Mikä akku on hyvä?

Bosch sekä

Varta ovat olleet ihan hyviä mutta mikä on viimeksi voittanut jonkun vertailun?

85

40814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akkua

      Mbat akku tuli viime syksynä Suomen markkinoille.
      Mainoksen uhrina ostin akun Espoosta Latokasken ST1:ltä.

      Heitin 75Ah:n akun Audiin ja hyvin pelitti "Eberin" kanssa koko viime talven
      ja uskon että toimii pitkäänkin.
      Kylmäkäynnistyksessä (silloin kun olin unohtanut esilämmityksen) startatessa
      oli moottorin pyrittämisessä voimakkaampi ääni, ikäänkuin tehoa olisi akussa ollut enempi.

      • Roskakamaa

        Olen kanssasi erimieltä....M-BATTINI kesti 7kuukautta ja sökönä tämän jälkeen.
        Valitsen kyllä VARTAN ensikerralla varmuudenvaralle enkä paskaa M-BATTIA


      • Omistajan iloja
        Roskakamaa kirjoitti:

        Olen kanssasi erimieltä....M-BATTINI kesti 7kuukautta ja sökönä tämän jälkeen.
        Valitsen kyllä VARTAN ensikerralla varmuudenvaralle enkä paskaa M-BATTIA

        Samaa mieltä. Mbatin kanssa tuli heti ongelmia.= MUMBAT


      • Malmin_Mies
        Omistajan iloja kirjoitti:

        Samaa mieltä. Mbatin kanssa tuli heti ongelmia.= MUMBAT

        Mbatin akut ovat hybridejä, eli lyijy/kalsium-akkuja. Miksiköhän mitkään uudet akkutehtaan eivät enää valmsista näitä hybridi-akkuja? Hyvät ihmiset tämä on vanhaa teknologiaa. Odottakaa kunnon pakkasia niin näette miten uusien henkilö-autojen tietokoneet tykkää hybridi-akusta.

        En voi käsittää miten Adita Auto voi myydä tätä akkua ykkösmerkkinään Helsingissä..?


      • akkumyyjä
        Malmin_Mies kirjoitti:

        Mbatin akut ovat hybridejä, eli lyijy/kalsium-akkuja. Miksiköhän mitkään uudet akkutehtaan eivät enää valmsista näitä hybridi-akkuja? Hyvät ihmiset tämä on vanhaa teknologiaa. Odottakaa kunnon pakkasia niin näette miten uusien henkilö-autojen tietokoneet tykkää hybridi-akusta.

        En voi käsittää miten Adita Auto voi myydä tätä akkua ykkösmerkkinään Helsingissä..?

        Kannattaiskohan perehtyä asiaan ennenku ilmaset mielipitees. Nykypäivänä kaikki paremmat akut ovat näitä sinun kutsumia "hybridi"akkuja.

        Esim vartan akut on lyijy/kalsium/silver akkuja... Trane, joka muuten voitti edellisen testin, on ca/ca, eli lyijy/kalsium akku.

        Mbat on kylläkin minun mielipiteen mukaan kopioinut TAB-akkujen teknologiaa, TAB ku on Slovenian vanhin akkuvalmistaja.


        Oli miten oli, aina kannattaa ensin ajaa paikalliselle akku-myyjälle tutkituttamaan akku ja lataus, sillälailla saat parasta ja nopeinta palvelua!


      • Malmin_Mies
        akkumyyjä kirjoitti:

        Kannattaiskohan perehtyä asiaan ennenku ilmaset mielipitees. Nykypäivänä kaikki paremmat akut ovat näitä sinun kutsumia "hybridi"akkuja.

        Esim vartan akut on lyijy/kalsium/silver akkuja... Trane, joka muuten voitti edellisen testin, on ca/ca, eli lyijy/kalsium akku.

        Mbat on kylläkin minun mielipiteen mukaan kopioinut TAB-akkujen teknologiaa, TAB ku on Slovenian vanhin akkuvalmistaja.


        Oli miten oli, aina kannattaa ensin ajaa paikalliselle akku-myyjälle tutkituttamaan akku ja lataus, sillälailla saat parasta ja nopeinta palvelua!

        Terve,

        Käsittääkseni lyhenne Ca/Ca tarkoittanee kalsium-kalsium akkua, (ei lyijy-kalsium akkua). Tehtaiden historian näytät tuntevan paremmin. Pitäydyn kyllä mielipiteessäni, että "hybridi" lyijy/kalsium on ns. vanhan teknologian akku. Ostaessani viimeisellä kerralla akun Helsingistä, niin kyselin näitä asioita myyjältä aika pitkään. Myyjä totesi minulle hyvin yksiselitteisesti asian. Trane on muuten sitten kyllä tasan tarkkaan kalsium-kalsium-akku (höystettynä hopea hiukkasilla).


      • asiasta lukenut
        Malmin_Mies kirjoitti:

        Terve,

        Käsittääkseni lyhenne Ca/Ca tarkoittanee kalsium-kalsium akkua, (ei lyijy-kalsium akkua). Tehtaiden historian näytät tuntevan paremmin. Pitäydyn kyllä mielipiteessäni, että "hybridi" lyijy/kalsium on ns. vanhan teknologian akku. Ostaessani viimeisellä kerralla akun Helsingistä, niin kyselin näitä asioita myyjältä aika pitkään. Myyjä totesi minulle hyvin yksiselitteisesti asian. Trane on muuten sitten kyllä tasan tarkkaan kalsium-kalsium-akku (höystettynä hopea hiukkasilla).

        ei ne hybridit mitään historiaa ole pelkät lyijy akut on historiaa kalsium auttaa akkua antamaan voimakkaampaa virtaa vielä tyhjemmälläkin akulla joden akku ei periaatteessa hyydy vaan käy täysillä kokoajan ja simahtaa sitten yhtäkkiä hopealla oli joku samanlainen vaikutus en nyt muista mikä todellakin juuri nämä lisäaineet tai metallit tekevät hybridistä nykyajan akun lyijy voi tosin olla kohta unohdettu juttu


      • Anonyymi
        akkumyyjä kirjoitti:

        Kannattaiskohan perehtyä asiaan ennenku ilmaset mielipitees. Nykypäivänä kaikki paremmat akut ovat näitä sinun kutsumia "hybridi"akkuja.

        Esim vartan akut on lyijy/kalsium/silver akkuja... Trane, joka muuten voitti edellisen testin, on ca/ca, eli lyijy/kalsium akku.

        Mbat on kylläkin minun mielipiteen mukaan kopioinut TAB-akkujen teknologiaa, TAB ku on Slovenian vanhin akkuvalmistaja.


        Oli miten oli, aina kannattaa ensin ajaa paikalliselle akku-myyjälle tutkituttamaan akku ja lataus, sillälailla saat parasta ja nopeinta palvelua!

        Ja tulee varmasti kalleimmaksi !


    • telee´´

      ihan hyviä pattereita kameraan ja mp3-soittimeen mutta kun puhutaan akuista, kannattaa siirtää katse oikeisiin akkumerkkeihin. Itse olen ollut tyytyväinen Tranen akkuihin.

      • asmo90

        Täältä myös ääni Tranelle!


      • Kim*
        asmo90 kirjoitti:

        Täältä myös ääni Tranelle!

        Akkua hankkiessa Thaimaalainen Trane ei tulisi ensimmäisnä enään mieleen.
        Lopetin ko akkumerkin kanssa leikkimisen kun kannen välistä valui
        mömmöt veneen pohjalle.


    • Väsynyt Tranen ongelmiin

      Starttiakkuna Energie-akut ovat loistavia. Pakettiautooni jouduin ostamaan 2 v välein 100Ah akun kunnes löysin tämän merkin.
      Starttitehoa on runsaasti ja kestävyys ylivoimainen.Seuraava akkuni on saman merkkinen ilmanmuuta

    • Mungo.

      hyvä akku mikäli sellaista kaipaat, tosin hintakin nousee aivan omalle tasolleen. Akunvalmistajat kehittävät ja muuntavat jatkuvasti tuotteitaan joten vuosi tai parivuotta sitten testeissä hyvin menestynyt ei tänä päivänä saata niin kovin mainittava ollakkaan. Ehkä kannattaisi tarkistella ilmoitettuja osa-alueita akun ominaisuudessa enemmän kuin sijoitusta kokonaisuudessaa. Itselleni ei merkitse kovinkaan paljon kaikki testattavat ominaisuudet, minulle riittää kun saavutettu moottorin pyörintänopeus ja virran vastaanottokyky on mahdollisimman hyvä esimerkiksi -20C pakkasilla. Ne riittävät pitkälle. Toinen asia kokonaan onkin akkujen kestävyys, sen testaamiseen luotettavasti ei voimavarat riittäne isommillakaan autolehdillä ja lisäksi saattaa akuissakin olla erinäisiä heittoja laadun suhteen joissakin erissä. Mitäkö akkumerkkiä itse käytän? No, Hankook on tullut melko tutuksi vaikka se tällä hetkellä ei aivan parhainpiin kuulukkaan..mutta näillä mennään, sanoi entinen urheilija.

      • optifit

        Optiman virranvastaanottokyky on TM:n testin mukaan huono varsinkin kylmässä.


    • dieselillä

      Exide premium 77ah akunlämmityksellä terästettynä on aina 1,9tdin käymään pyöräyttänyt. Uusi akku joka kolmanneksi talveksi ei maksa kuin 120€ pieni hinta ajokilometreihin nähden. Nyt toinen menossa. ensimmäinen oli salama akku joka hyytyi sitten pakkasaamuna, hehkutus meni hyvin ja startatessa kuului naks-auto pimeä.

      Webasto ja lohkolämmitin puuttuvat. koskaan ei ole akun takia jäänyt auto ruutuun. kerran loppui diesel matkalle onneksi lähelle pihaa ja kotona oli jerrykannussa kesä dieseliä mutta en muistanut sitä ja eikun tankkiin vaan ja matka jatkui.

      pakkasta riitti ja yöllä polttoaine oli jähmettynyt suodattimeen. ei käynnistynyt. hinurilla korjaamolle.

      akku on latautunut lyhyessäin ajossa hyvin kun joskus mitannut jännitteen. ehkä akku lämmittimellä on vaikutusta. auton laturi lataa kovalla pakkasella 14.7v kesähelteellä 13.6v.

      akku lämmitin on pieni sijoitus kun miettii käyttöikää. sen voi aina siirtää uuteen akkuun ja jopa uuteen autoon. varsinkin webasto käytössä kun kapasiteettia pitää ladata paljon lyhyessä ajassa. normaali hehku startti ei montaa ampeerituntia vie jos ei tartte puolta tuntia veivata. latautuu kylmemmässäkin takaisin niin ettei akku sen takia tyhjene.

      webasto vie 5-10ah startti, kulunut 10-15ah ja jos ajomatka vaikka puoli tuntia niin akkua täytyy ladata 30a virralla koko matkan jotta lataus kohdillaan. mikään akku ei ota paukkupakkasessa 30 ampeeria virtaa. kesällä toki.

      viime kesänä meni laturi rikki ja akku pääsi niin tyhjäksi että moottori sammui. auto jäi tien poskeen. hinattiin koti pihaan. vaihdoin uuden laturin ja apuvirralla käyntiin. puoli tuntia kävi pihassa ja sitten lähti startista käyntiin.

      kerran pääsi myös ajettavan ruohonleikkurin akku tyhjenemään. lapset oli leikkineet sillä ja virta jäänyt viikoiksi päälle. autosta kaapeleilla virtaa vartin verran, sitten kaapelit pois ja kone startista käyntiin.

      • laturi ei lataa

        Mitä ihmeen järkeä on laittaa akkulämmitin kun se kuluttaa sitä virtaa mikä tarvittaisiin akun lataamiseen? Eikä akkuun mene 30 ampeerin virtaa edes kesähelteellä kuin erittäin poikkeustapauksissa, ei laturi jaksa niinpaljon ladata. Korkeilla kierroksilla ilman mitään muuta kulutusta saattaa juuri yltää, nykyautot kuluttaa niin pirusti virtaa vaikka kaikki olisi pois päältä.

        Se laturiparka siellä antaa kaikkensa ja sekään ei riitä. Varsinkin jos sähköinen lämpövastus on päällä, se on idioottimaisin keksintö nykyautoissa. Miten helvetissä insinöörit on ajatellut akun ladattavan jos joku pirun vastus vie enemmän virtaa kuin mitä laturi parhaimmillainkaan antaa?

        Laturi antaa tyhjäkäynnillä korkeintaan 5a ja nykyautot kuluttaa kaikki sähkölaitteet päällä toista sataa ampeeria. Sitten ihmetellään kun akku on tyhjä...

        Normaali laturi n. 50-70a pystyy pitämään akun täynnä kun ei käytetä penkin, takalasin yms. lämmittimiä, lämpöpuhallin korkeintaan asennossa 2, valot parkeille aina kun mahdollista, radio kiinni jne... Tyhjäkäyntiä vältettävä.


      • dieselillä
        laturi ei lataa kirjoitti:

        Mitä ihmeen järkeä on laittaa akkulämmitin kun se kuluttaa sitä virtaa mikä tarvittaisiin akun lataamiseen? Eikä akkuun mene 30 ampeerin virtaa edes kesähelteellä kuin erittäin poikkeustapauksissa, ei laturi jaksa niinpaljon ladata. Korkeilla kierroksilla ilman mitään muuta kulutusta saattaa juuri yltää, nykyautot kuluttaa niin pirusti virtaa vaikka kaikki olisi pois päältä.

        Se laturiparka siellä antaa kaikkensa ja sekään ei riitä. Varsinkin jos sähköinen lämpövastus on päällä, se on idioottimaisin keksintö nykyautoissa. Miten helvetissä insinöörit on ajatellut akun ladattavan jos joku pirun vastus vie enemmän virtaa kuin mitä laturi parhaimmillainkaan antaa?

        Laturi antaa tyhjäkäynnillä korkeintaan 5a ja nykyautot kuluttaa kaikki sähkölaitteet päällä toista sataa ampeeria. Sitten ihmetellään kun akku on tyhjä...

        Normaali laturi n. 50-70a pystyy pitämään akun täynnä kun ei käytetä penkin, takalasin yms. lämmittimiä, lämpöpuhallin korkeintaan asennossa 2, valot parkeille aina kun mahdollista, radio kiinni jne... Tyhjäkäyntiä vältettävä.

        Kyllä se laturi vaan lataa. aivan hyvin saattaa mennä akkuun 30 ampeeria tai enemmänkin kesällä kun virtaa pystyy vastaanottamaan.

        Laturit mitoitetaan aina auton mukaan. jos on sähköinen lämpövastus ym. lisälaitteita niin laturi on silloin niin iso että se riittää antamaan niihin virtaa ja vielä jää kapasiteettia varalle. ei laturi voi olla mitoitettu niin että se käy suurriman osan ajasta täydellä kuormalla, ei se edes kestä.

        lisäksi laturi antaa lähes täyden tehonsa jo tyhjäkäynnillä. tasavirtalaturi saattoi antaa tuon 5a hyvässä lykyssä mutta kyllä vaihtovirtalaturit antaa lähes kokotehon tyhjäkäynnillä.

        penkin ym lämmittimiä voi käyttää huoletta ja laturi lataa silti akkua. tuo 50-70a on menneen talven lumia. mulla on autossa 120a laturi. lisävalotkin on ja nekään eivät riitä kyykyttämään laturia.

        eli kyllä nykyautoissa laturit ovat isoja. riittävät kaikkeen kulutukseen ja vielä akun lataamiseen ja mitoituksesta löytyy kapasiteettia vielä akkulämmittimelle, lisävaloille ym. tietysti jos o 4x100w lisävalot ja helvetilliset vahvistimet niin voi olla ettei teho enään riitä.

        tällöin vaihdettava isompi laturi. tai laitettava toinen laturi.


      • 4x100 W :-D
        dieselillä kirjoitti:

        Kyllä se laturi vaan lataa. aivan hyvin saattaa mennä akkuun 30 ampeeria tai enemmänkin kesällä kun virtaa pystyy vastaanottamaan.

        Laturit mitoitetaan aina auton mukaan. jos on sähköinen lämpövastus ym. lisälaitteita niin laturi on silloin niin iso että se riittää antamaan niihin virtaa ja vielä jää kapasiteettia varalle. ei laturi voi olla mitoitettu niin että se käy suurriman osan ajasta täydellä kuormalla, ei se edes kestä.

        lisäksi laturi antaa lähes täyden tehonsa jo tyhjäkäynnillä. tasavirtalaturi saattoi antaa tuon 5a hyvässä lykyssä mutta kyllä vaihtovirtalaturit antaa lähes kokotehon tyhjäkäynnillä.

        penkin ym lämmittimiä voi käyttää huoletta ja laturi lataa silti akkua. tuo 50-70a on menneen talven lumia. mulla on autossa 120a laturi. lisävalotkin on ja nekään eivät riitä kyykyttämään laturia.

        eli kyllä nykyautoissa laturit ovat isoja. riittävät kaikkeen kulutukseen ja vielä akun lataamiseen ja mitoituksesta löytyy kapasiteettia vielä akkulämmittimelle, lisävaloille ym. tietysti jos o 4x100w lisävalot ja helvetilliset vahvistimet niin voi olla ettei teho enään riitä.

        tällöin vaihdettava isompi laturi. tai laitettava toinen laturi.

        Auton laturi antaa tyhjäkäynnillä 30-50 % täydestä tehosta, mikä yleensä riittää, vaikka olisi kaikki sähkölaitteet päällä.

        Eikä ne sinun valot vie kuin 28 A ja se 1000 W vahvistinkin harvoin ylittää 10 W keskitehoa eli keskimäärin 1 A.


      • Tässä malliksi
        4x100 W :-D kirjoitti:

        Auton laturi antaa tyhjäkäynnillä 30-50 % täydestä tehosta, mikä yleensä riittää, vaikka olisi kaikki sähkölaitteet päällä.

        Eikä ne sinun valot vie kuin 28 A ja se 1000 W vahvistinkin harvoin ylittää 10 W keskitehoa eli keskimäärin 1 A.

        La0turin virtakäppyrää

        http://autospeed.com/cms/gallery/article.html?slideshow=0&a=111306&i=7


      • autosähkömies
        4x100 W :-D kirjoitti:

        Auton laturi antaa tyhjäkäynnillä 30-50 % täydestä tehosta, mikä yleensä riittää, vaikka olisi kaikki sähkölaitteet päällä.

        Eikä ne sinun valot vie kuin 28 A ja se 1000 W vahvistinkin harvoin ylittää 10 W keskitehoa eli keskimäärin 1 A.

        Välityksistähän tuo käytännössä riippuu, mitä tulee tyhjäkäynnillä. Kuitenkin jos autoon ei ole lisätty mitään älyttömiä lisävalopattereita tai vahvistimia niin laturin teho riittää myös tyhjäkäynnillä, insinöörit on sen sillätavalla laskeneet.

        Lisäksi nykyautoissa laturista riittää yleensä teho myös suuremmallekin lisävalopatterille, koska laturin mitoituksessa on ajateltu niitä sähkövastuksia, joilla lämmitetään sisäänpuhallusilmaa. Näitä ohjaa automatiikka laturin kuormituksen mukaan. Eli kapasiteettia sieltä löytyy ja ylimääräinen kapasiteetti käytetään lämmitykseen.

        Tosin silloin laturi jauhaa täydellä kuormalla ja se tietysti lyhentää kestoikää, surullisen kuuluisia ovat mersujen vesijäähdytteiset laturit, tehoa 190a ja suurin osa menee sähkölämmitykseen, ja latureita menee kuin leipää... Uutta laturia ei asennettuna alle tonnilla oikein saa, veholta kahteen tonniin.


      • älä jauha paskaa
        autosähkömies kirjoitti:

        Välityksistähän tuo käytännössä riippuu, mitä tulee tyhjäkäynnillä. Kuitenkin jos autoon ei ole lisätty mitään älyttömiä lisävalopattereita tai vahvistimia niin laturin teho riittää myös tyhjäkäynnillä, insinöörit on sen sillätavalla laskeneet.

        Lisäksi nykyautoissa laturista riittää yleensä teho myös suuremmallekin lisävalopatterille, koska laturin mitoituksessa on ajateltu niitä sähkövastuksia, joilla lämmitetään sisäänpuhallusilmaa. Näitä ohjaa automatiikka laturin kuormituksen mukaan. Eli kapasiteettia sieltä löytyy ja ylimääräinen kapasiteetti käytetään lämmitykseen.

        Tosin silloin laturi jauhaa täydellä kuormalla ja se tietysti lyhentää kestoikää, surullisen kuuluisia ovat mersujen vesijäähdytteiset laturit, tehoa 190a ja suurin osa menee sähkölämmitykseen, ja latureita menee kuin leipää... Uutta laturia ei asennettuna alle tonnilla oikein saa, veholta kahteen tonniin.

        Mikä auto muka tarvitsee 190 ampeerin laturin joka maksaa jopa kaksi tonnia? Johan kahdella tonnilla saa käytetyn auton latureineen päivineen!

        Ja mihin kuluu 190 ampeeria virtaa, sähkölläkö se kulkee vai mikä ihme?


      • virtaa tarvitaan
        4x100 W :-D kirjoitti:

        Auton laturi antaa tyhjäkäynnillä 30-50 % täydestä tehosta, mikä yleensä riittää, vaikka olisi kaikki sähkölaitteet päällä.

        Eikä ne sinun valot vie kuin 28 A ja se 1000 W vahvistinkin harvoin ylittää 10 W keskitehoa eli keskimäärin 1 A.

        " Auton laturi antaa tyhjäkäynnillä 30-50 % täydestä tehosta, mikä yleensä riittää, vaikka olisi kaikki sähkölaitteet päällä. "

        Harvemmin nykyään teho 30%iin jää tyhjäkäynnillä, yleensä ollaan siellä 70-80% tuntumassa, dieselissä jopa enemmän. Ottakaa huomioon tarvikelaturia hankkiessa että virrantuottokäyrä on samanlainen kuin alkuperäisessä, niissä voi olla eroja!

        Kaksi laturia jotka molemmat vaikka 150a nimellisteholtaan niin toinen antaa tyhjäkäynnillä hyvin yli 100a ja toinen jää reilusti alle. Parasta käyttää aina alkuperäistä laadukasta laturia. Riittävä sähkönsaanti on nykyautoissa erittäin tärkeää lisääntyneen elektroniikan ja sähkölaitteiden vuoksi.


      • Kakkapää532
        älä jauha paskaa kirjoitti:

        Mikä auto muka tarvitsee 190 ampeerin laturin joka maksaa jopa kaksi tonnia? Johan kahdella tonnilla saa käytetyn auton latureineen päivineen!

        Ja mihin kuluu 190 ampeeria virtaa, sähkölläkö se kulkee vai mikä ihme?

        Sitten kun joskus näet uuden auton, tämä kenties valkenee sinullekin.

        Se sähköteho käytetään auton sisätilan lämmittämiseen, mikä on kieltämättä bensiinillä tai dieselillä käyvässä autossa vähän tyhmää.

        Se motonetin 100 euron laturi ei muuten ole uusi. Uusi laturi maksaa vanhempaankin katiskaan äkkiä 500-800 euroa.


      • Anonyymi
        Kakkapää532 kirjoitti:

        Sitten kun joskus näet uuden auton, tämä kenties valkenee sinullekin.

        Se sähköteho käytetään auton sisätilan lämmittämiseen, mikä on kieltämättä bensiinillä tai dieselillä käyvässä autossa vähän tyhmää.

        Se motonetin 100 euron laturi ei muuten ole uusi. Uusi laturi maksaa vanhempaankin katiskaan äkkiä 500-800 euroa.

        Ei maksa .


    • Kokemusta on

      Itse suosin banneria,vartaa ja exideä...

      • merkkiakku, on ok

        montako kutakin olet autoosi ängennyt?


      • Neljänteen varaudun
        merkkiakku, on ok kirjoitti:

        montako kutakin olet autoosi ängennyt?

        Mä laitoin yhden Bannerin vaikka en edes tiennyt että on testihuippu ja kaksi Bochia, vaikka tiesin ne testihäviäjiksi - olikohan ihan jumbosijalla.

        Yhden auton akku lähentelee 12v ikää ja odotan sen laukeamista koska tahansa, mutta käynnistää edelleekin auton lähes 30 asteen pakkasessa ilman lämmitrystä. Merkkiä en muista.


      • merkkiä en muista
        Neljänteen varaudun kirjoitti:

        Mä laitoin yhden Bannerin vaikka en edes tiennyt että on testihuippu ja kaksi Bochia, vaikka tiesin ne testihäviäjiksi - olikohan ihan jumbosijalla.

        Yhden auton akku lähentelee 12v ikää ja odotan sen laukeamista koska tahansa, mutta käynnistää edelleekin auton lähes 30 asteen pakkasessa ilman lämmitrystä. Merkkiä en muista.

        testeissähän ei testata akkujen kestoikää mikä on kuluttajalle yleensä se tärkein ominaisuus. Kunnossa oleva auto jonka lisälaitteita käytetään "oikein", niin näissä pärjää melkein akulla kuin akulla.


      • Kakkapää5322
        merkkiä en muista kirjoitti:

        testeissähän ei testata akkujen kestoikää mikä on kuluttajalle yleensä se tärkein ominaisuus. Kunnossa oleva auto jonka lisälaitteita käytetään "oikein", niin näissä pärjää melkein akulla kuin akulla.

        Kestoikä riippuu nimenomaan siitä, että auto on kunnossa ja sitä käytetään oikein. Kun akkua ei juuri lainkaan pureta, se kestää pitkään. Jos sitä rääkätään, se ei kestä pitkään. Tämä pätee mihin tahansa akkuun.

        Muut ominaisuudet taas eivät juuri käytöstä parane. Jos akku on niin paska ettei se jaksa pyörittää konetta -30 asteessa käyntiin, ei se oikealla käytöllä paremmaksi muutu. Sen sijaan akun pitää kyetä ottamaan latausta vastaan kovassa pakkasessa. Mikäli ei kykene, auto jää käynnistymättä pakkasten jatkuessa. Tällainen rääkki myös johtaa lyhyeen kestoikään, oli kestotestin tulos mikä tahansa.


    • mietin _vaan

      Turhan paljon tunnetta akkuvalinnoissa. Eikö se riitä, että sillä akulla pärjää. Luulisi niiden akkujen toimivan Suomessa joita tänne rahdataan. Luuleeko joku, että tänne tuotaisi tietoisesti sellaisia akkuja joilla ei pärjätä.
      Tietty akuissa on eri ominaisuuksia. Toiset hyviä hetkellisessä
      kylmäkäynnistyksessä, toiset luovuttaa paremmin pitkäaikasessa kulutuksessa. Usealta akkumerkiltä varmaan löytyy malleja joilla pärjää täällä pohjolassakin.

      • BemariS

        Akuissa pätee aina hyvä sanonta "eurolla saa euron tavaraa." Jos akku painaa, on se 99% tapauksista myös hyvä. Esim. 100Ah akun pitäisi painaa 25-26,5kg..


    • mbat

      Tuohon mbat asiaan.. Te jotka luulitte ostavanne laadukkaan MBAT akun niin ostitteko sittenkin vahingossa cMBAT akun eli ette huomannut pikkujekkua sitä c:tä siinä edessä. Nettiosoitteet ja muut on kyllä kivasti kerrottu MBAT merkiksi, mutta tuote ei olekaan oikea ja alkuperäinen huippulaadukas tuote Mariborista. katsokaapa Suomalaisia sivuja mbat.fi ja sitten sivuja missä tuo MBAT esiteltiin.. huomaatteko logossa pienehkön eron? MBAT tekstin/logon eteen on suunniteltu C hienosti;)

      • Mumbat /C

        Jep, ei siinä C:tä ole, vaan se on ns. logo, WC:ssä on C ja /C siinäkin.


      • BemariS

        Olet oikeilla jäljillä..


    • näinmeillä

      ite ajan ilman akkua, hyvin toimii.

    • 90 Ah

      Osta suomalainen Salama akku suoraan tehtaalta Hyrylästä. Eikä mitää kiinalaisia.

      • lölölölö

        Suomessa ei valmisteta salama akkua enää. Ainut akku jota suomessa valmistetaan on ekside. Ota selvää ennenkuin kirjoitat höhlä.


    • Hopea Lyijy Kalsium

      Australialainen BatteryTalk 01/2010 (Century Yuasan mainoslehti) sanoo, että hopean käyttö kalsiumlyijyakuissa lisää akun varastointi-ikää ja elinikää kuumassa, mutta lisää myös itsepurkautumista. Heidän mukaansa hybridi jossa on positiiviset levyt käsitelty perinteiseen tyyliin antimonilla ja negatiiviset kalsiumilla on paras akku (Australian olosuhteissa), tosin kylmässä ilmastossa kalsium/kalsium antaa paremmin virtaa.

      Ota nyt sitten tuostakin selvä...

      Silver Calcium Batteries.
      To address the issues of grid growth, shedding and the increased
      corrosion rates experienced in higher operating temperatures,
      manufacturers add silver to the lead-calcium-tin alloys used when
      producing positive battery plates. This reduces the size of the
      lead grain within the lead plates providing increased strength,
      reduced plate growth and helps combat plate corrosion.
      However the use of silver in calcium alloys does have some
      drawbacks. In particular, silver attracts high self discharge and
      water loss rates, up to 5% more than pure calcium/calcium
      batteries, which in turn can lead to early battery failure.

    • kohtalainen..

      Itselläni on Korealainen akku.

    • Akakakaa

      Onkohan akku jo kelvoton jos latauksenkin jälkeen jännite laskee muutamassa päivässä irrallaan viileässä säilytettynä jonnekin 12.4V tienoille? Kun ei ole edes vanha akku, joku pari vuotias Bosch 60Ah. Ettei sitten mennyt piloille kun sähkövikaisessa opelissa pyörittelin vuoden, joka jostain syystä salakavalasti söi akkua eikä syytä koskaan löytynyt. Vai voisiko akku vielä "parantua" jos sen laittaa toimivaan autoon, starttailu ja latailu kai jonku verran hävittää sitä sulfaattia?

    • Ääni

      Itse en osta enään Mbat akkuja, koska on niin huonot kokemukset niistä. Veneen 2 x 65 ah freetimet on vaihdettu kahdesti, uusimmat kesti 5 kk, edelliset 11 kk. Auton 75 ah kesti 1,5 v. Veneliikkeen kaveri sanoi, että heille tulee jatkuvasti veneitä, joiden mbat akut menee vaihtoon vaikka akut uudehkoja.

    • akkumään

      Itse kyllästyin Cerelies made in Italy akun temppuiluun... kelillä lähti hyvin ja sitten on -27 pakkasta nyh nyh....ei jaksa eikun laturiperään ja 5 min niin lähti käyntiin. Ostin polar akkulämmittimen ja TAB Magic Sotp@ Go Akun katsotaan miten nyt toimii noilla tarpeilla =) Lämmitimestä olen kuulut hyviä kokemuksia kun ei ole autossa muutakin Webasto moottorinlämmittimenä. mitäs muut on olleet mieltä akunlämmitimistä....?? 13

    • Akkulämmitin

      Itsellä myös tuo Polar akkulämmitin ja hyvin on pelittänyt. Webasto tyhjäsi aina akun kovilla pakkasilla.
      Olen pitänyt sitä kotona roikassa vain kovilla pakkasilla aina yöllä.
      Virrankulutus on jotain 80 wattia eli ei siis paljon mitään vaikka olisi aina päällä. Vamistajan mukaan riittää kun lämmittää vain -10 asteen ja kylmemmillä keleillä.
      Jatkaa myös akun ikää joten säästää itsensä.

    • akkumään

      Kyllä olen ollut Polarin tuotteeseen tyytyväinen joten suosittelen kyllä kaikille weparinomistajille tuota kyseistä tuotetta !!

      http://www.polarheater.fi/

    • biimeri3
      • tee se itse

        paljon parempi tulee jo koteloimalla akku tiiviisti esim. styroxilla ja sisälle asentaa muutaman tavallisen autoissa käytettävän h4 polttimon. kytkee polttimot syttymään laturin D jännitteestä ohjattavalla releellä.

        kustannukset on huomattavasti pienemmät. 2x h4 n. 10e, rele n. 5e, vähän piuhaa ja liittimiä 5e ja styroxit jostain. 20-30€ tulee hintaa ja enemmän hönkää kuin polarissa.

        tai vaikka bilteman istuinlämmitin 15,99 samalla tavalla kytkettynä ja akku lämpee.


    • Mobile man

      Kuulostaa aika viritykseltä !! Ennemin tuon 120€ sijoittaa kun tekee mitä ihmeelisimpiä virityksiä akun ympärille. mutta kukin tavallaan =D

    • Samipaj

      Mulla ollut nyt TAB akku Opel Zafirassa (bensa) 6-7v ja hyvin hyrähtää -20 pakkasella vielä käyntiin, eikä auto ole lohkolämppärissä, kun ei oo mahdollisuutta siihen.
      Seuraava akku minkä ostan on TAB.

      Turusta niitä saa valinta akusta, sieltä itse ostin.

    • henrik ijäs72

      lämmittäny auton niin heti kun starttaa pysähtyy akku
      tuuletin alussa toimi

    • varta

      Ostin Motonetistä vuosi sitten Bosch S5 70Ah akun hintaan 99e. Akku kesti kaksi kuukautta,meni sitten yön aikana oikosulkuun ja särki autosta startin ja sytytysyksikön virranjakajasta. Onneksi sain edes akusta rahat takaisin kun vein sen Motonetiin. Vahinkoa tuli 180e edestä. Akku oli varmaan joku maanantaikappale, mutta vaihdoin sen Vartaan ja hyvin on pelannut.

      • ekamatti66

        Eiköös tossa ole startti mennyt päälle itseksiin ja särkenyt akun ynm.. (virtalukon pohjassa vikaa?) ei sinne startille voi lähettää virtaa jos ei ole solenoidi kytkenyt. Fordeissa noita startin palamisia ainakin tapahtunut ja volkkarit (Skoda jne.) starttailee iteksiin parkkipaikalla. varmaan muissakin Saksalaisissa vastaavia vikoja. (Saman tehtaan startteja?) voi kauppias parka, saanu turhaa huutoo ku jästipää ällää sepustuksiaan.. uskomuksia riittää vieläkin "automiehillä". kaikkeen on olemassa looginen selitys..


      • Anonyymi

        Varta ja Bosch ovat samaa sontaa. Katsokaa oikosulkuun menneitä, palaneita tai mistä kansi räjähtänyt irti, aina ovat em.


    • as2

      Kumma juttu jos se Vartan akku nyt sit on selkeesti parempi ottaen huomioon että taitaa tulla kummatkin samalta tehtaalta.

    • Akkuavaille

      Omassa kulkineessa alkaa myös oleen akku ilmeisesti loppu ja uusia tarvisi..
      Laturin nimellis teho on 120ah (kaverin passatissa on 180ah laturi tämä vain tiedoksi jollekkin kun ihmetteli että missä autossa on 190ah laturi)

      Mielessä on agm akku mutta saako siinä rahalle vastinetta vai olisiko perinteinen sittenkin parempi??

      Autoni on diesel ja siinä on sähköllä lämmitettävät sivupeilit, takalasi, lisäksi ilmastointikanavassa on sähköllä toimiva lisälämmitin (2 toiminen riippuen tarpeesta 600w/1000w joka on automaatti termarin takana kuin paljon antaa)

      Sitten on vielä sähköhydraulinen ohajustehostin joka pahimmillaan haukkaa liki 50ah (toki hetkellisesti kun paikallaan kampee ratin ääriasentoon) tietty normi starttivirta hehkutukseen menevä sähkö. (en tiedä paljonko hehkut /startti imasee kun niitä käyttää)

      Ja nyt täyttyy muistaa että toki autossani on "älyä" joka sitten pudottelee asioita pois toiminnasta sikäli laturin kuorma kasvaa liian isoksi.

      Mutta millaista akkua arvon raati suosittelee minulle??? ja sikäli edukas kauppapaikka vielä tiedossa niin sen myös haluaisin kuulla.

      • malmin-mies

        Et saa rahallesi vastinetta. Sanoisin, että käy jopa päinvastoin. Agm hajoaa tuossa käytössä ja noilla latauksilla nopeasti.


      • vakiojännite

        Laturin nimellisvirran yksikkö ei voi olla Ah eli ampeerituntia koska se on akkukapasiteetin yksikkö vaan nimellisvirta on A eli ampeeria. Eli laturi esim. 120A ja akku 80Ah.

        Laturin teho ja akun kapasiteetti ei ole naimisissa keskenään. Laturin teho määritellään niin, että sen tuottama virta riittää kaikille kulutuslaitteille ja akun lataamiseen. Akun kapasiteetti taas määritellään niin, että se riittää seisonta-ajan virrankulutukseen ja moottorin käynnistämiseen.

        Pikkubensakoneessa voi olla jokin pieni 50ah akku mutta laturi vaikka 150a jos on paljon kulutuslaitteita.

        Ja taas traktorissa jossa iso dieselmoottori voi olla joku 100ah akku mutta laturi vaikka 55A jos kulutuslaitteita ei ole kuin jotkin valot.


    • -36oC

      Exide agm toimii jos haluat auton käyntiin pakkasella. Kun autoa pidetään lämpimässä tallissa, niin starttaa se muillakin akuilla.

    • Lyijyperse

      Lapin Akut myy tuota Exiden kuraa(ei kestä pakkasta) ja sama kura myydään siellä myös toisella nimellä "Power Plus", ovat ottaneet Exidestä vaan etiketit irti ja liimanneet omat tarrat päälle ja sitten sanovat, että se on paras akku mitä on saatavilla. Mitähän Exide olis tuosta mieltä!!! Älkää ihmeessä ostako sitä sontaa, ostakaa vaikka Boch tai Varta akku, ne kestää varmasti, kokemusta on vuosien varrelta ja kovista olosuhteista.

      • osssss

        Jaha.
        Issellä exide kesti 6 v kovassa käytössä.Webasto ja muut laitteet useasti päällä.Kylläkin myös kiinteä defan ylläpitolaturi ja muutenkin joskus lataukset toisella laturilla.


      • accuja
        osssss kirjoitti:

        Jaha.
        Issellä exide kesti 6 v kovassa käytössä.Webasto ja muut laitteet useasti päällä.Kylläkin myös kiinteä defan ylläpitolaturi ja muutenkin joskus lataukset toisella laturilla.

        Akkutehtaat tekee akkuja sillä tuotemerkillä, millä asiakas tilaa. Esim Exideltä voi tilata vaikka ranebat merkillä kun ottaa tarpeeksi ison erän. Varta on yksi suuri monella merkillä valmistaja myös, kuten Banner ja Rombat. Akkuvalmistajia on huomattavasti vähemmän kuin akkumerkkejä.


      • osssss
        accuja kirjoitti:

        Akkutehtaat tekee akkuja sillä tuotemerkillä, millä asiakas tilaa. Esim Exideltä voi tilata vaikka ranebat merkillä kun ottaa tarpeeksi ison erän. Varta on yksi suuri monella merkillä valmistaja myös, kuten Banner ja Rombat. Akkuvalmistajia on huomattavasti vähemmän kuin akkumerkkejä.

        Niinhän ne on jakopäänosat, hihnat,jarruosat..
        Kumma vaan että merkkiliike keksii samalle tuotteelle kovemman hinnan..


    • Japsiakku

      YUASA on akkujen aatelia!

    • suominousuun

      Mie tein perunoista akun. Toimii hyvin kö laittaapi kilon sarjaan, eikä maksa paljon. S-marketissa kiinteä yleisperuna 0,79€/kilo.

      järkimies

    • Vatolis

      Trane on itsellä toiminuy yli 10 vuotta ongelmitta.

    • Optimaaina

      OPTIMA YT on hyvä akku . Löytyy jokaiselle sopiva koko.

    • traneenpäädyin

      Minulla alkuperäinen akku 2.0 4-d-4 dieselissä kesti 12 vuotta ja nyt sitten tilttasi kokonaan.
      Tovin tutkimisen jälkeen laitoin Trane 74ah 680 a ( 143€) akun ja vanhan poistaessani huomasin sen olleen vain 70ah vaikka Toyota suositteleekinn 74ah akkua.
      Odotan akun kestävän auton loppuiän. Auto on vähällä käytöllä ja 90% ajosta on pieniä kauppareissuja. Olenkin ladannut akkua muutaman kerran talvessa kelien ollessa plussalla. Älylaturi kiinni lämmityspistorasiaan ja siellä se on ottanut virtaa vastaan yleensä vain puolisen tuntia. Samalla tyylillä meinaan mennä Tranenkin kanssa. Ihmettelen kauhiasti kun porukalla akut tuntuvat kestävän vain jokusen vuoden? Veneeni akku on 20 v vanha 44ah ja ihan loppu sekin, vaikka moottorin 18h nelari, vielä käynnistääkin. vaihdan Trane 44ah tilalle ihan siksi että tuli hankittua sähkömoottori ja vanha akku ei jaksa juuri 100 m enempää työntää ja akku ei suostu enempää varaamaan vaikka miten lataisi.

    • pensa

      Corollassa pelittää edelleen alkuperäinen 13-vuotias Mutlu akku.Taitaa olla Turkkilaiten valmistama.

    • H_K__

      Jouduin juuri uusimaan akun, vanha oli Rocket-merkkinen ja toimi moittimatta 12 vuotta. Laitettiin nyt Yuasa tilalle kun akkukauppiaalla ei ollut Rocket-merkkiä myynnissä.

      • Kokemuksiaakuista

        Itselläni edellisessä autossani oli myös korealainen Rocket merkkinen akku ja se kesti 7 vuotta kunnes pohja halkesi ja happoa alkoi tihkua ulos. Seuraava akku oli Boch merkkinen mikä kesti vain vuoden kunnes kuivui. Oli sellainen "huolto vapaa" että ei voinut lisätä tislattua vettä.


    • Ahma-

      Jos ostaa akun merkkiä nimeltään AHMA niin siloin sinua tulee auttamaan TEAM - AHMA farmari Saabillaan.

    • Anonyymi

      Kauanko kannattaa "onnea"venyttää kun -07 corollassa alkuperäinen pieni akku , tekisi mieli kts. kauanko voi vielä toimia , motonetissa katsoivat että jännitteiltään kunnossa on. Keles että näää toitsut kestää loputtomasti ettei poikaan kannata myydä.

      • Anonyymi

        Lepojännite ei paljoa kerro, jännite suurella kuormalla kertoo akun todellisen kunnon. Ammattitason akkutesteri kuormittaa satojen ampeerien virralla.


    • Anonyymi

      Omassa Corollassa on edelleen sama akku, mikä oli ostettaessa. Akulla alkaa kohta tulla 15v täyteen ja näkyy olevan Hankookin tarra kyljessä.

      • Anonyymi

        Q
        Vähän kuin partakoneet aja millä ajat aja braunilla loput...akkujen kanssa jos haluat vähiten ongelmia niin yuasan akku....kaiken maailman exidet,boschit romukoppaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Q
        Vähän kuin partakoneet aja millä ajat aja braunilla loput...akkujen kanssa jos haluat vähiten ongelmia niin yuasan akku....kaiken maailman exidet,boschit romukoppaan...

        Juuri noin. Yuasan akku kestää varmasti sen 5-6 vuotta. Edellisessä autossa kesti tasan 6 vuotta. Kerran tyhjeni lentoaseman kaukoparkissa, kun olin 3 viikkoa ulkomailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Yuasan akku kestää varmasti sen 5-6 vuotta. Edellisessä autossa kesti tasan 6 vuotta. Kerran tyhjeni lentoaseman kaukoparkissa, kun olin 3 viikkoa ulkomailla.

        Duracell-akku kiinnostaa. Lähinnä valmistusmaa/takuu.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Bilteman akku on todella laadukas. Kokemusta on. Made in Korea (Hankook...).

      • Anonyymi

        Varta akku (Blue Dynamic 80 Ah) kesti alle neljä vuotta omassa autossa?
        Tämä Varta oli heikoin akku koskaan ja kokemusta akuista jo 40 vuotta!
        Nyt Varta vaihtui Bilteman akkuun, joista huomattavasti parempia kokemuksia,
        (Takuut jopa 3-4 vuotta).
        Jopa Halpa Hallin "Make "akut kestää pitempään, kuin Varta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varta akku (Blue Dynamic 80 Ah) kesti alle neljä vuotta omassa autossa?
        Tämä Varta oli heikoin akku koskaan ja kokemusta akuista jo 40 vuotta!
        Nyt Varta vaihtui Bilteman akkuun, joista huomattavasti parempia kokemuksia,
        (Takuut jopa 3-4 vuotta).
        Jopa Halpa Hallin "Make "akut kestää pitempään, kuin Varta!

        Minun diiselissä on nyt 7 vuotias Vartan akku . Ei Vebastoa . Hyvin toimii .


    • Anonyymi

      Exidet oman kokemuksen mukaan olleet pitkäikäisimpiä. Meidän perheen autoissa Exide päihittänyt Vartan ja Boschin kestossa.

    • Museoautossani oli kalsium-akku, Freedom BE072 38, kesti vain 15 vuotta.
      Nyt oli pakko laittaa Exiden EB708, joka ei tule taatusti kestämään 15-vuotta.

    • Anonyymi

      Yuasa akka kesti Toitsussa 10 vuotta ympärivuotista käyttöä. En muita näin ollen suosittele.

    • Anonyymi

      Jos on jo iäkäs akku ja epäilee sen toimintaa talviolosuhteissa, kannattaa varmaan akku vaihtaa jo nyt. Välttyy ruuhkilta ja hinnankorotuksilta. Ei tarvii stressata mokoman takia.

    • Anonyymi

      MB211 -07 CDI Alkuperäinen AGM akku ja vieläkin pelaa täysin. Edellisessä mesessä oli Vartan akku joka oli 12 vuotta kun meni vaihdossa eteenpäin ja vieläkin startit onnistu kylmänä. Omassa laturi 200A kun varustelussa sähkölämmitys lisänä sekä alkuperäinen tehdasasenettu vepasto , muuten 180A Vaimon 204 220 CDI alkuperäinen AGM akku kesti 15v , samoin tehdasasenettu vepasto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe