minut hiillostettiin ulos

väsynyt ex-vl

Kyllä nyt on menny elämänilo lopullisesti. Minua ei enää kutsuttu seuroihin. Kävin omatoimisesti, mutta minulle käännettiin selät. Sisaruksenikin häpesivät minua. En tiedä, miksi. Epäonnistuiko Jumala minua luodessaan?
Seuroissa menin istuu väliajalla muiden pöytiin ja yritin jutella. Porukka aina hiljeni. Aloin epäilemään, että olenko jotenkin hönö. Jollain sellasella tavalla, jota minä en edes tiedä.
Onko minulla jotenkin tyhmä tapa puhua, olenko kankea liikkeissään vai mitä? Se juuri tympiikin kovasti, kun en tiedä, missä vika.

Kaupassa jos näen vaikkapa siskon, hän ei edes katso muhun päin. Samoin toimii veljeni. Kaikilla sisaruksillani on hirveästi kavereita, mulla ei. Ketään ei kiinnosta edes kuunnella juttujani. En tajua, missä mättää. Miksi Jumala luo tällaisia epäonnistuneita yksilöitä, en tajua!!

Sitten kun sain rohkeuden puhua kotona siitä, mitä olen kokenut, rupesivat sanomaan, että itse olen kaikkeen syyllinen. Ja ettei mulla olisi oikeaa henkeäkään, kun koen näin. Osa taas sanoi, että joo, tuolla taas noita omituisia juttuja!
En tiedä mitä iloo edes elää. Ainakin olen halunnut pysyä uskovaisena, mutta ei se ole mahdollista, kun saa torjuntaa ja vielä sanotaan, etten olisi edes oikeassa hengessä, kun mulla on tällaisia ajatuksia :(

Olen ruvennut epäilee vahvasti, että voiko vanhoillislestadiolaiset olla edes se oikea joukko. Miksi ne voivat syrjiä jotain tällä tavalla. Miksi Jumala luo henkilöitä, jotka eivät vain sovi joukkoon?
Nyt en ole enää jaksanut käydä seuroissa, koska yksin sinne meneminen on vaikeaa ja tiedän jo sen, miten ihmiset suhtautuvat muhun.

Kävin mielenterveystoimistossa kyselemässä, että saisinko hiukan selvyyttä siihen, että olenko erilainen. Sain tehdä useita testejä, joissa ei havaittu mitään poikkeamaa. Epäilen kuitenkin niitä testejä! Jossain täytyy olla vajetta, kun tällaista on joutunut kokemaan. En tiedä, mutta enää en kertakaikkiaan jaksa uskoa. Uskominen on mun osalta saanut jäädä. Kokeilen onnea nyt ulkopuolelta, ns. "maailmasta".

28

328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metaskeema

Sinulla on ilmeisesti jotain ajatuksia, jotka eivät ole linjassa yleisen vl-jargonin kanssa. Sinua hyljeksitään ilmeisesti siksi. Sinun kannattaa ehkä luopua kokonaan uskosta ja lopettaa rauhanyhdistyksellä käyminen. Niin minäkin olen tehnyt. Kavereita voi löytää muualtakin kuin vanhoillislestadiolaisten keskuudesta.

• väsynyt ex-vl

Vaikka en enää usko Jumalaan, en ole vielä tunnustanut suvulleni, etten kykene enää uskomaan. Vaikka he eivät varmasti mua oikein uskovaisena pidäkkään, jonka näkee heidän käytöksestään. Pitäisi sanoa, että minä jätän teidän touhut nyt kokonaan ja lähden etsimään onnea muualta! Yleensä tällaisia uskonsa jättäneitä katsotaan luusereina tms. mutta mulle on ihan sama, mitä vl:t sen jälkeen ajattelevat minusta! Toivon mukaan löydän mielekästä seuraa vl-liikkeen ulkopuolelta!

• sukulaiset

Kauhein kokemus oli seuroissa, jossa minut kiusattiin "pilalle".
      Henkisesti häiriynnyin. Tuli ihmispelko.

Työelämä oli yhtä helvettiä. Jatkuva sosiaalisen kanssakäymisen pelko. Jopa ruokailu vastapäin pelotti. Käyttäännyin poikkeavasti ja minua siitä syystä seurattiin ja naurettiin.

En tiedä. Jumala ei anna käydä seuroissa. En voi, koska pelkään ihmisiä.
      Tulee vapina, hikoilu, sydän jyskyttää, jne.

• väsynyt ex-vl

itsellä oli tuo sosiaalisen kanssakäymisen pelko yläasteikäisenä. Se lähti siitä, kun istuin vanhoillislestadiolaisten pöydässä, vaikkei heistä kukaan varsinaisesti ollu mun kaveri. Meillä oli tapana vain, että vl:t istuvat samaan pöytään ruokasalissa. No mulla kävi niin, että leipä putosi keittoon, josta porukka syttyi voimakkaaseen nauruun. Häkellyin täysin, ja siinä samassa kaadoin maitolasin.. Siitä se sitten lähti. Aloin sitten jättämään ruokailut koulussa väliin. Olin nälkäinen, mutta pelkoni ei antanut myöten. Pelko seurasi vielä ammattikouluun. Inttiä pelkäsin ihan hemmetisti kyseisestä syystä, mutta siellä oireet hävisivät, koska siellä ei ollut naisia. Ja sen jälkeen nämä oireet eivät ole enää esiintyneet.

• kattele vain

Ei tarvita kuin yksi sekopää joka aloittaa sen jauhamisen sinua vastaan, ja lopuksi kaikki lähtevät mukaan, tai eivät uskalla poiketa laumasta.
        Vl-uskossa kun se oma ajattelu on jätettävä pois, vaikka näkisi itse kuinka oikein toisin.

• kelpaavat

Näyttää siltä, että vl suhtautuvat vieroksuvasti jollain tavalla "syntyessään säikähtäneisiin", vaikka kristilliseen moraaliin kuuluisi, että erityisesti heihin suhtauduttaisiin ymmärtävästi ja rakkaudella. Ilmeisesti joukkoon halutaan vain vahvoja.

• taivaseen

opettaa vl.oppi ja sisäpiiriin pääsee vain hyvät ja kauniit.

• kohtelua!!!

”Epäilen kuitenkin niitä testejä! Jossain täytyy olla vajetta, kun tällaista on joutunut kokemaan.”

Eiköhän vajetta ole näissä ihmisissä, sisaruksissa jotka kohtelevat ja puhuvat sinusta noin?!

” Yleensä tällaisia uskonsa jättäneitä katsotaan luusereina tms. mutta mulle on ihan sama, mitä vl:t sen jälkeen ajattelevat minusta!”

Eikö tuokin kerro miten juuri heidän päissään on jotain vikaa jos ajattelevat sinun olevan vain luuseri sen vuoksi että olet joutunut kokemaan paskaa ja sen paskan loppumattomuuden vuoksi haluat siitä pois, tekemään itsellesi mahdollisesti terveemmän elämän?
      Etkö sinä tässä ole se terve? Sinähän menit asiaa selvittämäänkin kaikenlisäksi!

Kohtelevat kyllä sinua todella ala-arvoisesti ja huonosti. Arvosta itseäsi ja välitä itsestäsi, äläkä hyväksy että sinua saa kohdella noin. Vähä-älyisille pitää laittaa rajat jos ei muuten ymmärrä.

• tunne jalkki

Kirjoituksestasi saa sen kuvan, että perheenjäsenesi ovat sairaita yksilöitä ja heidän tulisi hakeutua hoitoon. On käsittämätöntä, että sisarukset ja vanhemmat alkaisivat hylkiä perheenjäsentään.

Hankalinta tässä on tietysti se, että omia sisaruksia ja vanhempia ei voi vaihtaa. Joka tapauksessa jokainen on kuitenkin lopulta oman onnensa seppä. Ei muutakun rupeet määrätietoisesti viemään elämääsi eteenpäin. Ja tsemppiä tietty!

• väsynyt ex-vl

En ehkä sanoisi sisaruksiani sairaiksi, vaikka heidän käyttäytymisensä ovat vähän outoa mua kohtaan. He kuitenkin menestyvät elämässä. Heillä on runsainmäärin kavereita. Muutenkin elämä on sisaruksillani mennyt varsin mallikkaasti. Sisaruksistani löytyy menestyvien yritysten pyörittäjiä, lääkäri, rakentajia, maistereita jne. Ja nekin jotka opiskelevat, niillä pyyhkii erityisen hyvin. Ite tässä oon se poikkeus, sillä mulla ei ole oikein koulutkaan luistanut ja en ole yhtään niin sanavalmis, kuin yksikään sisaruksistani. Oiskohan se syynä siihen, miksi mua kartetaan?

• ei tarvitse
        väsynyt ex-vl kirjoitti:

En ehkä sanoisi sisaruksiani sairaiksi, vaikka heidän käyttäytymisensä ovat vähän outoa mua kohtaan. He kuitenkin menestyvät elämässä. Heillä on runsainmäärin kavereita. Muutenkin elämä on sisaruksillani mennyt varsin mallikkaasti. Sisaruksistani löytyy menestyvien yritysten pyörittäjiä, lääkäri, rakentajia, maistereita jne. Ja nekin jotka opiskelevat, niillä pyyhkii erityisen hyvin. Ite tässä oon se poikkeus, sillä mulla ei ole oikein koulutkaan luistanut ja en ole yhtään niin sanavalmis, kuin yksikään sisaruksistani. Oiskohan se syynä siihen, miksi mua kartetaan?

olla hienoja kouluja käytynä tai menestyä hyvin. Onnellinen voi olla myös vähästä. Minä hakisin sinuna apua terapiasta, olit käynyt jo testauttamassa päätä, niinkuin asian ilmaisit. Ja vaikka terapiaan menisit se ei tarkoita että sinun päässäsi olisi jotain vikaa.
        Laita elämäsi kuntoon, terapiasta saat siihen varmasti apua jos vain itse olet valmis tekemään sen eteen töitä että elämä menee kuntoon.

Nuorilla ihmisillä on muutenkin hyvinkin yleistä että toiset etsii kauemmin itseään kun taas toisilla näyttää olevan jo ala-asteelta asti suuntaviivat mielessä. Mieti mitkä ovat sinun realistiset halusi tulevaisuutta varten ja ala edetä niitä kohti. Kuitenkaan rasittamatta itseä liikaa, ei saa olla liian ankara itselle, välillä pitää ottaa rennosti ja antaa mennä.

Omasta terveydestä kannattaa pitää huolta. Olen itsekin käynyt terapiassa laittamassa elämää kuntoon ja samalla on moni muukin asia löytänyt paikkansa. On ihana elää rauhassa itsensä kanssa eikä kokoajan tarvitse olla kuin tuulenpuuska sisällään: "mistään ei saa oikein kunnolla kiinni".
        Minulla on myös ollut sosiaalista pelkoa, vieläkin jollain tasolla, mutta hyvin jo hallitsen sen vaikeuden. Harjoittelemalla ja ammattilaisen tuella senkin kanssa pääsi aloilleen.

Ehkä sinun sisarillasi ei ole taitoa ja älyä kohdata ja käsitellä ongelmia mitä heillä on sinua kohtaan?

Hoida ehdottomasti omat asiasi kuitenkin kuntoon. Hoitamalla ne nekin paranevat kuin mikä muukin, vaikka haava tai sortunut talo joka pitää rakentaa uudestaan.

• ja kunnianhimoinen perhe
        väsynyt ex-vl kirjoitti:

Kun osalla sisaruksistasi on noin hyvä koulutus kuten lääkäri, niin luulisi sellaisten ymmärtävän sinua ja suhtautuvan empaattisesti. Perheessäsi arvostetaan ilmeisesti hyvää koulutusta ja muuta menestystä aivan hirveästi. Ja kun sinä et ole hankkinut samanlaisia koulutuksellisia ja ammatillisia kannuksia kuin he, he saattavat pitää sitä pahana puutteena ja sinun omana saamattomuutena. Jossain viestissäsi kerroit, että sisaruksesi sanovat, että vika on sinussa. Ehkä sisaruksetkin ovat kokeneet, että heidät hyväksytään vain suoritusten kautta ja se on yhä heidän käsityksenä ihmisarvosta. Hämmästyttävän kapeaa ajattelua akateemisilta ihmisiltä. Ja järkyttävää, että menestyksen määrällä mitataan myös sisarusten välinen arvostus ja välittäminen.

Sinun pitäisi nyt saada tukea jostakin. Eikö muista sukulaisistasi löytyisi luottohenkilöä, jonka puoleen voisit kääntyä? Tai sitten joku muu? On todella surullista, että olet joutunut hämmennyksissäsi menemään erilaisiin testeihinkin, jotta saisit varmuuden siitä, että olet normaali. Aivan varmuudella voi kyllä sanoa, että muu perheesi ei ole aivan normaali. Älyä teiltä varmaan kyllä löytyy, mutta inhimillisyyttä, empaattisuutta, tukea ja lämpöä ei. Ja juuri nuo tunteet tekevät perheestä niin arvokkaan.

Haluaisin nähdä sen lääkärin, joka kohtelee omaa sisarustaan siten kuin hän kohtelee sinua. En menisi hänen vastaanotolleen. Terveisiä vain hänelle.

• tahtoo ..

eiköhän tuon tarinasikin uskominen ole jokaisen oma asia niinkuin on henk.koht uskokin. ei siihen uskomiseen toisia tarvita

• Toimi!

Liity johonkin ysteisöön, jossa vallitsee arma, suvaitsevaisuus ja rakkaus. Kaipa paikkakunnallasi sellaisia on? Joka tapauksessa hienoa, ett olet päässyt vl-yhteisöstä ulos - jopa sen itsensä auttamana. Itselleni kävi 32 vuotta sitten yhtä onnellisesti.

• vakass

Karrelle palanut käppärä;sinulla on joitakin milipiteitä tai olet tehnyt jotakin joka on pillastuttanut kaikki ympärilläsi olevat ihmiset...

• Täytyy ihmetellä

Toisten syyttely ja leimaaminen näyttää sujuvan sen verran hyvin...

• vakass
        Täytyy ihmetellä kirjoitti:

Tulikaan taas tuomittua syytöntä ;missä olen sinutkin tuominnut sanoppa se...

• etsivä-xx

Onkohan sinulla lapsia, varmaankin. Lapset ovat yksilöitä. Nuoria kasvavia pitäisi ymmärtää ja tukea, niistä rumista ankanpojistakin voi tulla joutsenia. Vielä varmemmin jos osaavat vaikeuksien kautta rakentaa kypsemmän aikuisen mielen, joka kykenee asettumaan toisen asemaan. Tulee parempi ystävä, puoliso tai työtoveri. On todellakin ikävää, että isojen lapsimäärien rasittamana perheissä syyllistetään yksinäisyydestä kärsivät. Teissä on vikaa, ette usko oikein tai kaikkea muuta, kun uskon pitäisi olla se voima, joka kantaa silloinkin kaikki muu pettää. Mistähän teille monelle on tullut se yksiviivaisen kylmä ajatus, että kaikki on rangaistusta ja oikein, kun emme tiedä kuitenkaan onko Jumalan tarkoitus etsiä jollekin toinen tie, joka saataa lopulta vain tuottaa vahvemman uskon.

Yksinäisille nuorille toivoisin jaksamista, elämä voi tuoda isoja iloisia muutoksia sitten myöhemmin, jos jaksaa elää päivän kerrallaan ja tartuu tilaisuuteen, joita elämä tarjoaa usein täysin odottamatta. ikävintä on nuorelle jos omat vanhemmat eivät ole mukana tukemassa nuortaan tässä tilanteessa.

• Ole vl vaan
        Täytyy ihmetellä kirjoitti:

Wl=whskilestaadiolainen eronnut sellainen

• Älä syytä itseäsi siitä, että omat Sinut hylkäsivät ja eivät ole enää tuntevasi Sinua. Tiedän ja ymmärrän, että kärsit tästä suuresti, sillä olet kasvanut tässä piirissä lapsesta asti. Mene paikkakuntasi kirkon tilaisuuksiin. Kirkko ainakin Sinut ottaa avoin sylin vastaan. Ja jos haluat ystäviä sieltä ja tunnet, ettet löydä niin soita vaikka jonkun kirkontyötekijälle ja pyydä, että he auttaisivat Sinua löytämään ystäviä seurakunnasta. Sinä olet yhtä tärkeä Jumalalle niin kuin kaikki ihmiset ovat. Hän rakastaa Sinua ja eikä käännä selkää, vaikka muut Sinulle kääntäisivät. Muista, että Jumalalle saa vapaasti puhua ja sanoa kaikki tunteet, mitä Sinulla on. Jeesus kuoli ristillä Sinunkin puolesta ja on antanut Sinulle tarkoituksen. Kun olet Jeesuksen oma niin pääset myös Karitsan häihin niin kuin me muutkin uskovat, jotka tunnustamme uskomme Jeesukseen Kristukseen. Ja jos keskusteluapua tarvitset niin seurakunnan työntekijät varmaan Sinua auttavat ja ohjaavat eteenpäin. Älä jää yksin.

• sunnyriver

Sanoit kokeilevasi onnea ulkopuolelta,
      ns. maailmasta.
      Yllätys, yllätys, siellä on paljon ihan aitoa uskoa,
      vaikket ole ennen uskonutkaan sitä.
      Tee kierros kotiseutusi kristillisiin yhteisöihin
      ja yllätyt.
      Luterilaisissa löytyy uskovia,
      useita herätysliikkeitäkin lestadiolaisten lisäksi,
      samoin vapaakirkollisissa
      ja helluntailaisissa
      on monia tosi mukavia uskovia.
      Kipuilua elämä välillä on,
      mutta ethän hylkää Jeesusta,
      ethän!
      Sinua siunaten
      :) :) :)

• viinipuustaan.

Aikanaan epätoivotut henkilöt heitettiin näyttävästi saatanalle seurakunnan edessä, mutta nykyään käytetään "hienovaraisempaa" hylkimismetodia.

• Laiha kohtalotoveri

Olen tutustunut vl-yhteisön hylkimiseen ja selän kääntämiseen. En kuulu yhteisöön, mutta minulla oli hyvät suhteet sinne. Tein yhden virheen, mutta en anteeksiantoa saanut. Tuuli kääntyi, ja tunnen kylmän henkäyksen sieltä suunnalta. Voin vain kuvitella, miten tyhjältä tuntuu, kun oma perhe on mukana hylkäämässä!

Kauhistuttaa, miten joukolla voidaankaan ryhtyä "ajattelemaan". Ovatko nämä ihmiset pohtineet omaatuntoaan? Osaavatko he ajatella yksilöinä? Onko tällainen liikkeessä vanha tapa vai onko käynnissä jonkinlainen rivien tiivistystyö?

Oikeampaa lähimmäisenrakkautta on olemassa. Tule pois liikkeestä ja lähde sitä rauhassa etsimään.

• Delilah1

lyhyt ja ytimekäs analyysi!

aatteleppa hyvä aloittaja, että jeesus ei hylkää ketään häneen uskovaa... rukoile häntä niin saat lohdutuksen.

• huomannut

mikä on pelin henki. Itseasiassa kaikki hiillostavat kaikkia; kuka vain keksiikin makeimmat naurut sinusta ja toisista, niin sen arvokkaampaa hiillostus käytännössä on toisten keskuudessa. Mistään muualta maailmasta et löydä vastaavaa hiillostusta, joka on villä ja vapaata. Täällä on viidakon lait voimassa, eikä mitkään "ihmisoikeus" -hömötykset. Syö tai tule syödyksi. Istu tai pakene.

• Kempelainen

Kyllä nyt on menny elämänilo lopullisesti. ** Minulle on muodostunut käsitys, että VL ei ole elämän iloa, vaan elämän surua, ja uskomista, joten mistä jäät vaille.
      Kaupassa jos näen vaikkapa siskon, hän ei edes katso muhun päin. Samoin toimii veljeni. Kaikilla sisaruksillani on hirveästi kavereita, mulla ei. Ketään ei kiinnosta edes kuunnella juttujani. En tajua, missä mättää. Miksi Jumala luo tällaisia epäonnistuneita yksilöitä, en tajua!!** Milloin SRK on jotain muita vertaisenaan kohdellut?? Heille olet uskosta ja armosta osaton, mutta hyvä näin, sillä kysymys on vain VL uskomisesta, ei Jeesuksesta. Me Pyhä olemme paljon lähempänä Jeesusta, me kuljemme ojia ja aitavieriä.
      En tiedä mitä iloo edes elää. ** Näin ajattelivat myös ne Hoitokokouksessa hirteen menijät, mitä järkeä, kun on kasvatettu ja opastettu näin saatanaan. Häivy ja jätä he omiin ongelmiinsa, jospa heille taivas avautuu.
      Ainakin olen halunnut pysyä uskovaisena, mutta ei se ole mahdollista, kun saa torjuntaa ja vielä sanotaan, etten olisi edes oikeassa hengessä, kun mulla on tällaisia ajatuksia : Uskovaisuus, joka johtaa pelastukseen, kulkee vain Kristuksen kautta. Sinun täytyy tunnustaa Jeesus Herraksesi, ja lähteä seuraamaan Häntä. Pelastusta ei ole muualla kun Jeesuksessa. Sitä sinä et löydä SRK;sta, vaan Jeesuksen omista seurakunnista. Mitä sinä itse näet uskovaisena olemisen.
      Olen ruvennut epäilee vahvasti, että voiko vanhoillislestadiolaiset olla edes se oikea joukko. Miksi ne voivat syrjiä jotain tällä tavalla. Miksi Jumala luo henkilöitä, jotka eivät vain sovi joukkoon? ** Tarkenna hieman, kuka loin, lue Johanneksen evankeliumin kuusi ensimmäistä jaetta.
      Nyt en ole enää jaksanut käydä seuroissa, koska yksin sinne meneminen on vaikeaa ja tiedän jo sen, miten ihmiset suhtautuvat muhun. ** Näin se totuus sinulle on valjennut, Herran rauhaa sinulle.
      Epäilen kuitenkin niitä testejä! Jossain täytyy olla vajetta, kun tällaista on joutunut kokemaan. ** Ei niissä testeissä vikaa ole vaan niissä pilkkaajissasi.
      En tiedä, mutta enää en kertakaikkiaan jaksa uskoa. Uskominen on mun osalta saanut jäädä. Kokeilen onnea nyt ulkopuolelta, ns. "maailmasta". ** Niin, mistä sieltä???

Siunausta.

• tyhjentävästi sanottu!

Kerrankin joku viisas kirjoittelee tällä palstalla:

”Jo on kylmä
        Kirjoittanut: ja kunnianhimoinen perhe / Eilen / klo 22:22
        Kun osalla sisaruksistasi on noin hyvä koulutus kuten lääkäri, niin luulisi sellaisten ymmärtävän sinua ja suhtautuvan empaattisesti. Perheessäsi arvostetaan ilmeisesti hyvää koulutusta ja muuta menestystä aivan hirveästi. Ja kun sinä et ole hankkinut samanlaisia koulutuksellisia ja ammatillisia kannuksia kuin he, he saattavat pitää sitä pahana puutteena ja sinun omana saamattomuutena. Jossain viestissäsi kerroit, että sisaruksesi sanovat, että vika on sinussa. Ehkä sisaruksetkin ovat kokeneet, että heidät hyväksytään vain suoritusten kautta ja se on yhä heidän käsityksenä ihmisarvosta. Hämmästyttävän kapeaa ajattelua akateemisilta ihmisiltä. Ja järkyttävää, että menestyksen määrällä mitataan myös sisarusten välinen arvostus ja välittäminen.
        Sinun pitäisi nyt saada tukea jostakin. Eikö muista sukulaisistasi löytyisi luottohenkilöä, jonka puoleen voisit kääntyä? Tai sitten joku muu? On todella surullista, että olet joutunut hämmennyksissäsi menemään erilaisiin testeihinkin, jotta saisit varmuuden siitä, että olet normaali. Aivan varmuudella voi kyllä sanoa, että muu perheesi ei ole aivan normaali. Älyä teiltä varmaan kyllä löytyy, mutta inhimillisyyttä, empaattisuutta, tukea ja lämpöä ei. Ja juuri nuo tunteet tekevät perheestä niin arvokkaan.
        Haluaisin nähdä sen lääkärin, joka kohtelee omaa sisarustaan siten kuin hän kohtelee sinua. En menisi hänen vastaanotolleen. Terveisiä vain hänelle.”

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      468
      4167
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1732
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      117
      1567
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1494
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1428
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      60
      1395
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1356
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      1272
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      45
      1119
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      34
      1098
    Aihe