11kk vanha tyttö ei enää halua että pestään hampaita! Suu menee tiukasti kiinni ja ei suostu avaamaan. ollaan koitettu leikkien pestä jne, mutta ei auta. Tämä on jo jatkunut kolme kuukautta... Onko ohi menevää? Sama juttu nuitten fluoritablettien kanssa. Ei ota suuhun tai sylkee huudon kanssa pois. Onko muualla tätä ongelmaa? Onko muilla edes fluoritabletteja käytössä?
Hampaiden pesu
4
749
Vastaukset
- kunnassamme..
ohjeena, että hammastahna käyttöön vasta ensimmäisten kulmahampaiden puhjetessa, eli n. 1,5 vuotiaana. Sitä ennen ei suositella edes mitään fluoritabletteja.
- äiti ja poika
Meille sanottiin hammaslääkärissä, että hammastahnaa voi käyttää, kun ensimmäiset poskihampaat tulevat. Meidän pojalle ne tulivat vuoden iässä ja 1v 3kk oli kaikki hampaat viimeisiä poskihampaita lukuun ottamatta suussa. Hammastahnaa olen laittanut vuosikkaasta asti pikkunokareen harjaan aamuin illoin, jos poika harjaa hampaat päivällä (jostakin kumman syystä), en ole tahnaa laittanut. Harjaatteko te lapsen hampaat? Itse alusta asti laitoin harjan pojan käteen ja annoin hänen tehdä harjalla mitä teki (kunhan siis ei vessanpönttöä sillä ronkkinut tai muuta vastaavaa :) ja harjasin itse vieressä omat hampaani. Joskus olen vähän avittanut mutta harvemmin. Kaksi kertaa poika on jättänyt hampaat harjaamatta, en ole silloin pakottanut enkä noteerannut tilannetta. Jossakin välissä oli vaihe, että hän kävi vain syömässä tahnan harjasta ja lopetti siihen :) Nyt ikää pojalla on 1,5v ja harjaa ihan hyvin itse hampaansa. Ei tietysti aina mitenkään erityisen hyvin, mutta tässä vaiheessa mielestäni on tärkeintä, että ne harjataan ja että harjaaminen ei ole pakkopullaa vaan "kiva tapahtuma". Kun lapsi ei kuitenkaan mehua juo eikä karkkeja syö, jäätelöäkin saa hyvin harvoin, ei pitäisi mitään hirvittävää vaaraakaan hampailla olla. Fluoritableteista kysyin hammaslääkärissä (rakastin itse niitä lapsena), mutta niitä ei kuulemma enää tarvitse käyttää, koska lapsi saa hammastahnasta tarvitsemansa fluorin. Niiden sijaan olen antanut pojalle ruokailun jälkeen ksylitolpastillista 1/4 ja niitä hän rakastaa.
- hampaita?
Voisko olla tulossa uusia hampaita? Saattaa ikenet olla niin arat ettei harjaaminen oo kivaa. Meillä on myös noita kausia ollut ja mennyt, ja välillä taas hampaita piti pestä 5 kertaa päivässä... Vähintään kerran päivässä oon pyrkinyt sitä harjaa siellä suussa heiluttamaan, edes vähän. Me ollaan koko ajan käytetty 2 harjan taktiikkaa: tytsy harjaa itse toisella ja jossain välissä vanhempi pesee hampaat sillä toisella. Ja aina kun yritän livetä rauhassa harjaamaan omiani, niin eikös tuo pikku apina ole altaan ja mun naaman välissä oman harjansa kanssa.... eli esimerkin voimalla. Tahnoja ja tabletteja meillä ei käytetä, kun meillä on juomavedessä ihan riittävästi fluoria, liika fluorikin on kuulemma pahasta.
- Harjauksesta
Ei kannata luovuttaa, yrittää silti harjata niin lapsi ymmärtää, että kuuluu asiaan. Kokeilkaa mallioppimista eli lapsi katsoo, kun vanhemmat harjaavat. Keksikää jokin oma hampaiden pesu loru tai runo, netisäkin löytyy eli leikin varjolla, tehkää pesusta hauska tapahtuma. Lapsen voi antaa itse harjoitella hampaiden harjausta, mutta sen jälkeen vanhemmat AINA harjaavat lapsen hampaat kolmanteen luokkaan saakka eli n.10-vuotiaaksi saakka. Voi kokeilla harjausta myös kahdella hammasharjalla, toinen itsellä ja toinen lapsella. Uuden käypähoitosuosituksen mukaan lasten ham.tahnan (ikäsuositukset hammastahna tuubissa) voi ottaa käyttöön heti,kun eka hammas puhkeaa, mutta tosiaa sipaistaan pieni herneen kokoinen määrä eli ei paljoa. Fluoritbl. suositellaan vain hammashoitolassa eli ei kannata omin päin niitä käydä ostamassa. Hammastahnan voi myös jättää suuhun, kun harvemmin pieni lapsi osaa purskutella ja sylkeä. Kun ham.tahnaa jää suuhun, se vaikuttaa suussa pidempään. Tuon ikäiselle voi pikkuhiljaa alkaa antamaan ksylitolituotteita, esim. Xylisuu-tbl, joita myydään ruokakaupoissa. Se on aika iso tbl, mutta voi veitsellä rikkoa neljään osaan ja antaa aluksi kerran pv:ssä. On helppo liukoinen eli sulaa melkeinpä itsestään jo suussa. Oletko varannut lapselle jo ensimmäisen tarkastus ajan? kunnassa riippuen lapsen hampaiden tarkastus on yleensä 1-1,5-vuotiaana. Terveisin: Suuhygienisti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 891629
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151521- 1361412
- 981410
- 741311
- 1161180
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2641059- 691001
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18965- 37947