Vähän teoriakokeesta

Liian itsevarma

Tänään minulla oli teoriakoe ensimmäistä kertaa, ja tietenkin jännitti melkoisen paljon. Olin valmistautunut hyvissä ajoin ja lukenut tarkoin läpi autokoulukirjan. Olin treenannut teoriakoetta Ajonetissä kymmeniä kertoja ja sain aina vain muutamia virheitä. "Tämähän menee kyllä hyvin" ajattelin, ja siksi en tosissani uskonut että oikeasti voisin tuon kokeen möhliä.

Teoriakoetta tehdessä olin muutamista kuvista hieman epävarma, ehkäpä siksi koska tilannekuvat olivat niin epätodellisia. Silti en uskonut että virheitä olisi tullut kolmea tai neljää enempää. Järkytys olikin suuri kun sain tietää tuloksen. Yksi virhe vähemmän niin olisin päässyt läpi.

Osaan kaikki liikennesäännöt ulkoa, koska olen harjoitellut niitä niin paljon. Tiedän kenellä on etuajo-oikeus risteyksessä, tiedän milloin saan ohittaa edellä ajavan auton, tiedän milloin minun pitää pysähtyä. Siksi halusin kovasti tietää miksi olin tehnyt niin monta virhettä. Muutamat kuvat olivat ns. "kompakysymyksiä", eli vaikkapa katulakaisijan takana oleva sininen määräysmerkki joka osoitti sen kaistan missä hän itse oli. Koska asiasta ei mainita mitään kirjassa luulin etten saanut vaihtaa kaistaa mutta eihän se niinkään ollut. Useimmissa tapauksissa kuitenkin oli jokin pienen pieni yksityiskohta jota en vain ollut huomannut. Joten ehkä ansaitsinkin hylätyn.

Koska minulla on taas torstaina teoriakoe ja itsetuntoni nyt on pohjalukemissa olisi kiva kuulla muidenkin kertomuksia. Lisäksi haluaisin konkreettisia vinkkejä teoriakokeeseen. Mihin pitäisi keskittyä, mitä *en* saa tehdä, ja mitä tehdä epävarmuuden edessä. Vastata se mitä itse tekisin vai se mikä rimaa hipoen olisi lainmukaista..?

14

10512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiki  

      "tietenkin jännitti melkoisen paljon"

      Eli sinulla on lievä paniikkihäiriö, eli olisit päässyt suulliseen teoriakokeeseen ilman aikarajaa SAMAAN HINTAAN.

      Muta mikäs siinä, kukin tavallaan...

      Mutta muista kuitenkin se, että jos toimit tosielämässä kuten teoriakoe edellyttäisi, olisit hyvin pian oikeuden edessä taposta tai kuolemantuottamuskesta...

      Itselläni muuten ollut neljä teoriakoetta, jotka kaikki mennyt ekalla läpi, kaksi viimeisintä nolla virhein...

      • Liian itsevarma

        En tiedä saisinko syytettä jos pysähtyisin tielle vailla syytä, tai jos väistäisin vaikka minulla on etuajo-oikeus.. "Harmittomia" nämä virheet nimittäin olivat...


      • Kiki  
        Liian itsevarma kirjoitti:

        En tiedä saisinko syytettä jos pysähtyisin tielle vailla syytä, tai jos väistäisin vaikka minulla on etuajo-oikeus.. "Harmittomia" nämä virheet nimittäin olivat...

        Ja jopa tuomion, sekä kortti lähtisi myös kuivumaan, jos ajaist tiellä 60km/h ja vasemmalta tulisi alamäkeen noin 10v lapsi täysillä polkupyörällä, ja havaitsisit hänet ja töräyttäisit hänen päälle, ja lapsi kuolisi.

        Teoriakoe edellyttäisi tekemään noin, tosielämä ei.

        Joten teoriakoe voitaisikin poistaa kokonaan, lisäksi tosielämässä on myös aikaa, ja sitä päätkin voi käännellä, sekä käyttää auton mahdollista takaikkunaa, sekä tietää itse missä on...


      • HuOm!

        Suoraan suulliseen kokeeseen "normaalihintaan" ei pääse ilman lääkärintodistusta!!


      • Kiki  
        HuOm! kirjoitti:

        Suoraan suulliseen kokeeseen "normaalihintaan" ei pääse ilman lääkärintodistusta!!

        Ei, en väittänyt, ja hänerllähän on TERVEYDELLINEN syy, joten miksi hän ei saisi lääkärintodistusta.

        Tietyissä tapauksissa riittää muuten esim erityisopettajan tms lausunto...


      • face

        No kaikkea kanssa??? "Mitään tekemistä paniikkihäiriön kanssa kuten useimillakaan. Ylijännittäminen yms muut esiintymispelot jne eivät ole paniikkihäiriötä. Olisit edes siteeraannut sanan. http://fi.wikipedia.org/wiki/Paniikkikohtaus
        Lukemista hieman paniikkihäiriöstä.


      • fase
        face kirjoitti:

        No kaikkea kanssa??? "Mitään tekemistä paniikkihäiriön kanssa kuten useimillakaan. Ylijännittäminen yms muut esiintymispelot jne eivät ole paniikkihäiriötä. Olisit edes siteeraannut sanan. http://fi.wikipedia.org/wiki/Paniikkikohtaus
        Lukemista hieman paniikkihäiriöstä.

        Yleistynyt tuskaisuus on kyseessä, kun henkilö on ollut ylettömän huolestunut jostakin seikasta, josta ei ole realistista syytä hätäillä, esimerkiksi omasta tai läheisten tenteistä terveydestä, taloudesta tms. Hän tajuaa huolestumisensa yliampuvaksi.

        - Hänellä on lisäksi fyysisiä jännitys- ja ylivalppausoireita kuten sydämentykyttelyä, hikoilua, univaikeuksia, säpsähtelytaipumusta, ärtyisyyttä ja keskittymisvaikeuksia.

        Kuitenkin yleensä kuukausia kestäneen jännittämisen jälkeen. Tarkoitan tällä, ettei kannata käyttää yleisesti tunnettuja sanoja "paniikkihäiriö" jotkut oikeasti sairastavat sitä eikä kaikki mikä liittyy niin usean tekijän summasta ole ko. Asia.

        Autokoulun teoriakokeeseen antaisi yhden hyvän vinkin mitä voi harjoitella kotona tai ulkonä pyöräillen, kävellen jne. Se on muutenkin hauskaa jos on mielikuvitusta. Eli luin erään artikkelin ja siinä oli, että kuvittele itsesi ulkopuoliseksi tilanteessa ja seuraa itseäsi -kuinka typerästi käyttäydyt? Siis ikään kuin toisena henkilönä katsot itseäsi. Teoriakokeessa seiso vaikka tilanteen "edessä, takana tai siinä toisen kuljettajan tilalla ja mieti ... mitä tuo eli sinä olet oikein tekemässä.


    • Stadityp

      Pääsin B:n teoriasta läpi aika rimaa hipoen, yksi virhe jäi varaa sekä kuviin että kysymyksiin. Minulla piti olla aika silloin klo 10, mutta oli käsketty tulemaan n. 9.45, jos sattuisi olemaan jonoa. No siellä oli jonoa tasan ei ketään ja minut heitettiin saman tien sisään tekemään koetta, joten aikaa varsinaiseen panikointiin ei ollut. Jännitin kuitenkin aivan kauheasti.

      Oli minullakin niissä jotain aivan ihmeellisiä kuvia, mutta ei siitä enempää. Lue tarkkaan kysymykset, mitä kysytään ja etsi kuvista ensisilmäyksellä jotain tiettyjä aspekteja (kärkikolmiot ymsyms). Ja jos sinulla on "aavistus", pysy siinä aavistuksessa. Ei kannata alkaa pohtia liikaa, muuten tulee tyhmiä virheitä.

    • se menee...

      Ajaminen on loppujen lopuksi teoriassa paljon vaikeampaa kuin käytännössä!

      • Liian itsevarma

        ...varmasti täysin totta!


    • Liian itsevarma

      No pääsinhän minä teoriakokeesta läpi :)
      Sydän löi varmasti monta sataa, mutta olin harjoitellut niin paljon Ajonetissä (siis TODELLA paljon!) joten kai se siksi niin hyvin menikin.

    • vanhempi autoilija

      Olen kanssasi samaa mieltä. Kuvakokeessa on muutama kysymys, joita et millään ratkaise yhden still-kuvan perusteella. Ohitus-kysymykset ovat tällaisia. Kuvan perspektiivistä ja siten polttovälistä normalinäkymään nähden et tiedä mitään. Vastaan tulee ajoneuvo, jonka nopeutta ja etäisyyttä et voi arvioida yhden kuvan perusteella. Ja silti pitäisi sanoa, saako ohittaa tai ei. Toki kielteinen vastaus on parempi arvaus. Ja sitten nuo kätkökuvat, missa ratkaiseva liikennemerkki on minikokoisena piilotettu esteen taakse. Kokeeseen mennessä olisi parempi ottaa realisminä arvio, että kolme virhettä tulee näihin kompiin joka tapauksessa, ja loput riippuu sitten omasta taidosta.

      • on the road

        Todellisuudessa oikeassa teoriakokeessa ei joudu arvioimaan nopeutta ja etäisyyttä. Se voi tuntua siltä että näin pitäisi tehdä. Todellisuudessa kysymys ratkeaa esimerkiksi jonkin tietyn ohituskiellon havaitsemisella.

        Kokeen läpäisy ei yleensä ole vähääkään kiinni jostain kompa-kysymyksestä.
        Useimmiten virheet ovat täysin yksiselitteisiä. Esimerkiksi jotakin liikennemerkin lisäkilpeä ei ole huomattu. Minulle on monta kertaa väitetty kompakuvaksi esimerkiksi sellaista kuvaa, jossa peilistä näkyy auto viereisellä kaistalla estäen ohituksen tai kaistan vaihdon.

        Loppujen lopuksi teoriakoe mittaa varsin rajoitetusti liikennetietämystä. Esimerkiksi väitteitä on liian vähän. Parempi olisi 15 väitettä ja kolme kuvaa väitettä kohden.
        Lisäksi tarvittaisiin myös liikkuvaa kuvaa kuten esimerkiksi Englannissa on teoriakokeissa.


    • Jonne1992a

      kannattaa harjoitella muutaman kerran oikeata koetta vastaavalla ohjelmalla. Tilanne tulee tutuksi ja saat rytmistä kiinni. Toi easyapps.fi näytti olevan lähimpänä oikeaa koetta. Jossain näin sen ohjevideon easyapps tekemänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      809
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      715
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      710
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      702
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      670
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      106
      657
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      80
      644
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      581
    Aihe