Yksi kysymys kasteesta.

..................

Yksi kysymys kasteesta.

Minulla on paljon ystäviä eri seurakunnista, ja olen miettinyt miksi kaste aihe on noussut repiväksi voimaksi näiden välillä.

Luterilaiset ja herätysliikkeet kastaa lapsena, ja karismaattisiset ja vapaat suunnat aikuisena. Molemmissa tavoissa käytännössä ei ole kysymys lapsen omasta valinnasta.

Kun lapsi tulee rippikouluikään, niin vanhempien tai ystävien painostuksesta kasteelle mennään joka tapauksessa, eikä lapsen omalla valinnalla ole mitään merkitystä. Miksi lapsi tai aikuiskaste on eri seurakuntia jakava voima, jos molemmat ovat kuitenkin käytännössä vanhempien tai ystävien valinta?

54

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin väärää tietoa

      uskovien kasteesta?

      Kun ihminen tulee uskoon, OMAN RATKAISUNSA PERUSTEELLA, nin hän antaa kastaa
      itsensä OMAN RATKAISUNSA PERUSTEELLA!!!!!

      Pietari kehoittaa:
      Ap 2:38
      "Ottakoon kukin teistä kasteen..."

      VAPAAEHTOISESTI!!!!

      Pietari ei kehoita hakemaan vauvoja kasteelle!

      Eivät vanhemmat tai ystävät voi tehdä ratkaisua toisen puolesta, kuten vauvakasteessa
      tapahtuu!!!!!

      • sanotaan

        ,että se olisi ainut ja oikea. Eihän ristinryövärikään käynyt kasteella ja esim. kiinan vankiloissa kastetaan muutamalla pisaralla kun vettä ei ole. Minut on kastettu vauvana, mutta kun uudestisynnyin kävin vapaaehtoisesti kasteella, koska haluan seurata Jeesuksen esimerkkiä. Näin siellä 2 enkeliä ja toisella oli kirja kädessä. Poikani kävi myöhemmin kasteella ja näki myös enkelit ja kirjan, johon hänen nimensä varmaankin myös kirjoitettiin. En kerskaa näystäni, mutta uskoani ne ainakin ovat vahvistaneet. Raamatussa kerrotaan miehestä jonka perhekunta kastettiin, mutta heidän iästään ei mainita mitään. Kenties sielläkin oli vauva. Lue raamattua ja tee ratkaisusi ITSE.


      • käytännössä

        Itse tunnen tapauksen, jossa perheen 13v tytär kastettiin ilman , että tämä olisi ollut uskossa.
        Tytär jatkoi siivotonta eälämäänsä ja jonkun ajan kuluttua erotettiin helluntaiseurakunnasta. Koko perhe joutui samassa tilanteessa ristiriitojen kehään.
        Myöhemmin tytär tuli "uskoon" ja ihmettelen, että hänen uskomattomana pakotettu kasteensa pidettiin pätevänä.
        Helluntailaista ristiriitaa esiintyy,maassamme!


      • ...............

        Mistähän olet saanut noin väärää tietoa uskovien kasteesta?

        Rukouspiiriini on kuulunut vuosia vapaiden suuntien edustajia. Olen lisäksi kulkenut kymmenissä eri seurakunnissa 40 vuoden ajan ja olen vierestä nähnyt miten lapsia painostetaan kasteelle viimeistään noin 15 vuoden iässä.

        Puhutaan kyllä vapaaehtoisuudesta, mutta kun kysyy asiaa suoraan lapsilta, niin he vastaavat ettei ole mitään mahdollisuutta olla menemättä. Vanhempien, sukulaisten ja seurakuntien odotukset painostaa, kunnes on käynyt kasteella.

        Ei painostus ole suoraa toimintaa, mutta kaikkialta tulee kysymyksiä, "joko sinut on kastettu", ja niihin joutuu vastaamaan ja perustelemaan miksi ei ole. Eli ympäristön odotukset painostaa tekemään ratkaisuja, joissa ei ole mitään eroa vauvakasteeseen.

        Aikuisena mielellämme perustelemme ratkaisujamme, mutta 15 vuotiaalle perustelu on usein niin kiusallista, että on helpompi antaa kastaa itsensä, kun olla jatkuvasti perustelemassa miksi käyttäytyy poikkeavasti seurakunnassa.
        Toisena myös vanhemmat usein häpeää lasten poikkeavaa käyttäytymistä, joten painostus alkaa myös sen seurauksena.

        Tämä olen kuullut todella monen lapsen suusta suoraan,varsinkin silloin kun kysyn sitä suoraan. "Vaikuttiko kasteratkaisuuteen ympäristön painostus". Ja ne vastaavat "vaikutti".


      • Tuomo Tuttu
        sanotaan kirjoitti:

        ,että se olisi ainut ja oikea. Eihän ristinryövärikään käynyt kasteella ja esim. kiinan vankiloissa kastetaan muutamalla pisaralla kun vettä ei ole. Minut on kastettu vauvana, mutta kun uudestisynnyin kävin vapaaehtoisesti kasteella, koska haluan seurata Jeesuksen esimerkkiä. Näin siellä 2 enkeliä ja toisella oli kirja kädessä. Poikani kävi myöhemmin kasteella ja näki myös enkelit ja kirjan, johon hänen nimensä varmaankin myös kirjoitettiin. En kerskaa näystäni, mutta uskoani ne ainakin ovat vahvistaneet. Raamatussa kerrotaan miehestä jonka perhekunta kastettiin, mutta heidän iästään ei mainita mitään. Kenties sielläkin oli vauva. Lue raamattua ja tee ratkaisusi ITSE.

        Näyttää että lahkolaisia vaanii kaksi enkeliä kutakin kohti.
        Näky oli demoninen.


      • demoninen näky
        Tuomo Tuttu kirjoitti:

        Näyttää että lahkolaisia vaanii kaksi enkeliä kutakin kohti.
        Näky oli demoninen.

        Taidat olla asiantuntia näkyjen suhteen, vai oletko kuunnellut Juha Tapioo? Mitä silmät ei nää sen sydän ymmärtää.... En ole lahkolainen vaan ev.lut.


      • Jatko kuuluu: , ottakoon kukin teistä kasteen, jotta teidän syntinne annettaisiin anteeksi, miin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu, eikös ole selvää tekstiä kasteesta? Jeesus on pelastuksen hankkija, ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä (Room.6:3). Kohta siis osoittaa, että kaste ei ole uskovien kaste, vaan uskoontulevien kaste. Perisynti on myös aivan totta: " niinkuin yhden ihmisen lankeemuksen seurauksena, tuli kadotustuomio kaikille ihmisille..." room.5.19. Uudelleenkastajathan kieltävät perisynnin ja teillä on väärä merkitys kasteelle.


      • sanotaan kirjoitti:

        ,että se olisi ainut ja oikea. Eihän ristinryövärikään käynyt kasteella ja esim. kiinan vankiloissa kastetaan muutamalla pisaralla kun vettä ei ole. Minut on kastettu vauvana, mutta kun uudestisynnyin kävin vapaaehtoisesti kasteella, koska haluan seurata Jeesuksen esimerkkiä. Näin siellä 2 enkeliä ja toisella oli kirja kädessä. Poikani kävi myöhemmin kasteella ja näki myös enkelit ja kirjan, johon hänen nimensä varmaankin myös kirjoitettiin. En kerskaa näystäni, mutta uskoani ne ainakin ovat vahvistaneet. Raamatussa kerrotaan miehestä jonka perhekunta kastettiin, mutta heidän iästään ei mainita mitään. Kenties sielläkin oli vauva. Lue raamattua ja tee ratkaisusi ITSE.

        Ristinryövärin aikana kun kristillistä kastetta ollut olemassakaan. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19). Tuota ennen kun Jeesus ei ollut tehnyt perustusta kasteelle (Room.6:3). Meitä ei ole kastettu, sillä kasteella, jonka Jeesus sai Johannekselta, sillä se kuului juutalaisille (apt.13:24).


      • Anonyymi
        käytännössä kirjoitti:

        Itse tunnen tapauksen, jossa perheen 13v tytär kastettiin ilman , että tämä olisi ollut uskossa.
        Tytär jatkoi siivotonta eälämäänsä ja jonkun ajan kuluttua erotettiin helluntaiseurakunnasta. Koko perhe joutui samassa tilanteessa ristiriitojen kehään.
        Myöhemmin tytär tuli "uskoon" ja ihmettelen, että hänen uskomattomana pakotettu kasteensa pidettiin pätevänä.
        Helluntailaista ristiriitaa esiintyy,maassamme!

        Alle 18 v ovat vanhempien ja srk taholta kastaa ja ehtoollista ,jotta srk paljon 'jäseniä'.Lapset oudoksuvat,kun vanhat miehet pyytää eteensä siunattavaksi.Vanhimmiston jäsenten lapsiakaan ei kastettu kuulemma,mutta ollaan väleissä,kun emme puhu vanhoista asioista.Teini kastettiin srk,sitten nuorena avioon,mutta erottiin ja muutettiin toiseen srk ja erilleen srk:sta.


    • rippikoulussa kastetaan mysö? En ole koskaan edes kuulut sellaisesta käytännöstä, edes kirkossa, siellähän kastetaan vauvoja, avuttomia, jo Jumalan omia muutenkin, ilman ihmisten veden valelua?
      * Mutta rippi-iässä voi tosin jo kastaa ihan uskovien kasteella, jos on tullut henkohtaiseen uskoon Jeesukseen, niin mikään ei estä ottamasta uskovien upotuskastetta.
      * Se, että on "riitaisuutta" kastekäytänöstä, on yksinomaan kirkon teologien syytä. Koska ovat "tolgisoineet" Raamatun opetuksen uskovien kasteesta upottamalla, ja viisastelleet siitä vauvakasteen, joka on epäraamatullinen, kirkollinen kyllä, mutta ei koskaan Raamatullinen kaste. Ja tämä on aiheuttanut monet turhat erimielisyydet, kun kirkko levittää harhaoppiaan.
      * Raamattu sanoo; että "Yksi kaste"! Ja se kaste on vesikaste joka annetaan uskossa Jeesuksen vastaanottaneelle henkilölle, joka on kykenevä itse ymmärtämään uskoan Jeesukeen ja kasteen merkityksen uskovaiselle.
      * Vauva ei sitä missään nimessä voi ymmärtää. Ja selitykset siitä , että vauva MUKA voi uskoa, on suurin valhe mitä kirkon teologit on opillaan koskaan valehdedelleet, ja joka on harhauttanut kokonaisia kansoja jo satoja vuosia!

      • todé*

        niitä, joita ei ole vauvoina kastettu. Se käytäntö onkin paljon enemmän parempi systeemi Raamatun opetsusta silmällä pitäen. 15 -vuotias ymmärtää asioita enemmän, kuin muutaman viikon ikäinen vauva. Tosin siinäkin joukon mukana kulkeminen vaikuttaa asiaan. Sama juttu se on vapaissa suunnissakin.
        On kuitenkin hyvä asia, että kristillisyys kiinnostaa nuoria edelleen. Olipa sitten kyseessä luterilainen tai helluntailainen kirkkokunta.


      • 1.Kor.14:27,28

        Ihminen voi 15 ikäisenä itse päättää, että meneekö ehtoolliselle vai ei!
        Tekee siis itse oman valintansa!
        Kastetaanko helluntailaisten "avuttomia" rukouspaikkoja Jumalalle???
        Pyhitetäänkö helluntailaisten "avuttomia" lukaaleja Jumalalle???
        Eivätkö helluntailaiset kasta/PYHITÄ "AVUTTOMIA" kirkkojaan Jumalalle???


      • todé*
        1.Kor.14:27,28 kirjoitti:

        Ihminen voi 15 ikäisenä itse päättää, että meneekö ehtoolliselle vai ei!
        Tekee siis itse oman valintansa!
        Kastetaanko helluntailaisten "avuttomia" rukouspaikkoja Jumalalle???
        Pyhitetäänkö helluntailaisten "avuttomia" lukaaleja Jumalalle???
        Eivätkö helluntailaiset kasta/PYHITÄ "AVUTTOMIA" kirkkojaan Jumalalle???

        kaste taitaa kuitenkin hieman erota kristillisesta kasteesta.


      • hellari83

        olen tota kasteasiaa pohtinut paljon, erityisesti siksi, että mieheni on luterilainen ja kastettu seurakuntaansa vauvana.

        Mun näkemys tohon asiaan on se, että nykyinen kirkon kastetapa on suurelta osin väärin. Ennenkuin vastaat minulle, lue perusteluni:

        Se on väärin silloin, kun vanhemmat eivät ole uskossa, eikä yksikään kummeista ole uskossa. (siis siinä henkilökohtaisessa uskossa Jeesukseen Kristukseen) Kirkossa kaste merkitsee monelle, että saa kaikki kirkon palvelut käytettäväkseen, mutta jos vastustaa jotain kirkon periaatetta (alkuperäistä sellaista) esim. käsitys naispappeihin, homoparien avioliittoihin... , niin mitä sellainen ihminen kirkossa tekee, ellei muuta käsitystään kristilliseksi. Eivätkä sellaiset voi kasvattaa kastettua lasta, niinkuin kirkon seurakuntalaista kuuluisi kasvattaa.
        Se on sit eri asia, jos vanhemmat ovat uskossa, tai kummi on uskossa, silloin lapsella on mahdollisuus saada kristillinen kasvatus, joka on kirkonkin periaatteen mukainen.

        Kirkko ei enää huolehdi lampaistaan, vaan hylkää ne mieluummin ja ruokkii susia. Sudethan sen pitäisi päästää ulos, ja niinkuin hyvä paimen tekisi, etsiä ne lampaat, jotka seurakunnasta ovat lähteneet, siksi koska se susia ruokkii.

        Sitten tuosta kasteesta, jos veriuhri uhrattiin ennen Jeesuksen syntymistä kerran vuodesta koko Israelin kansan puolesta ja veriuhrin veri vihmottiin Israelin kansan miespuolisten edustajien ylle... niin silloinhan yksi pisara verta riitti puhdistamaan ihmisen synneistään. Miksipä ei siis yksi vesipisara riittäisi kasteeseen.

        Kun Filippos johdatti hoviherran uskontielle, ja lähettyvillä oli vettä, hoviherra sanoin: tässä on vettä, estääkö mikään kastamasta minua?
        - jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista.
        -minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.

        Hoviherra kastettiin. Eikä tässäkään Raamatunkohdassa puhuta sanaakaan veden määrästä. Näistä syistä uskon, että apostoleilla oli eroavia tapoja kastaa ihmisiä, ja jo yksi vesipisara riittää kastamiseen.

        Sitten lapsi/vauvakasteesta. Kun perheenpää, eli perheen isä tuli uskoon, kastettiin samalla koko perhekunta, lapsia ja vauvoja myöden. Tämä on minun perusteluni sille, miksi lapsikaste on ok, ja koska se on ok.

        Mutta niinkuin joku sanoi Raamatussa lukevan, jokainen tehköön niinkuin itse hengessään oikeaksi tuntee omalla kohdallaan.


    • todé*

      ollaan luopumassa Kasteen armo -opista, jonka mukaan siis kaste on pelastuksen ehto ja uudestisynnyttävä armoteko. Nyt ei riitä, että ihminen on kasteessa päässyt Jumalan lapseuteen, vaan hänen pitää vielä "tulla uskoon". Vähän sekavaa.

      • Pieni kertaus: minä olen tullut uskoon, silloin kun minut pienenä vauvana kastettiin (Joh.3:5-6). Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä. Niinpä sain itsekkin palata tuhlaajapojan tieltä, tuohon samaan syntymiseen, jonka olen kerran kasteessa saanut. Jos olemmekin menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan, emme tarvitse koskaan uudelleen kastamista, vaan aina uudelleen uskomista. Tarvitsemme uudelleen uskomista tänäänkin.


    • Markku Tampio

      ei ole lapsen omasta valinnasta, vaan luterilaisten vanhempien tavasta kastaa sylivauva, koska heidät itsensäkin on aikoinaan kastettu samoin..

      Uskovan aikuisen kohdalla kysymys on täysin omasta valinnasta, meneekö uskova upotuskasteelle, vai eikö mene..

      • huutia ...

        """"ei ole lapsen omasta valinnasta, vaan luterilaisten vanhempien tavasta kastaa sylivauva, koska heidät itsensäkin on aikoinaan kastettu samoin..

        Uskovan aikuisen kohdalla kysymys on täysin omasta valinnasta, meneekö uskova upotuskasteelle, vai eikö mene.."""""


        Lähetyskäsky on annettu opettajille eikä kuulijoille?
        Onko sinulla menneet hiilet ja ryynit sekaisin?

        18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat MINUN (Jeesus) opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä MINÄ OLEN käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        Ja kastekäskyn ehtoihin kuuluu se, minkä kastajat järjestään jättävät tekemättä eli Jeesuksen opetusten mukainen opettaminen!
        Lahkojen jorinoita kyllä kuulee opetettavan, mutta ei Evankeliumin raitista sanomaa.
        Tekisi mieli sanoa sinua tampioksi, mutta en sano kun se on rumaa.


      • huutia ... kirjoitti:

        """"ei ole lapsen omasta valinnasta, vaan luterilaisten vanhempien tavasta kastaa sylivauva, koska heidät itsensäkin on aikoinaan kastettu samoin..

        Uskovan aikuisen kohdalla kysymys on täysin omasta valinnasta, meneekö uskova upotuskasteelle, vai eikö mene.."""""


        Lähetyskäsky on annettu opettajille eikä kuulijoille?
        Onko sinulla menneet hiilet ja ryynit sekaisin?

        18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat MINUN (Jeesus) opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä MINÄ OLEN käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        Ja kastekäskyn ehtoihin kuuluu se, minkä kastajat järjestään jättävät tekemättä eli Jeesuksen opetusten mukainen opettaminen!
        Lahkojen jorinoita kyllä kuulee opetettavan, mutta ei Evankeliumin raitista sanomaa.
        Tekisi mieli sanoa sinua tampioksi, mutta en sano kun se on rumaa.

        ev.luth.kirkon papitkin jorisevat pöntöistään, niinkuin helluntailaiset sekä vapaakirkolliset saarnamiehetkin..

        Ei Raamatun sana seurakunnissa muuksi muutu, vaan pysyy samanlaisena, julistipa sanaa ev.luth.kirkon pastori tai vapaitten suuntien pastori..

        Mutta oppivatko ev.luth.kirkossa sanankuulolla olevat pappien jorinoista mitään Jumalan mielen mukaista, kun monet menevät Jumalanpalveluksen jälkeen paikalliseen pubiin kirkko-olusille..


    • 1.Kor.14:27,28

      Luterilaisen perheen lapsi saa aivan itse päättää, että osallistuuko ehtoolliseen, vai eikö!
      Jonkun lahkon perheen lapsi on automaattisesti "uskossa", ilman omaa tahtoa!
      Milloin lahkoperheen aivopesty lapsi on "siinä aikuisiässä", "päättämässä itse" kasteelle menostaan?
      Luterilaisen perheen lapsi on jo syntymästään lähtien PYHITETTY KASTEESSA JUMALALLE, kuten JEESUSKIN 8 päivän ikäisenä!

      AVUTON PIKKU-JEESUS PYHITETTIIN vastoin tahtoaan JUMALALLE kahdeksan päivän ikäisenä Egyptin Beetlehemissä!
      OLIPAS HÄVYTÖNTÄ!

      Luterilaisten lapset ovat jo pienestä pitäen kastettu/luovutettu/pyhitetty Jumalalle!
      Ovatko helluntailaisten lapset?
      Palstan kirjoitusten perusteella, juuri helluntailaisperheet syöttävät tuutin täydeltä homoja yhteiskuntaamme!
      Mitä tuosta pitäisi ajatella?
      Mitä?
      KASTAKAA/PYHITTÄKÄÄ LAPSENNE JUMALALLE!
      VÄLITTÄKÄÄ LAPSISTANNE!

      • 1.Kor.14:27,28

        a) Pojat: Älkää katsoko vastakkaista sukupuolen edustajaa "sillä silmällä"!!!
        a) Tytöt: Älkää katsoko vastakkaista sukupuolen edustajaa "sillä silmällä"!!!

        b) SE ON SYNTIÄ JOS VASTAKKAISESTA SUKUPUOLEN EDUSTAJASTA KIIHOTTUU!!!

        c) Pojat: Rakastakaa Jeesusta
        c) Tytöt: Rakastakaa Neitsyt Mariaa

        d) Menkäähän nyt pojat ja tytöt omiin tyttöjen ja poikien pukuhuoneisiinne joukolla suihkuun!!!


        (Epäilenpähän, että antijyrkkäuskisperheistä, ja varsinkin nudistiperheistä, ei sikiä läheskään niin paljon homoja kuin jyrkkätosiuskisperheistä!!! Olisikohan jokin yx-kax promillea, vastaan 50%:a jyrkkätosiuskisperheisiin verrattuna.
        Tosijyrkkäuskisperheet todellakin tehtailevat ja hukuttavat yhteiskuntamme homoihin ja lesboihin!!!)

        Ei ole heteron kivaa seurustella semmoisissa piireissä!
        Ei tuu kivaa seuraa!


      • helluntailaiset ja vapaakirkollisethan on jo sylivauvana kastettu kirkollisella päähän valelukasteella..

        Ja kun he tulevat sitten ajallaan uskoon, he menevät Raamatun kirjoitusten opastamana uskovien upotuskasteelle Jeesuksen antaman esimerkin mukaisesti..

        Niin että mitä siinä saivartelet asialla, kun kerran ev.luth.kirkon antama kasteensakramentti tulee jo vauvana vapaitten suuntien keskuudessa täytettyä..


      • parantuivat
        1.Kor.14:27,28 kirjoitti:

        a) Pojat: Älkää katsoko vastakkaista sukupuolen edustajaa "sillä silmällä"!!!
        a) Tytöt: Älkää katsoko vastakkaista sukupuolen edustajaa "sillä silmällä"!!!

        b) SE ON SYNTIÄ JOS VASTAKKAISESTA SUKUPUOLEN EDUSTAJASTA KIIHOTTUU!!!

        c) Pojat: Rakastakaa Jeesusta
        c) Tytöt: Rakastakaa Neitsyt Mariaa

        d) Menkäähän nyt pojat ja tytöt omiin tyttöjen ja poikien pukuhuoneisiinne joukolla suihkuun!!!


        (Epäilenpähän, että antijyrkkäuskisperheistä, ja varsinkin nudistiperheistä, ei sikiä läheskään niin paljon homoja kuin jyrkkätosiuskisperheistä!!! Olisikohan jokin yx-kax promillea, vastaan 50%:a jyrkkätosiuskisperheisiin verrattuna.
        Tosijyrkkäuskisperheet todellakin tehtailevat ja hukuttavat yhteiskuntamme homoihin ja lesboihin!!!)

        Ei ole heteron kivaa seurustella semmoisissa piireissä!
        Ei tuu kivaa seuraa!

        sairaudestaan.
        (luulevat niin)
        pennut tulivat kai isäänsä ja äitiinsä.
        uusi sukupolvi räpiköimään kieltämäänsä ja häpeämäänsä kurjuuteensa
        sukuverenperintöä
        voi ressukoita


      • Jeesuksen pyhittämisestä juutalaisille, koska Jeesuksen antama esimerkki on heidän keskuudestaan peräisin. Ja Jumalan mielen mukaisestihan Raamatun evankeliumi levisi sitten vuosisatoja myöhemmin tänne Eurooppaan..

        Jeesuksen siunaaminen vauvana oli Jumalan tahto, eikä ihmisten..

        Tahdotkos siis kieltää sen Jeesukseltakin..


      • 1.Kor.14:27,28
        stefanus kirjoitti:

        helluntailaiset ja vapaakirkollisethan on jo sylivauvana kastettu kirkollisella päähän valelukasteella..

        Ja kun he tulevat sitten ajallaan uskoon, he menevät Raamatun kirjoitusten opastamana uskovien upotuskasteelle Jeesuksen antaman esimerkin mukaisesti..

        Niin että mitä siinä saivartelet asialla, kun kerran ev.luth.kirkon antama kasteensakramentti tulee jo vauvana vapaitten suuntien keskuudessa täytettyä..

        Hyvä ajatus!
        Jeesus ympärileikattiin/"kastettiin"/PYHITETTIIN Jumalalle lapsena!
        Kävi aikuisena sitten uudelleen omasta tahdostaan pyhittäytymässä/vihkiytymässä kasteessa Jumalallemme!
        Mitä pahaa siis lapsikasteessa voisi olla?
        On TODELLAKIN HÄMMÄSTYTTÄVÄÄ, kuinka helluntailaiset palvovat omaan kastealtaaseensa uimaan tulleita raiskaajia ja murhaajia, antaen niille elukoille ensiluokanpaikkaliput taivaaseensa, mutta tuomitsevat helvettiin omia lapsiaan rakastavat vanhemmat (kieltäytyneet heidän polskeammeessaan polskuttelemaan) , jotka haluavat kastaa/luovuttaa omat lapsensa Jumalalle!!!

        ON TODELLAKIN HÄMMÄSTYTTÄVÄÄ!

        Ohi korvien on semmoisilta mennyt Jeesuksen puheet: "Rakasta Jumalaa, rakasta lähimmäistäsi!"


      • 1.Kor.14:27,28
        stefanus kirjoitti:

        Jeesuksen pyhittämisestä juutalaisille, koska Jeesuksen antama esimerkki on heidän keskuudestaan peräisin. Ja Jumalan mielen mukaisestihan Raamatun evankeliumi levisi sitten vuosisatoja myöhemmin tänne Eurooppaan..

        Jeesuksen siunaaminen vauvana oli Jumalan tahto, eikä ihmisten..

        Tahdotkos siis kieltää sen Jeesukseltakin..

        Sanoohan Raamattukin jo sen, että KOKO PERHEKUNNAT kastettiin!
        Sylivauvatkin kuuluivat osana perhekuntiin!
        Vai eikö siihen aikaan muka olisi ollut sylivauvoista pieniin lapsiin perhekunnissa?
        Naurettavaa väittääkin, että perhekuntiin olisi kuulunut vain aikuisia ihmisiä!
        Vai eikö kristinuskoon tulo ollutkaan niin laajaa silloin, kuin kuulee väitettävän?
        Kuka puhuu itseään nyt ristiin?
        Kuka ei välitä pennuistaan?
        Ajattele lahkolainen/sektiläinen!
        Ajattele lapsiasi!
        Anna kastaa lapsesi, jos rakastat heitä!
        Jos et heitä, omia lapsiasi, rakasta,
        niin ole heidät kastamatta,
        sinä itsekäs "tosiuskis"peto!!!


      • Kahdesti kastettu

        kirjoittaa vapikslaisista ja helllureista, että he ovat lahkolaisia. Kyllä se luterilainenkin kirkko on lahko. Sehän on erkaantunut katolisesta, vai miten se nyt oli?
        Voi itku. Minulla olisi paljon kirjoittamista...Kyllä helluntailaiset/vapaakirkollisetkin luovuttavat ja pyhittävät lapsensa Jumalalle ja Jeesukselle. Oletko muuten koskaan ollut tilaisuudessa, jossa siunataan lapsi?Siis vauva. Ei ole kasteen mukaan elämistä -olipa se nyt vauvana tai aikuisena-kerskua oikeaoppisuudella. Elätkö kasteesi mukaan sillee, että vanha ihminen on haudattu ja uusi on sijaan tullut. Näyttää siltä, että se vanha ihminen nostaa enemmän päätään, kun pitää toisia sättiä. "...tuutin täydeltä homoja yhteiskuntaamme!"
        Oiskohan syytä mennä kammioon ja pyytää Pyhää henkeä avaamaan omalle kohdalle TOTUUUS! Jeesushan sanoo:"Minä olen tie, totuus ja elämä.
        Mutta loppukommenttisi on ihan OK. VÄLITETÄÄN LAPSISTAMME! KÄYTÄNNÖSSÄ.


      • stefanus kirjoitti:

        Jeesuksen pyhittämisestä juutalaisille, koska Jeesuksen antama esimerkki on heidän keskuudestaan peräisin. Ja Jumalan mielen mukaisestihan Raamatun evankeliumi levisi sitten vuosisatoja myöhemmin tänne Eurooppaan..

        Jeesuksen siunaaminen vauvana oli Jumalan tahto, eikä ihmisten..

        Tahdotkos siis kieltää sen Jeesukseltakin..

        stefanus: "Jeesuksen siunaaminen vauvana oli Jumalan tahto, eikä ihmisten..".
        ---
        Apostolien Teoissa ei ole yhtään esimerkkiä, jossa alkuseurakunta olisi erikseen siunannut vauvoja.
        Miksihän ei ole?


      • stefanus kirjoitti:

        helluntailaiset ja vapaakirkollisethan on jo sylivauvana kastettu kirkollisella päähän valelukasteella..

        Ja kun he tulevat sitten ajallaan uskoon, he menevät Raamatun kirjoitusten opastamana uskovien upotuskasteelle Jeesuksen antaman esimerkin mukaisesti..

        Niin että mitä siinä saivartelet asialla, kun kerran ev.luth.kirkon antama kasteensakramentti tulee jo vauvana vapaitten suuntien keskuudessa täytettyä..

        stefanus:
        "...he menevät Raamatun kirjoitusten opastamana uskovien upotuskasteelle Jeesuksen antaman esimerkin mukaisesti.."
        --
        --Jeesuksen kasteessa tapahtui ensimmäisen kerran Pyhän Kolminaisuuden ilmestyminen ihmisille (10,11). Tästä tapahtumasta kertovat kaikki neljä evankelistaa; Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11, Lk. 3:21-22, Joh. 1:32-34.

        Kristuksen saamalla kasteella on läheinen suhde meidän saamaamme kasteeseen (Matt. 28:19).

        Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään. Jeesuksen kasteessa Jumala tunnusti "isyytensä". Aivan samoin tapahtuu kristittyjen lapsen kasteessa.

        ”Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? (Hebr. 1:5)
        -----
        Seuraava teksti on linkistä:
        http://koti.japo.fi/~ekallio/sala.htm

        10. HARHA: KASTE ON MERKKI USKOSTA JA UUDESTISYNTYMISESTÄ.

        Monet uudelleenkastavat liikkeet korostavat, että kaste on merkki ihmisen uskonratkaisusta ja uudestisyntymisestä. Ajatuksena on se, että ihmisen pitäisi jotenkin osoittaa käytännössä todeksi se, että hän on päättänyt seurata Jeesusta.
        Kuka tätä merkkiä tarvitsee, Jumalako?
        Vai seurakunnan johtaja vai muut ihmiset?
        Tai kenties ihminen itse?

        Raamattu ei koskaan kasteesta puhuessaan sano sitä merkiksi. Jumala ei tällaisia merkkejä tarvitse.
        Monesti muuten ihmisiä kehoitetaan myös nostamaan kättä samasta syystä, merkkinä siitä, että haluaa seurata Jeesusta.
        Tällaisten merkkien vaatiminen ihmiseltä on enemmän psykologialla kuin uskolla pelaamista.

        Kaste on Jumalan merkki ihmiselle siitä, että Hän hyväksyy ihmisen omakseen.
        Ihmisen antamia merkkejä Hän ei tarvitse.

        11. HARHA: KOSKA JEESUSKIN KASTETTIIN.

        Moni menee uudelle kasteelle siitä syystä, että Jeesuskin kastettiin aikuisena. T
        ähän kohtaan ei voi sanoa muuta kuin "Voi, pyhä yksinkertaisuus."
        Samalla perusteella ihmisen pitäisi antaa ristiinnaulita itsensä, nousta ylös kuolleista, tehdä ihmeitä, herättää kuolleita, muuttaa vettä viiniksi, kävellä vetten päällä, jne, koska Jeesuskin teki niin.
        Tämä lienee kehnoin peruste uudelle kasteelle!

        Ovatko uudelleenkastetta kannattavat miettineet, miksei Jeesusta kastettu lapsena?

        a. Siitä syystä, että vasta hänen toimintansa seurauksena syntyi kristillinen kirkko.
        Ei ollut mitään kirkkoa, joka olisi voinut kastaa hänet lapsena.

        b. Kuka olisi kastanut Jeesuksen lapsena?
        Jeesuksen kastajaksi kelpasi vain Johannes Kastaja. Jeesuksen syntyessä hän oli vasta noin puolen vuoden vanha eikä ollut vielä aloittanut kastetoimintaa.

        c. Jeesuksen vanhemmat olivat juutalaisia.
        He tekivät pojalleen sen, mitä juutalaisuudessa oli tapana tehdä.
        Tämän argumentin käyttäminen kasteen yhteydessä on näin ollen täysin turha.


      • hellari83

        tuosta lapsen pyhittämisestä.

        Helluntailaiset pyhittävät lapsensa, tai oikeastaan vauvansa siten, että pastori tulee kotiin siunaamaan hänet, läsnä saattaa olla joitakin seurakuntalaisia ja pienokaisen lähisukulaiset isovanhempia myöten.


      • hellari83 kirjoitti:

        tuosta lapsen pyhittämisestä.

        Helluntailaiset pyhittävät lapsensa, tai oikeastaan vauvansa siten, että pastori tulee kotiin siunaamaan hänet, läsnä saattaa olla joitakin seurakuntalaisia ja pienokaisen lähisukulaiset isovanhempia myöten.

        hellari83: "Helluntailaiset pyhittävät lapsensa...vauvansa...".
        ---
        Löytyiskö tästä esimerkkejä alkuseurakunnan ajoilta, esim. Apt. Teoista?

        Lasten pyhyydestä kertoo 1.Kor.7:14.

        Millaisesta pyhyydestä uskomattoman puolison ja heidän uskomattomien lastensa kohdalla on kyse?
        (Lue asiayhteys!)


      • täydellisen tietämättö-
        Tapio522 kirjoitti:

        stefanus:
        "...he menevät Raamatun kirjoitusten opastamana uskovien upotuskasteelle Jeesuksen antaman esimerkin mukaisesti.."
        --
        --Jeesuksen kasteessa tapahtui ensimmäisen kerran Pyhän Kolminaisuuden ilmestyminen ihmisille (10,11). Tästä tapahtumasta kertovat kaikki neljä evankelistaa; Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11, Lk. 3:21-22, Joh. 1:32-34.

        Kristuksen saamalla kasteella on läheinen suhde meidän saamaamme kasteeseen (Matt. 28:19).

        Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään. Jeesuksen kasteessa Jumala tunnusti "isyytensä". Aivan samoin tapahtuu kristittyjen lapsen kasteessa.

        ”Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? (Hebr. 1:5)
        -----
        Seuraava teksti on linkistä:
        http://koti.japo.fi/~ekallio/sala.htm

        10. HARHA: KASTE ON MERKKI USKOSTA JA UUDESTISYNTYMISESTÄ.

        Monet uudelleenkastavat liikkeet korostavat, että kaste on merkki ihmisen uskonratkaisusta ja uudestisyntymisestä. Ajatuksena on se, että ihmisen pitäisi jotenkin osoittaa käytännössä todeksi se, että hän on päättänyt seurata Jeesusta.
        Kuka tätä merkkiä tarvitsee, Jumalako?
        Vai seurakunnan johtaja vai muut ihmiset?
        Tai kenties ihminen itse?

        Raamattu ei koskaan kasteesta puhuessaan sano sitä merkiksi. Jumala ei tällaisia merkkejä tarvitse.
        Monesti muuten ihmisiä kehoitetaan myös nostamaan kättä samasta syystä, merkkinä siitä, että haluaa seurata Jeesusta.
        Tällaisten merkkien vaatiminen ihmiseltä on enemmän psykologialla kuin uskolla pelaamista.

        Kaste on Jumalan merkki ihmiselle siitä, että Hän hyväksyy ihmisen omakseen.
        Ihmisen antamia merkkejä Hän ei tarvitse.

        11. HARHA: KOSKA JEESUSKIN KASTETTIIN.

        Moni menee uudelle kasteelle siitä syystä, että Jeesuskin kastettiin aikuisena. T
        ähän kohtaan ei voi sanoa muuta kuin "Voi, pyhä yksinkertaisuus."
        Samalla perusteella ihmisen pitäisi antaa ristiinnaulita itsensä, nousta ylös kuolleista, tehdä ihmeitä, herättää kuolleita, muuttaa vettä viiniksi, kävellä vetten päällä, jne, koska Jeesuskin teki niin.
        Tämä lienee kehnoin peruste uudelle kasteelle!

        Ovatko uudelleenkastetta kannattavat miettineet, miksei Jeesusta kastettu lapsena?

        a. Siitä syystä, että vasta hänen toimintansa seurauksena syntyi kristillinen kirkko.
        Ei ollut mitään kirkkoa, joka olisi voinut kastaa hänet lapsena.

        b. Kuka olisi kastanut Jeesuksen lapsena?
        Jeesuksen kastajaksi kelpasi vain Johannes Kastaja. Jeesuksen syntyessä hän oli vasta noin puolen vuoden vanha eikä ollut vielä aloittanut kastetoimintaa.

        c. Jeesuksen vanhemmat olivat juutalaisia.
        He tekivät pojalleen sen, mitä juutalaisuudessa oli tapana tehdä.
        Tämän argumentin käyttäminen kasteen yhteydessä on näin ollen täysin turha.

        myytensä Jumalan Sanasta. Hän kirjoittaa:
        "Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään."

        Väärin. Jeesus ei kuulunut Leevin sukuntaan, joten hän ei voinut olla ylimmäinen
        pappi maan päällä.
        Hänen ylimmäispapillinen tehtävänsä alkoi vasta taivaassa:
        Hebr 8:1-3

        Toinen "kömmähdys Tapiolta:

        "a. Siitä syystä, että vasta hänen toimintansa seurauksena syntyi kristillinen kirkko.
        Ei ollut mitään kirkkoa, joka olisi voinut kastaa hänet lapsena."

        EI JEESUKSEN KASTEEN AIKANAKAAN OLLUT MITÄÄN KIRKKOA!!!!!

        Seurakuntahan syntyi vasta helluntaina. Antoihan Jeesus ehtoollistakin ennen
        seurakunnan syntymistä!!!

        Jeesuksen kasteella ei ole mitään yhteistä pakollisen vauvakasteen kanssa, vaan se on ENSIMMÄINEN kristillinen kaste, joka otetaan VAPAAEHTOISRESTI!
        Opetuslasten ja Jeesuksen kastekäytäntö jatkui sen jälkeen samanlaisena!

        Lutherhan sanoi kastetta "ulkonaiseksi merkiksi" joten eikö Tapio tunne edes oppi-isänsä
        ajatuksia:

        Luther toteaa sen sijaan kirkkopostillassaan toisin:
        "Saattaahan joku uskoa, vaikka ei ole kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta... Mutta ellei kastetta voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita, kunhan vain uskotaan evankeliumi."

        Miksihän Tapiolle on kauhistus seurata Jeesuksen esimerkkiä kaste-asiassa, vaikka
        Raamattu kehoittaa meitä noudattamaan Hänen jälkiänsä?
        1. Piet 2:21
        "Kristus jätti teille esikuvan, jotta noudattaisitte Hänen jälkiään."

        Yritystä Tapiolla ainakin riittää, vaikka hän kerta toisensa jälkeen lyö kirveensä
        kiveen!

        Tapiohan on kastettu myös aikuisena, ilmeisesti ilman henkilökohtaista uskoontuloa,
        joten johtuisikon tuo hänen katkeruutensa raamatullista kastetta kohtaan siitä?


      • Raamatussa ei ole
        Tapio522 kirjoitti:

        stefanus: "Jeesuksen siunaaminen vauvana oli Jumalan tahto, eikä ihmisten..".
        ---
        Apostolien Teoissa ei ole yhtään esimerkkiä, jossa alkuseurakunta olisi erikseen siunannut vauvoja.
        Miksihän ei ole?

        yhtään esimerkkiä vauvakasteesta!!!!

        Miksiköhän ei ole????

        Sensijaan UT kehoittaa meitä SIUNAAMAAN KAIKKIA!!!!!


      • ilman kenenkään
        Tapio522 kirjoitti:

        hellari83: "Helluntailaiset pyhittävät lapsensa...vauvansa...".
        ---
        Löytyiskö tästä esimerkkejä alkuseurakunnan ajoilta, esim. Apt. Teoista?

        Lasten pyhyydestä kertoo 1.Kor.7:14.

        Millaisesta pyhyydestä uskomattoman puolison ja heidän uskomattomien lastensa kohdalla on kyse?
        (Lue asiayhteys!)

        siunaamistakin, mutta vanhemmat haluavat noudattaa tässäkin asiassa
        Jeesuksen antamaa esimerkkiä.

        Jer 1:5

        Jeesuskin SIUNASI LAPSIA, mutta ei kastanut näitä! Onkohan Tapion silmälaseissa jotain vikaa, kun siunaaminen muuttuikin vauvakasteeksi?

        Onkohan Tapion silmälaseissa jotain vikaa, kun siunaaminen muuttuikin
        vauvakasteeksi????


    • "Siitä meidät tunnetaan

      Minut on vauvana kastettu, ja aikuisena uskovana uudelleen upotuskasteella, mutta kummassakaan ei ratkaisu ollut puhtaasti oma valinta. Vauvakasteen valitsi vanhemmat, ja uskovana kastamiseen vaikutti ympäristön painostus.

      Myös nuoret menee pääsääntöisin ympäristön vaikutuksesta kasteelle. Ne haluaa juhlan, lakata perustelemasta toisille miksi ei ole kastettu, tai velvollisuuden tunteesta.

      Siksi ihmettelen jakautumista ja riitaa kastekysymyksissä, mitä väliä sillä on missä ja milloin on kastettu, tai onko se ollut täysin oma valinta.
      Jos lapsikaste häiritsee, niin ainahan voi mennä uudelleen upotuskasteelle, tai jos oma valinta häiritsee, niin ainahan voi pyytää kastamaan uudelleen, silloin kun tuntuu että nyt se on oma valinta.

      Tärkeintä olisi se että voisimme lakata tuomitsemasta toisiamme, ja olla yhtä kaikkien Kristukseen uskovien kanssa.

      Kun minut oli vain lapsena kastettu, niin minulta vaadittiin myös uskovien kastetta, ja heti kun minut oli kastettu uskovien kasteella, niin minut tuomittiin pyhänhengen pilkasta. Sitten tuomittiin vielä siitä, onko kaste oma valinta.

      Emme voi olla Kristusruumiina yhtä, jos tuomitsemme toisiamme. "Siitä meidät tunnetaan Jeesuksen opetuslapsiksi, että rakastamme toisiamme."

      • ketään

        pelasta. Ristinryövärikin pelastui ilman kastetta. Entäs ne ihmiset kuolin vuoteellaan jotka antavat elämänsä Jeesukselle ja nukkuvat pois. Pitäiskö heille sanoo, että sorry vaan mut ku et oo käyny kasteella, pala helvetissä. Turhaa riitelyä ja väittelyä kasteopista käydään kai tuomiopäivään asti. Minutkin on kastettu vauvana ja aikuisena, vaikka sana sanoo yksi kaste. Yhtäkään joka tulee minun luokseni en heitä pois.


      • 1.Kor.14:27,28

        "Yksi usko, yksi kaste"!
        Jos vanhempasi ovat sinutkin lapsikastaneet (pyhittäneet/luovuttaneet sinut Jumalalle), niin MITÄ PAHAA siinä voisi olla?
        Voit ilman muuta käydä aikuiskasteellakin sitten!
        Mielestäni tuosta lapsikastekärpäsestä on tehty lapsikasteHÄRKÄNEN!!!
        Ja se semmonen on sielunvihollisesta!!!
        Eivätkö lapsikastetutkin ole tervetulleita seurakuntiinne?
        Vai olenko ymmärtänyt asian jotenkin väärin?
        Eivätkö lapsikastetut pääsekään joukkoonne?
        Ovatko he ihmisinä teitä huonompia?
        Ovatko heidän vanhempansa ihmisinä huonompia?
        Joutuvatko heidän vanhempansa auttamattoman automaattisesti helvettiin?
        Jos te hyväksytte noita lapsikastettuja joukkoonne, niin kuinka te sitten kehtaattekin väittää heille päin naamaa, että heidän vanhempansa ovat saatanasta, ja joutuvat helvettiin???
        Kuinka on sitten teidän lähimmäistenne tuomitsijoiden laita sitten???
        Kuinka moni TEISTÄ on lapsikastettu???
        OMAT VANHEMPANNEKIN, JA ISOVANHEMPANNE, JA ISOISOVANHEMPANNE TUOMITSETTE PUHEILLANNE JA SANOILLANNE HELVETTIIN!!!
        SANOILLANNE JA PUHEILLANNE OLETTE PASSITTANEET ISOISÄNNE, ISOÄITINNE, ISOISOISÄNNE, ISOISOÄITINNE J.N.E. HELVETTIINNE!!!
        ONKO TEISSÄ MIESTÄ JA/TAI NAISTA MENNÄ OMIA ISOVANHEMPIANNE/VANHEMPIANNE KIDUTTAMAAN SINNE HELVETTIINNE, MINNE OLETTE HEIDÄT PASSITTANEET???
        VOITKO "TOSIUSKIS" MENNÄ HELVETTIIN REPIMÄÄN KYNSIÄ, PUHKOMAAN SILMIÄ, RUHJOMAAN JÄSENIÄ, HAKKAAMAAN VASARALLA PÄÄHÄN, PUUKOTTAMAAN, OMAA RAKASTA SUKULAISTASI, joka on sinua eläessään rakastanut, pitänyt sinusta huolta, ollut sinusta huolissaan, käynyt sinua peittelemässä ja antanut sinulle jälkeläistään syvästi rakastavan vanhemman, tai isovanhemman rakastavan hyvänyönsuukon?

        olen sanaton

        oletko todellakin tuollainen peto

        oletko ymmärtänyt Jeesuksen sanat: rakasta Jumalaa ja lähimmäistäsi

        Onko sinulla laumaeläin rohkeutta sanoa kanssamääkijöillesi, että "minun vanhempani, eivätkä isovanhempani", ole teidän manattavissa helvettiinne

        Jos et ole heidän muiden määkijöiden kanssa samaa mieltä, et suostu passittamaan lähimmäisiäsi/rakkaitasi helvettiin,
        niin
        sano se heille
        HUUDA SE HEILLE!

        ÄLÄ SUOSTU ENÄÄN OLEMAAN AIVOTON LAUMAIHMINEN!
        lammas tai toisia, ja niiden puheita matkiva papukaija!

        VAIN JUMALA TIETÄÄ SINUN LÄHIMMÄISESI KOHTALON!
        ET SINÄ, TAI LÄHIMMÄISESI!

        VAAN VAIN JUMALA!

        VIIMEISELLÄ TUOMIOLLA!

        EI ENNEN SITÄ!
        EI ENNEN SITÄ!
        EI ENNEN SITÄ!


        koeta pikkuinen ymmärtää jo lopultakin se


      • jätän tuomarintehtävän J
        1.Kor.14:27,28 kirjoitti:

        "Yksi usko, yksi kaste"!
        Jos vanhempasi ovat sinutkin lapsikastaneet (pyhittäneet/luovuttaneet sinut Jumalalle), niin MITÄ PAHAA siinä voisi olla?
        Voit ilman muuta käydä aikuiskasteellakin sitten!
        Mielestäni tuosta lapsikastekärpäsestä on tehty lapsikasteHÄRKÄNEN!!!
        Ja se semmonen on sielunvihollisesta!!!
        Eivätkö lapsikastetutkin ole tervetulleita seurakuntiinne?
        Vai olenko ymmärtänyt asian jotenkin väärin?
        Eivätkö lapsikastetut pääsekään joukkoonne?
        Ovatko he ihmisinä teitä huonompia?
        Ovatko heidän vanhempansa ihmisinä huonompia?
        Joutuvatko heidän vanhempansa auttamattoman automaattisesti helvettiin?
        Jos te hyväksytte noita lapsikastettuja joukkoonne, niin kuinka te sitten kehtaattekin väittää heille päin naamaa, että heidän vanhempansa ovat saatanasta, ja joutuvat helvettiin???
        Kuinka on sitten teidän lähimmäistenne tuomitsijoiden laita sitten???
        Kuinka moni TEISTÄ on lapsikastettu???
        OMAT VANHEMPANNEKIN, JA ISOVANHEMPANNE, JA ISOISOVANHEMPANNE TUOMITSETTE PUHEILLANNE JA SANOILLANNE HELVETTIIN!!!
        SANOILLANNE JA PUHEILLANNE OLETTE PASSITTANEET ISOISÄNNE, ISOÄITINNE, ISOISOISÄNNE, ISOISOÄITINNE J.N.E. HELVETTIINNE!!!
        ONKO TEISSÄ MIESTÄ JA/TAI NAISTA MENNÄ OMIA ISOVANHEMPIANNE/VANHEMPIANNE KIDUTTAMAAN SINNE HELVETTIINNE, MINNE OLETTE HEIDÄT PASSITTANEET???
        VOITKO "TOSIUSKIS" MENNÄ HELVETTIIN REPIMÄÄN KYNSIÄ, PUHKOMAAN SILMIÄ, RUHJOMAAN JÄSENIÄ, HAKKAAMAAN VASARALLA PÄÄHÄN, PUUKOTTAMAAN, OMAA RAKASTA SUKULAISTASI, joka on sinua eläessään rakastanut, pitänyt sinusta huolta, ollut sinusta huolissaan, käynyt sinua peittelemässä ja antanut sinulle jälkeläistään syvästi rakastavan vanhemman, tai isovanhemman rakastavan hyvänyönsuukon?

        olen sanaton

        oletko todellakin tuollainen peto

        oletko ymmärtänyt Jeesuksen sanat: rakasta Jumalaa ja lähimmäistäsi

        Onko sinulla laumaeläin rohkeutta sanoa kanssamääkijöillesi, että "minun vanhempani, eivätkä isovanhempani", ole teidän manattavissa helvettiinne

        Jos et ole heidän muiden määkijöiden kanssa samaa mieltä, et suostu passittamaan lähimmäisiäsi/rakkaitasi helvettiin,
        niin
        sano se heille
        HUUDA SE HEILLE!

        ÄLÄ SUOSTU ENÄÄN OLEMAAN AIVOTON LAUMAIHMINEN!
        lammas tai toisia, ja niiden puheita matkiva papukaija!

        VAIN JUMALA TIETÄÄ SINUN LÄHIMMÄISESI KOHTALON!
        ET SINÄ, TAI LÄHIMMÄISESI!

        VAAN VAIN JUMALA!

        VIIMEISELLÄ TUOMIOLLA!

        EI ENNEN SITÄ!
        EI ENNEN SITÄ!
        EI ENNEN SITÄ!


        koeta pikkuinen ymmärtää jo lopultakin se

        Kasvoin itse lapsuuteni lahkossa, jossa tuomittiin kaikki muut kun juuri siihen lahkoon kuuluvat helvettiin. Valitettavasti sen jälkeen en ole halunnut tuomita enää ketään, eli jätän tuomarintehtävän Jumalalle.

        En tuomitse edes kristinuskoon kuulumattomia, enkä edes jumalattomia tai ateisteja. Kiitos herralle, etten minä ole kenenkään tuomari.
        Jeesus itsekin sanoi, "en minä ole tullut tuomitsemaan, vaan vapauttamaan".


      • 1.Kor.14:27,28
        jätän tuomarintehtävän J kirjoitti:

        Kasvoin itse lapsuuteni lahkossa, jossa tuomittiin kaikki muut kun juuri siihen lahkoon kuuluvat helvettiin. Valitettavasti sen jälkeen en ole halunnut tuomita enää ketään, eli jätän tuomarintehtävän Jumalalle.

        En tuomitse edes kristinuskoon kuulumattomia, enkä edes jumalattomia tai ateisteja. Kiitos herralle, etten minä ole kenenkään tuomari.
        Jeesus itsekin sanoi, "en minä ole tullut tuomitsemaan, vaan vapauttamaan".

        Olet kasvanut uskossasi toisten ihmisten ymmärtämiseen ja kunnioittamiseen kanssasi/rinnallasi Jumalan edessä!
        Haluaisin polvistua kaltaistesi rinnalla Jumalan edessä!
        Muista minua (yritän vain pitää suhteita Taivaaseenkin!) siellä!
        RUKOILE PUOLESTANI!
        Olet hyvä ihminen, tunnen sen!


      • Eli vaikka olisi kastett

        "Yksi kaste", voidaan ajatella myös niin, ettei ole kuin yksi.
        Eli vaikka olisi kastettu tuhat kertaa, niin silti on vain yksi.

        Jos joku vastustaa vaikka uudelleen kastamista, niin silloinhan tämä vastustaja julistaa useampaa kastetta, hänhän sanoo silloin että kasteita on monta, vaikka sana sanoo että on vain "yksi kaste".


      • todé*
        Eli vaikka olisi kastett kirjoitti:

        "Yksi kaste", voidaan ajatella myös niin, ettei ole kuin yksi.
        Eli vaikka olisi kastettu tuhat kertaa, niin silti on vain yksi.

        Jos joku vastustaa vaikka uudelleen kastamista, niin silloinhan tämä vastustaja julistaa useampaa kastetta, hänhän sanoo silloin että kasteita on monta, vaikka sana sanoo että on vain "yksi kaste".

        Ihmiset alkuseurakunnan aikana kuulivat Sanan, tekivät parannuksen, ja antoivat hetimiten kastaa itsensä.
        Siinä demonstraatio vailla vertaa.


      • 1.Kor.14:27,28
        Eli vaikka olisi kastett kirjoitti:

        "Yksi kaste", voidaan ajatella myös niin, ettei ole kuin yksi.
        Eli vaikka olisi kastettu tuhat kertaa, niin silti on vain yksi.

        Jos joku vastustaa vaikka uudelleen kastamista, niin silloinhan tämä vastustaja julistaa useampaa kastetta, hänhän sanoo silloin että kasteita on monta, vaikka sana sanoo että on vain "yksi kaste".

        Hän oli aina mobbaamassa minua.
        Hän jostain syystä vain vihasi minua, ja joka kerta kun hän huomasi minut, niin heti alkoi minun pilkkaamiseni, ja haukkumiseni!
        Hän oli alkoholisti, ja kävi säännöllisesti pikku paukuilla!
        Työnantaja ei siitä välittänyt, sillä silloin harvoin kuin hän yritti olla selvänä, niin hänen työnlaatunsa (automaalareita oltiin) laski heti!
        Mieluumminkin he halusivat, että hän olisi ollut pienessä tuuterissa, koko ajan, sillä hän oli silloin todellakin, aivan huippu, 100%:nen työpanoksineen!
        Hänen vaimonsa oli helluntailainen, heillä oli tietääkseni vain yksi lapsi, poika!
        Vaimo antoi ultimaation, vai olisiko tuo peräti ollut jopa maatiultio!
        Jos ei jätkä raitistu ja tule uskoon, niin jättää tämän!
        Ukkoraukka yritti olla selvänä, puhui Jeesuksesta työpaikalla, yritti jopa olla mulle kiltti, ja kohteliaana herrasmiehenä minäkin unohdin hänen aikaisemat vittuilunsa mulle, ja olin vain iloinen, että vihdoinkin sain rauhan, työrauhan, ilman jatkuvia vinoiluja!
        Mutta eipäs mennyt kuin kuukausi, pari, tai kolme, kun hän alkoi aina useammasti, ja useammasti, julistaa sanaa (vaimonsa sanaa!) humalassa, ja jakaa niitä pieniä lentolehtisiään Jeesuksesta ja helluntailaisuuskokouksista humalassa!
        Lopulta hän taas, oli joka päivä pienessä sievässä, alkaen jälleen minun mobbaamiseni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        SIKSI EN VOI USKOA SIIHEN IHMISEEN, SEN PEILIN EDESSÄ HARJOITELLUN "HURSKAAN ILMEEN/HURSKAAN HYMYN" TAAKSE,
        sillä "tosiuskisten" hurskastelevat ilmeet ja hymyt, ovat vain peilin edessä harjoitettua, ja sen naamion takaa löytyy aina raaka ihminen, joka haluaa vain pahaa minulle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Hänen vaimonsa pentuineen jätti hänet!
        Itse muutin työpaikkaa!

        Vuosia sen jälkeen, soi ovikelloni, avasin oven ja kenet näitkään?
        SEN VANHAN MOBBAAJAANI SIELLÄ HYMYILLEN, NAAMA LEVIÄNÄ!!!!!!!
        Alkoi selittelemään jotain, että hei, mehän ollaan vanhoja työkavereita, ja silloin räjähdin!!!!!!!!!!!!!!!
        Sanoin että jos ei heti paikalla häviä käytävästä ulos huorineen, niin soitan poliisin, ja jos vielä kertaakaan ilmestyy oveni taakse, niin teen poliisi-ilmoituksen kotirauhan rikkomisesta!
        He olivat silloin jo koko vuoden ajan häirinneet minua!
        Minulla oli yötyö ja kerroin sen jo vuotta aikaisemmin heille, pyytäen, etteivät he häiritsisi minua!!!!
        Vaan mitäpä, pari, kolme kertaa viikossa tulivat soittelemaan ovikelloani, VUODEN AJAN!!!!!!
        Tiputtelivat aina lehtisiään postiluukustani!
        Kun kerran sitten kerroin tästä tyypistä jollekin tutulleni, niin tiesi kertoa siitä sen, minkä nyt kerroin, elikkä eukko oli jättänyt, ja että oli käynyt eri kirkoissa kasteella, vähintäänkin kolme kertaa lapsikaste (mitä nyt ei voi laskea siihen mukaan!)
        Tästä on nyt parisenkymmentä vuotta aikaa, ja se tyyppi on voinut sen jälkeen jo käydä vaikka jo yli kymmenessä lahossa/sektissä kasteella!!!
        Oli tosi hullu tyyppi!!!
        Sillä oli todella hyvän näköinen helluntailaisvaimo, mutta ei kai se ollut pelkästään syynä se ryyppääminen, kun älysi jättää sen paskatyypin!
        Ihmettelinkin silloin aikoinani, että kuinka ihmeessä noin paskalla tyypillä voi olla niin hyvännäköinen vaimo, enkä lakkaa vieläkään sitä ihmettelemästä!
        Ja kun oli raukka vielä niin mustasukkainen luonnoltaan!
        Kerran firmajuhlilla kuulin, joltain, mutta sen eukko ei pettänyt sitä ikinä!!!!
        Halusi vain JUTELLA, itsestään, elämästään, miehestään, kymmenvuotiastaan pojastaan ja .........uskostaan Jeesukseen!
        Vain kerran oli levittänyt jalkojaan (11 v. aikaisemmin!), eikä ehkä ikinä enään sen jälkeen??
        Ymmärsin kyllä hänen miestään, IHME KYLLÄ!
        KÄVIPÄ JOPA PERÄTI SÄÄLIKSI!
        RESSUKKA!!!


      • todé* kirjoitti:

        Ihmiset alkuseurakunnan aikana kuulivat Sanan, tekivät parannuksen, ja antoivat hetimiten kastaa itsensä.
        Siinä demonstraatio vailla vertaa.

        Hebr.6:1,2 puhuu eri kasteista.

        Hebrealaiskirje on kirjoitettu juutalaiskristityille, joilla oli vaarana joutua takaisin juutalaisuuteen (muotomenoihin).
        Kirjeessä on paljon lainauksia Vanhasta Testamentistä.
        ---
        "Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta" Hebr. (6:1-2).
        ---
        Juutalaisilla oli käytössään erilaisia kasteita (pesoja)
        1) KULTTIPESOT
        –saastutuksesta puhdistamiseen, jotka on Mooseksen laissa säädetty (rituaalipesot), esim 4. Moos. 8:6-7.
        2) KÄÄNNYNNÄSTEN (l. proselyyttien) KASTAMINEN
        -juutalaisuuteen kääntyvä pakana kastettiin (myös heidän sylilapsensa!)
        3) JOHANNEKSEN KASTE
        -parannuksen kaste. Johannes Kastaja toimi Vanhan Liiton ja Uuden Liiton rajalla.

        Kristillinen kasteen merkityksestä Hebrealaiskirjeen kirjoittaja puhuu Hebr.
        10:22.

        Moni näkee kasteessa van fyysisen ulottuvuuden (veden), eikä sen hengellistä ulottuvuutta (Henkeä).
        Jeesuksen opetus (Joh. 3:5) "vedestä ja Hengestä"-syntymisen välttämättömyydestä perustuu VT:n puhdistautumis- ja pyhittäytymismenohin.
        Jeesus liittää siis veden ja Hengen saamisen toisiinsa (Samoin Pietari; Apt. 2:38).

        1.Kor. 6:11
        "...; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä".
        --
        Kysymys:
        "Mitkä ovat helluntailaisten mielestä (uskovien kasteen kannattajien) kristillisen kasteen vanhatestamenttiliset esikuvat?


      • mielikuvitus, kun
        Tapio522 kirjoitti:

        Hebr.6:1,2 puhuu eri kasteista.

        Hebrealaiskirje on kirjoitettu juutalaiskristityille, joilla oli vaarana joutua takaisin juutalaisuuteen (muotomenoihin).
        Kirjeessä on paljon lainauksia Vanhasta Testamentistä.
        ---
        "Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta" Hebr. (6:1-2).
        ---
        Juutalaisilla oli käytössään erilaisia kasteita (pesoja)
        1) KULTTIPESOT
        –saastutuksesta puhdistamiseen, jotka on Mooseksen laissa säädetty (rituaalipesot), esim 4. Moos. 8:6-7.
        2) KÄÄNNYNNÄSTEN (l. proselyyttien) KASTAMINEN
        -juutalaisuuteen kääntyvä pakana kastettiin (myös heidän sylilapsensa!)
        3) JOHANNEKSEN KASTE
        -parannuksen kaste. Johannes Kastaja toimi Vanhan Liiton ja Uuden Liiton rajalla.

        Kristillinen kasteen merkityksestä Hebrealaiskirjeen kirjoittaja puhuu Hebr.
        10:22.

        Moni näkee kasteessa van fyysisen ulottuvuuden (veden), eikä sen hengellistä ulottuvuutta (Henkeä).
        Jeesuksen opetus (Joh. 3:5) "vedestä ja Hengestä"-syntymisen välttämättömyydestä perustuu VT:n puhdistautumis- ja pyhittäytymismenohin.
        Jeesus liittää siis veden ja Hengen saamisen toisiinsa (Samoin Pietari; Apt. 2:38).

        1.Kor. 6:11
        "...; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä".
        --
        Kysymys:
        "Mitkä ovat helluntailaisten mielestä (uskovien kasteen kannattajien) kristillisen kasteen vanhatestamenttiliset esikuvat?

        yrittää väkisin löytää vauvakasteelle esikuvia Vanhasta-Testamentista.

        Missähän kohtaa siellä puhutaan proselyyttikasteesta????

        Vanhassa liitossa ns "kulttipesot" olivat symboolisia merkkejä, joilla kuvattiin esineen tai
        papin rituaalista puhtautta.
        Nillä ei ollut syntiä poistavaa meritystä, vaan ainoastaan karitsan uhriveri ja syntiuhrit poisti-
        vat synnit
        Vanassa liitossa!

        Joten on Raamatun sanan vääristämisä väittää, että kaste poistaisi syntejä.


        Nooa ja hänen perhekuntansa pelastuivat veden kautta maailman saastutuksesta, mutta
        he menivät arkkiin vasta sen jälkeen, kun uskoivat Jumalan lupaukset. Tämä on
        hyvä esikuva uskovien kasteesta.
        Vesi ei sinällään pelastanut Nooan perhekuntaa, vaan pelastuksen arkki!

        Vesi hukutti ne, jotka eivät olleet pelastuksen arkissa. Samoin käy sille, joka luottaa
        kasteen "pelastavaan voimaan"


    • Paka.Nainen

      >>Kun lapsi tulee rippikouluikään, niin vanhempien tai ystävien painostuksesta kasteelle mennään joka tapauksessa, eikä lapsen omalla valinnalla ole mitään merkitystä. Miksi lapsi tai aikuiskaste on eri seurakuntia jakava voima, jos molemmat ovat kuitenkin käytännössä vanhempien tai ystävien valinta?

      • todé*

        samaa ihmistä kahdesti.


    • Anonyymi

      Kirkko Raamattu 1933/-38. Apt 2:12-16
      Ja eräs mies,
      hurskas lain mukaan,
      nimeltä Ananias,
      josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää,
      tuli minun luokseni,
      astui eteeni
      ja sanoi minulle:
      'Saul,
      veljeni,
      saa näkösi jälleen.'
      Ja sillä hetkellä minä sain näköni
      ja katsoin häneen.
      Niin hän sanoi:
      'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa
      ja näkemään Vanhurskaan
      ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
      sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä,
      sen todistaja,
      mitä olet nähnyt
      ja kuullut.
      Ja nyt,
      mitä viivyttelet?
      Nouse,
      huuda avuksi hänen nimeänsä
      ja anna kastaa itsesi
      ja pestä pois syntisi.'

      ja 1 Pietari 3:21-22
      Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa,
      kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista,
      vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
      hänen,
      joka on mennyt taivaaseen
      ja on Jumalan oikealla puolella;
      ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat
      ja voimat alistetut.

      Uskovien kaste ei ole syntiä, vaan se on suuri etuoikeus olla Totuuden Hengen johdossa

    • Anonyymi

      Jos seuraat kasteasioissa ihmisten ratkaisuja olet suolla jatkuvasti. Siitä on väitelty Suomessa 150v. Seuraat , tottele mitä raamattu kertoo asioista, olet siunattu. Näin olen tehnyt jo 50v sitten. Lepään Kristus kalliolla. So simply.

      • Anonyymi

        KR 1933/-38, Ap.t. 24:14-16
        Mutta sen minä sinulle tunnustan,
        että minä sitä tietä vaeltaen,
        jota he lahkoksi sanovat,
        niin palvelen isieni Jumalaa,
        että minä uskon kaiken,
        mitä on kirjoitettuna laissa
        ja profeetoissa,
        ja pidän sen toivon Jumalaan,
        että on oleva ylösnousemus,
        jota nämä itsekin odottavat,
        sekä vanhurskasten että vääräin.
        Sentähden minä myös ahkeroitsen,
        että
        minulla
        aina
        olisi
        loukkaamaton
        omatunto
        Jumalan
        ja ihmisten edessä


    • Anonyymi

      Helluntailaiseen ryhmään kuuluvat Mennoniitat aloittivat kristittyjen uudelleen kastamisen omien oppiensa mukaan 1500-luvulla (anabaptismi).

      Paha henki saa ihmisen kiroamaan lapsena saadun kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja menemään lahkoihin liittymisriittinä tehtävälle aikuiskasteelle.

      Uudestikaste lahkoon on synti jaJumalan pelastustekojen pilkkaamista.

      • Anonyymi

        Mikä tai kuka on lahko? Onko se srk jonne kuuluvat juopot, varkaat , murhaajat, uskosta ei ole hajuakaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tai kuka on lahko? Onko se srk jonne kuuluvat juopot, varkaat , murhaajat, uskosta ei ole hajuakaan?

        KR 1933/-38, Luuk. 5:30-32
        Niin fariseukset
        ja heidän kirjanoppineensa napisivat hänen opetuslapsiansa vastaan
        ja sanoivat:
        "Miksi te syötte
        ja juotte publikaanien
        ja syntisten kanssa?"
        Jeesus vastasi
        ja sanoi heille:
        "Eivät terveet tarvitse parantajaa,
        vaan sairaat.
        En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita,
        vaan syntisiä parannukseen."


    • Anonyymi

      Helluntalaisuus ei kylläkään ole syntynyt 1500luvulla!!!! Olet nukkunut uskonnon tunneilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe