Onko Juutalaisuus enemmän elämäntapa,

Antti V. Piiterinen

kuin uskonto. Kysymys ei ole provoksi tarkoitettu, vaan perustuu keskusteluun erään vanhan tuttavani kanssa, kuka on juutalainen.
Omien sanojensa mukaan hän on varsin maallistunut uskonsa edustaja, kuitenkin elämäntapana tavallaan juutalaisuuden vanki. Hän väitti myös, että valtaosa juutalaisista on elämäntapojensa uhreja ja uskostaan he tietävät yhtäpaljon, kuin riviluterilainen omastaan.

41

351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .on

etninen uskonto, juutalaisen kansan uskonto, johon pääsääntöisesti synnytään, ja vain vähemmistö juutalaisista määrittelee itsensä uskovaksi tai noudattaa arkielämässään uskonnon määräämiä tapoja.

• voi syntyä

se on höpönhöpöä

• sekä rotu että uskonto

silloinhan siihen liittyminen olisi mahdotonta,ethän sinä voi itsestäsi tehdä esim neekriäkään vai voitko?

• Bar-Ilan
        sekä rotu että uskonto kirjoitti:

silloinhan siihen liittyminen olisi mahdotonta,ethän sinä voi itsestäsi tehdä esim neekriäkään vai voitko?

ovat sekä kansa,että uskontokunta jolla on myöskin oma monituhatvuotinen kulttuuri ja traditio.
        Juutalaisen äidin lapset ovat juutalaisia,samoin kuin ne,jotka ovat juutalaisuuteen hyväksytysti kääntyneet (prosessi on pitkä,sekä edellyttää opiskelua) -tällöin heistä tulee juutalaisen yhteisön jäseniä.

• Antti V. Piiterinen
        Bar-Ilan kirjoitti:

ovat sekä kansa,että uskontokunta jolla on myöskin oma monituhatvuotinen kulttuuri ja traditio.
        Juutalaisen äidin lapset ovat juutalaisia,samoin kuin ne,jotka ovat juutalaisuuteen hyväksytysti kääntyneet (prosessi on pitkä,sekä edellyttää opiskelua) -tällöin heistä tulee juutalaisen yhteisön jäseniä.

Vaikka kävin perheessä kylässä, tunsin pientä jäätä ilmassa. Ilmeisesti en ollut heille oikea vävyehdokas, varsinkaan äidille. No tyttären kanssa jäimme ikuisiksi ystäviksi, oikeastaan hänen kansaan keskusteluista sain avaukseen syyn.

• uskonto eikä mitään
        Bar-Ilan kirjoitti:

muuta.
        Kaikki muut väittämät ovat paskapuhetta.
        Yhtä hyvin voisimme väittää kristittyjen olevan rotu/kansa.
        Älä puhu paskaa.

• uskonnonvapaus ja saamme
        Bar-Ilan kirjoitti:

valita ihan minkä uskonnon halajamme,minäkin valitsin juutalaisuuden,ihan vain vittuillaakseni teikäläisille.
        Mutta olen juutalainen ja sile sinä et voi yhtään mitään,se ei vaadi opiskelua tahi liittoa Jumalan kanssa,kunhan vain päätän olevani niin olen!

• ei ole kovin
        uskonnonvapaus ja saamme kirjoitti:

valita ihan minkä uskonnon halajamme,minäkin valitsin juutalaisuuden,ihan vain vittuillaakseni teikäläisille.
        Mutta olen juutalainen ja sile sinä et voi yhtään mitään,se ei vaadi opiskelua tahi liittoa Jumalan kanssa,kunhan vain päätän olevani niin olen!

montaa Suomessa;)

• sinäkö kirjoitit tätä
        Bar-Ilan kirjoitti:

shittiä?
        http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view?religionId=8
        Olet huono,niin huono!!

• Diana-ad-rem
        sinäkö kirjoitit tätä kirjoitti:

shittiä?
        Olet huono,niin huono!!

tuntea itsesi hyväksi, ellet osoittaisi toisia huonoksi.

Jos omaa erinomaisuutta pitää korostaa lyttäämällä muita, teet itsesi pieneksi, niin pieneksi.

• Diana-ad-rem
        uskonnonvapaus ja saamme kirjoitti:

juuri se, miksi sinä haluat olla just' juutalainen, vaikka sinulla on uskonnonvapaus.

Mietippä sitä.

• Donna_Quijote
        sinäkö kirjoitit tätä kirjoitti:

shittiä?
        Olet huono,niin huono!!

Teksti suoraa asiatyyliä vailla mitään kiharoita, liikasanoja, epämääräisyyksiä, välihuomautuksia ja puujalkavertauksia ym...

Lähteetkin siellä on luetelu:

Lähteet muokkaa
        Artikkelit

Illman, Karl-Johan: Juutalaisuus. Teoksessa Katja Hyry & Juha Pentikäinen (toim.): Uskonnot maailmassa, 142-162. porvoo: WSOY, 2004.
        Kirjat

Carmody, Denise Lardner & John Tully Carmody: How to Live Well: Ethics in the World Religions. Belmont, CA: Wadsworth, 1988.

Harviainen, Tapani & Karl-Johan Illman (toim.): Juutalainen kulttuuri. Helsinki: Otava, 1998.

Hunt, Arnold D., Marie T. Crotty, & Robert T. Crotty: Ethics of World Religions. San Diego, CA: Greenhaven Press, 1991.

Lundgren, Svante: Suomen juutalaiset: usko, tavat, asenteet, Religionsvetenskapliga skrifter nr 56. Åbo: Åbo Akademi, 2002.

Schwartz, Ove, Hillel Skurnik & Dave Weintraub: Juutalaisuus: uskonto ja perinne. Helsinki: Juutalainen koulu, 1989.

Turtiainen, Jouni (toim.): Ikkuna juutalaisuuteen: historia, usko, kulttuuri. Helsinki: Yliopistopaino, 1995.

• Donna_Quijote
        Diana-ad-rem kirjoitti:

tuntea itsesi hyväksi, ellet osoittaisi toisia huonoksi.

Jos omaa erinomaisuutta pitää korostaa lyttäämällä muita, teet itsesi pieneksi, niin pieneksi.

muualla on pimeys? Olet sinä aika valopää sitten. Mistä olet saanut idean, että juutalaisuus-palstalla on aiheellista mitää moista messuamista yllä? Mihin tuo keuhkoaminen perustuu? Ei juutalaisuus ole lähetysuskonto.

Jos joku ei halua lainkaan ymmärtää juutalaisuutta eikä tietää siitä mitään, niin miksi heittää hänelle öljyä liekkeihin?

Mistäköhän tuo loputon höyry ja sauhu mahtaa tänne palstalle tupruta? Jollain on kyllä täysi häkä päällä.

• Diana-ad-rem
        Donna_Quijote kirjoitti:

muualla on pimeys? Olet sinä aika valopää sitten. Mistä olet saanut idean, että juutalaisuus-palstalla on aiheellista mitää moista messuamista yllä? Mihin tuo keuhkoaminen perustuu? Ei juutalaisuus ole lähetysuskonto.

Jos joku ei halua lainkaan ymmärtää juutalaisuutta eikä tietää siitä mitään, niin miksi heittää hänelle öljyä liekkeihin?

Mistäköhän tuo loputon höyry ja sauhu mahtaa tänne palstalle tupruta? Jollain on kyllä täysi häkä päällä.

otettu, kun olet niin kiinnostunut minusta ?

• Donna_Quijote
        Diana-ad-rem kirjoitti:

otettu, kun olet niin kiinnostunut minusta ?

vaan juutalaisuudesta. Älä pelkää.

Minä vain hämmästelin miksi nuo täysin kaheleita kirjoittavat nimettömät seuraavat sinua kuin hai laivaa, ja sinä vain lisäät heille pökköä pesään. Ihan turhaa..

Minusta se Buber-aihekin ( tuolla sinun avauksessasi 'Rakkauden käsky') olisi ollut kiinnostava aihe avauksessa jossa totesit, että 'vierastat itserakkautta', aivan kuin Buberin hasisdisten kertomusten idea jotenkin liittyisi siihen.. Panit keskustelun poikki. Tyrmäsit asian ytimen heti kun päästiin lähemmäksi asiaa.

• Diana-ad-rem
        Donna_Quijote kirjoitti:

vaan juutalaisuudesta. Älä pelkää.

Minä vain hämmästelin miksi nuo täysin kaheleita kirjoittavat nimettömät seuraavat sinua kuin hai laivaa, ja sinä vain lisäät heille pökköä pesään. Ihan turhaa..

Minusta se Buber-aihekin ( tuolla sinun avauksessasi 'Rakkauden käsky') olisi ollut kiinnostava aihe avauksessa jossa totesit, että 'vierastat itserakkautta', aivan kuin Buberin hasisdisten kertomusten idea jotenkin liittyisi siihen.. Panit keskustelun poikki. Tyrmäsit asian ytimen heti kun päästiin lähemmäksi asiaa.

kun ihminen osaa ihmetellä ja ihan kauheesti ja hirveesti, niin kuin toisaalla sanoit.
        Ja roikkua minun perässä tyhjänpäiväisillä viesteillä ja niemettömillä kirjoituksilla, kuten teet. Piste taas tältä erää, voithan kokeilla nimettömänä seuraavaksi.

• Donna_Quijote
        Diana-ad-rem kirjoitti:

kun ihminen osaa ihmetellä ja ihan kauheesti ja hirveesti, niin kuin toisaalla sanoit.
        Ja roikkua minun perässä tyhjänpäiväisillä viesteillä ja niemettömillä kirjoituksilla, kuten teet. Piste taas tältä erää, voithan kokeilla nimettömänä seuraavaksi.

avauksen ketjuun oman nikin niihin puheenvuoroihin, kun keskustelin kanssasi, olen käyttänyt kaikissa minun puheenvuorissa rekisteröityä nikkiä! Teen niin vastakin, koska olet näköjään nyt ottanut tehtäväksesi yrittää jatkuvasti (yritit sitä jo pari vuotta sitten..) saada jälleen minut näyttämään palstan raivoisimmalta rasistilta. Siinä ketjussa muuten oli minun rekisteröidyllä nikillä kirjoittaman viestin perässä taas nikitön kirjoitus, jonka perään SINä lisäsit, rekisteröidyllä nikilläsi, että se rasistinen viesti oli minulta itseltäni, koska se oli tullut siihen minun viestin perään minuutissa, että siitä sen muka tietää kun se tuli siihen niin äkkiä.

Diana, foorumin formaatissa on nykyisin toiminto, että liian nopeita vastauksia ei voi kirjoittaakaan (väärinkäytösten rajoittamiseksi!) Huomasin tämän uuden toiminnon juuri tuossa yhteydessä kun kirjoitin kanssasi käymääni keskusteluun minun puheenvuoroihini oman rekisteröidin nikin! Olisin muuten saanut omat nimet kirjoitettua omiin viestehini (ihan sinun mieleiksi) nopeammin, mutta kun palstan ohjelma EI sallinut niin nopeita viestejä! Toisin sanoen: Minä EN ollut se joka kirjoitin itselleni 'nikittömänä' rasistisen välihuomautuksen, kuten sinä väitit! Se ei olisi ollut edes mahdollista. Minun olisi vielä pitänyt ehtiä kirjatua uloskin siinä välissä. Joten: Jäit kiinni valheesta.

se palstan ohjelman huomautus liian nopeasta vastaamisesta (kun merkitsin omia kirjoituksiani niin että kaikki tietäisivät että ne ovat minun.. kun syytit minua myös 'tyylin muuttamisesta'!

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8197140/38175599
        siksi tuossa viestissä lukee näin: "pitää pitää taukoa, ettei kirjoita liian nopsaan 'vastauksia'...jaaha.."

Yhtä asiaa ihmettelen: Oletko pyytänyt ylläpitoa poistamaan sen viestin missä syytit minua? aamulla se oli vielä tuossa ketjussa, mutta enää ei ole.. Ja jos itse olisit sen poistanut siitä näkyisi merkintä: "kirjoittaja on poistanut tämän..." ??

=D

• Donna_Quijote
        Diana-ad-rem kirjoitti:

itse omaan viestiisi kirjoittamasi syytös ja valhe päin naamaa, että minä olisin itse kirjoittanut 'itselleni' törkyviestin nikittömänä heti, alle minuutin, oman rekisteröityneenä kirjoittamani viestin perään:

http://www.aijaa.com/v.php?i=4330086.jpg

Poistatitko sen ylläpidon kautta koska oli ilmiselvää ettei se voinut olla minun?

se oli jossain tässä:

• Diana-ad-rem
        Donna_Quijote kirjoitti:

avauksen ketjuun oman nikin niihin puheenvuoroihin, kun keskustelin kanssasi, olen käyttänyt kaikissa minun puheenvuorissa rekisteröityä nikkiä! Teen niin vastakin, koska olet näköjään nyt ottanut tehtäväksesi yrittää jatkuvasti (yritit sitä jo pari vuotta sitten..) saada jälleen minut näyttämään palstan raivoisimmalta rasistilta. Siinä ketjussa muuten oli minun rekisteröidyllä nikillä kirjoittaman viestin perässä taas nikitön kirjoitus, jonka perään SINä lisäsit, rekisteröidyllä nikilläsi, että se rasistinen viesti oli minulta itseltäni, koska se oli tullut siihen minun viestin perään minuutissa, että siitä sen muka tietää kun se tuli siihen niin äkkiä.

Diana, foorumin formaatissa on nykyisin toiminto, että liian nopeita vastauksia ei voi kirjoittaakaan (väärinkäytösten rajoittamiseksi!) Huomasin tämän uuden toiminnon juuri tuossa yhteydessä kun kirjoitin kanssasi käymääni keskusteluun minun puheenvuoroihini oman rekisteröidin nikin! Olisin muuten saanut omat nimet kirjoitettua omiin viestehini (ihan sinun mieleiksi) nopeammin, mutta kun palstan ohjelma EI sallinut niin nopeita viestejä! Toisin sanoen: Minä EN ollut se joka kirjoitin itselleni 'nikittömänä' rasistisen välihuomautuksen, kuten sinä väitit! Se ei olisi ollut edes mahdollista. Minun olisi vielä pitänyt ehtiä kirjatua uloskin siinä välissä. Joten: Jäit kiinni valheesta.

se palstan ohjelman huomautus liian nopeasta vastaamisesta (kun merkitsin omia kirjoituksiani niin että kaikki tietäisivät että ne ovat minun.. kun syytit minua myös 'tyylin muuttamisesta'!

siksi tuossa viestissä lukee näin: "pitää pitää taukoa, ettei kirjoita liian nopsaan 'vastauksia'...jaaha.."

Yhtä asiaa ihmettelen: Oletko pyytänyt ylläpitoa poistamaan sen viestin missä syytit minua? aamulla se oli vielä tuossa ketjussa, mutta enää ei ole.. Ja jos itse olisit sen poistanut siitä näkyisi merkintä: "kirjoittaja on poistanut tämän..." ??

=D

ja kysy, jos et itse sieltä näe.

Sinähän olet ylläpidossa töissä, olet ainakin antanut ymmärtää näin, joten miksi kyselet?

Ei pelota ollenkaan, vaikka oletkin. Eikä haittaa sekään, vaikka poistelet minun viestejä, eihän se ensimmäinen kerta ole.
        Joten sielläpä vekslaile.

• Donna_Quijote
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Sinähän olet ylläpidossa töissä, olet ainakin antanut ymmärtää näin, joten miksi kyselet?

Ei pelota ollenkaan, vaikka oletkin. Eikä haittaa sekään, vaikka poistelet minun viestejä, eihän se ensimmäinen kerta ole.

Olivatko ne sinun ne terveiset 'juutalaisrouvalle' sinne Myrkkyläänkin ..hah.. siis 'Timolle ja Ninalle', sinun kekkaamiasi. Voi, sinua, nokkeluutesi menee nyt aivan syteen.. Pistäisit ne suoraan takkaan, älä tänne.

On uskomattoman hassu jo ajatuskin, että palstalla olisi joku ylläpidon 'vakoilija' vai mikä se on, 'näkymätön seriffi', härnäämässä sinua?? Näkymätön käsi poistaa osan sinun syytösviesteistä, mutta jättäisi suurimman osan sinun minua koskevista valheista ja feikkinä kirjoittamista syytöksistä silleen.

• Donna_Quijote
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Vai olen minä 'antanut ymmärtää niin'. Siinä pomppasi taas tuttu sammakko, rupikonna oikein.. =D

Milloin missä, kenelle, missä yhteydessä? Muuten kyllä kuulosta tutulta tuo 'olet antanut ymmärtää'-tyyli. Kukas sitä aikanaan viljelikään? Se hiippari on häipynyt ajat sitten, muistan kun se lähti, siimahäntä vain vilahti koipien välistä. MM! M-Matalaleena! moi!

Ei pelota ollenkaan? Eikö yhtään?

No sehän hyvä.

Mitäs syytä sinulla on ketään pelätä, voi onko? Miksi kuitenkaan minua vakuuttelet..

Mitä syytä muuten sinulla on viitata pelkäämiseen...?

• MInä olen juutalainen ny
        Bar-Ilan kirjoitti:

simsalabin ja hokkuspokkus,näin helppoa se on kun on vapaus.
        Ja se on vain uskonto ei mitään muuta,ei mitään muuta.

• se on

höpönlöpöä ja sitä itseään.

• Diana-ad-rem

koska herättää noin kiihkeitä tunteita.

• Donna_Quijote
        Diana-ad-rem kirjoitti:

koska herättää noin kiihkeitä tunteita.

sama kiihko kummallakin, siis sinulla ja tuolla kanssasi samaa tahtia köpöttävällä löpöttäjällä.

Minun mielestä, ja täsmälleen sama vauhti. Ihmettelen kauhiasti... Kertakaikkiaan, ihan hirveesti.

• höpönlöpö uskonto

kuten kaikki muutkin,siis höpölöpöä koko touhu.

• Deronda

kannatta jatkossa varmasti pysyä poissa tältä palstalta ja nautiskella älyllisestä ylemmyydestäsi ihan omissa oloissa.

• Diana-ad-rem
        Deronda kirjoitti:

kannatta jatkossa varmasti pysyä poissa tältä palstalta ja nautiskella älyllisestä ylemmyydestäsi ihan omissa oloissa.

hännillä ja ajattelin sanoa sinulle vaikkapa huomenet. :)

Emme ole koskaan vaihtaneet ajatuksia, vaikka olenkin sinua lukenut ja sen perusteella mitä olen lukenut, toivoisin että olisit useamminkin täällä.

• Supernikkinä
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Emme ole koskaan vaihtaneet ajatuksia, vaikka olenkin sinua lukenut ja sen perusteella mitä olen lukenut, toivoisin että olisit useamminkin täällä.

Deronda ja monena muuna vastaillen itse hyviin kysymyksiini ei juutalaisena juutalaisista; terv. Diana LEARSI JA SAKARI SATAKASVO.

Tyhjät tynnyrit kumisevat äänekkäimmin.

• Donna_Quijote
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Olet valinnut itsellesi nimen roomalaisesta mytologiasta. Hieno nimi. Metsästyksen jumalatar! Mutta mitä tuo ad-rem tarkoittaa?

• 100% kosher

Juutalainen ihminen on:
      kansalataan juutalainen
      uskonnoltaan Mooseksen uskoinen
      Kansalaisuudeltaan - sen maan kansalainen jossa syntyy
      Ensimmäiseksi synnytään, muuta voi vaihtaa

Näitä mielipiteitä on sitten yhtä monta kuin maailmassa on juutalaisia

• Bar-Ilan

Mielipiteiden ja näkemysten kirjo on moni-ilmeinen,mutta se keskeisin pysyy.

• Donna_Quijote
        Bar-Ilan kirjoitti:

joka Hesarin keskustelupalstoilla villiinnytti ihmisten ennakkoluulot uuteen kukoistukseen ympärileikkausta koskevilla selostuksillaan?

Sekö on sinun mielestäsi julkisuudessa olemista jos kirjoittaa netissä nimimerkillä?

(- viittaan nikittömään puolestapuhujaasi pari päivää sitten - hänen mielestään olen ajastani jäljessä jos en jo tunne sinua, koska olet esiintynyt julkisuudessakin jo vuosien ajan)

• kooklaamaan sen
        Donna_Quijote kirjoitti:

joka Hesarin keskustelupalstoilla villiinnytti ihmisten ennakkoluulot uuteen kukoistukseen ympärileikkausta koskevilla selostuksillaan?

Sekö on sinun mielestäsi julkisuudessa olemista jos kirjoittaa netissä nimimerkillä?

(- viittaan nikittömään puolestapuhujaasi pari päivää sitten - hänen mielestään olen ajastani jäljessä jos en jo tunne sinua, koska olet esiintynyt julkisuudessakin jo vuosien ajan)

oikeella nimellä nii tiijät

• Donna_Quijote
        kooklaamaan sen kirjoitti:

oikeella nimellä nii tiijät

siihen kysymykseen jonka tein: Onko nimerkkikirjoittelu mielestäsi 'julkisuudessa olemista'?

En ole kiinnostunut BI:stä, kirjoittelijasta joka veljeilee trollien kanssa, jotka selittelevät puuhiaan muka minun antamalla esimerkillä.

• Donna_Quijote
        Bar-Ilan kirjoitti:

Valvoitko aamuun asti kirjoittaaksesi noin syvällisen kommentin!

• Diana-ad-rem
        Donna_Quijote kirjoitti:

siihen kysymykseen jonka tein: Onko nimerkkikirjoittelu mielestäsi 'julkisuudessa olemista'?

En ole kiinnostunut BI:stä, kirjoittelijasta joka veljeilee trollien kanssa, jotka selittelevät puuhiaan muka minun antamalla esimerkillä.

Tämä nyt varsin kummalliseksi menee.

• Donna_Quijote
        Diana-ad-rem kirjoitti:

Tämä nyt varsin kummalliseksi menee.

vihaa. Mihin heimoon viittaat?

• Diana-ad-rem
        Donna_Quijote kirjoitti:

vihaa. Mihin heimoon viittaat?

yhden ketjun, joka kyllä lensi bittiavaruuteen tuota pikaa, tuliko sinulla taas moka.

• Donna_Quijote
        Diana-ad-rem kirjoitti:

yhden ketjun, joka kyllä lensi bittiavaruuteen tuota pikaa, tuliko sinulla taas moka.

heitti siellä seksistä herjaa nikittä, minulle henkilökohtaisesi sekä juutalaisuudesta yleensä. Hän nimitteli juutalaisuutta taas uudestaan 'pippeliuskonnoksi'. Siinä varmaan syy poistoon. Minä vain ihmettelin miksei hän vastaa kysymyksiini, jotka koskivat mm hänen minusta käyttämäänsä sanaa 'yenta'. Sanalla on niin monta merktystä, mutta eipä tuo vaivautunut.

Kenenkähän moka? Onpa sinulla lyhyt muisti. Muistaakseni seksihurjastelu huonontaa muista.

Miksi valitat minulle ylläpidon poistamista ketjuista?

• Donna_Quijote
        Diana-ad-rem kirjoitti:

vastannut kysymykseeni, vaan käänsit asian muualle. Muistatko mitä kysyin? Et? OK! Selvän teki. Mitä minä sanoin!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      35
      797
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      734
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe