Tiedän, että esim. fysioterapiaa ei saa henkilövakuutukseni piikkiin lukuunottamatta tilannetta, jossa minulle on tehty leikkaus tai jokin paikka on kipsattu. Tällöin voin saada rajoitetun määrän fysioterapiaa vakuutuksen piikkiin. Miten rajat menevät yksityisten lääkäreiden suhteen? Onko niissäkin jotain rajoituksia, että milloin sitä yksiyistä lääkäriä ei saa vakuutuksen piikkiin? Urheilussa on tapahtunut pieni vamma, jota aion käydä näyttämässä urheilulääkärille, mutta onko vaara, että jotakin kautta joudunkin itse maksamaan kaiken? Vaikka olen rehdisti maksanut vakuutusmaksuni ajallani ja nyt sitten loukkaantunut urheillessa...
yksityinen lääkäri vakuutuksen piikkiin
3
2349
Vastaukset
- Kannattaa kysyä
Olen joutunut vakuutusyhtiön (työtapaturma/liikenneonnettomuus) höykyyttämäksi, joten asiasta on kokemusta. Aina, kun joutuu vakuutusyhtiön kanssa tekemisiin, pitää pyytää etukäteen maksusitomus. Vain juuri silloin, kuin tapaturma on juuri sattunut, voi ehkä mennä yksityselle päivystykseen, muussa tapauksessa terveyskeskukseen. Kun pyydät sitä maksusitomusta, selvittele paras lääkäri paikkakunnaltasi ja laita maksuarvio. (ainakin mun vakuutusyhtiöt ovat sellaisen vaatineet) Lääkäri esim. ortopedi (leikkausta vaativa), vastaanottoaika 20 min tai fysiatri (lihastutkimukset, kesto 2 h x 2 tuntia ainakin mulla. Sitten tutkit, onko lääkärisi vakuutuslääkäri ja minkä vakuutusyhtiön. Ellei vakuutuslääkäri, saatat saada kunnollisen tutkimuksen. Vakuutuslääkäri-lista löytyy googlella ja vielä siinä vaiheessa, kun soittaa aikaa, kannattaa vielä varmistaa, että kyseessä ei ole vakuutuslääkäri. Siis aina maksusitoumus-pyyntö vakuutusyhtiöltä. Yleensä kai maksavat ensimmäisen kerran lääkärikäynnin, siksi kannattaa käydä parhaalla mahdollisella erikoislääkärillä, jos se vain on mahdollista. Ellei vakuutusyhtiö anna maksusitoumusta, * kannattaa kysellä lääkäriä työpaikkalääkärin kautta. * Ja jos sellaista ei ole saatavilla, terveyskeskuslääkäri voi antaa lähetteen keskussairaalaan. Tarkoittaa 12 euroa terveyskeskusmaksua, suostuttelua lähetteen kirjoittamiseen, keskussairaalan osastolääkärin suostumusta tutkimukseen, 3 kk:n hoitojonoa jne. * Omalla rahalla yksityiseen, Kela-korvaus kannattaa selvittää etukäteen Kelan toimistosta. Sorry, että maalaan "piruja seinälle", mutta omat kokemukset ovat niin konkreettiset, siksi varoitan. Toivottavasti sinun tapauksesi on helppo ja saat yksityisen lääkärikäynti-maksusitoumuksen ja vielä hänen tarpeelliseksi katsomansa hoidot ja lisätutkimukset.
- Edellinen
Noilla lääkäriesimerkeillä piti ilmaista, että vastaanotto-aikaa varatessa kannattaa selvittää vakuutuslääkäri-tausta sekä käynti-aika. Ilman muuta rahanahne 20 min ortopedi ei ehdi tutkia sinua, vaikka kuinka tehokas olisikin. Rahalle ei saa siis vastinetta. Aika kannattaa lääkäriaika varata sellaisesta paikasta, jossa käyntiaika on 45 -60 min. Ja sellainen paikka, jossa mahdollisesti on röngtenit tai mitä tutkimuksia luulet tarvitsevasi.
- Mie vain
Edellinen kirjoitti:
Noilla lääkäriesimerkeillä piti ilmaista, että vastaanotto-aikaa varatessa kannattaa selvittää vakuutuslääkäri-tausta sekä käynti-aika. Ilman muuta rahanahne 20 min ortopedi ei ehdi tutkia sinua, vaikka kuinka tehokas olisikin. Rahalle ei saa siis vastinetta. Aika kannattaa lääkäriaika varata sellaisesta paikasta, jossa käyntiaika on 45 -60 min. Ja sellainen paikka, jossa mahdollisesti on röngtenit tai mitä tutkimuksia luulet tarvitsevasi.
tavalliseen lääkärin pakeilla käymiseen, vaan esim. mri-tutkimukseen. Lääkärinpalkkiot on ensin maksettava itse, haettava mielellään Kelan korvaukset ja haettava sitten korvausta vakuutusyhtiöstä. Tiedän tämän, koska teen työtäni näiden asioiden parissa. Maksusitoumuksen voi siis saada vain ja ainoastaan kalliita tutkimuksia tai hoitotoimenpiteitä varten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2304136Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1122611Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit382335Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811416Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1121372- 481159
- 761059
- 59933
- 45916
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58911