Abba vai Queen?

galluppi

Kumpi 70-luvun popmusiikin kovista nimistä oli lopulta kovempi? Myyntiluvuissa molemmat olivat aikansa lyömättömiä, samoin kuin Led Zeppelin ja Pink Floyd.

Jaa mielipiteesi.

43

2109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillä ABBA:lla

      on enemmän laadukkaita sävelmiä kuin Queenilla, joka myös oli hyvä bändi (biiseistä kuolematon on Bahomian Rhapsody).

      • meliini

        Queen. Upeaa ja mielestäni paljon monipuolisempaa tuotantoa kuin Abballa. En ala vähättelemään jälkimmäistä, mutta koska Queen kattaa niin monta musiikin eri "aluetta"... (otetaa nyt vaikka I want to break free, I want it all, Bohemian rhapsody, Another one bites the dust, Show must go on, Heaven for everyone yms. Kaikki erilaisia, mutta hienoja kappaleita.) Siksi vastaan: Queen.


      • abbapähkinä
        meliini kirjoitti:

        Queen. Upeaa ja mielestäni paljon monipuolisempaa tuotantoa kuin Abballa. En ala vähättelemään jälkimmäistä, mutta koska Queen kattaa niin monta musiikin eri "aluetta"... (otetaa nyt vaikka I want to break free, I want it all, Bohemian rhapsody, Another one bites the dust, Show must go on, Heaven for everyone yms. Kaikki erilaisia, mutta hienoja kappaleita.) Siksi vastaan: Queen.

        Help-lehdessä oli vuonna 1976 tämä sama kysymys lukijoille, vastaajien kesken arvottiin ABBAn Arrival-levyä ja Queenin A Night At The opera-levyä. Tuon äänestyksen ABBA voitti, miten lie kävisi nyt, yli 30 vuotta myöhemmin. Olen ABBA-fani, mutta Queenillä on mielestäni monia upeita teoksia. Jotain yhteistäkin bändeistä löytyy. Tämä voisi ihan hyvin olla myös Queenin biisi!
        http://www.youtube.com/watch?v=gjfii5fMfas&feature=related


      • sekametelisoppaa
        abbapähkinä kirjoitti:

        Help-lehdessä oli vuonna 1976 tämä sama kysymys lukijoille, vastaajien kesken arvottiin ABBAn Arrival-levyä ja Queenin A Night At The opera-levyä. Tuon äänestyksen ABBA voitti, miten lie kävisi nyt, yli 30 vuotta myöhemmin. Olen ABBA-fani, mutta Queenillä on mielestäni monia upeita teoksia. Jotain yhteistäkin bändeistä löytyy. Tämä voisi ihan hyvin olla myös Queenin biisi!
        http://www.youtube.com/watch?v=gjfii5fMfas&feature=related

        Abba teki niin rautaisia popbiisejä, että se kuuluu kiistattomasti kevyen musiikin eliittiin. Kaikilla Abban jäsenillä oli ura jo ennen Abbaa, mikä kuuluu vankkana ammattitaitoisuutena kaikilla popmusiikin tekemisen osa-alueilla. Sanoitukset olivat toki, varsinkin alussa, vähän naiiveja mitä Queenin musiikista voi harvoin sanoa, mutta musiikillisessa vertailussa (ainoa käytännössä merkitsevä mittari) Abba oli kyllä jonkin verran Queenia parempi.

        Queenkin oli toki kiistatta erittäin lahjakas bändi, ja monipuolisempi kuin Abba. Mutta heidän monipuolisuutensa oli paikoin sitä virtuuosien kikkailua, sillisalaattia, sekametelisoppaa - jos punainen lanka puuttuu, ei monipuolisuus ole hyve, ja aina joskus Queenilla homma meni vähän överiksi. Kuitenkin EHDOTTOMASTI heillä on myös näyttöjä maualla toteutetusta monipuolisuudesta, eli heiltä ihan oikeasti löytyi laaja-alaista osaamista.


      • tietysti!
        sekametelisoppaa kirjoitti:

        Abba teki niin rautaisia popbiisejä, että se kuuluu kiistattomasti kevyen musiikin eliittiin. Kaikilla Abban jäsenillä oli ura jo ennen Abbaa, mikä kuuluu vankkana ammattitaitoisuutena kaikilla popmusiikin tekemisen osa-alueilla. Sanoitukset olivat toki, varsinkin alussa, vähän naiiveja mitä Queenin musiikista voi harvoin sanoa, mutta musiikillisessa vertailussa (ainoa käytännössä merkitsevä mittari) Abba oli kyllä jonkin verran Queenia parempi.

        Queenkin oli toki kiistatta erittäin lahjakas bändi, ja monipuolisempi kuin Abba. Mutta heidän monipuolisuutensa oli paikoin sitä virtuuosien kikkailua, sillisalaattia, sekametelisoppaa - jos punainen lanka puuttuu, ei monipuolisuus ole hyve, ja aina joskus Queenilla homma meni vähän överiksi. Kuitenkin EHDOTTOMASTI heillä on myös näyttöjä maualla toteutetusta monipuolisuudesta, eli heiltä ihan oikeasti löytyi laaja-alaista osaamista.

        Queen teki yhden täydellisen biisin (BR) mutta Abballa on niitä pari tusinaa!


      • Abba laatua
        tietysti! kirjoitti:

        Queen teki yhden täydellisen biisin (BR) mutta Abballa on niitä pari tusinaa!

        Queen oli paskaa.


      • abbasillisalaatti
        tietysti! kirjoitti:

        Queen teki yhden täydellisen biisin (BR) mutta Abballa on niitä pari tusinaa!

        no just, varmasti moni tietämätön olisi valmis kuulemaan mitkä ne Bohemian Rhapsodyn veroiset 20 täydellistä Abba biisiä ovat ?
        Eläkä yritä jotain Dancing queen-rallatuksia tarjota, niistä on aika jättänyt pahasti ellei itse elä edelleen 70-luvulla.


      • abbapähkinä
        abbasillisalaatti kirjoitti:

        no just, varmasti moni tietämätön olisi valmis kuulemaan mitkä ne Bohemian Rhapsodyn veroiset 20 täydellistä Abba biisiä ovat ?
        Eläkä yritä jotain Dancing queen-rallatuksia tarjota, niistä on aika jättänyt pahasti ellei itse elä edelleen 70-luvulla.

        No Dancing Queen ei ainakaan ole vanhentunut yhtään! Pelkkää timanttia. Ai 19 muuta? Mitkäs ne Queenin BR:n veroiset 19 muuta ovat?


      • abbanut
        abbapähkinä kirjoitti:

        No Dancing Queen ei ainakaan ole vanhentunut yhtään! Pelkkää timanttia. Ai 19 muuta? Mitkäs ne Queenin BR:n veroiset 19 muuta ovat?

        ei Queen mitään roskaa ollut! Vai enemmän kuitenkin rivibändi kuin ABBA. ABBA oli monella tapaa täysin poikkeuksellinen bändi 70-luvulla. Mm. ABBA nousi huipulle juuri samaan aikaan punk-rockin kanssa.


      • abbasillisalaatti
        abbapähkinä kirjoitti:

        No Dancing Queen ei ainakaan ole vanhentunut yhtään! Pelkkää timanttia. Ai 19 muuta? Mitkäs ne Queenin BR:n veroiset 19 muuta ovat?

        "No Dancing Queen ei ainakaan ole vanhentunut yhtään! Pelkkää timanttia. Ai 19 muuta? Mitkäs ne Queenin BR:n veroiset 19 muuta ovat?"

        Tuossa edellä mainittiin että abballa BRn tasoisia biisejä on kaksi tusinaa, mutta edelleenkään yhtään biisiä ei ole nimeltä mainittu. Kukaan ei ole väittänyt että queenilla olisi BRn veroisia biisejä noin montaa.
        Mutta mitkä ne abban biisit ovat ?


      • Andersson/Ulvaeus
        abbasillisalaatti kirjoitti:

        "No Dancing Queen ei ainakaan ole vanhentunut yhtään! Pelkkää timanttia. Ai 19 muuta? Mitkäs ne Queenin BR:n veroiset 19 muuta ovat?"

        Tuossa edellä mainittiin että abballa BRn tasoisia biisejä on kaksi tusinaa, mutta edelleenkään yhtään biisiä ei ole nimeltä mainittu. Kukaan ei ole väittänyt että queenilla olisi BRn veroisia biisejä noin montaa.
        Mutta mitkä ne abban biisit ovat ?

        On niin mukavaa jankutaa ja väittää vastaan niin jankutaetaan perkele!

        Luetelkaa nyt kilvan niitä biisejä vuoroin Queenilta ja sitten taas Abbalta ja siinä välissä taas katsotaan, että kuka väittää eniten vastaan tai lyö pöytään uuden väitteen/jankutuksen - JA MINÄ HEITÄN SITTEN TAAS JOTAIN "VITTUA" SIIHEN PÄÄLLE!

        EIKÖ OLEKIN HIENOA KESKUSTELUA - RAKENTAVAA JA MUKAVAA - VITTU NÄÄS!


      • kysymyksiin.
        Andersson/Ulvaeus kirjoitti:

        On niin mukavaa jankutaa ja väittää vastaan niin jankutaetaan perkele!

        Luetelkaa nyt kilvan niitä biisejä vuoroin Queenilta ja sitten taas Abbalta ja siinä välissä taas katsotaan, että kuka väittää eniten vastaan tai lyö pöytään uuden väitteen/jankutuksen - JA MINÄ HEITÄN SITTEN TAAS JOTAIN "VITTUA" SIIHEN PÄÄLLE!

        EIKÖ OLEKIN HIENOA KESKUSTELUA - RAKENTAVAA JA MUKAVAA - VITTU NÄÄS!

        Ensiksi huomautus: Dancing Queen on täysin ajaton kappale, jonka kirkkaaseen popsoundiin ei ole koskenut mikään sen elämistä vuosikymmenistä.

        Ja minä en väitä, että Queenilla olisi vain yksi hyvä biisi, saati että Queen olisi roskaa. Tässä nyt kuitenkin joitakin BR-tasoisia sävellyksiä ABBALTA.

        The Winner Takes It All
        Knowing Me, Knowing You
        SOS
        The Day Before You Came
        Happy New Year
        The Name of the Game

        Kyllä Queen oli myös upea bändi, sitä en ole kiistämässä sillä en yritä mahdottomuutta.


      • taso?
        kysymyksiin. kirjoitti:

        Ensiksi huomautus: Dancing Queen on täysin ajaton kappale, jonka kirkkaaseen popsoundiin ei ole koskenut mikään sen elämistä vuosikymmenistä.

        Ja minä en väitä, että Queenilla olisi vain yksi hyvä biisi, saati että Queen olisi roskaa. Tässä nyt kuitenkin joitakin BR-tasoisia sävellyksiä ABBALTA.

        The Winner Takes It All
        Knowing Me, Knowing You
        SOS
        The Day Before You Came
        Happy New Year
        The Name of the Game

        Kyllä Queen oli myös upea bändi, sitä en ole kiistämässä sillä en yritä mahdottomuutta.

        yksikään noista ei ole kyllä sävellyksenä BR:n tasoinen (pari tulee kyllä aika lähelle). Mut jos tähän nyt hyviä poprenkutuksia saa listata niin löytyyhän niitä Queeniltäkin:

        Killer Queen
        Somebody To Love
        Don't Stop Me Now
        Save Me
        Play The Game
        Who Wants To Live Forever

        Aika erilaisia bändejä kuitenkin lähtökohdiltaan Abba ja Queen. Hienoa musiikkia kuitenkin molemmat tekivät.


      • Bohemian Rhapsodyn
        taso? kirjoitti:

        yksikään noista ei ole kyllä sävellyksenä BR:n tasoinen (pari tulee kyllä aika lähelle). Mut jos tähän nyt hyviä poprenkutuksia saa listata niin löytyyhän niitä Queeniltäkin:

        Killer Queen
        Somebody To Love
        Don't Stop Me Now
        Save Me
        Play The Game
        Who Wants To Live Forever

        Aika erilaisia bändejä kuitenkin lähtökohdiltaan Abba ja Queen. Hienoa musiikkia kuitenkin molemmat tekivät.

        tasoisia. Luuletko tosiaan, että Queen on ainoa joka on tehnyt niin sanottuja "mini-pop-oopperoita"? Beach Boys ja Beatles tekivät niitä kuuskytluvulla (esim. kappaleet Good Vibrations ja A Day in a Life) ja veikkaan että ilman noita biisejä ei olisi Bahomian Rhapsodyakaan. Samalle tasolle BR silti nousee nimenomaan pitkän rakenteensa vuoksi, mutta älä nyt luule että Queen keksi varsinaisesti mitään täysin uutta tuolla kappaleella.

        The Winner Takes It All, SOS ja Knowing Me Knowing You ovat ehdottomasti yhtä hyvin sävellettyjä kuin Bahomian Rhapsody. Melodiikassa Abba oli asteen Queenia edellä. Kaikki nämä biisit (Bahomian Rhapsody, SOS, The Winner Takes It All ja Knowing Me Knowing You) ovat hyviä popklassikoita, samoin on monet muutkin Abban ja myös muutamat muut Queenin kappaleet. Kuitenkin kun puhutte "Bahomian Rhapsodyn veroisista sävellyksistä" tulee pakolla mieleen että tuollaiset pienet "pop-oopperat" ovat haastavimpia ja pisimpiä sävellyksiä mitä olette kuulleet. Oletteko koskaan kuunnelleet OIKEITA oopperoita, tai sinfonioita, konserttoja ja sonaatteja? Itselleni on usein nimittäin jännä huomata että monien musiikkikäsitys rajoittuu viimeisten 30 vuoden aikana tehtyihin poplauluihin. Esim. klassisesta tai jazzista ei tiedetä mitään.


      • muna...
        Bohemian Rhapsodyn kirjoitti:

        tasoisia. Luuletko tosiaan, että Queen on ainoa joka on tehnyt niin sanottuja "mini-pop-oopperoita"? Beach Boys ja Beatles tekivät niitä kuuskytluvulla (esim. kappaleet Good Vibrations ja A Day in a Life) ja veikkaan että ilman noita biisejä ei olisi Bahomian Rhapsodyakaan. Samalle tasolle BR silti nousee nimenomaan pitkän rakenteensa vuoksi, mutta älä nyt luule että Queen keksi varsinaisesti mitään täysin uutta tuolla kappaleella.

        The Winner Takes It All, SOS ja Knowing Me Knowing You ovat ehdottomasti yhtä hyvin sävellettyjä kuin Bahomian Rhapsody. Melodiikassa Abba oli asteen Queenia edellä. Kaikki nämä biisit (Bahomian Rhapsody, SOS, The Winner Takes It All ja Knowing Me Knowing You) ovat hyviä popklassikoita, samoin on monet muutkin Abban ja myös muutamat muut Queenin kappaleet. Kuitenkin kun puhutte "Bahomian Rhapsodyn veroisista sävellyksistä" tulee pakolla mieleen että tuollaiset pienet "pop-oopperat" ovat haastavimpia ja pisimpiä sävellyksiä mitä olette kuulleet. Oletteko koskaan kuunnelleet OIKEITA oopperoita, tai sinfonioita, konserttoja ja sonaatteja? Itselleni on usein nimittäin jännä huomata että monien musiikkikäsitys rajoittuu viimeisten 30 vuoden aikana tehtyihin poplauluihin. Esim. klassisesta tai jazzista ei tiedetä mitään.

        En todellakaan kuvittele, että Queen oli ainoa bändi joka pop-oopperoita teki. Mistä ihmeestä tuollaista päähäsi sait? Sua taitaa vaan pänniä, kun Abba ei koskaan onnistunut säveltämään muunlaisia hittejä kuin niitä säkeistö-kertsi-säkeistö-kertsi-rallatuksia.

        ja muuten... jos digaa Bohemian Rhapsodya niin sehän tarkoittaa että musiikkikäsitys ei rajoitu viimeiseen 30 vuoteen. :P :P


      • Abbapähkinä
        muna... kirjoitti:

        En todellakaan kuvittele, että Queen oli ainoa bändi joka pop-oopperoita teki. Mistä ihmeestä tuollaista päähäsi sait? Sua taitaa vaan pänniä, kun Abba ei koskaan onnistunut säveltämään muunlaisia hittejä kuin niitä säkeistö-kertsi-säkeistö-kertsi-rallatuksia.

        ja muuten... jos digaa Bohemian Rhapsodya niin sehän tarkoittaa että musiikkikäsitys ei rajoitu viimeiseen 30 vuoteen. :P :P

        säkeistö-kertsi-säkeistö-kertsi-rallatuksia...Vai niin.
        Oletko kuullut esim. biisit I let The Music Speak tai vaikkapa Like An Angel Passin Trough My Room? Entä The Day Before You Came, jossa ei ole LAINKAAN kertosäkeistöä. Dancin Queenin ainakin olet kuullut ja tiedät että sennkään rakenne ei noudata normikaavaa. Biisi alkaa KERTOsäkeistöllä! Tutki ennenkuin hutkit. :-)


      • kana?
        Abbapähkinä kirjoitti:

        säkeistö-kertsi-säkeistö-kertsi-rallatuksia...Vai niin.
        Oletko kuullut esim. biisit I let The Music Speak tai vaikkapa Like An Angel Passin Trough My Room? Entä The Day Before You Came, jossa ei ole LAINKAAN kertosäkeistöä. Dancin Queenin ainakin olet kuullut ja tiedät että sennkään rakenne ei noudata normikaavaa. Biisi alkaa KERTOsäkeistöllä! Tutki ennenkuin hutkit. :-)

        I Let The Music Speak ja Like An Angel... EIVÄT olleet hittejä. Abban hitit olivat pääsääntöisesti juuri noita säkeistö-kertsi-säkeistö-kertsi-biisejä. Ei sillä että siinä olisi mitään pahaa. Se on poplaulujen pääasiallinen formaatti ja kun tarttuvan melodiapätkän säveltää niin kelpaahan sitä toistaa se kolme minuuttia. Ja se että biisi alkaakin kertosäkeellä ei nyt ole mitään aivan vallankumouksellista sekään. Beatlesin She Loves You tulee ekana mieleen biisistä, joka toimii myös näin.


      • abbanut
        kana? kirjoitti:

        I Let The Music Speak ja Like An Angel... EIVÄT olleet hittejä. Abban hitit olivat pääsääntöisesti juuri noita säkeistö-kertsi-säkeistö-kertsi-biisejä. Ei sillä että siinä olisi mitään pahaa. Se on poplaulujen pääasiallinen formaatti ja kun tarttuvan melodiapätkän säveltää niin kelpaahan sitä toistaa se kolme minuuttia. Ja se että biisi alkaakin kertosäkeellä ei nyt ole mitään aivan vallankumouksellista sekään. Beatlesin She Loves You tulee ekana mieleen biisistä, joka toimii myös näin.

        Dancing Queen taisi kuitenkin olla hitti. Samoin The Name Of The Game ja ne eivät kumpikaan noudata tuota peruskaavaa. Jälkimmäinen varsinkin poikkeaa siitä paljon.


      • mistä höpisevät
        kana? kirjoitti:

        I Let The Music Speak ja Like An Angel... EIVÄT olleet hittejä. Abban hitit olivat pääsääntöisesti juuri noita säkeistö-kertsi-säkeistö-kertsi-biisejä. Ei sillä että siinä olisi mitään pahaa. Se on poplaulujen pääasiallinen formaatti ja kun tarttuvan melodiapätkän säveltää niin kelpaahan sitä toistaa se kolme minuuttia. Ja se että biisi alkaakin kertosäkeellä ei nyt ole mitään aivan vallankumouksellista sekään. Beatlesin She Loves You tulee ekana mieleen biisistä, joka toimii myös näin.

        The Name of the Game on varmasti rakenteeltaan yhtä "poikkeuksellinen" kuin Queenin Bohemian Rhapsody. Jos väität tosissasi että Queenin kappaleet eivät toista samoja teemoja, niin olet kyllä hupsumpi kuin mitä arvasinkaan - nimittäin kyllä ne toistavat, BR:kin palaa alun tuttuun popsävelmään kokeilevan väliosansa jälkeen. Lisäksi KESKEINEN OSA Queenin biisejä on ihan peruspopvetoja sävellyksinä, esim. Show Must Go On. Suuri osa heidän matskustaan on myös aika tavanomaista musiikkia, eivätkä ne kokeilevat "pop-oopperat" useinkaan ole oikeasti kiinnostavaa musiikillista sisältöä.

        Juuri tätä ehkä meinasin, kun otin esille klassisen ja jazzin. Sinä luulet QUEENIN (ja mahdollisesti joidenkin progebändien) edustavat jotain "taiteellista" ja "haastavaa" musiikkia. Ja Abbaa pidät jonain "kaavamaisena poppina". Kyllä se haastava musa on juuri klassista ja jazzia, poikkeuksena aniharva (jos mikään) kevyt musiikki, ja Queen-yhtye ei kuulu joukkoon.

        Queen oli virtuoosimainen huippuorkesteri, mutta tosiasia on, että Abba on Queenia suurempi bändi, koska Queenin Suuria Biisejä edustaa Bohemian Rhapsody yksin, ja Abballa on todellisia ikiklassikoita rutkasti enemmän.


      • liikaa.
        mistä höpisevät kirjoitti:

        The Name of the Game on varmasti rakenteeltaan yhtä "poikkeuksellinen" kuin Queenin Bohemian Rhapsody. Jos väität tosissasi että Queenin kappaleet eivät toista samoja teemoja, niin olet kyllä hupsumpi kuin mitä arvasinkaan - nimittäin kyllä ne toistavat, BR:kin palaa alun tuttuun popsävelmään kokeilevan väliosansa jälkeen. Lisäksi KESKEINEN OSA Queenin biisejä on ihan peruspopvetoja sävellyksinä, esim. Show Must Go On. Suuri osa heidän matskustaan on myös aika tavanomaista musiikkia, eivätkä ne kokeilevat "pop-oopperat" useinkaan ole oikeasti kiinnostavaa musiikillista sisältöä.

        Juuri tätä ehkä meinasin, kun otin esille klassisen ja jazzin. Sinä luulet QUEENIN (ja mahdollisesti joidenkin progebändien) edustavat jotain "taiteellista" ja "haastavaa" musiikkia. Ja Abbaa pidät jonain "kaavamaisena poppina". Kyllä se haastava musa on juuri klassista ja jazzia, poikkeuksena aniharva (jos mikään) kevyt musiikki, ja Queen-yhtye ei kuulu joukkoon.

        Queen oli virtuoosimainen huippuorkesteri, mutta tosiasia on, että Abba on Queenia suurempi bändi, koska Queenin Suuria Biisejä edustaa Bohemian Rhapsody yksin, ja Abballa on todellisia ikiklassikoita rutkasti enemmän.

        Mistä ihmeen hatusta sinä noita argumenttejasi oikein vedät? Rakennat vain olkiukkoja (siitä mitä kuvittelet minun ajattelevan) ja noita olkiukkoja sitten innolla revit palasiksi. hoh hoijaa!

        Tehdäänpä pari asiaa selväksi.
        1) en ole missään vaiheessa väittänyt että suurin osa Queenin biiseistä ei toistaisi samoja teemoja. Itse asiassa jopa listasin aiemmin Queenin biisejä, jotka perustuvat säkeistö-kertosäe-rakenteelle.
        2) en ole missään vaiheessa väittänyt Queenin olevan taiteellista tai haastavaa: olen ainoastaan todennut, että monet Abban hiteistä (joita joku tuossa ylhäällä listasi) eivät ole sävellyksinä Bohemian Rhapsodyn tasoa.

        Ja sitten pari asiavirhettä.
        1)Kuuntelepa Bohemian Rhapsody uudelleen. Biisi ei palaa perusteemaan väliosion jälkeen, vaan outro on erillinen osio niin sointujen kuin melodiankin puolesta.
        2)Queenin ikiklassikoita Bohemian Rhapsodyn ohella ovat AINAKIN We Will Rock You, We Are The Champions, Another One Bites The Dust ja Show Must Go On. Sävellyksinä nämä ovat kaikki yksinkertaisemnpia kuin BR, mutta jostain syystä halusit nyt rinnastaa hyvän sävellyksen ja statuksen populaarimusiikin klassikkona.


      • urheiluviihdettä
        liikaa. kirjoitti:

        Mistä ihmeen hatusta sinä noita argumenttejasi oikein vedät? Rakennat vain olkiukkoja (siitä mitä kuvittelet minun ajattelevan) ja noita olkiukkoja sitten innolla revit palasiksi. hoh hoijaa!

        Tehdäänpä pari asiaa selväksi.
        1) en ole missään vaiheessa väittänyt että suurin osa Queenin biiseistä ei toistaisi samoja teemoja. Itse asiassa jopa listasin aiemmin Queenin biisejä, jotka perustuvat säkeistö-kertosäe-rakenteelle.
        2) en ole missään vaiheessa väittänyt Queenin olevan taiteellista tai haastavaa: olen ainoastaan todennut, että monet Abban hiteistä (joita joku tuossa ylhäällä listasi) eivät ole sävellyksinä Bohemian Rhapsodyn tasoa.

        Ja sitten pari asiavirhettä.
        1)Kuuntelepa Bohemian Rhapsody uudelleen. Biisi ei palaa perusteemaan väliosion jälkeen, vaan outro on erillinen osio niin sointujen kuin melodiankin puolesta.
        2)Queenin ikiklassikoita Bohemian Rhapsodyn ohella ovat AINAKIN We Will Rock You, We Are The Champions, Another One Bites The Dust ja Show Must Go On. Sävellyksinä nämä ovat kaikki yksinkertaisemnpia kuin BR, mutta jostain syystä halusit nyt rinnastaa hyvän sävellyksen ja statuksen populaarimusiikin klassikkona.

        eivätkä nuo heittämäsi biisit, kuten We Are the Champions ole nekään mitään Bohemian Rhapsody -tasoisia kappaleita. Saati että ne olisivat SOS:n tasoa. ABBA:n materiaalista ainakin kuusi kappaletta kestää kevyesti vertailun Bohemian Rhapsodyyn, Queenilla se BR on ja pysyy ainoana suuren luokan klassikkona. Show Must Go Onin tasoisia lauluja ABBA säästi pelkiksi albumiraidoiksi (My Love My Life, Our Last Summer).

        Kyllä se melodia vain on pääpiirteittäin sama, sitä ei ole moduloitu vaan ainoastaan varioitu osittain säkeistön melodiasta. Ja soinnut ovat pitkälle aivan samoja.


      • tääkin vielä
        urheiluviihdettä kirjoitti:

        eivätkä nuo heittämäsi biisit, kuten We Are the Champions ole nekään mitään Bohemian Rhapsody -tasoisia kappaleita. Saati että ne olisivat SOS:n tasoa. ABBA:n materiaalista ainakin kuusi kappaletta kestää kevyesti vertailun Bohemian Rhapsodyyn, Queenilla se BR on ja pysyy ainoana suuren luokan klassikkona. Show Must Go Onin tasoisia lauluja ABBA säästi pelkiksi albumiraidoiksi (My Love My Life, Our Last Summer).

        Kyllä se melodia vain on pääpiirteittäin sama, sitä ei ole moduloitu vaan ainoastaan varioitu osittain säkeistön melodiasta. Ja soinnut ovat pitkälle aivan samoja.

        nyt höpötät jo ihan sekoja. BR:n perusosa (mama just killed...) käyttää hyväkseen ikiaikaista I-vi-ii-V -sointukiertoa, ennen kuin karkaa omille teilleen. Kerropa missä vaiheessa outroa kuulet tämän sointukierron - tai edes variantin siitä.

        Ja yrititkö väittää, että BR:ssä ei ole modulaatiota lainkaan? Et kai sentään... :) Biisi käyttää 4-5 eri sävellajia hyväkseen. Siitä voidaan sitten tietysti taistella, että meneekö perusosa Bb:stä ja outro Gm:sta, mutta se olisi kai ajan haaskausta.

        Tietysti outro käyttää hyväkseen perusosan elementtejä, jotta saadaan vaikutelma paluusta tuttuun, mutta sinun väitteesi, että biisi "palaisi takaisin alun sävelmään" on yksinkertaisesti virheellinen, koska niin sointukulku kuin melodiakin eroavat perusosasta ratkaisevasti.

        Väite että outroa "ei ole moduloitu vaan ainoastaan varioitu" on muutenkin jotenkin outo. Jos outro olisi moduloitu, mutta ei varioitu perusosa, niin silloin olisin kanssasi samaa mieltä, että biisi palaa takaisin alun sävelmään. Eihän modulaatio melodiakuviota itsessään mitenkään muuta.

        p.s. yritä jo oppia lukemaan. En edelleenkään väittänyt että We Will Rock You tai Show Must Go On olisivat sävelteoksina yhtä monipuolisia tai mielenkiintoisia kuin BR, mutta rockin klassikkoja ne ovat ja sinä nimenomaan väitit ettei Queenillä ole muita "ikiklassikkoja" kuin BR. Olit väärässä.


      • ratkaisevasti
        tääkin vielä kirjoitti:

        nyt höpötät jo ihan sekoja. BR:n perusosa (mama just killed...) käyttää hyväkseen ikiaikaista I-vi-ii-V -sointukiertoa, ennen kuin karkaa omille teilleen. Kerropa missä vaiheessa outroa kuulet tämän sointukierron - tai edes variantin siitä.

        Ja yrititkö väittää, että BR:ssä ei ole modulaatiota lainkaan? Et kai sentään... :) Biisi käyttää 4-5 eri sävellajia hyväkseen. Siitä voidaan sitten tietysti taistella, että meneekö perusosa Bb:stä ja outro Gm:sta, mutta se olisi kai ajan haaskausta.

        Tietysti outro käyttää hyväkseen perusosan elementtejä, jotta saadaan vaikutelma paluusta tuttuun, mutta sinun väitteesi, että biisi "palaisi takaisin alun sävelmään" on yksinkertaisesti virheellinen, koska niin sointukulku kuin melodiakin eroavat perusosasta ratkaisevasti.

        Väite että outroa "ei ole moduloitu vaan ainoastaan varioitu" on muutenkin jotenkin outo. Jos outro olisi moduloitu, mutta ei varioitu perusosa, niin silloin olisin kanssasi samaa mieltä, että biisi palaa takaisin alun sävelmään. Eihän modulaatio melodiakuviota itsessään mitenkään muuta.

        p.s. yritä jo oppia lukemaan. En edelleenkään väittänyt että We Will Rock You tai Show Must Go On olisivat sävelteoksina yhtä monipuolisia tai mielenkiintoisia kuin BR, mutta rockin klassikkoja ne ovat ja sinä nimenomaan väitit ettei Queenillä ole muita "ikiklassikkoja" kuin BR. Olit väärässä.

        samoja sointujahan siellä kuulee: c-molli, g-molli, bb-molli. Ja sovitus on samankaltainen. On kuitenkin ehkä liioiteltua sanoa palattavan aivan samaan teemaan, vaikkei se nyt ratkaisevasti poikkeavakaan ole.

        Bohemian Rhapsody on selvästi velkaa Good Vibrationsille ja ehkä vielä erityisemmin A Day in a Lifelle. Queenilla oli vielä ennen tätä biisiä monia vastaavia "harjoitelmia" kunnes he viimein osuivat nappiin. Biisi on kieltämättä klassikko ja fantastinen esitys, eikä assosiaatio A Day in a Lifen väliosaan pianosäestyksineen kaikkineenkaan haittaa, sillä itse biisi (BR) on niin hemmetin taitavasti tehty.

        Mutta ainoa ABBA:n parhaitten sävellysten tasolle laskettava kappale se kyllä Queenilla on. Rockin pikkuklassikoiksihan voi laskea vaikka mitä biisejä Brown Sugarista Back in the U.S.S.R:n saakka, ja samaan joukkoon kuuluu myös We Will Rock You. Mutta IKIKLASSIKOT ovat toinen tarina ja niistä puhuttaessa jää Q:n saldo yhteen kappaleeseen, siinä missä Beach Boys, Rolling Stones, ABBA, Beatles ja Simon & Garfunkel tekivät enemmän. "Monimutkaisista sävelteoksista" puhuminen Queenin tai ABBA:n yhteydessä osoittaa jo aiemmin merkille panemani asian (tai ainakin illuusion asiasta, jota et ole viitsinyt korjata), sen siis ettet ole kuunnellut klassista musiikkia ja niitä sävelteoksia joista voi oikeasti sanoa sävelTEOS. Joku ooppera kestää neljä tuntia, siinä kuusiminuuttisetkin popbiisit ovat lyhyitä ja simppeleitä, mutta onhan toki niitten rinnalla monet pianosonaatit ja -konsertotkin aika iisejä biisejä. Kaikki on suhteellista.


      • taas... :)
        ratkaisevasti kirjoitti:

        samoja sointujahan siellä kuulee: c-molli, g-molli, bb-molli. Ja sovitus on samankaltainen. On kuitenkin ehkä liioiteltua sanoa palattavan aivan samaan teemaan, vaikkei se nyt ratkaisevasti poikkeavakaan ole.

        Bohemian Rhapsody on selvästi velkaa Good Vibrationsille ja ehkä vielä erityisemmin A Day in a Lifelle. Queenilla oli vielä ennen tätä biisiä monia vastaavia "harjoitelmia" kunnes he viimein osuivat nappiin. Biisi on kieltämättä klassikko ja fantastinen esitys, eikä assosiaatio A Day in a Lifen väliosaan pianosäestyksineen kaikkineenkaan haittaa, sillä itse biisi (BR) on niin hemmetin taitavasti tehty.

        Mutta ainoa ABBA:n parhaitten sävellysten tasolle laskettava kappale se kyllä Queenilla on. Rockin pikkuklassikoiksihan voi laskea vaikka mitä biisejä Brown Sugarista Back in the U.S.S.R:n saakka, ja samaan joukkoon kuuluu myös We Will Rock You. Mutta IKIKLASSIKOT ovat toinen tarina ja niistä puhuttaessa jää Q:n saldo yhteen kappaleeseen, siinä missä Beach Boys, Rolling Stones, ABBA, Beatles ja Simon & Garfunkel tekivät enemmän. "Monimutkaisista sävelteoksista" puhuminen Queenin tai ABBA:n yhteydessä osoittaa jo aiemmin merkille panemani asian (tai ainakin illuusion asiasta, jota et ole viitsinyt korjata), sen siis ettet ole kuunnellut klassista musiikkia ja niitä sävelteoksia joista voi oikeasti sanoa sävelTEOS. Joku ooppera kestää neljä tuntia, siinä kuusiminuuttisetkin popbiisit ovat lyhyitä ja simppeleitä, mutta onhan toki niitten rinnalla monet pianosonaatit ja -konsertotkin aika iisejä biisejä. Kaikki on suhteellista.

        totta kai siellä on samoja sointuja kun kerran menee samasta sävellajista, mutta sointukulku on täysin eri. Vai onko sinun mielestäsi sointukulku C-Am-F-G enemmän samanlainen sointukulun C-G-F-Am kanssa kuin sointukulun D-Hm-G-A ihan vain siksi että kahdessa ensinmainitussa on enemmän samoja sointuja?

        Haluaisitko määritellä minulle "ikiklassikon"? Muuten emme ikinä pääse tässä keskustelussa pidemmälle. Minun mielestäni esim. We Will Rock You on Queenin suurin klassikko. Ei siksi, että se olisi bändin mielenkiintoisin sävellys, vaan siksi että se on juurtunut osaksi kansankulttuuria ympäri maailman. Biisi on välittömästi tunnistettava ja "kaikki" tuntevat sen. Sitä on coveroitu ja sämplätty monien artistien toimesta ja se junnaava rumpukomppi on osa rockin keskeistä käsitteistöä samaan tapaan kuin Satisfactionin tai Smoke On The Waterin kitarariffit. En näe mitään estettä, etteivät ihmiset hoilaisi biisiä maailman urheilustadioneilla vielä vuosikymmenten päästäkin.

        Minä en ole puhunut tässä keskustelussa kertaakaan "monimutkaisista sävelteoksista", sinä olet. Ja kyllä, levyhyllystä löytyy parisenkymmentä klasari-CDtä. En vain oikein ymmärrä miksi sinun pitää puhua klassisista teoksista samassa yhteydessä popmusiikin kanssa ja verrata niitä keskenään. Jos kuvittelet, että klassinen (tai jazz) ovat hyviä lyömäaseita, kun yritetään keskustella popmusiikista, niin olet väärässä. Klassisen musiikin vetävät pop-keskusteluun mukaan yleensä kahdenlaiset ihmiset: 1) ne jotka haluavat esittää itsensä muita keskustelijoita etevämpinä, aitoina musiikki-ihmisinä jotka osaavat nauttia oikeasta taidemusiikista, ja 2) ne joilla ei ole esittää mitään omia musiikillisia todisteita/näkökulmia, miksi biisi X on parempi kuin biisi Y, ainoastaan oma jääräpäinen fanimielipide. Siinä on sitten voittajafiilis, kun pääsee sanomaan, että minä kuuntelen sekä klassista, että bändiä X JA SIKSI bändi X on parempi. No, toivottavasti sinä et kuulu kumpaankaan näistä ryhmistä?


      • perspektiiviä...
        taas... :) kirjoitti:

        totta kai siellä on samoja sointuja kun kerran menee samasta sävellajista, mutta sointukulku on täysin eri. Vai onko sinun mielestäsi sointukulku C-Am-F-G enemmän samanlainen sointukulun C-G-F-Am kanssa kuin sointukulun D-Hm-G-A ihan vain siksi että kahdessa ensinmainitussa on enemmän samoja sointuja?

        Haluaisitko määritellä minulle "ikiklassikon"? Muuten emme ikinä pääse tässä keskustelussa pidemmälle. Minun mielestäni esim. We Will Rock You on Queenin suurin klassikko. Ei siksi, että se olisi bändin mielenkiintoisin sävellys, vaan siksi että se on juurtunut osaksi kansankulttuuria ympäri maailman. Biisi on välittömästi tunnistettava ja "kaikki" tuntevat sen. Sitä on coveroitu ja sämplätty monien artistien toimesta ja se junnaava rumpukomppi on osa rockin keskeistä käsitteistöä samaan tapaan kuin Satisfactionin tai Smoke On The Waterin kitarariffit. En näe mitään estettä, etteivät ihmiset hoilaisi biisiä maailman urheilustadioneilla vielä vuosikymmenten päästäkin.

        Minä en ole puhunut tässä keskustelussa kertaakaan "monimutkaisista sävelteoksista", sinä olet. Ja kyllä, levyhyllystä löytyy parisenkymmentä klasari-CDtä. En vain oikein ymmärrä miksi sinun pitää puhua klassisista teoksista samassa yhteydessä popmusiikin kanssa ja verrata niitä keskenään. Jos kuvittelet, että klassinen (tai jazz) ovat hyviä lyömäaseita, kun yritetään keskustella popmusiikista, niin olet väärässä. Klassisen musiikin vetävät pop-keskusteluun mukaan yleensä kahdenlaiset ihmiset: 1) ne jotka haluavat esittää itsensä muita keskustelijoita etevämpinä, aitoina musiikki-ihmisinä jotka osaavat nauttia oikeasta taidemusiikista, ja 2) ne joilla ei ole esittää mitään omia musiikillisia todisteita/näkökulmia, miksi biisi X on parempi kuin biisi Y, ainoastaan oma jääräpäinen fanimielipide. Siinä on sitten voittajafiilis, kun pääsee sanomaan, että minä kuuntelen sekä klassista, että bändiä X JA SIKSI bändi X on parempi. No, toivottavasti sinä et kuulu kumpaankaan näistä ryhmistä?

        ...ottamalla esiin asiat, joista et taida juurikaan tietää, kun puhut "sävelteoksista" keskustelussa, jossa kiistellään rutkasti alle puolen tunnin kestoisista kappaleista. Eivät ne edelleenkään oikein mahdu käsitteen "sävelteos" alle. Sävelteos on sävelTEOS. BR on laulu, ei todellakaan mikään ooppera. Ja ooppera, sinfonia ja konsertto ovat sävelteoksia. Näin se on.

        Ikiklassikon täytyy minusta olla biisinä ansiokas, siis ihan todellinen helmi ja ikivihreä sävellys. Tunnettuus ei ole riittävä tekijä, onhan "Ihanaa leijona ihanaa!" -rallatuskin ihmisten mielissä mutta klassikko se ei ole. Queenin We Will Rock You ei yllä Satisfactionin, Respectin, The Winner Takes It Allin, Bohemian Rhapsodyn, Billie Jeanin, Let It Ben, Like a Rolling Stonen, Stairway to Heavenin ja Kissin kaltaisten oikeiden suurklassikoiden sarjaan. Se on klassikko, vaan ei ikiklassikko. ;)

        Myöntänemme molemmat että kyse on osittain makuasioista. Silti koen faktana sen, että ABBA:lla on enemmän laadukkaita sävellyksiä kuin Queenilla ja jos on eri mieltä, mielestäni pitää alkaa luetella listaa niistä ikivihreistä.


      • teoksia
        perspektiiviä... kirjoitti:

        ...ottamalla esiin asiat, joista et taida juurikaan tietää, kun puhut "sävelteoksista" keskustelussa, jossa kiistellään rutkasti alle puolen tunnin kestoisista kappaleista. Eivät ne edelleenkään oikein mahdu käsitteen "sävelteos" alle. Sävelteos on sävelTEOS. BR on laulu, ei todellakaan mikään ooppera. Ja ooppera, sinfonia ja konsertto ovat sävelteoksia. Näin se on.

        Ikiklassikon täytyy minusta olla biisinä ansiokas, siis ihan todellinen helmi ja ikivihreä sävellys. Tunnettuus ei ole riittävä tekijä, onhan "Ihanaa leijona ihanaa!" -rallatuskin ihmisten mielissä mutta klassikko se ei ole. Queenin We Will Rock You ei yllä Satisfactionin, Respectin, The Winner Takes It Allin, Bohemian Rhapsodyn, Billie Jeanin, Let It Ben, Like a Rolling Stonen, Stairway to Heavenin ja Kissin kaltaisten oikeiden suurklassikoiden sarjaan. Se on klassikko, vaan ei ikiklassikko. ;)

        Myöntänemme molemmat että kyse on osittain makuasioista. Silti koen faktana sen, että ABBA:lla on enemmän laadukkaita sävellyksiä kuin Queenilla ja jos on eri mieltä, mielestäni pitää alkaa luetella listaa niistä ikivihreistä.

        Sävelteos on nimensä mukaisesti sävelistä koostuva itsenäinen sävelletty/sovitettu kokonaisuus. Kolmen soinnun humppa on ihan yhtä lailla sävelteos kuin täysmittainen sinfoniakin. Eräänlainen yleistermi siis kyseessä. Sinä saat minun puolestani määritellä "sävelteoksen" toisin, mutta minä käytän sitä yllämainitulla tavalla.

        Ikiklassikon määrittelyssä emme myöskään näköjään pääse yhteisymmärrykseen. Pystyisitkö jotenkin musiikillisesti määrittelemään, millainen biisi on "todellinen helmi" tai "ikivihreä sävellys". Eihän esimerkiksi noista listaamistasi Like Arolling Stone ole sävellyksenä mitenkään kaksinen. Biisissä on about 5 sointua, varsin tasainen melodia, hyvin perinteinen rakenne ja kertosäkeessä juuri "ne kolme sointua", mitkä jokaisessa rockbiisissä on. Sitä en kiistä, etteikö biisi olisi todellinen klassikko, mutta sen suuruus ei mielestäni ole sävellyksessä, vaan biisin merkityksessä popkulttuurille. Samaa voidaan kysyä muistakin biiseistä. Satisfactionin ytimekäs kitarariffi ja sanoitus ovat rockin peruskiviä (biisi on siis ehta klassikko), mutta onko biisi sävellyksenä mitenkään erikoinen?

        p.s. Ihanaa leijonat ihanaa! saattaa olla juurtunut suomalaisten lätkäfanien mieliin, mutta oletko ikinä kuullut biisiä muualla kuin mm-kisalähetyksessä? Klassikolta vaaditaan kyllä vähän lenemmän relevanssia, kuten edellisessä viestissäni kerroin, mikäli sen kokonaan luit.


      • tietämättömyyttä
        teoksia kirjoitti:

        Sävelteos on nimensä mukaisesti sävelistä koostuva itsenäinen sävelletty/sovitettu kokonaisuus. Kolmen soinnun humppa on ihan yhtä lailla sävelteos kuin täysmittainen sinfoniakin. Eräänlainen yleistermi siis kyseessä. Sinä saat minun puolestani määritellä "sävelteoksen" toisin, mutta minä käytän sitä yllämainitulla tavalla.

        Ikiklassikon määrittelyssä emme myöskään näköjään pääse yhteisymmärrykseen. Pystyisitkö jotenkin musiikillisesti määrittelemään, millainen biisi on "todellinen helmi" tai "ikivihreä sävellys". Eihän esimerkiksi noista listaamistasi Like Arolling Stone ole sävellyksenä mitenkään kaksinen. Biisissä on about 5 sointua, varsin tasainen melodia, hyvin perinteinen rakenne ja kertosäkeessä juuri "ne kolme sointua", mitkä jokaisessa rockbiisissä on. Sitä en kiistä, etteikö biisi olisi todellinen klassikko, mutta sen suuruus ei mielestäni ole sävellyksessä, vaan biisin merkityksessä popkulttuurille. Samaa voidaan kysyä muistakin biiseistä. Satisfactionin ytimekäs kitarariffi ja sanoitus ovat rockin peruskiviä (biisi on siis ehta klassikko), mutta onko biisi sävellyksenä mitenkään erikoinen?

        p.s. Ihanaa leijonat ihanaa! saattaa olla juurtunut suomalaisten lätkäfanien mieliin, mutta oletko ikinä kuullut biisiä muualla kuin mm-kisalähetyksessä? Klassikolta vaaditaan kyllä vähän lenemmän relevanssia, kuten edellisessä viestissäni kerroin, mikäli sen kokonaan luit.

        "Eihän esimerkiksi noista listaamistasi Like Arolling Stone ole sävellyksenä mitenkään kaksinen. Biisissä on about 5 sointua, varsin tasainen melodia, hyvin perinteinen rakenne ja kertosäkeessä juuri "ne kolme sointua", mitkä jokaisessa rockbiisissä on."

        Hyvin tyypillinen rakenne? Tässä kohtaa ilmenee puutteellinen tietoisuutesi, sillä Like a Rolling Stone nimenomaan rikkoi kevyen musiikin laulujen kaavat. Myöhemmin tuollainen pitkä muoto on vakiintunut, mutta tsekkaahan nyt 50-luvun ja 60-luvun rock'n'rollia ja varhaisia 60-luvun pophittejä ennen kuin höpiset järjettömyyksiä.

        SÄVELLYS voi olla kolmeminuuttinen ralli, mutta SÄVELTEOS on kyllä pitempi. Vastaavasti mitään viiden sivun Aku Ankka -tarinaa ei pidetä teoksena, mutta kokopitkää kirjaa pidetään.

        Ja kyllä, Queenin We Will Rock You on toki parempi biisi kuin Ihanaa, leijonat, ihanaa! Mutta kyllä We Will Rock Younkin ensisijainen tarkoitus on viihdyttää urheilukansaa. Toisin kuin sellaisten oikeasti hienosti sävellettyjen poplaulujen kuin esimerkiksi SOS, Bohemian Rhapsody ja God Only Knows.


      • Eilien
        tietämättömyyttä kirjoitti:

        "Eihän esimerkiksi noista listaamistasi Like Arolling Stone ole sävellyksenä mitenkään kaksinen. Biisissä on about 5 sointua, varsin tasainen melodia, hyvin perinteinen rakenne ja kertosäkeessä juuri "ne kolme sointua", mitkä jokaisessa rockbiisissä on."

        Hyvin tyypillinen rakenne? Tässä kohtaa ilmenee puutteellinen tietoisuutesi, sillä Like a Rolling Stone nimenomaan rikkoi kevyen musiikin laulujen kaavat. Myöhemmin tuollainen pitkä muoto on vakiintunut, mutta tsekkaahan nyt 50-luvun ja 60-luvun rock'n'rollia ja varhaisia 60-luvun pophittejä ennen kuin höpiset järjettömyyksiä.

        SÄVELLYS voi olla kolmeminuuttinen ralli, mutta SÄVELTEOS on kyllä pitempi. Vastaavasti mitään viiden sivun Aku Ankka -tarinaa ei pidetä teoksena, mutta kokopitkää kirjaa pidetään.

        Ja kyllä, Queenin We Will Rock You on toki parempi biisi kuin Ihanaa, leijonat, ihanaa! Mutta kyllä We Will Rock Younkin ensisijainen tarkoitus on viihdyttää urheilukansaa. Toisin kuin sellaisten oikeasti hienosti sävellettyjen poplaulujen kuin esimerkiksi SOS, Bohemian Rhapsody ja God Only Knows.

        Abba ja Queen ! Mutta lähinnä minua kiinnostaa se,jotta voiko teksti siirtyä vielä enemmän oikealle ja jos,niin minne se lopulta päätyy... :O

        Rinnakkaisuniversumiin ??


      • voi.
        Eilien kirjoitti:

        Abba ja Queen ! Mutta lähinnä minua kiinnostaa se,jotta voiko teksti siirtyä vielä enemmän oikealle ja jos,niin minne se lopulta päätyy... :O

        Rinnakkaisuniversumiin ??

        Hämmentävää.


      • kuntoon!
        abbanut kirjoitti:

        ei Queen mitään roskaa ollut! Vai enemmän kuitenkin rivibändi kuin ABBA. ABBA oli monella tapaa täysin poikkeuksellinen bändi 70-luvulla. Mm. ABBA nousi huipulle juuri samaan aikaan punk-rockin kanssa.

        Abba ei tosiaankaan noussut huipulle samaan aikaan punkin kanssa. Itse asiassa Abba ja Queen nousivat molemmat pinnalle samana vuonna 1974, kun punkaallon nousuun oli aikaa vielä pari vuotta.


      • tai siirry asiaan
        tietämättömyyttä kirjoitti:

        "Eihän esimerkiksi noista listaamistasi Like Arolling Stone ole sävellyksenä mitenkään kaksinen. Biisissä on about 5 sointua, varsin tasainen melodia, hyvin perinteinen rakenne ja kertosäkeessä juuri "ne kolme sointua", mitkä jokaisessa rockbiisissä on."

        Hyvin tyypillinen rakenne? Tässä kohtaa ilmenee puutteellinen tietoisuutesi, sillä Like a Rolling Stone nimenomaan rikkoi kevyen musiikin laulujen kaavat. Myöhemmin tuollainen pitkä muoto on vakiintunut, mutta tsekkaahan nyt 50-luvun ja 60-luvun rock'n'rollia ja varhaisia 60-luvun pophittejä ennen kuin höpiset järjettömyyksiä.

        SÄVELLYS voi olla kolmeminuuttinen ralli, mutta SÄVELTEOS on kyllä pitempi. Vastaavasti mitään viiden sivun Aku Ankka -tarinaa ei pidetä teoksena, mutta kokopitkää kirjaa pidetään.

        Ja kyllä, Queenin We Will Rock You on toki parempi biisi kuin Ihanaa, leijonat, ihanaa! Mutta kyllä We Will Rock Younkin ensisijainen tarkoitus on viihdyttää urheilukansaa. Toisin kuin sellaisten oikeasti hienosti sävellettyjen poplaulujen kuin esimerkiksi SOS, Bohemian Rhapsody ja God Only Knows.

        voisitko jo lopetta tuo kiertelyn kaartelun ja vasta niihin tämän keskustelun kannalta oikeasti keskeisiin kysymyksiin?

        Kyllä Like A Rolling Stonessa on hyvin perinteinen rakenne, jossa samat kuviot seuraavat toisiaan samassa järjestyksessä. Itse siellä jauhat typeryyksiä kun vertaat biisiä pop/rockbiiseihin. Dylan oli ensisijaisesti folkmuusikko ja ammensi kyseisestä perinteestä. Ja elävässä folkimusiikissa biisit eivät noudata kolmen minuutin formaattia, vaan saattavat olla hyvinkin pitkiä. Dylan vain keksi, että tällaisen pidemmän biisin voi nauhoittaa ja julkaista sinkkuna.

        Jo edellisessä viestissäni totesin, että käytän temiä sävelteos synonyyminä termille sävellys, joten ihan turhaan jankkaat vastaan. Se ei ole mitenkään oleellista keskustelun alkuperäiselle tavoitteelle.

        We Will Rock You saattaa nykyään kajahdella maailman urheilustadioneilla, mutta se on vain yksi puoli biisin laajasta suosiosta, eikä urheiluyhteys suinkaan ollut biisin alkuperäinen tarkoitus. Biisin pointti tulee esiin kun laitat biisin sen historialliseen kontekstiin (julkaistu vuonna 1977).


      • abba4ever
        abbasillisalaatti kirjoitti:

        no just, varmasti moni tietämätön olisi valmis kuulemaan mitkä ne Bohemian Rhapsodyn veroiset 20 täydellistä Abba biisiä ovat ?
        Eläkä yritä jotain Dancing queen-rallatuksia tarjota, niistä on aika jättänyt pahasti ellei itse elä edelleen 70-luvulla.

        Esim. Abba gold lwvyn biisit. Iki-ihania ja kuolemattomia


    • tietämätön?

      Oli kyllä mahtavaa keskustelua täällä etten millään malttanut olla lukematta loppuun ;)

      En ole perehtynyt kumpaankaan bändiin älyttömästi, MUTTA voin sanoa, etten ole kuullut juuri mitään Queenin kappaleita. Tiedän ainoastaan heiltä: The Show Must Go On, We Are The Champions. Kun taas ABBA:lta olen kuullut todella monia kappaleita, vaikken mistää YouTubesta niitä ole kuunnellut, esim. SOS, Dancing Queen, Money Money Money, Waterloo, Mamma Mia, Ring Ring, Super Trouper, Knowing Me Knowing You, Thank You For the Music, The Winner Takes It All. Siinäpä taisikin olla lähes kaikki mitä olen kuullut.

      En tiedä kumpi on parempi ABBA vai Queen, mutta ABBAa olen kuullut paljon paljon enemmän, vaikken kumpaakaan tavallaan fanita. Hyviä ne molemmat varmasti ovat ja muutenkin makukysymys, mutta ABBA ainakin on sellainen mikä mielestäni ei koskaan vanhene :)

      • WinnerBohemianTakesItAll

        normalisoitunut,meinaan kun mulla ainakin kaikki ABBA-viestit,(paitsi ylläoleva) näkyvät oikeassa laidassa käsittämättöminä viiruina ? Vastaan siis uudelleen : ABBA ja QUEEN !


      • todella
        WinnerBohemianTakesItAll kirjoitti:

        normalisoitunut,meinaan kun mulla ainakin kaikki ABBA-viestit,(paitsi ylläoleva) näkyvät oikeassa laidassa käsittämättöminä viiruina ? Vastaan siis uudelleen : ABBA ja QUEEN !

        dorka. Kasva jo isoksi.


    • - mutta

      Queenillä on jokunen mahtava albumikokonaisuus. Omasta levyhyllystäni löytyvät Abban Gold ja Queenin A Night at the Opera, enkä luovu kummastakaan. Toisaalta en juuri muuta kummaltakaan bändiltä edes kaipaa, koska näissä kiteytyy se mikä molemmissa oli parasta: Abballa lennokkaat melodiat, Queenillä mielettömän hieno laulaja. Molemmat osasivat myös seurata muotia tuli sukassa ja panna studiossa raitaa raidan päälle.

      Enkä muuten luovu niistä klasarijutuistakaan joita olen hankkinut ;)

    • verinenhaarukka

      olen vasta tutustunut Abbaan, mutta Queen-fanina voin sanoa että kyllä Queen vetää pidemmän korren. esimerkiksi tyttöjen äänet ei pääse lähellekään Freddien ääntä (ja välillä se ruotsalaisanksentti suorastaan vituttaa), Queenillä on paljon omaperäisempää musikkia ja kaikki neljä ovat (olivat) virtuooseja kukin omalla tahollaan :P

      en tosiaan sano että olisin hirveästi perehtynyt. Koitan vaan tuoda uusia näkökulmia tuon BR:stä yms. jankkaamisen tilalle....

      ja kyllä We Will Rock You on klassikko :D

      • Verinen kirves

        Freddien ääni oli Freddien ja hyvin se Queenin biiseihin istui, mutta ei sen soolokuviot nyt niin nautinnolliselta aina kuukostanut. Kyllä näitä Abban naisia kuuntelee mieluumin ihan soolonakin.
        Sinänsä tämä on ihan typerä vastakkain asettelu. Joku ei voi sietää Abbaa ja toinen taas ei voi sietää Queenia: so???
        Itse olen kuunnellut molempia ja mielestäni molemmilla on huippubiisejä ja vastaavasti aikamoista potaskaakin on tarjolla.
        Huomautan vaan näistä virtuooseista vielä: Abban kaikki neljä olivat ammattilaisia ja uran luoneita, ennenkuin pykäsivät Abban kasaan!
        Ja noista vitutuksista - itseäni vitutti Queenissa tämä joutava discovaihe/Jazz-albumi ja Abbassa välillä läpilyövä pikkuoravat-soundi


      • unennujjuja

        Fredien ärsyttävän takakiree ääni on yököttävää.
        ABBA points 85/100 Queen 65/100, ilman freddietä 75/100.


    • apon

      Minusta tämä kysymys on alunperinkin typerä. ABBA on puhtaasti poppia ja Queen rockia. Molemmilla on valtaisa kuulijakunta ja todennäköisesti ei kovinkaan paljon yhteisiä faneja, sen verran erilaisia nuo musiikkityyliltään ovat.

      Vastaukseni on Queen, lähinnä siksi että olen Queen fani ollut jo pitkään. Se ei tarkoita sitä että en pitäisi ABBAsta. Minulle ABBA on sellaista ikivihreää, aina toimivaa tanssimusaa ja poppirallatusta. Kevyttä musaa joka toimii kuin junan vessa, kunhan on vain itse sillä tuulella.

      Se miten minä näen nämä bändit on erovan toisistaan (musiikkilajin lisäksi) on se, että minusta Queen teki paljon monipuolisemmin musiikkia ja onnistui vähintäänkin hyvin, ottivat he minkä musiikin tyylilajin tahansa käsittelyynsä. ABBA on menevää, mutta minun korvaani varsin samantyylistä musiikkia, kuuli minkä biisin tahansa.

      Samaan hengenvetoon pitää toki lisätä, että en ole ABBAa sen kummemmin kuunnellut niiden tunnetuimpien hittien lisäksi, joten voihan heiltäkin löytyä jotain erilaista. Eli edellinen kommentti voi johtua tästäkin....

      Anyway, tyhmä kysymys, mutta vastaan Queen.

    • ...

      Ihan typerää verrata noita kahta toisiinsa.

    • Ojbojbijb

      Agnethan peppua katseli mieluummin kuin Freddien.

    • Anonyymi

      Siis en oikein tykkää abasta se oo mun musiikki makua oon siis queenin iso fani joten sanoisin queen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe