Suomen teillä liikkuu noin 300 000 katsastamatonta autoa, mikä on kolaririski

MasterOfAllMetal

Maanteillä 10 prosenttia autoista on katsastamattomia.

Mikähän mahtaa olla kyseisten autojen prosentti onnettomuuksissa. Saisi vähän käsitystä siitä mikä on hyöty 2,5 miljoonan auton katsastamisesta.

Mitä konkreettista vastinetta saadaan vuosittaiselle 200 miljoonalle katsastuseurolle.

33

1956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vertikaalimakuussa

      Se, että ajoneuvoliikennerekisterissä on noin 200 000 (vuosi 2007) katsastamatonta ajoneuvoa, ei tarkoita sitä että ne kaikki liikkuisivat maanteillä.

      http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden 2007 tiedotteet/Katsastamattomat autot pääosin poissa liikenteestä.htm

      Vuonna 2004 katsastamattomista ajoneuvoista 25 000 kpl oli perävaunuja.

      http://www.ake.fi/Ake/index.aspx?ID=398

      Eli voitaneen arvioida että katsastamattomia autoja seisoo Suomessa noin 175 000.

      Näistä 24 000 autoa napattiin poliisin toimesta liikentestä vuonna 2008.

      http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/52671-poliisin-valvonta-puree-katsastamattomia-autoja-tuplasti

      Kieltämättä aika huikea prosentti katsastamattomista autoista on havaittu liikenteessä, varmaan samanverran on autoja jotka eivät jääneet kiinni.

      Onnettomuuksien määrään katsastamattomat autot vaikuttavat varmasti, mutta onko tuo merkittävä määrä, sitä on vaikea sanoa. Suurin osa kuolonkolareista näyttäisi johtuvan autoista riippumattomista syistä kuten sairauskohtauksista ja rattijuoppudesta. Toki talvikuukausina renkaiden kunto korostuu.

      http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2003-01-17,104:2:138310,1:0:0:0:0:0:

      Uskoisin että jos katsastustarvetta harvennettaisiin, se johtaisi siihen että suomalainen autokatsastus tiukkenisi Saksan tasolle. Myös hinnat nousisivat entisestään. Ääritapauksena jos katsastuspakko poistettaisiin, ajoneuvot varmasti heikkenisivät kunnoltaan niin, että niiden merkitys onnettomuuksien aiheuttajina nousisi merkittävälle tasolle.

      Uskoisin että nykyjärjestelmä on aivan toimiva muuten, mutta tuo hinnoittelu on kyllä hieman metsässä.

      • katsastettava

        Miten voi olla mahdollista suomalaisen aivopesun perusteella että USA, maa jonka yhteiskunta suunnilleen perustuu autoilulle, tulee toimeen ilman autoille pakollista katsastusta?!

        Osaltaan asia selittyy perustuslain lähtökohtaisilla eroilla, USAssa perustuslaki rajoittaa valtion puuttumista yksityisen kansalaisen elämään kun taas täällä lähtökohta on täysin päinvastainen. Kansalaisella on vain ne oikeudet jotka valtio mielivaltaisesti sattuu suomaan, velvollisuuksia ja pakkoja on sitäkin enemmän.

        Suomessa vaan on aina ollut jokin mielisairas hinku määräillä, rajoittaa, vittuilla, kyykyttää, alistaa ja sortaa tavallista kansalaista ja autokatsastus vanhana valtion toimintona on tuonut alalle "tietynlaista" väkeä jota näyttää vieläkin esiintyvän vaikka ala on yksityistetty ja kansalaisille syötetyn aivopesun mukaan "kilpailu" ja "markkinatalous" säätää hinnat ja palvelutason. Tämähän on pelkkää kusetusta ja vittuilua, nyt myös rahastusta!!


      • MasterOfAllMetal
        katsastettava kirjoitti:

        Miten voi olla mahdollista suomalaisen aivopesun perusteella että USA, maa jonka yhteiskunta suunnilleen perustuu autoilulle, tulee toimeen ilman autoille pakollista katsastusta?!

        Osaltaan asia selittyy perustuslain lähtökohtaisilla eroilla, USAssa perustuslaki rajoittaa valtion puuttumista yksityisen kansalaisen elämään kun taas täällä lähtökohta on täysin päinvastainen. Kansalaisella on vain ne oikeudet jotka valtio mielivaltaisesti sattuu suomaan, velvollisuuksia ja pakkoja on sitäkin enemmän.

        Suomessa vaan on aina ollut jokin mielisairas hinku määräillä, rajoittaa, vittuilla, kyykyttää, alistaa ja sortaa tavallista kansalaista ja autokatsastus vanhana valtion toimintona on tuonut alalle "tietynlaista" väkeä jota näyttää vieläkin esiintyvän vaikka ala on yksityistetty ja kansalaisille syötetyn aivopesun mukaan "kilpailu" ja "markkinatalous" säätää hinnat ja palvelutason. Tämähän on pelkkää kusetusta ja vittuilua, nyt myös rahastusta!!

        MITÄ? Luinko oikein. Eikö USAssa ole katsastusta. Tästä voidaan välittömästi vetää se johtopäätös että katsastus on turhaa paskaa joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen millään lailla tai ei ainakaan merkittävästi. Voi jumalauta. Uskomus katsastuspelleilyn positiivisesta vaikutuksesta turvallisuuteen on harhakuvitelmaa.

        Voiko asia pitää paikkansa. Olisi tarjolla tutkimustotuus asiasta USA/Eurooppa.


      • katasastajako
        MasterOfAllMetal kirjoitti:

        MITÄ? Luinko oikein. Eikö USAssa ole katsastusta. Tästä voidaan välittömästi vetää se johtopäätös että katsastus on turhaa paskaa joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen millään lailla tai ei ainakaan merkittävästi. Voi jumalauta. Uskomus katsastuspelleilyn positiivisesta vaikutuksesta turvallisuuteen on harhakuvitelmaa.

        Voiko asia pitää paikkansa. Olisi tarjolla tutkimustotuus asiasta USA/Eurooppa.

        Norja on lähin ma missä ei ole autojen vuosikatsastusta, valvonnan hoitaa poliisi , ja määrää auton katsastukseen jos jotain huomautettavaa on,


      • se määrätään,
        katasastajako kirjoitti:

        Norja on lähin ma missä ei ole autojen vuosikatsastusta, valvonnan hoitaa poliisi , ja määrää auton katsastukseen jos jotain huomautettavaa on,

        jos sitä ei olekaan?


      • innostu.
        MasterOfAllMetal kirjoitti:

        MITÄ? Luinko oikein. Eikö USAssa ole katsastusta. Tästä voidaan välittömästi vetää se johtopäätös että katsastus on turhaa paskaa joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen millään lailla tai ei ainakaan merkittävästi. Voi jumalauta. Uskomus katsastuspelleilyn positiivisesta vaikutuksesta turvallisuuteen on harhakuvitelmaa.

        Voiko asia pitää paikkansa. Olisi tarjolla tutkimustotuus asiasta USA/Eurooppa.

        Oletko tietoinen Jenkkien onnettomuustilastoista? On nimittäin vähän katkerampaa luettavaa kuin täällä!


      • Norjassa
        se määrätään, kirjoitti:

        jos sitä ei olekaan?

        kyllä piisaa, ne on sijoitettu valtateiden varteen ja toimivat "kontrina" eli liikenne ajatetaan niiden kautta ja siitä plokataan sopivannäköiset tutkintaan. Yleensä raskas kalusto. Lisäksi ainakin maaahantuontikatsastuksen hoitavat


      • katsastettava
        innostu. kirjoitti:

        Oletko tietoinen Jenkkien onnettomuustilastoista? On nimittäin vähän katkerampaa luettavaa kuin täällä!

        USA:ssa on liikenteessä ihan oikeita ruuhkia puhtaasti autojen suuresta määrästä johtuen ja onnettomuuksia sattuu ihan pelkän suuren suoritteen takia enemmän kuin suomessa.
        Suomessa liikenteen kyttääminen on mennyt aivan suhteettomuuksiin, tapaturmissa ja alkoholin takia kuolee kymmenen kertaa enemmän ihmisiä kuin liikenteessä ja silti tapaturmiin ja alkoholiongelmiin ei kiinnitetä lähellekään niin paljon huomiota kuin autokansalle vittuiluun.

        Totuushan on se että valtiota ei tosiasiassa voisi vähempää kiinnostaakaan liikenteen turvallisuus vaan kyse on pelkästä rahastamisesta. Tämä totuus paljastuu kun vähänkään ajattelee noita kuolinsyy tilastoja ja niiden vähentämiseksi tehtyjä toimia. Perkele jo pelkästään jalankulkijoiden liukastumisissa loukkaantuu enemmän ihmisiä kuin liikenteessä ja silti autoliikenne on otettu silmätikuksi ja vainon kohteeksi! Ei sellainen ole millään muulla perusteltavissa kuin turhanpäiväisellä rahastamisella tai sitten pelkkänä mielivaltaisena vittuiluna!!


      • jookosta joo
        katsastettava kirjoitti:

        Miten voi olla mahdollista suomalaisen aivopesun perusteella että USA, maa jonka yhteiskunta suunnilleen perustuu autoilulle, tulee toimeen ilman autoille pakollista katsastusta?!

        Osaltaan asia selittyy perustuslain lähtökohtaisilla eroilla, USAssa perustuslaki rajoittaa valtion puuttumista yksityisen kansalaisen elämään kun taas täällä lähtökohta on täysin päinvastainen. Kansalaisella on vain ne oikeudet jotka valtio mielivaltaisesti sattuu suomaan, velvollisuuksia ja pakkoja on sitäkin enemmän.

        Suomessa vaan on aina ollut jokin mielisairas hinku määräillä, rajoittaa, vittuilla, kyykyttää, alistaa ja sortaa tavallista kansalaista ja autokatsastus vanhana valtion toimintona on tuonut alalle "tietynlaista" väkeä jota näyttää vieläkin esiintyvän vaikka ala on yksityistetty ja kansalaisille syötetyn aivopesun mukaan "kilpailu" ja "markkinatalous" säätää hinnat ja palvelutason. Tämähän on pelkkää kusetusta ja vittuilua, nyt myös rahastusta!!

        Siinä oikea älyn jättiläinen. Muuta sinne, äläkä vikise.


      • katsastettava
        jookosta joo kirjoitti:

        Siinä oikea älyn jättiläinen. Muuta sinne, äläkä vikise.

        valitettavasti on sattunut niin huono tuuri että olen syntynyt suomeen eikä poismuutto tästä paskamaasta ole niin helppoa että noin vaan voisi ottaa ja lähteä.
        Suomessahan ainakin teoriassa on sananvapaus ja demokratia jonka turvin voi arvostella järjestelmän epäkohtia joten pidä sinä diktatuurin kannattaja vaan turpasi kiinni tai muuta itse jonnekin pohjois-koreaan.


      • taas kerran
        katsastettava kirjoitti:

        Miten voi olla mahdollista suomalaisen aivopesun perusteella että USA, maa jonka yhteiskunta suunnilleen perustuu autoilulle, tulee toimeen ilman autoille pakollista katsastusta?!

        Osaltaan asia selittyy perustuslain lähtökohtaisilla eroilla, USAssa perustuslaki rajoittaa valtion puuttumista yksityisen kansalaisen elämään kun taas täällä lähtökohta on täysin päinvastainen. Kansalaisella on vain ne oikeudet jotka valtio mielivaltaisesti sattuu suomaan, velvollisuuksia ja pakkoja on sitäkin enemmän.

        Suomessa vaan on aina ollut jokin mielisairas hinku määräillä, rajoittaa, vittuilla, kyykyttää, alistaa ja sortaa tavallista kansalaista ja autokatsastus vanhana valtion toimintona on tuonut alalle "tietynlaista" väkeä jota näyttää vieläkin esiintyvän vaikka ala on yksityistetty ja kansalaisille syötetyn aivopesun mukaan "kilpailu" ja "markkinatalous" säätää hinnat ja palvelutason. Tämähän on pelkkää kusetusta ja vittuilua, nyt myös rahastusta!!

        http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_inspection#United_States

        States and Federal Districts with periodic (e.g., annual) vehicle safety

        Delaware (every year or every two years; brand new cars are exempt for the first four years provided the car remains with the same owner. Older cars registered as antiques do not require emissions testing.)

        District of Columbia (every two years[6])

        Hawaii (every year, except brand new vehicles receive an inspection valid for two years, ambulances, rental cars, vehicles used in public transportation, and other, every six months)

        Louisiana (every year; emission test in the Baton Rouge metropolitan area)

        Maine (every year; emission test in Cumberland County[7])

        Massachusetts (safety and emissions annually, cars manufactured prior to model year 1996 are not subject to emissions testing. [8])

        Mississippi[9] (safety inspection every year)

        Missouri[10] (every two years[11]; emissions testing in the St. Louis area)

        New Hampshire (every year, emissions testing for vehicles equipped with OBD-II (model year 1996 and newer) [12])

        New Jersey (safety and emissions testing every two years, brand new cars are exempt for the first four years provided the car remains with the same owner. Older cars registered as antiques do not require emissions testing.)

        New York (safety and emissions test every year, method of emissions testing varies by county of registration: tail pipe emissions testing in New York City as well as the counties of Nassau, Suffolk, Westchester and Rockland, OBD-II emissions testing in upstate counties)

        North Carolina (every year; emissions inspections in 48 of 100 counties (1996-newer, except new cars), exempting diesels and cars 35 years or older. Starting Nov 1, 2008 there won't be an inspection decal issued upon passing. [13])

        Pennsylvania[14](every year for most vehicles; every six months for tractor-trailers, school vehicles (including school buses and school vans), motor coaches, mass transit, ambulances, firetrucks, etc.; emissions inspections every year in 25 of 67 counties (no emission inspection for diesel vehicles)[15])annual inspection, emission, and semi-annual inspection stickers are color-coded, which tells which year they expire. This makes it easier for police to track down expired stickers.

        Rhode Island (safety and emission inspection every two years)

        Texas (every year; emission test in the largest urban areas - Houston Metro, Dallas Metroplex, Austin, San Antonio, and El Paso)

        Utah (every two years for the first eight years, then every year)

        Vermont (every year)

        Virginia[16] (every year;[17] emission inspection every two years in urban and suburban jurisdictions in Northern Virginia[18])

        West Virginia[19] (every year - safety)

        [edit]
        States with safety inspection only required prior to sale or transfer
        Maryland[20] (emission inspection required biennially[21])

        [edit]
        States which only require federally mandated emissions inspections

        Alaska (Municipality of Anchorage and Fairbanks North Star Borough) every two years, depending on age and type of vehicle

        Arizona (Phoenix and Tucson metro areas only) annually, depending on age and type of vehicle [22])

        California (for most ZIP Codes, every two years for all vehicles made after 1975 which are more than six years old)

        Colorado (in some localities, every year or two, depending on age and type of vehicle [23])

        Connecticut (every two years[24])

        Georgia (metropolitan Atlanta area only[25], every year, most recent three model year cars are exempt)

        Illinois (Chicagoland and eastern suburbs of St. Louis, Missouri)

        Indiana (Lake and Porter counties only, every two years)

        New Mexico (Albuquerque metro area)[26]

        Nevada (Clark County and Washoe County areas)

        Ohio (Cuyahoga, Geauga, Lake, Lorain, Medina, Portage, and Summit counties only)

        Oregon (Portland and Medford metro areas only) [27]

        Washington (urban areas of Clark, King, Pierce, Snohomish and Spokane counties)

        Wisconsin (Kenosha, Milwaukee, Ozaukee, Racine, Sheyboygan, Washington and Waukesha; every two years)

        [edit]
        Other States
        Alabama
        Arkansas
        Florida
        Idaho
        Iowa
        Kansas
        Kentucky
        Minnesota
        Montana
        Nebraska
        North Dakota
        Oklahoma - Discontinued Safety Inspections c.2006
        South Carolina
        South Dakota
        Tennessee
        Wyoming


      • Lorrie Nelson
        taas kerran kirjoitti:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_inspection#United_States

        States and Federal Districts with periodic (e.g., annual) vehicle safety

        Delaware (every year or every two years; brand new cars are exempt for the first four years provided the car remains with the same owner. Older cars registered as antiques do not require emissions testing.)

        District of Columbia (every two years[6])

        Hawaii (every year, except brand new vehicles receive an inspection valid for two years, ambulances, rental cars, vehicles used in public transportation, and other, every six months)

        Louisiana (every year; emission test in the Baton Rouge metropolitan area)

        Maine (every year; emission test in Cumberland County[7])

        Massachusetts (safety and emissions annually, cars manufactured prior to model year 1996 are not subject to emissions testing. [8])

        Mississippi[9] (safety inspection every year)

        Missouri[10] (every two years[11]; emissions testing in the St. Louis area)

        New Hampshire (every year, emissions testing for vehicles equipped with OBD-II (model year 1996 and newer) [12])

        New Jersey (safety and emissions testing every two years, brand new cars are exempt for the first four years provided the car remains with the same owner. Older cars registered as antiques do not require emissions testing.)

        New York (safety and emissions test every year, method of emissions testing varies by county of registration: tail pipe emissions testing in New York City as well as the counties of Nassau, Suffolk, Westchester and Rockland, OBD-II emissions testing in upstate counties)

        North Carolina (every year; emissions inspections in 48 of 100 counties (1996-newer, except new cars), exempting diesels and cars 35 years or older. Starting Nov 1, 2008 there won't be an inspection decal issued upon passing. [13])

        Pennsylvania[14](every year for most vehicles; every six months for tractor-trailers, school vehicles (including school buses and school vans), motor coaches, mass transit, ambulances, firetrucks, etc.; emissions inspections every year in 25 of 67 counties (no emission inspection for diesel vehicles)[15])annual inspection, emission, and semi-annual inspection stickers are color-coded, which tells which year they expire. This makes it easier for police to track down expired stickers.

        Rhode Island (safety and emission inspection every two years)

        Texas (every year; emission test in the largest urban areas - Houston Metro, Dallas Metroplex, Austin, San Antonio, and El Paso)

        Utah (every two years for the first eight years, then every year)

        Vermont (every year)

        Virginia[16] (every year;[17] emission inspection every two years in urban and suburban jurisdictions in Northern Virginia[18])

        West Virginia[19] (every year - safety)

        [edit]
        States with safety inspection only required prior to sale or transfer
        Maryland[20] (emission inspection required biennially[21])

        [edit]
        States which only require federally mandated emissions inspections

        Alaska (Municipality of Anchorage and Fairbanks North Star Borough) every two years, depending on age and type of vehicle

        Arizona (Phoenix and Tucson metro areas only) annually, depending on age and type of vehicle [22])

        California (for most ZIP Codes, every two years for all vehicles made after 1975 which are more than six years old)

        Colorado (in some localities, every year or two, depending on age and type of vehicle [23])

        Connecticut (every two years[24])

        Georgia (metropolitan Atlanta area only[25], every year, most recent three model year cars are exempt)

        Illinois (Chicagoland and eastern suburbs of St. Louis, Missouri)

        Indiana (Lake and Porter counties only, every two years)

        New Mexico (Albuquerque metro area)[26]

        Nevada (Clark County and Washoe County areas)

        Ohio (Cuyahoga, Geauga, Lake, Lorain, Medina, Portage, and Summit counties only)

        Oregon (Portland and Medford metro areas only) [27]

        Washington (urban areas of Clark, King, Pierce, Snohomish and Spokane counties)

        Wisconsin (Kenosha, Milwaukee, Ozaukee, Racine, Sheyboygan, Washington and Waukesha; every two years)

        [edit]
        Other States
        Alabama
        Arkansas
        Florida
        Idaho
        Iowa
        Kansas
        Kentucky
        Minnesota
        Montana
        Nebraska
        North Dakota
        Oklahoma - Discontinued Safety Inspections c.2006
        South Carolina
        South Dakota
        Tennessee
        Wyoming

        it


      • Romujen katsastaja
        katsastettava kirjoitti:

        Miten voi olla mahdollista suomalaisen aivopesun perusteella että USA, maa jonka yhteiskunta suunnilleen perustuu autoilulle, tulee toimeen ilman autoille pakollista katsastusta?!

        Osaltaan asia selittyy perustuslain lähtökohtaisilla eroilla, USAssa perustuslaki rajoittaa valtion puuttumista yksityisen kansalaisen elämään kun taas täällä lähtökohta on täysin päinvastainen. Kansalaisella on vain ne oikeudet jotka valtio mielivaltaisesti sattuu suomaan, velvollisuuksia ja pakkoja on sitäkin enemmän.

        Suomessa vaan on aina ollut jokin mielisairas hinku määräillä, rajoittaa, vittuilla, kyykyttää, alistaa ja sortaa tavallista kansalaista ja autokatsastus vanhana valtion toimintona on tuonut alalle "tietynlaista" väkeä jota näyttää vieläkin esiintyvän vaikka ala on yksityistetty ja kansalaisille syötetyn aivopesun mukaan "kilpailu" ja "markkinatalous" säätää hinnat ja palvelutason. Tämähän on pelkkää kusetusta ja vittuilua, nyt myös rahastusta!!

        Nyt haetaan tukea jo USA:sta saakka.
        Siinä maassa on monta asiaa päin vittua. Turha yrittää kopioida.

        Tämä katsastuksen väheksyntä on pääasiassa alkoholisoituneiden kommunistien lässytystä heidän ainaisen persaukisuutensa vuoksi.
        He haluavat yleisen rikollisuutensa lisäksi tuhota vielä liikenneturvallisuudenkin savuavien ja niveliltäään lonksuvien romujen muodossa.
        Jarruttomia rekkoja venäjän malliin.
        Siinä kommarin housut jo kastuvat!

        persaukinen valittaa kaikesta mikä maksaa.
        Tosin viina ja makkara eivät ole koskaan liian kalliita.


      • MOAM
        Romujen katsastaja kirjoitti:

        Nyt haetaan tukea jo USA:sta saakka.
        Siinä maassa on monta asiaa päin vittua. Turha yrittää kopioida.

        Tämä katsastuksen väheksyntä on pääasiassa alkoholisoituneiden kommunistien lässytystä heidän ainaisen persaukisuutensa vuoksi.
        He haluavat yleisen rikollisuutensa lisäksi tuhota vielä liikenneturvallisuudenkin savuavien ja niveliltäään lonksuvien romujen muodossa.
        Jarruttomia rekkoja venäjän malliin.
        Siinä kommarin housut jo kastuvat!

        persaukinen valittaa kaikesta mikä maksaa.
        Tosin viina ja makkara eivät ole koskaan liian kalliita.

        Tutkittua tietoa löytyy ympäri maailmaa. Totuuden kannattajat ovat niitä jotka eivät halua uhrata miljardeja turhaan autojen sädehoitoon.


      • alasajo
        innostu. kirjoitti:

        Oletko tietoinen Jenkkien onnettomuustilastoista? On nimittäin vähän katkerampaa luettavaa kuin täällä!

        Onnettomuustilastot ei johdu mistään katsastuskesta sillä katsastus ei minkään tutkimuksen mukaan vaikuta liikenneturvallisuuteen.


      • koppalakki
        katsastettava kirjoitti:

        USA:ssa on liikenteessä ihan oikeita ruuhkia puhtaasti autojen suuresta määrästä johtuen ja onnettomuuksia sattuu ihan pelkän suuren suoritteen takia enemmän kuin suomessa.
        Suomessa liikenteen kyttääminen on mennyt aivan suhteettomuuksiin, tapaturmissa ja alkoholin takia kuolee kymmenen kertaa enemmän ihmisiä kuin liikenteessä ja silti tapaturmiin ja alkoholiongelmiin ei kiinnitetä lähellekään niin paljon huomiota kuin autokansalle vittuiluun.

        Totuushan on se että valtiota ei tosiasiassa voisi vähempää kiinnostaakaan liikenteen turvallisuus vaan kyse on pelkästä rahastamisesta. Tämä totuus paljastuu kun vähänkään ajattelee noita kuolinsyy tilastoja ja niiden vähentämiseksi tehtyjä toimia. Perkele jo pelkästään jalankulkijoiden liukastumisissa loukkaantuu enemmän ihmisiä kuin liikenteessä ja silti autoliikenne on otettu silmätikuksi ja vainon kohteeksi! Ei sellainen ole millään muulla perusteltavissa kuin turhanpäiväisellä rahastamisella tai sitten pelkkänä mielivaltaisena vittuiluna!!

        Jos suhteutetaan liikenneonnettomuudet ja väestölukumäärä keskenään niin USA:n luku taitaa olla Suomeen verrattuna moninkertainen.


      • koppalakki
        katsastettava kirjoitti:

        valitettavasti on sattunut niin huono tuuri että olen syntynyt suomeen eikä poismuutto tästä paskamaasta ole niin helppoa että noin vaan voisi ottaa ja lähteä.
        Suomessahan ainakin teoriassa on sananvapaus ja demokratia jonka turvin voi arvostella järjestelmän epäkohtia joten pidä sinä diktatuurin kannattaja vaan turpasi kiinni tai muuta itse jonnekin pohjois-koreaan.

        Miksi Suomesta muutto on vaikeaa? Suomesta voi muuttaa ihan vapaasti jos ei satu olemaan kiven sisällä. Tosin monet maat vaativat hiukan selvityksiä muuttajan taustasta. EU:ssa niitä ei tarvita. Kerro miksi sinun muuttosi on niin vaikeaa. Onko syynä työhaluttomuus? Pummilla ei elä missään muualla niin hyvin kuin Suomessa. Vai onko syynä pelko pärjäämisestä muualla?


      • bulbul
        katasastajako kirjoitti:

        Norja on lähin ma missä ei ole autojen vuosikatsastusta, valvonnan hoitaa poliisi , ja määrää auton katsastukseen jos jotain huomautettavaa on,

        Katsastusta.Se on höpöpuhetta.Norjassa on vuorenvarmasti katsastus autoille.Siellä korjaamot katsastavat autot josta on kyllä huonoja kokemuksia esim laadun ja hinnan suhteen. Tuppaavat kuulemma korjaamaan olemattomia vikoja autoista ja rahastavat näin asiakkaita.Myös perinteiset katsastuskonttorit katsastavat autoja n.10% osuudella.Kaveri on asunut Norjassa vuosikaudet ja sanoo että ei ikinä vie autoaan katsastettavaksi korjaamolle vaan perinteiselle asemalle jossa saa luotettavimman tiedon auton kunnosta.


      • voitmon

        "Onnettomuuksien määrään katsastamattomat autot vaikuttavat varmasti, mutta onko tuo merkittävä määrä, sitä on vaikea sanoa."

        Tähän on helppoa sanoa. Onnettomuuksien määrään katsastamattomat eivät tutkitusti vaikuta ollenkaan. Autoja on aina katsastettu turhan vuoksi.


    • potaskaa

      määristä mutta sinänsä positiivista että kansalaistottelemattomuutta jo jonkunverran ilmenee. Hatunnosto tästä ja lisää katsastuksen väliinjättäneitä vaan tienpäälle

      • katsastettava

        suomen kansa on alistettu ja nöyryytetty jo aivan liian maanrakoon, kyllä olisi aika nousta jo esivaltaa vastaan kun menee täysin yli ja suhteettomaksi kaikenlaisten uusien sääntöjen keksiminen, entisten kiristäminen ja turhanpäiväinen vittuilu ja tiukkapipoilu kuten esim. tuo 3kmh ylinopeuksista rankaiseminen jne.


      • suikkapää

        No niin, heti nousevat hiiret pöydälle kun kissa on vähän aikaa poissa.

        Sinustako on hienoa, että maanteilä on runsaasti autoja joiden jarrutasapaino on väärin, puoltoa piisaa, juuttuneita kuorman tunnistavia jarruventtiileitä, sileitä renkaita, murtumaisillaan olevia jarruletkuja, läpimädäntyneitä takatukivarsia(esim. vanhat Mazdat) lonksuvia palloniveliä, välyksellisiä raideniveliä jne. jne.

        Näinhän käy, jos asioita ei kukaan valvo.

        Miten olet niin naivi, että luulet näiden em. vikojen korjaantuvan vapaaehtoisesti, vieläpä kun tiedetään asianomaisten katsastuksen välttelijöiden moraalin ja teknisen tietämyksen?

        Voi veljet sentään.


      • katsastettava
        suikkapää kirjoitti:

        No niin, heti nousevat hiiret pöydälle kun kissa on vähän aikaa poissa.

        Sinustako on hienoa, että maanteilä on runsaasti autoja joiden jarrutasapaino on väärin, puoltoa piisaa, juuttuneita kuorman tunnistavia jarruventtiileitä, sileitä renkaita, murtumaisillaan olevia jarruletkuja, läpimädäntyneitä takatukivarsia(esim. vanhat Mazdat) lonksuvia palloniveliä, välyksellisiä raideniveliä jne. jne.

        Näinhän käy, jos asioita ei kukaan valvo.

        Miten olet niin naivi, että luulet näiden em. vikojen korjaantuvan vapaaehtoisesti, vieläpä kun tiedetään asianomaisten katsastuksen välttelijöiden moraalin ja teknisen tietämyksen?

        Voi veljet sentään.

        olet solvannut Mazdoja ennenkin, mitään muuta automerkkiä et ole koskaan maininnut, mistä tämä johtuu? Siitäkö että Mazdojen luotettavuus meinaa tehdä katsastusmiehistä työttömiä?
        Ja ei, en aja Mazdalla vaan toisella japanilaismerkillä.


      • huomattavasti
        suikkapää kirjoitti:

        No niin, heti nousevat hiiret pöydälle kun kissa on vähän aikaa poissa.

        Sinustako on hienoa, että maanteilä on runsaasti autoja joiden jarrutasapaino on väärin, puoltoa piisaa, juuttuneita kuorman tunnistavia jarruventtiileitä, sileitä renkaita, murtumaisillaan olevia jarruletkuja, läpimädäntyneitä takatukivarsia(esim. vanhat Mazdat) lonksuvia palloniveliä, välyksellisiä raideniveliä jne. jne.

        Näinhän käy, jos asioita ei kukaan valvo.

        Miten olet niin naivi, että luulet näiden em. vikojen korjaantuvan vapaaehtoisesti, vieläpä kun tiedetään asianomaisten katsastuksen välttelijöiden moraalin ja teknisen tietämyksen?

        Voi veljet sentään.

        pienempi murhe kuin oma henkinen tasapainosi. Siihen asti että katsastus saadaan korjaamoiden hoitoon niin suosittelen tosissani kaikille katsastuksen väliinjättämistä


      • Metallicaptain
        suikkapää kirjoitti:

        No niin, heti nousevat hiiret pöydälle kun kissa on vähän aikaa poissa.

        Sinustako on hienoa, että maanteilä on runsaasti autoja joiden jarrutasapaino on väärin, puoltoa piisaa, juuttuneita kuorman tunnistavia jarruventtiileitä, sileitä renkaita, murtumaisillaan olevia jarruletkuja, läpimädäntyneitä takatukivarsia(esim. vanhat Mazdat) lonksuvia palloniveliä, välyksellisiä raideniveliä jne. jne.

        Näinhän käy, jos asioita ei kukaan valvo.

        Miten olet niin naivi, että luulet näiden em. vikojen korjaantuvan vapaaehtoisesti, vieläpä kun tiedetään asianomaisten katsastuksen välttelijöiden moraalin ja teknisen tietämyksen?

        Voi veljet sentään.

        "Näinhän käy, jos asioita ei kukaan valvo."

        Käykö? Miten Norjassa ja USAssa. Tutkimusdataa maista olisi tarjolla. Miksi ko. maissa on eri käytäntö. Paljonko onnettomuudet oikeasti vähenee katsatamisilla. Nyt Suollamme katsastusmiljardeja ulkomaisille rahastajille ilman OIKEAA TUTKIMUSTIETOA, ei siis uskomusharhakuvitelmasilmänlumetta V A A N OIKEAA TUTKIMUSTIETOA, OIKEAA TUTKIMUSTIETOA, siitä, mitä näille miljardeille saamme vastineeksi?????????

        MITÄ SAAMME MILJARDEILLE VASTINEEKSI, MITÄ SAAMME MILJARDEILLE VASTINEEKSI, MITÄ SAAMME O I K E A S T I MILJARDEILLE VASTINEEKSI???


      • u8ftu2
        katsastettava kirjoitti:

        olet solvannut Mazdoja ennenkin, mitään muuta automerkkiä et ole koskaan maininnut, mistä tämä johtuu? Siitäkö että Mazdojen luotettavuus meinaa tehdä katsastusmiehistä työttömiä?
        Ja ei, en aja Mazdalla vaan toisella japanilaismerkillä.

        MIKÄ IHMEEN MAZDA VIHA? Mazdiossa aina taka-akselipaliia pitkin menevä jarruputki ruostunut ja katkeaa jarrudynossa. Ja sit roinen syy, et pitkittäinen tukivarsi ruostunut melkeinpä poiki!!


      • Yleisen liikenneturvallisuuden
        Metallicaptain kirjoitti:

        "Näinhän käy, jos asioita ei kukaan valvo."

        Käykö? Miten Norjassa ja USAssa. Tutkimusdataa maista olisi tarjolla. Miksi ko. maissa on eri käytäntö. Paljonko onnettomuudet oikeasti vähenee katsatamisilla. Nyt Suollamme katsastusmiljardeja ulkomaisille rahastajille ilman OIKEAA TUTKIMUSTIETOA, ei siis uskomusharhakuvitelmasilmänlumetta V A A N OIKEAA TUTKIMUSTIETOA, OIKEAA TUTKIMUSTIETOA, siitä, mitä näille miljardeille saamme vastineeksi?????????

        MITÄ SAAMME MILJARDEILLE VASTINEEKSI, MITÄ SAAMME MILJARDEILLE VASTINEEKSI, MITÄ SAAMME O I K E A S T I MILJARDEILLE VASTINEEKSI???

        Yleisen liikenneturvallisuuden


      • jj
        Yleisen liikenneturvallisuuden kirjoitti:

        Yleisen liikenneturvallisuuden

        pakollinen on vain pakokaasupäästömittaus!
        Josta tulee (hyväksyttynä) rekisterikilpeen liimattava vuosilukutarra.


      • dajdjakdjas
        jj kirjoitti:

        pakollinen on vain pakokaasupäästömittaus!
        Josta tulee (hyväksyttynä) rekisterikilpeen liimattava vuosilukutarra.

        It's not the drive, it's the driver!


      • Konkretiaa
        Yleisen liikenneturvallisuuden kirjoitti:

        Yleisen liikenneturvallisuuden

        Onko tutkimusnäyttöä asiasta kellään. Mikä on katsastettujen ja katsastamattomien osuus kolareissa. Paljonko vähemmän katsastettuja on mukana onnettomuuksissa versus katsastamattomat. Onko katsastamisesta hyötyä vai ei?


    • Autot ja liikenne

      Et ymmärrä näköjään tutkimusten tekemisestä yhtään mitään.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe