Normaali liikkeellelähtö - oikea tapa?

kysympähänvaan

Terve.

Ajoja ollut kohta puolet ja vähän on ongelmia liikkeellelähdön kanssa. Teen sen tyylillä: kaasua ja samalla kytkin ylös melko nopeasti. Tulos on nykäisevä, sillon tällöin saattaa sammua.

Eli kummin teet normi lähdön tasamaalla?

Tyyli 1:
1. Kytkin ja jarru pohjassa
2. Jarrulta jalka kaasulle ja samalla kytkin ylös

Tyyli 2:
1. Kytkin tuntumassa ja jarru pohjassa
2. Jarrulta jalka pois jolloin auto liikkuu hieman ja sitten lisää kaasua.

32

20909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastinetta rahalle

      No, voihan sitä noinkin ajella. Esim. traktorilla.

      Auton kanssa liikuttaessa kannattaisi kyllä tutustua käsitteeseen peruskaasu.

      • 13Ghfghgnjjh

        Normaali 2litrainen auto lähtee pintakaasulla tasaisella (:


    • kumpikaan

      noista.

      • kysympänytvaan

        Mikä on sitten se oikea ja tavanomaisin?


      • koukou
        kysympänytvaan kirjoitti:

        Mikä on sitten se oikea ja tavanomaisin?

        Kyllä kysyjän eka vaihtoehto on ainakin itsellä käytössä. Hieman kaasua ja kytkintä hitaasti ylös..


      • kumpikaan
        koukou kirjoitti:

        Kyllä kysyjän eka vaihtoehto on ainakin itsellä käytössä. Hieman kaasua ja kytkintä hitaasti ylös..

        sanoit ei ole sama kuin
        "Jarrulta jalka kaasulle ja samalla kytkin ylös".

        Opettajan tehtävä on liikkeellelähdön opettaminen ja harjoituttaminen. Ei nettipalstan.


    • kokkeileppa tätä

      Ens kerralla kun istut siihen autoon ja käynnistät sen. Kokeile ensin sitä kaasua vähän. Pidä kytkin pohjassa ja kokeile miltä se tuntuu. Ja sitten tees näin.

      Paina hyvin vähän kaasua ja vapauta kytkin hitaasti auto lähtee liikkeelle silläkin. Hanki ajotunnille kengät joiden pohja ei ole liian paksu ja ovat hyvät jalassa. Ja joilla tunnet kytkimen ja kaasun paremmin.

      Kun alat löytää kytkimen "tunnun" eiköhän se liikkeelle lähtökin suju paremmin.
      Mäkistratti on sitten sen jarrun kanssa, mut opi ensin se normaali kunnolla.

    • heinäntekoa

      Kaasua enempi niin ei sammu. Anna vaan ihan ronskisti alkuun, opit kyllä myöhemmin säästeliääksi kunhan totut autoon. Normaalisti tyyli 1 on lähempänä totuutta, mutta mäessä tyyli 2 on se oikea.

      Näitä asioitahan siis EI tarvitse miettiä sen jälkeen kun ostat oikean auton automaattivaihteella.

    • reipas lähtijä

      Tasamaalla ei tarvitse leipoa jalkaa jarrulla, auto pysyy kyllä paikallaan.

      Eli näin lähdetään liikkeelle: painat kaasua ja nostat kytkintä saman aikaisesti.

    • embra

      Elikkäs tänään oli ensimmäinen ajotuntini ja ensimmäisen kerran ajoin autolla elämäni aikana =]
      Minulle liikkeellelähtö tasaisella maalla opetettiin seuraavalla tavalla:
      Eli tietenkin vaihde ykkösellä
      kytkin pohjaan jonka jälkeen alan painamaan kaasua kunnes kierroslukumittari näyttää 1500-2000. Kun kierrokset ovat kohdallaan niin alan todella hitaasti päästämään kytkintä ja kun olen siinä vaiheessa että auto alkaa "jurraamaan" niin pidän kytkintä siinä kohdassa 2sekuntia jotta auto lähtisi liikkeelle. sitten vapautan kytkimen varovasti.

      Toivottavasti ymmärsit(te) :)
      Mutta tuo on melko hidas liikkeellelähtötapa, ei ollut kiva liikennevaloista lähteä liikkeelle kun siinä kesti niin kauan... Jos joku voisi kertoa miten pääsisi liikkeelle hiukan nopeammin niin olisi kiva^^
      Tai no kaipa tuolla tavalla oppii nopeampaakin lähtemään kun on ajellut enemmän.. Aikaa minulla tuossa menee lähinnä sen takia kun koitan saada kierroslukua tuohon edellämainitsemaani väliin

      • Pebeto

        Mulla ei ole ollut kortti kuin pari viikkoa, mutta mulle opetettiin homma näin.
        1.Kytkin nostetaan tuntumaan, tuon tuntee semmoisena pienenä tärinänä penkissä tai näet kierroslukumittarin heilahtavan.
        2. Peruskaasu silmään joka on semmoinen 1000 kierrosta, tästä ihan varma useampia autoja testannu ja jotkut lähtee liikkeelle tyhjäkäynnillä, että toi riippuu varmaan autosta.
        3. Kytkin pois tuntumasta, mutta ei liian nopeasti ,itse pidän pidän tuossa pienen paussin. Eli mulla on kytkin pohjasta> kytkin kokonaan ylös liikkeen kanssa kaksi pientä pysähdystä. Koko hommaan menee semmoiset kolme sekunttia joka voi tuntua aluksi liian hitaalta, mutta on käsittääkseni ihan onrmaali aika?

        Tietty jos tota voi tuosta vielä jalostaa niin korjatkoon joku, mulla kun ei ole enää ajokoulun ope neuvomassa, niin pitäää mennä mutulla ja omalla tuntumalla :)


      • roosterinna
        Pebeto kirjoitti:

        Mulla ei ole ollut kortti kuin pari viikkoa, mutta mulle opetettiin homma näin.
        1.Kytkin nostetaan tuntumaan, tuon tuntee semmoisena pienenä tärinänä penkissä tai näet kierroslukumittarin heilahtavan.
        2. Peruskaasu silmään joka on semmoinen 1000 kierrosta, tästä ihan varma useampia autoja testannu ja jotkut lähtee liikkeelle tyhjäkäynnillä, että toi riippuu varmaan autosta.
        3. Kytkin pois tuntumasta, mutta ei liian nopeasti ,itse pidän pidän tuossa pienen paussin. Eli mulla on kytkin pohjasta> kytkin kokonaan ylös liikkeen kanssa kaksi pientä pysähdystä. Koko hommaan menee semmoiset kolme sekunttia joka voi tuntua aluksi liian hitaalta, mutta on käsittääkseni ihan onrmaali aika?

        Tietty jos tota voi tuosta vielä jalostaa niin korjatkoon joku, mulla kun ei ole enää ajokoulun ope neuvomassa, niin pitäää mennä mutulla ja omalla tuntumalla :)

        Kyllä auto lähtee viivalta manuaalilaatikolla liikennevaloista kevyesti alle sekunnin.


      • ajetaan punasia päin
        Pebeto kirjoitti:

        Mulla ei ole ollut kortti kuin pari viikkoa, mutta mulle opetettiin homma näin.
        1.Kytkin nostetaan tuntumaan, tuon tuntee semmoisena pienenä tärinänä penkissä tai näet kierroslukumittarin heilahtavan.
        2. Peruskaasu silmään joka on semmoinen 1000 kierrosta, tästä ihan varma useampia autoja testannu ja jotkut lähtee liikkeelle tyhjäkäynnillä, että toi riippuu varmaan autosta.
        3. Kytkin pois tuntumasta, mutta ei liian nopeasti ,itse pidän pidän tuossa pienen paussin. Eli mulla on kytkin pohjasta> kytkin kokonaan ylös liikkeen kanssa kaksi pientä pysähdystä. Koko hommaan menee semmoiset kolme sekunttia joka voi tuntua aluksi liian hitaalta, mutta on käsittääkseni ihan onrmaali aika?

        Tietty jos tota voi tuosta vielä jalostaa niin korjatkoon joku, mulla kun ei ole enää ajokoulun ope neuvomassa, niin pitäää mennä mutulla ja omalla tuntumalla :)

        Kun se jonon ensimmäinen auto ei saa sitä koslaansa liikkeelle ripeästi, niin joillain nopeilla nuolivaloilla ei pääse kuin muutama auto kerralla. Liikennevaloissa pitää reagoida nopeasti siihen valonvaihtumiseen eikä jäädä luistattamaan kytkintä. Ne jotka ei osaa, hommatkoon tomaatin.


      • pebeto
        ajetaan punasia päin kirjoitti:

        Kun se jonon ensimmäinen auto ei saa sitä koslaansa liikkeelle ripeästi, niin joillain nopeilla nuolivaloilla ei pääse kuin muutama auto kerralla. Liikennevaloissa pitää reagoida nopeasti siihen valonvaihtumiseen eikä jäädä luistattamaan kytkintä. Ne jotka ei osaa, hommatkoon tomaatin.

        Just just. No tässä on pientä ristiriitaa sitten opettajien opetusten ja täällä annettujen kommenttien välillä, jotka omaan makuun tuntuu vähän turhan kriittisiltä ottaen huomioon että tässä ollaan ihan autoilua aloittavien palstalla. Noi tuntumat voi ottaa ennakoiden että vaikka sekuntteja menisi se kolme niin liikkeellä ollan silti jo keltaisten vaihtuessa vihreäksi, mutta ehkäpä minäkin pääsen harjoittelulla siihen reilusti alle sekunnin suoritukseen!


      • Homps

        Itse olen aloittelijana huomannut, etta alussa on hyva olla liikaa kaasua kuin liian vahan. Jos kierrokset kay siella 4 tonnissa, niin ei se auto tykkaa, mutta eipahan ainakaan sammu. :D Makilahdoissa liikaa kaasua on ehdottomasti parempi. Myohemmin, kun tottuu autoon, oppii vahentamaan kaasua ja kierrokset ei nouse kovin korkealle.

        Ja tama "nosta kytkin tuntumaan, kunnes kuulet moottorin" ei monissakaan autoissa toimi ollenkaan, koska moottori on niin hiljainen, etta ei sita kuule. Silloin pitaa kierroksia kytata ja luottaa enemman selkarankaan.

        Ja oikeasti liikkeellelahtoon paras opettele on HARJOITTELU. Toistoja ja lisaa toistoja, niin loppujen lopuksi se tulee kuin itsestaan.


    • ja

      Lähtemiset ja mäkilähdöt alkuopetuksessa kannattais ainakin diesel-käyttöisellä aloittaa kakkosvaihteella. Tuntuma saadaan paremmin esille kierrosten muuttumisena, ajoneuvon asennon pienenä muuttumisena jolloin vapautetaan käsi/käyttöjarru. Kytkimelle on toki rankempaa mutta jatkoa ajatellen päästäneen helpommin jyvälle asiasta.

      Liikennevaloissa jalankulkijalle muuttuessa punaiseksi on sopiva aika valmistella liikkeelle lähtöä ja eikun menoksi !

    • Jorma olet sun

      Teen ihan samoin tavoin! Taitaa olla joku amatöörien perus virhe heh:) kyllä sen oppii oikean tavan, kokemus ratkaisee!

    • Terveppä terve

      Riippuu vähän autosta. Jotkut lähtevät mukavasti liikkeelle ihan sillä, että nostaa/vapauttaa kytkimen tuntumaan ja painaa pikkasen kaasua. Jotkut vaativat pohjalle kaasua ensin, mutta voi siitä kytkimestä "löysät" pois ottaa, kun ei se ihan alhaalta irrota.

      Juuri tuommoisten "ajetaan punasia päin" nimimerkin takaa löytyvien ihmisten takia Suomen liikenne on mitä on - ajetaan toisten puskureissa koko ajan ja koko ajan on mukamas kiirre johonkin - lähtisi matkaan hieman aiemmin. Jos joku itseään hieman hitaammin valoista irtoava kuski ärsyttää, niin kannattaisiko miettiä, että miksi se ärsyttää. Ja itse asiassa "ajetaan punasia päin" on väärässä - se, miksi valot vaihtuvat nopeasti takaisin punaisiksi johtuu siitä, että ensimmäisen auton takana tulevat eivät ole hereillä valoissa vaan niillä kestää joskus luvattoman kauan lähteä liikkeelle. Ja kun tämä jonon toinen auto ohittaa valojen anturit selvästi myöhemmin kuin eka auto, niin valot katsovat, että jaahas, jono meni jo, ja lyövät takaisin punaiselle.

    • herätkää pahvit

      Eiköhän tuo ole jo päässyt liikkeelle, huom 2,5 vuotta sitten.

    • mmäää.

      Mulla näin, nopeesti opin :D
      Aika samalla tavalla:

      Kytkin pohjassa, vähä kaasua, sitte enemmän kaasua ja hitaasti kytkintä irti, sit ku lähtee liikkeelle nii kuitenkin on jalka viel vähän kytkimellä, mut sitte päästän sen irti ku lähtee liikkeelle :D. Lähtee hyvin liikkeelle eikä sammu tai ala nykimään mitenkää.. Sen opin tosi nopeesti omalla autolla. Riippuu vähän autosta, että miten painaa kaasua ja miten päästää kytkintä irti. :D

    • hihihihihiii

      hihii aiku jännää ;D;D

    • No mä teen kahdella eri tyylillä. Useimmiten niin, että kytkin tuntumalla ja jalka kevyesti jarulla. Sitten jalka pois jarrulta, kaasua ihan reippaasti kuitenki (pikkasen eri ajella vanhaa bensiinikäyttöstä kotteroa ku jotai autokoulun dieseliä start/stop-lisävarusteella, ihan vaan tietämättömille vikisijöille tiedoksi jo näin aluksi :D). Tässä kohtaa ollaan jo liikkeellä ihan hyvin, sitten vapautan kytkimen ja pian suurempaa vaihdetta silmään. Tää on aika nopea tapa lähteä valoista, jos vaan handlaa kytkinjalkansa hyvin :)

      Toinen tapa on se, minkä teen "kiiressä" (ts. useimmiten niin, että on just ehtiny pysähtyä valoihin ku samalla sekunilla vaihtuu vihreet. Eli sillon kytkin pohjassa, annan kasua ja liu'utan kytkimen ylös samalla ku lisään kaasua.

      • minäpoika vaan

        Ite käytän aina tota sun "kiireistä" tapaa ja eipä oo enää nykyään silti vaikeuksia lähdöissä, kun on tottunu löytämään nopeesti sen kytkimen tuntuman. Eli en koskaan lähde jarrun avulla mutta ihan ongelmatonta lähteminen kumminkin.


      • autokoulussa

        Outoa, mulle ei oo kyllä koskaan opettaja sanonu että pitäis painaa kaasua samalla kun nostaa kytkintä, mä kysyin siltä ja se vastas että ei tarvi koska auto lähtee liikkeelle jo tyhjäkäynnillä. Nyt on ollu vähän ongelmia ajelun kanssa, jo kaheksas ajotunti, ja auto sammu liikennevaloissa kupäästin kytkimen ilmeisesti liian nopeesti. Opettaja karju ja kirosi sitte ihan helvetisti ja sano että mennää takas liikkeellelähtöjä opettelee ja että tulee ylimääräsiä ajotunteja... Mä oon siis ymmärtäny että ensin kytkin kokonaan ylös ja sitte painetaan vasta kaasua, mutta oon huomannu että liikkeelee lähdöt on paljon hitaampia kuin muilla autoilla,pitäiskö sitte ens kerralla kokeilla tota toista tekniikkaa?


    • Maiju -93

      No,niin olipa kivoja neuvoja,tänään jysäitin inssissä linja-auton perään. Kiitos nyt oikeen kovasti apinat.

      • Rosterix

        Oliko nännit rasvattuna? Jos oli niin laitoit liikaa, kun lähti niin liukkaasti liikkeelle...


      • Morovaapaskoille

        Täältäkö sä katot neuvoa :DDDDDDDDDDD PASKA! oisit kysyny mieluummin vaikka ajo opettajaltasi.... Sen siitä saa vitun aasi :DDDD


      • minäpoika vaan

        Ei kannata ihan kaikkea uskoa tietenkään mitä täällä sanotaan... jos joku arvelluttaa niin opettajalta voi kysyä, se on sitä varten että sille voi esittää "tyhmiäkin" kysymyksiä. :)


    • Yksinkertaista

      Jalka pois jarrulta ja kevyesti kaasua tai sitten raskaasti. Ihan kuinka haluaa. Yksinkertaista.

    • inssi'

      Onkohan tähän vastannut joku, joka opettaa ammatikseen. Heidän mukaansa autokoulussa opetetaan mm. turvallinen ohittaminen ja taskuperuutus. Varmaan helppoja opettaa, noin teoriassa nimittäin. Käytännössähän niitä ei voi opettaa, kun oppilas ei saa autoaan liikkeelle.

      Opetuslupaopettaja käyttää noiden opettamiseen noin 10-15 ajokertaa. Mutta auto lähteekin pehmeästi liikkeelle ja osuu taskuun kertalaakista.

    • ajokoulussa

      Outoa, mulle ei oo kyllä koskaan opettaja sanonu että pitäis painaa kaasua samalla kun nostaa kytkintä, mä kysyin siltä ja se vastas että ei tarvi koska auto lähtee liikkeelle jo tyhjäkäynnillä. Nyt on ollu vähän ongelmia ajelun kanssa, jo kaheksas ajotunti, ja auto sammu liikennevaloissa kupäästin kytkimen ilmeisesti liian nopeesti. Opettaja karju ja kirosi sitte ihan helvetisti ja sano että mennää takas liikkeellelähtöjä opettelee ja että tulee ylimääräsiä ajotunteja... Mä oon siis ymmärtäny että ensin kytkin kokonaan ylös ja sitte painetaan vasta kaasua, mutta oon huomannu että liikkeelee lähdöt on paljon hitaampia kuin muilla autoilla,pitäiskö sitte ens kerralla kokeilla tota toista tekniikkaa?

    • kaasujalka2

      Ajat varmasti sitten diiselkäyttöisellä autolla, jos ei tarvitse kaasua eli voimaa liikkeellelähdössä. Jos diiselauto sammuu, nostat liian nopeasti kytkimen tuntuman läpi. Jos bensiinikäyttöinen auto sammuu, se voi olla myös kaasun puutetta. Eikä diiselautossakaan se kaasun painaminen haittaa, korkeintaan hyvin hyvin pienen määrän auton kulutukseen. Kuitenkin se kaasun painaminen kuuluu siihen liikkellelähtöön...

      Kaasu = voima
      Kytkin = eteenpäin pyrkivä liike välitetään renkaille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1598
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1119
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1010
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      939
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      46
      838
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe