Neokatekumenaalit ja arvostettujen kirkkomiesten huomautukset

Paavillinen Lateraani Yliopiston professori Enrico Zoffoli:

* Ei tule mennä liikkeen ihmisiä ja perustajia vastaan, vaan vastustaa heidän liturgisia ja opillisia vir- heitä.

Lähde:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Enrico_Zoffoli

Kardinaali Cipriani Thorne
* Neokatekumenaalien tie tuottaa ihailua, mutta myös huolia ja epäilyksiä. 
"Minulla ei ole epäilystäkään siitä, että neokatekumenaalien aikomukset ovat kiitettäviä ja että he todella etsivät Jumalaa lämöllä ja ilolla. Olen sitä mieltä, että terve vuoropuhelu heidän kanssa joskus tapahtuu ja kun se tapahtuu se tulee olemaan vankasti sidottuna totuuteen. Jopa Vatikaani on yrittänyt löytää ratkaisua jotta voisi hyväksyä heidän asemansa. Kuitenkin heidän pyhän messun vietossa on viellä kohtia, johon suhtaudun ehdottomasti erinevällä mielellä. Muistutan ja vahvistavan sen, että heidän liturgiansa on ainutlaatuinen ja sitä on kunnioitettava samalla tavalla kun kaikkia muita. Yhteenvetona,- suvaitsevaisuutta.
neokatekumenaaleille kyllä, mutta se on kirkko tehtävä palauttaa heidät takaisin eukaristiseen kunnioitukseen.

Lähde:
http://uvcarmel.org/2008/04/18/liturgical-abuses-according-to-cardinal-cipriani-thorne-invoke-greater-rigor/

Kardinaali Medina Estevéz
* Teidän Korkeutenne mitä mieltä olette neokatekumenaaleista.
"Kuluneen vuoden aikana, liturgia kongregaation prefektinä Vatikaanissa, olen valitettavasti huoman- nut heidän liturgioissa aitoja eriskummallisuuksia ja vääriä liturgisia ennaltaarvailuja

Lähde:
http://www.papanews.it/dettaglio_interviste.asp?IdNews=7063
Ilmoita


Itse, kun olin asunut pohjois Suomessa, käven kerran neokatekumenaal.mesussa, eikä se ole mielestäni katolinen messu, vain protestantti-katolinen ekumeninen sekoitus. En tykä olenkaan.
Nyt asun Savossa, ja mielulään käyn ortodoksisten Jumalapalvelukessa, kun NOM-mesussa, ja täältä voin joksus matkustaa Helsinkiin Tridenttiseen messuun.
Myös NOM-ritus ei ole aito katolinen, vaan II.Vatikanin konsilin jälkeinen Buggninin suunitteltu "ekumeninen messu", joka on täynnä protestanttisuutta.
Itse, kun täältä en pääse Tridentti-messuun, niin käyn ortodoksisessa mesussa.
Anteeksi, gramatiikkani, ei ole syntynyt Suomessa.
Toivon että Suomessa olisi mahdollisuus osalistus Tridenttisen messun monissa paikkoissa eikä aina vaan Helsingissä ja Tampereella kun maa on niin iso ja välimatkat ovat pitkät. Savossa Kuopiossa on kuitenkin ihana ortodoksinen kirkko.
6 VASTAUSTA:
Jännä juttu, että tota eteläisemmän Suomen tridenttiporukka leimaa nimenomaan uskollisuus paavia kohtaan. Voi olla, että ihan heppoja keskusteluja ei ole luvassa, jos heitä tapaat tuolla asenteella.

Se, että menee ort. kirkkoon mielummin kuin Novus Ordo-messuun ei ole millään tavalla perusteltavissa olevan teko katolilaiselle...
tervetuloa taas vaihteek kirjoitti:
Jännä juttu, että tota eteläisemmän Suomen tridenttiporukka leimaa nimenomaan uskollisuus paavia kohtaan. Voi olla, että ihan heppoja keskusteluja ei ole luvassa, jos heitä tapaat tuolla asenteella.

Se, että menee ort. kirkkoon mielummin kuin Novus Ordo-messuun ei ole millään tavalla perusteltavissa olevan teko katolilaiselle...
Se on perusteltua jos suurin osa messuja viettävä pappi (eräs kirkkoherra & Co) kuluu lahkoon jolla on fundamentalistinen asenne ja jonka lahko on tuottanut tuskaa monen henkilön elämässä. Heidän jäsentensä hallinta tekniikka on hyvin lähellä jehovan todistajia. Tällä tarkoitan sosiaalista painostusta ja perheen ja kommuniteetin ulossulkeutumis uhka joka on aina siellä takaraivossa. Sitä vaan en ynmärrä että ihmiset eivät ole viellä enemmän raivoissa näille fanatikoille ja muille vastaville piennurkkatiukkapipokirkollisille.
tervetuloa taas vaihteek kirjoitti:
Jännä juttu, että tota eteläisemmän Suomen tridenttiporukka leimaa nimenomaan uskollisuus paavia kohtaan. Voi olla, että ihan heppoja keskusteluja ei ole luvassa, jos heitä tapaat tuolla asenteella.

Se, että menee ort. kirkkoon mielummin kuin Novus Ordo-messuun ei ole millään tavalla perusteltavissa olevan teko katolilaiselle...
On se perusteltua jos altistuu neokatekumenaalisille erehdyksille samalla! EI neokatekumenaalisille piilo propagandalle! KYLLÄ katolisuudelle!
Jami69-esbo kirjoitti:
On se perusteltua jos altistuu neokatekumenaalisille erehdyksille samalla! EI neokatekumenaalisille piilo propagandalle! KYLLÄ katolisuudelle!
Ei ole jos se alkaa muita häritä ja pänniä. Neljä piispaa Japanista sai jo tarpeekseen ja lähtivät pyytämääm paavin apua neokatteihin liittyviin ongelmiin. (Uutinen alhaalla, kato vaikka).

Neljä japanilaista piispaa ovat matkustustaneet Rooman tapamaan Paavi Benedictutusta etsiessään Pyhältä istuimelta interventiotoimenpiteitä ratkaistakseen, mitä he pitävät "vakavana ongelmana", Neokatekumenaalisen tien liikkeen ja sen seminaarin menetelmiä japanilaisessa hiippakunnassa. (Cathnews)

http://www.cathnews.com/article.aspx?aeid=6898
Jos neokatekumenaalit ajavat sitten sitä omaa visiota ja heille annetaan vapaat kädet entäs sitten.

Voin joissain asioissa suhtautua myönteisesti heihin, mutta tiedän että heillä ei ole rahallista eikä henkilöstö pulaa ja odottavat kunnes heillä on Suomalainen Neokatekumenaali ryhmä joka varmasti jättää jälkensä Suomen katolisessa kirkossa.
Devran kirjoitti:
Jos neokatekumenaalit ajavat sitten sitä omaa visiota ja heille annetaan vapaat kädet entäs sitten.

Voin joissain asioissa suhtautua myönteisesti heihin, mutta tiedän että heillä ei ole rahallista eikä henkilöstö pulaa ja odottavat kunnes heillä on Suomalainen Neokatekumenaali ryhmä joka varmasti jättää jälkensä Suomen katolisessa kirkossa.
Ensinnäkin, en tiedä tuleeko koskaan sellaista aikaa, että suomalainen neokatekumenaaliryhmä olisi olemassa. Se ei ole näyttänyt suomalaisia kiinnostavan, sillä ryhmissä on kovin harvoja suomalaista alkuperää olevaa. Itse uskon, että asia tulee pysymään harvojen suomalaisten puuhasteluna, sillä suurimmalle osalle se aiheuttaa lähinnä "karvat pysyssä" reaktion. Todistuspuheenvuorot ja muu vastaava oleminen on Suomessa tuttua yleensä lähinnä ns. "vapailta suunnilta" ja suurin osa katolilaisista ei halua olla sellaisen kanssa tekemisissä.

Kysyt, mitä tapahtuisi, jos neoilla olisi "valta". Pientä esimakua siitä saa ainakin Oulussa. Toisin sanoen, kaikki seurakunnassa muuttuu hiljalleen "neomaiseksi". Kyseessä ei todellakaan ole ryhmä, joka haluaa tukea kaikkia löytämään oman hengellisen tiensä, vaan heitä leimaa se ajatus, että he (ja vain he) ymmärtävät, mitä uskon pitäisi olla ja näin ollen kaikkien muidenkin tulisi liittyä heihin.

Esim. messun musiikki lauletaan heidän omista laulukirjoistaan, kitaran säestyksellä. Kun seurakunnan voimavarat laitetaan johonkin tiettyyn asiaan, se lähes automaattisesti tarkoittaa vähemmän muihin asioihin.

Lyhyesti sanottuna... Kasvaisi sukupolvi, jolle katolisuus sellaisena kuin sinä sen nyt tunnet, olisi täysin vierasta. Lapset eivät edes osaisi Terve Mariaa...

Toki siinä mukana tulisi myös hyvää, mutta itse en sellaisessa seurakunnassa ikimaailmassa haluaisi elää. Uskomme on yli 2000 vuotta vanha ja haluan sen kokonaan. En vain parin ihmisen tulkintaa alkukirkosta ja Vatikaani II:sta.
+Lisää kommentti
1. doctrine: equivocal and misleading doctrinal statements, sometimes near to heresy
2. liturgy: serious differences between the Way and the Catholic Church liturgies (large "admonitions" - "introductions" like homilies -, use of a cloth-covered "dinner style" square table instead of the Altar, receiving the Holy Communion while seating, lengthy and closed-doors liturgies, etc);
3. pastoral: cult-like practices .The Italian anti-cult network CeSAP (Center for Studies on Psychological Abuses) also classifies the NC Way as a cult. Neocatechumenal catechists considered better than priests and Bishops; cult of personality; "fabricated" Redemptoris Mater priests. About Kiko Argüello, Father Marcello Stanzione writes of a true “cult of personality”; about "Redemptoris Mater" seminaries, “Neocatechumenals do not trust clergy; this is the reason why Kiko created the Redemptoris Mater seminaries, to have priests in his likeness and after his image” (Italian text reads: “c’è un culto della personalità verso l’Argüello... non si fidano dei preti, è questo il motivo per cui Kiko ha voluto i seminari Redemptoris Mater, per avere un clero plasmato a sua immagine e somiglianza”; Neocatecumenali: gnosi e uso del denaro per accrescere il consenso).
4. Neocatechumenal people show a “treacherous identification” of the Way and the Vatican II “as if the Vatican II line was (and only was) their”.
5. “In their liturgies I found weird things and strange issues. The Holy See has asked them to correct and obey; I also ask them to do, because the liturgy is not a property of someone, and not even Kiko Argüello's”
Ilmoita
Luin antamasi artikkeli linkin.

Pieni ote

Kardinaali Medina Estévez arvostelee Neokatekumenaaleja: "luopukaa messu väärinkäytöksistä: sitä liturgiaa ei omistaa kukaan, puhumattakaan KIKO Arguellosta"

http://www.papanews.it/dettaglio_interviste.asp?IdNews=7063
2 VASTAUSTA:
Pyhä istuin on pyytänyt heitä oikeisemaan ja tottelemaan.
(The Holy See has asked them to correct and obey)

Niin niin....
The Neocatechumenals Obey the Pope – But in Their Own Way
http://chiesa.espresso.repubblica.it/articolo/46462?&eng=y
Minä olen sitä mieltä että kukaan joka sunnuntaisin messussa sanoo "Uskon yhteen pyhään katoliseen ja apostoliseen kirkkoon" ei voi tunnustaa nk:ja oikeaksi tieksi. Olen itse ollut helluntailiikkeessä mukana, kääntynyt katolisuuteen ja saanut todella pahan shokin kun tajusin että katolinen kirkko on käytännössä samaa porukkaa suomessa. Olin jo lupumassa uskostani mutta sitten rupesin käymään ortodoksissa kirkoissa. nyt roikun kahden kirkon välillä. luin paljon neokatekumenaaleista kirjoja ja ihmettelen kuinka joku voi seurata liikettä jonka perustajina ovat langennut nunna ja feikki ikoneita tekevä taidemaalari.
+Lisää kommentti
On täysin sallittua tarjota kyseistä poppoota YHDEKSI tieksi muiden joukossa ja -niin kauan kuin mennään paavin antamien rajojen sisällä- mahdollisuudeksi uskon syventämisessä myös Suomessa. (Vaikkakaan sitä ei kyllä näytä moni Suomessa haluavan.) Todella ojaan aletaan kuitenkin mennä siinä vaiheessa, kun kyseiset maallikot alkavat sanoa muille, että todellisen uskon löytää vain heidän ryhmässään tai että heidän kokouksissaan saa automaattisesti jonkinlaisia erityisiä armolahjoja tai siunauksia. Itse kannattaisin sitä, että kyseisen ryhmän papit tarkkailisivat tarkemmin maalliikkojensa opetusta tai pitäisivät kaiken opettamisen itsellään. Auttaisi myös, jos kyseisen ryhmän maallikot käyttäytyisivät etenkin messussa tavalla, joka ei häiritsisi (tai jopa loukkaisi) muita osallistujia.
Pidän ikävänä sitä, että kyseisen ryhmän kokouksiin kutsutaan ihmisiä kertomatta, kuka tilaisuudet järjestää. Siis seurakuntalaisia kutsutaan katekeesiin, oppimaan enemmän uskostaan, mutta ei kerrota, että kyseisen opetuksen järjestää aivan tietty ryhmä ja että sen tavoitteena on ryhmän tutustuminen ja mahdollisesti liittyminen ja että opetusta annetaan heidän näkökohdistaan. Rehellisyys maan perii...
1 VASTAUS:
Lisäsin juuri yhden viestin tämäm salakirkon toiminnosta pääpallstalle mutta unohtui viellä tämä ranskalainen artikkeli.

Onko Neokatekumenaalinen tie järjestö kultti?
http://www.psychologue-clinicien.com/chemin.htm

Tervetuloa Tien sivulle (Collectif d'Echanges Heuristiikka ja mielenterveyden manipulointiin nojaava Neokatekumenaalinen keskusjärjestö).
+Lisää kommentti
Enrico Zoffoli (1915- 1996), vihitty papiksi 29. huhtikuuta 1939, filosofian tohtoriksi tultuaan hän toimi professorina Accademia Nazionale di San Tommaso D'Aquino, ja Paavillisen Lateraani Yliopiston (Rooma) professorina. Hän on kirjoittanut lukuisia teoksia filosofian, hengellisyyden, teologian, historian ja hagiografian alalta. Häntä muistetaan erityisesti monumentaalisesta tutkimuksesta Ristin Paavalin elämään ja hengellisyyteen. Zoffolin ajatteluun vaikuttivat voimakkaasti Pyhä Tuomas Akvinolainen ja Pyhä Jeesus-lapsen Teresa. Vuonna 1992 hän julkaisi Kristinuskon tietosanakirjan, jota tervehdittiin innokkaasti Osservatore Romano lehdessä, (16 huhtikuuta 1993). Viimeisinä vuosina hän syventyi eukaristian mysteeriin ja tuli myös tunnetuksi ottaessa kantaa Neokatekumenaalisen yhteisön tekemiin virheisiin.

Kirjat. (Koskien NK tie- liikettä)

*Neokatekumenaalit - keitä he ovat - mikä on heidän "usko" - ja mitä meidän tulisi siitä ajatella. (I neocatecumenali - chi sono - quale il loro "credo" - cosa pensarne, ed. Segno, Udine, 1990)
* Neokatekumenaalisen liikkeen harhaopit. (Eresie del movimento neocatecumenale, quinta edizione migliorata e arricchita di nuove sconcertanti testimonianze, ed. Segno, Udine, 1992
*Paavin Magisterium ja Kikon katekeesi . (Magistero del Papa e catechesi di Kiko. Confronto a proposito del «Cammino neocatecumenale», ed. Segno, Udine, 1992, ISBN 88-7282-062-6)
*Katolisen kirkon Neokatekumenaalit: Avoin kirje italian papistolle. (Il Neocatecumenato della Chiesa Cattolica. Lettera aperta al clero italiano, ed. Segno, Udine, 1993)
*Neokatekumenaalien katekismus ja paavin ortodoksisuus. (Catechesi neocatecumenale e ortodossia del Papa, ed. Segno, Udine, 1995)
*Totuus Neokatekumenaalisesta tiestä. (Verità sul Cammino Neocatecumenale. Testimonianze e documenti, ed. Segno, Udine, 1996)
4 VASTAUSTA:
Suurin erehdys joka hiippakunnassamme on tapahtunut on se, että Verschuren salli neokatekumenaalien = helluntailaisten (NK:n leivissä saattaa olla Jeesus läsnä, who knows?) tulla Suomeen. Tiellä ei ole mitään tekemistä suomalaisen kansansielun syvimpien tuntojen kanssa. Tänne tarvitaan kunnon katolisuutta. Sama tuomio koskee Saksalaista 60-lukulaista mössö"katolisuutta" jota SCJ edustaa osin puolalaiseen kuosiin tungettu. Molemmat on kuin taskulämmintä Kossua joisi!!!
Esko Mörkö kirjoitti:
Suurin erehdys joka hiippakunnassamme on tapahtunut on se, että Verschuren salli neokatekumenaalien = helluntailaisten (NK:n leivissä saattaa olla Jeesus läsnä, who knows?) tulla Suomeen. Tiellä ei ole mitään tekemistä suomalaisen kansansielun syvimpien tuntojen kanssa. Tänne tarvitaan kunnon katolisuutta. Sama tuomio koskee Saksalaista 60-lukulaista mössö"katolisuutta" jota SCJ edustaa osin puolalaiseen kuosiin tungettu. Molemmat on kuin taskulämmintä Kossua joisi!!!
Piispa Verschuren suhde nohin hihulehin ei ollut kovinkaan lämmin. Ei niitä neokatteja mielellään olisi tänne ottanut kun selllaiselle toiminnalle ei ollut pohjaa eikä tarvetta täällä Suomessa. Kun sitten vähän niinkuin yleisen tai tietyn ryhmän lobbauksen ansiosta tuli pakko ne ottaa tänne, niin pistihän piispa ne harmittomanpaan paikkaan - 600 km Helsingistä. Sitten kun vanha piispa kuoli alkoi tämä neoseo likkeen lobbaus ja "renesanssi" tuotta tulosta viimeisen piispan aikana joka jätti asiat yleisvikaari Marinon hoiviin asiat.
mömö mörölle kirjoitti:
Piispa Verschuren suhde nohin hihulehin ei ollut kovinkaan lämmin. Ei niitä neokatteja mielellään olisi tänne ottanut kun selllaiselle toiminnalle ei ollut pohjaa eikä tarvetta täällä Suomessa. Kun sitten vähän niinkuin yleisen tai tietyn ryhmän lobbauksen ansiosta tuli pakko ne ottaa tänne, niin pistihän piispa ne harmittomanpaan paikkaan - 600 km Helsingistä. Sitten kun vanha piispa kuoli alkoi tämä neoseo likkeen lobbaus ja "renesanssi" tuotta tulosta viimeisen piispan aikana joka jätti asiat yleisvikaari Marinon hoiviin asiat.
Nyt on vanhan sotaveteraanin myönnettävä että oikeassa olet. Verschurenin viaksi voidaan korkeintaan laskea oleskelulupa Suomessa neokatkuille. Piispa Wrobel on klassinen esimerkki johannespaavalisesta neokonservatiivista joka kuvittelee kirkon pysyvän pystyssä moraalisen korkeatasoisuuden varassa (so. abortin, eutanasian, homoliitojen yms. vastustamisella). Lex orandi, lex credendi! Liturgian saastuttaminen epäkatolisin elementein tuhoaa sen!!!
Mistä noita kirjoja saa? Onko paavi niitä lukassu?

- Jesperinen
+Lisää kommentti
Siinä Sunady Times artikkelissa kerrottiin että 80 seurakuntalaista olivat oikeudellisiin toimenpiteisiin jotta saisivat "sen lahkon" pois seurakunnasta. Niin joskus ne kikon seuraaja porukka paljastaa värinsä liian nopsaa.

(Pyhän Nikolaus Tolentinon Seurakunta, Englanti, Bristol).
Ilmoita
Jos joku on aivan ymmällään siitä mitä nämä uudelleen kastaja maallikot puuhaavat niin selitän hieman heidän liturgisista toiminnoista. Siis he ovat päättäneet että alkukirkon toiminta ja muoto pitää arvailu menetelmällä kaivaa "arkeologisilla" menetelmällä ylös fossiilisessa muodossaan ja lisätä vähän heidän johtajien säveltämää alkukristillistä kitaralla säestettyä latinomusiikkia. Ja kaiken tämän alkukristillisen liturgian he ovat rekonstruoineet ”pyhän hengen” avuilla – eli mitä kukaan akateemisen taustan omaava henkilö ei ole pystynyt tekemään edes Oxfordissa. Ja nyt itse asiaan...

*Neokatekumenaali tiellä, otetaan kommunio istuen isossa neliön muotoisessa pöydässä, jossa suuri leipä, joka jaettaan osallistujien kesken ja viini, joka kulkee kädestä käteen, joka kunnon kulauksella juodaan alas.

Mutta ei ehtoollinen ole ainoa poikkeama perinteisestä liturgiasta. Eli on muita merkittäviä innovaatioita messun eri kohdissa.

Esimerkiksi lukukappaleet jota luetaan kommentoi katekumeeni ryhmä ahkerasti pitkään kestävillä muistutuksilla varoituksilla, jota seuraa "resonanssia" monilta läsnäolijoilta. Pappin saarnaa on vaikea erottaa, tai ei erotu lainkaan, esitetyistä kommenteista

Messu vieton ajat ja paikat ovat myös poikkeuksellisia.

Neokatekumenaalit eivät vietä Messua sunnuntaisin, mutta lauantai iltaisin, pienissä ryhmissä ja erillään seurakunta yhteisöstä, joihin he kuuluvat.

Jokainen Neokatekumenaali ryhmä vastaa tien eri vaiheista (initataatio aste), joten kukin ryhmä n. 20-30 henkilöä viettää erillään olevia messuja. Jos seurakunnassa on kymmenen ryhmää on seurakunnassa kymmenen eri Messua lauantai-iltana, ja kymmenennessä eri paikass .

Viime aikoihin asti NK -tien perustajat ja johtajat ovat puolustaneet näitä käytäntöjä väittämällä että he olivat saaneet sanallisen luvan Johannes Paavali II:lta. Mutta Benedictus XVI:ta tultua, leikki on loppu.

Joulukuun puolivälissä, NK-tien perustajat ja johtajat - espanjalaiset KIKO Arguello ja Carmen Hernandez, ja Italianen pappi Mario Pezzi - ovat saaneet kahden sivun kirjeen kardinaali Francis Arinzeltä, jossa on luettelo Pyhä Isän päätöksistä, jota heidän on toteltava.

Niistä kuudesta kohdasta jotka yksityiskohtaisesti selittävät paavin direktiivejä, vain yksi sallii Neokatekumenaalien jatkaa heidän tekemällä tavalla. Tämä koskee rauhan tervehdyksen asettamista ennen uhritoimitusta joka on perinteinen käytäntö kristillisessä liturgiassa, joka on edelleen perinteessä, esimerkiksi Ambrosianaisessa liturgiassa Milanon arkkihiippakunnassa.

Kaikki muut kohdat edellyttävät että Neokatekumenaalit poistavat suurimman osan heidän liturgisista innovaatioista.
1 VASTAUS:
>Neokatekumenaalit eivät vietä Messua sunnuntaisin, mutta >lauantai iltaisin, pienissä ryhmissä ja erillään >seurakunta yhteisöstä, joihin he kuuluvat.
>Jokainen Neokatekumenaali ryhmä vastaa tien eri vaiheista >(initataatio aste), joten kukin ryhmä n. 20-30 henkilöä >viettää erillään olevia messuja. Jos seurakunnassa on >kymmenen ryhmää on seurakunnassa kymmenen eri Messua >lauantai-iltana, ja kymmenennessä eri paikassa .

Tämä on vähän hämmentävää. Ei voi olla toivottavaa, että
seurakuntayhteisö jakaantuu pieniin ryhmiin ja toimii niissä fiilistensä pohjalta. Ilmeisesti tavallisessa messussa on niin paljon vikaa, ettei se riitä tai kelpaa sellaisenaan. Mielestäni on hyvä, että ihmisellä on hengellistä yksityisyyttä. Tämä ei toteudu intensiivisessä ja kurinalaisessa pienryhmässä, vaan isossa seurakunnassa, jossa on tilaa "hengittää". Ei taida olla pappispula, kun riittää henkilöstöä kaikkiin pienryhmämessuihin?
+Lisää kommentti
Olen kiinnostuksella lukenut palautteita jotka monet ovat aiheellisia. Se sian en voi sivuttaa kaikkea neokatekumenaali yhteisössä vaikkakin ikäviä piirteitä löytyy. Jos katsomme vaikka heidän suurta panosta kirkon moraaliopetuksen ehostuksessa ja kirkollisen elämän kuihtumisen vaaran vastaan taistelemisessa on asiat menneet oikeaan suuntaan.

Jos ei muuta heistä voi sanoa niin on se että he ovat asiallensa antautuneita mitä monista ns. katolisista lerppa jäsenistä ei voi sanoa. Ja onpahan heidän seminaarit kasvavamassa eri puolella maailmaa. Heillä ainakin on sitä kasvua on.
6 VASTAUSTA:
On monia jotka syylistävät neokatekumenaali tiellä olevia eivätkä katso sitä hedelmää mitä se on tuottanut.
rmater kirjoitti:
On monia jotka syylistävät neokatekumenaali tiellä olevia eivätkä katso sitä hedelmää mitä se on tuottanut.
Kaikki tämä valittelu, mutta onko Kristusta sydämessäsi. Ei ole periaatteessa väliä jos kirkossa ihminen kumartaa, polvistuu ja palvoo taidetta jos ei Kristusta ole sydämessä. Ainoa liturginen pohja on Kristuksen alkukirkko jossa hän eli ja vaikutti ja saarnasi raamatun sisältöä ihmisille - kaikki muu on turhaa.
rmater kirjoitti:
Kaikki tämä valittelu, mutta onko Kristusta sydämessäsi. Ei ole periaatteessa väliä jos kirkossa ihminen kumartaa, polvistuu ja palvoo taidetta jos ei Kristusta ole sydämessä. Ainoa liturginen pohja on Kristuksen alkukirkko jossa hän eli ja vaikutti ja saarnasi raamatun sisältöä ihmisille - kaikki muu on turhaa.
tässä kirkossa on sitä jotakin.

http://www.youtube.com/watch?v=nlQLkEOne_8&feature=related

Ei kuolleita sardiineja purkissa.
rmater kirjoitti:
On monia jotka syylistävät neokatekumenaali tiellä olevia eivätkä katso sitä hedelmää mitä se on tuottanut.
Niin mutta millä hinnalla. Kyllä minä tiedän lähi historiasta keinoja millä saataisiin työttömyys prosentti 0%, - mutta millä hinnalla.

Eli jos katsoisimme mitä hedelmiä se on tuottanut (eli kasvua) koskee se vielä paremmin Jehovan todistajia, mormoneja ja tietysti islamia. Niin, Etelä Amerikassa jossa neokatekumenaalit ovat saaneet jalan sian kilpailevat he kovaa kaksoissisarensa helluntailaisten kanssa. Se viime mainittu sisaruus suhde ei ole mikään vitsi, molemmathan harjoittavat iskevän yksinkertaistettua moralismia karismaattiseen viittaan puettuna, kasteen merkitys kastettavat upotetaan kokonaan veteen molemmassa liikkeessä ja yleinen hurmiollisuus, eli silmät pullottavat päästä täynnä sitä karismaattista uskoa.
rmater kirjoitti:
On monia jotka syylistävät neokatekumenaali tiellä olevia eivätkä katso sitä hedelmää mitä se on tuottanut.
Niin mutta millä hinnalla. Kyllä minä tiedän lähi historiasta keinoja millä saataisiin työttömyys prosentti 0%, - mutta millä hinnalla.

Eli jos katsoisimme mitä hedelmiä se on tuottanut (eli kasvua) koskee se vielä paremmin Jehovan todistajia, mormoneja ja tietysti islamia. Niin, Etelä Amerikassa jossa neokatekumenaalit ovat saaneet jalan sian kilpailevat he kovaa kaksoissisarensa helluntailaisten kanssa. Se viime mainittu sisaruus suhde ei ole mikään vitsi, molemmathan harjoittavat iskevän yksinkertaistettua moralismia karismaattiseen viittaan puettuna, kasteen merkitys kastettavat upotetaan kokonaan veteen molemmassa liikkeessä ja yleinen hurmiollisuus, eli silmät pullottavat päästä täynnä sitä karismaattista uskoa.
Loukkaavinta on se osittainen väheksyntä joka kohdistuu muita katolilaisia vastaan jonka itse olen kokenut. Hehän uskovat olevansa se uusi todellinen Israel, ei me tavikset.
+Lisää kommentti
Tunnustan että kirkossa tarvitaan tuollaista neo dynamiikka. Heidän moraaliopetus on tervettä katolisuutta mutta en pidä heidän proletääri puritaanisuudesta joka on suoraan sanottuna ikonoklastinen.Ongelma ei ole ainoastaan heidän kirkon perinteiden vähättely vaan monen huomattavan jäsenen suoranainen vihaa perinteisiä katolisia hartaus muotoja vastaan Jos heidän läsnä ollessa puolustat jotain kirkon luomaa hengellistä kauneutta niin sinua syytetään Kristuksen läsnäolon puutteesta sydämessä (niin kuin heillä...? oletan...). Niin heidän pääsiäis-ylösnousemus tanssit on todiste heidän voimakammasta ja puhtaammasta uskosta….
2 VASTAUSTA:
Juuri näin. Kyseinen liike on saanut aikaan myös hyvää, mutta hinta on kova.

Jos tähän kaikkeen se ainoa vastaus on "Onko Kristus sydämessäsi", ihmettelen hieman. Asioista on voitava puhua asiallisesti... Kyllä, todellakin olen "ottanut vastaan Krituksen" käyttääkseni kovin ei-normi-katolista kieltä. Taasen tuossa kysymyksessä on loukkaavaa se, että ikään kuin vihjaillaan, että jos kritisoi lainkaan neo-oppeja, Kristus ei voi olla "sydämessä". Samalla kuitenkin juuri neot ovat ne, joiden mukaan monet asiat tulee tehdä eri tavalla kuin kirkossa yleensä. Sama kysymys siis heille takaisin.

Ihan samalla tavalla olen siis minäkin kokenut, että osalla ryhmän jäenistä on kuvitelma, jonka mukaan he (ja vain he) tietävät jotain, mitä muut katolilaiset eivät tiedä tai ymmärrä. Tuo väite on kummallinen ja loukkaava.
mutta sitten se muu kirjoitti:
Juuri näin. Kyseinen liike on saanut aikaan myös hyvää, mutta hinta on kova.

Jos tähän kaikkeen se ainoa vastaus on "Onko Kristus sydämessäsi", ihmettelen hieman. Asioista on voitava puhua asiallisesti... Kyllä, todellakin olen "ottanut vastaan Krituksen" käyttääkseni kovin ei-normi-katolista kieltä. Taasen tuossa kysymyksessä on loukkaavaa se, että ikään kuin vihjaillaan, että jos kritisoi lainkaan neo-oppeja, Kristus ei voi olla "sydämessä". Samalla kuitenkin juuri neot ovat ne, joiden mukaan monet asiat tulee tehdä eri tavalla kuin kirkossa yleensä. Sama kysymys siis heille takaisin.

Ihan samalla tavalla olen siis minäkin kokenut, että osalla ryhmän jäenistä on kuvitelma, jonka mukaan he (ja vain he) tietävät jotain, mitä muut katolilaiset eivät tiedä tai ymmärrä. Tuo väite on kummallinen ja loukkaava.
Tiedättekö onko Kiko/Carmen vieraillut Suomessa koskaan? Olisi mukava tavata nämä henkilöt, joiden liikkeen uskottavuus ainakin meidän maassamme on nolla. Kikosta saa ainakin internetistä todella epäilyttävän vaikutelman, eikä Carmenkaan hehkeimmästä päästä ole. Tällaiset langenneet hengenmiehet ja -naiset aiheuttavat aina samanlaista kummastusta minussa kuin Martti Luther joka aikoinaan sekosi salmaniskusta.
+Lisää kommentti
Onko tämä arvostelu oikein kohdallaan? Kyllä katolisten Johannes Paavali suhtautui innolla neokatekumenaalisen tien mahdollistuksiin ja antoi heidän kokeilla sipiään. Eikö heille voi antaa tilaisuus todistaa potentiaalisuutensa. Mitä me olemme moninaisuutta vastustamaan jos he ovat löytäneet mieleisensä tien.
5 VASTAUSTA:
Niin lähinnä hippakunnassa toinen puolalainen (Wrobel) oli heidän vankkana sponsorina. Kun Wrobel huomasi olevansa yksin löysihän parivaljakon eräästä Ouluun karkotetusta nyk. Henrikin kirkkoherra.
Marialainen kirjoitti:
Niin lähinnä hippakunnassa toinen puolalainen (Wrobel) oli heidän vankkana sponsorina. Kun Wrobel huomasi olevansa yksin löysihän parivaljakon eräästä Ouluun karkotetusta nyk. Henrikin kirkkoherra.
Enemmän kyseisen kirkkoherran siirto kertoo jonkun muun yhteisön rappiosta. Mitään vankkaa sponsoria yhden papin siirtäminen ei todellakaan tee. Eivät ne puolalaiset kovin neo-intoisia ole hekään olleet.
Aika pitkälle on vedetty johtopäätökset, jos sanotaan edellisen paavin suhtautuneen innolla. Antoi kokeilla siipiään on ihan totta, mutta tuo innoksi tulkittu on kyllä vain sitä Vatikaanin normaalia kielenkäyttöä: Kun joku ryhmää menee Roomaan, paavi puhuu heille niistä asioista, jotka kyseisessä ryhmässä ovat hyviä asioita. Sitä se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö heissä voisi olla kritisoitavaa (ja etteikö myöhemmin saata tulla kirje perään niistä asioista).
siipiä kyllä kirjoitti:
Aika pitkälle on vedetty johtopäätökset, jos sanotaan edellisen paavin suhtautuneen innolla. Antoi kokeilla siipiään on ihan totta, mutta tuo innoksi tulkittu on kyllä vain sitä Vatikaanin normaalia kielenkäyttöä: Kun joku ryhmää menee Roomaan, paavi puhuu heille niistä asioista, jotka kyseisessä ryhmässä ovat hyviä asioita. Sitä se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö heissä voisi olla kritisoitavaa (ja etteikö myöhemmin saata tulla kirje perään niistä asioista).
*Psykologinen perusta
neokatekumenaali yhteisössä
Professori Alberto Picanon raportti
Psykiatri San Camillon sairaalassa, Rooma

http://www.geocities.com/Athens/Delphi/6919/E_ROCCA.htm
siipiä kyllä kirjoitti:
Aika pitkälle on vedetty johtopäätökset, jos sanotaan edellisen paavin suhtautuneen innolla. Antoi kokeilla siipiään on ihan totta, mutta tuo innoksi tulkittu on kyllä vain sitä Vatikaanin normaalia kielenkäyttöä: Kun joku ryhmää menee Roomaan, paavi puhuu heille niistä asioista, jotka kyseisessä ryhmässä ovat hyviä asioita. Sitä se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö heissä voisi olla kritisoitavaa (ja etteikö myöhemmin saata tulla kirje perään niistä asioista).
Kuten sanot, Paavihan otti vastaan kaikkia innolla jotka halusivat kannustaa maaliko aktiivisutta kirkossa Niin kai tietyt ryhmät ovat sitten omalla sivuillan näytelleet niitä ottamiaan kuvia paavin kanssa todisteena siitä että he nyt jakavat paavin kanssa erehtymättömyys opin ja saavat tehdä mikä heille sopii. Ja he jotka ovat itse liikkuneet kirkon raja maailmoissa heittävät aina arvostelijoiden naamaan kysymyksen: Oletko sinä uskollinen paaville? ironista kun ovat itse olleet Vatikaanin syyningissä jo pitkään.
+Lisää kommentti
Päätin tutkia itse vähän kyseistä aihetta ja päädyin kahdelle englanninkielisille sivuille jossa otsikko oli ehkä hieman raju mutta analyysi liikkeen ja kirkon suhteesta hyvä. Eli suosittelen näitä kahta nettilinkkiä jos haluaa ajatuksella esitettyä tekstiä eikä ainoastaan ikäviä skandaali uutisia.

http://church-mouse.lanuera.com/new/index.php?option=com_content&task=view&id=705&Itemid=854

http://www.cathud.com/LINKS/pages_MR/neocatechumenate.htm
Ilmoita
Olenko ihan väärässä jos väitän, että Neokatekumenaalit ovat jopa lähempänä protestanttia kuin katolilaista? Ihmiskuva, messun tapahtumat ja kulttiluonne muistuttavat tosi paljon joitain protestanttisia liikkeitä. Onko tuolla Kikolla - joka ei käsittääkseni ole teologi - jotain historiaa protestanttisuuden kanssa? Niin samalta kuulostavat jotkut helluntailiikkeen ryhmät.

Jos positiivisesti ajattelee, niin ehkä tämä palvalee joidenkin "karsimaattisten katolilaisten" tarpeita.
2 VASTAUSTA:
Luulen että olet oikeassa. On ollut suuri paine Katolisella kirkolla vastata nopeasti leviävään prot. "karismaliikkeisiin", ja nimenomaan sen omalla takapihalla (nimenomaan Etelä-Amerika).

Mielestäni tällaiset liikkeet ovat vähän niin kuin pikavippi, joka ei voi olla pitkän ja tasapainoisen kehityksen tae. Näillä fiilisteliöillä on taipumus jakaantua ajan myötä pikku ryhmiin jotta se ”alkuperäinen” ja spontaanimpi ilmapiiri voidaan jatkaa.
Se totaalinen "uskon" sokeus jonka valtaa niin monet heidän jäsenistä on joillekin varmasti vaikuttavaa intensiivisyydessään, mutta minulle vain tunne kuohunta jonka tapaa vaikka vanhassa neuvosto kenraalissa. Niin kyllä sehän on monille elämän ja kuoleman asia puolustaa asiaa joka varmasti on auttanut heitä heräämään uskon puutteen tunnekylmyydestä. Ymmärränhän minä että rummun ja kitaran serenadi lauantaiöisin saa monet tantat tuntemaan kuumia aaltoja, mutta onko tämä sitten se uskottava oikotie parempaan katoliseen tulevaisuuteen.
+Lisää kommentti
Miten piispa Teemu suhtautuu näihin neokatekumeanaaleihin? Jäävätkö he vielä Henrikin Katedraaliseurakuntaan vekkuloimaan ja saattamaan täytäntöön vuosi vuodelta lisääntyvät muutokset. Onko piispa Teemu yhtä heikko Isä Marinon latino charmille kuin edellinen piispa. Saamme kai nähdä kenen hampaat ovat ensin kiinni piispan peffassa.
1 VASTAUS:
Esim. Oulussa ei ole muita kun neokatekumenaaleja kuten Melvin Llabanes.
Itse toivosin että Suomeen tulisi enemmään FSSP-pappeja viettämään Tridenttiset mesut. Asun Savossa ja messuun en pääse kun ehkä kerran puolessa vuodessa kun käyn Helsingissä. Toivon Suomeen paaaljon traditionaaliset papit, ja ei enää neokatekumenaaleja. Esim. dominikaanien sääntökunta olisi hyvä.
+Lisää kommentti
Tapasin taannoin hymyilevän isä Melvin Llabanesin joka vaikutti oikein mukavalta. Mitä hän täällä tekee pienessä Suomessa kun katolilaisia on paljon enemmän siellä Australiassa. Ei ole ainakaan yhtä hapannaama kun jotkut puolalaiset.
3 VASTAUSTA:
niin hän on NK- tien mies ja niistä hauskin.
Tiesitkö että isä Melvin Llabanes lähettiin pois hiippakunnastaan suurien protestien varjossa. Lukemani mukaan seurakuntaan tulleet uudet neokatekumenaali papit, uusi kirkkoherra ja Melvin Llabanes olivat pikku hiljaa riitautuneet pahasti seurakuntalaisten kanssa ja uhanneet heitä.

http://onlinecatholics.acu.edu.au/issue23/news1.html

Parishioners of the Good Shephard parish in Kelmscott, WA, have written to Archbishop Barry Hickey in protest at allegedly abusive treatment by Neo Catechumenate clergy.

Amongst the complaints listed in the October 25 letter are:

*using the parish for the clandestine recruitment to the Neo Catechumenate Way, under the guise of parish Adult Education.

*Statements such as "You have been invited by Jesus Christ to walk in this Neo-catechumenate Way and if you refuse YOU ARE GOING TO HELL."

*Priests banning the asking of questions or taking of notes in such sessions

* Eucharist is not sacrifice but celebration only

The parishioners also claim that access to the Church hall has been restricted at certain times of the week because the hall is reserved for Neo Catechumenate worship, which has a separate character from traditional worship.

peaking on behalf of the parishioners, Mr Clive Maher said: "We have appealed to the Archbishop once again to take action to stop the rot at Good Shepherd parish. Our young people have been chastised for conducting prayer groups in their homes. It is increasingly difficult to maintain a community where spiritual growth is possible.

"Personally, after three years of this my patience and tolerance has reached saturation point," Mr Maher said.
#Ongoing Neocat abuse in Western Australia-Wednesday, 8 June 2005
http://church-mouse.lanuera.com/cmblogger/2005_06_01_church-mouse_archive.html

Message just received from the Good Shepherd parish in Kelmscott Western Australia

From: Clive Maher Sent: Sunday, 26 June 2005 7:40 PM Subject: KELMSCOTT NEWS Greetings Hot Off The Press ....... Our beloved Parish Priest Fr Melvin has just announced that he has been transferred to Helsinki as of the middle of NEXT MONTH. Persistence Pays!! God Bless Clive and the Mosquitoes.
-
-

#Father B.O’Loughlin
Vicar General
St Mary’s Cathedral
25 Victoria Square
Perth
Dear Father

I am writing on behalf of some of the concerned parishioners of the Good Shepherd Parish of Kelmscott.
http://church-mouse.lanuera.com/neocats/Kelmscott3.html
+Lisää kommentti
Onko nyt nämä vain propagandaa neokatekumenaalia kohtaan, vai onko jutuissa jotain perää....

Eli,

Haluaisin tietää jos asiat on niin paha kaikkialla kuin jotkut kirjoitukset väittävät.
1 VASTAUS:
En tiedä mutt nehän on sitä "latino heat" herätys porukkaa jotka skittan ja rumpu lyötnien vilinässä villitsee.
Kyllä ne kuulema joilekkin tuo iloa sydämeen.
+Lisää kommentti
Mikäs juttu fideksessä että vatikaani helittää otteensa neokatekumenaaleista. Onhan se kultti kirkon oppineiden piireissä ja Vatikaanissa olleet jo pitkään tutkinnan ja ukaasien alla. Taitaapa olla niin että Vatikaani sovinnon ja kirkon eheyden nimessä ovat antaneet periksi noille perin pohjin epäilyttäville hahmoille , Carmen ja Kiko ja muut kitara&mikrofooni alkukirkko? väärentäjille .
Noh, kirkko varmaan miettii että paskatunkiosta varmaan 100 vuoden päästä tulee hyvää multaa ja joku kukkanen puhkeaa.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Neokatekumenaalit ja arvostettujen kirkkomiesten huomautukset

Paavillinen Lateraani Yliopiston professori Enrico Zoffoli:

* Ei tule mennä liikkeen ihmisiä ja perustajia vastaan, vaan vastustaa heidän liturgisia ja opillisia vir- heitä.

Lähde:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Enrico_Zoffoli

Kardinaali Cipriani Thorne
* Neokatekumenaalien tie tuottaa ihailua, mutta myös huolia ja epäilyksiä. 
"Minulla ei ole epäilystäkään siitä, että neokatekumenaalien aikomukset ovat kiitettäviä ja että he todella etsivät Jumalaa lämöllä ja ilolla. Olen sitä mieltä, että terve vuoropuhelu heidän kanssa joskus tapahtuu ja kun se tapahtuu se tulee olemaan vankasti sidottuna totuuteen. Jopa Vatikaani on yrittänyt löytää ratkaisua jotta voisi hyväksyä heidän asemansa. Kuitenkin heidän pyhän messun vietossa on viellä kohtia, johon suhtaudun ehdottomasti erinevällä mielellä. Muistutan ja vahvistavan sen, että heidän liturgiansa on ainutlaatuinen ja sitä on kunnioitettava samalla tavalla kun kaikkia muita. Yhteenvetona,- suvaitsevaisuutta.
neokatekumenaaleille kyllä, mutta se on kirkko tehtävä palauttaa heidät takaisin eukaristiseen kunnioitukseen.

Lähde:
http://uvcarmel.org/2008/04/18/liturgical-abuses-according-to-cardinal-cipriani-thorne-invoke-greater-rigor/

Kardinaali Medina Estevéz
* Teidän Korkeutenne mitä mieltä olette neokatekumenaaleista.
"Kuluneen vuoden aikana, liturgia kongregaation prefektinä Vatikaanissa, olen valitettavasti huoman- nut heidän liturgioissa aitoja eriskummallisuuksia ja vääriä liturgisia ennaltaarvailuja

Lähde:
http://www.papanews.it/dettaglio_interviste.asp?IdNews=7063

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta