Elikkäs. Olen pyrkimässä ja todella todella ison epätoivon partaalla, mikä lienee muille pyrkijöille jotka lukevat tämän ilo uutinen.
En ymmärrä mistä mulla ottaa koko homma kiinni. Luen todella ahkerasti, 8.30-18.00 ja tunnin ruoka tauko ja yksi kahvitauko, n. 30min. Lisänä on kurssi pari kertaa viikossa. Ja todella tiedän että luen enkä valehtele itselleni että joojoo oon kirjastolla 10h päivässä(joista lukemista olisi 4)
Kuitenkin valmennuskurssin kokeet, ja tehtävät EI vaan suju. Itkettää, että vaikka yritän niin ei onnistu.
MITÄ avuksi? Jos täällä on joku jo sisään päässyt olisiko jotain hyviä lukuvinkkejä?:) Asioita mikä auttoi itseä lukemaan ja oppimaan?
oon tehnyt muistiinpanot kirjoista ja lukenut läpi monta kertaa ja nyt ulkoaluku vaiheessa.
Sanotaan että pitää uskoa itseensä, mitä kyllä olen tehnytkin, mutta välillä tuntuu todella tyhmälle uskoa itseensä kun työ ei tuota tulosta :(
Apua pääsykokeisiin lukemisessa :(
11
1772
Vastaukset
- kylterioikkari
Luovuta suosiolla. Hae ensi keväänä oikeustradenomiksi tai Turkuun Calonian siivojaksi. Itse luin puolet tuosta ajasta ja pääsin heti abina Turun oikikseen n. kymmenen pistettä yli pisterajan.
- sisällä jo
Millä tekniikalla luet kirjoja? Teet ilmeisesti muistiinpanoja, mutta teetkö mitään muuta esim alleviivauksia? Kukin taplaa tyylillään, mutta itse en ole koskaan suosinut muistiinpanoja, vaan koen ne lähinnä ajan haaskaukseksi, ainakin, jos niitä tekee liian laajasti. Pieniä juttuja on hyvä kirjoittaa ylös ja opetella ulkoa esim listoja kirjoittamalla.
Mutta itse suosin ja olen huomannut tehokkaaksi opiskelutavaksi etenkin pääsykoekirjoja opetellessa, alleviivauksen eri väreillä. Pääsykokeisiin lukiessa alleviivasin esim punasella pääsäännöt, oranssilla poikkeukset ja poikkeuksen poikkeukset, KKO:n keissit jollain värillä ja tärkeät termit jollain muulla. Alleviivatessa joutuu samalla miettimään, mikä on olennaista ja mikä ei, se auttaa muistamaan asioita.
Lisäksi kirjoihin kannattaa tehdä omia väliotsikoita. Otsikoita miettiessä, joutuu taas pohtimaan joka kappaleesta erikseen mikä kappaleessa on se olennainen asia ja miten sen voisi tiivistää. Vikoilla viikoilla myös kertaaminen helpottuu, kun voi lukea oman väliotsikon ja yrittää otsikon avulla muistaa kappaleen relevantit asiat.
Ja lyhyitä taukoja kannattaa pitää usein, keskittyminen ei herpaannu jos ei lue liian pitkiä aikoja putkeen. Tuli ehkä vähän sekavasti esittettyä, mutta toivottavasti sait jotain irti.- sisällä jo
Itse vetäisin välikokeesta 14 pistettä ja ns. kenraalikokeen tein kirjan kanssa kotona. Siään pääsin reilusti. Ei kannata miettiä liikaa välikokeiden tuloksia, ota ne enemmän harjoituksena. Kolme viimeistä viikkoa on tärkeintä pääsykokeen kannalta, ja pääsykokeessa ei paljon valmennuskurssinen välikokeille laiteta painoarvoa. Keskity siihen että osaat ne asiat pääsykokeessa, ne jotka juhlivat välikoetuloksilla saattavat väsähtää vikoilla viikoilla.
- pyrkijä23
Moikka!
Joinain päivinä tehtävät ei vaan suju,
en nyt mitään apua tässä pysty tarjoamaan, mutta lähinnä tuohon asiattomaan kommenttiin mikä tuli vastauksena viestiisi aiemmin.
Ajalla jonka luet ei oikeastaan ole väliä kunhan sisäistät asiat.
Itse olen valmistunut IBstä ja kokeeni loppuivat vasta toukokuun puolivälissä joten aikaa on HUOMATTAVASTI vähemmän kuin monella muulla.
Ärsyttää vaan tuollainen ylimielisyys, ei ketään kiinnosta pisteet mitä joku on saanut, samalla todistaa oman typeryytensä kun pistää sinut maahan ja yrittää pönkittää omaatuntoaan pistemäärällään.
Motivaatio auttaa jaksamaan, itse tunnen ihmisiä jotka ovat myös IBltä valmistuneet ja lyhyestä ajasta huolimatta päässeet sisään.
Toisaalta kannattaisi miettiä, että jos ei oikeesti uppoa millään päähän, niin onko siinä järkeä yrittää sitä pakottaa sinne mahtumaan. Minulla suurimpana ongelmana suomen kieli, koska olen tottunut nyt opiskelemaan englanniksi, on vaikea sulattaa kompleksia suomen kieltä...t.s. lukeminen erittäin hidasta, mutta se motivaatio löytyy, joten en luovuta.
Se ei ole keneltäkään mitään pois, jos toinen pääsee sisään.
Eikä se ole mikään älyllisuuskoe..muistikoe lähinnä, joten se ei todista kenenkään paremmuutta toisen ylitse. Muistia vain.
Eli sinällään, minusta on typerää kun jotkut oikislaiset ovat niin ylimielisiä itsestään (tosin tämä ei rajoitu vain oikikseen, myös muut tiedekunnat harrastavat tätä), mutta se ylimielisyys ei kyllä näitä ihmisiä pitkälle vie ja muille aiheuttama mielipaha kyllä iskee aikanaan takaisin, kun huomaavat ettei heidän kanssaan pysty tulemaan toimeen ja näin ollen tehdä bisnestä.
Kukkaruukusta takaisin olennaiseen:
älä masennu moisista turhista kommenteista heikommilta ihmisiltä, jotka elävät toisten epävarmuuden varasta.
Tsemppiä lukemiseen ja toivottavasti pääset sisään!!!! Toivottavasti itsekin jaksan lukea yhtä ahkerasti ^^
ja hyvää kesää!!
Eve.- pyrkijä2
Kiiiitos tuhannesti tsemppaavista viesteistä! :) kuulosti hyville vinkeille ja henkisesti helpotti kuulla muilta jotain kommenttia :) Eiköhän tää tästä iloksi vielä muutu, ja kun ei niillä kokeilla mitään merkitystä ole. Lähinna vaan harmittivat kun on tehnyt töitä oppimisen eteen ja ei tuota tulosta mutta nyt on vielä aikaa oppia tarkasti.
Ja en ehkä kuitenkaan hae siivoajaksi. - jepjepjep
Todennäköisesti et pääse sisään, sillä oikiksen pääsykoe ei enää ole muistikoe, vaan tentissä verrataan myös soveltamista.
Kokeessa on yleistynyt aineistotehtävät ja monivalinnat, jotka perustuvat ainoastaan asian ymmärtämiseen. Ilman näihin oikein vastaamista, tiedekunnan portit eivät aukeudu.
Ensimmäinen ja toinen tehtävä on yleensä muistitehtäviä, vaikkakin esim. viime vuonna sinun tuli suorittaa niissä karsivia valintoja.
Olet oikeassa, koe ei osoita huippuälykkyyttä. Itse olen päässyt oikikseen B:n ja A:n yo-papereilla, koska en keskittynyt ylioppilaskirjoituksiin, vaan valintakokeeseen. Älykkyyttä on monenlaista, suppealla testaamisella sitä ei voida osoittaa.
terveisin, oik. yo - jäi kiinnostamaan
pyrkijä2 kirjoitti:
Kiiiitos tuhannesti tsemppaavista viesteistä! :) kuulosti hyville vinkeille ja henkisesti helpotti kuulla muilta jotain kommenttia :) Eiköhän tää tästä iloksi vielä muutu, ja kun ei niillä kokeilla mitään merkitystä ole. Lähinna vaan harmittivat kun on tehnyt töitä oppimisen eteen ja ei tuota tulosta mutta nyt on vielä aikaa oppia tarkasti.
Ja en ehkä kuitenkaan hae siivoajaksi.Kuis kävi alottajalle?
- .... pyrkijä2
jäi kiinnostamaan kirjoitti:
Kuis kävi alottajalle?
en valitettavasti päässyt :(
- Fo21
jepjepjep kirjoitti:
Todennäköisesti et pääse sisään, sillä oikiksen pääsykoe ei enää ole muistikoe, vaan tentissä verrataan myös soveltamista.
Kokeessa on yleistynyt aineistotehtävät ja monivalinnat, jotka perustuvat ainoastaan asian ymmärtämiseen. Ilman näihin oikein vastaamista, tiedekunnan portit eivät aukeudu.
Ensimmäinen ja toinen tehtävä on yleensä muistitehtäviä, vaikkakin esim. viime vuonna sinun tuli suorittaa niissä karsivia valintoja.
Olet oikeassa, koe ei osoita huippuälykkyyttä. Itse olen päässyt oikikseen B:n ja A:n yo-papereilla, koska en keskittynyt ylioppilaskirjoituksiin, vaan valintakokeeseen. Älykkyyttä on monenlaista, suppealla testaamisella sitä ei voida osoittaa.
terveisin, oik. yoToki tuollaisia puheita on leppoisaa sepostella sisäänpääsyn jälkeen ja ikään kuin glorifioida omaa suoritustaan antamalla sisäänpääsylleen jonkin muun syyn kuin se tylsä "kova työ" mutta ne mennee samaan kastiin kuin puheet "aloitin luvut tosiaan 2 viikkoa ennen koetta ja viikonloput pidin aina vapaata mutta sen sijaan viikolla sitten sitäkin enemmän en jaksanut lukea ja sisälle mentiin 25p yli rajan" Totuus on kuitenkin se täysin vastakohtainen. myönnettäköön tylsä ja uncool kova työ. Salaisuus sisäänpääsyyn on nielaista ylpeytensä totaalisesti ja myöntää että tiedekuntaan ei ole asiaa ellen mene läpi tätä tiettyä helvettiä ja tee sen saman työn minkä kaikki muutkin siäänpääsevät joutuvat tekemään; opettelemaan lähestulkoon sana sanalta koealue ulkoa. (ja ei, se ei ole älyn prosessi tai vaadi muutakaan sen suurempaa lahjakkuutta) siinä ei älykkyydestä, ulkoisesta viehätysvoimasta, lumoavista silmistä, polvet vapisemaan saavasta nauruäänestä ja karismaattisuudesta pisteitä jaella. uskoisin että nämä yllä kirjoitelleet tietävät sen itsekin mutta kuhan vaan tahtovat päteä vielä sisäänpääsemättömille ja ikäänkuin yrittää saada itsellensä extrakunniaa koska ainahan se olisi ihailtavampaa jos sisäänpääsyn peruste olisi "poikkeuksellinen lahjakkuus" eikä vain tylsä kova työ eli hajoilin pari kuukautta alan kirjallisuuteen...
- panosta
Älä pyri muistamiseen vaan siihen että asi on tuttu kun silmäilet tehtäviä .
Kauppakorkeakoulussa on paljon ympyröimis tehtäviä joista pitäisi selvitä silmäilemällä vastauksen ei niin täydellisellä kirjan taitamisella .
Kohtasin muutamia nuoria jotka harjoittelivat toistamiseen Kauppakorkeakouluun he osaasivat kirjan mutta mutta onko syy vanha painos tai miten koin viitsiikö Kauppakorkeakouluun lukea jos kirjan muistaminen ei tuota tulosta .
Suosittelisin lepoa koska olet jo kirjasi lukenut ja alat silmäilemään satunnaisesti kirjaa eri kohdista / jokin kevyt opiskelu paketti olisi hyvä . - Lydia
Kivat sulle. Itse luen keskimäärin 7-8 h/pvä kuusi kertaa viikossa. Lisäksi hakkaan kassaa 25 h/vko. Ei valmennuskurssia. Revi siitä.
Tärkeintä on pystyä hahmottaamaan ensin kokonaisuudet, sitten yksityiskohdat. Liian pitkät muistiinpanot ei auta. Laatu korvaa määrän!
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791