Usko sinä vaan, Haloseen suunnattu piikki?

Afroditen_poika

Kuuntelin tässä iltasella aikani kuluksi Juicen albumia L vuodelta 2000 ja siitä erityisesti biisiä "Usko sinä vaan", joka mainiosti rinnastaa poliittiset aatteet uskonnoiksi muiden joukossa.

Mahtaako monikaan vielä muistaa tuota miltei kymmenen vuoden takaista vuosituhannen vaihdetta? Martti Ahtisaari oli viimeisiä aikojaan presidentin virassa ja vaalikamppailut kävivät kuumimmillaan. Vaalitaistossa eräs argumentti, jolla Tarja Halosta usein kritisoitiin, oli hänen kirkkoon kuulumattomuutensa. Tästä päästään Juicen kappaleen säkeisiin:

"Voit kieltää Jumalan
sen vaalijan ja luojan
Voit kieltää Saatanan
sen riivaajan ja joka uskonnon
Voit kieltää heikommilta lohdutuksen tuojan
silti muistat valtion, sos. dem. suojan

Usko sinä vaan
Mekin uskotaan
kukin tavallaan
voimaan äänestämistäkin suurempaan"

Nuo säkeet voisi mielestäni hyvin ymmärtää eräänlaisena presidenttikisaan liittyvänä kannanottona, piikkinä Tarja Halosen suuntaan. Vai mitä mieltä muut ovat?

5

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuoppi

      Juicella piikkejä riitti. Joskus olen miettinyt hänen risti(!)riitaisuuttaan; hän rienasi kirkkoa ja silti hän kuului kirkkoon. Vaikka pitikin kirkkoa valtakoneistona ei hän silti halunnut erota siitä.
      Puolueetkaan eivät saaneet hänen kannatustaan ja vaikea kuvitella presidenttiä tai yleensä poliitikkoa jonka hän olisi hyväksynyt (okei, olihan se Alatalon kaveri).

      Oliko hän anarkisti? Vaikka hän oli suuri runoilija ja muusikko sekä teräväpäinen kaveri monella tavalla, en oikein koskaan ymmärtänyt kuinka hän olisi halunnut tämänkin maan asioita hoidettavan. Mielestäni demokratiaan kuuluvat puolueet ja heidän etupiirinsä.
      Olisihan se kaunis maailma jos kaikki olisivat aina yhtä mieltä kaikista asioista. Valitettavasti ihminen on sillä tavalla rakentunut, että tuo ei voi olla mahdollista. Utopiastakin Juice ja Mikko joskus lauloivat.

      • dzuicefani

        Juice kyllä pohdiskelee Jumalaa ja jumalansanaa ja Raamattua yleensäkin monessakin tekstissään. Käytän tuossa preesensiä, koska joskus tuli koulussa opittua että kirjoja sun muita hengentuotteita kommentoidessa sitä käytetään. Tekstihän on olemassa tekijän kuoleman jälkeenkin. Edesmennyttä tekijää persoonana kommentoitaessa käytetään menneitä aikamuotoja.

        Mutta joo:
        - Uskon jumaluuteen, en siis koskaan paaviin
        - Jeesuksen mummu

        Ja niin edelleen. Kukahan laittaisi pystyyn tietovisan Juicen uskonnollisista tai siihen suuntaan viittaavasta tuotannosta. Tai yleensä teksteistä, joissa on aihe Raamatusta, kaukaakin haettuna. Tuossa olisi alkajaisiksi kaksi esimerkkiä.


      • Afroditen_poika

        Juu, ristiriitainenhan Juice tosiaan oli, niin poliittisilta näkemyksiltään kuin monelta muultakin kantilta. Muistan, kun jossain radiohaastattelussa Juicelta kysyttiin että mikäs olisi sitten se vaihtoehto nykyiselle poliittiselle järjestelmälle. Juicen vastaus oli, että ei hän tiedä. Hän katsoi tehtäväkseen osoittaa epäkohtia, ja jätti vaihtoehtojen keksimisen muille :) Juice myös tiedosti ettei niin vapaa yhteiskunta josta hän haaveili, voisi ikinä toimia käytännössä.

        Itse suhtaudun kaikkiin puoleisiin nuivasti, koska ideologioissa jotenkin tuntuu tyhmyys tiivistyvän ja näkemykset mustavalkoistuvan. Koska kuitenkaan en parempaakaan järjestelmää keksi, ja koska mielestäni kaikista tulee pitää huolta, en lähtisi niin radikaaleille linjoille kuin Juice mielipiteissään. Arvostan silti korkealle Juicen koko tuotantonsa kautta maalaamaa maailmankuvaa.


      • Juice vastasi
        Afroditen_poika kirjoitti:

        Juu, ristiriitainenhan Juice tosiaan oli, niin poliittisilta näkemyksiltään kuin monelta muultakin kantilta. Muistan, kun jossain radiohaastattelussa Juicelta kysyttiin että mikäs olisi sitten se vaihtoehto nykyiselle poliittiselle järjestelmälle. Juicen vastaus oli, että ei hän tiedä. Hän katsoi tehtäväkseen osoittaa epäkohtia, ja jätti vaihtoehtojen keksimisen muille :) Juice myös tiedosti ettei niin vapaa yhteiskunta josta hän haaveili, voisi ikinä toimia käytännössä.

        Itse suhtaudun kaikkiin puoleisiin nuivasti, koska ideologioissa jotenkin tuntuu tyhmyys tiivistyvän ja näkemykset mustavalkoistuvan. Koska kuitenkaan en parempaakaan järjestelmää keksi, ja koska mielestäni kaikista tulee pitää huolta, en lähtisi niin radikaaleille linjoille kuin Juice mielipiteissään. Arvostan silti korkealle Juicen koko tuotantonsa kautta maalaamaa maailmankuvaa.

        Minä muistan myös radio-ohjelmasta, oiskohan ollut Kysykää Juice Leskisen maailmankuvasta, kuinka joku ehdotti, että Juicehan voisi perustaa nykyisten tilalle oman ihmisten puolueen, joka olisi erilainen kuin muut. Siitä Juice kieltäytyi sanoen: "Jos sulla on syöpä ja se leikataan pois, niin haluutko sä jotain siihen tilalle?".


    • Juhanlato

      Oon ajatellu tota vaan yleisenä demarivittuiluna, jota Juicen tuotannossa pilkahtelee siellä täällä, mutta vois toi kyllä Haloseen henkilöityäkin, ainakin osittain. Oli sen verran hyvät perustelut. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9214
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      41
      2709
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1330
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe