MITEN SUU PANNAAN

TULEVANA AIKANA

Liikenne- ja viestintäministeriö www.lvm.fi Lehdistötiedote 8.5.2009 Ajokortin voimassaoloaika lyhenee EU:n uusi ajokorttidirektiivi tuo muutoksia suomalaisten ajokorttien luokitukseen, voimassaoloaikoihin, ikärajojen porrastuksiin ja turvatasoon. Se vaikuttaa myös ajo-opetukseen ja ajokortin ylläpidosta syntyviin kustannuksiin. Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä jätti esityksensä direktiivin mukaisista ajokorttilainsäädännön muutoksista ministeriölle 8. toukokuuta 2009. Direktiivin mukainen ajokorttilainsäädäntö tulee voimaan tammikuussa 2013. Ajokortit uusittava määrävuosin Ministeriön työryhmä esittää, että henkilöauton, moottoripyörän ja mopon ajokortit olisivat voimassa 15 vuotta kerrallaan kunnes henkilö täyttää 70 vuotta. Sen jälkeen ajokortit uusittaisiin viiden vuoden välein, jolloin kortin uusinta edellyttää myös lääkärintarkastusta. Kuorma- ja linja-auton ajokortit olisivat voimassa 5 vuotta. Kuorma-autovetoisen E-luokan ajoneuvoyhdistelmän ja linja-auton kuljettajan yläikäraja poistuisi. Kun kortin haltija täyttää 45 vuotta, olisi ajokorttia uusittaessa aina esitettävä lääkärintodistus. Kuljettajan täytettyä 70 vuotta, ajokortti uusittaisiin enintään kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Kaikissa ajokorttiluokissa valokuva tulisi uusittavaksi 15 vuoden välein. Samoin kaikissa luokissa luovuttaisiin 45-vuotiaiden näöntarkastusvelvollisuudesta. Kaikki nykymallin mukaiset ajokortit on vaihdettava uusiin vuoteen 2033 mennessä. Tällöin Euroopan laajuisesti on käytössä yhtenäinen korkean turvatason ajokorttimalli. Mopoille uusi ajokorttiluokka AM Uusi AM-luokka vastaisi nykyistä M-luokkaa ja sisältäisi mopot ja kevyet nelipyöräiset ajoneuvot. Mopon kuljettamisen vähimmäisikä säilyisi 15 vuodessa. Kevyen nelipyörän kuljettajan vähimmäisikä olisi 16 vuotta. AM-ajokortin suorittaminen edellyttäisi opetusta ja vähintään teoria- ja käsittelykokeen suorittamista. Nykyinen M-luokan ajokortti edellyttäisi ajo-opetusta sekä teoria- ja käsittelykoetta jo vuoden 2010 alusta lukien. Kevyitä nelipyöriä koskevat muutokset tulisivat kuitenkin voimaan vasta vuonna 2013, mihin asti mopon M-luokan ajokortin suorittaminen oikeuttaisi myös kevyen nelipyörän kuljettamiseen. Muutoksia moottoripyöräluokituksiin Moottoripyöräluokituksiin työryhmä ehdottaa lisättäväksi väliluokan A2, joka vastaa nykyistä alkuvaiheessa tehorajoitettua A-luokkaa. A1-luokan vähimmäisikä olisi 16 vuotta ja A2-luokan 18 vuotta. A-luokan vähimmäisikä olisi 20 vuotta, jos henkilöllä on kahden vuoden kokemus alemmasta moottoripyöräluokasta. Lisäksi häneltä edellytettäisiin päivän koulutus. Ilman aiempaa kokemusta A-luokan moottoripyörän ajo-oikeuden voisi suorittaa 24-vuotiaana. Mahdollisuus nykyistä painavampien yhdistelmien kuljettamiseen Työryhmän esityksessä ehdotetaan myös henkilöautovetoisen ajoneuvoyhdistelmän painorajojen nostoa. B-luokan ajokortilla saisi edelleen kuljettaa perävaunua jonka kokonaismaissa on enintään 750 kg. Jatkossa ajokortti oikeuttaisi kuljettamaan myös yli 750 kg:n perävaunua, jos koko yhdistelmän massa on alle 4 250 kg. Tällaisen yhdistelmän kuljettaminen edellyttäisi kuitenkin erillisen ajokokeen suorittamista. Ajokorttiluokka BE säilyisi edelleen, mutta sen oikeuttamalle perävaunulle asetettaisiin 3 500 kg:n painorajoitus. Mikäli perävaunun kokonaismassa ylittää tämän rajan, edellyttäisi sen kuljettaminen C1-luokan kuorma-autokorttia. Kuorma- ja linja-autokorttien vähimmäisiät nousevat Kuorma- ja linja-autojen ajokorttien osalta työryhmä ehdottaa, että C-luokan kuorma-autokortin vähimmäisikä nousisi 21 vuoteen, C1-luokan ikärajan pysyessä edelleen 18 vuodessa. D-luokan linja-auton ajokortin vähimmäisikä nousisi 24 vuoteen. D1-luokassa vähimmäisikä pysyisi 21 vuodessa. Ammattipätevyyden kautta C- ja D-luokan ajo-oikeuden voi saada nuorempana. Ajo-opetukseen aiemmin Samanaikaisesti direktiivin käyttöön oton kanssa uudistetaan kuljettajaopetusta. Uudistus perustuu Valtioneuvoston liikennepoliittisen selontekoon. Työryhmä esittää, että autokoulun tai muun ajo-opetuksen voisi aloittaa jo 17-vuotiaana. Autokoulussa opetuskertoja lisättäisiin 10 ajokerralla. Yksityisopetuksessa on osallistuttava muutaman kerran myös autokouluopetukseen. Työryhmä esittää lisäksi, että autokoululupia koskevia edellytyksiä tarkistettaisiin palveludirektiivin vaatimuksista johtuen. Luvan saamisen edellytyksiä lievennettäisiin ja luvat myönnettäisiin kaikilta osin valtakunnallisina. Luvat olisivat voimassa toistaiseksi. Autokoululuvat myönnettäisiin joko henkilöauto- moottoripyörä- ja mopo-opetukseen tai kuorma- ja linja-auton kuljettajaopetukseen oikeuttavina. Ajokortista lisäkustannuksia Ajokorttilainsäädännön muuttamisesta aiheutuu kustannuksia lähinnä ajokortin uusimisen ja uusien opetusvaatimusten muodossa. Ajokortin hallinnollisesta uusimisesta kertyy noin 50 euron kertakustannus. Tämän lisäksi tulevat kustannukset terveystarkastuksesta ja mahdollisesta uudesta ajokokeesta. Kokonaiskustannukset määräytyvät uusimiskertojen mukaan. Esimerkiksi henkilöauton ajokortti tulee uusittavaksi noin kolme kertaa ennen 70 ikävuotta. Myös autokoulu ajo-opetuksesta syntyy lisäkustannuksia arviolta 250-300 euroa. Opetuslupaoppilaille ja heidän ohjaajilleen kustannuksia syntyy yhteensä noin 350-400 euroa. Mopokortin hankkiminen tulee maksamaan arviolta 400-500 euroa autokoulussa suoritettuna ja 150-200 euroa opetusluvalla suoritettuna. Ajokorttien tiheämpi uusiminen työllistää erityisesti ajokorttiviranomaisia ja terveydenhuoltoa. Uudistus lisää myös koulutuspalvelujen kysyntää.

7

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt näyttäs tulevan järkeviä päätöksiä. Jokainen.

      • jotta kaikki

        ratista tai humeissa ajosta kärähtäneet joutuu automaattisesti inssiin ja kirjalisiin sekä päihteettömyys seurantaan aina oli promille mikä tahansa.


      • jotta kaikki kirjoitti:

        ratista tai humeissa ajosta kärähtäneet joutuu automaattisesti inssiin ja kirjalisiin sekä päihteettömyys seurantaan aina oli promille mikä tahansa.

        Hyvä juttu. On aihetta vieläkin isompaan hymyyn.


    • tyttokuski

      Hyvä vaan että seuraavat tarkemmin. Että hymyssä suin...

    • Kiki  

      Silloin kun armeijasta poistui 6kk palvelusvaihtehto kokonaan, ja silloin kun tuli nollatoleranssi nopeusrajoituksiin, ja kun mopokortin ikäraja nousi... eli onhan sitä aika kauan uhattu ties millä...

      • ikinä se

        toteuttaa ja suomi nuolee brysselin peppua ja on malli maa ekana toteuttamassa noita vaikka olisi ainoa maa joka ne laittaisi voimaan.


    • normaali immeistä

      Jokainen työkykyinen kansalainen käy säännöllisesti terveystarkastuksissa, kun sitä ikää alkaa kertymään. kuka tahansa voi yhdistää tuon säännöllisen käyntinsä tuon kortin uusimisen yhteydessä, tällöin terveyspuolen kustannukset eivät ole suuret. Ja jos köyhälistön edustaja ei ole terveyttään tutkaillut muuten, niin eiköhän se ole aikakin käydä sen 15 vuoden välein lääkärissä. Toisaalle tuon pitäisi aiheutua muutaman uuden työpaikan ja todella lisätä sitä kadonnutta turvallisuutta joka on kehittynyt kamalaan suuntaan. Toisaalta eihän korttia ajamiseen tarvita ja nykyisellä liikenne kulttuurilla soisin ajo opetukseen jo enempikin tunteja. Liikenne kun on kaheleita pullollaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1731
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1462
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      975
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      956
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      45
      812
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      718
    7. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      691
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      681
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      666
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      623
    Aihe