Seuraavanlainen ongelma ilmeni talven jäljiltä kun veneen laskin vesille. Vetolaite ravistaa aivan hillittömästi kun koneelle ruvetaan antamaan kierroksia. Vetolaite ravistus on todella kova. Eli onko hyviä ehdotuksia mistä moinen voisi johtua? Potkurit vai mikä teettää näin kovan ravistuksen. Vaihteet menevät hienosti paikalleen ja muita laakeri ääniä jne. ei tunnu kuuluvan.
Lisäksi ihmettelen miksi joissakin VPn potkurien asennuskuvissa on prikat joita vastaan potkuri on akselilla ja joissakin kuvissa ei ole näitä prikkoja. Lisäksi kysyisin että onko A-sarjan DP -potkureita erilaisia. En tarkoita nousuja vaan potkurin keskiöitä. Näyttäisi että joissakin taemmissa potkureissa on erilainen keskiö.
VP 290 DP vetolaite tärisee
5
3562
Vastaukset
- jjfjjf
Potkurien välissä pitää olla prikka tai siimaleikkuri.Ristikko nivel saattaa olla rikkoutunut kun täristää..
Joko sinulla on hajonnut nivelristikot (jos se talven aikana on tapahtunut, niin sinulla on vetonivelen palje rikki, milloin olet viimeksi vaihtanut), tai sitten vauhtipyöränkotelossa olevan lyhyen akselin laakerit.
Jos olet käyttänyt kaikki irroittaessa kertyneet osat potkureita asentaessasi, niin ongelmaa ei ole. Rihloista en osaa sanoa tarkasti, mutta et takuulla saa laitettua vääränlaista potkuria kiinni (rihlat ovat sen verran kookkaita).
- jotain pientä
Niitä VP taaimmaisia potkureita on ainakin kahta mallia mutta ne sopivat kyllä keskenään. Kyse on vain sen navan pituudesta jolla ei ole kuin kosmeettinen vaikutus.
Jos mitään tärinöitä ei ole vapaalla kun antaa rundeja niin ristikko tuskin on rikki, koska se pyörii myös vapaalla. Toki kuormitus muuttaa tilannetta hieman, mutta tuskin noin rajusti. Olisit varmaan huomannut syksyllä tämän koska ei voi mielestäni hajota talvella itsestään...vene ilmeisesti ollut vasta hetken vedessä?
Jos sulla ei ole sen 3-lapaisen eli ensimmäisen potkurin ja vetolaitteen rungon välissä prikkaa tai siimaleikkuria niin se hakkaa kokoajan kiinni siihen runkoon. Välitön tarkastus koska kohta on sekä potkuri että vetolaitteen runko rikki, ellei ole jo. Kallis korjaus eikä vakuutus korvaa asennusvirheitä.
Jos potkurit oli ehjiä asennettaessa niin vikamahdollisuuksia jäänee:
- akselit runnottu vinoon talven aikana, jostain syystä
- potkuri on irti siitä kumikeskiöstä...lakkaa kyllä vetämästä hyvin nopeasti
- potkurit kavitoi rajusti joka voisi teoriassa johtua väärästä potkuriparista (jos olet vaihtanut sarjan?)...aika teoreettinen kyllä
- muuta en keksi jos et vetolaitteen sisuksiin ole koskenut
Oletko varma, että tulee vetolaitteesta? Konekin voi kyllä täristä esim venttiilivian takia.Oletko ihan varma, että et nyt sekoita SP-vetolaitteiden kahta napapituutta DP:n kanssa...?
- kirjoittaja vast
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Oletko ihan varma, että et nyt sekoita SP-vetolaitteiden kahta napapituutta DP:n kanssa...?
Kyllä olen. Mulla on DP:ssä ollut kaksi erilaista 4-lapaista potkuria, A4-sarjaa. Itse navan pituus toki sama, mutta se kaulus joka tulee tavallaan yli on eri mittainen. Aiheuttaa sen, että kiristyskartion ja potkurin rungon väliin jää pieni rako johon Volvolta saa kuulemma sellaisen koristerenkaan mikäli silmään pistää. Volvon sanojen mukaan muuta kuin visuaalista merkitystä ei ole jos sen kartio-osan ja potkurin navan ulkopinnan välissä on sellainen parin sentin väli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317796
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455330- 594832
- 763517
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162035Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322001- 311859
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441707- 381662
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1411591