aikamatkailun ongelma Star trekissä

avataan ongelma

Oletetaan, että Star Trek universumissa maata kiertää vuodesta 2218 alkaen avaruusasema, olkoon nimeltään Polaris. Asemaa komentaa laivaston kapteeni Jack Stewart. Mies komentaa asemaa toisena komentajana aina vuoteen 2245 saakka. olettakaamme, että tuona vuonna kyseinen avaruusasema kärsii vaurion ja tuhoutuu maan kiertoradalla täydellisesti. Tiedämme siis, että asema rakennettiin valmiiksi vuoteen 2218 mennessä ja se tuhoutui 2245. Voiko sama asema olla olemassa historian uudelleen tulkinnassa eri tavalla ja päätyä aivan erilaiseen kohtaloon kuin tuhoutuminen vuonna 2245? Minun mielestäni ei voi, koska historia on tapahtunut ketjuna joka alkoi ja päättyi aseman tuhoon erinäisistä syistä. Jos joku matkaisi aseman tuhoa edeltäviin hetkiin ja muuttaisi jotakin erityisen radikaalisti vuonna 2245 sinä päivänä jona oletettu asema tuhoutuisi, voisi toki käydä niin, että itse asema onkin olemassa esimerkiksi vielä vuonna 2379. Mutta tarinaa ei voi kertoa alusta asti uusiksi olettamalla, että joku Romulani lentää vähän peukaloimaan aseman valmistumisen aikaista historiaa ja pyyhkii samalla todella tapahtuneen kanoonin pois. JJ Abrams on siis käsittänyt aikamatkailun idean Star Trekissä aivan väärin. Ei tähtilaivaston ja Enterprisen historiaa voi vääntää tapahtumaan täysin erilailla kuin se tapahtui. Sitäpaitsi muutos vaikuttaisi suoraan tulevaisuuteen siten, että kapteeni Picard miehistöineen lakkaisi olemasta koska historia ei koskaan johtaisikaan TNG:n maailmaan. TNG:ssä aikavääristymät on aina korjattu tavalla tai toisella. Yesterday's Enterprise oli yksi esimerkki siitä, että vaihtoehtoinen tulevaisuus suljettiin lähettämällä Enterprise-C takaisin tuhoutumaan menneisyyteen taistelussa. Star Trek First Contactissa vahingollinen historian muutos suljettiin tuhoamalla Borgit maan kiertoradalle ja lentämällä historiallinen Zefram Cochranen ensimmäinen poimulento, joskin Enterprisen väen avustuksella. Historia kuitenkin pakotettiin tapahtumaan oikein. JJ Abramsin versiota Star Trekin historian muuttumisesta ei korjata kuitenkaan mitenkään. Jos elokuvan tapahtumat jäävät voimaan, TNG ei voi tapahtua koska koko historia tapahtuu toisin kuin oikeassa TOS-kanoonissa. Eli JJ Abramsin tekemät muutokset täytyisi kirjoittaa pois Star Trekin historiasta jossakin muussa elokuvassa esimerkiksi lähettämällä Enterprise-E pysäyttämään aikamatkialua harrastava Romulani ennen kuin tämä pääsee luomaan uuden historian vanhan tilalle.

5

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin,

      kuin siinä simpsonien jaksossa, jossa Homer matkustaa vahingossa ajassa ja muuttaa maailman.

    • ..s..ss..s....

      aivot narikkaan vaan kun (jos...) katsot Trekki-menoa. Ei kiinnosta mitkään korjaukset. Se on viihdettä. Mutta onneksi Star Wars sentään on miesten elokuvaa parhaimmillaan.

    • Marvelisti

      Puhutko nyt vanhan star trekin remakesta?, tietenkin siinä seikkaillaan rinnakkais todellisuudessa, jossa asiat tapahtuvat erilailla, ihan vain sen takia ettei tarvitsisi kopioida vanhan trekin juonia suoraan.

      Aikamatkatessa aika haaraantuu paradoksin estämiseksi ja eri aikalinjassa asiat tapahtuvat eritavalla, eikä siellä asioiden tekeminen vaikuta alkuperäiseen aikalinjaan millään tavalla.

      Eli, mitään virhettä ei ole tapahtunnut, ole ihan huoletta.

      • .......

        Kaikki siis tapahtuu "rinnakkais todellisuudessa" - vanha Spock tapaa nuoremman Spockin jne. Tämä luo elokuvan tekijöille paljon enemmän mahdollisuuksia toteuttaa ideoita.

        Ja kun tällaisistä koko perheen scifihömpistä on kyse, ei todellakaan kannata alkaa analysoimaan liikaa...


    • Larry the Chef

      Se on viihdettä.

      Ja muuten, toistaiseksi ei ole tehty yhtään aikamatkailu-tarinaa missä ei olisi ollut paradokseja.
      Niitä vain tulee, älä ole nörtti-trekkie , vaan nauti hienosta leffasta.
      Leffa voi olla hieno vaikka juoni olisi ihan kökkö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe