Toksoplasmoosi ja kissa pissa kukkapenkissä

Voi pyrä!

Kun on tapana alkaa heti hysrterioimaan listerioista sun muista, niin voisiko joku rauhoitella meikäläistä hiukan.

Kaivoin äsken kukkapenkistä rikkaruohoja pois ja huomasin, penkissä kissan jälkiä sekä kaiveltuja kuoppia. Eli luultavasti naapurin ulkoileva kissa on käynyt kuseksimassa penkissä. Olen raskaana 20. viikolla ja alkoi pelottamaan toksoplasmoosin riski.

Mulla oli hanskat kädessä (ei mitkään kumihanskat, mutta puutarhahanskat) ja pesin kädet kun tuli sisälle. Kuiva multa pöllysi ja varmaan hengitinkin sitä.

Kuinka suuressa vaarassa olen nyt tuon tokson suhteen. Pitäisikö otattaa se vasta-ainetesti neuvolassa. Jos jollain on jotain tietoa asiasta, jolla mun pään voin rauhoittaa niin kertokaa pliis. Ei varmaan tällainen panikointi ja stressi tee vauvallekaan hyvää.

6

2426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuossa...

No huh huh mitä ylihysteriaa sulla. Toksoplasmoosi tarttuu suunnilleen vaan jos syöt kissan ulostetta eli niitä toksoplasman aiheuttajia mitä siinä on. Ei todellakaan mitään riskiä tuollaisessa. Meilläkin on 4 kissaa ja suojatoimenpiteenä vain siivoan kissanvessan hanskat kädessä. Enemmän sulla on huoli listeriasta jos mulla kanssa touhuat koska maassa on AINA listeriaa, toksoa ei... mutta käsien pesu estää senkin.

• ---

En minäkään ihan ymmärtäisi, että tarttuu pölisevästä mullasta...riippuen tietty siitä, kuinka paljon multaa oikeasti kulkeutui nenääsi ja suuhusi. Tärkeimmät ohjeethan on aina, että puutarhurointi hanskat kädessä ja käsienpesu eikä multaisia käsiä saa tunkea nenään tai suuhun. Mutta sinullahan oli hanskat ja pesit kädet eli olet seurannut ohjeita ihan hyvin. Toinen juttu on sitten se, että jos olet tottunut mullassatonkija, niin ehkäpä olet jo aiemmin altistunut toksoplasmoosille. Toisaalta ei ole haitaksi, vaikka jossain vaiheessa ottaisi toksoplasmakokeen...senhän voi vielä ottaa vauvan synnyttyä. Suomessa ei ole tapana, mutta joissain maissa toksoplasmaa seulotaan enemmänkin. Toksoplasmoosin vaikutuksethan riippuvat paljon siitä, missä vaiheessa raskautta sen saa.

Ei sitä multaa nyt normia enempää pölissyt. Pienellä haravalla möyhin vähän pintaa, että sain rikkaruohot juurineen pois. Enkä muistaakseni laittanut sormia nenään tai suuhunikaan. Nuo puutarhahanskathan nyt ei kokonaan mullan menemistä iholle estä, mutta eipä mun nyt tullut mieleenkään, että mun penkki on kissan pissapaikkana! Olisihan mulla kumihanskatkin ollut... Mutta kädet pesin tosiaan hyvin. Enkä edes tiedä milloin se kisu siellä viimeksi on vieraillut. Mahd. kuukausi sitten, tai sitten eilen. En tosiaankaan ole mikään viherpeukalo. Kädet isken multa vasta kun on pakko. ;-)

Kait tässä tulee vaan mietittyä liikaa näitä juttuja. Välillä tuntuu, että pitäisi avaruuspuku laittaa päälle ja letkuruokinnalle että välttyy kaikilta ruokarajoitteilta sun muilta.

Mutta eikös tuon vasta-ainetestin ottaminen syntyneeltä vauvalta ole vähän myöhäistä? Sikiöaikainen sairastuminenhan jo aiheuttamaan raskausaikana ne vauriot lapselle.

• ---
        *** kirjoitti:

Ei sitä multaa nyt normia enempää pölissyt. Pienellä haravalla möyhin vähän pintaa, että sain rikkaruohot juurineen pois. Enkä muistaakseni laittanut sormia nenään tai suuhunikaan. Nuo puutarhahanskathan nyt ei kokonaan mullan menemistä iholle estä, mutta eipä mun nyt tullut mieleenkään, että mun penkki on kissan pissapaikkana! Olisihan mulla kumihanskatkin ollut... Mutta kädet pesin tosiaan hyvin. Enkä edes tiedä milloin se kisu siellä viimeksi on vieraillut. Mahd. kuukausi sitten, tai sitten eilen. En tosiaankaan ole mikään viherpeukalo. Kädet isken multa vasta kun on pakko. ;-)

Kait tässä tulee vaan mietittyä liikaa näitä juttuja. Välillä tuntuu, että pitäisi avaruuspuku laittaa päälle ja letkuruokinnalle että välttyy kaikilta ruokarajoitteilta sun muilta.

Mutta eikös tuon vasta-ainetestin ottaminen syntyneeltä vauvalta ole vähän myöhäistä? Sikiöaikainen sairastuminenhan jo aiheuttamaan raskausaikana ne vauriot lapselle.

Vauriot tulevat sikiöaikana, jos raskaus on alkuvaiheessa ja silloin voi tulla keskenmeno tai vesipää tms. Jos ollaan jo kolmannella raskauskolmanneksella, vauriot tulevat yleensä vasta lapsen kasvaessa ja yleensä se on sokeutuminen. Syntyessä vauva on yleensä ihan terve. Eli sikiöaikainen toksoplasma ymmärtääkseni tavallisimmin aiheuttaa myöhemmän iän silmäongelmia.

• kkk*
        *** kirjoitti:

Itse en ole ymmärtänyt tuota toksoplasmoosia juuri pelätä vaikka tiedän, että se on sikiölle riski. Meillä on kaksi kissaa ja minä vaihdan hiekkalaatikon hiekat ja muutoinkin hoidan kissat. Tietysti käytän aina hanskoja ja pesen kädet huolellisesti ja terveydenhoitajakin sanoi, että kun on vain huolellinen, niin ei pitäisi olla syytä huoleen. Tiedän erään henkilön, jonka kissa sai tappotuomion heti kun perheeseen oli vauva tulossa. Mielestäni sekään ei ihan oikein ole mutta jokainen tietysti tekee itse valintansa. Minun mielestäni sinun ei tarvitse olla kuitenkaan yhtään huolissasi,
        tuskin raskausaikana pystyy kaikkia pieniä riskitekijöitä kokonaan välttää.

• jfpeofn

ei varmasti mitään hätää, mietippä raskaana olevia puutarhureita yms. , pöllyttelevät työkseen mullan kanssa ja varmaan pärjäävät normaalilla käsihygienilla sekä hanskoilla suojautumalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe