipon tehtävässähän voi toimia kuka vain aivan niin kuin lukijanakin. Oman kirkkomme käytäntö on se, että alidiakoniksi vihitty voi vielä avioitua, vasta diakonillahan on papeuden armolahja, joten on loogista, että raja on siinä. Lyön vetoa, että venäläinen käytäntö on vanhempia ja alkuperäisempi kuin nykyinen kreikkalainen käytäntö. Usein on näin.
Tarkistin kanoneista. Apostolien kanoni 26 sanoo, että avioitua voivat ainoastaan lukijat ja kanttorit, ja Trullon kanoni 6 toistaa tuon ja täsmentää, että ipodiakonit, diakonit, papit ja piispat eivät voi avioitua enää vihkimisen jälkeen.
- vedon
ipoja kirjoitti:
Ipon tehtävässähän voi toimia kuka vain aivan niin kuin lukijanakin. Oman kirkkomme käytäntö on se, että alidiakoniksi vihitty voi vielä avioitua, vasta diakonillahan on papeuden armolahja, joten on loogista, että raja on siinä. Lyön vetoa, että venäläinen käytäntö on vanhempia ja alkuperäisempi kuin nykyinen kreikkalainen käytäntö. Usein on näin.
ettekö te äitikirkkolaiset jo vihdoin ymmärrä että ortodoksisuus ei ole syntynyt venäjällä ja ettei jeesus ollut moskovalainen
- siinä missä
vedon kirjoitti:
ettekö te äitikirkkolaiset jo vihdoin ymmärrä että ortodoksisuus ei ole syntynyt venäjällä ja ettei jeesus ollut moskovalainen
helsinkiläinenkin! Valitettavasti on vain näin, että kreikkalainen traditio ei useinkaan ole sitä alkuperäistä ja oikeaa ortodoksiaa. Penkit kirkossa! (sic!)
- sillä
tarkentajalta kirjoitti:
"jos tarkoitat sitä, että silloin olisi pitänyt jo valita tahtooko olla naimisissa vai naimaton, niin erehdyt. Vasta diakoniksi vihlkimisen jälkeen ei saa enää avioitua." Tämä on väärä tieto. Lukijaksi vihitty saa mennä naimisiin menettämättä lukijan arvoa. Sen sijaan ipodiakoniksi vihitty ei saa mennä naimisiin menettämättä ipodiakonin arvoa. Veikkaanpa, että nuoria herroja ei ole vihitty ipodiakoneiksi. Vihkimyksen puute kuitenkaan ei estä toimimasta ipodiakonin tehtävässä stikari ja orari yllä, aivan kuten lukijaksi vihkimyksen puute ei estä toimimasta kirkossa lukijana. Sen sijaan ilman vihkimystä ei liene sallittua esiintyä papiston viitassa.
alidiakoneiksi vihittyjä, jotka jäävät tähän arvoon on äärimmäisen vähän. Itse tiedän vain yhden sellaisen henkilön, nyt jo edesmenneen. Alidiakoni on tyypillinen läpikulkuvirka kohti korkeampia pappeuden asteita. Yleensä alidiakonina ollaan päivän tai pari. Mitä viittaan tulee, niin sen saa, jos on vihitty lukijaksi.
- theoforos
sillä kirjoitti:
alidiakoneiksi vihittyjä, jotka jäävät tähän arvoon on äärimmäisen vähän. Itse tiedän vain yhden sellaisen henkilön, nyt jo edesmenneen. Alidiakoni on tyypillinen läpikulkuvirka kohti korkeampia pappeuden asteita. Yleensä alidiakonina ollaan päivän tai pari. Mitä viittaan tulee, niin sen saa, jos on vihitty lukijaksi.
Helsingin seurakunnan alueella on ainakin muutamia ipodiakoniksi vihittyjä, itselle tulee mieleen neljä, mutta voi niitä olla enemmänkin, eivätkä kaikkia välttämättä ole niin aktiivisia kirkossa. Kyseessä on jo hyvin aikuiseen ikään ehtineitä. Joskus saattaa nähdä ipodiakoneina myös piispallisisissa palveluksissa, mutta tyypillisimmin ipodiakoneina toimii noita nuorempia, joita ei ole vihitty ipodiakoneiksi.
- Lounaassa
ainakin kirjoitti:
täällä lounaassa ipoksi pääsee kuka vaan. Jotkut eivät ole olleet montaakaan päivää ortodokseja,kun jo pääsevät kirkollisiin tehtäviin.
tuntuu pääsevän papeiksikin kuka vaan.
- Kanonilla jymäytetty
theoforos kirjoitti:
Tarkistin kanoneista. Apostolien kanoni 26 sanoo, että avioitua voivat ainoastaan lukijat ja kanttorit, ja Trullon kanoni 6 toistaa tuon ja täsmentää, että ipodiakonit, diakonit, papit ja piispat eivät voi avioitua enää vihkimisen jälkeen.
ihanko tosissasi väität ettei saa avioitua uudelleen? Lopettakaa tekopyhäily.
- theoforos
Kanonilla jymäytetty kirjoitti:
ihanko tosissasi väität ettei saa avioitua uudelleen? Lopettakaa tekopyhäily.
En minä väitä mitään. Kerroin vain, mitä kirkon kanonit asiasta sanovat, ja kanonien mukaan johonkin pappeuden asteeseen ipodiakonista ylöspäin vihitty ei voi mennä avioliittoon. Käytännössä piispat voivat tietysti aina tapauskohtaisesti katsoa läpi sormiensa kanoneja sovellettaessa, ja vaikka itse tilanteessa toimittaisiinkin kanonien mukaisesti, eli avioliittoon menevä, joka on sitä ennen vihitty johonkin pappeuden asteeseen, menettää kirkollisen asemansa, piispa voi joskus myöhemmin palauttaa hänelle tuon aseman. Tiedän että ainakin tällaisia pappeja on Suomen ortodoksisessa kirkossa (eli pappeus palautettu myöhemmin), ja mahdollisesti myös diakonejakin. Ja kuten jo aikaisemmin totesin, ipodiakonien osalta avioliitonsolmimiskieltoa ei yleensäkään noudateta kaikissa paikalliskirkoissa, vaikka se kirkon kanoneissa lukeekin.
- äimän käki
Onko ortodoksisuus kiiltokuvia, vaiko elämää Kristuksessa ilman kultaa ja loistoa? Kulta ja loisto kuulukoot vain ja ainoastaan Herramme temppeleihin. Jk. Itse olen vihitty lukijaksi, sitten ipoksi. Silti en ole poseerannut kotisivuilla palveluasussani.
- hypervihitty
jollaiset papeilla ja piispoilla vasta monimutkaiset ovatkin. Mitä jumalanpalveluspuvuissakin nyt sitten on moitittavaa? Kyllä tällä palstalla osataan! Arvelenettet ole ortodoksi, sillä me yleensä tunnemme Kirkon jumalanpalveluspukujen syvän symboliikan.
- theoforos
Herran temppelissähän ne kuvat muistaakseni on otettukin.
- äimän käki
hypervihitty kirjoitti:
jollaiset papeilla ja piispoilla vasta monimutkaiset ovatkin. Mitä jumalanpalveluspuvuissakin nyt sitten on moitittavaa? Kyllä tällä palstalla osataan! Arvelenettet ole ortodoksi, sillä me yleensä tunnemme Kirkon jumalanpalveluspukujen syvän symboliikan.
Komeita ovat puvut, kuten kantajansakin:) Jk. Olen ihan oikeesti ortodoksi. Ipokin vielä.
- äimän käki
theoforos kirjoitti:
Herran temppelissähän ne kuvat muistaakseni on otettukin.
"Herran temppelissähän ne kuvat muistaakseni on otettukin." Jk. Sinäkö kuvasit?
- theoforos
äimän käki kirjoitti:
"Herran temppelissähän ne kuvat muistaakseni on otettukin." Jk. Sinäkö kuvasit?
En kuvannut. Enkä muuten ole mukana kuvissakaan, mikäli joku sellaista sattuu epäilemään. Kysymys oli siitä, että olen käynyt tuolla sivulla joskus aikaisemmin, mutta koska siitä on jo aikaa, en ihan tarkkaan muista, mitä kuvia siellä oli. Muistaakseni ne kuitenkin olivat kirkossa otettuja.
- theoforos
theoforos kirjoitti:
En kuvannut. Enkä muuten ole mukana kuvissakaan, mikäli joku sellaista sattuu epäilemään. Kysymys oli siitä, että olen käynyt tuolla sivulla joskus aikaisemmin, mutta koska siitä on jo aikaa, en ihan tarkkaan muista, mitä kuvia siellä oli. Muistaakseni ne kuitenkin olivat kirkossa otettuja.
Heräsi pieni epäilys, ja kävin läpi kuvat. Kävi ilmi, että olin kuitenkin mukana kahdessa kuvassa, mutta sen verran pienenä, että tuskin kukaan niiden perusteella osaa tunnistaa.
- äimän käki
theoforos kirjoitti:
Heräsi pieni epäilys, ja kävin läpi kuvat. Kävi ilmi, että olin kuitenkin mukana kahdessa kuvassa, mutta sen verran pienenä, että tuskin kukaan niiden perusteella osaa tunnistaa.
vain muistisi pätkii, kuten jo aluksi epäilinkin:)
- ja tutustunut
Olen puhunut ja tutustunut kyseisiin ipodiakoneihin ja voin sanoa että ovat erittäin fiksuja ja ihania ihmisiä! Osaavat asiansa ja ovat hyvin perillä kirkon traditiosta ja historiasta! Metropoliitta ambrosius on kyllä varmasti valinnut helmaansa hiippakuntansa fiksuimmat ja osaavimmat nuoret herrat. Miksi te mollaatte heitä kun he palvelevat kirkkoa koko elämällään?? hienoja kuvia! Onkohan heillä ammattikuvaaja??
- ........
On kovin merkillistä, ettei kuvista tunnu löytyvän naisen kuvaa kaivamallakaan. Onko tämä otos Ambron arkipäivästä! Hyi Apua!
- Ihan TYHMÄ??
Nunnat ja ipotdiakonit pitävät huolta piispastaan koska piispa on munkki!
- voi pojat ja teidän fobiat!
huono, että vasta sinä pikkukala menit siihen!
- Fjodor D.
Miksi piispan asussa esiintyvällä henkilöllä on vasemmassa kädessä kihlasormus? Miksi hänellä on lännen kirkkojen papiston sokeripalakaulus? Missä on hänen patriarkkansa istuin?
- raskaat vaatteet
leski tai naimaton. Tässä tapauksessa on kyseessä leski, joka ehkä haluaa kunnioittaa edesmenneen vaimon muistoa? Kepeempi puku lienee käytännön sanelema. " lue enemmän, luulet vähemmän "
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305842Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144404Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391569Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 681313
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161