Fjord 21 Weekender kokemuksia

Fjordisti

Onko kokemuksia ko. veneestä? Ajattelin vaihtaa venettä isompaan ja alkoi tuollainen kiinnostaa. Nykyinen vene, kun on Fjordwing ja pelkkää hyvää sanottavaa Fjordista.

Tuossa ainakin yksi hyvännäköinen yksilö nettiveneestä. Ruotsissakin noita näyttää olevan aika paljon parempi valikoima kaupan, että miksen voisi sieltäkin hakea.

http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=331907&status=F&sid_make=77&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@sid_make=77

64

11829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joorti650

      Terve,

      Ei ole kokemuksia juuri tuosta versiosta mutta meillä oli Fjord 650 SE yli 10 vuotta. Runkohan on sama noissa kuten myös Fjord 21:ssa jne. Pakko sanoa että paras vene mitä on koskaan ollut monessa mielessä. Yki ominaisuus on ylitse muiden: merikelpoisuus. Syvä V-pohja ja RASKAS erittäin tukeva rakenne ei ole omiaan kovaan huippunopeuteen, polttoainetalouteen eikä liukuunlähtööön, mutta yksikään toinen alle seitsenmetrinen ei pärjää merenkäynnissä tälle. Kulku oli aina nautittavan pehmeää eikä nykyveneille tyypillistä pauketta kuununut koskaan allokossa ajettaessa. Trimmejä saa käyttää suht paljon, varmasti jopa enemmän Weekend-mallissa jossa korkeampi rakenne.

      Tuo weekend-malli ei omaa silmää hirveän paljon miellytä mutta veneenä se on erittäin pätevä. Herää kysymys miksi ei enää rakenneta tällaisia? Yksi syy voi olla raaka-aineiden hinta, sitä kun on näissä veneissä käytetty säästämättä. Olkonäön puolesta voi kuitenkin kiittää ettei se näytä kylpyammeelta kuten uudet.

      Hyvänä ominaisuutena voi myös pitää leveitä kävelylaitoja sekä läpeensä vankkoja rakenteita. En ole kuullut muuta kuin ylistystä omistajilta. Ruotsalaisella Fjord-foorumilla arvostetaan näitä (kuinka ollakkaan..).

      • kauttarantain

        Eräs saaristomerellä vaikuttava taksiveneiljä ajoi pidemmän matkan mun tyypillisesti paukkuvaa nykyvenettä (Yamarin) iltapäivän pikku merituulessa, ja ihmetteli että onpa pehmeä ajettava. Kaverilla oli dieselöity Fjord 21 Weekender. Noh, ehkä kommentti pätee pikku allokkoon, voihan olla että isommissa hypyissä massa on avuksi. Mutta ei kallistava, ylhäällä oleva massa.

        Eikö muuten Vator 22 pärjäisi Fjor 21:lle mitenkään aallokossa? Ribejä sun muita en viitti edes mainita, tai jenkien deep-V avomerikalastusveneitä kuten Yellowfin tai Regulator.

        Mikähän muu on tuossa nettiveneen ilmoituksessa tuplasti väärin kuin pa-kulutus?


      • Jaatsi
        kauttarantain kirjoitti:

        Eräs saaristomerellä vaikuttava taksiveneiljä ajoi pidemmän matkan mun tyypillisesti paukkuvaa nykyvenettä (Yamarin) iltapäivän pikku merituulessa, ja ihmetteli että onpa pehmeä ajettava. Kaverilla oli dieselöity Fjord 21 Weekender. Noh, ehkä kommentti pätee pikku allokkoon, voihan olla että isommissa hypyissä massa on avuksi. Mutta ei kallistava, ylhäällä oleva massa.

        Eikö muuten Vator 22 pärjäisi Fjor 21:lle mitenkään aallokossa? Ribejä sun muita en viitti edes mainita, tai jenkien deep-V avomerikalastusveneitä kuten Yellowfin tai Regulator.

        Mikähän muu on tuossa nettiveneen ilmoituksessa tuplasti väärin kuin pa-kulutus?

        Löytyyhän noita joitain meriominaisuuksiltaan Fjord 21:n kanssa kilpailukykyisiä alle seitsemän metrisiä veneitä, mutta kyllä tuo Fjordin 21 on myös tyylikäs, laadukas ja hyvä kulkuominaisuuksiltaan. Ehdoton laatuvene. Ei tuossa painopiste nyt suhteellisesti niin ylhäällä ole. Pirun hyvät tilat tuon kokoiseksi.

        Tuosta koneesta en tiedä, mutta väittäisin, että nuo kulutuslukemat ovat 200 hv bensakoneella ihan saavutettavissa reilun 20 solmun nopeudella veneessä, jonka huiput ovat reilusti yli 30 solmun. Itselläni on myös bensakone, saman verran heppoja ja nopeusalueet muutaman solmun alemmat ja kyllä se vaan aika tarkalleen noilla kulutuslukemilla pyörii.


      • drhdfhd
        kauttarantain kirjoitti:

        Eräs saaristomerellä vaikuttava taksiveneiljä ajoi pidemmän matkan mun tyypillisesti paukkuvaa nykyvenettä (Yamarin) iltapäivän pikku merituulessa, ja ihmetteli että onpa pehmeä ajettava. Kaverilla oli dieselöity Fjord 21 Weekender. Noh, ehkä kommentti pätee pikku allokkoon, voihan olla että isommissa hypyissä massa on avuksi. Mutta ei kallistava, ylhäällä oleva massa.

        Eikö muuten Vator 22 pärjäisi Fjor 21:lle mitenkään aallokossa? Ribejä sun muita en viitti edes mainita, tai jenkien deep-V avomerikalastusveneitä kuten Yellowfin tai Regulator.

        Mikähän muu on tuossa nettiveneen ilmoituksessa tuplasti väärin kuin pa-kulutus?

        "Eräs saaristomerellä vaikuttava taksiveneiljä ajoi pidemmän matkan mun tyypillisesti paukkuvaa nykyvenettä (Yamarin) iltapäivän pikku merituulessa, ja ihmetteli että onpa pehmeä ajettava."

        Tyypillisen kohtelias saaristolainen

        "Eikö muuten Vator 22 pärjäisi Fjor 21:lle mitenkään aallokossa? Ribejä sun muita en viitti edes mainita, tai jenkien deep-V avomerikalastusveneitä kuten Yellowfin tai Regulator."

        Vator 22 pärjää varmasti. Se vaan on erittäin harvinainen vene ja vähän erityyppinen. Osasit muuten luetella monta venetyyppiä, Hyvä sulle. Kuvitteletko että alkuperäinen kysyjä harkitsisi 6,5m RIBiä Fjordin korvaajaksi perheen retkiveneenä? Mikset maininnut pieniä sukellusveneitä, niillä kun pääsee aallokossa kuin aallokossa!

        Polttoaineenkulutuksen suhteen olet vakmasti oikeassa. Fjordi on raskaskulkuinen ja painaa reilusti yli 2t. Tuolla koneella ei pääse 35kn eikä keskikulutus ole luvattua luokkaa. Kulutukset on helppo kusettaa kun niitä ei saa helposti mitattua koeajossa jne. Ei ole muten ensimmäinen ilmoitus jossa kulutus on vedetty hihasta.


      • Fjordisti
        drhdfhd kirjoitti:

        "Eräs saaristomerellä vaikuttava taksiveneiljä ajoi pidemmän matkan mun tyypillisesti paukkuvaa nykyvenettä (Yamarin) iltapäivän pikku merituulessa, ja ihmetteli että onpa pehmeä ajettava."

        Tyypillisen kohtelias saaristolainen

        "Eikö muuten Vator 22 pärjäisi Fjor 21:lle mitenkään aallokossa? Ribejä sun muita en viitti edes mainita, tai jenkien deep-V avomerikalastusveneitä kuten Yellowfin tai Regulator."

        Vator 22 pärjää varmasti. Se vaan on erittäin harvinainen vene ja vähän erityyppinen. Osasit muuten luetella monta venetyyppiä, Hyvä sulle. Kuvitteletko että alkuperäinen kysyjä harkitsisi 6,5m RIBiä Fjordin korvaajaksi perheen retkiveneenä? Mikset maininnut pieniä sukellusveneitä, niillä kun pääsee aallokossa kuin aallokossa!

        Polttoaineenkulutuksen suhteen olet vakmasti oikeassa. Fjordi on raskaskulkuinen ja painaa reilusti yli 2t. Tuolla koneella ei pääse 35kn eikä keskikulutus ole luvattua luokkaa. Kulutukset on helppo kusettaa kun niitä ei saa helposti mitattua koeajossa jne. Ei ole muten ensimmäinen ilmoitus jossa kulutus on vedetty hihasta.

        On kyllä päin honkia. Itsekin sen 15 vuotta veneillleennä näen. Ainakin 5l saa lyödä tuohon lisää. Oma Fjord 19ht, kun painaa koneen kanssa 1200kg ja 90hp suoraruisku 2t perässä, niin ainetta menee sellanen 13l/h 23kn marssivauhdilla.

        Enempi kiinnotaisikin diesel koneella oleva Fjord, mutta tuo ilmoituksessa oleva nyt vaan sattui olemaan ainakin päältä kaunis :)
        Ja juuri niinkuin tuossa aikaisemmassa viestissä, niin itsekin kyllä pystyn mainitsemaan hieman merikelpoisempia veneitä kuin Fjord 21.
        Mutta kun tuo nyt sattuisi mielyttämään silmää ja olemaan sopiva nuoren pariskunnan päivä-/viikonloppu reitkeilyyn saaristossa ja kokoluokassaan hyvä joskin jo vanha vene, mutta mitä omasta vm-72 Fjordista voin päätellä, niin ei se veneen kunto aina katso ikää. Varsinkin, kun itse vielä tykkään touhuta ja fiksailla veneen parissa.


      • kauttarantain
        drhdfhd kirjoitti:

        "Eräs saaristomerellä vaikuttava taksiveneiljä ajoi pidemmän matkan mun tyypillisesti paukkuvaa nykyvenettä (Yamarin) iltapäivän pikku merituulessa, ja ihmetteli että onpa pehmeä ajettava."

        Tyypillisen kohtelias saaristolainen

        "Eikö muuten Vator 22 pärjäisi Fjor 21:lle mitenkään aallokossa? Ribejä sun muita en viitti edes mainita, tai jenkien deep-V avomerikalastusveneitä kuten Yellowfin tai Regulator."

        Vator 22 pärjää varmasti. Se vaan on erittäin harvinainen vene ja vähän erityyppinen. Osasit muuten luetella monta venetyyppiä, Hyvä sulle. Kuvitteletko että alkuperäinen kysyjä harkitsisi 6,5m RIBiä Fjordin korvaajaksi perheen retkiveneenä? Mikset maininnut pieniä sukellusveneitä, niillä kun pääsee aallokossa kuin aallokossa!

        Polttoaineenkulutuksen suhteen olet vakmasti oikeassa. Fjordi on raskaskulkuinen ja painaa reilusti yli 2t. Tuolla koneella ei pääse 35kn eikä keskikulutus ole luvattua luokkaa. Kulutukset on helppo kusettaa kun niitä ei saa helposti mitattua koeajossa jne. Ei ole muten ensimmäinen ilmoitus jossa kulutus on vedetty hihasta.

        On jotkit vanhat veneet ihan hyviä joo, mutta ääretön suitsuttaminen jossa mennään p-puheen puolelle vaatii kommentointia.

        Syvät kansan rivit mittailee näitä kulutuksia varmaankin niin, että katsotaan kellosta milloin köydet irtoaa ja milloin taas kone sammutetaan, ajetaan joku osa ajosta matkavauhtia, ja jaetaan oletettu kuluttettu määrä ajotunneilla. Sitten tulos ilmoitetaan matkavauhdin kulutuksena.

        Jonkin verran palteita ja keskijyrkkä V-pohja tuossa Fjordissa on, yhdistettynä suureen leveys/pituus suhteeseen. Näinköhän käsi sydämellä se ei koskaan ole jysähtänyt aallokossa? Tätä ihmettä pitäisi kutsua nykyvenieden suunnittelijat ihmettelemään, täydellinen runko kehitettiin 60-luvun lopulla mutta sittemmin unohdettiin! Sivuvastaisessa mennään varmaan aika vinossa suuren tuulipinnan johdosta, jolloin aallot leikautuvat kuin vietsellä vai?

        On se veneissä kätevää kun aina vanhempi ja halvempi on ehdottomasti parempi.
        Etenkin nämä 50-luvun blokkiin ja tekniikkaan perustuvat kaasariruttelokoneet vievät commonrail dieseliä vähemmän.


      • Fjoordipoordi
        kauttarantain kirjoitti:

        Eräs saaristomerellä vaikuttava taksiveneiljä ajoi pidemmän matkan mun tyypillisesti paukkuvaa nykyvenettä (Yamarin) iltapäivän pikku merituulessa, ja ihmetteli että onpa pehmeä ajettava. Kaverilla oli dieselöity Fjord 21 Weekender. Noh, ehkä kommentti pätee pikku allokkoon, voihan olla että isommissa hypyissä massa on avuksi. Mutta ei kallistava, ylhäällä oleva massa.

        Eikö muuten Vator 22 pärjäisi Fjor 21:lle mitenkään aallokossa? Ribejä sun muita en viitti edes mainita, tai jenkien deep-V avomerikalastusveneitä kuten Yellowfin tai Regulator.

        Mikähän muu on tuossa nettiveneen ilmoituksessa tuplasti väärin kuin pa-kulutus?

        Vator 22 on vielä astetta järeämpi, ei kuitenkaan suurella erolla. Fjord 21 suunniteltiin aikanaan traileroitavaksi versioksi 24-jalkaisesta. Tässä on suuri ero Vatoriin, jota ei voi auton perässä vetää. Fjord 24 ja Vator 22 enemmänkin keskenään samaa kaliiberia.

        Kaikki mainitut aikansa huippuvehkeitä meriolosuhteisiin ja meri ei ole niistä ajoista muuttunut. Jos rehevöitymistä ei lasketa...


      • Anonyymi
        kauttarantain kirjoitti:

        Eräs saaristomerellä vaikuttava taksiveneiljä ajoi pidemmän matkan mun tyypillisesti paukkuvaa nykyvenettä (Yamarin) iltapäivän pikku merituulessa, ja ihmetteli että onpa pehmeä ajettava. Kaverilla oli dieselöity Fjord 21 Weekender. Noh, ehkä kommentti pätee pikku allokkoon, voihan olla että isommissa hypyissä massa on avuksi. Mutta ei kallistava, ylhäällä oleva massa.

        Eikö muuten Vator 22 pärjäisi Fjor 21:lle mitenkään aallokossa? Ribejä sun muita en viitti edes mainita, tai jenkien deep-V avomerikalastusveneitä kuten Yellowfin tai Regulator.

        Mikähän muu on tuossa nettiveneen ilmoituksessa tuplasti väärin kuin pa-kulutus?

        Ei sulla ole ikinä ollut yamarinia eikä kenelläkään ole suomessa 21 fjordia taksiveneenä. Miksi valehtelet internetissä?


    • Jaatsi

      240 hv moottorilla saivat huippunopeudeksi 36,2 solmua. Jutussa on hieman epämääräinen maininta, että "samalla venetyypillä, mutta erilaisella sisustusratkaisulla" ovat 170 hv moottorilla mitanneet huippunopeudeksi 30 solmua. Onko kyseessä sitten samalle rungolle tehdyistä DC, HT vai Holiday.

      Kulutukseksi täydellä kaasulla (4200 rpm) tuolla 240 hv moottorilla mitattiin 69 l/h ja 23 solmun matkanopeudella (3000 rpm) 30 l/h eli 1,3 l/mpk.

      Kipparin "kokemuksia veneestäni" -sarjassa Fjord 21 HT Volvo Penta AQ211-koneella kerrotaan kulkevan 35 solmua. Tuossa koneessa on kai tehoa 210 hv.

      • Merinallen kulutus (se HT) oli 1,2-1,4 l/mpk, matkanopeudella 25 s, satun tietämään kyseisen veneen varsin hyvin.

        Toinen huomioitava seikka on, että aloittajan linkittämä vene ei voi olla imoitettua vuosimallia. Siinä on yksivärinen runko, ja tuulilasin alta puuttuvat ikkunat, joten se on vm. 1975, tai vanhempi. Sinänsä hyvä asia, koska ensimmäisten ruskearaitaisten Fjordien laatu oli heikompi kuin vanhemmissa.


      • fqwffqwe

        Tuolle rungolle on tehty aika montaa eri kansiversiota. 21, HT, daycruiser, weekender, holiday, 650 SE...

        Kulutuksen suhteen ja moottoritarvetta laskiessa 21:aa ja holidayta ei voi verrata. Toinen painaa varmasti liki tonnin enemmän ja on metrin korkeampi.

        s


      • ......
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Merinallen kulutus (se HT) oli 1,2-1,4 l/mpk, matkanopeudella 25 s, satun tietämään kyseisen veneen varsin hyvin.

        Toinen huomioitava seikka on, että aloittajan linkittämä vene ei voi olla imoitettua vuosimallia. Siinä on yksivärinen runko, ja tuulilasin alta puuttuvat ikkunat, joten se on vm. 1975, tai vanhempi. Sinänsä hyvä asia, koska ensimmäisten ruskearaitaisten Fjordien laatu oli heikompi kuin vanhemmissa.

        Eikö sinusta tuo linkin vene näytä jälkikäteen maalatulta? VAikea uskoa, että 70-luvun vene olisi noin kiiltävässä kunnossa, vaikka olisi pidetty kuinka hyvin. Aurinko , talvet ja jo ikä eivät pidä noin nätissä kunnossa pintaa.


      • ..i..
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Merinallen kulutus (se HT) oli 1,2-1,4 l/mpk, matkanopeudella 25 s, satun tietämään kyseisen veneen varsin hyvin.

        Toinen huomioitava seikka on, että aloittajan linkittämä vene ei voi olla imoitettua vuosimallia. Siinä on yksivärinen runko, ja tuulilasin alta puuttuvat ikkunat, joten se on vm. 1975, tai vanhempi. Sinänsä hyvä asia, koska ensimmäisten ruskearaitaisten Fjordien laatu oli heikompi kuin vanhemmissa.

        "vene ei voi olla imoitettua vuosimallia. Siinä on yksivärinen runko, ja tuulilasin alta puuttuvat ikkunat, joten se on vm. 1975, tai vanhempi."

        Eikö vuosimalli 1971 sitten olekaan valmistettu ennen vuotta 1975? Korjaa jos olen väärässä.


      • ..i.. kirjoitti:

        "vene ei voi olla imoitettua vuosimallia. Siinä on yksivärinen runko, ja tuulilasin alta puuttuvat ikkunat, joten se on vm. 1975, tai vanhempi."

        Eikö vuosimalli 1971 sitten olekaan valmistettu ennen vuotta 1975? Korjaa jos olen väärässä.

        Vastasin kiireessä lounastaessani, ja muistin että ilmoituksessa olisi lukenut 1978. Kiitos oikaisusta.


      • fqwffqwe kirjoitti:

        Tuolle rungolle on tehty aika montaa eri kansiversiota. 21, HT, daycruiser, weekender, holiday, 650 SE...

        Kulutuksen suhteen ja moottoritarvetta laskiessa 21:aa ja holidayta ei voi verrata. Toinen painaa varmasti liki tonnin enemmän ja on metrin korkeampi.

        s

        Versioissa olet oikeassa, paitsi että DC ja 650 SE ovat sama asia, 650 on vain uudempi

        Holiday on aivan sama vene kuin Weekender, minikajuutta puuttuu ja ylärakenteet ovat aavistuksen matalammat. Mistä sait tuon tonnin painoeron, ja metrin korkeuseron?

        21 Weekender painaa n. 1800 kg, eli Holiday painaisi sitten yhtä paljon kuin Fjordling? Vai vertailitko 21 Holidayta 24 Weekenderiin?


      • zdgdgv
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Versioissa olet oikeassa, paitsi että DC ja 650 SE ovat sama asia, 650 on vain uudempi

        Holiday on aivan sama vene kuin Weekender, minikajuutta puuttuu ja ylärakenteet ovat aavistuksen matalammat. Mistä sait tuon tonnin painoeron, ja metrin korkeuseron?

        21 Weekender painaa n. 1800 kg, eli Holiday painaisi sitten yhtä paljon kuin Fjordling? Vai vertailitko 21 Holidayta 24 Weekenderiin?

        Vaikka vaikutat jotain näistä tietävän en jaksa asiaa pohtia sen enempää kanssasi kun vaikutat niin epämiellyttävältä tyypiltä. Ei millään pahalla.


      • hahahahah
        zdgdgv kirjoitti:

        Vaikka vaikutat jotain näistä tietävän en jaksa asiaa pohtia sen enempää kanssasi kun vaikutat niin epämiellyttävältä tyypiltä. Ei millään pahalla.

        tää oli kyllä päivän paras juttu =) vielä kun huomioi, että vedättäjä_lkv on ihan innokas ja aktiivinen kirjoittelija.


    • 22 hc

      kiinnostaisi diesel koneella. löytyy nv: stä myös. pohja kunnostettu viime keväänä totaalisesti ym. ym. paljon

    • tim

      Jokikoneella myytävänä 21 weekender,170hv. kellään kokemuksia kyseisestä moottori/veneyhdistelmästä. Mielipiteitä kyseisestä paketista?

      • Tuo moottori oli aikanaan varsin edistyksellinen, 16 venttiiliä, ja kaksi yläpuolista nokka-akselia. Pakosarjan vaihto voi tulla eteen varsin nopeasti, ellei sitä ole jo vaihdettu. Ja jakopäänhihna pitää vaihtaa heti, ellei sitä ole vaihdettu viimeisen 2-4 vuoden aikana.

        Itse vene näyttää myös hyvältä, joten ihan siedettävä hinta-/laatusuhde (ei toki välttämättä halpa).

        Pienellä vaivalla saat ominaisuuksiltaan erinomaisen veneen moneksi vuodeksi.


      • tim
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tuo moottori oli aikanaan varsin edistyksellinen, 16 venttiiliä, ja kaksi yläpuolista nokka-akselia. Pakosarjan vaihto voi tulla eteen varsin nopeasti, ellei sitä ole jo vaihdettu. Ja jakopäänhihna pitää vaihtaa heti, ellei sitä ole vaihdettu viimeisen 2-4 vuoden aikana.

        Itse vene näyttää myös hyvältä, joten ihan siedettävä hinta-/laatusuhde (ei toki välttämättä halpa).

        Pienellä vaivalla saat ominaisuuksiltaan erinomaisen veneen moneksi vuodeksi.

        koneesta löytyy kuitit
        jakopäänhihnan vaihto/impellerin vaihto 2005
        - kiristimne vaihto 2005
        - vetolaitteen täydellinen tarkastus
        kuinka usein jakopään hihna kannattaa vaihtaa/onko mitään tapaa todeta pakosarjojen kunto maallikon silmin ja onko kallis remontti?

        t.tietämätön sisäperäkoneista


      • tim kirjoitti:

        koneesta löytyy kuitit
        jakopäänhihnan vaihto/impellerin vaihto 2005
        - kiristimne vaihto 2005
        - vetolaitteen täydellinen tarkastus
        kuinka usein jakopään hihna kannattaa vaihtaa/onko mitään tapaa todeta pakosarjojen kunto maallikon silmin ja onko kallis remontti?

        t.tietämätön sisäperäkoneista

        On hyvä että moottoria on huollettu. Itse vaihtaisin jakopäänhihnan, vaikka ajotunteja on vähän, niin hihna hapertuu neljässä vuodessa. Samaten vesipumpun siipipyörä menee vaihtoon (kestää 10 minuuttia vaihtaa). Vetolaitteen suhteen olen hieman skeptinen, ellei sille ole tehty mitään vuoden 2005 jälkeen, niin vetinivelen paljekumi saattaa olla puhki, ja se maksaa sitten enemmän jos vetonivel on tuhoutunut. Molemmat palkeet ja vesiletku kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa ennen vesillelaskua. Muista myös irroittaa vetolaitteen öljytikku kun käyt katsomassa venettä, ja tarkistaa että öljyn seassa ei ole vettä.

        Pakosarjan kuntoa ei päällepäin näe, vaihtotyö on helppo, mutta uusi pakosarja maksaa n. 500-600 euroa (en tiedä päivän hintaa, kun olen ollut ammattimasiita venekorjauksista poissa viitisen vuotta).

        P.S. Voisin kyllä tarvittaessa hoitaa vetolaitteen palkeiden vaihdon mikäli veneen uusi kotisatama on pk-seudulla..


      • Eka Fjord hakusessa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        On hyvä että moottoria on huollettu. Itse vaihtaisin jakopäänhihnan, vaikka ajotunteja on vähän, niin hihna hapertuu neljässä vuodessa. Samaten vesipumpun siipipyörä menee vaihtoon (kestää 10 minuuttia vaihtaa). Vetolaitteen suhteen olen hieman skeptinen, ellei sille ole tehty mitään vuoden 2005 jälkeen, niin vetinivelen paljekumi saattaa olla puhki, ja se maksaa sitten enemmän jos vetonivel on tuhoutunut. Molemmat palkeet ja vesiletku kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa ennen vesillelaskua. Muista myös irroittaa vetolaitteen öljytikku kun käyt katsomassa venettä, ja tarkistaa että öljyn seassa ei ole vettä.

        Pakosarjan kuntoa ei päällepäin näe, vaihtotyö on helppo, mutta uusi pakosarja maksaa n. 500-600 euroa (en tiedä päivän hintaa, kun olen ollut ammattimasiita venekorjauksista poissa viitisen vuotta).

        P.S. Voisin kyllä tarvittaessa hoitaa vetolaitteen palkeiden vaihdon mikäli veneen uusi kotisatama on pk-seudulla..

        Nettiveneessä Fjord 650se Volvo Penta GL 5.0/Aquador center
        Komments


      • tim
        Eka Fjord hakusessa kirjoitti:

        Nettiveneessä Fjord 650se Volvo Penta GL 5.0/Aquador center
        Komments

        paljonkohan tuntikulutus marssivauhdilla, tuollaisella v8 on?


      • tim kirjoitti:

        paljonkohan tuntikulutus marssivauhdilla, tuollaisella v8 on?

        Noin 1,2-1,4 l/mpk, nopeus 23-25 solmua.


      • Fjord tiedonhaluinen
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Noin 1,2-1,4 l/mpk, nopeus 23-25 solmua.

        Mitä ero 650 Se ja 21 Weekenderissä netistä ei hirveästi sisäkuvia 650 löydy etenkin pentteri kiinnostaisi onko samanlainen kun Weekenderissä ja entä "pikkupunkka"?


      • Fjord tiedonhaluinen kirjoitti:

        Mitä ero 650 Se ja 21 Weekenderissä netistä ei hirveästi sisäkuvia 650 löydy etenkin pentteri kiinnostaisi onko samanlainen kun Weekenderissä ja entä "pikkupunkka"?

        650 SE on sama vene kuin 21 DC. Eli ei ole pentteriä, vessaa tai pistopunkkaa. Sama runko, erilainen kaikilta muilta osin.

        Weekender on erinomaisen asuttava vene, jopa perhekäyttöön. DC/SE on päiväretkeilyyn, ja satunnaiseen yöpymiseen soveltuva vene.


      • Tim
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        650 SE on sama vene kuin 21 DC. Eli ei ole pentteriä, vessaa tai pistopunkkaa. Sama runko, erilainen kaikilta muilta osin.

        Weekender on erinomaisen asuttava vene, jopa perhekäyttöön. DC/SE on päiväretkeilyyn, ja satunnaiseen yöpymiseen soveltuva vene.

        Riittääkö 170hv parin hengen kuormalla 21 weekenderiin.?


      • weijncf
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        650 SE on sama vene kuin 21 DC. Eli ei ole pentteriä, vessaa tai pistopunkkaa. Sama runko, erilainen kaikilta muilta osin.

        Weekender on erinomaisen asuttava vene, jopa perhekäyttöön. DC/SE on päiväretkeilyyn, ja satunnaiseen yöpymiseen soveltuva vene.

        21 DC on vanhempi malliltaan. 650 SE:ssä on kolmijakoinen lasinen tuulilasi kun taas 21 DCssä on (kai?) muovinen taivutettu yhtenäinen lasi. Tilaratkaisuiltaan lähes identtiset. Keulakannen kaiteet ja väritys vaihtelee 21 DC versioissa.

        Mahtava kulkija merenkäynnissä. Nykyveneissä on kiinnitetty enemmän huomiota perän kantavuuteen eikä niissä ole yleensä yhtä jyrkkää v-pohjaa kuin näissä. Fjordi on kokoisekseen ja painoisekseen hieman kiikkerä mutta ajossa se on erinomainen, lukuunottamatta teräviä etukulmia jotka saattavat leikata sivuaallokossa jos ei trimmeillä pelaa. Mikään vauhtihirmu fjordi ei ole, parhaimmillaan siinä 25 solmun paikkeilla, mutta kenellä on kiire?

        SEssä nukkuu hyvin kaksi aikuista kajuutassa jos on wallas. Pressun alla ei mielellään nuku. Weekender on yöpymismatkailijan valinta joka ei ulkonäöstä pittaa.

        Jos olisi käyttöä ostaisin taas SEn.


      • Tim kirjoitti:

        Riittääkö 170hv parin hengen kuormalla 21 weekenderiin.?

        Jos veneessä on alkuperäinen AQ 170 moottori (B 30, suora kutonen), niin on moottorivaihdon aika. Jo uutena ko. moottorille oli tyypillistä kuluttaa kansipahveja liukuhihnalla. Eikä B 18 moottorille helposti tehtävä "uusiminen" käyttämällä B 20 autonlohkoa ole mahdollista (B 30 lohkoja ei ole autopurkaamoissa saatavilla, ja peruskorjaus vaatii aina ylikokomännät).

        Mikäli veneessä on AQ 171 moottori, niin oikea teho on 168 hv, ja riittää mainiosti. Jos tarkkoja ollaan, niin AQ 151 riittää sekin (146 hv).


      • Tim
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Jos veneessä on alkuperäinen AQ 170 moottori (B 30, suora kutonen), niin on moottorivaihdon aika. Jo uutena ko. moottorille oli tyypillistä kuluttaa kansipahveja liukuhihnalla. Eikä B 18 moottorille helposti tehtävä "uusiminen" käyttämällä B 20 autonlohkoa ole mahdollista (B 30 lohkoja ei ole autopurkaamoissa saatavilla, ja peruskorjaus vaatii aina ylikokomännät).

        Mikäli veneessä on AQ 171 moottori, niin oikea teho on 168 hv, ja riittää mainiosti. Jos tarkkoja ollaan, niin AQ 151 riittää sekin (146 hv).

        VovoPenta AQ 171 oli oike tyyppi, katsoin vain myynti ilmoituksesta tehot 170Hv


      • Marinoman
        weijncf kirjoitti:

        21 DC on vanhempi malliltaan. 650 SE:ssä on kolmijakoinen lasinen tuulilasi kun taas 21 DCssä on (kai?) muovinen taivutettu yhtenäinen lasi. Tilaratkaisuiltaan lähes identtiset. Keulakannen kaiteet ja väritys vaihtelee 21 DC versioissa.

        Mahtava kulkija merenkäynnissä. Nykyveneissä on kiinnitetty enemmän huomiota perän kantavuuteen eikä niissä ole yleensä yhtä jyrkkää v-pohjaa kuin näissä. Fjordi on kokoisekseen ja painoisekseen hieman kiikkerä mutta ajossa se on erinomainen, lukuunottamatta teräviä etukulmia jotka saattavat leikata sivuaallokossa jos ei trimmeillä pelaa. Mikään vauhtihirmu fjordi ei ole, parhaimmillaan siinä 25 solmun paikkeilla, mutta kenellä on kiire?

        SEssä nukkuu hyvin kaksi aikuista kajuutassa jos on wallas. Pressun alla ei mielellään nuku. Weekender on yöpymismatkailijan valinta joka ei ulkonäöstä pittaa.

        Jos olisi käyttöä ostaisin taas SEn.

        Hei
        Täällä kun tuntuu liikkuvan vanhoista veneistä kiinnostunutta porukkaa niin myynnissä olisi http://www.nettivene.com/335480 Marino Camping v-21 deluxe vm71. Onko kenelläkään ajokokemuksia? vaatiiko runko trimmit?


      • Tim kirjoitti:

        VovoPenta AQ 171 oli oike tyyppi, katsoin vain myynti ilmoituksesta tehot 170Hv

        Todellinen teho 168 hv :)

        Sinänsä varsin edistyksellinen kone, B 25 perusmoottori jossa 16 venttiiliä ja kahdet yläpuoliset nokka-akselit. Jos ostat, niin muista vaihtaa jakopäänhihna mahdollisimman nopeasti, ellei luotettavaa dokumentointia löydy edellisestä vaihtokerrasta (vaihto 4 v välein, maks).


      • Marinoman kirjoitti:

        Hei
        Täällä kun tuntuu liikkuvan vanhoista veneistä kiinnostunutta porukkaa niin myynnissä olisi http://www.nettivene.com/335480 Marino Camping v-21 deluxe vm71. Onko kenelläkään ajokokemuksia? vaatiiko runko trimmit?

        Syvä v-pohja ja hyvä laatu. Tosin venehän ei ole ihan täysin 21-jalkaa pitkä, vaan 20,5 jalkaa. Vesilinja on vielä vähän tätäkin eroa lyhyempi verrattuna muihin 21-jalkaisiin (peräpeilin yläosa taittuu yläosastaan ulospäin), mutta se ei menoa haittaa.

        Meno on varsin pehmeää, ja vene on helposti hallittava, eikä lieukkaus-, sukeltamis- tai keulannostotapamusta ole (toki jokainen tuon kokoinen vene nostaa keulaa tarpeeksi kovassa vasta-aallokkossa).

        Tilat riittävät, mutta eivät ole yhtään muita samankokoisia veneitä kummoisemmat.

        Trimmilevyt ovat toki hyödylliset kaikissa samantyyppisissä veneissä, ja tuossa yksilössä ne löytyvät (ilmoituksen kuvien ja tekstin mukaan) jo valmiiksi.

        Jos vene oikeasti on siinä kunnossa kuin kuvat antavat olettaa, niin pienellä tinkimisellä teet hyvät kaupat.

        Jakopään hihnan vaihdosta ei ilmoituksessa puhuta mitään, joten se kannattaa todennäköisesti vaihtaa heti (mikäli on yli 4 vuotta vanha, tai vaihtoaikaa ei tiedetä).


      • epätietoinen09
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Syvä v-pohja ja hyvä laatu. Tosin venehän ei ole ihan täysin 21-jalkaa pitkä, vaan 20,5 jalkaa. Vesilinja on vielä vähän tätäkin eroa lyhyempi verrattuna muihin 21-jalkaisiin (peräpeilin yläosa taittuu yläosastaan ulospäin), mutta se ei menoa haittaa.

        Meno on varsin pehmeää, ja vene on helposti hallittava, eikä lieukkaus-, sukeltamis- tai keulannostotapamusta ole (toki jokainen tuon kokoinen vene nostaa keulaa tarpeeksi kovassa vasta-aallokkossa).

        Tilat riittävät, mutta eivät ole yhtään muita samankokoisia veneitä kummoisemmat.

        Trimmilevyt ovat toki hyödylliset kaikissa samantyyppisissä veneissä, ja tuossa yksilössä ne löytyvät (ilmoituksen kuvien ja tekstin mukaan) jo valmiiksi.

        Jos vene oikeasti on siinä kunnossa kuin kuvat antavat olettaa, niin pienellä tinkimisellä teet hyvät kaupat.

        Jakopään hihnan vaihdosta ei ilmoituksessa puhuta mitään, joten se kannattaa todennäköisesti vaihtaa heti (mikäli on yli 4 vuotta vanha, tai vaihtoaikaa ei tiedetä).

        http://www.venepalsta.com/vaihtoveneet/?uusi=0&id=14341
        eli Sea Star 7000 onko kellään kokemuksia?/Yamaha center vantaa


      • Sandra99
        weijncf kirjoitti:

        21 DC on vanhempi malliltaan. 650 SE:ssä on kolmijakoinen lasinen tuulilasi kun taas 21 DCssä on (kai?) muovinen taivutettu yhtenäinen lasi. Tilaratkaisuiltaan lähes identtiset. Keulakannen kaiteet ja väritys vaihtelee 21 DC versioissa.

        Mahtava kulkija merenkäynnissä. Nykyveneissä on kiinnitetty enemmän huomiota perän kantavuuteen eikä niissä ole yleensä yhtä jyrkkää v-pohjaa kuin näissä. Fjordi on kokoisekseen ja painoisekseen hieman kiikkerä mutta ajossa se on erinomainen, lukuunottamatta teräviä etukulmia jotka saattavat leikata sivuaallokossa jos ei trimmeillä pelaa. Mikään vauhtihirmu fjordi ei ole, parhaimmillaan siinä 25 solmun paikkeilla, mutta kenellä on kiire?

        SEssä nukkuu hyvin kaksi aikuista kajuutassa jos on wallas. Pressun alla ei mielellään nuku. Weekender on yöpymismatkailijan valinta joka ei ulkonäöstä pittaa.

        Jos olisi käyttöä ostaisin taas SEn.

        Fjod 650 SE myytävänä Vene-Id: 338235 ammattilaisten kommentteja paketista kaivataan etenkin koneen ikä arveluttaa?


      • fjord
        Sandra99 kirjoitti:

        Fjod 650 SE myytävänä Vene-Id: 338235 ammattilaisten kommentteja paketista kaivataan etenkin koneen ikä arveluttaa?

        Fjord 21 COMMTESSE kokemuksia kellään Vene-Id: 332299


      • B.F.
        fjord kirjoitti:

        Fjord 21 COMMTESSE kokemuksia kellään Vene-Id: 332299

        Olen myös nähnyt tämän ilmoituksen. Ihmettelin miksi tekstissä luki Fjord vaikka kyseessä oli Nordkapp merkkinen valmistaja alunperin. Ei siinä kyllä Comtesse on myöskin laadukas vene siinä missä muutkin norskit.


      • Fjordisti
        B.F. kirjoitti:

        Olen myös nähnyt tämän ilmoituksen. Ihmettelin miksi tekstissä luki Fjord vaikka kyseessä oli Nordkapp merkkinen valmistaja alunperin. Ei siinä kyllä Comtesse on myöskin laadukas vene siinä missä muutkin norskit.

        Hei onko kokemuksia 21HT veneestä nettiveneen puolella pari ulospäin siistiä yksilöä myynnissä.


      • comtesse
        B.F. kirjoitti:

        Olen myös nähnyt tämän ilmoituksen. Ihmettelin miksi tekstissä luki Fjord vaikka kyseessä oli Nordkapp merkkinen valmistaja alunperin. Ei siinä kyllä Comtesse on myöskin laadukas vene siinä missä muutkin norskit.

        Nettiveneessä on muuten ollut toinenkin Comtesse jota on myyty Fjordina. Onko kellään tietoa, mitä oleellisia eroja vastaavan kokoisten Nordkappin ja Fjordin veneiden välillä on? Nordkapp on paljon tuntemattomampi valmistaja eikä siitä löydy helposti tietoa. Jostain luin, että Nordkappit tehtäisiin Puolassa eikä Norjassa.


      • Fjordisti?
        weijncf kirjoitti:

        21 DC on vanhempi malliltaan. 650 SE:ssä on kolmijakoinen lasinen tuulilasi kun taas 21 DCssä on (kai?) muovinen taivutettu yhtenäinen lasi. Tilaratkaisuiltaan lähes identtiset. Keulakannen kaiteet ja väritys vaihtelee 21 DC versioissa.

        Mahtava kulkija merenkäynnissä. Nykyveneissä on kiinnitetty enemmän huomiota perän kantavuuteen eikä niissä ole yleensä yhtä jyrkkää v-pohjaa kuin näissä. Fjordi on kokoisekseen ja painoisekseen hieman kiikkerä mutta ajossa se on erinomainen, lukuunottamatta teräviä etukulmia jotka saattavat leikata sivuaallokossa jos ei trimmeillä pelaa. Mikään vauhtihirmu fjordi ei ole, parhaimmillaan siinä 25 solmun paikkeilla, mutta kenellä on kiire?

        SEssä nukkuu hyvin kaksi aikuista kajuutassa jos on wallas. Pressun alla ei mielellään nuku. Weekender on yöpymismatkailijan valinta joka ei ulkonäöstä pittaa.

        Jos olisi käyttöä ostaisin taas SEn.

        Nettiveneen puolella weekender myynnissä jossa motti
        Merkki: Volvo Penta, Moottorityyppi: 4-tahti, Jäähdytyksen tyyppi: Merivesi,
        Moottorin teho: 170 Hv, Polttoaine: Bensiini, Vuosimalli: 1974
        Malli : aq170
        Mallitarkennus : b30
        Lisätiedot
        kansiremontti 2v sitten, laakeroitu -09, käy virheettömästi tunnit 860

        kommennteja onko tuon ikäinen kone/vetari ISO riski


      • dieselillä
        Fjordisti? kirjoitti:

        Nettiveneen puolella weekender myynnissä jossa motti
        Merkki: Volvo Penta, Moottorityyppi: 4-tahti, Jäähdytyksen tyyppi: Merivesi,
        Moottorin teho: 170 Hv, Polttoaine: Bensiini, Vuosimalli: 1974
        Malli : aq170
        Mallitarkennus : b30
        Lisätiedot
        kansiremontti 2v sitten, laakeroitu -09, käy virheettömästi tunnit 860

        kommennteja onko tuon ikäinen kone/vetari ISO riski

        onko joku päässyt kokeilemaan myös Norjalaisiin klassikoihin kuuluvaa Windy HC. itse tietysti Windyn omistajana ehkä puolueellinen arvostelu, mutta kun vertaan taas kerran amerikkalaiseen, jonka hankin niin kyllä oli mukava ajella esim. nopeusrajoitus alueella 6 solmua windyllä, meinaan kyllä amerikkalainen seilaa laidasta laitaan todella kovasti, kun taas windy puskee menemää melkein kun olisi raiteilla. nopeissa vauhdeissa ottaa kivasti aaltoa vastaan, kun vertaan kaverin 2455 beikkuun, joka astetta isompi , mutta kevyempi. Ei lyö napakasti eikä kolise ym,,, Suomesta windyä löytyy vähän, mutta ruotsissa niitä on melkoisesti. Nyt kun ostin isomman paatin (amerikkalaisen) niin olisin myymässä tuota Windyä NV: 314561 ja uskallan koneelle antaa toiminta takuun. Kertokaa omia kokemusia jos niitä omistatte Windystä, meinaan ei ole paljon ollut puhetta palstoilla merkistä. Ja toki voidaan ostaja ehdokkaan kanssa käydä heittämässä vaikka muutaman tunnin lenkin niin tulee esille veneen ja moottorin toiminta.


      • löytyy?
        dieselillä kirjoitti:

        onko joku päässyt kokeilemaan myös Norjalaisiin klassikoihin kuuluvaa Windy HC. itse tietysti Windyn omistajana ehkä puolueellinen arvostelu, mutta kun vertaan taas kerran amerikkalaiseen, jonka hankin niin kyllä oli mukava ajella esim. nopeusrajoitus alueella 6 solmua windyllä, meinaan kyllä amerikkalainen seilaa laidasta laitaan todella kovasti, kun taas windy puskee menemää melkein kun olisi raiteilla. nopeissa vauhdeissa ottaa kivasti aaltoa vastaan, kun vertaan kaverin 2455 beikkuun, joka astetta isompi , mutta kevyempi. Ei lyö napakasti eikä kolise ym,,, Suomesta windyä löytyy vähän, mutta ruotsissa niitä on melkoisesti. Nyt kun ostin isomman paatin (amerikkalaisen) niin olisin myymässä tuota Windyä NV: 314561 ja uskallan koneelle antaa toiminta takuun. Kertokaa omia kokemusia jos niitä omistatte Windystä, meinaan ei ole paljon ollut puhetta palstoilla merkistä. Ja toki voidaan ostaja ehdokkaan kanssa käydä heittämässä vaikka muutaman tunnin lenkin niin tulee esille veneen ja moottorin toiminta.

        Nettiveneen puolella joku haluaa ostaa 21weekenderin/vastaavan


      • Sealine?
        löytyy? kirjoitti:

        Nettiveneen puolella joku haluaa ostaa 21weekenderin/vastaavan

        Hei onko kellään tietova kokemuksia Sealinesta.


        Vene-Id: 342110


      • FJORDISTI?
        Sealine? kirjoitti:

        Hei onko kellään tietova kokemuksia Sealinesta.


        Vene-Id: 342110

        ENsimmäistä Fjordia etsimässä myynnissä 21dc Vene-Id: 330170 koneena
        Volvo Penta, 165 Hv, Polttoaine: Diesel, Vuosimalli: 1985
        Onko kone jo liian iso riski


      • FJORDISTI? kirjoitti:

        ENsimmäistä Fjordia etsimässä myynnissä 21dc Vene-Id: 330170 koneena
        Volvo Penta, 165 Hv, Polttoaine: Diesel, Vuosimalli: 1985
        Onko kone jo liian iso riski

        Kovinkaan suuri riski..

        Kyseessä on AQAD 40-moottori, joka antaa 155 tai 165 hevosvoimaa, riippuu iästä (kannattaa tarkistaa moottorin tyyppikilvestä/sarjanumerosta).

        Tosin 40-sarjalaiset eivät jostain syystä ole aivan yhtä kestäviä kuin 41-sarjalaiset, vaikka kyseessä on sama lohko. Toisaalta huvikäytössä ollut 40-sarjalainen on pienellä ylläpidolla paljon parempi vaihtoehto kuin 10 vuotta vanha bensakone...

        Lähinnä minua mietityttää tuon veneyksilön kohdalla se (kuvien perusteella) jälkeenpäin rakennettu pentteriviritelmä. Avotilan toimivuus käytännössä voi tuottaa pettymyksen. 21 Weekenderissä pentteri on sijoitettu kabiiniin, eikä DC:ssä ole pentteriä ollenkaan...


      • ekafjord
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kovinkaan suuri riski..

        Kyseessä on AQAD 40-moottori, joka antaa 155 tai 165 hevosvoimaa, riippuu iästä (kannattaa tarkistaa moottorin tyyppikilvestä/sarjanumerosta).

        Tosin 40-sarjalaiset eivät jostain syystä ole aivan yhtä kestäviä kuin 41-sarjalaiset, vaikka kyseessä on sama lohko. Toisaalta huvikäytössä ollut 40-sarjalainen on pienellä ylläpidolla paljon parempi vaihtoehto kuin 10 vuotta vanha bensakone...

        Lähinnä minua mietityttää tuon veneyksilön kohdalla se (kuvien perusteella) jälkeenpäin rakennettu pentteriviritelmä. Avotilan toimivuus käytännössä voi tuottaa pettymyksen. 21 Weekenderissä pentteri on sijoitettu kabiiniin, eikä DC:ssä ole pentteriä ollenkaan...

        potkua tuossa koneessa veneeseen nähden?


      • V8 EFI 5,8
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kovinkaan suuri riski..

        Kyseessä on AQAD 40-moottori, joka antaa 155 tai 165 hevosvoimaa, riippuu iästä (kannattaa tarkistaa moottorin tyyppikilvestä/sarjanumerosta).

        Tosin 40-sarjalaiset eivät jostain syystä ole aivan yhtä kestäviä kuin 41-sarjalaiset, vaikka kyseessä on sama lohko. Toisaalta huvikäytössä ollut 40-sarjalainen on pienellä ylläpidolla paljon parempi vaihtoehto kuin 10 vuotta vanha bensakone...

        Lähinnä minua mietityttää tuon veneyksilön kohdalla se (kuvien perusteella) jälkeenpäin rakennettu pentteriviritelmä. Avotilan toimivuus käytännössä voi tuottaa pettymyksen. 21 Weekenderissä pentteri on sijoitettu kabiiniin, eikä DC:ssä ole pentteriä ollenkaan...

        kokemuksia koneesta volvopenta V8 EFI 5,8 vm1996 ja fjord 21dc yhdistelmästä http://www.nettivene.com/343927


      • Kokemusta on
        Fjordisti? kirjoitti:

        Nettiveneen puolella weekender myynnissä jossa motti
        Merkki: Volvo Penta, Moottorityyppi: 4-tahti, Jäähdytyksen tyyppi: Merivesi,
        Moottorin teho: 170 Hv, Polttoaine: Bensiini, Vuosimalli: 1974
        Malli : aq170
        Mallitarkennus : b30
        Lisätiedot
        kansiremontti 2v sitten, laakeroitu -09, käy virheettömästi tunnit 860

        kommennteja onko tuon ikäinen kone/vetari ISO riski

        Älä sotkeudu vanhaan B30 moottoriin jos haluat nauttia kesästä!!!!!


      • saisiko
        Kokemusta on kirjoitti:

        Älä sotkeudu vanhaan B30 moottoriin jos haluat nauttia kesästä!!!!!

        tietoa miksi ei kannata, joitain tyyppivikoja/vuosimalleja mitä kannattaa välttää.


      • saisiko kirjoitti:

        tietoa miksi ei kannata, joitain tyyppivikoja/vuosimalleja mitä kannattaa välttää.

        Volvon B 30 moottori ei edes uutena sopinut venekäyttöön, tai sopi jos omistaja halusi tehdä kansityön sadan käyttötunnin välein...

        Jos olet ostamassa venettä jossa on kyseinen moottori, niin ilmoita myyjälle että maksat enemmän moottori poistettettuna (ihan turha vaiva ostajalle), ja laske ostettavan veneen hinta moottorinvaihto (järkeviä käytettyjä kyllä löytyy, ja kannattaa pysyä volvossa jolloin "uuden" moottorin vetolaitteen kilpi sopii pienellä vaivalla)..


      • V8 EFI 5,8
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Volvon B 30 moottori ei edes uutena sopinut venekäyttöön, tai sopi jos omistaja halusi tehdä kansityön sadan käyttötunnin välein...

        Jos olet ostamassa venettä jossa on kyseinen moottori, niin ilmoita myyjälle että maksat enemmän moottori poistettettuna (ihan turha vaiva ostajalle), ja laske ostettavan veneen hinta moottorinvaihto (järkeviä käytettyjä kyllä löytyy, ja kannattaa pysyä volvossa jolloin "uuden" moottorin vetolaitteen kilpi sopii pienellä vaivalla)..

        on tällainen b30kymppinen?


      • V8 EFI 5,8 kirjoitti:

        on tällainen b30kymppinen?

        Tuossa viestien yläreunassa on kolme pientä "näppäintä", ja kun valitset "viestipuun", niin tiedät jopa jos joku sinulle vastaa!!

        En ole ottanut missään vaiheessa kantaa sinun alkuperäiseen kysymykseen, enkä ota (en tunne tuota yhdistelmää käytännössä). Venemallin tuntien, niin tuo moottori on sen verran tehokas, että et liiemmin voi hyödyntää sen tehoa...


      • ainoa mikä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tuossa viestien yläreunassa on kolme pientä "näppäintä", ja kun valitset "viestipuun", niin tiedät jopa jos joku sinulle vastaa!!

        En ole ottanut missään vaiheessa kantaa sinun alkuperäiseen kysymykseen, enkä ota (en tunne tuota yhdistelmää käytännössä). Venemallin tuntien, niin tuo moottori on sen verran tehokas, että et liiemmin voi hyödyntää sen tehoa...

        nyt oli onkelma onko V8 EFI 5,8 vm1996, b30 sarjan kone mistä varoiteltiin vai oliko varoitus mennyt väärään "puuhun".
        Muuten täytyy kaikkia kiittää asiantuntevista ja keskustelua herättävistä kommenteista. etenkin lkv, jolla tuntuu olevan kokemusta.


      • jeesus
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tuossa viestien yläreunassa on kolme pientä "näppäintä", ja kun valitset "viestipuun", niin tiedät jopa jos joku sinulle vastaa!!

        En ole ottanut missään vaiheessa kantaa sinun alkuperäiseen kysymykseen, enkä ota (en tunne tuota yhdistelmää käytännössä). Venemallin tuntien, niin tuo moottori on sen verran tehokas, että et liiemmin voi hyödyntää sen tehoa...

        opettaa


      • fjordia etsivä?
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Jos veneessä on alkuperäinen AQ 170 moottori (B 30, suora kutonen), niin on moottorivaihdon aika. Jo uutena ko. moottorille oli tyypillistä kuluttaa kansipahveja liukuhihnalla. Eikä B 18 moottorille helposti tehtävä "uusiminen" käyttämällä B 20 autonlohkoa ole mahdollista (B 30 lohkoja ei ole autopurkaamoissa saatavilla, ja peruskorjaus vaatii aina ylikokomännät).

        Mikäli veneessä on AQ 171 moottori, niin oikea teho on 168 hv, ja riittää mainiosti. Jos tarkkoja ollaan, niin AQ 151 riittää sekin (146 hv).

        Hei onko omakohtaisia kokemuksia AQ151 riittävyydestä 21 Weekenderiin.


        Vene-Id: 364018Volvo Penta, Moottorityyppi: 4-tahti, Polttoaine: Bensiini, Vuosimalli: 1988
        Malli : Penta AQ 151 B


    • kokemuksia fjord 21 ht
      • tietäväinen niiloboy

        Nettiveneessä myytävänä 21ht/alkuperäinen sisustus ja kohtuullisempi hinta?


    • mikko 530

      Terve. Osaako joku auttaa, etsin tietoja Sunfjord 940 veneestä? Onko Fjordin valmistama? Kaikki tieto kyseisestä veneestä kiinnostaa! Kiitos!

    • Fjordisti

      Kolme vuotta sitten aloitin ko. viestiketjun aiheesta. Nyt löytyi vihdoin sopiva yksilö. Eipä veneen haku tosin kaikkein ahkerinta ole ollut, mutta täytyy vaan todeta, että on se 21 Weekender heinäkuun käyttökokemusten perusteella vastannut aika hyvin kaikkea sitä hehkutusta jota ko. vene edelleen iästään huolimatta osakseen saa.
      Oma yksilö onneksi uudehkolla tekniikalla ja rungosta ei uskoisi, että veneellä lähes päivälleen 40-vuotta ikää.

      Suosittelen kaikille tämän tyyppistä venettä etsiville, jotka arvostavat klassikoita ja kokoisekseen hyviä ajo-ominaisuuksia vähän isommassakin aallokossa.

      • Toinen Fjordisti

        Onnea löydölle. Itse olen ajellut 24 Weekenderillä vuodesta 1996. Olen kyllä ollut sitä vaihtamassa useammankin kerran isompaan. Ei ole vaan löytynyt mieluista. Mun weekenderiä kuljettaa Volvo Pentan KAD44EDC, joka vie sitä mukavasti 30 solmun matkavauhdilla. Minulla on ollut tossa paatissa aikanaan 260hv V8, 165hp 40B diesel, uusi AD41 200hp diesel ja nyt toi tallin nurkassa lojunut 44:n
        Taloudellisuutta ajatellen AD41P oli paras vaihtoehto.
        Sillä pääsi C6 ruseteilla alle litran maililla n. 21 solmun vauhdilla. Tästä ei kannata ruveta kinaamaan mutu tiedoilla. Se on mitattua faktaa.
        Fjordi on tarjonnut mielyttävää veneilyä siis vuosikymmeniä. Sivukallistelu tuulessa on tyypillistä, mutta trimmeihin tottuneena toi ei haittaa lainkaan.
        Näin vanehemmiten on alkanut kaipaamaan kovaa kattoa, mutta aurinkoisen kesän jälkeen voin vaan todeta, että toi vanha mid cabin konsepti on kiva.
        Hyvää seuraavaa veneilykautta kaikille.


      • Toinen Fjordisti kirjoitti:

        Onnea löydölle. Itse olen ajellut 24 Weekenderillä vuodesta 1996. Olen kyllä ollut sitä vaihtamassa useammankin kerran isompaan. Ei ole vaan löytynyt mieluista. Mun weekenderiä kuljettaa Volvo Pentan KAD44EDC, joka vie sitä mukavasti 30 solmun matkavauhdilla. Minulla on ollut tossa paatissa aikanaan 260hv V8, 165hp 40B diesel, uusi AD41 200hp diesel ja nyt toi tallin nurkassa lojunut 44:n
        Taloudellisuutta ajatellen AD41P oli paras vaihtoehto.
        Sillä pääsi C6 ruseteilla alle litran maililla n. 21 solmun vauhdilla. Tästä ei kannata ruveta kinaamaan mutu tiedoilla. Se on mitattua faktaa.
        Fjordi on tarjonnut mielyttävää veneilyä siis vuosikymmeniä. Sivukallistelu tuulessa on tyypillistä, mutta trimmeihin tottuneena toi ei haittaa lainkaan.
        Näin vanehemmiten on alkanut kaipaamaan kovaa kattoa, mutta aurinkoisen kesän jälkeen voin vaan todeta, että toi vanha mid cabin konsepti on kiva.
        Hyvää seuraavaa veneilykautta kaikille.

        minullakin on 24 weekender.mitä eroa c6 ja a6 ruseteilla on? mulla on a6 pidän matkavauhtina 23-25s kulutus on 1.22 l maililla.kone on AD41 200hp 91


      • Fjordmiäs
        pe-ko kirjoitti:

        minullakin on 24 weekender.mitä eroa c6 ja a6 ruseteilla on? mulla on a6 pidän matkavauhtina 23-25s kulutus on 1.22 l maililla.kone on AD41 200hp 91

        Mulla 21 Weekenderissä Mercruiser 4.3 Efi V6 vm-99 ja kulutus n. 1.2l/mpk 23kn vauhdilla. Rauhallisen ajotavan takia taas tuntikulutus kesässä jäänyt n. 11l/h


      • Anonyymi
        Toinen Fjordisti kirjoitti:

        Onnea löydölle. Itse olen ajellut 24 Weekenderillä vuodesta 1996. Olen kyllä ollut sitä vaihtamassa useammankin kerran isompaan. Ei ole vaan löytynyt mieluista. Mun weekenderiä kuljettaa Volvo Pentan KAD44EDC, joka vie sitä mukavasti 30 solmun matkavauhdilla. Minulla on ollut tossa paatissa aikanaan 260hv V8, 165hp 40B diesel, uusi AD41 200hp diesel ja nyt toi tallin nurkassa lojunut 44:n
        Taloudellisuutta ajatellen AD41P oli paras vaihtoehto.
        Sillä pääsi C6 ruseteilla alle litran maililla n. 21 solmun vauhdilla. Tästä ei kannata ruveta kinaamaan mutu tiedoilla. Se on mitattua faktaa.
        Fjordi on tarjonnut mielyttävää veneilyä siis vuosikymmeniä. Sivukallistelu tuulessa on tyypillistä, mutta trimmeihin tottuneena toi ei haittaa lainkaan.
        Näin vanehemmiten on alkanut kaipaamaan kovaa kattoa, mutta aurinkoisen kesän jälkeen voin vaan todeta, että toi vanha mid cabin konsepti on kiva.
        Hyvää seuraavaa veneilykautta kaikille.

        Päivitystä tähän 10 vuotta vanhaan postaukseeni. Olen jo hankkinut isomman veneen, mutta 24W kuuluu myös vielä kalustoon ja voi hyvin. KAD44EDC sai taannoin isomman huollon. Suuttimet uusittiin ja pumppu huollettuin. Vaihdoin myös siihen KAD300 koneen turbon. Nyt se kulkee karvan alle 1l/nm matkanopeudella 24 s/ 2700 rpm. Huiput on karvan yli 40 solmua. Hyvä matkanopeus isommassa aallokossa on 25-30 solmua. Joku mainitsi täällä pehmeän Yamarinin. Olen samaa mieltä. Ajoin n. 6,5 metristä läpikuljettavaa Yamarinin venettä Fjord tyyliin aallokossa. Pauke oli kovaa. Pehmeys tuli vastaan, kun yritimme laittaa kiinni tuulilasin keskiluukkua. Pehmeä runko oli antanut periksi ja luukulle suunniteltu väli oli kaventunut noin sentin verran. Ilmeisesti tuo pehmeys oli se, josta aiempi kohtelias taxiveneilijä kommentoi. 👍


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko Pajari gerontofiili?

      Poliitikko Harry ”Hjallis” Harkimo, 70, kertoi itsenäisyyspäivänä seurustelevansa Jasmine Pajarin, 35, kanssa. Fuengiro
      Maailman menoa
      137
      10172
    2. Netta pelkäsi Maisan nappaavan kauramiljanäärin

      Samanlaisia naisia tuntuvat muutenkin olevan. Tietää kertoa: https://www.seiska.fi/rikos/kauramiljonaari-jp-kukkosen-ne
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2403
    3. Voi kun uskaltasin

      Sulta suoraa kysyä onko kaikki hyvin? 🫤 Poistit kaikki kuvatkin ja muuta... Tietäsipä et pahan olon susta pois halata
      Ikävä
      90
      1245
    4. Nainen, mitä tahdot ja odotat tulevaisuudelta

      Itse olen jo kaiken sanottavan sanonut ja haudannut ne unelmat. Ei ole oikeastaan juurikaan mitään enää mitä tavoittelis
      Ikävä
      112
      1125
    5. Netta Kukkonen perustelee varkauksiaan sillä että

      hän on nuorenpana syyllistynyt rikoksii, viimeisimmät rikokset ovat vuodelta 2022. Onko hän vuodessa vanhentunut 20 vuot
      Maailman menoa
      5
      1052
    6. Sanna Marinin kaunis keltainen asu sai tuulipuvut haukkomaan henkeä ihastuksesta!

      Syrjäseuduilla huokailtiin Sannan upeaa pukuvalintaa, kaunis keltainen asu sopi hienosti Sannalle ja erottui hyvin jouko
      Suomen Keskusta
      278
      795
    7. Jokim vigelius tanssi miehensä kanssa linnan juhlis

      Joo, alkaa tuntumaan siltä että lähes kaikki persumiehet on "niitä miehiä".
      Perussuomalaiset
      109
      790
    8. Tietäisinpä mitä sinä haluat

      Annat vihjeitä, että haluaisit kenties lähentyä, mutta jos otan askeleen lähemmäs, saan osakseni vain torjuntaa. En tied
      Ikävä
      37
      788
    9. Oliko linnaan lähetetty Kakkos-Hassinen yksi Venäjän hybridivaikuttajista?

      Jälkikäteen on TV-kameroiden ja Linnan turvakameroiden tallenteilta selvinnyt että nimellä 'Mikko Hassinen' esiintynyt m
      Maailman menoa
      32
      770
    10. Eikös viha ja rakkaus

      Kulje käsikädessä? Ihan vain mietin asiaa kun olit tärkein ystävä minulle ja samaan aikaan en tykkää yhtään mitä sanoit
      Ikävä
      89
      768
    Aihe