Tämä on vanhaa lakitekstiä, joka tarkoittaa huorintekemistä. Salavuoteus poistettiin Suomen laista 1970-luvun alussa, jonka jälkeen oikeudessa ei enää vaadittu salavuoteuteen syyllistyneitä tunnustamaan oikeudessa huorintekoaan. Salavuoteuteen on syyllistynyt eräs entinen piispa, joka vittuuntui minulle, kun vaadin häntä ottamaan edukunnassa esille kirkkolain muutoksen, jolla valtio erotettaisiin kirkosta.
Salavuoteus on synti!
33
862
Vastaukset
tai sala-autontakapenkkyis ovat jääneet tuolloista lakia säädettäessä nolosti huomiotta. Samoin salametsämättäys ja salaheinälatous. Salasohvauteen syyllistyi myös kotiseudullani eräs erittäin näkyvällä paikalla työskennellyt uskovainen ison perheen isä josta nyt en anna yhtään enempää tietoja tähän, ettei vaan tule jostain päin tulikiveksiä päähän.
...salakylpyammeus on sentään puhdasta touhua....ellei mene saippuaa silmään...hähhähääää..
Tarkastaja.X kirjoitti:
...salakylpyammeus on sentään puhdasta touhua....ellei mene saippuaa silmään...hähhähääää..
perssilmään vai?
Teotwawki kirjoitti:
perssilmään vai?
...että käry käy heti...kun alat pierimään saippuakuplia...nolooooo... ;-D
ovat varmasti kovilla, varsinkin jos hänen puuhansa ovat paikkakunnalla yleisesti tiedossa.:-D)))))))))))))))))))
Tarkastaja.X kirjoitti:
...että käry käy heti...kun alat pierimään saippuakuplia...nolooooo... ;-D
jos sattuu just olemaan kieli "kielessä" ja sitten pääsee peiru:-D)))))))))))))))))
Teotwawki kirjoitti:
jos sattuu just olemaan kieli "kielessä" ja sitten pääsee peiru:-D)))))))))))))))))
...nenä vaahdossa... ;-D
Tarkastaja.X kirjoitti:
...nenä vaahdossa... ;-D
tietää, että basisti seisoo suorassa? Hauluatko kuulla? No, ei se mitään kerron sen silti: kuola valuu molemmista suupielistä.
...eli vuodesohva...joudunko nyt käräjille??? Häähähähääää.... ;-D
VARAvuoteeksi, mikä on eri asia ja täysin laillista. Majoitat tietenkin hyveliäästi herättäjäjuhlille tulevia körmyjä siinä =D
iaurwen kirjoitti:
VARAvuoteeksi, mikä on eri asia ja täysin laillista. Majoitat tietenkin hyveliäästi herättäjäjuhlille tulevia körmyjä siinä =D
..Ei vara venettä kaada ja varamiespalvelu on sinkkuja varten....hehehhh.... Täytyy pitää varansa...kun kerran on varaa olla varakas....
Tarkastaja.X kirjoitti:
..Ei vara venettä kaada ja varamiespalvelu on sinkkuja varten....hehehhh.... Täytyy pitää varansa...kun kerran on varaa olla varakas....
kuinka tekisi mieleni yöpyä sinun salavuoteellasi:-D)))))))))))))))
Teotwawki kirjoitti:
kuinka tekisi mieleni yöpyä sinun salavuoteellasi:-D)))))))))))))))
...siellä olisikin oikein salarietastelua... ;-D
Tarkastaja.X kirjoitti:
...siellä olisikin oikein salarietastelua... ;-D
ja kivaa. Koskahan joku keksii muuten vaatia tämän kerjun poistoa?
- Kössönöm
"Salavuoteus eli naimattoman miehen ja naisen välinen sukupuoliyhteyden harjoittaminen oli sakolla rangaistava rikos Suomessa vuoteen 1926 asti. Prostituoidut jätettiin järjestelmällisesti lain soveltamisen ulkopuolelle. Ruotsin vuoden 1734 lain rikoskaaren mukaan mies voitiin tuomita sakkoihin, jotka vastasivat kolmen ruistynnyrillisen verohintaa: "Jos naimatoin mies salawuoteutta pitä naimattoman waimoihmisen canssa; maxacon mies sackoa kymmenen talaria ja waimo wijsi." Jos molemmat tai jompikumpi olivat naimisissa, sakot olivat huomattavasti suuremmat: "Jos naimatoin mies teke huorin naidun waimon canssa, eli naimatoin waimo-ihminen nainehen miehen canssa; tehkön sackoa se cuin nainut on, cahdexankymmendä talaria, ja naimatoin neljäkymmendä talaria." Vuoden 1899 rikoslaissa rangaistuksia lievennettiin. 23.9.1847 huorinteko poistettiin rikoslaista. Lailla 5/2 1926 poistettiin rangaistus yksinkertaisesta salavuoteudesta ja rangaistavaksi jäi vain raskaammanlaatuinen salavuoteus. Tämän jälkeen oli rangaistavaa houkutella nainen seksuaaliseen kanssakäymiseen ilman tämän "vapaata suostumusta". Prostituiduilla ei ollut lain suojaa. Huoruus eli aviorikos, josta langetettiin erittäin kovat rangaistukset, kumottiin vasta 1948." http://fi.wikipedia.org/wiki/Salavuoteus
eli Turun laki vaikuttaa tämän lähteen alkuperältä. Kyllä huorinteko oli laissa rikokseksi säädetty teko aina 1970-luvulle asti. Silloin avioeroa hakeva joutui vielä raahaamaan rikoskumppaninsa oikeuteen todistamaan, että huoriteko oli tapahtunut.
- .......
Teotwawki kirjoitti:
eli Turun laki vaikuttaa tämän lähteen alkuperältä. Kyllä huorinteko oli laissa rikokseksi säädetty teko aina 1970-luvulle asti. Silloin avioeroa hakeva joutui vielä raahaamaan rikoskumppaninsa oikeuteen todistamaan, että huoriteko oli tapahtunut.
se, joka syytti toista aviorikoksesta ja haki avioeroa sen perusteella, piti haastaa oikeuteen henkilö todistamaan, jonka epäili olleen puolisonsa kanssa sukupuoliyhteydessä. Minä erosin vuonna 1985 ja sinne haastettiin kaverini, jonka kanssa sittemmin muutin yhteen. Mieheni tosin myös kävi vierailla, mutta mitäs minä siitä välitin. Tuo silloinen avioerolaki oli täysin naurettava. "Aviorikos merkitsee avioliitossa elävän henkilön harjoittamaa sukupuoliyhteyttä muun kuin oman aviopuolisonsa kanssa. Raamatullisessa ja vanhahtavassa kielessä aviorikosta kutsutaan myös huorinteoksi. Suomessa tämä oli rikoslain alainen rikos vuoteen 1948. Vuoden 1929 avioliittolaki tunsi aviorikoksen vielä avioeron perusteena. Vuodesta 1987 avioerolle ei enää tarvita erityistä perustetta." http://fi.wikipedia.org/wiki/Aviorikos "Kyllä huorinteko oli laissa rikokseksi säädetty teko aina 1970-luvulle asti." Mitä ihmettä! Saiko siitä 70-luvulla jonkun rangaistuksenkin?
....... kirjoitti:
se, joka syytti toista aviorikoksesta ja haki avioeroa sen perusteella, piti haastaa oikeuteen henkilö todistamaan, jonka epäili olleen puolisonsa kanssa sukupuoliyhteydessä. Minä erosin vuonna 1985 ja sinne haastettiin kaverini, jonka kanssa sittemmin muutin yhteen. Mieheni tosin myös kävi vierailla, mutta mitäs minä siitä välitin. Tuo silloinen avioerolaki oli täysin naurettava. "Aviorikos merkitsee avioliitossa elävän henkilön harjoittamaa sukupuoliyhteyttä muun kuin oman aviopuolisonsa kanssa. Raamatullisessa ja vanhahtavassa kielessä aviorikosta kutsutaan myös huorinteoksi. Suomessa tämä oli rikoslain alainen rikos vuoteen 1948. Vuoden 1929 avioliittolaki tunsi aviorikoksen vielä avioeron perusteena. Vuodesta 1987 avioerolle ei enää tarvita erityistä perustetta." http://fi.wikipedia.org/wiki/Aviorikos "Kyllä huorinteko oli laissa rikokseksi säädetty teko aina 1970-luvulle asti." Mitä ihmettä! Saiko siitä 70-luvulla jonkun rangaistuksenkin?
rangaistusta saanut, mutta se oli syy avioeroon tuomitsemiseen ja se täytyi raastuvan oikeudessa vahvistaa. Siis oikeutta käytiin ja todistaja oli oltava.
- Puraton.
joka on joutunut petetyn asemaan varmasti ymmär- tää onko vaikutus hyvä vai huono. Pettäjäkin. Jos synti on teko joka aiheuttaa negatiivisia reaktioita ympäristössä, eikö pettäminen ole? Älä tee huorin. Miksikö? Täytyy varmaan miettiä.
ja olen pettänyt. Nyt varmasti joudun helvetin tulimereen ikuisiksi ajoiksi, mitä ihmettä se lineekään tarkoittavan.
- Puraton.
Teotwawki kirjoitti:
ja olen pettänyt. Nyt varmasti joudun helvetin tulimereen ikuisiksi ajoiksi, mitä ihmettä se lineekään tarkoittavan.
tuo jatkuva asioiden kärjistäminen. Turhuutta. Kai ymmärrät synnin perusmerkityksen? Käskyjen. Niinkuin toisessa aihealueessa kirjoitin; turha on keskittyä siihen mitä seuraa, tai mitä ei. Olennaista on keskittyä siihen mikä on oikein. Ei sen enempää rangaistusta kuin palkintoakaan silmälläpitäen, ymmärryksen kautta siis vain. Tunnetko ylpeyttä siitä että petit ja tulit pe- tetyksi? Kieltämättä en minäkään, häpeää vain.
Puraton. kirjoitti:
tuo jatkuva asioiden kärjistäminen. Turhuutta. Kai ymmärrät synnin perusmerkityksen? Käskyjen. Niinkuin toisessa aihealueessa kirjoitin; turha on keskittyä siihen mitä seuraa, tai mitä ei. Olennaista on keskittyä siihen mikä on oikein. Ei sen enempää rangaistusta kuin palkintoakaan silmälläpitäen, ymmärryksen kautta siis vain. Tunnetko ylpeyttä siitä että petit ja tulit pe- tetyksi? Kieltämättä en minäkään, häpeää vain.
me elämme kuten kaikki eläinkunnan edustajat. En tunne häpeää, mutta vähän se vitutti, kun huomasin vaimoni pettävän minua. Kosto oli suloinen:-D)))))))))))))))))))))))
- Puraton.
Teotwawki kirjoitti:
me elämme kuten kaikki eläinkunnan edustajat. En tunne häpeää, mutta vähän se vitutti, kun huomasin vaimoni pettävän minua. Kosto oli suloinen:-D)))))))))))))))))))))))
Ettei ihminen tahtoessaan pysty uskollisuuteen? Ettei ihminen tahtoessaan pysty anteeksiantoon? Ettei ihminen tahtoessaan voi jättää kostamatta? Vietit estävät ihmisen kykenemisen ylläoleviin? Vai tarkoitatko että ihminen heikkoudessaan ei anna arvoa ylläoleville? Ei arvosta totuutta? Toimii lähinnä omaa etuaan ajatellen, valinnasta? Tottahan se on valinta, pettääkö ystäväänsä tai rakastamaansa ihmistä? Eikai vahinko sentään?
Puraton. kirjoitti:
Ettei ihminen tahtoessaan pysty uskollisuuteen? Ettei ihminen tahtoessaan pysty anteeksiantoon? Ettei ihminen tahtoessaan voi jättää kostamatta? Vietit estävät ihmisen kykenemisen ylläoleviin? Vai tarkoitatko että ihminen heikkoudessaan ei anna arvoa ylläoleville? Ei arvosta totuutta? Toimii lähinnä omaa etuaan ajatellen, valinnasta? Tottahan se on valinta, pettääkö ystäväänsä tai rakastamaansa ihmistä? Eikai vahinko sentään?
ottanut jumalan paikan. Häpeä! Sinulla ei ole tuomiovaltaa.
- Puraton.
Teotwawki kirjoitti:
ottanut jumalan paikan. Häpeä! Sinulla ei ole tuomiovaltaa.
asioista, en ihmisestä itsestään. Suuri ero. Minä ainakin pystyn olemaan uskollinen ystäväl- leni. Voin myös olla uskoton jos niin valitsen. Ei sillä ole mitään tekemistä viettien kanssa. Itsekurin ja itsetuntemuksen kanssa kylläkin. Kuten alussa mainitsin, olen myös tutustunut käytännössä molempiin. Enkä tunne siitä ylpeyttä. Se etten toimi enää niin, osoittaa etten enää marssi viettieni varassa. Enemmänkin totuuden. Totuus tässä yhteydessä siis: teot jotka kestä- vät julkisenkin tarkastelun. Kriittisenkin. "Vihaa vääryyttä, rakasta silti väärintekijää"; Vaikeaa, mutta varmaankin mahdollista. Ihmiselle. Koskaan kun ei ole myöhäistä muuttaa suuntaa, vanhurskaan ei tarvitse niin tehdä. Minun täytyi. Vituttaahan se taakseen katsoa. Eipä naurata. Se etten ala laulaa ylistystä Jumalalle ja jatka samaa rataa, on minun valintani. Koska uskon täy- tynee myös ilmetä toimintana. Eihän muuten usko. Ehkä olen oppinut reilussa 30:ssä sen etteivät suuret puheet merkitystä tee. Teot merkitsevät. Jos ajattelen itseäni poikana, tottahan minun tulee kunnioittaa Isän tahtoa. Yhteisen Isän. "Pidät käskyt jos se sinulle sopii, olet uskol- linen jos se sinulle kelpaa". Minulle kelpaa. Uskoni on minulle henkilökohtainen, kuten sinun uskosi sinulle. En tuomitse sinua, sinun tiesi. Älä sinäkään tuomitse minua, minun valinnastani. No hard feelings atall. I hope you feel same. :) Silti voimme keskustella asioista asioina, mene- mättä henkilökohtaisuuksiin. Emmekö voikin?
- Puraton.
Puraton. kirjoitti:
asioista, en ihmisestä itsestään. Suuri ero. Minä ainakin pystyn olemaan uskollinen ystäväl- leni. Voin myös olla uskoton jos niin valitsen. Ei sillä ole mitään tekemistä viettien kanssa. Itsekurin ja itsetuntemuksen kanssa kylläkin. Kuten alussa mainitsin, olen myös tutustunut käytännössä molempiin. Enkä tunne siitä ylpeyttä. Se etten toimi enää niin, osoittaa etten enää marssi viettieni varassa. Enemmänkin totuuden. Totuus tässä yhteydessä siis: teot jotka kestä- vät julkisenkin tarkastelun. Kriittisenkin. "Vihaa vääryyttä, rakasta silti väärintekijää"; Vaikeaa, mutta varmaankin mahdollista. Ihmiselle. Koskaan kun ei ole myöhäistä muuttaa suuntaa, vanhurskaan ei tarvitse niin tehdä. Minun täytyi. Vituttaahan se taakseen katsoa. Eipä naurata. Se etten ala laulaa ylistystä Jumalalle ja jatka samaa rataa, on minun valintani. Koska uskon täy- tynee myös ilmetä toimintana. Eihän muuten usko. Ehkä olen oppinut reilussa 30:ssä sen etteivät suuret puheet merkitystä tee. Teot merkitsevät. Jos ajattelen itseäni poikana, tottahan minun tulee kunnioittaa Isän tahtoa. Yhteisen Isän. "Pidät käskyt jos se sinulle sopii, olet uskol- linen jos se sinulle kelpaa". Minulle kelpaa. Uskoni on minulle henkilökohtainen, kuten sinun uskosi sinulle. En tuomitse sinua, sinun tiesi. Älä sinäkään tuomitse minua, minun valinnastani. No hard feelings atall. I hope you feel same. :) Silti voimme keskustella asioista asioina, mene- mättä henkilökohtaisuuksiin. Emmekö voikin?
yhden ihmisen elämällä ole maailmalle merkitystä, ei poista sen merkitystä yhdelle ihmiselle. Eikö kuitenkin elämästä tulisi jäädä hyvä maku suuhun; niin että viimeisenä hetkenä voi tuntea edes jonkinmoista ylpeyttä eletystä elämästään. Oli edessä sitten taivas tai tiedottomuus.
- kulkijantähti
onkohan se synti ja kuinka suuri?
vuotta vanha, löysin kerran 400 markkaa rahaa eräästä kirjekuoresta bussipysäkiltä. En osannut lukea, enkä ymmärtänyt tekeväni väärin, kun avasin kuoren ja sujautin rahat taskuuni. Menin kioskille ja ostin lakritsia ja muita herkkuja niin paljon kuin rahalla sai ja seurauksena oli kamala pahoinvointi, suoranainen krapula. Olin tehnyt syntiä elämäni ensimmäisen kerran. Nyt joudun varmasti helvettiin.
- kulkijantähti
Teotwawki kirjoitti:
vuotta vanha, löysin kerran 400 markkaa rahaa eräästä kirjekuoresta bussipysäkiltä. En osannut lukea, enkä ymmärtänyt tekeväni väärin, kun avasin kuoren ja sujautin rahat taskuuni. Menin kioskille ja ostin lakritsia ja muita herkkuja niin paljon kuin rahalla sai ja seurauksena oli kamala pahoinvointi, suoranainen krapula. Olin tehnyt syntiä elämäni ensimmäisen kerran. Nyt joudun varmasti helvettiin.
Minä sentään syön omia lakujani, omasta piilostani:) Ihan oikein, että mahas meni sekaisin:) Lieskat odottavat, tulta siellä jo kohennellaan.
kulkijantähti kirjoitti:
Minä sentään syön omia lakujani, omasta piilostani:) Ihan oikein, että mahas meni sekaisin:) Lieskat odottavat, tulta siellä jo kohennellaan.
olen jo alistunut kohtalooni, mutta jästki oli hyvää:-)
perusteli täällä jumaluskoaan sillä, että hän haluaa, että on olemassa jotain ihmistä suurempaa. Samalla periaatteella, jos haluat, ettei salalakritsinsyönti ole synti, niin ei se ole. Eikä se edes lihota, koska minä haluan, ettei se lihota. Salalakritsinsyönti on sitäkin sallitumpaa, jos salalakritsia syödessä laulaa: Shalalalaa, shalalalaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685