miten voin toimia jos toinen henkilö on maksanut minun nimissä olevia laskuja, vaikka en ole lainaa pyytänyt, enkä ole velkakirjaa tehnyt, haluaa että maksan takaisin summan jonka hän on laskuihin käyttänyt? joudunko maksamaan takaisin vaikka en ole pyytänyt maksamaan laskuja? ja voiko hän periä "velat" jotenkin?
toisen laskujen maksu
9
4643
Vastaukset
- Vakuusvaje
Aika omituiselta kuulostaa. Miten tuo toinen henkilö on saanut laskusi käsiinsä? Ja mikä on hänen motivaationsa maksaa laskujasi pyytämättä? Arvaapa maksaisinko minä kadulta löytämääni toisen henkilön laskua. Eli tässä jutussa taitaa nyt olla jotakin perhepoliittista mukana.
Jos laskut ovat todellakin sinun, selvintä on kun maksat summan "hyväntekijällesi". Tietysti tilin kautta, että sinulle jää kuitti asiasta. Sen jälkeen sarjoita lukot uudelleen ettei tapahtuma uusiudu.
Perinnälle tuskin on perusteita, vaikka asiaa on varmasti hankala selittää jos vastapuoli haluaa ruveta häijyksi. On tämä sen verran ihmeellinen asia näin sivustakatsojan silmin. - kkllllllkk
Vähän ihmetyttää 1) kun et esitä mitään käsitystä siitä, miksi hän on niitä laskuja maksellut, 2) tai millä perusteella hän vaatii niitä rahoja nyt takaisin, 3) tai miksi olet hänen antanut maksaa laskusi. Kyseisistähän asioista se riippuu joudutko maksamaan takaisin, eli voiko hän periä niitä.
Voit toimia siten, että esität jonkin käsityksen ja perustelun sille miksi et joudu maksamaan rahoja takaisin. Se ettet tiedä ei ole mikään perustelu maksamattumuudella, kuten ei myöskään velkakirjan puute.Kyseeseen saattaa tulla myös perusteettoman edun palautus. Eli jos joku on maksanut sinun laskuja eikä ole saanut siitä mitään vastiketta, sinä olet mielestäni saanut perusteetonta etua, jonka olet velvollinen palauttamaan.
- ?? Ei varmaan
aattco kirjoitti:
Kyseeseen saattaa tulla myös perusteettoman edun palautus. Eli jos joku on maksanut sinun laskuja eikä ole saanut siitä mitään vastiketta, sinä olet mielestäni saanut perusteetonta etua, jonka olet velvollinen palauttamaan.
Kyllä se taitaa olla niin, jos laskun maksaja on vahingossa maksanut vaikka samalla viitenumerolla, on sinun rahat palautettava hänelle.
Aika kummallista hommaa, ellei tosiaankaan maksaja ole tiennyt maksavansa sinun laskuja...
Jos henkilö on tuttu, joka halusi jeesata, olisin vain kiitollinen asiasta. - ?? huonosti lukenut
?? Ei varmaan kirjoitti:
Kyllä se taitaa olla niin, jos laskun maksaja on vahingossa maksanut vaikka samalla viitenumerolla, on sinun rahat palautettava hänelle.
Aika kummallista hommaa, ellei tosiaankaan maksaja ole tiennyt maksavansa sinun laskuja...
Jos henkilö on tuttu, joka halusi jeesata, olisin vain kiitollinen asiasta.Jaa-ha, aika kummallista, jos hän on hyvää hyvyttään ensin maksanut ja sitten haluaa rahat takaisin. Olisikos exä kyseessä??
Minä varmaan odottaisin... saahan lahjoja antaa ja toisen laskuja maksaa.
- Saman kokenut
Ketjussa on epäilty, voiko tuollaiseen tilanteeseen edes joutua, mutta omasta kokemuksesta voin kertoa, että VOI.
Kauan sitten jouduin rutiköyhänä opiskelijana sairaalaan vieraassa kaupungissa, jossa kavereita ei vielä ollut. Noihin aikoihin modernein menetelmä maksaa laskut oli mennä pankin eteiseen automaatille. Annoin kaverin "luotettavalle" kaverille kotiavaimeni ja kerroin, missä erääntyvät laskut (vuokra, sähkö, puhelin yms.) ovat pinossa, ja samalla annoin pankkikorttini ja tunnusluvun. Ei tuo ollut niin hölmö juttu kuin miltä kuulostaa: huoneessani oli vain vähän vaatteita ja omituisen tieteenalan kirjoja, eikä opiskelijan pankkitilillä ollut eikä aikoihin edes olisi rahaa ryöstettäväksi asti. Eikä vaihtoehtoja oikein ollut siinä tilanteessa.
Koska näköni(kin) oli mennyt pitkäksi aikaa, en pystynyt lukemaan tiliotteita enkä edes ajatellut pyytää ketään tarkistamaan kuittien tilinumeroita. Kaveri toi kortin takaisin ja kävi vielä apteekissakin puolestani.
Jaloilleni lopulta päästyäni tämä kaverin kaveri rupesi tunkeilevaksi. Kun hätääntyneenä torjuin hänet, hän alkoi tivata minulta rahaa. Hän oli maksanut omilta tileiltään minun laskuni kertomatta minulle asiasta, ja oli aika selvää, millä tavalla olisi pitänyt ruveta rahoja makselemaan. YTHS ei maksa sairaalamaksuja eikä leikkauksia, joten tilillä oleville rahoille löytyi parempi osoite kuin kaverin kaveri.
Jutusssa oli monta käännettä, ja loppujen lopuksi asia puitiin oikeudessa. Minähän siinä voitin, mutta monta vuotta minun elämästäni valui hukkaan tappouhkausten ynnä muun takia. Parikymppistä, vakavasti loukkaantunutta, vieraassa kaupungissa yksin olevaa ihmistä on helppo uhkailla. Nyt ei enää onnistuisi.
Tsemppiä sinulle.- mitenkähän on
Uskomaton tarina sinulla, mutta uskon kuitenkin. Sen sijaan ap:n kertomus kuulostaa niin kummalliselta, etten usko hänen ollenkaan vastustelleen laskujen maksamista. Kukapa ei tykkäisi, jos joku toinen maksaa laskut! Luultavasti kyseessä on ollut avoliitto ja erilaiset laskut on jaettu avopuolisoiden kesken tai paremmissa varoissa oleva (avo)puoliso on maksanut hyvyyttään toisen laskuja ja laskut maksanut osapuoli joko tuntee tulleensa hyväksikäytetyksi tai tahtoo muuten vaan tehdä kiusaa. Jotenkin uskoisin että tuollaisessa tapauksessa ap ei joutuisi maksamaan mitään takaisin, ellei kyse nyt ole aivan mahdottomista summista, tuskin ottavat tuollaista oikeudessa käsiteltäväksi.
- Saman kokenut
mitenkähän on kirjoitti:
Uskomaton tarina sinulla, mutta uskon kuitenkin. Sen sijaan ap:n kertomus kuulostaa niin kummalliselta, etten usko hänen ollenkaan vastustelleen laskujen maksamista. Kukapa ei tykkäisi, jos joku toinen maksaa laskut! Luultavasti kyseessä on ollut avoliitto ja erilaiset laskut on jaettu avopuolisoiden kesken tai paremmissa varoissa oleva (avo)puoliso on maksanut hyvyyttään toisen laskuja ja laskut maksanut osapuoli joko tuntee tulleensa hyväksikäytetyksi tai tahtoo muuten vaan tehdä kiusaa. Jotenkin uskoisin että tuollaisessa tapauksessa ap ei joutuisi maksamaan mitään takaisin, ellei kyse nyt ole aivan mahdottomista summista, tuskin ottavat tuollaista oikeudessa käsiteltäväksi.
Tarinani on vielä monta astetta uskomattomampi, mutta olenpa nyt kertomatta.
Ap:lla tuntuu tosiaan olleen joko mies- tai naisystävä laskuja maksamassa, ja tietäähän sen, miten käy, kun sukset menevät ristiin. Minä jouduin liemeen ihan kaikkea koskevan kokemattomuuteni vuoksi, mutta olen sentään jo kasvanut tuon vaiheen ohi. Minua hämmästyttää tällä palstalla ja muualla se, että ihmiset hankkivat autoja ja asuntoja yhdessä avopuolison kanssa - avopuoliso ei mielestäni ole yhtään enempää kuin kämppäkaveri. Naimisiin mennessä on ehdottomasti hoidettava omistussuhteet selviksi, vaikka kuinka hormonit ja pesäntekovietit hyrräisivät. Jos avioehto pilaa häävalmistelut ja suuren rakkauden, voi päätellä, että syystäkin pilaa.
Olet oikeassa siinä, ettei oikeuteen ap:n juttua noilla perustein oteta. Minulla tuo rahasotku oli vain murto-osa koko jutusta.
- tilitiedot pöllitty
miksulla on nähty näitä samoja ongelmia voittekos auttaa häntä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676