herpeksestä kertominen

-pano-

Kovasti kohkataan, miten moraalitonta on olla kertomatta herpeksestä ja sen saaneet uhoavat että yhden yön jutut loppui tähän. Kiinnostaisi onko itseni lisäksi paljonkin herpeksen kantajia, jotka jättävät kertomatta mutta käyttävät aina kumia? (Tai jättääkö joku kumit peräti käyttämättä? )Itse sain viruksen vakisuhteesta neljä vuotta sitten, oireilee välillä lievästi. En pidä juurikaan minään, virus mikä virus, ikävä tietysti tartuttaa jollekin, jolla kenties oireilee useammin ja kivuliaammin. Vakavammille jutuille kerron aina, valitettavasti vain kuningas alkoholi usein edesauttaa typeryyksissä. Eräälläkin kerralla luiskahti kumi pois ja siinä sitten kiroillen kerroin asiasta, ei tullut päänsilittelyjä osakseni ymmärrettävästi ja tapauksen jälkeen aloin miettimään itsekin yhden illan juttujen mielekkyyttä. En myöskään lisää tauteja tähän päälle halajaisi. Panisitteko, jos juuri ennen aktia kerron viruksestani, eikä aikeenanne ole minua kyseisen illan jälkeen enää nähdä?

19

3399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä!

On edesvastuutonta olla kertomatta siitä toiselle, vaikka olisi pelkkä yhden yön juttu. Jokaisen oma asia päättää, haluaako ottaa riskin vai ei. Kuulostaa varmaan julmalta, mutta näin säästyy ainakin turhilta syyttelyiltä ja vittuilulta jälkeenpäin.

• Vihainen jannu

Vaimo toi herpeksen viime kesänä Tampereelta, Sauna open airista, tartuttaja oli Lappeenrantalainen Motskari mies, häntä ei ole tavoitettu lukuisista yrityksistä huolimatta. Leikkiä terveydellä nämä seksi leikit tuntemattomien kanssa.

• Lpr nainen

Kertoiko naisesi miltä mies näyttää? Tuntomerkkejä?

• _Panot takanapäin_=)

Toi kerron vaan vakavammille-juttu on kyllä aika perseestä sillä onhan ne ei niin vakavatkin ihmisiä joiden pitäis jatkaa elämäänsä myös sun jälkees. Ja henkilökohtaisista kokemuksista voin sanoa (niin kuin itse varmaan tiedät myös) että elämä Herpeksen jälkeen vaatii hieman totuttelua vaikka kuuluisi niihin onnellisiin (niin kuin minä) joilla se ei oireile ekan episodin jälkeen pahastikkaan (7kk ilman 2.episodia ja peukut pystyssä). Eli vaikka se tuntuu myös itsestä välillä hieman epäreilulta että mun pitää elää tämän ristin kanssa koko loppuelämäni (itsellä genitaalialueen hsv-1, 80 prosenttia suomen koko V*tun populaatio kantaa tätä samaa Prk*leen viirusta mutta kun mulla paukahti kerran alapäähän nii oon heti B-luokan ihminen, aaargh!!!) Mutta valitettavasti asiat on nyt näin, tuskin monikaan (ainakaan nainen, olethan sinä mies? jäi epäselväksi) olisi valmis riskeeraamaan yhden illan huvittelun vuoksi tuollaista asiaa joka vaikuttaa omaan sosiaaliseen elämään aina todella pahasti. Eli makaas siinä pedissä joka sinulle jaettiin(niin, tiedän, niin monet panee kaikkia ja selviää ainakin ilman näkyviä oireita.. kelle nalli napsahtaa=)) ja yritä olla panematta tyyppejä kertomatta niille eka(koska se ON moraalitonta).. sattuuhan se, mutta elämää ei sen enemäpää se on vaan=)

• suinkaan kanna

GENITAALIherpesvirusta! Ettet nyt vain sekoita vallan muuhun virukseen

• blablablablblaa
        suinkaan kanna kirjoitti:

GENITAALIherpesvirusta! Ettet nyt vain sekoita vallan muuhun virukseen

Mä puhun virusTYYPISTÄ ää*iö, Hsv-1 tarttuu sekä ylös että alas, usein saadaan jo lapsena huuleen ja sitä kantaa n.80% väestöstä ja hsv-1 yleistyminen genitaalialueella johtunee juuri suuseksin yleistymisestä nyky-yhteiskunnassa. Pointtini on: suurin osa sitä selkäytimessään kantaa, onko sillä lopen väliä mihin ne rakkulat puskee, itse olen jopa iloinen että on genitaaliherpes tyyppi 1, sillä tutkimusten mukaan yleisimmin oireileva herpes on genitaali hsv-2, sitten oraali hsv-1, sitten genitaali hsv-1 ja lopuksi oraali hsv-2. POINTTINI: jos niitä rakkuloita pitää joskus puskea, mieluiten kerran, pari elämässä genitaalalueelle kuin 2 kertaa vuodessa huuleen seuraavan 40 vuoden ajan.
        Saa olla erimieltä, on vainoma henkilökohtainen mielipiteeni=)

• kaikenlaisia hiihtäjiä..

"Panisitteko, jos juuri ennen aktia kerron viruksestani, eikä aikeenanne ole minua kyseisen illan jälkeen enää nähdä?"

En panisi. Miksi riskeeraisin mahdollisesti loppuelämäni jonkun yhden illan jutun takia? Miksi kukaan riskeeraisi?

Sinuna kyllä kertoisin viruksesta myöskin niille yhden illan jutuille. Mikä niistä tekee vähemmän tärkeitä ihmisinä kuin vakavammat jutut? Onko helpompaa olla kertomatta yhden illan jutulle koska häntä et välttämättä tule enää ikinä sen jälkeen näkemään? Siltikin, todella edesvastuutonta olla kertomatta. Myös heillä on oikeus tietää.

Jos sinulla olisi HIV, joka myöskin on loppuelämän sairaus, jättäisitkö silloinkin kertomatta?

• Oikeassa mittasuhteessa

Hiv nyt on aika kaukaa haettu. Se tappaa, ennemmin tai myöhemmin (näin olen käsittänyt). Genitaaliherpes on pelkästään kiusallinen ja joillakin kivulias vaiva, joka heikentää elämänlaatua, mutta ei kuitenkaan aiheuta hengenvaaraa.

• onko niin moraalitonta.

Eiköhän yhden illan jutuissa korostu se, että jokainen ottaa vastuun itse itsestään - jokainen, joka sukupuolitauteihin on perehtynyt, tietää varsin hyvin, ettei se kondomikaan välttämättä suojaa tartunnalta tietyissä viruksissa, joten hän ottaa aina riskin ns. turvaseksiinkin ryhdyttäessä. Ja ainahan voi käydä vahinko, kondomi voi luiskahtaa paikaltaan yms.

Koska yhden illan jutuilla on taipumus tosiaan keskittyä vain sen tietyn ajan siihen tiettyyn toimintaan, miksi ihmeessä ihmisen pitäisi ottaa täysin vieraan ihmisen kanssa puheeksi eräs hänen henkilökohtaisimmista, arimmista asioista, jonka kertominen vaatii jo syntynyttä luottamussuhdetta?

Tosin, kondomihan suojaa sitä paremmin, mitä huolellisemmin sitä käytetään. Mikäli herpestä kantava ihminen on oireeton ja käyttää vielä sen lisäksi kondomia, voi hänen ajatella toimivan jo hyvin vastuullisesti. Minun mielestäni herpestä sairastava ihminen voi siis harrastaa yhden illan juttuja siinä missä muutkin, kunhan vaan muistaa suojauksen (ihan jo omankin terveyden puolesta, sitähän ei tiedä, millaisia tauteja ne kumppanitkin voi kantaa mukanaan...).

Niin, sairastan itsekin genitaaliherpestä ja vaikken ole koskaan yhden illan juttuja kokeillut, niin en heti tuomitsisi ihmistä, joka viruksen kantajanakin niitä harrastaa. Tällä sairaudellakin kun on taipumus aiheuttaa huomattavasti pahemmat psyykkiset oireet (arvottomuuden tuntua, häpeää) kuin fyysiset, jotka ovat valtaosalla varsin huomaamattomat - eihän suurin osa viruksen kantajista edes TIEDÄ ko. virusta omaavansa. Ja kertominen asiasta ei todellakaan ole helppoa: itsekin kannan nyt hsv2:sta, koska entinen miesystäväni ei ollut riittävän rohkea ottamaan omaa virustaan puheeksi ajoissa.

Mutta siis, elämä on riskipeliä, ja jokainen sen tietää. Tämän viruksen kohdalla en kuitenkaan puhuisi koko elämää pilaavasta asiasta, vaikka sen haitat kohdistuvatkin uusien ihmissuhteiden luomiseen. Herpes ei ole kuitenkaan sama asia kuin HIV, muistakaa se!

• samaa

mieltä: kyllä mun mielestä herpeksen kantajilla on oikeus harrastaa yhden illan suhteita siinä missä muutkin. Kunhan muistaa sen kondomin, ettei tahallaan tartuttele.

Ja ne, joiden mielestä genitaaliherpestä kantavien pitäis jokaiselle mahdolliselle lyhytaikaisellekin kumppanille asiasta kertoa, niin ootte varmaan sit myös sitä mieltä, et huuliherpeksestä tulis kertoa yhtälailla? Se tarttuu aivan yhtä helposti, enkä sanois, et rakkula huulessa on yhtään sen mukavampi kuin alapäässäkään. Ja suuseksissä huuliherpes tarttuu iloisesti myös genitaalialueelle.

• suojaa ...
        samaa kirjoitti:

mieltä: kyllä mun mielestä herpeksen kantajilla on oikeus harrastaa yhden illan suhteita siinä missä muutkin. Kunhan muistaa sen kondomin, ettei tahallaan tartuttele.

Ja ne, joiden mielestä genitaaliherpestä kantavien pitäis jokaiselle mahdolliselle lyhytaikaisellekin kumppanille asiasta kertoa, niin ootte varmaan sit myös sitä mieltä, et huuliherpeksestä tulis kertoa yhtälailla? Se tarttuu aivan yhtä helposti, enkä sanois, et rakkula huulessa on yhtään sen mukavampi kuin alapäässäkään. Ja suuseksissä huuliherpes tarttuu iloisesti myös genitaalialueelle.

genitaaliherpeksessä, joten......

• kannata
        suojaa ... kirjoitti:

genitaaliherpeksessä, joten......

harrastaa seksiä ollenkaan. Suurin osa herpeksen kantajista ei edes tiedä kantavansa ko. virusta ja siksi eivät osaa asiasta kumppaneitaan varoitella.

• mieltä!
        samaa kirjoitti:

Olen herpesviruksen kantaja ja täydellisesti samaa mieltä kahden edellisen kirjoittajan kanssa. En todellakaan lähde jollekin yhden illan tutulle selittelemään, että "mulla siis on tää herpesvirus, mut ei tää varmaan tartu, kun ei ole oireinen vaihe päällä ja kun vielä siis käytetään kondomiakin et yhtenvetona vieläkö siis haluut panna".

Kuinka moni huuliherpestä sairastava kertoo ennen suutelua, että mulla on siis toi HSV I, mutta ei se nyt oo aktiivinen. Että haluutko vielä pussata vaikka se virus voi siis olla piilevänä tai just tulossa jollon voit siis saada tartunnan? Jokainen ottaa vastuun itsestään jos harrastaa seksiä ja moralisoijat kököttäköön kotona. Sukupuolitaudit kun ovat usein oireettomia, joten aika moni itseään terveenä pitävä kantaakin itse bakteeria tai virusta. Sitkeässä elää tämä ihme käsitys, että sukupuolitaudit ovat vain löyhämoraalisten ihmisten tauteja. Hoh-hoijaa. Jos ihmisellä on vaikka vuodessa yksi yhden illan juttu, jossa käytetään kondomia eikä tautia tule, niin häntä pidetään vastuullisena. Mutta jos tauti kondomista huolimatta tarttuu, on suurin osa ihmisistä valmis tuomitsemaan kyseisen ihmisen moraalittomaksi ja vastuuttomaksi. Kohtuutonta sanon minä.

Menkää ja nussikaa - mutta kumin kanssa. Sukupuolitauteja on niin kauan kuin on seksiäkin!

• yäkkkkkkkk
        mieltä! kirjoitti:

Olen herpesviruksen kantaja ja täydellisesti samaa mieltä kahden edellisen kirjoittajan kanssa. En todellakaan lähde jollekin yhden illan tutulle selittelemään, että "mulla siis on tää herpesvirus, mut ei tää varmaan tartu, kun ei ole oireinen vaihe päällä ja kun vielä siis käytetään kondomiakin et yhtenvetona vieläkö siis haluut panna".

Kuinka moni huuliherpestä sairastava kertoo ennen suutelua, että mulla on siis toi HSV I, mutta ei se nyt oo aktiivinen. Että haluutko vielä pussata vaikka se virus voi siis olla piilevänä tai just tulossa jollon voit siis saada tartunnan? Jokainen ottaa vastuun itsestään jos harrastaa seksiä ja moralisoijat kököttäköön kotona. Sukupuolitaudit kun ovat usein oireettomia, joten aika moni itseään terveenä pitävä kantaakin itse bakteeria tai virusta. Sitkeässä elää tämä ihme käsitys, että sukupuolitaudit ovat vain löyhämoraalisten ihmisten tauteja. Hoh-hoijaa. Jos ihmisellä on vaikka vuodessa yksi yhden illan juttu, jossa käytetään kondomia eikä tautia tule, niin häntä pidetään vastuullisena. Mutta jos tauti kondomista huolimatta tarttuu, on suurin osa ihmisistä valmis tuomitsemaan kyseisen ihmisen moraalittomaksi ja vastuuttomaksi. Kohtuutonta sanon minä.

Menkää ja nussikaa - mutta kumin kanssa. Sukupuolitauteja on niin kauan kuin on seksiäkin!

Huippu hieno kanta, "nauttikkaa seksistä" vaikka tiedät olevasi TAUTINEN, Haloo ei kumit kaikkea ehkäise. Sain vuosi sitten herpeksen, kun kumi meni rikki. Mies on vielä kateissa...... KUN LÖYDÄN SEN PASKAN JOKA JÄTTI TAUDISTA KERTOMATTA; NIIN VOITTE TIETÄÄ MITÄ TAPAHTUU::::: IDIOOTTEJA KAIKKI TAUDIN LEVITTÄJÄT.

• olet sit
        yäkkkkkkkk kirjoitti:

Huippu hieno kanta, "nauttikkaa seksistä" vaikka tiedät olevasi TAUTINEN, Haloo ei kumit kaikkea ehkäise. Sain vuosi sitten herpeksen, kun kumi meni rikki. Mies on vielä kateissa...... KUN LÖYDÄN SEN PASKAN JOKA JÄTTI TAUDISTA KERTOMATTA; NIIN VOITTE TIETÄÄ MITÄ TAPAHTUU::::: IDIOOTTEJA KAIKKI TAUDIN LEVITTÄJÄT.

sinäkin yököttävä taudin levittäjä. Ja ei se taudista kertominen tarttumisen riskiä vähennä . Et mukavaa seksielämän jatkoa vain.

• huuliherpess
        mieltä! kirjoitti:

"Kuinka moni huuliherpestä sairastava kertoo ennen suutelua, että mulla on siis toi HSV I, mutta ei se nyt oo aktiivinen"

Itse kerron huuliherpeksestä ennen suutelua. En ennen pitänyt asiaa niin tärkeänä, että siitä pitäisi heti mainita mutta kerran sain "palutetta" kun en ollut asiasta kertonut. henkilö ei tod.näk saanut tartuntaa (ei tullut rakkoja) ja hänellähän saattoi jo olla huuliherpes piilevänä. Tämän tapauksen jälkeen olen kuitenkin ottanut sen linjan, että kerron huuliherpeksestä ennen suutelua..

• rapatessa roiskuu
        olet sit kirjoitti:

sinäkin yököttävä taudin levittäjä. Ja ei se taudista kertominen tarttumisen riskiä vähennä . Et mukavaa seksielämän jatkoa vain.

Voi ihanaa, mieti sinäkin vaan kun seuraavan kerran seksä harjoitat et se tyyppi saattaa juuri olla ällö taudin levittäjä! Et voi ikinä nussia enää!! Noh, ainakaan sulla ei mitään tauteja oo=) Kuivalta vaan näin mun korvaan kuulostaa=) hauskaa kesää!!

• Anonyymi

Vanha ketju, mutta muistakaa että jos sulla on genitaaliherpes ja et tästä kerro voit syyllistyä rikoslain mukaiseen pahoinpitelyyn/vammantuottamukseen. Tästä on hovioikeus antanut ennakkotapauksen juuri.

• Anonyymi

No muutamalle hutsulle sitte häkki heiluis,esim tuolle kondylooma ketjussa olevalle...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      232
      4451
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      75
      2874
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2403
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1697
    5. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1389
    6. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      82
      1176
    7. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      137
      919
    8. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      64
      860
    9. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      854
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      842
    Aihe