Veneen kiinnittämisestä

VeneilyNoviisi

Voisitteko kokeneet veneilijät kertoa, miten vene kuuluu kiinnittää oikeaoppisesti laituriin? Venepaikallani on toisella laidalla kävelyaisa ja vene on sen tyyppinen, että lastauksen kannalta kätevintä olisi kiinnittää se perä laituriin päin.

Tulisiko se siis kiinnittää vaikkapa kolmella köydellä (keulasta, keskeltä ja perästä) kävelyaisaan päin ja sitten kahdella (peräkulmista) laituriin?

Tulisiko köydet vetää niin kireiksi, että vene on lepuuttajineen kiinni kävelyaisassa vai jättää hiukan välystä? Venepaikka on sellainen, että siinä vieressä on toinen vene, jonka toisella puolella on tämän kävelyaisa.

Ja vielä sellainen peruskysymys, että kuinka köysi laitetaan knaapiin oikeaoppisesti eli niin, että ei tarvi varmasti murehtia, että se lähtisi siitä löystymään ja aukemaan?

38

6400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • knaappinen

      no vaikea sanoa näkemättä, mutta ehdotuksesi kiinnityksestä kuulostaa ihan hyvälle. älä nyt kuitenkaan älyttömän kireälle köysiä pingota. knaapissa se naru pysyy vaikka perus kahdeksikkoa pyörittämällä. netistä varmaan googlella löytyy joku kuvallinenkin ohje, joten en koita kirjoittaa asiaa tähän.

      • VeneilyNoviisi

        Sitä olen vähän ihmetellyt, että mihin perustuu se, että knaapiin voi luottaa kuin Suomen Keskustaan? Ihme taikakapula tuo knaapi, kun ei edes varsinaista solmua tarvi tehdä...siihen vaan kiedotaan pari kertaa ja jätetään vene turvallisin mielin meren armoille.


      • tosi liukasta
        VeneilyNoviisi kirjoitti:

        Sitä olen vähän ihmetellyt, että mihin perustuu se, että knaapiin voi luottaa kuin Suomen Keskustaan? Ihme taikakapula tuo knaapi, kun ei edes varsinaista solmua tarvi tehdä...siihen vaan kiedotaan pari kertaa ja jätetään vene turvallisin mielin meren armoille.

        köyttä eli jotain Piipon muovinarua tai vastaavaa käyttämään, niin köydessä on knaapin ympärillä melkoisesti kitkaa. Jo ne "kahdeksikot" ovat aika tehokkaat siinä ja kun viimeisen silmukan "lukitsee" eli kääntää niin, että köyden vapaa pää kulkee knaapin sakaran alle menevän kohdan alta, niin varmasti pitää. Ei siinä mitään solmuja tarvita (tai ainakaan minä en kutsu solmuksi sitä "lukintaa").


      • laitetaan
        VeneilyNoviisi kirjoitti:

        Sitä olen vähän ihmetellyt, että mihin perustuu se, että knaapiin voi luottaa kuin Suomen Keskustaan? Ihme taikakapula tuo knaapi, kun ei edes varsinaista solmua tarvi tehdä...siihen vaan kiedotaan pari kertaa ja jätetään vene turvallisin mielin meren armoille.

        No kyllähän siihen knaapiin nyt tietysti lukko sidotaan päällimmäiseksi. Kysymyksistä päätellen sanoisin, että nyt olis sulla korkea aika perehtyä vähän perusasioihin, jos et edes knaapisolmua osaa etkä tiedä miten vene kiinnitetään. Hanki vaikka jotain kirjallisuutta tai mene kurssille.


      • VeneilyNoviisi
        laitetaan kirjoitti:

        No kyllähän siihen knaapiin nyt tietysti lukko sidotaan päällimmäiseksi. Kysymyksistä päätellen sanoisin, että nyt olis sulla korkea aika perehtyä vähän perusasioihin, jos et edes knaapisolmua osaa etkä tiedä miten vene kiinnitetään. Hanki vaikka jotain kirjallisuutta tai mene kurssille.

        Ei se mikään solmu ole. Jos kiedotaan ja laitetaan lopuksi edellisen alta, niin se ei ole solmu. Nyt kannattaa siellä paneutua perusasioihin. Jos googlella tulee vain pari osumaa ("knaapisolmu"), sellaista ei ole olemassakaan. Kaikenlaisia idiootteja...


      • 16+9=?
        VeneilyNoviisi kirjoitti:

        Sitä olen vähän ihmetellyt, että mihin perustuu se, että knaapiin voi luottaa kuin Suomen Keskustaan? Ihme taikakapula tuo knaapi, kun ei edes varsinaista solmua tarvi tehdä...siihen vaan kiedotaan pari kertaa ja jätetään vene turvallisin mielin meren armoille.

        Vanha totuus on, että kepu ("Keskusta") pettää aina. Se siitä knaapin luotettavuudesta...


      • 1762hjsak
        laitetaan kirjoitti:

        No kyllähän siihen knaapiin nyt tietysti lukko sidotaan päällimmäiseksi. Kysymyksistä päätellen sanoisin, että nyt olis sulla korkea aika perehtyä vähän perusasioihin, jos et edes knaapisolmua osaa etkä tiedä miten vene kiinnitetään. Hanki vaikka jotain kirjallisuutta tai mene kurssille.

        Jos knaappi on riitävän iso (=sopiva) köydelle, niin mitään 'lukkoa' ei tarvitse tehdä.


      • 25
        VeneilyNoviisi kirjoitti:

        Ei se mikään solmu ole. Jos kiedotaan ja laitetaan lopuksi edellisen alta, niin se ei ole solmu. Nyt kannattaa siellä paneutua perusasioihin. Jos googlella tulee vain pari osumaa ("knaapisolmu"), sellaista ei ole olemassakaan. Kaikenlaisia idiootteja...

        Pari kasia kierrät ja sen jälkeen ulkosorkka sakaraan. Ei varmana aukea. Sama vaikka olis pyykkinarua. Jos oikein hifin haluat, kieräse toiseen sakaraan toinen ulkosorkka perään.


    • vähän yliampuvalta

      tuo viisi köyttä. Aisan päähän kiinni yhdellä tai kahdella (yksi riittää, jos kiinnityspiste veneessä on vain vähän matkaa aisan päästä laituriin päin tai vene aisaa lyhyempi), laituriin riittää luultavasti yksi.

    • katselemaan
    • vaan kiinni

      ja se on jämpti

    • outopossu

      Ennen aikaan merillä oli purjealuksia, pahassa merenkäynnissä jää oli pelottava asia. Kun oot irroitellu hyvin jäätyneitä hokkarinsolmuja niin varmaan ymmärrät miksi merenkävijät tekivät eri solmuja tarpeen mukaan. Kannattaa opetella näitä juttuja ja viedä viestejä eteenpäin. Asiaan. Knaapissa on köysi ja se mihin köysi kiinnitetään. Kun umpijäätynyt köysi täytyy saada auki ennenkuin tuuli repii purjeet, niin ei aleta aukomaan köyttä, vaan poistetaan puutappi (se poliisin pampun näköinen) ja annetaan köysivyyhden pudota vapaana alas. Jos mietit että mitäs se oikeen meinaa, niin kattele vanhoja merimieselokuvia. Knaapissa tehdään ala,ylä ala, ylä ja sitten ala kääntäen ja ylä kääntäen, pitäis riittää mutta ota selvää oikeesta solmutavasta, etten mää vaan kerro väärin. Turvallisia purjehdushetkiä

    • Maritime1

      Opettele nyt ainakin oikeat solmut ja hoida köydet kuntoon! Löysin loistavan saitin 'Knots Gallery' jossa animaation keinoin näytetään miten mikäkin solmu tehdään! Ainakin oma poikani oppi nopeasti ja samalla kävi mielessä että voisi olla hyvä muistutus monelle veneilijällekin miten ne solmut nyt oikein menikään.... Löytyy tuosta;

      http://bluebrook.wordpress.com/2009/12/28/sorminapparyytta-ja-koysileikkeja/

      Kokeilkaas ja muuten yksi vinkki lisää: peskää kalliimmat köydet koneessa, lisää melkoisesti niiden käyttöikää. Ja pesukoneenkin, jos ottaa lukot etc. pois ennen koneeseen laittoa...

      • MarineroX

        Kivaa näpertelyä joulun välipäiville kun ottaa pätkän köyttä ja sopivan kepin olkkariin ja alkaa treenaamaan noita solmuja. Ainakin mainoskatkojen aika tulee hyötykäyttöön. Hyvää kertaamista myös meille jo kaiken osaaville seiloreille!


      • 21
        MarineroX kirjoitti:

        Kivaa näpertelyä joulun välipäiville kun ottaa pätkän köyttä ja sopivan kepin olkkariin ja alkaa treenaamaan noita solmuja. Ainakin mainoskatkojen aika tulee hyötykäyttöön. Hyvää kertaamista myös meille jo kaiken osaaville seiloreille!

        runkkaamista nuo solmutouhut. Tekisitte jotain hyödyllistä, opettelisitte vaikka kartanlukua!


      • Maritime1
        21 kirjoitti:

        runkkaamista nuo solmutouhut. Tekisitte jotain hyödyllistä, opettelisitte vaikka kartanlukua!

        ...varsingin nuo solmio hommelit! Ajattelin että noista solmuista on hyötyä enemmänkin, ihan noin yleissivistyksen kannaltakin ettei mene ihan pelkäksi kartanluvuksi...;)))))

        Tuolta: http://bluebrook.wordpress.com/2009/12/28/sorminapparyytta-ja-koysileikkeja/

        Kannattaa lukea tuo 'köysileikkejäkin' sillä silmällä...:)


      • 19+16
        Maritime1 kirjoitti:

        ...varsingin nuo solmio hommelit! Ajattelin että noista solmuista on hyötyä enemmänkin, ihan noin yleissivistyksen kannaltakin ettei mene ihan pelkäksi kartanluvuksi...;)))))

        Tuolta: http://bluebrook.wordpress.com/2009/12/28/sorminapparyytta-ja-koysileikkeja/

        Kannattaa lukea tuo 'köysileikkejäkin' sillä silmällä...:)

        Hei Maritime1,
        oletko huomannut tuolla linkkien postaamisella tänne olevan vaikutusta blogisi PageRank-arvolle?


      • 29
        21 kirjoitti:

        runkkaamista nuo solmutouhut. Tekisitte jotain hyödyllistä, opettelisitte vaikka kartanlukua!

        Ennenvanhaan ne, jotka eivät osanneet hevosta valjastaa, ostivat sen valmiiksi valjastettuna. Tuo ravattisolmujuttu menee aivan samalla tavalla. Ostaahäntä semmosen tampai-ravatin, niin ei tartte solmua osata. (stand-by, ulkomaan kielellä). Sen saa tavallisestakin ravatista kun pyytää myyjää tekemään solmun, eikä siten pura sitä. Tämä kyllä sopii vain niille, joilla on tarpeeksi pieni pää, että se mahtuu silmukasta. Tiedä sitten, mistä apua pyytäisi, jos hirttosolmun tarve tulisi mieleen.

        Pitäiskö sun mielestä paatin osto tehdä sillä ehdolla, että myyjä sitoo sen samaan kauppaan laituriin valmiiksi.


    • Joakim_

      Täältä löytyy ohjeet englanniksi: http://www.crba-livingston.com/documents/mooringguide.pdf

      Ko. tapauksessa kuvan 5. mukainen kiinnitys on OK, mutta perään tulee vielä toisesta nurkasta laituriin köysi. Tällöin voi myös jättää pois toisen springin (vihreä, se joka vetää laituria kohti).

      Köysiä ei saa laittaa liian kireällä, jotta vene pääsee vapaasti keinumaan aalloissa. Ei tietysti myöskään niin löysälle, että vene voi päästä naapurin paikalle tai osumaan laituriin. Eri köysillä on eri tehtävä. Springit pitävät veneen pituussuunnassa paikallaan ja ne kaksi punaista taas estävät veneen pääsyn liian kauaksi laiturista ja myöskin kääntymästä liikaa laituriin nähden. Springien paikka ei ole kovin oleellinen, mutta niiden pitää olla lähes veneen suuntaisia eli pitkiä. Perä- ja keulaköydet taas ovat kylkikiinnityksessä mahdollisimman kohtisuorassa veneeseen nähden.

      Samassa ohjeessa on esitetty yksi luetettava tapa kiinnittää köysi lenkillä tai ilman knaapiin.

    • -Mika-

      Eräs asia jaksaa hämmästyttää laiturikiinnityksissä.

      Kun niin monet jättää veneiden köydet pirun löysälle. Esim: Noin 9 metrinen purjevene, perä kiinni poijuun ja keula laituriin. Keula jätetään puolentoista metrin päähän laiturista, mutta köydet niin löysälle, että lapsikin jaksaa vetää sen veneen kiinni laituriin. Sillä reilusti vinossa olevalla toisella keulaköydellä!
      Onko taustalla joku alitajuinen ajatus siitä, että kun se keula on puolentoista metrin päässä tyynellä kelillä, niin se ei voisi mitenkään kovassa tuulessa osua laituriin?

      Ja sitten kelin kovetessa se samainen vene hakkaa laituriin ja nojaa löysin köysin naapuriveneeseen... Erityisesti tämä ärsyttää silloin, kun kyseinen "löysä" vene on pienehkö moottorivene ja sillä on poijussa vaan yksi köysi. Ja sen oin kiinni toisessa takaqkulmassa. Tällaista vastaan ei mitenkään voi edes suojautua, vaikka olisi koko kylki fendareita täynnä. Se moottoriveneen kulma työntää ne fendarit sivuun ja hakkaa mun kyljen ruvelle.

      Itse laitan veneen samaan laituriin siten, että keula on alle 50 sentin päässä laiturista (ei tarvii kiskoa köysistä veneestä poistuessa/veneeseeen noustessa) ja takaköydet niin kireällä, että poijut on upoksissa. Koskaan ei ole keula osunut kovassakaan kelissä laituriin, vene pysyy omalla paikallaan ja veneseen nouseminen on helppoa, samoin kun sieltä poistuminen. Lähtiessä sitten löysään takaköydet ensin, että keulaköydet olisi helpommin irrotettavissa.

      Tällä kiinnitystavalla vene pysyy kaikissa keleissä paikallaan, siihen on helppoa nousta ja siitä on helppoa poistua. Ja naapureille ei aiheuteta mitään haittaa, koska mun vene pysyy omalla paikallaan.

      • -Mika-

        ...siis lähtiessä merelle, löysään peräköydet ensin niin, että keulaköysissä ei ole kovaa vetoa ja ne on helppo irrottaa.


      • again...

        Täytyypä jälleen kerran olla samaa mieltä Mikan kanssa. Poiju antaa joka tapauksessa periksi sen, mitä pinnankorkeuden vaihtelut ja aallokko vaatii, ei tarvitse peräköyttä sen takia löysälle jättää. Kannattaahan poijuköysi vetää kireälle jo senkin takia, että vedessä roikkuva köysi kerää hirmuisen määrän ajelehtivaa törkyä luonnonsatamissakin, saati kaupunkien rannoilla.


      • 18

        Poijuköysi kannattaa kiristää kunnolla. Näin muuten kerran eräässä moottoriveneessä näppärän ratkaisun. Kundi oli teettänyt haarautuvan köyden, sellaisen Y:n. Y:n jalka poijun päässä ja haarat veneen takakulmiin. Kuulemma juuri siksi, että leveähköä venettä olisi muuten ollut hankala saada pysymään "ruudussa", kun knaapit oli takakulmissa.


      • -Mika-
        18 kirjoitti:

        Poijuköysi kannattaa kiristää kunnolla. Näin muuten kerran eräässä moottoriveneessä näppärän ratkaisun. Kundi oli teettänyt haarautuvan köyden, sellaisen Y:n. Y:n jalka poijun päässä ja haarat veneen takakulmiin. Kuulemma juuri siksi, että leveähköä venettä olisi muuten ollut hankala saada pysymään "ruudussa", kun knaapit oli takakulmissa.

        Pari vuotta sitten tuli mulle H:gin ulkoiluvirastolta puhelu, jossa valitettiin, että mun vene on kahdessa poijussa kiinni.Niin ei kuulemma saanut olla! No vasta pari vuosikymmentä se oli ollut aina niin. Samoin naapuriveneet. Mutta tuon puhelun jälkeen jouduin jättämään oman veneeni yhden peräpoijun varaan.

        Silloin tein tuon saman jutun. Mun peräpoijuköysi on sellanen, että se on juurikin kuvailemasi kaltainen "kukonjalka". Mutta tehty ihan vaan yhdestä köydestä yhdellä siansorkka-solmulla.
        Siis siten, että poijusta lähtee köysi, tulee toiseen takaknaapiin, menee siitä toiseen takaknaapiin ja (takastaagin ulkopuolelta) palaa takaisin siihen alkuperäiseen köyteen noin 2 metrin päähän veneen perästä. Ja ainoana solmuna paalukiinnityksestä tuttu siansorkka. Ja pysyy!

        Samaa olen joskus soveltanut vierassatamissakin, tarpeen niin vaatiessa. Vene ensin kiinni niin, että keula on metrin laiturista. Peräköysi sillon vaan toiseen nurkkaan niin kireälle kun saa. SItten sen peräköyden "vapaa pää" siansorkalla kiinni siihen peräköyteen niin kauas, kun uskaltaa kurottaa (tietysti takastaagin ulkopuolelta). Sitten löysäystä peräköyteen, keula kiinni puolen metrin päähän laiturista ja tasasesti molemmista peräköysistä sisään niin paljon kun jaksaa vetää....

        Kuullostaa hankalammalta kun onkaan. Kunnollinen kiinnittyminen kun on kuitenkin ihan mukavuden ja mielenrauhan kannalta sellanen asia, että mielummin minuutti liikaa siihen, kun puoli tuntia häslinkiin lähtiessä tai kiinnityksen pettäessä...


      • -Mika-
        again... kirjoitti:

        Täytyypä jälleen kerran olla samaa mieltä Mikan kanssa. Poiju antaa joka tapauksessa periksi sen, mitä pinnankorkeuden vaihtelut ja aallokko vaatii, ei tarvitse peräköyttä sen takia löysälle jättää. Kannattaahan poijuköysi vetää kireälle jo senkin takia, että vedessä roikkuva köysi kerää hirmuisen määrän ajelehtivaa törkyä luonnonsatamissakin, saati kaupunkien rannoilla.

        On mukavaa havaita, että joku muukin ajattelee joistain veneilyyn liittyvistä asioista samoin. Nämä tämmöiset asiat kun on usein niitä, joissa jokaisella on oma tapa ja osa niistä tavoista on vaan opittu funtsimatta yhtään sen tarkoitusta tai toimivuutta.
        Kun kyseenalaistaa jotain, saa vaan ylenkatsetta ja kommentteja tyyliin "näin on aina tehty, näin on hyvä"....
        Mutta kannattaa kysenalaistaa, funtsia tehtävien asioiden tarkoitusta. Ja käyttää omaa järkeä.
        Hyvä että järjenkäyttäjiä löytyy. ;-)


      • Ikäseilori

        kiinnitystapa sopii sinun veneelle ja sinun satamapaikalle. Se ei suinkaan ole ainoa oikea tapa eikä sovi suinkaan kaikille veneille ja paikoille.


      • Taisin nähdä sinun jossain kommentoivan Merisataman systeemiä, olit hämmästynyt, kun kaupunki oli kieltänyt kahteen poijuun kiinnittämisen. Muistanko oikein? Minua vähän hämmästytti sinun hämmästyksesi, kun ylipäätään käsittääkseni pidetään normaalina sitä, että jokainen vene on vain yhdessä poijussa. Poikkeuksena vain sellaiset paikat, joissa poijut ovat liian lähellä, jopa ehkä veneen kyljellä. Mutta muistan nähneeni jossain (luulen, että kyseessä oli se Ruoholahdessa, HTC:n/Kaapelitehtaan kulmassa oleva uudehko allas) kaupungin paikoilla poijut aseteltuina niin, että se näytti jopa kannustavan "kaksoispoijukiinnitykseen". Tarkoitan sitä, että kiinnityslenkit laiturissa olivat aina suoraan poijujen kohdalla, kun tavallisestihan ne ovat lomittain (laiturilenkki - poiju - laiturilenkki - poiju...) eli kohtisuorassa laituriin olevan veneen keula osuu suurinpiirtein lenkkien puoliväliin. Ihmettelin silloin tuota katsellessani, että onko kuviteltu veneiden keulat kiinnitettävän vain yhdellä köydellä, muttei tullut mieleeni, että järjestely sopisi hyvin "neliköysikiinnitykseen" (perä kahteen poijuun).


      • -Mika-
        Ikäseilori kirjoitti:

        kiinnitystapa sopii sinun veneelle ja sinun satamapaikalle. Se ei suinkaan ole ainoa oikea tapa eikä sovi suinkaan kaikille veneille ja paikoille.

        ..eikä sen oikeampi kuin muutkaan. Onpahan vaan vuosien saatossa tuollaiseksi tuo minun tapani hioutunut. Aiemmin kun mulla oli keula myös kauempana (noin metrin, puolitoista) laiturista, niin silloin mulla oli kolme keulaköyttä: Se keskimmäinen oli löysemmällä ja ainoastaan veneen laituriinpäin vetämistä varten. Pidin silloinkin peräköyden/köydet niin kireällä, että siitä viistosta keulaköydestä ei vaan voinut (ainakaan veneestä käsin) vetää keulaa niin lähelle laituria, että olisi päässyt hyppäämään veneeseen/veneestä.

        Ja silti edelleen ihmettelen sitä logiikkaa, että jätetään vene kauas laiturista ja kuitenkin köydet hyvin löysälle. Ja lopputuloksia tuosta kiinnittymistavasta näkee pitkin kesää ja varsinkin syksyisin. Laiturista lentelee sälöjä kun veneet hakkaa vasten sitä. Ja onhan niitä uponnutkin tuon vuoksi, kun se veneen runko on antanut periksi. Useammaman kerran olen käynyt kiristämässä naapuriveneiden peräköysiä, kun veneelläni käydessä olen huomannut niiden löysästi kiinnitettyjen hakkaavan laituria muutaman sekunnin välein. Jqa pahimmillaan se löysä vene on joku busteri, joka on vaan toisesta takakulmastaan kiinni poijussa ja lähes poikittain, ja hakkaa takakulmallaan naapuriveneen kylkeen reikää....


      • -Mika-
        Perhepurjehtija kirjoitti:

        Taisin nähdä sinun jossain kommentoivan Merisataman systeemiä, olit hämmästynyt, kun kaupunki oli kieltänyt kahteen poijuun kiinnittämisen. Muistanko oikein? Minua vähän hämmästytti sinun hämmästyksesi, kun ylipäätään käsittääkseni pidetään normaalina sitä, että jokainen vene on vain yhdessä poijussa. Poikkeuksena vain sellaiset paikat, joissa poijut ovat liian lähellä, jopa ehkä veneen kyljellä. Mutta muistan nähneeni jossain (luulen, että kyseessä oli se Ruoholahdessa, HTC:n/Kaapelitehtaan kulmassa oleva uudehko allas) kaupungin paikoilla poijut aseteltuina niin, että se näytti jopa kannustavan "kaksoispoijukiinnitykseen". Tarkoitan sitä, että kiinnityslenkit laiturissa olivat aina suoraan poijujen kohdalla, kun tavallisestihan ne ovat lomittain (laiturilenkki - poiju - laiturilenkki - poiju...) eli kohtisuorassa laituriin olevan veneen keula osuu suurinpiirtein lenkkien puoliväliin. Ihmettelin silloin tuota katsellessani, että onko kuviteltu veneiden keulat kiinnitettävän vain yhdellä köydellä, muttei tullut mieleeni, että järjestely sopisi hyvin "neliköysikiinnitykseen" (perä kahteen poijuun).

        Näinpä ihmettelin.
        Siinä on taustana ihan vaan se, että vuosikymmen sitten oli tuossa merisataman laiturissa kaikki (tai ainakin lähes kaikki) veneet kahdessa poijussa kiinni. Ja poijujen sijoittelukin tuki sellaista kiinnittäytymistapaa. Sillloin oli myös lähes kaikki veneet yhtä kireillä köysillä kiinni, koska et voinut juuri naapurivenettä tiukemmin omaasi kiinnittää, tai samalla löysäsit sen naapuriveneen poijuköyttä. Käyttö vastasi siis paalukiinnitystä, paalujen tilalla vaan oli poijut.
        Kun siirryin yhden poijun käyttöön, oli mulla alkuun siinä kaksi köyttä kiinni. Myöhemmin sitten sekin muuttui tuollaiseksi "kukonjalka" kiinnitykseski, yksi köysi poijussa, mutta molemmissa veneen takakulmissa.


      • Finnoo
        -Mika- kirjoitti:

        Näinpä ihmettelin.
        Siinä on taustana ihan vaan se, että vuosikymmen sitten oli tuossa merisataman laiturissa kaikki (tai ainakin lähes kaikki) veneet kahdessa poijussa kiinni. Ja poijujen sijoittelukin tuki sellaista kiinnittäytymistapaa. Sillloin oli myös lähes kaikki veneet yhtä kireillä köysillä kiinni, koska et voinut juuri naapurivenettä tiukemmin omaasi kiinnittää, tai samalla löysäsit sen naapuriveneen poijuköyttä. Käyttö vastasi siis paalukiinnitystä, paalujen tilalla vaan oli poijut.
        Kun siirryin yhden poijun käyttöön, oli mulla alkuun siinä kaksi köyttä kiinni. Myöhemmin sitten sekin muuttui tuollaiseksi "kukonjalka" kiinnitykseski, yksi köysi poijussa, mutta molemmissa veneen takakulmissa.

        Suomenojalla on sääntöjen mukaan vene kiinnitettävä kahteen peräpoijuun.


      • -Mika-
        Finnoo kirjoitti:

        Suomenojalla on sääntöjen mukaan vene kiinnitettävä kahteen peräpoijuun.

        Se on kuitenkin mielestäni niin, että kahteen poijuun kiinnittämisen edut on haittoja suuremmat. Mielelläni edelleen kiinnittyisin merisatamassakin kahteen, mutta kun ei saa enää...


      • Finnoo
        -Mika- kirjoitti:

        Se on kuitenkin mielestäni niin, että kahteen poijuun kiinnittämisen edut on haittoja suuremmat. Mielelläni edelleen kiinnittyisin merisatamassakin kahteen, mutta kun ei saa enää...

        Lyhyemmille päivämatkoille lähtiessä vedän suojan puolen poijuköyden laituriin kiinni. Näin ei tarvitse lähtiessä ja takaisin tullessa temppuilla kahteen poijuun kiinnittymisen kanssa. Etenkin yksin liikkuessa ja sivutuulella helpottaa. Kunnon myrskysäällä vene pysyy hyvin paikoillaan, kun vetää poijuköydet ristiin veneen peräkulmiin ja kiristää oikein kunnolla, niin että poijut on veden alla.


      • 16
        -Mika- kirjoitti:

        Se on kuitenkin mielestäni niin, että kahteen poijuun kiinnittämisen edut on haittoja suuremmat. Mielelläni edelleen kiinnittyisin merisatamassakin kahteen, mutta kun ei saa enää...

        löytää kovinkaan suuria etuja kahteen poijuun kiinnittymisestä, jos ne poijut on normaalitapaan about veneenmitan perän takana. Tuntuis kiinnittyminen käyvän aivan turhan hankalaksi, ellei ole niin paljon porukkaa veneessä, että kummallekin peräköydelle olisi oma hoitelija. Siis vähintään 3 henkeä, mieluummin 3 kippari.


      • Purjehtiva nainen
        -Mika- kirjoitti:

        Se on kuitenkin mielestäni niin, että kahteen poijuun kiinnittämisen edut on haittoja suuremmat. Mielelläni edelleen kiinnittyisin merisatamassakin kahteen, mutta kun ei saa enää...

        Minustakin kahteen poijuun kiinnitys on hyvä. Näin on jo vuosikaudet tehty myös Syväraumanlahdella ja hyvin toimii meillä ja muillakin, jotka venettään täällä pitävät.


    • 324afasfsadf

      Jaa-a, mahtaako kukaan antaa kiinnityslainaa venettä vastaan. Jos on tilanne päässyt lipsahtamaan noin heikolle kannattaa harkita paatin myymistä, kiinnityksistä ei ole kovin pitkää matkaa konkurssiiin.

    • fisustusintoilja

      ..eieieeie en varmaa ala tekee mitä upisolmuja..10o kg kippoon teen IHAN aidot meri ja muute solmuta ja se on salette..enskertaliene skönelle soutamaa. ja tottak smetskaamaan..stadiss tietysti..jauho...

    • Ei tänne

      Tää on VANHA viestiketju!

    • clean hitch ok

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      301
      7594
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      5949
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      165
      3525
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1967
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      191
      1871
    6. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      19
      1578
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1509
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1474
    9. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1421
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

      Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      64
      1394
    Aihe