Isä Mitro ei saa toimia pappina

politikoidessaan

"Ortodoksisen kirkon piispainkokous on päättänyt, ettei pastori Mitro Repo saa toimia pappina samaan aikaan kun hän on ehdolla EU-vaaleissa.

Jos Repo valitaan europarlamenttiin, toimintakielto jatkuu koko sen ajan kun hän työskentelee parlamentissa.

Kiellon aikana Repo ei saa toimittaa kirkon pyhiä toimituksia eikä käyttää papin viittaa, ristiä tai muita papillista arvoa osoittavia tunnuksia".

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1690231

Saa nähdä riitauttaako piispainkokouksen päätöksen ?

73

2765

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi sentään

ristin pitää piilossa vaatteidensa alla, että on jotain yhteyttä entiseen työnantajaansa jos ei pesti kestä kuin yhden vaalikauden.

• liity suojeluskuntaan

jos jumala ei sittenkään kaipaa suojeluskuntaa eikä mitään instituuttia?

• soini on sentään osaa
        liity suojeluskuntaan kirjoitti:

jos jumala ei sittenkään kaipaa suojeluskuntaa eikä mitään instituuttia?

On taas yks belle pyrkimässä uimarin kanssa Brysseliin :)))))

Mitä he tietää politiikasta ?

SDP epätoivoinen :))))

ei heil parempia kai oo

No valit tulee seiskastahan noita löytyy lisää tovereita :))))

• sillä tästä

päätöksestä ei voi valittaa.
      www.ort.fi sivulta: Ortodoksisesta kirkosta annetun lain 106 §1. momentin mukaan päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä valitusta.
      Hienoa kirkollishallitus! Hatunnoston arvoinen teko!!!

• asiasta mieltä

Minä olen sitä mieltä, että tässä asiassa tehtiin oikein. On ällöttävää nähdä tämän pikkumiehen papinkaavussaan heiluvan EU-vaaliehdokkaana. Muutenkin hän on mielestäni imelä ja lässyttävä tyyppi.

• aaamen...
        asiasta mieltä kirjoitti:

Minä olen sitä mieltä, että tässä asiassa tehtiin oikein. On ällöttävää nähdä tämän pikkumiehen papinkaavussaan heiluvan EU-vaaliehdokkaana. Muutenkin hän on mielestäni imelä ja lässyttävä tyyppi.

on mies paikallan siinä missä sinäkin (jos sulla on jorma lahkeessa)jos hän menee eurooppa karkeloihin niin siitä vaan ja kun palaa takas ja vetää kaavun niskaan niin ok ja jomma hoituu ei pitäs häiritä ketään kuolevaista tä!

• seymor

tämä oli odotettavissa, ajatellen viime aikaisia TV ohjelmia missä hän on esiintynyt ?????

• saa meijän

perheelt ainaski 4 ääntä !
        Vävypoikaki lupas äänestää !

• suvaitsevaisuutta, pleas
        aaamen... kirjoitti:

on mies paikallan siinä missä sinäkin (jos sulla on jorma lahkeessa)jos hän menee eurooppa karkeloihin niin siitä vaan ja kun palaa takas ja vetää kaavun niskaan niin ok ja jomma hoituu ei pitäs häiritä ketään kuolevaista tä!

näin on , ja kyllä hän varmaan tulee toimeen jos ei saakaan tältä ajalta papinpalkkaa

• otteet

piispainkokoukseen. Ortodoksisessa kirkossa on kaikenlaista bisnesveikkoa ja homohuuhailua papisto täynnä. Päätös ei saa jäädä koskemaan vain Mitroa. Mitron kimpussa ovat kateellisena aina ensimmäisenä.

Nyt vaaditaan piispainkokoukseen tehokkuutta.

• Vain luterilainen

Tietääkseni Kyproksen kreikkalaiset ovat myös ortodokseja. Kolmisen kymmentä vuotta sitten Kyproksen ortodoksien arkkipiispa Makarios toimi myös Kyproksen presidenttinä. Tietääkseni hän ei menettänyt presidentin viran takia pappisoikeuttaan. Ainakin hän esiintyi aina julkisuudessa piispan tunnuksissa.
      Onko Suomen ortodokseilla eri kirkon kanoninen perinne kuin Kyproksen ortodokseilla? Vai ovatko ne eri ortodokseja?
      Käsittääkseni Kyproksen ortodoksisen kirkon perinne on huomattavasti vanhempi kuin Suomen ortodoksisen kirkon! Kyprokselaiset olivat ortodokseja jo silloin kun suomalaiset olivat vielä pakanoita!

• väärin valittupuolue?

ehdokkaana ollut piispa, oisko ollut nimeltään Lampinen, on esiintynyt piispan puvussa eikä mitään kommenttia ole esitetty. Eli siis Mitro Repo on väärän puolueen ehdokas, kepun ja kokoomuksen ehdokkaana olo ei olisi aiheuttanut mitään hämminkiÄ

• ihmettelijäeukko

Olen pohtinut samaa asiaa. Arkkipiispa Makarios oli huomattava merkittävä persoona, kansakunnan johtaja.Eikös Kyproksen ortodokseja pitäis koskee samat kanoniset lait kuin Suomessa, ajalta 300-400 jKr? Todellakin Kyproksella kristittyjä paljon paljon ennen suomalaisia, kait siellä paremmin kristilliset perinteet tiedetään kuin meillä.
        Mielestäni ortodoksikirkon pitäis olla ylpeä että heidän pappinsa on ehdokkaana; mahdollisuus tuoda siten syvällisiä inhimillisiä arvoja päätöksentekoon. En ymmärrä tätä vouhotusta mikä tässä vaikeaa on; Mitrolle virkavapautta eu-hommien ajaksi, ja sen jälkeen takaisin papin töihin. Miksei voi hoitaa kastamisia, vihkimisiä eu-edustuksen aikanakin, jos hänellä aikaa siihen on? Ei kait hänen ammattitaito,pätevyys mihinkään katoa.

• jarmokohan
        väärin valittupuolue? kirjoitti:

ehdokkaana ollut piispa, oisko ollut nimeltään Lampinen, on esiintynyt piispan puvussa eikä mitään kommenttia ole esitetty. Eli siis Mitro Repo on väärän puolueen ehdokas, kepun ja kokoomuksen ehdokkaana olo ei olisi aiheuttanut mitään hämminkiÄ

Isä Unto Lampinen on eläkkeellä jo 60-luvulta lähtien, joten hän ei ole ollut virassa. Hän ei ole piispa vaan pappi. Hän on toiminut Oulun kaupunginvaltuustossa ja valittukin.

• Piispa Makarios

Luulenpa että hänen korkeellisuutensa Suomen ortodoksinen kirkko ei jouda vastaamaan kysymykseesi suomi24:n palstalla. Mistä vetoa?

• Mimmamii

Konstantinopolin patriarkkaan? Siitähän tuo johtuu. Jottei tämä meidän ortodoksiuus ole sen parempaa kuin luterilaiset. Näinhän sitä mennään.

• Vastauksenantaja

Varmaan Mitro voisi olla tasavallan presidentti ja pappishenkilö jos hänet sellaiseksi valittaisi puolueiden ulkopuolelta. Sitäpaitsi Kyproshan oli jakaanytunut kristityihin muslimeihin, joten onpa se hiukkasen eri asia.
        En ole ortodoksi, mutta vastasin siitä huolimatta, koska sen ymmärtää normaali luterilainenkin ettei homopuolueessa voi toimia raamatun sanaa noudattavan kirkon nimissä.

• KOyWcUupGlbAfAPRU

tr2.txt;20;50

• rOKDfaRgqGVZYEcEx

tr2.txt;20;50

• XOcAycEbHBVOXyV

tr2.txt;20;50

• xUakqPVhAU

tr2.txt;20;50

• -karvapää-

varmaan puolueesta. sisällissodan aikana kyllä pappien kelpasi toimia lahtarien kätyreinä.

• roomalais ja kreikkalais

otodoksiperimys. Ne ovat täysin erilaisia, joten luepa ja selvitä itsellesi asia. Makarios ei siis kuulu tähän samaan ortodoksiperimään kuin mihin esim. Mitro kuuluu.

• Ajattelija222

Jos Mitro Repo pääsee EU:hun, niin tuskin hänen ajatusmaailmansa on mihinkään muuttunut. Voi siellä puhua niistä arvoista, jotka kokee tärkeäksi. Voi jopa edistää odtodoksien asemaa Suomessa ja EU:ssa. Tuskin hän siellä luterilaisten tai muslimien asialla on. Tämä saattaa jopa aiheuttaa tietynlaisia näkökulmaeroja, joista on vaikea päästä yksimielisyyteen. Tämän takia tässä nyt punnitaan onko Mitro Revosta muuksikin kun Isä Mitroksi. Minä epäilen, että itsensä ympärillä pyörivä mies ei ainakaan Suomen asioita aja tehokkaasti.

• ope oon

En käsitä en. Jotkut kanoniset säännöt ajanlaskumme alusta määrittelevät ortodoksien kannan - siis ylimmän johdon kannan - oh yeah. Itse aion erota ortodoksisesta kirkosta tämän kesän aikana, mikäli tilanne ei muutu. Haloo piispat! Nyt elämme 2000-lukua! Ei puutu enää kuin se, että Valamon ja Lintulan munkeista ja nunnista joku tai useampi kohta paljastuu homoksi tai lesboksi! Siinä olisi kesälle uutista!! Eiköhän pian hyväksyttäisi adoptoinnit mihin parisuhteeseen vaan:):):)

• mikaelmit

Ihanaa vihdoinkin tuon MINÄ EN MYÖNNÄ MITÄÄN sai mitä ansaitsi. Eiköhän se niin mennytkin olen hra repon puolesta oikein onnellinen. Olen tavannut narsisteja ja niille ei voi kun onnea toivottaa. Ken tästä ovesta käy voi minuutensa heittää. Ai että on nyt vihdoinkin helppo hengittää ja oikeus kävi. Kiitos kiitos ja monesti vielä kiitos kovalevyä ei tarvitse päivittää vaan pysyä siellä mihin kuuluu. Kiitos ortodoksin kirkolle ja paljon onnea herra repolle. Taitaa olla vaikeata valita onko pappi vai eikö pappi. Nyt et ole yhtään mitään. Ai että tuntuu hyvälle.

• työrooli

jos hän ei pappina toimikkaan, jos ja kun pääsee europarlamenttiin? Onhan meillä taviksillakin mahdollisesti monta ammattia. Jos olen hoitajan työssä, en silloin ole kokki, vaikka molempiin ammatteihin olen kouluttautunut.
      Kun tehtävän ottaa vastaan, ottaa myös tehtävän vaatiman roolin. Eihän kukaan tai mikään kiellä Mitro Revolta uskoa. Sehän ei ole työ vaan vakaumus.

• Vastarannan mummo

Mikä ristiriita tässä on? Kirkot (lue: eri uskonnot) ja poliitikot johdattavat ihmisiä sinne, minne haluavat. Isä Mitrolla kuitenkin tuntuu olevan melko elämänläheinen asenne, mikä ei ilmeisesti tiettyjä piirejä miellytä.

• on astiat.
        Vastarannan mummo kirjoitti:

Mikä ristiriita tässä on? Kirkot (lue: eri uskonnot) ja poliitikot johdattavat ihmisiä sinne, minne haluavat. Isä Mitrolla kuitenkin tuntuu olevan melko elämänläheinen asenne, mikä ei ilmeisesti tiettyjä piirejä miellytä.

Luulen.

• 8888

uskottavuus pappina on jo mennyt
      eikä poliittinen urakaan kestä kuin hetken
      mutta kyllä susta kestojulkku saadaan:
      - osallistu laihdutus ohjelmaan
      - esittele matkamuistelmiasi
      - esittele parhaat viinisi
      jne.
      naisten naurattamisenhan jo osaatkin
      mutta
      kyllä Jumala ei jätä sinua rankaisematta....

• nEUman,

Siinäpä varsinainen tyypillinen suomalainen läskipääedustus Suomesta.

Äänestäkää!

• unbelivible

uskomatontako?

• hmm.....

Huvittavaa ja säälittävää koko touhu. Kyl se Jumala tänkin asian hoitelee, kun kiireiltään ennättää. Kun miljardeja hörhöjä taallä maapallolla ja jokkaisee ei ennätä heti paneutua. Sytyttää palavan pensaan jonnekin merkiksi ja homma hoidossa. Kirkko jo instituutiona aikansa elänyt laitos.

• stadinPeteQ

Jumala ja minä olemme sitä mieltä, että virkavapaus on riittävä toimi. Kerran pappi aina papiksi asetettu. Tunnukset näkyköön!
      Toki EU yhden papin tarvitsee. Merkillä ei ole väliä - lutherilainen tai muu kristikirkon pappi. Tai jopa muslimi tai juutalainen.
      Pääoman lakeijoita on jo riittävästi.

Pax et bonum!
      pq

• aivan kyllästynyt

Onneksi vaalit ovat kohta ohi eikä tarvitse joka päivä törmätä näihin satoihin juttuihin Isä Mitrosta. Olen niin kyllästynyt niihin. Kun suomalaiset ovat hänet säälistä EU:hun äänestäneet niin sieltä ei sitten varmasti tarvitse hänen olemattomista saavutuksistaan paljonkaan raportoida.

• Etäisti

Meni maku ortodoksisuudesta. Olin kiinnostunut ja tutkin mahdollista liittymistä. Jos isä Mitro ei saa käyttää pappisoikeuksiaan, niin hyvästi ortodoksisuus. Kerrankin suomella olisi antaa joku järkevä europarlamenttiin.

• ajoi taas tahtonsa läpi

mitroa kadehtien,osittain jopa peläten partamiehet taas päättivät suuren
      tahtonsa oikeellisuuden. anna minun kaikki kestää, voi p...le.
      mitron aito valoisuus,iloisuus ja usko ihmisten hyvyyteen ei mene partamiehille jakeluun. heitä ei kukaan noteeraa miksikään. no,se ainakin on hyvä niin.

miten typeriä kirkkopomot voi ollakaan...kuin vasemman jalan kumisaappaat.
      kun joku kirjoitus tai "laki" on ikuisuuksia sitten jotain määritellyt,ei sitä enää voi muuttaa tai edes soveltaa nykyaikaan. miten kaikkia muita lakeja voidaan muuttaa ajan ja tilanteen mukaan?
      kirkkopomot haluaa olla ja pysyä jumalaakin suurempina tässä ajassa. käsittämättömän ovelaa väkeä.

kuinka paljon maailmassa tehdään kirkonpalvelijan varjolla vääryyttä ja todella pahaa kanssaihmisille? valtavasti,valtavasti...

pomot haluavat ajaa ihmiset pois kirkoista,koska ei kukaan usko heidän sepittämiään satuja eikä typerää henkisesti tekopyhää toimintaa. joutaa lopettaa kirkot,koska ihmisen usko on jokaisen omassa päässä,jos on, ei sitä tyrannien johtamista tekopyhistä kirkoista saa&löydä.

• Tarkkaaja

Isä Mitro oli kansansilmissä enemmän, kuin tekopyhyyden ja oikeistolaisuuden ilmentymä arkkipiispa Leo, kirkkoisä.

• Ahku Biebmu

Jovain met Suomen Alkuperräiset asukhat nauramma moisille kiihkoille!
        Miehi olen jo vaphaaksi maksanut demari, ikäni istunu herrain kans muka neuvotteluisa. Ko herrat ei ossaa asiallista raatata, net alakavhat rukkoilla ja puhhua henkiolennoista.
        Saattasinhan miehi alakaa meän Seithaan veota. Enpä mie perusta. Yhtä hyvin voisimma kuulle mitä aamijaismurot antavat päivälle ohojetta!
        Olis häätyny olla parempi lopettaa koko henkiolentoihi vouhotus.

Paskat nuokhat minkhän ns uskonnon evustajat sen kummepia ole! Ko potkasevat tyhyjää, pers kasvaa horsmaa, nii siinä niitten taivhat on! Häätys demarien muistaa se, etä keskitymmä oikheishin asijoihin ja jättää sirkuspellet omillesa huutelemhan hallelujiasa.
        Jovain sen näkkee Sokia Reetahi, että herroja vituttaa, ko tämä herra Repo alako demarien ehokhaksi. Emmä met ole mishän demokratiasa vieläkhän!
        Onneksi ahkun ei ole koskhan häätyny maksaa millekhän uskonnolle veroja!
        Meillä oli OMA kulttuuri uskoinhen jo ennenko Lantalainen tuli ja tappo, raiskas, pieksi ja toi saksalaisen lutterin "ainuan oikian uskon"!
        Repikää siitä Lannan papit!

• autollaan taannoin
        Tarkkaaja kirjoitti:

Isä Mitro oli kansansilmissä enemmän, kuin tekopyhyyden ja oikeistolaisuuden ilmentymä arkkipiispa Leo, kirkkoisä.

.- ei tosi oikeistolainen tee niin !

• punapappi,

mutta kyllä ainakin Neukkulan aikana Venäjän ortodoksipapisto sai ihan estoitta nuoleskella kommunistijohtajien pyllyjä. Ei silloin annettu rangaistuksia.

• KysynVaan..

Täällä on verrattu Arkkipiispa Makariosta Isä Mitroon...

Arkkipiispa Makarios oli jo vuodesta 1950 brittien kruununsiirtomaan kreikkalaisten henkinen johtaja, ja halusi maan liittämistä Kreikkaan. Tästä syystä hänet karkotettiin maasta. Palattuaan takaisin maahan hänet valittiin itsenäistyneen Kyproksen ensimmäiseksi presidentiksi.

Miten Mitro Repo liittyy Kyproksen tilanteeseen. Haluaako SDP ja Repo vallankaappauksen Suomessa. Onko Repo jonkin-
        lainen SDP:n hengellinen johtaja. Itse asiassa SDP on sama kuin SAK ja SAK:n entinen lakimies on Suomen Presidenttinä..
        joka on eronnut kirkosta ja on vielä julkkis-ateisti..ja entinen stalinisti...joka kieltää Jumalan olemassaolon.

Miettikääpä tätä...stalinistit...mikä on ristiriitaista !!!

• Tarkkaaja
        KysynVaan.. kirjoitti:

Arkkipiispa Makarios oli jo vuodesta 1950 brittien kruununsiirtomaan kreikkalaisten henkinen johtaja, ja halusi maan liittämistä Kreikkaan. Tästä syystä hänet karkotettiin maasta. Palattuaan takaisin maahan hänet valittiin itsenäistyneen Kyproksen ensimmäiseksi presidentiksi.

Miten Mitro Repo liittyy Kyproksen tilanteeseen. Haluaako SDP ja Repo vallankaappauksen Suomessa. Onko Repo jonkin-
        lainen SDP:n hengellinen johtaja. Itse asiassa SDP on sama kuin SAK ja SAK:n entinen lakimies on Suomen Presidenttinä..
        joka on eronnut kirkosta ja on vielä julkkis-ateisti..ja entinen stalinisti...joka kieltää Jumalan olemassaolon.

Tarja Halonen taitaa olla luterilaisen kirkon jäsen. Joten korjaa lausumisiasi, jotka mutenkin ovat epäiltäviä.

• Ahku biebmu
        KysynVaan.. kirjoitti:

Vertaapa ite stalinisteja ja demareita! Ketkä oikeasti pitivät huolen, että suomen AY-liike pysyi pois Neuvostoliittojohtoisesta Maailman ammattiliitoista? Ei yksikään porvari silloin tullut apuun!
        Mitäs pahaa olet näkevinäsi SAK;sta? Eikös Wapaassa maassa tulekin olla vapaa ay-liike? SAKsta antamasi lausunto on silkee je typerää valehteua! Ahku on Yrittäjä, joka kuuluu Suomen Yrittäjiin, siis Järjestöön. Onko sekin siis paha, koska Ahku on täysin maksanut SDPn jäsen?
        Saako Suomessa olla demari?
        En ole kanssasi samaa mieltä, mutta en halua mitenkään sulkea tavallasi Sinunlaisten typeryyksiä kirjoittavien mielipiteitä.
        Lantalaiset toi uskonnon PAKOLLA. Ahku ei ole koskaan kuulunut Suomen valtionkirkkoon, koska saameleisilla oli OMA kulttuuri, OMA uskonto.
        Ahku on usein ollut luonnonkansojen kulttuurien päivillä ja tuntee po asiat.
        Jättäkää porvarit jo kaunanne ja alkakaa asiallisiksi, hyväksykää jo, että annetaan arvo toisillekin ja lopetetaan pakkovalta!
        www.eroakirkosta.fi

• Tarkkaaja

kun arkkipiiska on julistanut, että Mitro saa anoa paluuta papiksi.

Naurettavaksi tilanne tulee, kun vähän yli viikon kuluttua tulee vaalitulos. Mikäli kävisi niin, ettei Mitroa valittaisi EU-parlamenttiin, jota mahdollisuutta en pidä mahdollisena, niin Mitro kävelee arkkipiispan pakeille ja anoo pappeuttaan takaisin.
      Arkkipiispa määrää tahdin ja oikeistolaisena tuskin antaa Mitro Revolle synninpäästöä tai jos antaakin panee papiksi jonne Lapin pieneen kyläkirkkoon, jossa ei ole ainoatakaan ortodoksia. Siinä sitten toteutuu koko ortodoksinen ajattelu ja nöyryytys.

Paljon on ortodoksikirkossa nyt pyykkiä pestävä. Kaikki papit, jotka ovat olleet ehdokkaina, tulleet valituiksi, on ensiksi erotettava ja sitten heidän on tehtävä matka arkkipiispa Leon pakeille.

Muuten näyttää arkkipiispalta jääneen huomaamatta, että isä Mitro Repo ei kuukauteen käyttänyt vaalitilaisuuksissa papin asuaan. Ihan niinkuin on pitänytkin.
      Miksi vielä tämä naurettava, pelleilyksi, menevä menettely.

• Älyhoi..

Esim. Lapissa Sevettijärvellä on ortodoksinen kirkko..jossa käy kuukausittain useita satoja ortodokseja jumalanpalveluksessa..

..ota asioista selvää ennen kuin julkituot ajatuksesi..

• JoneHTFX

Ihmettelen tätä Mitron toimintakieltoa. Aiemmin ortodoksipappeja on ollut puolueiden ehdokaslistoilla, eikä se ole piispoja häirinnyt. Syyt kieltoon siis ovat jossakin muualla. Joko piispoja korpeaa se, että Mitro on suositumpi ja tunnetumpi kuin yksikään piispa tai sitten demaripuolue ei kelpaa piispoille. Aiemmin ortodoksipappiehdokkaat ovatkin olleet lähes aina oikeiston listoilla.

No nykyään kyllä piispat ne käyvät viitta liuhuen siunailemassa ostoskeskuksia mutta yks Jeesus aikanaan heitti rahanvaihtajat kirkosta ulos. Mutta sen Jessen toiminnalla ja opeilla tuskin on paljonkaan tekemistä nykypäivän business-kirkkojen kanssa...

Pörssi ja hallintoneuvosto on poikaa, sieltä saa rahaa töitä tekemättä, ja muiden tekemästä työstä.
      Sitä on ortodoksinen oppi Suomessa.

• käytetyn auton

tältä läskiltä ja imelältä pallukalta. Uskottavuus=0 ja lipittävä kaappijuoppo. Julkisuudenhalu täyttä kymppiä mutta taisi haukata liian suuren kulauksen nyt.

• nähtiin

käytännössä ettei ihmiset muutu... kateus iski kun toinen menestyy..

• pä niin

kateuspa hyvinkin.

• Mitro on kyllä tervehenkinen herrasmies, mutta kun politiikka on nykyään sellaista anaaliseksisekoitteista susiensuojelua, niin onhan se hyvä ettei kansa vaan kuvittele että raamattu asettaa peräreikäseksin ja sudet ihmisen edelle, tai ylipäätään samalle viivalle.
      Olisi vaan voinut valita hiukka paremman puolueen, sillä kyllähän ortodoksi pappi olisi hyväksytty sellaisenkin puolueen riveistä ehdolle, missä pääsyvaatimukseksi ei riitä pelkästään perus- ja uimakoulu.

• ???????????

Niipä...SDP:stä on tullut todellinen populismin kehto..nyt yritetään tehdä entisestä "jumalankieltäjä puolueesta..."jumalan valittu puolue"...

..siis yritetään muuttaa sitä mielikuvaa jonka Tarja Halonen on tuonut esille..
        eli "kirkosta eroamisen" kannatajapuolue...

Siis..nyt on perinteisestä työväenpuolueesta SDP:stä tulossa pappispuolue, kun ortodoksinen pappi Isä Mitro on mukana SDP:n eurovaaliehdokkaana.

Edellisissä eduskuntavaaleissa jo valittiin entinen piispa Ilkka Kantola sdp:n kansanedustajaksi. Viime puoluekokouksessa hänet edelleen valittiin puolueen 2. varapuheenjohtajaksi.

Mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella?

• aapo63

Katsoin vuosi-kaksi sitten MTV3:n aamutv:tä, missä tämä Mitro Repo oli vieraana Isä Mitrona. Se oli varsin epämiellyttävää - jopa vastenmielistä katsottavaa.
      Tämä Repo yritti olla koko ajan niin rentoa ja hauskaa, että se teki jo lopulta pahaa. Ihan kuin jokin keskenkasvuinen, joka sätkä ja kaljapullo kädessä örveltää ja yrittää olla isompaa kuin onkaan. Viinilasin kanssa tämä Isä Mitro sitten naama punaisena hihittelikin ohjelman ruokaosuudessa, ihan juuri sen oloisena, että "enkös nyt olekin raju pappi, kun nyt ennen aamu yhdeksää tässä viiniä hörpin".

Joka tapuksessa tuon ohjelman jälkeen en paljon ole sympatiaa tuntenut häntä kohtaan. Ja muutama tuon jälkeinenkin tv-esiintyminen on vain vahvistanut käsitystäni hänestä pelkkänä kirkon mattinykäsenä!

No, naaman värin puolesta (ja muutenkin) täydellinen ehdokas SDP:lle.

• pappaeus vai politiikka?

Ortodiksisessa kirkossa on munaa ja selkärankaa.
      Se ei ole mykään tuuliviiri, kuten luterilainen kirkkomme.

Se ei myötäile yhteiskuntaa tai feminismia,
      ei myöskään kommunismia.

Sen luonteeseen kuuluu pikemminkin
      yhteiskunnasta vetäytyminen, jonka avulla se myös selvisi
      Neuvostoliiton kommunistien vainoista.

Miksi se nyt tämän erikoisen pienen julkkupapin takia
      muuttaisi toimintansa periaatteita?

En ole ortodoksi, mutta ymmärtääkseni ortodoksisen uskon
      luonteeseen pikemminkin kuuluu hiljaisuus ja nöyryys kuin
      julkisuuden valokeiloissa pärstäily.

Ortodoksinen kirkko ei ole kieltänyt isä Mitron pappeutta.
      Politiikka on hänen oma valintansa. Kumpi on hänelle tärkeämpi;
      pappeus vai politiikka?

Tosin naispappeuden ortodoksinen kirkko kyllä kieltää.
      Tradition ja Raamatun vastaisena siitä siellä ei edes keskustella.

• jussiii..

Eurooppaan jotta kaapu heiluu sillä varmaan osaa hoitaa edustaja hommelit siinä missä joku JÄTTEENMÄKI eihän ennen saanut kuollutta ORODOKSIA tuhkata mutta nykyään saa, ajat muuttuu sano entinen tyttö kun kierukan osti.

• siellä visertäää
        jussiii.. kirjoitti:

Eurooppaan jotta kaapu heiluu sillä varmaan osaa hoitaa edustaja hommelit siinä missä joku JÄTTEENMÄKI eihän ennen saanut kuollutta ORODOKSIA tuhkata mutta nykyään saa, ajat muuttuu sano entinen tyttö kun kierukan osti.

- ottaa ilmeisesti pattiin ,kun nainen pudotti jenkkien kanssa vehkeilleen polvilleen..

• .....

muka omaa ammattiaan harjoittaisi politikoinnin aikana. Joo, tiedän, että ei heitä ole sitä kielletty tekemästä, mutta eivät he myöskään tee. Kumman suuri haloo tuosta. Eihän Repo ole papin hommia muutenkaan tehnyt yli vuoteen, niin miksi hän nyt niin valittaa?

Johtuukohan tuo siitä, että myös papinkaavun käyttö on kielletty? Hän kun niin mielellään esiintyy Isä Mitrona.

• nyt!

Jos se luopuu ehdokkuudestaan, niin olisi uskottava.
      Jos menee EUhun hakemaan muhkean eläkkeen, niin on tavallinen ahne ketku.

• lolöööä

on paska puhetta,sitten hän ei kukaan menisi jos näin olisi,taidat olla kade mielellä.

• vientiä

ortodokseille ja muille uskovaisille karjalaan ja venäjälle?

• Puuhevonen.

Ratsastaa papin kaapu päälä.

• ullarulla

Siis aivan sairaan OIKEIN!!! Kerrankin kristikunta tekee jotain Raamatun ohjeitten mukaisesti!!!

• Leijonankesyttäjä-

eikä siitä ole muuttunut. Vallanpitäjien kyljessä kulkiessa ei Suomessakaan kirkon tarvitse veroja maksaa. Hämmentävää että nyt sitten nousee tämmöinen pieni juttu esille. Syvää kaksinaismoralismia osoittaa se kirkolta. EU ilmeisesti ei ole kirkon hyväksymä systeemi. Näin voidaan päätellä.

Kun asiat ovat osoittautuneet tällaisiksi voisi kirkko alkaa maksaa myös veroja kuten kaikki muutkin. Onhan se irroittautunut isä Mitronkin päätöksen kohdalla yhteiskunnasta ja elää omaa irtonaista ja suljettua elämäänsä.

• varmasti

Mitroa ,jos hän vain enää tämän pyörityksen jälkeen lähteekään ehdokkaaksi.
      Eroan myös ortodoksikirkosta, kun ovat näin tiukkapipoja.

• ääniä

Eihän tuolla IM:llä ole mitään kokemusta kansainvälisestä politiikasta ja latinankielellä ei EU:ssa pärjää, parempi kun ammattipolitiikot hoitavat hommat brysselissä ja tulevaisuudessa nämä julkkisehdokkaat eivät saisi edes asettua ehdolle sinne (ellei ole sopivaa koulutusta ym. asiaan vaadittavaa tietotaitoa).

• Topmppak

Toveri Repo SDP. Aikoinaan entisen punapappi Terho Pursiaisen jälkeen piti kirkko pestä pyhällä vihkivedellä ja siunata uudestaan käyttöön.

Toveri Mitro Revon jäkeen sama tehtvä myös ortodoksi puolella!!

• nmnmnmnmnm

narsistinen,.viinistä tykkääävä punapulloposki,joka ei tiedä maailman asioista hevonvittuakaan.

• ei saa

toimia?

• sen kiel-

tää äää?

• sen pys-

tyy kiel-
      tämään?

• Hertha

Tuskin ortodoksisen kirkon kanoninen oikeus horjuu Suomen valtion maallisten touhujen takia. Miksi pitäisikään?

• Tosi on

Kanoninen oikeus horjunut, vaikka papit on olleet KOKOOMUKSEN kannattajia ja jäseniä iät ajat. Karikin piirti aina KOK edustajalle kypärän päähän ja liperit kaulaan. Niin, että ei mitään uutta taivaan alla tässäkään asiassa.

• on hankkeet

MIKROLLA nykyisin.

Ketjusta on poistettu 119 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe