Hyvä makuupussi

rampramp

Moi! Onko kellään asiasta tietävällä vinkkiä,mistä kannattaisi lähteä etsimään kunnollista, kestävää ja etenkin lämmintä makuupussia Suomen alkukesän telttaretkille. Aikaisempina vuosina on vilu yllättänyt vanhoissa pusseissa a retkeilyfiilikset on siitä vähän laskeneet. Nyt siis kehiin merkkiä ja ostospaikkaa pk-seudulta. Hintakin saisi olla sopiva. Ja mites sen alustan kanssa? Onko itsestääntäyttyvä hyvä?

13

7019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jopi

      JOUTSEN-tuotemerkin alta löytyy laatutavaraa. Ei halpiksia, mutta kun laatua ei voikaan saada halpakaupasta.
      Ei tarvitse rahdata ylimääräisiä kiloja -ja mikä parasta; ei tarvitse palella!

    • atlatl

      Makuupussia ostettaessa pitää aina katsoa lämpöarvoja,lähinnä mukavuuslämpötilaa.
      Ja ostaa sitten se kylmemmässä lämmittävä pussi.

      Eli kun mukavuuslämpötila on -10 paikkeilla,olen itse tyytyväinen.
      Pussiinhan ei ole pakko änkeytyä,vaan lämpöisellä heittää vaan löyhästi päälleen.

      Makuualustat ovat itselleni olleet pieni ongelma.
      Itsetäyttyvät ovat kaikki olleet liian littanoita.
      Käytän puhallettavia patjoja,joissa on paksuutta noin 7 cm,mieluummin enemmän.
      Vievät säilytyksessä vähiten tilaa.
      Ja tämän alle solukumialusta,sillä ainakin vielä maa on kylmää ja se on sitä yleensä lähes kesäkuun puoleen väliin asti.

      Itsetäyttyvät kun pitäisi säilyttääkkin avattuina,jotta täyte säilyisi kuihkeana.
      Sama pätee makuupusseihin ja telttoihinkin.
      Makuupussille jatkuva pakkauspussissa säilyttäminen merkitsee täytteen vaurioitumista ja lämpöarvojen laskemista ajan oloon.

      Merkkejä en luettele,niitä on paljon.

      Ostokset kannattaa suorittaa vaikkapa Kesporteissa tai retkeilyalan kaupoissa.
      Armeijan ylijäämää myyvät liikkeet myyvät kohtuuhinnoilla.
      Budgetsport yms.
      Kunnon ostoksia valkatessa jättäisin halpamarketit suosiolla sivuun.

      • nukkumatti...

        tuolta saat lämpöarvoa ja vastinetta rahoillesi....katso itse www.urheilutukku.net


      • marjukkaaaaa
        nukkumatti... kirjoitti:

        tuolta saat lämpöarvoa ja vastinetta rahoillesi....katso itse www.urheilutukku.net

        Joutsen ei tee pusseja enää.
        Satsaa erityisesti alustaan, vaahtomuovipatja ja ihan ehdoton alusta on Therm-a-restin alustat, maksavat 100e ja ylöspäin, mutta todellakin eristävät.
        Osta kolmen vuoden ajan pussi, sillä pärjäät. Esim. haglöfs.


    • imja tse

      saksalainen Nordisk, uusi Suomessa, hinta/laatu loistava:
      http://www.vuoripuro.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Vuori/Products/5800/SubProducts/5800-0001
      ja patja: http://www.vuoripuro.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Vuori/Products/2101
      Myös toinen uusi, Ferrino, on laadukas ja erittäin tunnettu keskieuroopassa, www.ferrino.it

      • jaboooo

        tuo sun linkkis tarjoaa sitten jotain köykästä kesäpussia, tcomf 6c, tuolla ei paljoa muulloin retkeillä kuin kesäkeleissä


    • Erärutuskaaja

      Armeijan pussi.
      Parisataa egua maksaa mutta ei tartte enää pussia vuosikymmeneen ostaa vaikka retkeiliskin.
      Voit olla hieman kylmemmilläkin pakkaskeleillä reissussa. Minulla sellaset 0 - -10 C ja olen aivan loistavan lämpöisesti jaksellut. Huomioi myös se miten yleensä ollaan, kuivana pussiin jne.

    • Wandering Hobo
    • Testerix

      Noihin valmistajien antamiin mukavuus- ym. lämpötilarajoihin ei ole luottamista.

      Parasta olisi, jos joku olisi testannut pusseja. Takavuosina ainakin Erä-lehdessä oli joku testi, mutta nykyään sellaisia pusseja ei enää valmisteta. Uusia testejä en ole tavannut.

      • Wandering Hobo

        Useat Euroopassa makuupusseja myyvät yritykset testaavat makuupussinsa. Parhaat testauttavat ne (osittain pelkästään sisäisen laadunvalvonnan takia) ulkopuolisilla firmoilla. En osaa sanoa Erä-lehden tekemistä testeistä, koska en ole sellaista nähnyt.

        EN- testaus on mielestäni täysin riittävä testi, kun otetaan huomioon että tarkoituksena on antaa käyttäjälle tietoa missä olosuhteissa pussia voi käyttää. Olet täysin oikeassa siitä, että lämpöarvoa ei kannata asteen tarkkuudella luottaa, koska arvot ovat käyttäjän ominaisuuksista,varusteista ja valmiuksista riippuvaisia.


        Käyhän katsomassa EN 13537 standardin perusteet tuolta:
        http://en.wikipedia.org/wiki/EN_13537

        Tuolta löytyy käytännön tietoa siitä ,miten ja miksi EN- testaukset tehdään:
        http://marmot.com/product/content/en-tested

        Kuten Marmotin sivuilta voit lukea, makuupussin lämpöarvoja on haastava tutkia, koska kylmyys ja sen tunteminen on yksilöllistä ja riippuu hyvin paljon myös käyttäjän toimenpiteistä ja makuualustasta.

        Tuosta vielä linkki blogitekstiini. Löydät sieltä listattuna ainakin suurimman osan ominaisuuksita, jotka vaikuttavat makuupussissa nukkumiseen.

        http://wanderinghobostales.blogspot.fi/2013/01/makuupusseista-yopymisesta-ja-vajosuosta.html

        Kiitos kommentista.


    • FJ-vaeltaja

      Pk-seudulla ensimmäiset ostopaikat ovat Lassinretkiaitta tai partiokauppa noista liikkeistä saa myös asiantuntevaa apua ja neuvoja.. Henkilökunta opastaa ja neuvoo. Hyvää ei saa halvalla, mutta sellaisella pussilla jolla pärjää alle 15c n lämpötilassa ei hinta pyyntikään ihan mahdoton ole alle 100e. samalla kun uuden pussin ostaa kannattaa sijoittaa myös makuupussin sisälakanaan maksaa 10-40e säästyy monet kuluttavat pesut ja sisälakana lisää lämpöarvoa, edullisemmassakin pussissa.
      Kunnollinen makuualusta tietenkin turvaa reissun kuin reissun, mitä paksumpi sen parempi nukkua, ei paina pienet maasto-ongelmat selän alla.

      itse olen teltassa yöpyen monesti laittanut teltan alle kevyt peitteen, suojaa alhaalta tulevan kosteuden, teltan pohjaa vasten laitan avaruuslakanan ja sen päälle n.9cm ilma-alustan joka on untuvatäytteinen...sitten makuupussi ja kyllä saa mahtavat levot otettua.

    • vähän makuupusseista

      Kunnollinen ja kestävä on laadukas untuvapussi. Sen täytteet eivät littaannu kuten kuitupussien. Oikein huollettuna, pestynä ja pöyhittynä se kestää hyvänä jopa vuosikymmeniä. Pesussa untuvapussi jopa palautuu entiselleen, kuitupussien täytteet taas tahtovat paakkuuntua.

      Itselläni on Suomen Höyhenen vanha puuvillakankainen umpipussi, edelleen kuohkea, lämmin eikä kesälläkään liian kuuma, koska puuvilla hengittää nyloneita paremmin. Kämppäpussina se riittää talvikäyttöönkin.

      Itsestääntäyttyvä alusta on hyvä niin kauan kun pysyy ehjänä. Yhdellä hyvällä solumuovialustallakin pärjää kesällä, mutta hieman kovempihan se tietysti on.

      Makuupussin pitää vielä olla sopivankokoinen. Muumiomallissa huppu ei saa olla liian ahdas, koska sellainen kiristettynä painaa kasvoja. Kesäpussin valinta ei ole kuitenkaan niin hirveän kriittinen juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe