Minulle on tulossa joku ihmeellinen paniikki. Olen puolipäivätyössä ja kuitenkaan aikani ei riitä mihinkään, se katoaa ihmeellisellä tavalla, en ehdi edes ajattelemaan. Minulla on kaikki ne kivat jutut vielä tekemättä ja päivistä tulee viiikkoja ja viikoista kuukausia ja kuukausista vuosia ja aina vaan nopeammin; aikani lyhenee ja en ehdi mitään mitä haluaisin tehdä, ainoastaan pakollisia kuvioita ja rutiinihommia.
Olen yrittänyt analysoida ajankäyttöäni ja se onmielestäni ihan normaalia: 7-8 tuntia unta, neljä tuntia työtä, kaksi tuntia auton ratissa, tunti keittiössä, puoli tuntia vessassa ja kylppärissä, puoli tuntia puhelimessa, tunti riippukeinussa verannalla kirja kädessä tai musiikkia/lintujen mekastussa kuunnellen,, tunti pari asioilla ja kaupoissa, keskimäärin tunti pari perheen parissa (lapsenlapsia katsomassa), loput aikaa tietokoneella....
Mutta...ne kirjat on kirjoittamatta, se puutarha on laatimatta, veranta maalamatta, budjetti tekemättä, paperit mapittamatta, kurssit ja matkat tekemättä....
Huh?
Mihin aikani katoaa?
55
544
Vastaukset
- Heikunkeikku
Mutta, anteeksi vaan, tulin tosi, Tosi iloiseksi, kun sain lukea, että muiltakin aika katoaa.
Ja mulla ei ole nyt edes sitä neljää tuntia töitä, vaan käytettävissä on ihan kokonainen päivä. Tämä on käsittämätöntä.
Pistää oikein vihaksi. Tänään, kun teen suunnitelman (jopa intoa puhkuen), että huomenna heti aamulla teen niin ja sen jälkeen meen sinne ja sitten lueskelen vähän ja sitten ehdin tekemään sitä ja tätä.
Mutta kun huominen päivä aukeaa, niin meikäläinen istuu vähän liian kauan aikaa ulkona kahvin kera, mukamas olen sen ansainnut, kun on Niin hieno ilma. Sitten meen tomerasti sisälle, aikomuksena tehdä Jotakin, niin sisälle päästyäni tuleekin mieleen, että jos nyt kuitenkin pikku hetken luen kirjaa. Kääk ja pikku hetki venyy.
Tänäänkin mun piti tehdä monta asiaa, mutta sitten ystäväni soitti ja sanoi, että jos menisimme käymään taidenäyttelyssä ja sen jälkeen kahville, jonnekin terassille.
Noh, menin tietysti, ehdinhän tehdä huomenna sen, mikä piti tehdä tänään.
Anteeksi, kun olen näin iloinen, kun muutkin kadottavat aikansa :)
Ja, ainakin mun kohdalla, luulen, ehkä, että tää on ihan tahallista touhua.kun joku muukin hukkaa vastuuttomasti aikaansa ja jättää kaikki tärkeät elämäntehtävänsä seuraavaan elämään...
Plen aina ajatellut että elämä jakautuu kolmeen jaksoon: ensimmäinen on valmistautumista elämäntehtävään, toinen on sen toteuttamista ja kolmas sen dokumentoimista. Tilanne on siitä hassu että minulle on tullut nyt se hetki jolloin olisi aloitettava se dokumentoiminen mutta elämäntehtävä on vielä vähän kesken, tai sanoisinko vielä vähän haussa...- Heikunkeikku
Paloma.se.co kirjoitti:
kun joku muukin hukkaa vastuuttomasti aikaansa ja jättää kaikki tärkeät elämäntehtävänsä seuraavaan elämään...
Plen aina ajatellut että elämä jakautuu kolmeen jaksoon: ensimmäinen on valmistautumista elämäntehtävään, toinen on sen toteuttamista ja kolmas sen dokumentoimista. Tilanne on siitä hassu että minulle on tullut nyt se hetki jolloin olisi aloitettava se dokumentoiminen mutta elämäntehtävä on vielä vähän kesken, tai sanoisinko vielä vähän haussa......elämän jakautumisesta jaksoihin.
Kirjoitit, että tilanne on siitä hassu, että sinulla on nyt se hetki, jolloin olisi aloitettava se dokumentoiminen.
Hmmmm..... niiden jaksojen välistä "aitaa" on vähän vaikea huomata, ainakin etukäteen. Jäkikäteen se on huomattavasti helpompaa. Ja ehkä se ei olekaan vain aita, vaan siinä on aidan molemmin puolin "joutomaata", siirtymisvaihe.
Sanoit elämäntehtäväsi olevan vielä vähän kesken :) Minä sanoisin, että kyse on Elämän nälästä. Ei kannata nälkäänsä yrittääkään tyrehdyttää. kaipa sen sitten huomaa, kun ei enää nälätä.
Joskus Hukattu aika on tärkeää. Niitä tarvitaan.
Mä tykkään olla vähä Hakusessa, ehkä sinäkin, muuten taitaisit jo kovaa kyytiä dokumentoida :)
päättää, päättäisin, että vuorokautta pidennettäisiin vähintään neljällä, mieluummin kahdeksalla tunnilla. Sitten voisi olla nippa nappa tyytyväinen ajan riittävyyteen.
Sama se on ongelma, aika ei riitä kaiken sen tekemiseen, mitä haluaisi tehdä.
Aikaan ole kyllä saanut paljonkin mutten tarpeeksi. Siitä riippukeinussa löhöämisestä sitten on tingittävä;(
Mutta, puoli tuntia puhelimessa, tunti pari asioilla ja kaupoissa. Löytyiskö niistä hieman tinkivaraa? Tarviiko sitä joka päivä kaupoissa käydä?pitäisi pikemminkin lisätä, ei vähentää, koska se on tärkeiden ihmissuhteiden vaalimista johon ei tule aina annettua tarpeeksi aikaa.
En käy kaupoissa joka päivä, tuo arvio oli ehkä turhan korkea ja se sisältää kaikki muutkin juoksevien asioiden hoitamiset: postin, apteekin, huoltoaseman jne ja on keskiarvo viikon asioinneista.
- Pirre*
täälläkin, ei riitä aika ei, - kyllä oisi saatava päivään puolet lisää.
Lienee vain ajanhallintakysymys, johan niitä on ajahallinta neuvojiakin olemassa, oisiko tilattava semmoinen. :) n- O - Orvokki
konsultiksi; osaisin hyvin neuvoa toisille miten ajankäyttöä voi tehostaa ja miten ottaa sen hallintaan.;))
Tai jospa lähettäisiin tyttöporukalla viettämään seminaariviikonloppua jonnekin mukaviin maisemiin ja käytettäisiin osa ajasta aiheen pohtimiseen yhdessä.
- aikatauluttamaton
enkä ole aikatauluttanut elämääni. Töitä on tehtävä silloin kun on työnteon aika,
muuten vietän vapaalla. Minulle ei ole muovautunut rutiinihommia kaikki hommat tulee hoidettua jos ei ajallaan niin aikanaan. Saattaisimpa seota päästäni jos elämäni olisi moista hullunmyllyä.Minulla taas ei tunnu paljon mitään muuta ollakaan kuin rutiinihommia jotka on hoidettava aikataulun mukaan. Veroilmoitus, auton huolto, hammashoito, kirjastossa käynti, laskujen maksaminen, jos ne ei ole rutiineja niin mitä sitten?
Minä luuultavasti sekoaisin jos minulla ei olisi raameja joiden sisällä toimia. Kaaos kuullostaa romanttiselta, mutta ei sovi kaikille.- iskee se..
Jotenkin näin vanhemmiten aika kuluu ihan itsestään. Mihin se menee niin nopeaan?
Ihan paniikkia pukkaa, kun ei ehdi perässä. Paljon olisi tekemistä, ainakin ajatuksissa, mutta aika menee haaveillessa ja ajatellessa tuulia ja taivaita.
Onneksi tänään sain uudet verhot ripustettua keittiöön ja alkoi kesäaika minullekin.
Ihanaa! - rutiinihommia
Paloma.se.co kirjoitti:
Minulla taas ei tunnu paljon mitään muuta ollakaan kuin rutiinihommia jotka on hoidettava aikataulun mukaan. Veroilmoitus, auton huolto, hammashoito, kirjastossa käynti, laskujen maksaminen, jos ne ei ole rutiineja niin mitä sitten?
Minä luuultavasti sekoaisin jos minulla ei olisi raameja joiden sisällä toimia. Kaaos kuullostaa romanttiselta, mutta ei sovi kaikille.Minä olen kyllä raamiton tai sitten raamit on. Laskuja joutuu maksamaan päivittäin menee siinä niinkun itsestään. Auton huolto kerran vuodessa, veroilmoitus kerran vuodessa, hammashoito kerran vuodessa. Kirjastossa en käy.Kuitenkaan en elä täällä minkään kaaoksen keskellä. Aika hoitaa.
- ei iske
iskee se.. kirjoitti:
Jotenkin näin vanhemmiten aika kuluu ihan itsestään. Mihin se menee niin nopeaan?
Ihan paniikkia pukkaa, kun ei ehdi perässä. Paljon olisi tekemistä, ainakin ajatuksissa, mutta aika menee haaveillessa ja ajatellessa tuulia ja taivaita.
Onneksi tänään sain uudet verhot ripustettua keittiöön ja alkoi kesäaika minullekin.
Ihanaa!riittää paremmin syystä että pidän samoja verhoja kesät talvet :))
- työpäivä
kohdallani jo taakse jäänyttä elämää ja entinen minuutilleen suorittaminen samoin. Vaikka aluksi tein (ja teen vielä
kin ) suunnitelmia tyyliin että tänään tätä huomenna tuota, niin enpäs välttämättä teekään.
Tänään kävin torilla, vaikka suunnittelin reissun huomiseksi. Olen oppinut löysään tahtia, mikä onkin varmaan hyväksi. Ja saa sitä lipsua suunnitelmista nyt.
Jostain olen lukenut jonkun intiaanin sanoneen että: aikaa tulee. Ja kyllä sitä varmaan tulee sen mitä tarvitsee.
Hyvät yöt, nyt menen nukkuun vaikka ajattelin valvoa myöhempään. Tälleen, etten heräisi liian aikaseen aamulla. Kumminkin herään lintujen liverrykseen.mutta eikö joskus tunnu siltä että nekin laulaa sitä samaa säveltä koko ajan?
En usko noiden intiaanien juttuihin: ei aikaa tule, ainoastaan itse laskemme ajantarvitsemiskynnystämme ja teemme itsellemme aikaa vaatimalla itseltämme aina vähemmän.
Hyvää yötä ja laita pumpulit korviin niin ei kaikenmaailman visertelijät häiritse:)
Eikö se ole sitä täysillä elämässä mukana oloa. Onhan täällä niitäkin joilla aika on pysähtynyt.
Olen ollut hyvin kiireinen viime aikoina, muttaa olen nauttinut illan laskeutuessa, että päivän askareet tuli tehtyä juuri siinä aikataulussa jonka laadin.
Päivä on taas putkessa, väsyttää, hyvää yötä ; )- sormistamme,
sitä ei pysäytä mikään.
Parhaimmillaan siitä jää kultaisia muistoja, pahimmillaan arpia sydämeen.
Silti sen viisari etenee koskaanpysäyttämättömällä vauhdilla.
Haaveet, aikomukset antavat pontta elämäämme, mitä siitä, jos kaikkea ei ehdikään toteuttamaan. Jo valmistelut ovat rikastuttaneet sieluamme.
Eteneekö viisari ikämme myötä vinhempaa, vai takerrummeko turhuuksiin, ja jäämme ajan jalkoihin?
* - Meriläinen
Niin se aika tänä aamunakin vierähti kun tulin katsomaan mitä on illalla tapahtunut että kohta pitää juosta töihin.
Minulla ei ole mitään raameja. Siksi on pakko välillä suunnitella ja kesäkuu onkin täynnä. Minulle se on täynnä kun siellä on pari päätettyä juttua, muutenhan aikaa ei jäisi löhöilylle ja elämästä ja olemisesta nauttimiselle., sekä niille asioille jotka tulee yllättäen, vaikka olen tänään täällä ilman suunnitelmia saatan huomenna olla toisella puolelle suomea. Se on sitä jousimiehen elämää.
On ihanaa kun aika rientää nopeasti, sehän kertoo vain ettei ole tylsistynyt.
Minäkin lapsena haaveilin kirjailijan urasta mutta jätän sen seuraavaan elämään eihän tässä elämässä kannata kaikkea tehdä, kerää nyt vain kokemuksia.
Hyvää päivänjatkoa kaikille ja oikein hyvää mieltä. - asdfghjks
kun vanhenee, töiden tekeminen kestää kauemmin,
varsinkin se mietiminen, mitä tekee ja missä järjestyksessä.
meillä kun jäätiin 55v. eläkeputkeen, meni ensin puolivuotta ihmettelyssä, seuraavassa hävitettiin puolet tavaroita ja järjesteltiin aivan kaikki asiat.
Nyt on jo perunkirjatkin valmiina, eli luettelot mitä ja missäkin on ja työjärjestys kun kuolema kohtaa.
Asuntomme ei ole viimeisen päälle laitettu, se laitettiin kerran, rakennettiin ennen lasten syntymää ja siinä kunnossa on vielä,
keittiökaappien ovet pitäisi laitaa, mutta parempi se raha on pankissa kuin kaapien ovissa.
NÄÄS`kun tule uusi omistaja, se rempaa kaikki, ei sillä kunnolla ole väliä onko se puolikuntoinen vaiko hieman heikkokuntoinen, siinä vaiheessa kun se täysin rempataan.mietin asioita kauemmin kuin nuorempana ja mahdollisesti se fyysinen "tekeminenkin" on hitaampaa...ei kivaa.
Minä olen tarkkaillut itseäni vanhempia naishenkilöitä ja tullut siihen tulokseen, että he kuluttavat aikansa muistoihin, siis elettyyn elämäänsä.
En väitä, että sinä teet niin, ja jos teetkin, niin sinulla on varmasti paljonkin monenlaista ihanaa muistamista värikkäästä elämästäsi.
Usein olen miettinyt, että mitähän ne ihmiset niissä kodeissansa tekevät, jos ei ole mitään muuta seuraa kuin itsensä, koti aina valmiiksi siisti ja mitään huolehdittavaa ei ole. Ja olen tullut siihen tulokseen, että he elävät menneessä. Oleskelevat, tekevät käsitöitä, makoilevat, kävelevät, kuuntelevat musiikkia, ehkä matkustavat tai sauvakävelevät, ja samanaikaan kaikessa tekemisissään he heittäytyilevät menneeseen elämäänsä. Aika ja energia valuu jo kerran elettyyn elämään.
Ja kuten sanonta kuuluu, aika kultaa muistot, niinpä he sitten samalla tietysti kultailevat niitä muistojansa. Siis käyvät läpi tilanteita ja tapahtumia, he värittelevät niitä itselleen mieluisiksi. Selittelevät itselleen, että se tarkoittikin varmaan sitä, kun se sanoi niin ja näin. Samalla he pyyhkivät kaikki omat katalat tekonsa mielestään siten, että he selittelevät ne parhain päin itselleen. Keksivät hyviä tarkoitusperiä omille ja muiden tekemille pahoille teoille.
Itse en ole sortunut vielä siihen, ja toivon että en sorru. Joskus jokin tapahtuma toki meinaa temmata muistoihin, mutta tarttumalla kiinni konkreettisiin tekemisiin, saan vellovat ajatukseni kokoon.
Siis en elä vielä uudeksi elämääni ja toivon että sitä päivää ei edes tule. Haluan olla kiinni tässä hetkessä ja aktiivisena toteuttaa tätä yhtä elämää hetken kerrallani. Siksipä aikani kuluu mielestäni sopivasti. Jokaisesta hetkestä nauttimalla saa enemmän irti elämästä kuin tuhlaamalla aikaansa entiseen tai kuvittelemalla huomista.vaikka kotini onkin nyt tyhjä muista ihmisistä. Siivoamiset teen kerran viikossa (ne pakolliset), sauvakävelyt ei oo mun juttujani ei myöskään mitkään pitsinnypläämiset tai muut käsityöt, kai minä sitten turhaan vaeltelen näiden todella vähäisten neliöiden sisällä ja mietin miten kivaa oli nuorena...mutta aikani todellakin soluu sormien välistä kuin hiekka aurinkoisella rannalla.
Tekemisiäni en koskaan kadu, mieti paljoa tai selittele itselleni: ne on ollutta ja mennyttä, niihin oli silloiset syynsä ja selityksensä tuli niistä sitten susi tai mikä. Tulevaisuutta en kauheasti pohdi: aikanaan kaikki asiat saavat ratkaisunsa, vaikutan niihin tai en.
Mikä minua mättää on se että en ehdi saada mitään sellaista aikaiseksi mitä todella haluan tehdä ja aika katoaa käsistäni.- tarkkaillut
kaikenikäisiä ihmisiä mutta en siltikään väheksy kenenkään elämäntapaa.
- Otto-:
Tuumaus taukoihin sun aikas tuntuu katoavan.:)
Niin käy minulle,.... melkein päivittäin. - sanoo_suttura*
kuin pyy maailmanlopun edellä.
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että iän karttuessa tunnit lyhenee...minun tiimani on jo kutistunut 40 minuuttiin.
Kuka muori sitä ehtii siinä ajassa yhtä paljon kuin nuorempi pitkine tunteineen!
:)- pookionki
käsite.Einstain ymmärsi siitä paljon enempi kuin kirjoitti kaavojaan paperille. Arveli, ett antaahan muidenkin miettiä-vitt..uakos sitä kaikkea valmiina tarjoo. Mustalaiset oivalsi myös ajan käsitteen jo kauan aikaa sittee....ja meni kauan kun saivat sen siirrettyä kelloon. Siinähän siirrossa meni koko homma ihan vituralleen ja möivät sen viiveen yhtäaikaa Meksikoon ja Espanjaan. Tästä Manjanasta ei sitten nyt päästä millään eroon ja meille se tuli maanantaina... ;)
- ongelma!!
olet siis nuorekas, terve ja täynnä virtaa. Eikö olekin hienoa. Tällä iällä kuulostaa mukavalta. kun sanotaan Duracellipupuksi ( on joskus sanottu jopa Duracellpössi ) . Mahtis huomata, kun nuoremmilta loppuu virta ja hermot.
- Nalli Kallio
Että vauhti kiihtyy ennen loppuaan, tosiasia on että elämä karkaa kiihtyvällä vauhdilla, ehkä se elämän rajallisuus aiheuttaa sen, ja monet asiat elämässä on toistoa, joka vaan ensimmäisellä kerralla sykähdyttää.
- ongelma!!
Huumori ja positiivisuus kaatuu viimeisenä. Kävi miten kävi
- pookionki
ongelma!! kirjoitti:
Huumori ja positiivisuus kaatuu viimeisenä. Kävi miten kävi
sattui olemaan Hirosiman /Nagasakin ydinpommin vaikutusalueella. Tai muussakin vastaavassa hengenlähtöpaikassa, niin on aivan turhaa olla valoisalla mielellä aamulla.Jos sattuu iltaan ehtimään jossain, niin silloinkin pitäisi miettiä, voisiko tehdä jotain muutakin kuin heittää läppää keskustelupalstalla. En ole pessimisti, enkä optimisti ja tuskin oikein realistikaan.
- HTZA
pookionki kirjoitti:
sattui olemaan Hirosiman /Nagasakin ydinpommin vaikutusalueella. Tai muussakin vastaavassa hengenlähtöpaikassa, niin on aivan turhaa olla valoisalla mielellä aamulla.Jos sattuu iltaan ehtimään jossain, niin silloinkin pitäisi miettiä, voisiko tehdä jotain muutakin kuin heittää läppää keskustelupalstalla. En ole pessimisti, enkä optimisti ja tuskin oikein realistikaan.
miettinyt noita atomipommeja laajemminkin.
Tuskin ne minun elämääni paljon vaikuttavat, enää. Mutta lapsien elämään kyllä.
Eikä sekään niin tärkeää ole.
Mutta elämään sinänsä, se on tärkeää.
Mitä vähemmän ihmisiä sen parempi elämälle.
Alan kallistumaan atomipommien puolelle.
Ja mitä kauempana täältä Pohjolasta, sen parempi.
Jotenkin pidän Skandinavian ihmisä vähän fiksumpina kun muita.
Tässä vain yksi ajatuksistani joilla pyrin kuolemaan onnellisena.
Eikä ole, siis, rasismia. HTZA kirjoitti:
miettinyt noita atomipommeja laajemminkin.
Tuskin ne minun elämääni paljon vaikuttavat, enää. Mutta lapsien elämään kyllä.
Eikä sekään niin tärkeää ole.
Mutta elämään sinänsä, se on tärkeää.
Mitä vähemmän ihmisiä sen parempi elämälle.
Alan kallistumaan atomipommien puolelle.
Ja mitä kauempana täältä Pohjolasta, sen parempi.
Jotenkin pidän Skandinavian ihmisä vähän fiksumpina kun muita.
Tässä vain yksi ajatuksistani joilla pyrin kuolemaan onnellisena.
Eikä ole, siis, rasismia.Ei ole rasismia?
Mitä se sitten on?
Etnocentrismiä? Se on juuri rasismin alkulähde, usko oman pikku yhteisön paremmuudesta muihin verrattuna. Sama alkulähde kuin Hitlerinaikaiset opit arjalaisen rodun paremmuudesta.
Vähästä se sinunkin onnellisuutesi on kiinni jos takertuminen viime vuosituhannenpuoleisten rotuoppien paikkansapitävyyteen on se oljenkorsi johon takerrut.
Skandinaaviset ihmiset ovat ihan fiksuja, tavallaan. Vaikka Sinusta en oikein tiedä, HTZA. Oletko todellakin Skandinaavi?- HTZA
Paloma.se.co kirjoitti:
Ei ole rasismia?
Mitä se sitten on?
Etnocentrismiä? Se on juuri rasismin alkulähde, usko oman pikku yhteisön paremmuudesta muihin verrattuna. Sama alkulähde kuin Hitlerinaikaiset opit arjalaisen rodun paremmuudesta.
Vähästä se sinunkin onnellisuutesi on kiinni jos takertuminen viime vuosituhannenpuoleisten rotuoppien paikkansapitävyyteen on se oljenkorsi johon takerrut.
Skandinaaviset ihmiset ovat ihan fiksuja, tavallaan. Vaikka Sinusta en oikein tiedä, HTZA. Oletko todellakin Skandinaavi?Ihan aito, ihan aito Suomalainenkin.
Minun ajatukseni ja toiveeni on että liikakansoituksesta päästäisiin eroon.
Ja ajatusmalli on se että Pohjoismaalainen elämänkatsomus olisi vallalla.
Rodut saavat olla mitä vaan.
On turha heitellä viljasäkkejä pitkin maailmaa kuten jotkut popparit tekivät.
Onnekseni ja sinun murheeksesi, kasvihuoneilmiö hoitaa tämän ongelman kohta pois.
Kuumuus vie veden maasta ja siten katoaa ruoka, ja siihen ei pari säkkiä enää auta.
Surkeaa katsottavaa se on, telkkariin tulee aina vain enemmän ruipeloita lapsia ja suuria silmiä.
Mutta onneksi maa, elämä, luonto, hoitaa homman omaksi parhaakseen.
Älä syytä minua siitä, minä tuhlaan sen minkä kerkiän, ja jos jotain jää annan sen Pelastusarmeijalle, silloin jää rahat Suomeen eikä jonnekin vinkuintiaan, jossa toivo on kohta kuollut. HTZA kirjoitti:
Ihan aito, ihan aito Suomalainenkin.
Minun ajatukseni ja toiveeni on että liikakansoituksesta päästäisiin eroon.
Ja ajatusmalli on se että Pohjoismaalainen elämänkatsomus olisi vallalla.
Rodut saavat olla mitä vaan.
On turha heitellä viljasäkkejä pitkin maailmaa kuten jotkut popparit tekivät.
Onnekseni ja sinun murheeksesi, kasvihuoneilmiö hoitaa tämän ongelman kohta pois.
Kuumuus vie veden maasta ja siten katoaa ruoka, ja siihen ei pari säkkiä enää auta.
Surkeaa katsottavaa se on, telkkariin tulee aina vain enemmän ruipeloita lapsia ja suuria silmiä.
Mutta onneksi maa, elämä, luonto, hoitaa homman omaksi parhaakseen.
Älä syytä minua siitä, minä tuhlaan sen minkä kerkiän, ja jos jotain jää annan sen Pelastusarmeijalle, silloin jää rahat Suomeen eikä jonnekin vinkuintiaan, jossa toivo on kohta kuollut.muut viime vuosisadan alkupuolella syntyneet voivat aika huonosti nyky-Suomessa, onneksi Toni, Jarno, Pete ja Sebbe ovat tulleet jo miehenikään ja vastaavat tulevaisuudesta.
Jos ruipelot lapset suurine silmineen haittaavat ruokahaluasi voit kääntää toiselle kanavalle, sille joss tulee uunoturhapuroja ja spedepasasta.
Kirjoituksesi olikin provo, koska skandinaavi, AITO skandinaavi ajattelee tosi eri tavalla kuin keskisuomalainen metsäjuppi.- HTZA
Paloma.se.co kirjoitti:
muut viime vuosisadan alkupuolella syntyneet voivat aika huonosti nyky-Suomessa, onneksi Toni, Jarno, Pete ja Sebbe ovat tulleet jo miehenikään ja vastaavat tulevaisuudesta.
Jos ruipelot lapset suurine silmineen haittaavat ruokahaluasi voit kääntää toiselle kanavalle, sille joss tulee uunoturhapuroja ja spedepasasta.
Kirjoituksesi olikin provo, koska skandinaavi, AITO skandinaavi ajattelee tosi eri tavalla kuin keskisuomalainen metsäjuppi.Nälkään kuolevat lapset eivät vie ruokahaluani, ei yhtään.
Ja minä en provoile.
AIka näyttää, kuten sanoin. HTZA kirjoitti:
Nälkään kuolevat lapset eivät vie ruokahaluani, ei yhtään.
Ja minä en provoile.
AIka näyttää, kuten sanoin.että olet jo silloin kuollut ja et voi sanoa että no niin, mitä minä sanoin. Mikään "aika näyttää" argumentti ei ole pätevä keskustelupalstalla yli viisikymppisille.
- kawe
HTZA kirjoitti:
Ja minä en provoile.
AIka näyttää, kuten sanoin.on yksi ratkaisu, jolla ne viljasäkkien rahtaukset ympäriinsä jäävät pois.
Viljalajikkeita mitkä sietävät lämmönvaihteluja paremmin on jo olemassa.
Kuumuus, kuivuus, kosteus ja kylmyys ovat hyötykasvien riesoina hallittavissa ja mahdollista viljellä äärioloissa hyvin tuloksin. Ihmiset voivat asua siellä missä ovat kun peruselintarvikkeet kasvatetaan itse. Avustus jää vähemmälle ja ongelmat joita suuret muuttoliikkeet saavat aikaan vähenevät.
Bruttokansantuote ko. maissa voisi nousta, kun ihmiset voisivat tuottaakin jotain myös tarvitsemiaan palveluja. (eikä tarvitse odottaa YK.n apua teltoissa)
Se miten konfliktit saa loppumaan ja veden riittämään onkin ihan oma lukunsa. - oman lapsesi
HTZA kirjoitti:
Ja minä en provoile.
AIka näyttää, kuten sanoin.tilalle? ja sittenkään ei ruokahalusi heikkene?vai onko vain hyvä vitsi?
http://img254.imageshack.us/my.php?image=hmmakp.jpg - Paloma puskasta
kawe kirjoitti:
on yksi ratkaisu, jolla ne viljasäkkien rahtaukset ympäriinsä jäävät pois.
Viljalajikkeita mitkä sietävät lämmönvaihteluja paremmin on jo olemassa.
Kuumuus, kuivuus, kosteus ja kylmyys ovat hyötykasvien riesoina hallittavissa ja mahdollista viljellä äärioloissa hyvin tuloksin. Ihmiset voivat asua siellä missä ovat kun peruselintarvikkeet kasvatetaan itse. Avustus jää vähemmälle ja ongelmat joita suuret muuttoliikkeet saavat aikaan vähenevät.
Bruttokansantuote ko. maissa voisi nousta, kun ihmiset voisivat tuottaakin jotain myös tarvitsemiaan palveluja. (eikä tarvitse odottaa YK.n apua teltoissa)
Se miten konfliktit saa loppumaan ja veden riittämään onkin ihan oma lukunsa.on yksi näistä tutkimuskeskukssita jotka kehittävät trooppisiin olosuhteisiin soveltuvia vilajlaatuja. CIAT'n tutkimuskeskus sijaitsee lähellä Calin kaupunkia Kolumbiassa ja heillä on myös keskuksia Afrikassa ja Aasiassa. Olen joskus, vuosia sitten, opettanut englantia CIATin toimistohenkilökunalle ja tutustunut myös heidän toimintaansa.
Trooppinen maatalous kehittyy koko ajan ja olosuhteisiin sopivia lajikkeita jotka sietävät paitsi korkeita lämpötiloja myös paikallisia home-ja tuhohyönteiskantoja on jo markkinoilla. Globaalinen markkinatalous satsaa kuitenkin eri tyyppisiin ratkaisuihin jotka ovat tuottoisampia suurille agroindustriaalikonglomeraateille. (huh mikä sanahirviö, onko se jotain suomeksi?) - HTZA..lle
HTZA kirjoitti:
Ja minä en provoile.
AIka näyttää, kuten sanoin.kuvan kanssa
- ja imperialistisesti
Paloma puskasta kirjoitti:
on yksi näistä tutkimuskeskukssita jotka kehittävät trooppisiin olosuhteisiin soveltuvia vilajlaatuja. CIAT'n tutkimuskeskus sijaitsee lähellä Calin kaupunkia Kolumbiassa ja heillä on myös keskuksia Afrikassa ja Aasiassa. Olen joskus, vuosia sitten, opettanut englantia CIATin toimistohenkilökunalle ja tutustunut myös heidän toimintaansa.
Trooppinen maatalous kehittyy koko ajan ja olosuhteisiin sopivia lajikkeita jotka sietävät paitsi korkeita lämpötiloja myös paikallisia home-ja tuhohyönteiskantoja on jo markkinoilla. Globaalinen markkinatalous satsaa kuitenkin eri tyyppisiin ratkaisuihin jotka ovat tuottoisampia suurille agroindustriaalikonglomeraateille. (huh mikä sanahirviö, onko se jotain suomeksi?)sitä vaoisi kutsua riistoviljelyksi.
Länsi tuottaa enemmän kuin itse tarvitsee ja polkee hinnat. Pakottaa pienviljelijät ostamaan leivän konglomeraateilta ja laitattaa heidän peltonsa pakettiin. Tai viljelemään huumeita. - Paloma puskasta
ja imperialistisesti kirjoitti:
sitä vaoisi kutsua riistoviljelyksi.
Länsi tuottaa enemmän kuin itse tarvitsee ja polkee hinnat. Pakottaa pienviljelijät ostamaan leivän konglomeraateilta ja laitattaa heidän peltonsa pakettiin. Tai viljelemään huumeita.tarkoituksella hävittää huumeviljelmät ja vasemmistosissit ja ketkä tästä hyöytyvät:
no tietenkin ase-ja sotamateriaalia valmistavat ja myyvät militääriekonoomiset konglomeraatit jotka ovat yhteistyössä agroindustriaalikonglomeraattien kanssa ja ympäri käydään ja yhteen tullaan. - HTZA
HTZA..lle kirjoitti:
kuvan kanssa
Kuvatekstinä oli nälkään kuoleva lapsi, oli kuollut, mukamas, seuraavana päivänä.
Se on hienosti tehtyä propagandaa.
Ja vaikka olisi tottakin niin en siitä pahemmin murehdi. Liikauttaa se aina vähän mutta sitten astuu realismi esiin ja saa minut vain hymähtämään.
En minä sieluton ole kuitenkaan. - kawe
Paloma puskasta kirjoitti:
on yksi näistä tutkimuskeskukssita jotka kehittävät trooppisiin olosuhteisiin soveltuvia vilajlaatuja. CIAT'n tutkimuskeskus sijaitsee lähellä Calin kaupunkia Kolumbiassa ja heillä on myös keskuksia Afrikassa ja Aasiassa. Olen joskus, vuosia sitten, opettanut englantia CIATin toimistohenkilökunalle ja tutustunut myös heidän toimintaansa.
Trooppinen maatalous kehittyy koko ajan ja olosuhteisiin sopivia lajikkeita jotka sietävät paitsi korkeita lämpötiloja myös paikallisia home-ja tuhohyönteiskantoja on jo markkinoilla. Globaalinen markkinatalous satsaa kuitenkin eri tyyppisiin ratkaisuihin jotka ovat tuottoisampia suurille agroindustriaalikonglomeraateille. (huh mikä sanahirviö, onko se jotain suomeksi?)että imperialismi jätti Afrikan monet valtiot selvitymään niine alueineen jotka eivät olleet heidän omien yhteisöidensä rajoja. Monet kriisit olisi vältetty.
Toinen puute oli hallinnon asiantuntemus, sitä ei ollut.
Kolmas vaikea asia bruttokansantuotteelle on yksi ainoa vientituote, se on aina markkinavoimien armoilla.
Nykyinen onmgelma on AIDS ja sen vaikutus ikärakenteeseen ja tietysti vesi.
Ei ole helppoa siellä
Seuraava vaihe on työn siirtyminen Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan pois Kiinasta, ehkä.
Kiinan etu on tosin valtavat sisämarkkinat joilla he nyt elvyttävät ja työvoimareservi maalta, sekä kaksi ideologiaa. Kiinassa on mielenkiintoiset systeemit joilla maata omistetaan, kun valtio periaatteessa omistaa maan.
Intia on myös kilpailukykyinen vielä pitkään.
Meni ohi aiheen, mutta innostuin taas, kun kiinnostaa kawe kirjoitti:
että imperialismi jätti Afrikan monet valtiot selvitymään niine alueineen jotka eivät olleet heidän omien yhteisöidensä rajoja. Monet kriisit olisi vältetty.
Toinen puute oli hallinnon asiantuntemus, sitä ei ollut.
Kolmas vaikea asia bruttokansantuotteelle on yksi ainoa vientituote, se on aina markkinavoimien armoilla.
Nykyinen onmgelma on AIDS ja sen vaikutus ikärakenteeseen ja tietysti vesi.
Ei ole helppoa siellä
Seuraava vaihe on työn siirtyminen Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan pois Kiinasta, ehkä.
Kiinan etu on tosin valtavat sisämarkkinat joilla he nyt elvyttävät ja työvoimareservi maalta, sekä kaksi ideologiaa. Kiinassa on mielenkiintoiset systeemit joilla maata omistetaan, kun valtio periaatteessa omistaa maan.
Intia on myös kilpailukykyinen vielä pitkään.
Meni ohi aiheen, mutta innostuin taas, kun kiinnostaaLatinalaisessa Amerikassa on samantapainen, paitsi että koska suurin osa mannerta oli jaettu vain kahden eurooppalaisvaltion kesken kansallisvaltioiden muodustuminen ei ollut aivan yhtä keinotekoinen ja viivotimella vedetty.
Kulkuyhteyksien vaivalloisuus (vielä tänä päivänäkään ei ole maantie/rautatieyhteyksiä monien maiden välillä sisämaassa) loivat eristäytyneitä yhteisöjä joilla oli omat yksiviljelmätaloutensa tai kaivostaloutensa. Kun kaivokset oli tyhjennetty kullasta ja hopeasta jäljelle jäi vain köyhyys ja eristäytyneisyys.
(E-Amerikan sosioekonominen historia on loistavasti kuvattu Eduardo Galeanosin kirjassa Latinalaisen Amerikan avoimet suonet tai miten suomennos mahtaa ollakaan nimetty, itse luin kirjan alkukielellä, espanjaksi: Las venas abiertas de America Latina).
Tällä hetkellä näen suurimpana vaarana mantereen taloudelliselle kehittymiselle uusiliberalismin ja globaalitalouden: maiden rikkaat poliittiset eliitit ovat hakeutumassa (tai jo hakeutuneet) USAn taloudelliseen riippuvuuteen Vapaakaupan sopimuksin jotka ovat suotuisia taloudellisesti vahvemman osakkaan jättiyhtiöille ja tulevat lannistamaan täysin paikallisen tuotannon. Esimerkkinä näemme jo Meksikon ja maissinviljeilijöiden vararikot.
pakko poistaa tuo edellinen viesti, kun huomasin että olin itse ajatellut aivan väärin vastauksen sinulle, mutta oletko koskaan ajatellut luopuvasi joistain noista tekemisistäsi jotta saisit tehtyä ne mitä haluaisit.
- verditti
Itsekkäänä ihmisenä puhut ajastasi, et yleensä meitä kaikkia koskettavasta ajasta. Haluan kuitenkin lohduttaa kaikkia ajan loppumisesta huolissaan olevia palstalaisia tiedolla, että aika ei lopu, se palaa takaisin. Tiedemiehet ovat todenneet ajan ääripäässä tapahtuvaa kaareutumista ja mikä tärkeintä, tämä kaareutuminen tapahtuu sisäänpäin. Tästä on pääteltävissä että aika palaa luoksemme takaisin. Tuolla älykkyyspalstalla olemme käyneet vilkasta keskustelua asiasta ja vaaatimuksemme on , että iskelmäsanoittajat on saatava kuriin. "Ei aika koskaan mennyt enä palaa" joutaa ensimmäisenä romukoppaan.
Mistä sinä tiedät kuinka itsekäs mahdan olla? Otin kantaa tällä aloituksella siihen yleiseen ilmiöön jonka monet ikätoverini tuntevat: ajan lyhenemiseen ja katoamiseen käsistä ja kenen ihmeen ajasta voimme edes puhua jos ei omasta ajasta (joka on ainoa aika jonka tiedän) puhumine on itsekkyyttä?
(Rajatietouden salaseurojen tuumaamiset ovat taas asia erikseen: paljon niistä taas on hyötyä pienelle. itsekkäälle ihmiselle LOL)
Ajan kaareutumisesta voidaan olla monta mieltä mutta jos joku on henkilökohtaisesti todennut palanneensa alkuun ja saaneensa uuden elämänkaaren lahjaksi niin please tulkaa kertomaan!- verditti'
Paloma.se.co kirjoitti:
Mistä sinä tiedät kuinka itsekäs mahdan olla? Otin kantaa tällä aloituksella siihen yleiseen ilmiöön jonka monet ikätoverini tuntevat: ajan lyhenemiseen ja katoamiseen käsistä ja kenen ihmeen ajasta voimme edes puhua jos ei omasta ajasta (joka on ainoa aika jonka tiedän) puhumine on itsekkyyttä?
(Rajatietouden salaseurojen tuumaamiset ovat taas asia erikseen: paljon niistä taas on hyötyä pienelle. itsekkäälle ihmiselle LOL)
Ajan kaareutumisesta voidaan olla monta mieltä mutta jos joku on henkilökohtaisesti todennut palanneensa alkuun ja saaneensa uuden elämänkaaren lahjaksi niin please tulkaa kertomaan!Kukapa sinä olet puhumaan nyt mukamas meidän kaikkien suulla. Käsityksesi ajan loppumisesta perustuu kuolemanpelkoon, joka sinänsä on kovinkin aiheellista käytöksesi huomioonottaen.
Etkö huomannut tekstissäni huumoria? Et.
Suhteellisuusteoria on oiva opastus etikettiin. verditti' kirjoitti:
Kukapa sinä olet puhumaan nyt mukamas meidän kaikkien suulla. Käsityksesi ajan loppumisesta perustuu kuolemanpelkoon, joka sinänsä on kovinkin aiheellista käytöksesi huomioonottaen.
Etkö huomannut tekstissäni huumoria? Et.
Suhteellisuusteoria on oiva opastus etikettiin.huumoriasi? Aika vaikeasti avautuvaa, sanoisin. Käytöksestäni olen aina saanut paljon kiitosta....tarkoittaako se sitä että kiittelijät haluaisivat toimittaa minut pois elävien kirjoilta?
En myöskään tunnista turhautunutta tunnetilaani kuolemanpeloksi.
- kawe
Näkökulma määrää suhteen aikaan.
Kun kello keksittiin, ihmiset menettivät vapauden. Aikatauluttaminen alkoi, työ, koulu, kulkuvälineet ym.
Ikä on jotain periodisysteemiä tavallaan. Aika pienenä kouluun menon odottelua, murrosikä ei tiedä ollako vai helposta tulee vaikeeta, perhe ja työ koko hössäkä vaihe kun ei ehdi, pitäisi, kaikki yhtäaikaa, sitten lapset lähtee työt vähenee puolisokin lähtee aikaa on vaikka lampaita söis vai onko sittenkään.
Aikaa on jos niin valitsee, huono omatunto on mielen tottumustila ja karsinnasta, mitä pitää milloinkin tehdä, voisi aloittaa ajan rajojen laventamisen.
Se että alkuräjähdyksiäkin on ollut useita, on ajan mittaamatonta rajattomuutta.......- henri|
Meill' vapauden kaiho soi,
Rinnassamme toveri toi.
Siks' yhteistyöhön rintamahan käy,
Pelastusta köyhille ei ennen näy
- Kukkanen ?
vuosikertaan olennasesti liittyviin juttuihin kaikki mainitsemasi. Ihan kuin olisin itse kirjoittanut. Lisää vielä.
Takaa-ajo elämästä, vieläkö ehtisin, miksi en tehnyt, jos tein, niin miksi, miksi en toisin, kiire vielä kokea jotain.... - Meriläinen
Tämä ketju on aloitettu oli kaikki se edessä mikä nyt on takana, aika kaiken sen välistä vienyt.
Minne vienyt, muistoihin.
Ja nyt minä vain olen ja aika kulkee eteenpäin, korvissa suhisten.
Aika on samoin kun tuuli mielenkiintoisia sanoja, niitä ei voi nähdä ne vain on.
Tuuli näyttää itsensä luonnossa se heiluttaa sitä, puita ja kasveja, se tuntuu poskilla, kylmyytenä tai lämpönä.
Aika näyttää itsensä kellossa ja vanhenevassa ihmisessä.
Minkänäköinen on tuuli, miltä aika näyttää? - Siberian <Tiger
Sen jälkeen ymmärrät, mikä pitää tehdä oikeasti,ja minkä kuuluukin olla pelkkä visio.
- O - O
Olipa kiva nähdä, että Paloma.se.co on ilmestynyt maisemiin. Lämpimät terveiset ja hyviä toivotuksia!
Olen pohtinut samaa kysymystä ja huomannut, että on pakko tehdä valintoja eikä ihan kaikkea ehdi tehdä millään. Kun varsinaiset velvollisuudet ovat vähenemässä, olen tullut sallivammaksi myös itseni suhteen. Samoin kuin Heikunkeikku saatan helposti siirtää jonkin ikävämmän tekemisen myöhempään ajankohtaan ja antautua mukavalle houkutukselle.
Äskettäin totesin, että ehdin käydä puolessa tunnissa kolmessa kaupassa ja hoitaa asiat tehokkaasti, vaikka joutuisi jonottamaankin. Joskus olen kuljeskellut ja ihmetellyt pitemmän ajan yhdessä. Eilen yritin uutta ennätystä, mutten ehtinyt 20 minuutissa kuin kahteen.Kun on tiukka aikataulu ja hoitaa velvollisuuksia, asiat tuntuvat hoituvan suhteellisen nopeasti, mutta kun on väljempää ja enemmän aikaa, pelkkä ryhtyminen saattaa viedä tekemistä enemmän aikaa.;))
Ehkä on hyvä säästää jotain huomiseksi tai jopa eläkevuosille; eihän ihan kaikkea tarvitse saada tänään valmiiksi. Huomennakin on hyvä päivä!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591184Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11860Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75795- 53634
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83613Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45552Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt33537Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36524Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43503Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40501