Kuinka monta jumalaa

Kristittyjen

uskonnossa on?

Mooseksen kirjassa lukee että jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja he saivat jälkeläsiksi jättiläisiä. Myöskin kun jumala loi ihmistä, hän jutteli kokoajan joillekin muille sanoen: "tehkäämme ihminen omaksi kuvaksemme" ja syntiinlankeemuksessa: "Nyt ihminen on tullut meidän kaltaiseksemme".

Kuinka monta jumalaa siis on? Onko tämä herra jokin ylijumala, vai vain yksi monista jumalista, joista raamattu puhuu? Ja kuinka paljon näillä jumalilla on poikia? Onko Jeesus vain yksi monista jumalien pojista?

13

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 'jumalien pojista'?

      Näkyy olevan vuoden 92-käännöksessä virheellisesti monikkomuoto *jumalien* pojat. Vanhassa käännöksessä on Jumalan pojat.

      Monessa muussakin kohdin Raamatun kääntäjät ovat muutelleet asioita -92'käännöksessä, eikä välttämättä oikeampaan suuntaan.

      Kristityillä on vain YKSI kolmiyhteinen Jumala: Isä, Poika Ja Pyhä Henki = YKSI.

      Jumalan yksi persoona on ISÄ. Vain Hänellä voi olla poikia. Hänellä ON yksi Ainutsyntyinen POIKA, joka on aina ollut ja on aina oleva. Sitten Hän syntyi ihmiseksi, neitseestä, Pyhän Hengen vaikutuksesta, tähän maailmaan täyttääkseen Hänelle annetun 'työn'.

      Enkeleitä on myös sanottu Jumalan pojiksi, mutta ne ovat Hänen luomiaan olentoja, ja kyse on niistä, tässä Raamatun kohdassa, 1.Moos.6:2.

      Luomiskertomuksessa 1.Moos.1 alussa Jumala loi SANALLAAN (joka on yksi Jumalan kolmesta persoonasta eli Poika) ja Pyhä Henki/Jumalan Henki 'liikkui vetten päällä', kuten kerrotaan.

      Sama luku 26.jae: "Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme...jne." Siinä jälleen ilmenee Kolminaisuus.

      Näin, lyhykäisyydessään. Toivottavasti selkeni.

      • """Näkyy olevan vuoden 92-käännöksessä virheellisesti monikkomuoto *jumalien* pojat. Vanhassa käännöksessä on Jumalan pojat.""""

        Oletko tutkinut Raamatun hepreaa kun noin osaat sanoa?

        Entä Psalmi 82 "Jumala on jumalien tuomari"???

        Entä Joh.10:34-36 ???

        Biblia 1776:
        34. Jesus vastasi heitä: eiko teidän laissanne ole kirjoitettu: minä sanon, te olette jumalat? 35. Jos hän ne kutsui jumaliksi, joille Jumalan sana tapahtui, ja ei kirjoitus taideta rikottaa: 36. Ja te sanotte hänelle, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: sinä pilkkaat Jumalaa, että minä sanoin: minä olen Jumalan Poika.

        Kirkkoraamattu 1933/38
        34. Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? 35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin - 36. niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?

        Kirkkoraamattu 1992:
        34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? 35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi. 36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?

        Eikö evankeliumien Jeesus tuossa samaista itseään näihin (pikku)jumaliin?


      • Näin on
        varaväkevä kirjoitti:

        """Näkyy olevan vuoden 92-käännöksessä virheellisesti monikkomuoto *jumalien* pojat. Vanhassa käännöksessä on Jumalan pojat.""""

        Oletko tutkinut Raamatun hepreaa kun noin osaat sanoa?

        Entä Psalmi 82 "Jumala on jumalien tuomari"???

        Entä Joh.10:34-36 ???

        Biblia 1776:
        34. Jesus vastasi heitä: eiko teidän laissanne ole kirjoitettu: minä sanon, te olette jumalat? 35. Jos hän ne kutsui jumaliksi, joille Jumalan sana tapahtui, ja ei kirjoitus taideta rikottaa: 36. Ja te sanotte hänelle, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: sinä pilkkaat Jumalaa, että minä sanoin: minä olen Jumalan Poika.

        Kirkkoraamattu 1933/38
        34. Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? 35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin - 36. niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?

        Kirkkoraamattu 1992:
        34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? 35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi. 36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?

        Eikö evankeliumien Jeesus tuossa samaista itseään näihin (pikku)jumaliin?

        Ihminen on Jumala, maailma on renki. Ihminen sen Isäntä.


      • Reppurotta

        sen että Jeesus ei ollutkaan Jumalan Poika. Eli jos kerran jo Mooseksen kirjoissa Jumalan pojat olivat naimassa ihmisiä niin miten ihmeessä Jeesus voisi olla Jumalan ainoa poika?


      • toimintaa
        varaväkevä kirjoitti:

        """Näkyy olevan vuoden 92-käännöksessä virheellisesti monikkomuoto *jumalien* pojat. Vanhassa käännöksessä on Jumalan pojat.""""

        Oletko tutkinut Raamatun hepreaa kun noin osaat sanoa?

        Entä Psalmi 82 "Jumala on jumalien tuomari"???

        Entä Joh.10:34-36 ???

        Biblia 1776:
        34. Jesus vastasi heitä: eiko teidän laissanne ole kirjoitettu: minä sanon, te olette jumalat? 35. Jos hän ne kutsui jumaliksi, joille Jumalan sana tapahtui, ja ei kirjoitus taideta rikottaa: 36. Ja te sanotte hänelle, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: sinä pilkkaat Jumalaa, että minä sanoin: minä olen Jumalan Poika.

        Kirkkoraamattu 1933/38
        34. Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? 35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin - 36. niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?

        Kirkkoraamattu 1992:
        34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? 35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi. 36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?

        Eikö evankeliumien Jeesus tuossa samaista itseään näihin (pikku)jumaliin?

        Miksi 92-versio on käännetty väärin?


      • Reppurotta
        toimintaa kirjoitti:

        Miksi 92-versio on käännetty väärin?

        se teksti on suoraan ristiriidassa UT:n väitteen kanssa että Jesse olisi ollut Jumalan ainoa poika. Eli kääntäjä ei ole ollut joku aivoton uskovainen joka on vain kääntänyt tekstiä ajattelematta mitään. Joten ilmeisesti kääntäjän mielestä nuo Jumalten pojat on siittänyt joku muu jumala kuin Raamatun Jumala jolloin UTn sadut vaikuttaisivat paremmilta.


      • edelleen JUMALISTA?
        varaväkevä kirjoitti:

        """Näkyy olevan vuoden 92-käännöksessä virheellisesti monikkomuoto *jumalien* pojat. Vanhassa käännöksessä on Jumalan pojat.""""

        Oletko tutkinut Raamatun hepreaa kun noin osaat sanoa?

        Entä Psalmi 82 "Jumala on jumalien tuomari"???

        Entä Joh.10:34-36 ???

        Biblia 1776:
        34. Jesus vastasi heitä: eiko teidän laissanne ole kirjoitettu: minä sanon, te olette jumalat? 35. Jos hän ne kutsui jumaliksi, joille Jumalan sana tapahtui, ja ei kirjoitus taideta rikottaa: 36. Ja te sanotte hänelle, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: sinä pilkkaat Jumalaa, että minä sanoin: minä olen Jumalan Poika.

        Kirkkoraamattu 1933/38
        34. Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? 35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin - 36. niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?

        Kirkkoraamattu 1992:
        34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? 35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi. 36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?

        Eikö evankeliumien Jeesus tuossa samaista itseään näihin (pikku)jumaliin?

        Viittaamassasi Raamatun kohdassa Joh.10: 35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli -...."

        Se oli kirjoitettu heidän lakiinsa, VT'n kirjoituksiin, ja aivan selvästi siinä sanotaan: "JOILLE Jumalan sana tuli". Siinä tarkoitetaan profeettoja ja tuomareita, joille Jumala puhui ja antoi sanansa, ei tavallisia ihmisiä. Heitä sanottiin jumaliksi, pienellä kirjaimella. Profeetoilla ja tuomareilla oli Jumalan antama auktoriteetti, ja HE välittivät Jumalan tahdon ja tuomion kansalle, aina tilanteesta riippuen.

        Ennemmin Jeesus, joka on Jumalan Poika, ja sai sanat Jumalalta, on Jumala sanan varsinaisessa merkityksessä.


      • On vain yksi Jumala
        edelleen JUMALISTA? kirjoitti:

        Viittaamassasi Raamatun kohdassa Joh.10: 35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli -...."

        Se oli kirjoitettu heidän lakiinsa, VT'n kirjoituksiin, ja aivan selvästi siinä sanotaan: "JOILLE Jumalan sana tuli". Siinä tarkoitetaan profeettoja ja tuomareita, joille Jumala puhui ja antoi sanansa, ei tavallisia ihmisiä. Heitä sanottiin jumaliksi, pienellä kirjaimella. Profeetoilla ja tuomareilla oli Jumalan antama auktoriteetti, ja HE välittivät Jumalan tahdon ja tuomion kansalle, aina tilanteesta riippuen.

        Ennemmin Jeesus, joka on Jumalan Poika, ja sai sanat Jumalalta, on Jumala sanan varsinaisessa merkityksessä.

        Biblia 1776 selittää asian,samoinkuin nimim.edelleen jumalista-Raamatussa enkeleitä kuvattiin"jumalan pojiksi"-Jeesus ainoastaan on Jumalan Poika.Jumalan Moosekselle antamassa 10 käskyssä ja ensimmäisestä niissä sanotaan:Minä olen Herra sinun Jumalasi,älä pidä muita jumalia Minun rinnallani,älä tee itsellesi jumalankuvaa,älä kumarra niitä,äläkä palvele niitä-ihmisellä on taipumus jumaloida jotain ja on asioita,jotka voivat muodostua ihmiselle jumalaksi silloinkun ne tulevat kaikkeamuuta tärkeämmiksi-niitä sanotaan myöskin epäjumaliksi,koska ne sivuuttavat ainoan oikean Jumalan ja vievät elämästämme Hänelle,Jumalalle,kuuluvan aseman.Raamatun Jumala on kolmiyhteinen Jumala:Isä,Poika ja Pyhä Henki.Raamattua on turha yrittää selittää ihmisjärjellä-on paljon asioita,joita pieni järkemme ei pysty ymmärtämään,mutta kristitylle Jumala avaa asioita ja silloin ymmärtää senkin,mikä merkitys on sillä,että Jumala on kolmiyhteinen Jumala.


      • Reppurotta
        On vain yksi Jumala kirjoitti:

        Biblia 1776 selittää asian,samoinkuin nimim.edelleen jumalista-Raamatussa enkeleitä kuvattiin"jumalan pojiksi"-Jeesus ainoastaan on Jumalan Poika.Jumalan Moosekselle antamassa 10 käskyssä ja ensimmäisestä niissä sanotaan:Minä olen Herra sinun Jumalasi,älä pidä muita jumalia Minun rinnallani,älä tee itsellesi jumalankuvaa,älä kumarra niitä,äläkä palvele niitä-ihmisellä on taipumus jumaloida jotain ja on asioita,jotka voivat muodostua ihmiselle jumalaksi silloinkun ne tulevat kaikkeamuuta tärkeämmiksi-niitä sanotaan myöskin epäjumaliksi,koska ne sivuuttavat ainoan oikean Jumalan ja vievät elämästämme Hänelle,Jumalalle,kuuluvan aseman.Raamatun Jumala on kolmiyhteinen Jumala:Isä,Poika ja Pyhä Henki.Raamattua on turha yrittää selittää ihmisjärjellä-on paljon asioita,joita pieni järkemme ei pysty ymmärtämään,mutta kristitylle Jumala avaa asioita ja silloin ymmärtää senkin,mikä merkitys on sillä,että Jumala on kolmiyhteinen Jumala.

        "on paljon asioita,joita pieni järkemme ei pysty ymmärtämään"

        Se että sinä et jotain ymmärrä kun ei todellakaan tarkoita että kukaan muukaan ei sitä ymmärrä. Se että sinä et halua uskoa jonkun toisen selitystä asiasta ei tarkoita että se joku toinen olisi väärässä.

        Raamattu on ihmisen luoma kirja ja jumala on ihmisen luoma ajatus. Samoin ovat Jeesus ja pyhä henkikin. Sinä et pysty käsittämään noita asioita koska sinä et ole se joka ne käsitteet on luonut ja yleisestikin ne ovat vaikeitä ymmärtää koska ne ovat usean eri henkilön luomuksia. Eli joku kehitti idean Pyhästä hengestä joka teki sitä sun tätä, toinen keksi Jessen, kolmas huomasi että tässä on nyt polyteismin vaara ja kehitti ajatuksen että nuo ovatkin yksi ja sama. Kuitenkaan tämä viimeinen ei muokannut aikaisempia tarinoita järkevästi sopimaan yhteen tuon ajatuksensa kanssa.

        Mutta toisaalta turhaan minä tätä sinulle selitän kun et kuitenkaan uskovaisena halua asiaa ymmärtää.


    • cybo-ceronimo-cabriel-61

      Luoja-jumaluuksia; Rafao[päälaki], Abron[pää], Meningesstroerh[aivot], Asterekhmen[oikea silmä], Thaspomokham[vasen silmä], Ieronymos[oikea korva], Bissum[vasen korva], Akioreim[nenä], Banen-Efrum[huulet], Amen[hampaat], Ibikan[poskihampaat], Basiliademe[kitarisat], Akhka[kitakieleke], Adaban[niska], Kha'aman[selkäranka], Dearhko[kaula], Tehar[vasen olkapää], Miniarkhon[vasen kyynärpää], jne.
      Tämän lisäksi jokaisessa elimessä on vaikuttaja-jumaluuksia ja näiden hallitsijoita ja niiden ja niiden hallitsijoita jne.
      Lista on loputon, kaikki tarkasti nimettyjä ja niukasti määriteltyjä jumaluuksia kaikki tyyni.

      Halu-maailmassa on omat jumaluutensa mm. Efememfi edustaa nautintoa, Nenentofni = surua edustava jumaluus jne.

      Koska geississä niin monta tekijää, ei tällä kertaa tullutkaan hullumpi "soppa", vaan ihmistä jumaluudet jopa kadehtivat, sillä "sillisalaatista" tuli kattavampi kuin yksittäisistä jumaluuksista.

      Jumaluuksien runsaus teki tahattoman karhun-palveluksen myös todelliselle Kokonaisuudelle,sillä ihminen muodostaa [tästä kyseisestä syystä/rikkaus/moninaisuus] yhdeltä asbektiltaan heikon varjon Korkeimman Valon kajastuksesta, mutta vain varjon, ei todellista kuvaa.

    • Kristinuskossa on kolme jumalaa, siinä missä hindulaisilla on satoja. Jokainen jumala edustaa yhden jumaluuden eri puolia/persoonia. Tietyillä kristinlahkoilla on vain yksi jumala, kuten kristadelfialaisilla.

    • kävelykeppi

      Uskonnot ovat kehittyneet haltijamaisten henkien kautta, seuraavaksi jumalat muodostivat jo klaaneja/perheitä, tuli luojajumalia, palvottiin yhtä jumalaa ja sallittiin muut. Viimeinen askel oli monoteistinen uskonto, johon kristinuskokin kuuluu. Juutalaisuus on otanut vaikutteita kaikista ympäristönsä uskoista, sumereilta, egyptiläisiltä, persialaisilta, jne.
      Jahve ei alkuun ollut yksin, vaan muut jumalat karsittiin pois ajan kanssa. Vanhan Testamentin Jahvehan on hyvin ihmismäinen, käppäilee ihmisten joukossa, riehuu demoni lailla jne...
      Jumalaa etäännytetään Uudessa Testamentissa maailmaan puuttumattomaksi hengeksi, äänitorveksi tarvittiin kuitenkin joku: Jesse syntyi. Paavali otti ohjat käsiin vähän myöhemmin ja lisäili omansa, kuten moni muukin matkan varrella.

      On se ollut huisketta, nyt on sitten ollut viimeiset 2000 v. vähän hiljaisempaa..

      • ovat sitä

        mieltä että niin Vanhan Testamentin jumala- ja enkelikertomukset, kuin lähes kaikki muinaisten jumaltarinoiden ja eeposten kertomukset itseasiassa ovat kuvauksia avaruusolennoista... muinaisista astronauteista, jotka puuttuivat planeettamme kehitykseen ja loivat mm ihmisen manipuloimalla geenejä. Ei kaukaa haettua, kun lukee vaikka Vanhaa Testamenttia...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1575
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1292
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      110
      1040
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      867
    6. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      785
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      719
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      685
    10. Kristitty kuvittelee olevansa Jumalan yläpuolella

      Kristinusko eroaa muista väkivaltaisuuden osalta, henkisen väkivallan, pakottamaisen osalta. Psyykkinen väkivalta on jop
      Hindulaisuus
      373
      658
    Aihe