Silmätulehdus flunssan aikana

elviira09

Mieheni sairastui ensin toissaviikonloppuna johonkin flunssaviirukseen, ensin hänelle tuli kurkkukipua, sitten hirveä nuha ja yskä. Kuumetta oli vain yhtenä päivänä hyvin vähän (vain vähän yli 37 astetta) vaikkakin yskä ja nuha ovat jatkuneet melko rankkoina tänne asti, nyt alkaa kuitenkin jo helpottaa hänellä. Viime viikonloppuna oli sitten minun vuoroni, alkoi samalla tavalla, ensin kurkku oli pari päivää todella kipeä, sen jälkeen tuli kamala nuha. Yskää minulle ei óle vielä tullut vaikka on jo yli viikon kestänyt tämä, ja toivottavasti ei tulekaan. Minulla oli hyvin pientä lämpöä myös yhtenä päivänä, ja päähän koski koko viime viikon, nyt on alkanut itsellänikin helpottaa, mutta kolme päivää sitten silmiäni rupesi kutittamaan hieman, ja kutina on voimistunut aina päivittäin. Silmät punoittavat hyvin vähän, rähmää erittyy enemmän kuin yleensä, mutta siltikin todella vähän (saattaa kerran päivässä olla pieni rähmämöllykkä silmäkulmassa, mutta ei mitenkään niin että aamulla olisi silmät muurautuneet kiinni) Vettä tosin valuu hiukan enemmän kuin yleensä. Voiko tällaista nuhaviruksen mukana tullutta tulehdusta hoitaa pelkästään apteekista ilman reseptiä saatavilla tököteillä vai pitääkö minun hakea antibioottiresepti? Luin että normaalin nuhakuumeen "jälkitautina" silmätulehdusta ei tarvitsisi välttämättä hoitaa ihan antibiooteilla jos se ei ole hirveän paha, enkä itse mielellään antibioottikuuria ottaisi koska ne tekevät oloni todella huonoksi. Jos joku tietää ilman reseptiä saatavan valmisteen nimen niin olisi ihan hyvä kuulla se! Kiitos jo etukäteen!

6

13853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eihä nuo tahdo lähtee helpo...

mut ei niihi kyl taida saaha mitää...jospa ne lähtis , liikkeel kaikellaista..tuski kuitenkaa vakavaa..37,3 kork. noin itelläänki vaa,kurkku aika kipee,flunssa,huono olo,heikottaa,vähä lihaksetki kipee,jotai ylestä heikko oloo..rasitukses nousee kuume..buranaa,panadolia,aspirinia,coldrexiä syöny kipuihi ja flunsaa..ja antibiotiakin ja kurkku kipuun fisherman friend pastilleja..sitkeitä ovat..en tiiä onko lekurist apuu,ellei sit kato jotai arvoja,verikokeit jne.. ei nekää helpol mitää anna ja määrää ja usko ja tutkikaa..kummaa :S :/ jospa se siit...

• hinkuvinku

Minkälainen kotilabra sulla on, kun tiedät, että kyseessä on virus? No, kokemukseni mukaan silmät paranee, kun poskiontelot tyhjenee limasta.

• ninku..

mulla on semmoinen kotilabra että siellä ei ainakaan näsäviisastella :)

• niin ei tietenkään

antibioottia (ja ei sitä oraalisesti yleensä silmätulehduksissa anneta, vaan paikallisesti, tippoina ja voiteena!!), mutta kun kellään ei sitä kotilabraa ole, niin... Silmät nyt ovat, ainakin minulle, tärkeät. Rähmä yleensä tarkoittaa sitä että kyseessä on bakteerin aiheuttama tulehdus

• ei aina heti antibioottia

Kokeile silmien rähmimiseen ensin ilman reseptiä saatavia silmätippoja, esim. Lecrolyn, joka on tarkoitettu allergiseen silmätulehdukseen, mutta puhdistaa ja lievittää silmien kutinaa ja rähmintää muutenkin. Jos kärsii usein silmien vuotamisesta, niin kannattaa painaa pää alaspäin ja painella silmäkulmasta nenänvarren vierestä voimakkaasti hieroen, Huomaat, että nenästä alkaa vuotaa vettä. Tämä johtuu siitä, että kyynelkanava oli tukossa ja aukeni. Kannattaa opetella löytämään oikea painalluskohta. Itse kärsin vuosia silmien vuotamisesta ja rähmimisestä, kunnes minulle neuvottiin tämä. Joskus kuului oikein paukaudus, kun kyynelkanava aukeni ja vesi ja rähmä täytti silmän. Lopulta vaiva on poistunut kokonaan ja kyynelkanava pysynyt auki. Ei vetistä tuulessakaan. Jos rähmä on pahan väristä ja jos silmä on erityisen punainen ja kipeä, soita terveyskeskukseen. Silloin varmaan tarvitaan silmätippoja, joissa on antibioottia. Jos muuten joku kärsii kuivista silmistä tai tuntuu, että ei aina näe yhtä hyvin vaan näkö hämärtyy välillä, niin kannattaa ostaa apteekista Systane-nimisiä tippoja, ne ovat puoli vuotta avattuna huoneenlämmössä käyttökelpoisia. Yleensähän vain kuukauden käyttöaika. Tipat apteekissa usein piilossa laatikoissa eikä hyllyillä (valoherkkyyden takia kai), joten kysele henkilökunnalta.

• ...olen

Mulla on nyt silmätulehdus, kurkkukipu,kuume ja nuha samaan aikaa.Mulla on nyt aiankin silmät7ulehsukseen antibioottilääkitys. Silloin kun silmätulehsus alko, aamulla oli silmäöt ummessa rähmästä ja silmät aika kivuliaat. Valkuaiset eivät yhtään punoittaneet, mutta kun lääkäriin meni, totesi hän silmätulehduks. Olivat punaiset silmät sieltä, mitä ei normaalisti näe.. Erittäin tylsää.. Mikä auttaa kurkkukipua muuten??? Helppp meeee. Todella kurja olo kurkun takia..D:

Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2831
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      186
      2444
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2165
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      19
      1483
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13