Linja-autokaistan käyttö kehä I

Pro-Driver

Välillä laajalahti - Tapiolan kalevantie.

Tuosta jo hieman toisessa viestissä kirjoitettiin mutta pitää nyt avata oikein oma viestiketju taas kun asiassa on epäselvää. Laki pykälää tarvitaan suuntaan tai toiseen ja
ongelma koska linja-autokaistalla saa ajaa.

Niille ketkä paikkaa ei tiedä niin tieosuu tuolla välillä on noin vaikka 2km. Risteyksen jälkeen on linja-autokaistanmerkki ja linja-autopysäkki. Sitten se 2km baanaa 70km/h rajoituksella ja linja-autokaista päättyy jossa linja-autopysäkki myös ja edelleen jatkuen kääntyvienkaistana tähän seuraavaan risteykseen.

FINLEX:
Merkillä osoitetaan linja-autoille varattu ajokaista. Jos ajokaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin «linja-autokaista» on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen, jollei merkillä 542 a tai 542 b ole toisin osoitettu. Merkki sijoitetaan linja-autokaistan yläpuolelle sen alkamiskohtaan ja se voidaan tarvittaessa toistaa.

http://www.finlex.fi/data/sdimages/541a.gif
http://www.finlex.fi/data/sdimages/541b.gif
Tiemaalauskin taitaa olla.

Ongelma juontaa nyt siitä että kun tuossa keväällä poliisi sakotti autoiljoita tuon tieosuuden välisellä alueella linja-autokaistaa ajavia henkilö- ja muita ajoneuvon kuljettajia.

Sain tuolla uuden vastauksen asiaan että jos ennen viimeistä linja-autopysäkkiä käyttää linja-autokaistaa niin rikkoo laki.
Missä asiasta lukee sitten?

Kysymys että millä perusteella sakotetaan?

28

1584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulkintaa

      Laajalahden jälkeen kaistan yläpuolella on bussikaistan merkki joka kieltää käyttämistä sitä, muuten kuin ryhmittymiseen kääntymistä varten. Bussipysäkin sijainti ei tähän vaikuta mitenkään. Poliisi on tulkinnut, että kilometrejä ennen risteystä kaistan käyttäminen ei ole ryhmittymistä. Nyrkkisääntö on että voit ryhmittyä kaistalle silloin kun kalevalantien risteyksestä kerrotaan ensimmäinen ennakkotieto esim suunnistustaululla tai ylöpuolisella opasteella

    • helppoa kuin heinänteko

      Eikähän se sakotus perustunut siihen, että sakotetut autot eivät kuuluneet ryhmään raitiovaunut, linja-autot, hälytysajoneuvot jne.

      ...eikä oikeanpuolimmaiselle kaistalle ole tarpeen ryhmittyä 2 km ennen risteystä!

      • rio ohoi

        täällä ruuhkaSUOmaassa on tarpeen kun sattuu olemaan toinenkin auto menossa samaan suuntaan


      • ruikuttaja
        rio ohoi kirjoitti:

        täällä ruuhkaSUOmaassa on tarpeen kun sattuu olemaan toinenkin auto menossa samaan suuntaan

        Jos olet niin avuton reppana, että tarvit ruuhkaliikenteessä kaistanvaihtoon 2 km, niin kannattaa autoilla vain ruuhka-aikojen ulkopuolella.


      • ruikuttaja kirjoitti:

        Jos olet niin avuton reppana, että tarvit ruuhkaliikenteessä kaistanvaihtoon 2 km, niin kannattaa autoilla vain ruuhka-aikojen ulkopuolella.

        Keskimmäisellä kaistalla on kahden kilometrin seisova jono. Oikeanpuoleinen kaista on tyhjä seuraavat kaksi kilometriä.

        Kyllä. Minä ryhmityn tässä tilanteessa oikealle kääntymistä varten (jos siis olen kääntymässä) kaksi kilometriä ennen risteystä. Vielä ei sakkoja ole tullut, jos tulisi, kiistäisin.

        Eikä kyse minusta ole ihan avuttomuudesta, vaan perus sujuvasta liikenteestä (miksi hitossa minun pitäisi olla sitä ruuhkaa siinä lisäämässä, kun voisin olla jo melkein kotona).


      • vielä...
        The_Rat kirjoitti:

        Keskimmäisellä kaistalla on kahden kilometrin seisova jono. Oikeanpuoleinen kaista on tyhjä seuraavat kaksi kilometriä.

        Kyllä. Minä ryhmityn tässä tilanteessa oikealle kääntymistä varten (jos siis olen kääntymässä) kaksi kilometriä ennen risteystä. Vielä ei sakkoja ole tullut, jos tulisi, kiistäisin.

        Eikä kyse minusta ole ihan avuttomuudesta, vaan perus sujuvasta liikenteestä (miksi hitossa minun pitäisi olla sitä ruuhkaa siinä lisäämässä, kun voisin olla jo melkein kotona).

        Mistä tiedät tuossa tilanteessa, että keskimmäisellä kaistalla on kahden kilometrin jono ja oikeanpuoleinen kaista on tyhjä seuraavat kaksi kilometriä?


      • vielä... kirjoitti:

        Mistä tiedät tuossa tilanteessa, että keskimmäisellä kaistalla on kahden kilometrin jono ja oikeanpuoleinen kaista on tyhjä seuraavat kaksi kilometriä?

        Ensimmäinen vihje: ruuhka-aika ja Kehä 1

        Toinen vihje: silmät päässä.

        Voi tietysti olla, että keskimmäisellä kaistalla silmän kantamattomiin ulottuva seisova jono ei olekaan kaksi kilometriä pitkä. Voi myös olla, että sillä tyhjältä näyttävällä kaistalla onkin jo kääntyviä tai mahdollisesti suoraan menijöitä 1,8 kilometriä edessäpäin. Mutta muuttaako se tilannetta oikeasti jotenkin?


      • tarkoitin
        The_Rat kirjoitti:

        Ensimmäinen vihje: ruuhka-aika ja Kehä 1

        Toinen vihje: silmät päässä.

        Voi tietysti olla, että keskimmäisellä kaistalla silmän kantamattomiin ulottuva seisova jono ei olekaan kaksi kilometriä pitkä. Voi myös olla, että sillä tyhjältä näyttävällä kaistalla onkin jo kääntyviä tai mahdollisesti suoraan menijöitä 1,8 kilometriä edessäpäin. Mutta muuttaako se tilannetta oikeasti jotenkin?

        Ihmettelinkin sitä, miten voit tietää että jono on kaksi kilometriä pitkä ja toisella kaistalla ei ole ketään. Enkä usko, että edes sinun kuuluisalla röntgenkatseellasi voi nähdä niin kauas autojen läpi. Mutta koko tilannehan olikin vain mielikuvitustasi.


      • Kehällä ajava 2
        The_Rat kirjoitti:

        Keskimmäisellä kaistalla on kahden kilometrin seisova jono. Oikeanpuoleinen kaista on tyhjä seuraavat kaksi kilometriä.

        Kyllä. Minä ryhmityn tässä tilanteessa oikealle kääntymistä varten (jos siis olen kääntymässä) kaksi kilometriä ennen risteystä. Vielä ei sakkoja ole tullut, jos tulisi, kiistäisin.

        Eikä kyse minusta ole ihan avuttomuudesta, vaan perus sujuvasta liikenteestä (miksi hitossa minun pitäisi olla sitä ruuhkaa siinä lisäämässä, kun voisin olla jo melkein kotona).

        Minä sain ko. paikalla sakot marraskuussa 2008. Pakettiautosta kuvattiin kun ajoin linja-autokaistalla aamulla. Pakettiauto oli siinä mäenpäällä keskimmäisen bussipysäkin jälkeen kuvaamassa.

        Kiistin rikesakon ja tänään asiaa käsiteltiin Espoon käräjäoikeudessa. Paikalla oli tuomari, kirjuri, syyttäjä, syyttäjän pyytämä todistaja ja minä. Todista oli mies, joka yleensä hoitaa kuvaukset ja kertoi että pk-seudulla on 60 kuvauspaikkaa jotka on valittu jonkun liikenneturvalautakunnan kanssa. Myönsi kyllä että liikennemerkki sallii ryhmittymisen mutta että tässä ei olisi kyse ryhmittymisestä kun 1,2 km ennen Kalevalantielle kääntymistä kaistalla ajetaan. Myös syyttäjä piti tekoa ilman muuta muuna kuin ryhmittymisenä, ns. oman edun ajamisena että vältän ruuhkan.

        Itse yritin vedota siihen, että laki sallii ryhmittymisen eikä missään lue metrimäärää jota ennen ryhmittyminen ei voi alkaa.

        No poistuttiin tuomioistuimesta päätöksen ajaksi käytävälle ja syyttäjä siinä 'ilkkui' odotellessa jo valmiiksi että näitä on niin paljon ko. kohdaltakin tuomioistuikäsittelyssä ja kaikki on tuomittu sakko maksamaan että ei tässä ole mitään epäselvää.

        No tuomi-istuimen päätös oli, rikesakko jää voimaan. Perusteluina ei ollut mitään lakiin viittaavaa, kyllä se ihan läpihuutojuttuna meni. Ja tästä päätöksestä ei voi valittaa.

        OIkeudenkäyntikulut menee valtion maksettavaksi, samoin todistajan päiväraha ja km-korvaus 18 kilometriltä.


      • Kehällä ajava 2 kirjoitti:

        Minä sain ko. paikalla sakot marraskuussa 2008. Pakettiautosta kuvattiin kun ajoin linja-autokaistalla aamulla. Pakettiauto oli siinä mäenpäällä keskimmäisen bussipysäkin jälkeen kuvaamassa.

        Kiistin rikesakon ja tänään asiaa käsiteltiin Espoon käräjäoikeudessa. Paikalla oli tuomari, kirjuri, syyttäjä, syyttäjän pyytämä todistaja ja minä. Todista oli mies, joka yleensä hoitaa kuvaukset ja kertoi että pk-seudulla on 60 kuvauspaikkaa jotka on valittu jonkun liikenneturvalautakunnan kanssa. Myönsi kyllä että liikennemerkki sallii ryhmittymisen mutta että tässä ei olisi kyse ryhmittymisestä kun 1,2 km ennen Kalevalantielle kääntymistä kaistalla ajetaan. Myös syyttäjä piti tekoa ilman muuta muuna kuin ryhmittymisenä, ns. oman edun ajamisena että vältän ruuhkan.

        Itse yritin vedota siihen, että laki sallii ryhmittymisen eikä missään lue metrimäärää jota ennen ryhmittyminen ei voi alkaa.

        No poistuttiin tuomioistuimesta päätöksen ajaksi käytävälle ja syyttäjä siinä 'ilkkui' odotellessa jo valmiiksi että näitä on niin paljon ko. kohdaltakin tuomioistuikäsittelyssä ja kaikki on tuomittu sakko maksamaan että ei tässä ole mitään epäselvää.

        No tuomi-istuimen päätös oli, rikesakko jää voimaan. Perusteluina ei ollut mitään lakiin viittaavaa, kyllä se ihan läpihuutojuttuna meni. Ja tästä päätöksestä ei voi valittaa.

        OIkeudenkäyntikulut menee valtion maksettavaksi, samoin todistajan päiväraha ja km-korvaus 18 kilometriltä.

        Eikös käräjäoikeuden päätöksistä saa aina valittaa? Sehän on varsinainen arvauslaitos, eli vähän hermostuttaa, jos ei valittaa saa. Muutenkin hieman ihmetyttää, että tässä ei olisi käytetty kirjallista käsittelyä, jos kerran tapaus on selvä.

        Valita eu:n tuomioistuimeen. Ihmisoikeuksiasi on selvästi loukattu, mikäli oikeuden päätös ei perustu lakiin, eikä siitä voi valittaa.


    • epäselvää

      Olet löytänyt oikeat kohdat laista ja asetuksesta. Niiden perusteella asiassa ei ole yhtään mitään epäselvää. Se, että poliisi puhuu sekavia sakottaessaan sinua, ei muuta asiaa. Ollessasi bussikaistalla asiattomasti olet ansainnut sakon. Vielä jos jäät siitä kiinni, olet todella ansainnut sen.

      • sitä tässä kysytään..

    • Jusba

      Jos ymmärsin paikan oikein, niin oheinen huomautus asiaan. Tuossahan on Valkjärventien risteys välissä, vaikka sinne ei olekaan sallitua ajaa. Ennen tuota risteystä ei kaistaa saa vaihtaa.

      • siinä mutta..

        ..ei siitä tosiaankaan saa ajaa, se on kai juuri ennen sitä viimeistä linja-autopysäkkiä ja linja-autopysäkin jälkeen alkaa kääntyvienkaista joka jatkuu siis suoraan linja-autokaistalta. On siinä jokin moottoriajoneuvolla-ajokiellettymerkki.


    • kehäautoilija

      Ajoratamerkinnät myös määräävät ryhmittymisaluetta, muistaakseni kyseisessä risteyksessä muutama satametriä ennen risteystä on katkoviiva reunakaistalla.
      tosin tämäkään ei täysin päde joka paikassa. Esim. länsiväylää mentäessä itään Lauttasaareen mentäessä oli ennen katkoviiva bussikaistalla muutama sata metriä ennen Katajaharjun liittymää. nyt ei ole eli se tilanne on tulkinnanvarainen tältäosin.
      Eli autoilija ei voi luottaa onko ryhmittymismerkintää risteyksissä vai ei. Tässäkin tapauksessa jos heti hanasaaren jälkeen ryhmittyy bussikaistalle niin onko 700-900 metriä jo liian pitkä poliisin näkökulmasta?

      • Kehällä ajava 2

        Ei ole katkoviivaa kehä 1:llä ennen Kalevalantietä. Olen saanut juuri tuossa kohtaa sakot linja-autokaistalla ajosta ja menossa 2vko päästä poliisille käymään 'rikesakon' saamista varten. Täytyy kysyä mitkä on perusteet sakotukselle, itse vetoan juuri tuohon että paikalla ei ole katkoviivaa ja olen ryhmittynyt oikeanpuoleiselle kaistalle kääntyäkseni seuraavasta liittymästä oikealle Kalevalantielle. Ja kyllä, keskikaista oli tukossa, niinkuin niin usein aamuisin kun kääntyjiä Otaniemeen päin on enemmän kuin ryhmittymiskaistalle mahtuu.


      • katkoviiva?
        Kehällä ajava 2 kirjoitti:

        Ei ole katkoviivaa kehä 1:llä ennen Kalevalantietä. Olen saanut juuri tuossa kohtaa sakot linja-autokaistalla ajosta ja menossa 2vko päästä poliisille käymään 'rikesakon' saamista varten. Täytyy kysyä mitkä on perusteet sakotukselle, itse vetoan juuri tuohon että paikalla ei ole katkoviivaa ja olen ryhmittynyt oikeanpuoleiselle kaistalle kääntyäkseni seuraavasta liittymästä oikealle Kalevalantielle. Ja kyllä, keskikaista oli tukossa, niinkuin niin usein aamuisin kun kääntyjiä Otaniemeen päin on enemmän kuin ryhmittymiskaistalle mahtuu.

        Siis viiva joka kertoisi bussikaistan loppumisesta? Mutta kun bussikasista jatkuu Kalevalantien risteykseen saakka. Jos "ryhmityt" bussikaistalle paikassa, missä vielä ei ole kerrottu opasteilla Kalevalantienristeyksestä, niin todenäköisesti saat lapun kun poliisi paikalla.


      • jossa tuo lukee selkeästi
        katkoviiva? kirjoitti:

        Siis viiva joka kertoisi bussikaistan loppumisesta? Mutta kun bussikasista jatkuu Kalevalantien risteykseen saakka. Jos "ryhmityt" bussikaistalle paikassa, missä vielä ei ole kerrottu opasteilla Kalevalantienristeyksestä, niin todenäköisesti saat lapun kun poliisi paikalla.

        Onko sinulla antaa linkkiä lainkohtaa, missä lukee että ryhmittyminen linja-autokaistalle saa alkaa vasta sen jälkeen, kun seuraavasta risteyksestä on 'opastettu' ?


      • antaa
        jossa tuo lukee selkeästi kirjoitti:

        Onko sinulla antaa linkkiä lainkohtaa, missä lukee että ryhmittyminen linja-autokaistalle saa alkaa vasta sen jälkeen, kun seuraavasta risteyksestä on 'opastettu' ?

        ...mutta mietipä, että olet ensi kertaa kehällä ja menossa Kalevalantielle. Milloin ryhmityt? Oikein, silloin kun saat tiedon opasteilla, että Kalevalantielle pääsee seuraavasta risteyksestä. Tämä on ns maalaisjärkeä, jota kuvittelisin poliisinkin käyttävän ellei heillä sitten ole ihan kirjoitettua soveltamisohjetta asiasta. Sinähän olet menossa poliisin vieraaksi, kysy heiltä.


      • ryhmittyä
        antaa kirjoitti:

        ...mutta mietipä, että olet ensi kertaa kehällä ja menossa Kalevalantielle. Milloin ryhmityt? Oikein, silloin kun saat tiedon opasteilla, että Kalevalantielle pääsee seuraavasta risteyksestä. Tämä on ns maalaisjärkeä, jota kuvittelisin poliisinkin käyttävän ellei heillä sitten ole ihan kirjoitettua soveltamisohjetta asiasta. Sinähän olet menossa poliisin vieraaksi, kysy heiltä.

        Ja vielä kun kusipäät tulee yhdeksääkymppiä oikealta ohi ryhmitysalueella! Tiessä on ollut katkoviiva, mutta se on kulunut pois. Tällaisiin paikkoihin pitäisi saada selkeät ryhmitysalueen merkinnät.


    • kaah.ari

      Virheelliset liikennejärjestelyt. Se ei palvele edes busseja, että keskikaistalla on liikenne jonoutunut. Lähes kaikki bussit kun kääntyvät sieltä bussikaistalta vasemmalle otaniemeen ja joutuvat siten ylittämään ruuhkaiset kaistat, aiheuttaen lisää ruuhkaa. Paremmin liikenne sujuisi, jos pohjoistapiolaan kääntyvät saisivat ryhmittyä jo heti edellisen risteyksen jälkeen. Pohjoistapiolaan kääntyvien kaista ei yleensä ihmeemmin ruuhkaudu, eivätkä sinne kääntyvät merkittävästi haittaisi bussien pysäkiltä lähtemistä.

      Ongelmia voisi tulla, jos suoraan ajavat ryhtyisivät täyttämään oikeanpuoleista kaistaa, kiertääkseen otaniemeen kääntyvien ruuhkaa.

      • 45654645646456

        ...olla liittymä, siellä on paljon työpaikkoja ja asuntoja ei vaan kaikki liikenne pitää motittaa suomalaiseen tapaan yhden risteyksen kautta ja ruuhka syntyy liikennejärjestelyiden takia. Siinähän on puomit ja siitä on ajo kielletty.

        Vaikeasti purettava rysä syntyy kun kymmeniävuosia vaan lisätään ja lisätään liikennettä yhden paikan läpi kulkemaan, sellaista ei korjata sitten enää kovin äkkiä. Näitä paikkojahan Espoossa riittää ja on tehty ihan uusiakin liikennejärjestelyjä kuten kehä II:n Länsiväylän puoleinen pää. Jossa kaksi isoa tietä yhdistetään yhteen yhdelle kaistalle, onneksi kaikki ei tunge samaan paikkaan vaan tajuavat ajaa muualtakin. On muuten mielenkiintoinen motti hälytysajoneuvoillekkin jotka jää kulkemaan ns jonon mukana.


    • linkdumber

      Lain mukaan linja-autokaistaa saa käyttää ryhmittymiseen kääntymistä varten. Missään ei sanota saako sinne mennä 100m vai 1km ennen kääntymistä. Mielestäni laki on tarkoitettu niin että edellisen ristyeksen jälkeen sinne saa mennä. Poliisimies voi tietenkin tulita lakia väärin, joten tämä olisi hyvä testata oikeudessa. Virkamieskoneistossa kun kehittyy kaikenlaisia käytäntöjä ja laintulkintoja, jotka saattavat olla lainvastaisiakin.

      Sujuvintahan tuo kokonaisuuden kannalta on että kääntyvät menevät ajoissa oikealle. On busseillakin sitten enemmän tilaa mennä vasemmalle.

    • 6rthrgth4t

      Kyseisessä paikassa ei saa ruuhkauttaa kääntyvienkaistaa pitkälle matkalle koska silloin ei ole mitään rajaa kuinka kaukaa bussikaistalle voidaan ajaa eli bussi menettäisi bussikaistaedun. Samoin mahdollisesti bussi ei edes pääsisi bussipysäkille jos kääntyvienkaista jonotettaisiin liian kauaksi.

      Kumma vaan tosiaan että miksi pitää olla näin vaikeasti tulkittavia asioita, autoilijat kun paljon yksinkertaisemmissa asioissa osaa käyttää järkeä että miksi ei voida asiaa jotenkin ilmaista vaikka liikennemerkillä kuten bussikaista päättyy jne. Jonka jälkeen sitten voi ryhmitty ei ennen koskaan.

      • auttaisiko mitään?

        Tämän ketjun ryhmittyjät jatkaisivat bussikaistalle ryhmittymistä, koska pykälien mukaan se olisi edelleen sallittua...


      • 564567777
        auttaisiko mitään? kirjoitti:

        Tämän ketjun ryhmittyjät jatkaisivat bussikaistalle ryhmittymistä, koska pykälien mukaan se olisi edelleen sallittua...

        Poliisi on tähän vastannut ja vastaava keskusteluketju löytyy jopa s:24:stäkin mutta ainakin IL:n liikenne foorumilla on asiaa myös käsitelty ja jossa on kirjoittamani poliisin vastausta asiaan jolla he perustelevat bussikaistan laitonta käyttöä.


      • autokoulukirjassa
        564567777 kirjoitti:

        Poliisi on tähän vastannut ja vastaava keskusteluketju löytyy jopa s:24:stäkin mutta ainakin IL:n liikenne foorumilla on asiaa myös käsitelty ja jossa on kirjoittamani poliisin vastausta asiaan jolla he perustelevat bussikaistan laitonta käyttöä.

        Ryhmittyessä ja käännyttäessä näytetään suuntamerkkiä, joten minä pidän sopivana kohtana sellaista, jossa voi pitää vilkun päällä koko ajan kääntymiseen asti. Tällöin ryhmittyä voi heti edellisen risteyksen jälkeen jos risteyksiä tiheässä, tai jos risteyksiä harvassa, korkeintaan 200 metriä ennen kääntymistä kuten poliisi IL:ssä neuvoo Riihelän palstalla, tai 80-alueella moottori ja kehäteillä autokoulun oppikirjan neuvomana suurella nopeudella ajettaessa 300 metriä ennen kääntymistä. Jos katkoviivat, sitten mennään niiden mukaan. Tiemerkinnät kyllä saisi tehdä niin selviksi ettei kukaan voisi tässä asiassa erehtyä.


      • 4355656546
        autokoulukirjassa kirjoitti:

        Ryhmittyessä ja käännyttäessä näytetään suuntamerkkiä, joten minä pidän sopivana kohtana sellaista, jossa voi pitää vilkun päällä koko ajan kääntymiseen asti. Tällöin ryhmittyä voi heti edellisen risteyksen jälkeen jos risteyksiä tiheässä, tai jos risteyksiä harvassa, korkeintaan 200 metriä ennen kääntymistä kuten poliisi IL:ssä neuvoo Riihelän palstalla, tai 80-alueella moottori ja kehäteillä autokoulun oppikirjan neuvomana suurella nopeudella ajettaessa 300 metriä ennen kääntymistä. Jos katkoviivat, sitten mennään niiden mukaan. Tiemerkinnät kyllä saisi tehdä niin selviksi ettei kukaan voisi tässä asiassa erehtyä.

        Espoon poliisi: LUE: Ryhmittymiseen kääntymistä varten. ÄLÄ MIELLÄ: Ajamiseen joskus tulevaa
        kääntymistä varten.

        Näin siis poliisin vastaus asiaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe