Homoseksuaalisuus juutalaisuudessa

Tutkija-1

Vanha testamentti kieltää sen mutta miksi esim Israelin armeijassa on eniten homoseksuaaleja suhteutettuna muihin maihin,tai ei ehkä homoseksuaaleja mutta homoseksiä? Joten salliiko Joku homoseksin paremman eli naisen puutteessa?

11

1144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wanna-be-Jew

Juutalaisten positiivisempi suhtautuminen homoseksuaalisuuteen nykypäivänä on varmasti itänyt osakseen vanhan testamentin aikoina, milloin, kuten Mooseksen kolmannessa kirjassa sanotaan, miesten välinen seksi oli kuolemalla rangaistavaa. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan se oli kuolemalla rangaistavaa vasta silloin, kun miesten väliselle seksille oli kaksi todistajaa, jotka olivat jo muutaman kerran varoittaneet miehiä etukäteen rangaistuksesta. Tämä oli maallisissa lainkirjoissa kirjattuna Jerusalemissa. Juutalaisten huono kohtelu ja vainoaminen ja kaiken maailman antisemitismi on myös tehneet juutalaisista suvaitsevaisempia. Se, että homoja tapettiin siinä missä juutalaisiakin kuolemanleireillä, lähensi näitä kahta ihmisryhmää. Varsinkin kun juutalaiset ja homoseksuaalit olivat kummatkin alimmassa kastissa leireillä. Nykyään en tiedä asiasta sen enempää, mutta sanoisin ortodoksijuutalaisten olevan hieman kriittisempiä homoseksuaalisuuteen kuin muiden. Toivottavasti selvensi asiaa vähän. P.S. Israel: Vuodesta 1988 homoseksuaalisuus laillista, samaa sukupuolta olevat parit saavat rekisteröidä parisuhteensa (niinkuin Suomessa), he saavat adoptioida ja heidän ulkomailla solmimansa avioliitot tunnistetaan. He saavat myös olla avoimesti homoseksuaaleja armeijassa, mikä voi osaltaan vaikuttaa tilastoihin. Israelissa myös on lakeja, jotka kieltävät homoseksuaaleihin kohdistuvan syrjinnän ja vainon. HUOM! Homoseksuaaleilla on siis enemmän oikeuksia Israelissa kuin Suomessa. Israel on yksi Lähi-idän maista, missä monissa homoseksuaalisuus on täysin laitonta ja joissakin (esim. Iran) homoseksuaaleja murhataan vuosittain monia kymmeniä (vaiettuina monia satoja) hallituksen toimesta. (Esim. vuonna 2005 hirtettiin Mahmoud Asgari ja Ayaz Marhoni, jotka olivat toisiinsa rakastuneita nuoria miehiä. Heidän perheensä antoivat heidät ilmi poliisille.) Toivottavasti tämä selvensi asiaa. :)

• Joku vaan

Tähän halusin vielä lisätä, että eräiden tutkijoiden mukaan alkuperäisessä Mooseksen kirjassa homoseksuaalisuus ei ollut "kauhistus" niinkuin se nykypäivänä on käännetty, vaan se oli vain tekona epäpuhdas, kuten sianlihan tai äyriäisten syöminen. Pitää muistaa, että nykypäivänä juutalaiset eivät ole enää niin tarkkoja esim. ruokaan liittyvistä säännöksistä, eivätkö monet juutalaiset nykyään syö kosheristi. Jos siis ruokasäännöksissä voi joustaa, niin kai silloin voi myös muissa puhtautta koskevissa säännöksissä.

• ...mukaan yksi kuolemansynneistä. Se oli ilmeisesti tärkein syy siihen, että muinoin Sodoman ja Gomorran kaksoiskaupungit hävitettiin äkisti siten, että J-la antoi sataa tulta ja tulikiveä taivaasta heidän päälleen. Luemme kyseiset jakeet: a) Tanakhista huomaamme sen, että Sodoman homomiehet yrittivät porukalla raiskata ne kaksi enkeliäkin, jotka olivat miehenhahmossa tulleet Aabrahamin veljenpojan, Lootin taloon yöpyäksensä siellä. Heidän todellinen tarkoituksensa oli hakea Loot perhekuntineen pois sieltä ennen kaupunkien tuhoamista. 1.Mooseksen kirja, luku 19 24. Ja Herra antoi sataa Sodoman ja Gomorran päälle tulikiveä ja tulta, Herran tyköä taivaasta, 25. ja hävitti nämä kaupungit ynnä koko lakeuden sekä kaikki niiden kaupunkien asukkaat ja maan kasvullisuuden. 26. Ja Lootin vaimo, joka tuli hänen jäljessään, katsoi taaksensa, ja niin hän muuttui suolapatsaaksi. 27. Aabraham nousi varhain aamulla ja meni siihen paikkaan, jossa hän oli seisonut Herran edessä, 28. katseli Sodomaan ja Gomorraan päin ja yli koko lakeuden, ja katso, maasta nousi savu niinkuin pätsin savu. Tanakhin mukaan Sodoman syntinä olivat myös seuraavat: Hesekiel, luku 16: 49. Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut. 50. He korskeilivat ja tekivät kauhistuksia minun edessäni, ja minä, kun sen näin, toimitin heidät pois. b) UT:sta mainitaan tarkemmin syy tuohon äkisti tapahtuneeseen hävitykseen. Juudaan kirje: 1:7 samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta. 2.Pietarin kirje: 2:6 Ja hän poltti poroksi Sodoman ja Gomorran kaupungit ja tuomitsi ne häviöön, asettaen ne varoitukseksi niille, jotka vastedes jumalattomasti elävät. Toisaalta ei ole väliä onko mies homo tai ei, tai onko nainen lesbo tai ei, sillä jokainen ihminen, joka siirtyy ajasta ikuisuuteen ilman että on pessyt sielunsa ja sydämensä uskon kautta J-lan Pojan Yeshuan uhriveressä kaikista synneistään puhtaaksi, joutuu samaan ja yhteiseen helvettiin. Mieti siis tarkoin, että tahdotko todella viettää ikuisuutesi paikassa, jossa kaikki (sinut mukaan lukien) ovat alasti ja homot ja lesbot ympärilläsi... Huh-huh ja huh!

• kaikki alasti??

Jumala,en taidakkaan tulla tykösi,HALUAN SEKSIÄ!!

• Sodoman synti oli tämä: Hesekiel: 16:49 Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut.

• KTS kirjoitti:

Sodoman synti oli tämä: Hesekiel: 16:49 Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut.

Miksi jätit pois seuraavan jakeen eli jakeen 50? Hesekiel, luku 16: 49. Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut. 50. He korskeilivat ja tekivät kauhistuksia minun edessäni, ja minä, kun sen näin, toimitin heidät pois. Huomaa myös UT:n tarkennus kyseiseen asiaan: UT:sta mainitaan tarkemmin syy tuohon äkisti tapahtuneeseen hävitykseen. Juudaan kirje: 1:7 samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät >>>luonnottomiin lihanhimoihinjumalattomasti

• Yakov kirjoitti:

Miksi jätit pois seuraavan jakeen eli jakeen 50? Hesekiel, luku 16: 49. Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut. 50. He korskeilivat ja tekivät kauhistuksia minun edessäni, ja minä, kun sen näin, toimitin heidät pois. Huomaa myös UT:n tarkennus kyseiseen asiaan: UT:sta mainitaan tarkemmin syy tuohon äkisti tapahtuneeseen hävitykseen. Juudaan kirje: 1:7 samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät >>>luonnottomiin lihanhimoihinjumalattomasti

Kuule. Paratiisissakin oltiin alasti...:D

• sillä kumpaakaan ei ole

• Yakov
        KTS kirjoitti:

Kuule. Paratiisissakin oltiin alasti...:D

...ollut ympärillä homoja eikä lesboja...

• sillä kumpaakaan ei ole kirjoitti:

taivasta tai helvettiä,on vain surkuhupaisia huijareita kuten sinä.

...edes katsoa ko. videota(?)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59