Niin, otsikko jo kertoikin millaisen tuloksen EKG antoi mulle. Mitään tuntuvia oireita mulla ei ollut, EKG otettiin osana laajempia tutkimuksia.
Pulssi siinä 60-70 välillä levossa, harrastan paljon urheilua ja silloin syke nousee epätavallisen nopeasti. Ergometrissä ohjaaja totesi, että 'syke käyttäytyy poikkeavasti', tarkoittaen että se ampaisee rasituksessa äkkiä ylös ja toisaalta sitten laskeekin nopeasti rasituksen jälkeen.
Urheilusta jotain ymmärtäville kerrottakoon, että testien mukaan maksimisyke on 196. Ikää 29.
Koitin jo aiemmin täällä kysellä, tarkoittaako yllämainittu että pumpussani on jokin oikea vika joka pitää huomioida esim. urheilussa tai joka alkaa vaikuttaa vointiini? En saanut silloin vastauksia joten yritän nyt uudelleen...
Yleislääkärin mukaan EKG oli normaali, mutta ei tuo maallikon korvaan ihan normaalilta kuulosta jos jotain puuttuu ja jokin on epäsäännöllinen...
puuttuva p-aalto ja epäsäännöllinen rytmi?
10
4387
Vastaukset
- ll
ekg:ssa on ollut eteisvärinä, eli sydämen sähköinen rytmi lähtee muualta kuin sinussolmukkeesta, josta se pitäisi lähteä. Yleinen "mummojen tauti".
- ap...
No mutta sepäs mukavaa, mummojen tauti näin alle kolmikymppisenä :-/
Mites ne toimenpiteet ja vaikutus elämään sitten? Ja miksi ihmeessä lääkäri sanoi että ekg oli täysin normaali? Mikä kaikki sitten on "normaalia"... herää kysymys.
Osaan itsekin etsiä netistä googlettamalla perustietoja, olen jo etsinytkin, jotain hieman spesifimpää ja syvempää dataa kaipaisin nimenomaan liittyen siihen millaisia vaikutuksia tällä nyt sitten on elämääni ja mitä sille pitää tehdä vai pitääkö mitään...
Auttaako tässä muu kuin varata taas joku (labroineen satojen eurojen hintainen) käynti ykistyislääkärille joka pahimmassa tapauksessa ei osaa sanoa mitään uutta asiasta... - Terve(kö?) Mummotautinen
ap... kirjoitti:
Mites ne toimenpiteet ja vaikutus elämään sitten? Ja miksi ihmeessä lääkäri sanoi että ekg oli täysin normaali? Mikä kaikki sitten on "normaalia"... herää kysymys.
Osaan itsekin etsiä netistä googlettamalla perustietoja, olen jo etsinytkin, jotain hieman spesifimpää ja syvempää dataa kaipaisin nimenomaan liittyen siihen millaisia vaikutuksia tällä nyt sitten on elämääni ja mitä sille pitää tehdä vai pitääkö mitään...
Auttaako tässä muu kuin varata taas joku (labroineen satojen eurojen hintainen) käynti ykistyislääkärille joka pahimmassa tapauksessa ei osaa sanoa mitään uutta asiasta...Kysyin kardiologilta netissä mielipidettä, sain suosituksen hakeutua lisätutkimuksiin kardiologin vastaanotolle. Todnäk verenohennuslääkitys tiedossa. Tilasin myös kopion opiskelijaterveydenhuollossa 4v sitten otetusta EKG:stä, ja siinä näkyi hieman "sahalaitaista suttua" siinä kohdassa missä p-aalto pitäisi olla. Tuolloin se EKG-laite kuitenkin oli jonkilaisen p-aallon siitä kyennyt lukemaan, ja printissä luki "lyhentynyt pr-intervalli" suhteutettuna sykkeeseen. Syke tuolloin 80 pinnassa, nyt siis viime EKG:ssä vain 61... outoa.
Urheilussa käyttämäni sykemittari näyttää nykyään mulle levossa ja normaaleissa arkiaskareissa jatkuvasti vaihtelevaa pulssia välillä 75-90.
Pitänee varata sinne kardiologille aika. - hoitajia
ap... kirjoitti:
Auttaako tässä muu kuin varata taas joku (labroineen satojen eurojen hintainen) käynti ykistyislääkärille joka pahimmassa tapauksessa ei osaa sanoa mitään uutta asiasta...turha tuollaista on kysyä
- hoitsikka
eteisvärinä? P aalto nimittäin syntyy kun eteiset pumppaavat, mutta jos ne värisevät taajuudella 300/min, p aaltoa ei yleensä synny. Eteisvärinässä myös kammioiden toiminta on epäsäännöllistä, koska eteisistä vain noin 3 impulssia tulee kammioihin asti sattuman varaisesti.
Kyseessä voi olla myös idiopatinen eteisvärinä, joka ei ole yhteydessä mihinkään sydänvikoihin ja on nuorilla yleisempää. Ekg voi myös näyttää melkein normaalilta ilman tarkempaa katsausta.
Oireita ovat yleensä sekavan tuntuinen sydämen rymi (lyöntien väli tai voimakkuus voi vaihdella), huimaus, heikotus, kipu rasituksessa tai väsymys. Joillain potilailla ei oireita ole ollenkaan, joilloin voi flimmeri jäädä "kiinni" esim tavallisessa terveystarkastuksessa, kuten ehkä sulle kävi :)- hoitsikka
tarkoitan siis että joka kolmas lyönti johtuu kammioihin asti.. :)
-nelli - alkup.kyselijä
Tarviiko sitä idiopaattista eteisvärinää hoitaa mitenkään? sitä mulla näin alustavasti epäillään... Sain kardiologille ajan jatkotutkimuksiin vasta yli kk:n päähän. Eipä mulla mitään tuntuvia oireita ole, elelen terveellisesti ja olen edelleen kova tyttö liikkumaan :)
- hoitsikka
alkup.kyselijä kirjoitti:
Tarviiko sitä idiopaattista eteisvärinää hoitaa mitenkään? sitä mulla näin alustavasti epäillään... Sain kardiologille ajan jatkotutkimuksiin vasta yli kk:n päähän. Eipä mulla mitään tuntuvia oireita ole, elelen terveellisesti ja olen edelleen kova tyttö liikkumaan :)
jos oireita ei ole, niin välttämättä ei rytmiä lähdetä siirtämään, sitä voidaan lääkkeillä koittaa siirtää tai sähköllä ja jos ei siirry sinusrytmiin tai flimmeri uusii, voidaan pysyvänä rytminä hyvin pitää tuo flimmeri, eli eteisvärinä.,
Silloin on vaan olatava verenohennuslääkitys, jotta veritulppia ei pääse eteisissä syntymään, kun se veri vatkaantuu siellä aikalailla. :) Ja jos syke on flimmerin takia hirmu nopea, niin ehkä saat verenohennuslääkkeen lisäksi jotain beetasalpaajaakin, mutta jos syke normaalirajoissa, niin silloin tuo pelkkä verenohennuslääke riittää hoidoksi ja etenkin jos ei oireita ole.
Muistatko, onko sulla joskus ollut flimmerin tyyppistä oiretta? Kuten heikotusta, väsymystä tai huimausta? Se voi olla myöskin, että flimmerisi on ollut siellä kauan aikaa ja olet niin tottunut siihen ettet huomaa mitään.
Kahdella tutullani on pysyvänä rytminä flimmeri. Toisella pelkkä marevan (verenohennuslääke), koska syke oli 80 luokkaa. Toisella taas syke flimmerin takia 120, joten se syö sitten sekä verenohennuslääkettä, että beetasalpaajaa, joka hidastaa sykkeen normaaliksi. Normaalia elämää elävät molemmat, ainoa vaan että ekg ssä näkyy se flimmeri. :)
Mutta siis, en ole lääkäri, enkä vielä valm is hoitajakaan.. se miten flimmeriä hoidetaan, on niin potilas kohtaista, mutta jos sulla toi ollut jo pidemmän aikaa, eikä oireita tosiaan ole, veikkaisin vaan tuota verenohennuslääkitystä hoidoksi. - alkup.kyselijä
hoitsikka kirjoitti:
jos oireita ei ole, niin välttämättä ei rytmiä lähdetä siirtämään, sitä voidaan lääkkeillä koittaa siirtää tai sähköllä ja jos ei siirry sinusrytmiin tai flimmeri uusii, voidaan pysyvänä rytminä hyvin pitää tuo flimmeri, eli eteisvärinä.,
Silloin on vaan olatava verenohennuslääkitys, jotta veritulppia ei pääse eteisissä syntymään, kun se veri vatkaantuu siellä aikalailla. :) Ja jos syke on flimmerin takia hirmu nopea, niin ehkä saat verenohennuslääkkeen lisäksi jotain beetasalpaajaakin, mutta jos syke normaalirajoissa, niin silloin tuo pelkkä verenohennuslääke riittää hoidoksi ja etenkin jos ei oireita ole.
Muistatko, onko sulla joskus ollut flimmerin tyyppistä oiretta? Kuten heikotusta, väsymystä tai huimausta? Se voi olla myöskin, että flimmerisi on ollut siellä kauan aikaa ja olet niin tottunut siihen ettet huomaa mitään.
Kahdella tutullani on pysyvänä rytminä flimmeri. Toisella pelkkä marevan (verenohennuslääke), koska syke oli 80 luokkaa. Toisella taas syke flimmerin takia 120, joten se syö sitten sekä verenohennuslääkettä, että beetasalpaajaa, joka hidastaa sykkeen normaaliksi. Normaalia elämää elävät molemmat, ainoa vaan että ekg ssä näkyy se flimmeri. :)
Mutta siis, en ole lääkäri, enkä vielä valm is hoitajakaan.. se miten flimmeriä hoidetaan, on niin potilas kohtaista, mutta jos sulla toi ollut jo pidemmän aikaa, eikä oireita tosiaan ole, veikkaisin vaan tuota verenohennuslääkitystä hoidoksi.Aiemmin kun olin huonommassa kunnossa, ts. ennen säännöllisen liikunnan aloittamista on ollut heikotusta ja huimausta esim lenkillä tms fyysisessä rasituksessa sekä jännittävissä tilanteissa. Olen ajatellut että se johtui vain huonosta fyysisestä kunnosta. Nykyään pitkään kestänyt stressi saattaa aiheuttaa samantyyppisiä oireita kohtauksittain, ja jonkin verran rajumpina (niiden takia meninkin tutkimuksiin sekä v. 2005 että nyt keväällä, kun EKG otettiin). Tosi harvinaista kuitenkin, jos edellisen kerran 2005 ja seuraavan kerran 3,5v myöhemmin... :D
Mutta normaalisti ei ole mitään oireita, ja syke on niin ikään normaali. EKG:ssä 61, ja arkiaskareissa siinä 80-90 välillä (mitattu Polar F7 -sykemittarilla, jota käytän myös treenatessa). Syke on mielestäni myös varsin tasainen kun itse ranteesta mittaa, epäsäännöllisyyden löytää ilmeisesti vain noilla laitteilla. - Anonyymi
alkup.kyselijä kirjoitti:
Aiemmin kun olin huonommassa kunnossa, ts. ennen säännöllisen liikunnan aloittamista on ollut heikotusta ja huimausta esim lenkillä tms fyysisessä rasituksessa sekä jännittävissä tilanteissa. Olen ajatellut että se johtui vain huonosta fyysisestä kunnosta. Nykyään pitkään kestänyt stressi saattaa aiheuttaa samantyyppisiä oireita kohtauksittain, ja jonkin verran rajumpina (niiden takia meninkin tutkimuksiin sekä v. 2005 että nyt keväällä, kun EKG otettiin). Tosi harvinaista kuitenkin, jos edellisen kerran 2005 ja seuraavan kerran 3,5v myöhemmin... :D
Mutta normaalisti ei ole mitään oireita, ja syke on niin ikään normaali. EKG:ssä 61, ja arkiaskareissa siinä 80-90 välillä (mitattu Polar F7 -sykemittarilla, jota käytän myös treenatessa). Syke on mielestäni myös varsin tasainen kun itse ranteesta mittaa, epäsäännöllisyyden löytää ilmeisesti vain noilla laitteilla.Paljon lukemista https://www.google.fi/search?q=Puuttuva P- aalto&source=hp&ei=N1dWY-_QJKTAxc8Ph6S-8AM&iflsig=AJiK0e8AAAAAY1ZlR6Lrj_mHS2s9z51xJLqD8aZOzolZ&ved=0ahUKEwivyNCiw_j6AhUkYPEDHQeSDz4Q4dUDCAg&uact=5&oq=Puuttuva P- aalto&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBggAEBYQHjoECAAQQzoLCC4QgAQQxwEQ0QM6EQguEIAEELEDEIMBEMcBENEDOgsIABCABBCxAxCDAToOCC4QgAQQsQMQxwEQ0QM6BQgAEIAEOggIABCABBCxAzoECC4QQzoFCC4QgAQ6CwguEIAEEMcBEK8BOhQILhCABBCxAxCDARDHARCvARDUAjoICC4QgAQQ1AI6CgguEMcBEK8BEEM6BwguEIAEEA06BwgAEIAEEA06CgguEIAEENQCEA06BggAEB4QDVD2J1j85QFgw_IBaAJwAHgAgAGhAYgBwwmSAQQxNy4xmAEAoAEBsAEA&sclient=gws-wiz
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3107171Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662126- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151327- 1121267
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81203Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541126Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411061Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009