http://www.iltalehti.fi/uutiset/200906119755096_uu.shtml
Rautatieläisten liitto ja Rautatievirkamiesliitto suunnittelevat Helsingin Sanomien tietojen mukaan ulosmarssia.
Rautatieläisten liiton puheenjohtajan Vesa Maurialan mukaan liitot päättävät asiasta torstain aikana.
Toivottavasti tekevät oikean päätöksen ja työtaistelua ei tule.
Liikennekaaos
32
3186
Vastaukset
- work man
Sanoi aikanaan rautatieläisille hyvin selvästi että joka "seuraavana aamuna ei ole ole sovittuun työaikaan töissä ei tarvitse jatkossakaan tulla" tosin tämä nykyinen presidenttimme tuskin pystyy saamaan tuskin koko hallituksemme jolla ei ole selkärankaa sanoa ei kaikenmaailman lakkoilijoille! surkea hallitus ja huono presidentti syö maan selkärankaa ja kansalaisten luottamusta.
- RL:n jäsen
Taitaa olla work man paperimiehiä kun ei heidän lakkoilustaan valittanut yhtään. Lakkoja on ollut kautta aikain ja tulee olemaan, Kekkonen sanoi mainitsemasi viestin veturimiehille, RL on lakossa eka kertaa historiansa aikana.
- loskajklj
RL:n jäsen kirjoitti:
Taitaa olla work man paperimiehiä kun ei heidän lakkoilustaan valittanut yhtään. Lakkoja on ollut kautta aikain ja tulee olemaan, Kekkonen sanoi mainitsemasi viestin veturimiehille, RL on lakossa eka kertaa historiansa aikana.
ois muuten nyt hyvä sanoo veturimiehille, kun kuskeista muutenkin pulaa, työkkäristä ei löydy ensimmäistäkään saati sitten muualtakaan. Tuo Kekkosenkin sanomakin oli pelkkä uhka vailla minkäänlaista pelkoa, sillä ei niitä veturimiehiä silloinkaan ollut saatavilla, päinvastoin tuolloin koulutuskin kesti minimissään kuusi vuotta, Kekkosen keino olikin määrätä kaikki veturimiehet kertausharjoituksiin ajamaan junaa.
- working girl
tässä ole lakosta kyse vaan mielipiteen ilmauksesta valtion omistajaohjausta vastaan. Lakko on ihan eri asia.
Kyllä on monet muutkin "marssineet" työpaikaltaan ulos ja monesti. loskajklj kirjoitti:
ois muuten nyt hyvä sanoo veturimiehille, kun kuskeista muutenkin pulaa, työkkäristä ei löydy ensimmäistäkään saati sitten muualtakaan. Tuo Kekkosenkin sanomakin oli pelkkä uhka vailla minkäänlaista pelkoa, sillä ei niitä veturimiehiä silloinkaan ollut saatavilla, päinvastoin tuolloin koulutuskin kesti minimissään kuusi vuotta, Kekkosen keino olikin määrätä kaikki veturimiehet kertausharjoituksiin ajamaan junaa.
Ilman muuta lakkoon työpaikkansa pitämiseksi, itse seison tässä asiassa veturimiesten takana. Olen veturinkuljettajan poika ja rautatieharrastaja.
Veturinkuljettajat aloittivat uransa pohjalta ratapihalta tai jos oli hyvä suosittelija niin veturinlämmittäjänä nykyisin sama käsite on koneapulainen. Nämä pitkän koulutuksen tunsivat veturin läpikotaisin ja osasivat korjata pikkuviat, toisin kuin nämä nykypäivän lyhyen koulutuksen saaneet. Nehän osaa vain kiroilla erikielillä jos veturi hajoaa linjalle. Tämä ei ole vittuilua teille nuorille kuljettajille vaan ajattelemisen aihetta päättäville tahoille.
Ei muuta kuin lakkoon työpaikkansa puolesta!- Korjataan asia oikeaksi
Vuosi oli 1976 syksyä , parin päivän lakossa ehtivät olla silloiset junasuorittajat, EIVÄT VETURIMIEHET, jotka halusivat saman eläkeiän kuin Veturimiehet. (kateus iski) .
Maassa oli tuolloin työttömiä paljon, Kekkonen ilmoitti ettei hän koskaan allekirjoita sellaistasopimusta jossa junasuorittajien eläkeikä laskee.
Siis vaikka sopuun oltaisi päästy ,Kekkonen ei olisi allekirjoittanut sopimusta.
Seuraavana aamuna junasuorittajat palasivat töihin.
Lakon syy oli siis eläkeikä. - Taas joku kade
RL.n jäsen kääntää asia veturimiehiin. Kysymys on nyt RL:akosta.
1976 Rl oli lakossa, Kekkonen lopetti tämän lakon.
Ei auta kirjoittaa täällä paskaa!!!!!!!! - Niäminen
mikkom10 kirjoitti:
Ilman muuta lakkoon työpaikkansa pitämiseksi, itse seison tässä asiassa veturimiesten takana. Olen veturinkuljettajan poika ja rautatieharrastaja.
Veturinkuljettajat aloittivat uransa pohjalta ratapihalta tai jos oli hyvä suosittelija niin veturinlämmittäjänä nykyisin sama käsite on koneapulainen. Nämä pitkän koulutuksen tunsivat veturin läpikotaisin ja osasivat korjata pikkuviat, toisin kuin nämä nykypäivän lyhyen koulutuksen saaneet. Nehän osaa vain kiroilla erikielillä jos veturi hajoaa linjalle. Tämä ei ole vittuilua teille nuorille kuljettajille vaan ajattelemisen aihetta päättäville tahoille.
Ei muuta kuin lakkoon työpaikkansa puolesta!Olisi kannattanut varmaan lukea uutiset kunnolla. Veturimiesten takana ei kannata seistä, koska veturinkuljettajat eivät ole menossa lakkoon.
Nuoremmat veturinkuljettajat ovat fiksuja ja asiansa osaavia henkilöitä. Tietenkään 5 vuoden kokemus vikatilanteiden perkaamisessa ei ole sama kuin 35 vuoden kokemus mutta niissäkin tilanteissa auttaa kännykkä ja asiallisesti tehdyt dokumentoinnit, vanhalla väellä oli tuskin muuta kuin edelliseltä polvelta perityt perimätiedot.
Ja jos olisit yhtään vaivautunut tarkistamaan menneiden aikojen veturimiesten koulutusta, tietäisit, että hommat eivät alkaneet ratapihalta vaan Veturimiesoppilaskoulusta, jonka kestoaika myöhemmän Veturinkuljettajakurssin kanssa oli jokseenkin 3 vuotta. Veturimiesoppilaskouluun ei suosittelijoita kysytty, vaan sinne oli tiukat pääsyvaatimukset ja pääsykokeet ja sinne pääsi ehkä 5% hakijoista (nykyisin koulutukseen pääsee 2-4%).
- uh
seisovat jo nyt.että on teillä otsaa.siitä kyllä ei ole mitään hyötyä.mikä helvetin liikennekaaos?pääseehän bussilla,stanan tohelo....
- me
Nimim. höh. Muuta pois Helsingistä niin ei ole liikennekaaosta. Eihän se ole kun itestä kiinni että kerkiää ajallaan töihin, lähe vähän aiemmin.
- work man
Sanoi aikanaan selvästi rautatieläisille tämä nykyinen presidentti tuskin pystyy edes läheskään samaan hän kun pelkää virkansa puolesta,heikko presidentti ja vielä huonompi byrokraattinen kapitalistinen hallitus syö kansan selkärankaa ja rappeuttaa kansakunnan.
- hölömöukko
Veturimiesten palkat on "Ministeritasoa" jos palkkaa saa noin 3-4 kertaa sen mitä keskiverto heppu niin pidän sitä kyllä aika paljona hommasta jossa ajellaan suoraan ja omaa tietä eteenpäin.Ei ole teknisestikkään edes mikään vaativa ala ja silti maksetaan hyvin.
- ribrib
Ei yksikään veturimies oo alkamassa lakkoon! Lakko on muiden ammatti ryhmien ja liittojen jotka työskentelee rautateillä!Ottakaa selvää ennen arvostelua!?
- ----*____
rankkaa ja vaativaa se on paperimiesten hommatkin kun koko 8 tuntia joutuu istumaan valvomossa ja katsella monitoreja!!!no,en mollaa pap.ukkoja.meidän ehkä pitäs kaikkien ottaa selvää mitä mikin työ pitää sisällään ennen kun siitä täällä kovaan ääneen huutaa.esim.vet.kuskien työvuorot on niin syvältä että monella alalla ei tehtäisi vuoroakaan samalla lailla että eiköhän se palkka ole ihan kohdallaan kun ottaa huomioon olosuhteet,vuorot ja vastuun mikä hommaan liittyy.
- graegaaga
Niin ja lentokonekuskit ne vasta helppoa työtä tekevät, siellä vain istutaan autopilotti päällä ja syödään donitsia. Ja ministerit, siellä vain käydään eduskunnassa painamassa joko jaa tai ei. Tai lääkärit, siellä vain joku resepti haetaan koneelta ja seuraava potilas. Entä toimitusjohtajat, siellä vain naureskellaan golfkentällä, ja nostetaan ökypalkkaa. Entä sitten laivakuskit, siellä vain istutaan patsastelemassa hyvällä palkalla, kun konemestari korjaa koneet ja muut matruusit tarkkailee laivan kulkua, ei siinä kovin teknisesti vaativa hommaole, mutta palkka on.
Mutta kyllä se lapiomiehen ja postinjakajan homma on sitten vaativaa, ja rankkaa, kyllä siitä pitäisi maksaa ainakin ministeritason palkkaa, on se niin vaativaa!!!
- heh heh
Eivät enää liikuta nämä lakot ja ulosmarsit... Olen nyt varmaa että pääsen töihin.
- jhfg
hyvän ratkaisun teit, koska muutenkin tulee nykyään halvemmaksi kulkea omalla autolla.
- lhjalfj
ostit, kun nuo lakothan ovat ihan joka viikkosia, edellisen kerran tais olla vuonna 1976, olikos sulla kortti jo silloinkin, vaan hyvähän se on sille pirttihirmulle perustella sen munanjatkeen ostoa näillä lakoilla ja ulosmarsseilla(tosin ihmettelen, että mitä vaikutusta on jos Foxconin väki marssii ulos ja sinä ostat auton)-
toi kyll tarttis vähän apuja "Olen nyt varmaa että pääsen töihin." Kertaakaan ei ole vielä tän viistoistavuotisen uran aikana tarvinnu miettiä miten sitä pääsis töihin, jos ei ole ollut kulkuneuvoa niin sitä on vaikka kävellyt sen 30kilometriä mutta töiissä on aina tullut oltua jos ei ajoissa niin sitten vaikka pää kainalossa mutta paikalla. Mutta kai se nykyään on aina jonkun muun syy kun itse ei viitsi. Millaisia ne nykyajan työsopimukset oikein ovat? Onko siellä joku pykälä jossa sovitaan että jos ei julkinen kulje niin ei tartte tulla, meinaan vaan että mun sopimuksessa on ainoastaan velvoite olla paikalla työaikana josta myös maksetaan palkka, siitä miten sen velvoitteen hoidan ei puhuta mitään.
Olipa kerran talviaamu, pakkasta -35 auton akku sano viiden aikaan sopimuksen irti ja töihin piti päästä, ei kulkenut julkisia joten kävelin/juoksin, vähän myöhästyin mutta työnantajalta ei tullut sanktioita, sain jopa palkankin. - missä?
lhjalfj kirjoitti:
ostit, kun nuo lakothan ovat ihan joka viikkosia, edellisen kerran tais olla vuonna 1976, olikos sulla kortti jo silloinkin, vaan hyvähän se on sille pirttihirmulle perustella sen munanjatkeen ostoa näillä lakoilla ja ulosmarsseilla(tosin ihmettelen, että mitä vaikutusta on jos Foxconin väki marssii ulos ja sinä ostat auton)-
toi kyll tarttis vähän apuja "Olen nyt varmaa että pääsen töihin." Kertaakaan ei ole vielä tän viistoistavuotisen uran aikana tarvinnu miettiä miten sitä pääsis töihin, jos ei ole ollut kulkuneuvoa niin sitä on vaikka kävellyt sen 30kilometriä mutta töiissä on aina tullut oltua jos ei ajoissa niin sitten vaikka pää kainalossa mutta paikalla. Mutta kai se nykyään on aina jonkun muun syy kun itse ei viitsi. Millaisia ne nykyajan työsopimukset oikein ovat? Onko siellä joku pykälä jossa sovitaan että jos ei julkinen kulje niin ei tartte tulla, meinaan vaan että mun sopimuksessa on ainoastaan velvoite olla paikalla työaikana josta myös maksetaan palkka, siitä miten sen velvoitteen hoidan ei puhuta mitään.
Olipa kerran talviaamu, pakkasta -35 auton akku sano viiden aikaan sopimuksen irti ja töihin piti päästä, ei kulkenut julkisia joten kävelin/juoksin, vähän myöhästyin mutta työnantajalta ei tullut sanktioita, sain jopa palkankin.Missä asut jos julkisia ei kulkenut?
- lksjgljq
missä? kirjoitti:
Missä asut jos julkisia ei kulkenut?
se taksi olisi juuri minut osannut tulla hakemaan, aina ei ole ollut kännyköitä, puhelinkiskatkin olivat aina palasina.
- Tietäjä iän ikuinen!
Veturimiehiä ei lomautus koske koska lupasivat nuolla seuraavat 5 vuotta työnantajan ahteria oikein olan takaa...
- ex-kuski
Veturimiehiä ei lomautus koske, koska tekivät ns."kassakaappi-sopimuksen".Sopimuksessa lupasivat olla lakkoilematta seuraavaan viiteen vuoteen.Ja kertoa työnantajalle kaikki mitä ay-asioissa salassa puhutaan ja tehdään..
- matkustaja
Ei ollut todellakaan kiva uutinen aamusta kun toiseksiviimeisen työpäivän aloittaessa kuulee uutisista että lakkoa suunnitellaan juuri siihen ajankohtaan, kun olen varannut kesälomareissuni. Lisäksi haksahdin ostamaan e-liput, joita ei voi edes muuttaa aiempaan vuoroon vaan joutuu ostamaan kokonaan uuden lipun ja vanhasta saa rahat takaisin sitten joskus... no, seuraavaksi kai laivatkin tukilakkoon niin ei tartte lähteä mihinkään...
- Junalla liikkuen!
Omistajaohjauksesta vastaava ministeri Häkämies nyt kiireesti neuvottelupöytään.Minä haluan junalla aamulla töihin..ja kotia myös. Jos perkule joudun kävelemään 20 km:ä mennen tullen sai olla viimonen kerta kun Kokoomusta äänestin. Jämpti on näin....!
- Kokoomus pettää aina...!
Kannatan mielenilmaisuanne.On jo aika näyttää munattomalle omistajaohjaukselle mistä kana pissii....!Kokoomus-ohjatulla omistajaohjauksella ei ole pienintäkään halua puolustaa suomalaisten työpaikkoja.Ensin Stora-Enso,nyt VR.Aikooko Kokoomus myydä Suomen pala palalta?Häpeäisitte Jyrki ja Jyri.Ja minä kun luulin, että Kepu pettää aina.Pitäisikö muuttaa kuuluisa slogan seuraavaksi:"Kokoomus kusettaa aina, myös sinua"
- lokomobil
Vuorokauden mittainen rautatieläisten oikeutettu mielenilmaus alkaa maanantaina 15.6. klo 3 aamulla. Kohteena on valtionyhtiöiden omistajaohjaus. VR arvioidaan kaiken junaliikenteen pysähtyvän. työtaisteluun osallistuu lähes 8000 työntekijää.
- kuljetusalan duunari,
VR Konserni lähtee teollisuuden perässä lomautuslinjalle, toistaiseksi. Yleensä lomautus johtaa ennen pitkää osalle irtisanomiseen. Ennen sanottiin jotta maailmassa on kaksi "liittoa", jotka eivät tunne lakko sanaa neuvostoliitto ja rautatieläisten liitto.
Itse palvelin kyseistä yhtiötä -79-82, miehiä oli valtavat määrät työvuoroissa, koko konsernissa 20.000 nyt "nuppiluku" lienee 12.000 kantturoissa, joutomiehiä ei kuulema yhtään.
VR Gargon työt ilmeisesti vähentyneet oleellisesti teollisuuden alasajoista johtuen, etenkin puukuljetukset, oikaiskaa jos olen väärässä. VR konserni nykyään osakeyhtiö, katetta pitäisi jäädä tai ainakin päästä omilleen. - aiheutti lakon
kuljetusalan duunari, kirjoitti:
VR Konserni lähtee teollisuuden perässä lomautuslinjalle, toistaiseksi. Yleensä lomautus johtaa ennen pitkää osalle irtisanomiseen. Ennen sanottiin jotta maailmassa on kaksi "liittoa", jotka eivät tunne lakko sanaa neuvostoliitto ja rautatieläisten liitto.
Itse palvelin kyseistä yhtiötä -79-82, miehiä oli valtavat määrät työvuoroissa, koko konsernissa 20.000 nyt "nuppiluku" lienee 12.000 kantturoissa, joutomiehiä ei kuulema yhtään.
VR Gargon työt ilmeisesti vähentyneet oleellisesti teollisuuden alasajoista johtuen, etenkin puukuljetukset, oikaiskaa jos olen väärässä. VR konserni nykyään osakeyhtiö, katetta pitäisi jäädä tai ainakin päästä omilleen.Ay liikkeen pitää alkaa vaalityöhön itse kun rautatie puolue ei saanut itse kilpeään kirkastettua. Häiriintyyhän tässä 200000 syyttömän työssäkäyvän elämä. Kun ei noista tiedotteista saa selvää onko syy omistaja ohjaus, lomautukset vai jokin muu hatutus. (eu vaalit) vai lisää vaunutilauksia konepajoille.
- Positiivinen konsultti
aiheutti lakon kirjoitti:
Ay liikkeen pitää alkaa vaalityöhön itse kun rautatie puolue ei saanut itse kilpeään kirkastettua. Häiriintyyhän tässä 200000 syyttömän työssäkäyvän elämä. Kun ei noista tiedotteista saa selvää onko syy omistaja ohjaus, lomautukset vai jokin muu hatutus. (eu vaalit) vai lisää vaunutilauksia konepajoille.
Nyt kun televisiossa selkeästi sanottiin ettei tällä lakolla ollutkaan mitään ihmeellisempiä vaikutuksia, olen aika vankasti sitä mieltä että VR:n junaliikenteestä pitäisi noin 70% vuoroista lakkauttaa kokonaan. Nytkin junat kulkevat lähinnä puolityhjinä, joten ainakin joka toinen vuoro pitäisi lakkauttaa ja ylimääräistä henkilökuntaa irtisanoa.
Jos joku työmatkalainen siellä nyt suree että työmatka vaikeutuu, niin kun ottaa vaan positiivisen asenteen ja ajattelee että: "lähdenpä tästä nyt huomisaamuna vähän aikaisemmin töihin!" niin johan huomaat kuinka homma toimii! Ja siihen kun ottaa vielä vähän kaurapuuroa aamulla niin jaksaa töissäkin paremmin kun on aloittanut aamun reippaasti ja positiivisesti! :)
Junaliikenne pitää ajaa alas! Se on meille kaikille tärkeätä säästöä. :)
- VENÄLÄINEN VAUNU
Akaalla kun suistui venäläinen tavaravaunu radalta se vasta kaaoksen toi pääradalle eikä mikään LAKKO. Venäläisvaunuja kun on tavarajunissa niin vauhtia ei sais olla kuin 50-60 jos halutaan ettei ne suistu kiskoilta pois.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi352740Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs122527100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es372248Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks191850Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491504Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo351498- 381453
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241341- 241128
- 181063