Kieltäytyminen

uskonnon opetuksesta

Tietääkö kukaan kampanjasta, jossa lukion opiskelijat kieltäytyvät uskonnon opetuksesta omantunnon syihin vedoten?

9

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiheeseen
      • olematta radikaali

        Ymmärtääkseni ei ole mitenkään kapinallista, jos nuori jättää lukiossa uskonnon kurssit käymättä. Tuosta tulee sellainen käsitys, kuin nuori tekisi jotenkin "väärin". Jotkut täyttävät 18 vuotta jo toisen lukiovuoden alussa ja he ehtivät hyvin lukea elämänkatsomustiedon kurssit ehkä myös itsenäisesti suorittamalla.


    • tehdä noin

      koska nykyään uskonnonopetuksesta ei voi vapautua jättämällä vain uskonnonkurssit suorittamatta ja täysi-ikäiseksi tullessaan kirkosta eroamalla. Pitää suiorittaa kaikki ET kurssit. ET on oppiaineena tylsempi kuin uskonto ainakin niille, jotka eivät pidä filosofiasta. Pienemmän riesan tie on erota kirkosta vasta lukion jälkeen.

      Mikä ihmeen omatunto kieltäisi nuorta olemasta uskonnnonopetuksessa? sehän on lukiossa täysin tietopuolista. Pitäisikö ateistien mielestä nuorten olla uskonnoista tietämättömiä?

      • Lilitu84

        Meillä ainakin lukiossa jokaisen uskonnonkurssin alussa opettaja kirjoitutti opiskelijoilla aineen siitä, mihin ja miten kukakin uskoo. Tai vaihtoehtoisesti käytiin kirjoittamassa taululle, kuinka kukakin näkee jumalan.

        Ja auta armias, jos kirjoitit sinne jotain muuta kuin kristinuskon mukaisia näkemyksiä. Sen jälkeen olit vääräuskoisena opettajan silmätikku.

        En näkisi tällaista "täysin tietopuolisena" opetuksena...


      • satuilla
        Lilitu84 kirjoitti:

        Meillä ainakin lukiossa jokaisen uskonnonkurssin alussa opettaja kirjoitutti opiskelijoilla aineen siitä, mihin ja miten kukakin uskoo. Tai vaihtoehtoisesti käytiin kirjoittamassa taululle, kuinka kukakin näkee jumalan.

        Ja auta armias, jos kirjoitit sinne jotain muuta kuin kristinuskon mukaisia näkemyksiä. Sen jälkeen olit vääräuskoisena opettajan silmätikku.

        En näkisi tällaista "täysin tietopuolisena" opetuksena...

        Ei tuo ole mahdollista missään koulussa. Keksi vähän parempia juttuja! Oppilaan mielipiteet eivät vaikuta uskonnon arvosanaan, vain hänen tietonsa.


      • Lilitu84
        satuilla kirjoitti:

        Ei tuo ole mahdollista missään koulussa. Keksi vähän parempia juttuja! Oppilaan mielipiteet eivät vaikuta uskonnon arvosanaan, vain hänen tietonsa.

        En sanonut sen vaikuttaneen arvosanaan. Itsellänikin oli hyvä arvosana uskonnosta, koska opettaja ei voinut sitä alentaa. Osasinhan kokeissa vastata oikein.

        Silti olin jatkuvana silmätikkuna. Pakanana minun piti olla jatkuvasti kertomassa "kaikkien pakanoiden näkemyksiä" yhteen jos toiseenkin asiaan. Opettaja oli oikeasti aina kyselemässä "sitä pakanoiden mielipidettä".

        Ja todellakin kirjoitutti noita "miten minä uskon" -aineita joka kurssin alussa.


      • ole velvollisia käymään
        Lilitu84 kirjoitti:

        En sanonut sen vaikuttaneen arvosanaan. Itsellänikin oli hyvä arvosana uskonnosta, koska opettaja ei voinut sitä alentaa. Osasinhan kokeissa vastata oikein.

        Silti olin jatkuvana silmätikkuna. Pakanana minun piti olla jatkuvasti kertomassa "kaikkien pakanoiden näkemyksiä" yhteen jos toiseenkin asiaan. Opettaja oli oikeasti aina kyselemässä "sitä pakanoiden mielipidettä".

        Ja todellakin kirjoitutti noita "miten minä uskon" -aineita joka kurssin alussa.

        evlut uskonnonopetuksessa. Jos olisit ollut pakana, ei sinun olisi pitänyt siellä käydä. Olit tavallinen lapsena kastettu nimikristitty siinä missä muutkin.


      • valita
        Lilitu84 kirjoitti:

        Meillä ainakin lukiossa jokaisen uskonnonkurssin alussa opettaja kirjoitutti opiskelijoilla aineen siitä, mihin ja miten kukakin uskoo. Tai vaihtoehtoisesti käytiin kirjoittamassa taululle, kuinka kukakin näkee jumalan.

        Ja auta armias, jos kirjoitit sinne jotain muuta kuin kristinuskon mukaisia näkemyksiä. Sen jälkeen olit vääräuskoisena opettajan silmätikku.

        En näkisi tällaista "täysin tietopuolisena" opetuksena...

        On kaksi syytä, miten pääsee et-opetukseen lukiossa. Aikoo kirjoittaa et:n ja/tai aikoo erota kirkosta. Kysykää vaikka mistä koulusta, niin mikään koulu ei voi pakottaa opiskelijoita uskontoon.

        Uskonto on hyvä oppiaine ja et on hyvä oppiaine. Kenellä on sopiva katsomus, saa varmasti tahtonsa läpi.


      • jo 15 vuotiaana
        valita kirjoitti:

        On kaksi syytä, miten pääsee et-opetukseen lukiossa. Aikoo kirjoittaa et:n ja/tai aikoo erota kirkosta. Kysykää vaikka mistä koulusta, niin mikään koulu ei voi pakottaa opiskelijoita uskontoon.

        Uskonto on hyvä oppiaine ja et on hyvä oppiaine. Kenellä on sopiva katsomus, saa varmasti tahtonsa läpi.

        vanhempien luvalla, mutta aika harvat vanhemmat myöntävät siihen luvan. Kannattaa mieluummin taivutella vanhempiaan ja hankkia tuo lupa, kuin ruveta pullikoimaan koululaitosta vastaan.

        Evankelisluterilainen uskonto on pakollinen oppiaine evlut kirkkoon kuuluville. Vähemmistökirkkoihin ja uskontoihin kuuluvat voivat vapaammin valita, mihin opetukseen osallistuvat. Uskonnottomat voivat valita ET:n ja enemmistöuskonnon opetuksen välillä. Kaikkien pitää kuitenkin osallistua jonkin katsomusaineen opetukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe