Liikenne- ja viestintäministeriö www.lvm.fi Lehdistötiedote 8.5.2009 Ajokortin voimassaoloaika lyhenee EU:n uusi ajokorttidirektiivi tuo muutoksia suomalaisten ajokorttien luokitukseen, voimassaoloaikoihin, ikärajojen porrastuksiin ja turvatasoon. Se vaikuttaa myös ajo-opetukseen ja ajokortin ylläpidosta syntyviin kustannuksiin. Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä jätti esityksensä direktiivin mukaisista ajokorttilainsäädännön muutoksista ministeriölle 8. toukokuuta 2009. Direktiivin mukainen ajokorttilainsäädäntö tulee voimaan tammikuussa 2013. Ajokortit uusittava määrävuosin Ministeriön työryhmä esittää, että henkilöauton, moottoripyörän ja mopon ajokortit olisivat voimassa 15 vuotta kerrallaan kunnes henkilö täyttää 70 vuotta. Sen jälkeen ajokortit uusittaisiin viiden vuoden välein, jolloin kortin uusinta edellyttää myös lääkärintarkastusta. Kuorma- ja linja-auton ajokortit olisivat voimassa 5 vuotta. Kuorma-autovetoisen E-luokan ajoneuvoyhdistelmän ja linja-auton kuljettajan yläikäraja poistuisi. Kun kortin haltija täyttää 45 vuotta, olisi ajokorttia uusittaessa aina esitettävä lääkärintodistus. Kuljettajan täytettyä 70 vuotta, ajokortti uusittaisiin enintään kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Kaikissa ajokorttiluokissa valokuva tulisi uusittavaksi 15 vuoden välein. Samoin kaikissa luokissa luovuttaisiin 45-vuotiaiden näöntarkastusvelvollisuudesta. Kaikki nykymallin mukaiset ajokortit on vaihdettava uusiin vuoteen 2033 mennessä. Tällöin Euroopan laajuisesti on käytössä yhtenäinen korkean turvatason ajokorttimalli. Mopoille uusi ajokorttiluokka AM Uusi AM-luokka vastaisi nykyistä M-luokkaa ja sisältäisi mopot ja kevyet nelipyöräiset ajoneuvot. Mopon kuljettamisen vähimmäisikä säilyisi 15 vuodessa. Kevyen nelipyörän kuljettajan vähimmäisikä olisi 16 vuotta. AM-ajokortin suorittaminen edellyttäisi opetusta ja vähintään teoria- ja käsittelykokeen suorittamista. Nykyinen M-luokan ajokortti edellyttäisi ajo-opetusta sekä teoria- ja käsittelykoetta jo vuoden 2010 alusta lukien. Kevyitä nelipyöriä koskevat muutokset tulisivat kuitenkin voimaan vasta vuonna 2013, mihin asti mopon M-luokan ajokortin suorittaminen oikeuttaisi myös kevyen nelipyörän kuljettamiseen. Muutoksia moottoripyöräluokituksiin Moottoripyöräluokituksiin työryhmä ehdottaa lisättäväksi väliluokan A2, joka vastaa nykyistä alkuvaiheessa tehorajoitettua A-luokkaa. A1-luokan vähimmäisikä olisi 16 vuotta ja A2-luokan 18 vuotta. A-luokan vähimmäisikä olisi 20 vuotta, jos henkilöllä on kahden vuoden kokemus alemmasta moottoripyöräluokasta. Lisäksi häneltä edellytettäisiin päivän koulutus. Ilman aiempaa kokemusta A-luokan moottoripyörän ajo-oikeuden voisi suorittaa 24-vuotiaana. Mahdollisuus nykyistä painavampien yhdistelmien kuljettamiseen Työryhmän esityksessä ehdotetaan myös henkilöautovetoisen ajoneuvoyhdistelmän painorajojen nostoa. B-luokan ajokortilla saisi edelleen kuljettaa perävaunua jonka kokonaismaissa on enintään 750 kg. Jatkossa ajokortti oikeuttaisi kuljettamaan myös yli 750 kg:n perävaunua, jos koko yhdistelmän massa on alle 4 250 kg. Tällaisen yhdistelmän kuljettaminen edellyttäisi kuitenkin erillisen ajokokeen suorittamista. Ajokorttiluokka BE säilyisi edelleen, mutta sen oikeuttamalle perävaunulle asetettaisiin 3 500 kg:n painorajoitus. Mikäli perävaunun kokonaismassa ylittää tämän rajan, edellyttäisi sen kuljettaminen C1-luokan kuorma-autokorttia. Kuorma- ja linja-autokorttien vähimmäisiät nousevat Kuorma- ja linja-autojen ajokorttien osalta työryhmä ehdottaa, että C-luokan kuorma-autokortin vähimmäisikä nousisi 21 vuoteen, C1-luokan ikärajan pysyessä edelleen 18 vuodessa. D-luokan linja-auton ajokortin vähimmäisikä nousisi 24 vuoteen. D1-luokassa vähimmäisikä pysyisi 21 vuodessa. Ammattipätevyyden kautta C- ja D-luokan ajo-oikeuden voi saada nuorempana. Ajo-opetukseen aiemmin Samanaikaisesti direktiivin käyttöön oton kanssa uudistetaan kuljettajaopetusta. Uudistus perustuu Valtioneuvoston liikennepoliittisen selontekoon. Työryhmä esittää, että autokoulun tai muun ajo-opetuksen voisi aloittaa jo 17-vuotiaana. Autokoulussa opetuskertoja lisättäisiin 10 ajokerralla. Yksityisopetuksessa on osallistuttava muutaman kerran myös autokouluopetukseen. Työryhmä esittää lisäksi, että autokoululupia koskevia edellytyksiä tarkistettaisiin palveludirektiivin vaatimuksista johtuen. Luvan saamisen edellytyksiä lievennettäisiin ja luvat myönnettäisiin kaikilta osin valtakunnallisina. Luvat olisivat voimassa toistaiseksi. Autokoululuvat myönnettäisiin joko henkilöauto- moottoripyörä- ja mopo-opetukseen tai kuorma- ja linja-auton kuljettajaopetukseen oikeuttavina. Ajokortista lisäkustannuksia Ajokorttilainsäädännön muuttamisesta aiheutuu kustannuksia lähinnä ajokortin uusimisen ja uusien opetusvaatimusten muodossa. Ajokortin hallinnollisesta uusimisesta kertyy noin 50 euron kertakustannus. Tämän lisäksi tulevat kustannukset terveystarkastuksesta ja mahdollisesta uudesta ajokokeesta. Kokonaiskustannukset määräytyvät uusimiskertojen mukaan. Esimerkiksi henkilöauton ajokortti tulee uusittavaksi noin kolme kertaa ennen 70 ikävuotta. Myös autokoulu ajo-opetuksesta syntyy lisäkustannuksia arviolta 250-300 euroa. Opetuslupaoppilaille ja heidän ohjaajilleen kustannuksia syntyy yhteensä noin 350-400 euroa. Mopokortin hankkiminen tulee maksamaan arviolta 400-500 euroa autokoulussa suoritettuna ja 150-200 euroa opetusluvalla suoritettuna. Ajokorttien tiheämpi uusiminen työllistää erityisesti ajokorttiviranomaisia ja terveydenhuoltoa. Uudistus lisää myös koulutuspalvelujen kysyntää.
MITEN SUU PANNAAN
7
673
Vastaukset
Nyt näyttäs tulevan järkeviä päätöksiä. Jokainen.
- jotta kaikki
ratista tai humeissa ajosta kärähtäneet joutuu automaattisesti inssiin ja kirjalisiin sekä päihteettömyys seurantaan aina oli promille mikä tahansa.
jotta kaikki kirjoitti:
ratista tai humeissa ajosta kärähtäneet joutuu automaattisesti inssiin ja kirjalisiin sekä päihteettömyys seurantaan aina oli promille mikä tahansa.
Hyvä juttu. On aihetta vieläkin isompaan hymyyn.
- tyttokuski
Hyvä vaan että seuraavat tarkemmin. Että hymyssä suin...
- Kiki
Silloin kun armeijasta poistui 6kk palvelusvaihtehto kokonaan, ja silloin kun tuli nollatoleranssi nopeusrajoituksiin, ja kun mopokortin ikäraja nousi... eli onhan sitä aika kauan uhattu ties millä...
- ikinä se
toteuttaa ja suomi nuolee brysselin peppua ja on malli maa ekana toteuttamassa noita vaikka olisi ainoa maa joka ne laittaisi voimaan.
- normaali immeistä
Jokainen työkykyinen kansalainen käy säännöllisesti terveystarkastuksissa, kun sitä ikää alkaa kertymään. kuka tahansa voi yhdistää tuon säännöllisen käyntinsä tuon kortin uusimisen yhteydessä, tällöin terveyspuolen kustannukset eivät ole suuret. Ja jos köyhälistön edustaja ei ole terveyttään tutkaillut muuten, niin eiköhän se ole aikakin käydä sen 15 vuoden välein lääkärissä. Toisaalle tuon pitäisi aiheutua muutaman uuden työpaikan ja todella lisätä sitä kadonnutta turvallisuutta joka on kehittynyt kamalaan suuntaan. Toisaalta eihän korttia ajamiseen tarvita ja nykyisellä liikenne kulttuurilla soisin ajo opetukseen jo enempikin tunteja. Liikenne kun on kaheleita pullollaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563121Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472891Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242699Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3521792- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193951Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810- 44809