Käsittääkseni helluntailaisen opin mukaan heidän kastamattomilla lapsillaan EI OLE Pyhää Henkeä, koska siinä opissa kielletään vauvojen kyky ottaa vastaan lahjausko ja estetään lapsien kastaminen kolmiyhteisen Jumalan nimeen, jossa Pyhä Henki mainitattaisiin.
En ole myöskään koskaan kuullut, että helluntailaiset rukoilisivat Pyhän Hengen lahjaa vauvoilleen? MIKSI?
eli jonkinlainen ihmisen suoritus kyseessä.
helluntailainen lapsi?
44
397
Vastaukset
- helluntaibaby
pitää olla kykenevä tajuamaan Jeesuksen työ maanpäällä, seuraa usko, seuraa pyhän Hengen lahja. (jos seuraa)
Ei helluntailaiset ole niin tyhmiä, että vauvoille rukoillaan Pyhän Hengen lahjaa.- Käsittääkseni
luterilaiset kuvittelevat, että voivat komentaa Pyhää-Henkeä menemään
vauvaan sillä, että ripottelevat vettä vauvan päähän!
Jumala nauraa moiselle ilvelylle.
Ihmistekoinen yritys.
"Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä
mistä se tulee, tai minne se menee. SAMOIN ON Jokaisen, joka on Hengestä syntynyt"! - viestejä
Käsittääkseni kirjoitti:
luterilaiset kuvittelevat, että voivat komentaa Pyhää-Henkeä menemään
vauvaan sillä, että ripottelevat vettä vauvan päähän!
Jumala nauraa moiselle ilvelylle.
Ihmistekoinen yritys.
"Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä
mistä se tulee, tai minne se menee. SAMOIN ON Jokaisen, joka on Hengestä syntynyt"!Todellakin, Pyhä Henki toimii itse, ei me luterilaiset luulla että häntä voi komentaa. Mutta niin kaste kuin uskoontulokin, ovat molemmat Jumalan työtä. Jumala ei naura lasten kastamiselle, uskon että Hän nauraa sille tai paremminkin suree sitä, miten ihmiset tekevät tälläisestä asiasta kuilun uskovien välille, vaikka tärkeintä olisi kertoa Jeesuksesta kaikille.
- merim.raimo
viestejä kirjoitti:
Todellakin, Pyhä Henki toimii itse, ei me luterilaiset luulla että häntä voi komentaa. Mutta niin kaste kuin uskoontulokin, ovat molemmat Jumalan työtä. Jumala ei naura lasten kastamiselle, uskon että Hän nauraa sille tai paremminkin suree sitä, miten ihmiset tekevät tälläisestä asiasta kuilun uskovien välille, vaikka tärkeintä olisi kertoa Jeesuksesta kaikille.
on aina ollut ja tulee aina olemaan, mutta nyt on kovaa vauhtia tulossa " UMJ "= uusi mailman järjestys. ja niin kaikki uskonnolliset yhteisötkin yhdistyvät yhteiseen "HEKUMEENISEEN" epäjumalanpalvontaan. eihän Nikodeemuskaan ymmärtänyt, että ihmisen pitää syntyä uudesti ylhäältä, vaikka oli opettaja.
- todeksi.
"Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."
Helluntailaisten oppi kumoaa tuon kohdan. - sunnyriver
todeksi. kirjoitti:
"Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."
Helluntailaisten oppi kumoaa tuon kohdan.Opetuslapsia kiellettiin lähtemästä Jerusalemista ennen helluntaita, enne kuin her saivat Pyhän Hengen voiman.
Miksi?
Siksi, että se liha tosiaan pitää voittaa Pyhän Hengen avulla ja evankeliumi on saarnattava koko maailmaan. Ei se, että helluntailaiset korostavat Pyhän Hengen voimaa ja auktoriteettia tärkeänä osana kolmiyhteistä Jumalaa,
kumoa tuota kirjoittamaasi asiaa, vaan päinvastoin korostaa sitä! - näinollen
viestejä kirjoitti:
Todellakin, Pyhä Henki toimii itse, ei me luterilaiset luulla että häntä voi komentaa. Mutta niin kaste kuin uskoontulokin, ovat molemmat Jumalan työtä. Jumala ei naura lasten kastamiselle, uskon että Hän nauraa sille tai paremminkin suree sitä, miten ihmiset tekevät tälläisestä asiasta kuilun uskovien välille, vaikka tärkeintä olisi kertoa Jeesuksesta kaikille.
pikkuvauvalle Jeesuksesta ja kysy uskooko hän, ennenkuin viet kastettavaksi.
todeksi. kirjoitti:
"Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."
Helluntailaisten oppi kumoaa tuon kohdan.Ef 2:3
"..., ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;...".
Room. 3:23
"KAIKKI ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla".
--------
Roomalaiskirjeen jakeet (3:21-26) sisältävät Raamatun ydinsanoman.
Paavali sanoo, että ”kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla” (23).
Aadam ja Eeva huomasivat syntiin langettuaan olevansa alastomia; he olivat menettäneet jumalallisen kirkkauden (1. Moos. 3:7).
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Syntiinlankeemuksessa Jumalan kuva ihmisessä turmeltui. Ihminen mieltyi pahaan.
Aadamin lankeemuksen kautta kaikki ovat tulleet syntisiksi, kuoleman ja perkeleen alaisiksi.
Tämä jumalanvastainen taipumus kulkee perintönä koko ihmissuvussa.
Paavali opettaa: ”..niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-...” (Room. 5:12).
Tätä synnynnäistä taipumusta pahaan sanotaan perisynniksi.
Tämä näkyy ihmisessä epäuskona, röyhkeytenä, epätoivona, sokeutena ja kaikenlaisina pahoina tekoina ja kapinointina Jumalaa vastaan.
Luetteloa voidaan vielä jatkaa: Jumalan vastaisuus näkyy ihmisessä valehtelemisena, Jumalan nimen kautta vannomisena, rukouksen ja avuksihuutamisen laiminlyömisenä, Jumalan Sanan halveksimisena, tottelemattomuutena vanhempia kohtaan, murhina, siveettömyytenä, varkauksina, petollisuutena jne.
Perisynti on niin syvä ihmisluonnon turmelus, ettei sitä tunne mikään järki, vaan se täytyy uskoa Raamatun ilmoituksen perustuksella.
Miten kelpaamme Jumalalle?
Paavali tuo esiin sen, kuinka Jumalan vanhurskaus on nyt ilmoitettu (Room 3:21)ja jokainen ihminen saa ottaa vastaan tämän ilmoituksen ilman mitään erotusta (3:22).
Saamme lahjaksi vanhurskauden ”hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa” (24).
Armo- sana Raamatussa ilmaisee Jumalan sydämen asennetta syntistä ihmistä kohtaan.
Jumala on armollinen ja laupias meitä kohtaan, kun otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme.- to..
Tapio522 kirjoitti:
Ef 2:3
"..., ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;...".
Room. 3:23
"KAIKKI ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla".
--------
Roomalaiskirjeen jakeet (3:21-26) sisältävät Raamatun ydinsanoman.
Paavali sanoo, että ”kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla” (23).
Aadam ja Eeva huomasivat syntiin langettuaan olevansa alastomia; he olivat menettäneet jumalallisen kirkkauden (1. Moos. 3:7).
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Syntiinlankeemuksessa Jumalan kuva ihmisessä turmeltui. Ihminen mieltyi pahaan.
Aadamin lankeemuksen kautta kaikki ovat tulleet syntisiksi, kuoleman ja perkeleen alaisiksi.
Tämä jumalanvastainen taipumus kulkee perintönä koko ihmissuvussa.
Paavali opettaa: ”..niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-...” (Room. 5:12).
Tätä synnynnäistä taipumusta pahaan sanotaan perisynniksi.
Tämä näkyy ihmisessä epäuskona, röyhkeytenä, epätoivona, sokeutena ja kaikenlaisina pahoina tekoina ja kapinointina Jumalaa vastaan.
Luetteloa voidaan vielä jatkaa: Jumalan vastaisuus näkyy ihmisessä valehtelemisena, Jumalan nimen kautta vannomisena, rukouksen ja avuksihuutamisen laiminlyömisenä, Jumalan Sanan halveksimisena, tottelemattomuutena vanhempia kohtaan, murhina, siveettömyytenä, varkauksina, petollisuutena jne.
Perisynti on niin syvä ihmisluonnon turmelus, ettei sitä tunne mikään järki, vaan se täytyy uskoa Raamatun ilmoituksen perustuksella.
Miten kelpaamme Jumalalle?
Paavali tuo esiin sen, kuinka Jumalan vanhurskaus on nyt ilmoitettu (Room 3:21)ja jokainen ihminen saa ottaa vastaan tämän ilmoituksen ilman mitään erotusta (3:22).
Saamme lahjaksi vanhurskauden ”hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa” (24).
Armo- sana Raamatussa ilmaisee Jumalan sydämen asennetta syntistä ihmistä kohtaan.
Jumala on armollinen ja laupias meitä kohtaan, kun otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme.kristinuskon teologisen perustan, Jeesuskaan ei vielä tuntenut perisyntioppia eikä puhunut aatameista vaan oli oman uskontonsa pohjalla, jonka mukaan synti on teko josta voi tehdä parannuksen. "Mene äläkä enää syntiä tee". Paavalin opetuksen mukaan tarvitaan parannus ihmisenä olemisesta.Tämän opin huipennus on teologia mohicania joka selittää että tämä synti kulkee veressä ja peritään vain isältä.
Kristinuskon mukaan Jumala tuli ihmiseksi, tappeli fariseusten kanssa, ajoi pois laumoittain pahoja henkiä joiden uskoi aiheuttavan sairauksia ja muuta häikkää, mutta aloitti uransa ottamalla kasteen lahkosaarnaajalta, joka kastoi syntien anteeksisaamiseksi ja sukupolvi sen jälkeen kertoo Paavali että synti on perittyä.
Yksi asia vielä: " Jumalan vastaisuus näkyy ihmisessä .... Jumalan nimen kautta vannomisena" Raamattuhan nimenomaan käskee vannoa Jumalan nimeen:"Pelätkää Herraa, Jumalaanne, palvelkaa häntä, pysykää hänelle uskollisina ja vannokaa valanne hänen nimeensä". - Imbasilli
No tajuavatko hoitolaitoksissa hoidettavat imbesillit ja idiootit riittävän paljon pelastuakseen? Lausuitko heille juuri kadotustuomion? Vai onko Jumalalla ihmiseen kanava ohi "älyjärjestelmän"?
to.. kirjoitti:
kristinuskon teologisen perustan, Jeesuskaan ei vielä tuntenut perisyntioppia eikä puhunut aatameista vaan oli oman uskontonsa pohjalla, jonka mukaan synti on teko josta voi tehdä parannuksen. "Mene äläkä enää syntiä tee". Paavalin opetuksen mukaan tarvitaan parannus ihmisenä olemisesta.Tämän opin huipennus on teologia mohicania joka selittää että tämä synti kulkee veressä ja peritään vain isältä.
Kristinuskon mukaan Jumala tuli ihmiseksi, tappeli fariseusten kanssa, ajoi pois laumoittain pahoja henkiä joiden uskoi aiheuttavan sairauksia ja muuta häikkää, mutta aloitti uransa ottamalla kasteen lahkosaarnaajalta, joka kastoi syntien anteeksisaamiseksi ja sukupolvi sen jälkeen kertoo Paavali että synti on perittyä.
Yksi asia vielä: " Jumalan vastaisuus näkyy ihmisessä .... Jumalan nimen kautta vannomisena" Raamattuhan nimenomaan käskee vannoa Jumalan nimeen:"Pelätkää Herraa, Jumalaanne, palvelkaa häntä, pysykää hänelle uskollisina ja vannokaa valanne hänen nimeensä".Vannomisesta: Matt.5:33-37
--
33. "Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: 'Älä tee väärää valaa' ja 'Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut'.
34. Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
35. älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki.
36. Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi.
37. Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta.
---
Kun Jeesus kieltää vannomasta, tarkoittaa se sellaista valaa, jolla yritetään lisätä uskottavuutta.
Esivallan vaatima vala ei kuulu tähän yhteyteen.
Valan vannominen ei itsessään ole väärin.
Uudessa Testamentissä esiintyy valoja ja juhlallisia vakuutuksia usein:
Esim. Paavalilla; Gal. 1:20, Fil. 1:8. Paavali vannottaa myös Timoteusta; 2. Tim. 4:1.
...
Jeesus ei mainitse vannomista Jumalan kautta.
Kirjanoppineet olivat alentaneet valan arvoa selittämällä, että monenmoiset muut vannomistavat olivat muka vähemmän sitovia. kuin Jumalan kautta vannominen (vrt. Matt. 23:16-22).
- sanottu
"Mutta JOLLA EI OLE Kristuksen Henkeä, SE EI OLE hänen omansa."
Room.8:9- sanottu,
piti olla "Raamatussa se on"...sanottu, että kaikilla pelastuvilla on oltava Jeesuksen Kristuksen Henki asuvaisena. "MUTTA JOLLA EI OLE KRISTUKSEN HENKEÄ, SE EI OLE HÄNEN OMANSA." (Room.8:9)
Helluntailaisten oppi on tässä kohtaa ihan jotain muuta kuin Raamatun oppi. - Pyhästä Hengestä
sanottu, kirjoitti:
piti olla "Raamatussa se on"...sanottu, että kaikilla pelastuvilla on oltava Jeesuksen Kristuksen Henki asuvaisena. "MUTTA JOLLA EI OLE KRISTUKSEN HENKEÄ, SE EI OLE HÄNEN OMANSA." (Room.8:9)
Helluntailaisten oppi on tässä kohtaa ihan jotain muuta kuin Raamatun oppi.piti olla "Raamatussa se on"...sanottu, että kaikilla pelastuvilla on oltava Jeesuksen Kristuksen Henki asuvaisena. "MUTTA JOLLA EI OLE KRISTUKSEN HENKEÄ, SE EI OLE HÄNEN OMANSA." (Room.8:9)
Helluntailaisten oppi on tässä kohtaa ihan jotain muuta kuin Raamatun oppi.
Helluntailaisuus onkin Amerikkalainen harhaoppi! - sunnyriver
Pyhästä Hengestä kirjoitti:
piti olla "Raamatussa se on"...sanottu, että kaikilla pelastuvilla on oltava Jeesuksen Kristuksen Henki asuvaisena. "MUTTA JOLLA EI OLE KRISTUKSEN HENKEÄ, SE EI OLE HÄNEN OMANSA." (Room.8:9)
Helluntailaisten oppi on tässä kohtaa ihan jotain muuta kuin Raamatun oppi.
Helluntailaisuus onkin Amerikkalainen harhaoppi!En totisesti pakoile kysymystä Pyhästä Hengestä!
Ellin yli 30 vuotta maailmassa, opiskelijaelämää Suomessa, Lontoossa,
Tukholmassa. Näin, mitä ihmisessä on. Näin, mitä luterilaisessa on. Näin , mitä katolisessa papissa on, näin, mitä ortodoksipohjissa oli. Monia tapoja, toiset hyviäkin, mutta samalla myös hulvaton sisäinen vapaus tehdä oman mielensä mukaan Jumalan Snasta ja Pyhästä Hengestä välittämättä.
Niin tein minäkin, aikani. Stoppi tuli siinä vaiheessa, kun kaksi ihmistä teki niin kuin itse lystäsi ja seuraava vaihe olisi ollut avioero.
Silloin muistin helluntailaisen naapurin äidin, joka oli jaksanut rakastaa
tosi vaikeaa miestään. Niinpä nöyrryin Jumalan edessä ja pyysin Jumalalta voimaa, jotta tämä vanttera minä, tämä oma liha, taipuisi Jumalan mielen mukaan, että Pyhä Henki ottaisi voiton lihasta ja pahasta sisusta.
Tulin uskoon, synnyin uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi,
eikä kukaan voi minulta viedä sitä varmuutta, että olen matkalla
taivaaseen. Jumala sen varmuuden antaa, eivät ihmiset, eivät kirkot, eivät opit!
Muutaman päivän päästä uskoontulosta kävin kasteella ja täytyin samalla Pyhällä Hengellä,
sain profetian ja tiedon sanojen lahjat. En tippaakaan
häpeä sitä, että Jumal aotti minut lapsekseen!
*
Helluntailaisia ja karismaattisia on nykyisin maailmassa
arviolta kolme kertaa enemmän kuin luterilaisia
ja se on maailman nopeimmin leviäviä kirkkokuntia. Vain pieni osa on USA:ssa.
Jos olet vähänkin seurannut edes yleistä luterilaisen kirkon uskonnonopetusta,
niin harhaopeiksi luokitellaan esim. mormonit ja Jehovan todistajat, ei missään nimessä helluntailaisia.
Vai onko sinulla aivan oma yhden hengen kirkkokunta, jolla on oma oppi?
Se ainoa sinulle täydellinen ja kaikkiin korvasyyhyihin sopiva?
- sunnyriver
Pohdittavaksi:
Ap. t. 19:2
ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat. [Joh. 7:39; Ap. t. 2:38, 10:44]
Lapsi sellaisenaan on otollinen Jumalalle, ei siinä tarvitse mitään kasteita tai tarinoita Pyhän Hengen kasteen saamisesta kehitellä lapsen taivaskelpoisuuden
takaamiseksi. Käytännössä tuo kohta tarkoittaa sitä, että esim. kristinuskoa vastustavasta muslimiperheestä pelastuu vain se pieni lapsi, joka kuolee
kranaatin sirpaleisiin. Kärjistetysti sanottuna. Jumala ei vaadi pieneltä lapselta minkäänlaista uskoa. Hän on elämän antanut ja se riittää..
Mutta tosiaan pieni lapsi on Jumalalle otollinen, vasta sitten, kun hän tulee ikään, jossa erottaa hyvän ja pahan, hänen on aika tehdä tietoinen ratkaisu Jumalan puoleen.
Kyllä Pyhä Henki vaikuttaa lapsissa jo pienenäkin, ainakin omat lapseni ovat tuossa 3-7 vuoden iässä olleet hyvinkin lähellä Jumalaa ja ovat monesti saaneet profetaalisia sanomia Jumalalta, samoin tiedon ja viisauden sanoja.
Ei Jumala lapsia mitenkään hylji, vaikka he eivät olekaan sillä tavalla Pyhällä Hengellä täyttyneitä kuin Apostolien teoissa kerrotaan. Sitten kun tulevat kouluvuodet ja kaverit, tuo herkkyys häviää muutamaksi vuodeksi, mutta jos kaikki hyvin menee, nuoret toisella kymmenellä ollessaan tekevät tietoisen ratkaisun Jumalan seuraamisesta ja täyttyvät myös Pyhällä Hengellä.
*
Muistan kerran, kuinka Jumala kehotti rukouskokouksessa muistuttamaan, että säiden puolesta pitäisi rukoilla. En muistanut asiaa vai enkö rohjennut sanoa, en muista. Joka tapauksessa sanomatta jäi. Seuraavan pyhänkokouksessa eräs äiti kertoi, kuinka heidän viisivuotiaansa oli poutasäällä istunut ikkunan edessä pitkään ja sanonut sitten äidilleen:
- Jumala sanoo, että säiden puolesta pitää rukoilla!
Eipä tuossa sanomassa mitään eroa ollut, tuli se sitten (kastamattoman) lapsen tai Pyhällä hengellä täyttyneen aikuisen kautta, sama asia kuitenkin!
*
Luterilaisessa kirkossa nämä opit näyttävät vetävän kahtaalle. Olin tässä launataina taas kuuntelemassa hautajaisissa yhden tyylin perusopetusta.
Eli pappi luki sujuvasti paperistaan, että kaikki pelastuvat lapsikasteen perusteella. Olisi siinä vain tungosta taivaassa juoppojen ja huoripukkien osastolla... Toisaalta mietin siinä kirkon penkissä, että siinä seurakunnassa kukin saa haluamansa: Jos haluaa kuunnella korvasyyhysaarnaa, saa sen
ja nopeasti. Jos haluaa kuulla sanaa niin kuin Raamatussa sanotaan, eli haluaa
puhujaksi uskossa olevan papin, joka uskaltaa sanoa, että jokaisen on tehtävä elämässään parannus ja hyljättävä synti, niin tämän papin toimitusvuoroa saa odottaa muutaman viikon pidempään, sillä useat kuitenkin haluavat kuulla ihan rehellistä Jumalan sanaa, ei korvasyyhysaarnoja.
Ja jaetaanhan Helsingin seudulla jo nuorempien pappien paikkoja sillä perusteella, että kussakin seurakunnassa on sellaisiakin pappeja, jotka vihkivät homoparin. Jos kirkkoherra on periaatteen ja Raamatun mies, niin nuorempi pappi saatetaan vaihtaa homoystävällisempään tyyppiin, ettei kenenkään mieltä pahoitettaisi. Eikä tämä ole tarua, vaan erään mummoikäisen toteamus siitä, millaisesssa kesustelussa vävypoikapappi oli ollut.
Ok, tuo on äärilaitaa. Samalla tavalla minusta sinun kirjoituksesi oli äärilaitaa siitä, että helluntaiperheessä kasvava lapsi jäisi jotenkin
vajaaksi siksi, että vanhemmat eivät rukoile hänelle Pyhän Hengen kastetta
vauvana.
Uskoisin, että helluntailaisvanhemmat rukoilevat lastensa puolesta ainakin yhtä paljon kuin luterilaiseen kirkkoon kuuluvat vanhemmat keskimäärin.- sanassa
Raamatun mukaan pelastuvalla on oltava Pyhä Henki asuvaisena.
"Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa."
Room.8:9 - ja Pyhä Henki
sanassa kirjoitti:
Raamatun mukaan pelastuvalla on oltava Pyhä Henki asuvaisena.
"Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa."
Room.8:9Eihän sellainen ole edes kristitty. Miten sellainen kastamaton pakanlapsi olisi saanut Pyhän Hengen asuvaiseksi. Koska helluntainakin Pyhä Henki annettiin vasta kasteen yhteydessä.
Kastamaton pakana ei ole Jumalanlapsi, se on ihan selvästi sanottu Raamatussa:
Room.9:8 "Tämä tarkoittaa, etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset." - M-TS
ja Pyhä Henki kirjoitti:
Eihän sellainen ole edes kristitty. Miten sellainen kastamaton pakanlapsi olisi saanut Pyhän Hengen asuvaiseksi. Koska helluntainakin Pyhä Henki annettiin vasta kasteen yhteydessä.
Kastamaton pakana ei ole Jumalanlapsi, se on ihan selvästi sanottu Raamatussa:
Room.9:8 "Tämä tarkoittaa, etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset."Voin itse omakohtaisesti kokemuksesta sanoa, että usko tulee ihmiseen Pyhän Hengen vaikutuksesta, ja näin ollen Pyhän Hengen voi saada ennenkaikkea uskoon tulon yhteydessä ja myös armolahjat sen jälkeen - aivan kuten Isä katsoo itsekunkin kohdalla parhaaksi. Tästä on myös raamatussa maininta jo alkuseurakunnan ajoilta:
Apostolien teot 10: 44-48
"Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, sillä he kuulivat heidän puhuvan kilelillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
"Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen." - M-TS
Tekstisi oli oikein hyvä, samoin raamatun kohta, jonka laitoit. Ihmisen ei olekaan tarvinnut KUULLA Pyhästä Hengestä ja tietää mikä Pyhä Henki on, ennen uskoon tuloaan. Uskoon tulon jälkeenkin voi kestää jonkin aikaa, ennen kuin ihminen raamattua luettuaan tai kristinoppia kuultuaan saa tietää Pyhästä Hengestä.
Kuitenkin, siitä huolimatta, Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki on se, joka vaikuttaa meissä uskoontulon ja uudestisyntymisen. Näin ollen myös uskova lapsi on otollinen Pyhän Hengen kosketukselle ilman kastetta. Ja lapsi, joka on vielä niin pieni, ettei osaa ja kykene ymmärtämään oman tahdon merkitystä uskon vastaanottamisessa, on viattomuudessaan suojattu ja Jeesuksen oma. - sunnyriver
sanassa kirjoitti:
Raamatun mukaan pelastuvalla on oltava Pyhä Henki asuvaisena.
"Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa."
Room.8:9Ettei menisi sopat ja vellit sekaisin:
On kaksi eri asiaa:
1. Pyhän Hnegen vaikutusta on se, että ihminen alkaa tuntea vetoa
uskon asioihin ja haluaa lopulta tehdä ratkaisun Jumalan puokleen,
pyytää syntejään anteeksi ja jäädä Jeesuksen sovitustyön ja
Jumalan armon varaan.
Samalla tavalla Pyhä Henki vaikuttaa jo aivan pienissäkin lapsissa,
vaikka he eivät varsinaisesti ole Pyhällä Hengellä täyttyneitä.
Riittää, että he saavat olla perheessä ja seurakunnassa lähellä
Jumalaa ja kasvaa rakastamaan Häntä, luottamaan Häneen.
2. Helluntaipäivänä Jerusalemissa odottaneet opetuslapset
täytettiin Pyhällä Hengellä, he puhuivat kielillä, joita paikalla olleet
parttilaiset, eelamilaiset ym. ymmärsivät. Siitä lähtien Jumalan armolahjat alkoivat toimia laajassa mittakaavassa. Sairaat parnatuivat, uskovat
profetoivat, toivat esiin viisauden ja tiedon sanoja, tekivät voimallisia tekoja.
Pyhän Hengen aikakausi oli alkanut. Se voi vaikkapa ilmentyä niin, että
15-vuotias Pyhällä Hengellä täyttynyt tyttö profetoi Pietarissa lastenkotimatkalla, että mukana ollutta etelä-afrikkalaista poikaa
kohtaa suuri suru, omaisen menetys, mutta että Jumala kantaa yli.
Ja kun ryhmä palaa Suomeen, afrikkalainen saa tietää, että hänen veljensä
(jo toinen) on surmattu kotimaassa. Sitä surun määrää.... Mutta jälkeenpäin tämä kaveri sanoi, että tuo 15-vuotiaan profetia antoi hänelle voimaa kestää surussa.
Pyhän Hnengen kaste on osa Jumalan sotavarustusta uskovia varten
taistelussa saatanaa vastaan, se ei ole vauvojen kehdon pehmike.
Mutta Jumala antaa pienillekin oman rakkautensa, oman Pyhän Henkensä
läsnäolon. Joku joskus sanoikin, että hyvä on käyttää vauvoja kokouksessa,
vaikka he vain nukkuisivat, saavatpahan hermot levät Jumalan ja Pyhän Hengen läsnäolossa ja hoidossa!
Pyhä Henki ei ole automaatti, joka lapsille vedellä valeltaessa annetaan,
vaan jokaisen on henkilökohtaisesti etsittävä sitä, rukoiltava ja pantava
pois kaikki tietämänsä synti. Jokaiselle uskoon tulleelle se on luvattu,
mutta sitä on yleensä kaivattava. Joskus harvoin Herra saattaa tietysti
ihan yllättäenkin, jos on puhdas, vilpitön uskova.
Kohtaa en nyt muista ja tämä systeemi on sikäli huonontunut, että
uskonkirjat.netistä ei saa valmiita pätkiä jo aloitettuun tekstiin,
niin että joudun vain siteeraamaan sanat:
Jossakin kohden Uutta testamenttia, Apostolien teoissa todennäköisesti,
kysytään uskovilta:
- Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?
Eivät he olleet saaneet ja niinpä heidän puolestaan rukoiltiin
ja he täyttyivät Pyhällä Hengellä.
Nykyisiltä tapauskovaisilta luulojen kirjaa tunteviltakin voisi kysyä:
- Tulitteko uskoon?
- Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?
Pelastukseen riittää Pyhän Hengen vaikutus niin, että ihminen tulee
uskoon ja armon alle. Sen lisäksi Jumala haluaa täyttää varsinaisesti
Pyhällä Hengellä, niin että ihminen on mieluiten jatkuvassa Pyhän Hengen
täyteydessä, että Hänen elämänsä on Kristukseen kätkettynä.
Ei se vain meille ihmisille tahdo aina onnistua, parannusta joudumme tekemään.
Mutta onneksi Pyhän Hengen pelastava voima ja vaikutus riittää niinä päivinä,
kun enemmänkin Vanha Aatu elämässämme rymsteeraa ja Pyhän Hengen siunaava
harmonia on kaukana.
Ja toivottavasti saamme sen lisäksi kuitenkin olla mahdollisimman lähellä
Jumalaa, Hänen hengellään täytettyinä. - sunnyriver
sanassa kirjoitti:
Raamatun mukaan pelastuvalla on oltava Pyhä Henki asuvaisena.
"Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa."
Room.8:9Etsitty teksti: Apostolien teot 19:
1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.
Eli mitä tapahtui?
1. Johannes oli kertonut heille Messiaasta, joka oli tuleva
ja kastanut heidät.
2. Paavali seuralaisineen kastoi heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.
3. Paavali pani kasteen jälkeen kätensä heidän päälleen
ja he saivat Pyhän Hengen kasteen.
Selvä kuin pläkki, jos sen vain lukee sellaisena kuin siinä
sanotaan:
Uskoontulo - kaste - Pyhän Hengen kaste
Hyvin moni nimiuskova voisi tunnustaa näiden kahdentoista
tavoin:
-"Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan"
Se helpottaisi monien Raamatun totuuksien ymmärtämisessä. sunnyriver kirjoitti:
Etsitty teksti: Apostolien teot 19:
1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.
Eli mitä tapahtui?
1. Johannes oli kertonut heille Messiaasta, joka oli tuleva
ja kastanut heidät.
2. Paavali seuralaisineen kastoi heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.
3. Paavali pani kasteen jälkeen kätensä heidän päälleen
ja he saivat Pyhän Hengen kasteen.
Selvä kuin pläkki, jos sen vain lukee sellaisena kuin siinä
sanotaan:
Uskoontulo - kaste - Pyhän Hengen kaste
Hyvin moni nimiuskova voisi tunnustaa näiden kahdentoista
tavoin:
-"Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan"
Se helpottaisi monien Raamatun totuuksien ymmärtämisessä.sunnyriver: "Selvä kuin pläkki....Uskoontulo - kaste - Pyhän Hengen kaste".
---
Efeso oli suuri satamakaupunki .
Siellä oli pieni kristittyjen ryhmä, jonka keskuudessa Apollos oli työskennellyt.
Paavali saapuu Efesoon ja tapaa siellä ryhmän opetuslapsia, jotka eivät olleet kuulleet Pyhästä Hengestä mitään (2).
Paavali kysyy silloin, millä kasteella heidät oli kastettu (3).
Käy ilmi, että heidät- Apolloksen tapaan- oli kastettu Johanneksen kasteella. Paavali selittää nyt, mikä Johanneksen tehtävä oli (4).
Johannes oli edelläkävijä, joka viittasi Häneen, joka oli tuleva, eli Jeesukseen. Johanneksen kaste oli parannuksen kaste.
Se oli ihmisen teko ja tunnustustoimi. Mutta kristillisen kaste oli erilainen; se on Jumalan teko, joka liitti kastettavan Kristukseen (Room. 6:1-14).
Kastettava saa siinä Pyhän Hengen.
Paavalin kysymys ”millä kasteella te sitten olette kastetut” (3) osoittaa, että Pyhän Hengen lahja ja kristillinen kaste kuuluvat erottomasti yhteen (vrt. Apt. 2:38).
Vika oli siis siinä, että miehiltä puuttui oikea kaste.
Kun Paavali nyt kasteen yhteydessä laittoi kätensä Efeson opetuslasten päälle, he saivat Pyhän Hengen, puhuivat kielillä ja profetoivat, eli puhuivat Hengen antamia rohkaisun ja kehoituksen sanoja yhteiseksi rakennukseksi (1.Kor.14:3).
Tämä on neljäs kerta, kun Apt. Teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän ”päälle”;
-Alkuseurakunta (Apt. 2:1-13),
-Samarialaiset (Apt. 8:5-25),
-pakanat (Apt. 10:34-44)
-ja nyt Johanneksen opetuslapset (Apt. 19:1-7).- sunnyriver
ja Pyhä Henki kirjoitti:
Eihän sellainen ole edes kristitty. Miten sellainen kastamaton pakanlapsi olisi saanut Pyhän Hengen asuvaiseksi. Koska helluntainakin Pyhä Henki annettiin vasta kasteen yhteydessä.
Kastamaton pakana ei ole Jumalanlapsi, se on ihan selvästi sanottu Raamatussa:
Room.9:8 "Tämä tarkoittaa, etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset."Toisaalta tuo kohta on israelilaisille puhuttu, pelkkä ulkonainen muotomeno tai
ryhmään kuuluminen ei pelasta, eöllei ole sisäistä yhteyttä Jumalaan, elöi enemmänkin aikuisen näennäisuskovan kannattaisi olla jakeensta huolissaan ja vetää
oikeat johtopäätökset.
*
Ei tuota kohtaa kaikkiin sovelleta, vaan yleensäkin omasta uskonelämästään on vastuussa tajuavaan ikään tullut ihminen, jolle on saarnattu evankeliumi.
Eli se ei koske
- vauvoja, pieniä lapsia, jotka eivät vielä ymmärrä hengellisiä asioita,
he ovat Jumalalle aina otollsia.
- niitä, jotka eivät ole evankeliumia kuulleet
Heidät tuomitaan aikanaan sen perusteella, miten he ovat elämässään
noudattaneet omantunnon ääntä, sitä, joka on jokaisen ihmisen sisällä,
oli hän kuullut Jeesuksesta tai ei. Eli jos tällainen ihminen on elänyt elämänsä
lähimmäisiään auttaen ja rakastaen, hän pääsee taivaaseen, vaikkei
kukaan ole koskaan tullutkaan hänelle Jeesuksesta kertomaan.
- todennäköisesti ei myöskään kehitysvammaisia, joilla ei oile riittävää
käsityskykyä ymmärtää asioita
Mutta meillä muilla onkin sitten suuri ilo/totinen paikka
tehdä oikea päätös elämässämme: Valita Jeesus rakkaimmaksemme.
Kannattaa muuten! - sunnyriver
M-TS kirjoitti:
Tekstisi oli oikein hyvä, samoin raamatun kohta, jonka laitoit. Ihmisen ei olekaan tarvinnut KUULLA Pyhästä Hengestä ja tietää mikä Pyhä Henki on, ennen uskoon tuloaan. Uskoon tulon jälkeenkin voi kestää jonkin aikaa, ennen kuin ihminen raamattua luettuaan tai kristinoppia kuultuaan saa tietää Pyhästä Hengestä.
Kuitenkin, siitä huolimatta, Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki on se, joka vaikuttaa meissä uskoontulon ja uudestisyntymisen. Näin ollen myös uskova lapsi on otollinen Pyhän Hengen kosketukselle ilman kastetta. Ja lapsi, joka on vielä niin pieni, ettei osaa ja kykene ymmärtämään oman tahdon merkitystä uskon vastaanottamisessa, on viattomuudessaan suojattu ja Jeesuksen oma.Samaa tarkoitin, vaikken ehkä niin selvästi kirjoittanut.
Kiitos lisäyksestäsi ja hyvää kesää! - sunnyriver
Tapio522 kirjoitti:
sunnyriver: "Selvä kuin pläkki....Uskoontulo - kaste - Pyhän Hengen kaste".
---
Efeso oli suuri satamakaupunki .
Siellä oli pieni kristittyjen ryhmä, jonka keskuudessa Apollos oli työskennellyt.
Paavali saapuu Efesoon ja tapaa siellä ryhmän opetuslapsia, jotka eivät olleet kuulleet Pyhästä Hengestä mitään (2).
Paavali kysyy silloin, millä kasteella heidät oli kastettu (3).
Käy ilmi, että heidät- Apolloksen tapaan- oli kastettu Johanneksen kasteella. Paavali selittää nyt, mikä Johanneksen tehtävä oli (4).
Johannes oli edelläkävijä, joka viittasi Häneen, joka oli tuleva, eli Jeesukseen. Johanneksen kaste oli parannuksen kaste.
Se oli ihmisen teko ja tunnustustoimi. Mutta kristillisen kaste oli erilainen; se on Jumalan teko, joka liitti kastettavan Kristukseen (Room. 6:1-14).
Kastettava saa siinä Pyhän Hengen.
Paavalin kysymys ”millä kasteella te sitten olette kastetut” (3) osoittaa, että Pyhän Hengen lahja ja kristillinen kaste kuuluvat erottomasti yhteen (vrt. Apt. 2:38).
Vika oli siis siinä, että miehiltä puuttui oikea kaste.
Kun Paavali nyt kasteen yhteydessä laittoi kätensä Efeson opetuslasten päälle, he saivat Pyhän Hengen, puhuivat kielillä ja profetoivat, eli puhuivat Hengen antamia rohkaisun ja kehoituksen sanoja yhteiseksi rakennukseksi (1.Kor.14:3).
Tämä on neljäs kerta, kun Apt. Teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän ”päälle”;
-Alkuseurakunta (Apt. 2:1-13),
-Samarialaiset (Apt. 8:5-25),
-pakanat (Apt. 10:34-44)
-ja nyt Johanneksen opetuslapset (Apt. 19:1-7).Hyvä selvennys.
Kiitos! - sunnyriver
Tapio522 kirjoitti:
sunnyriver: "Selvä kuin pläkki....Uskoontulo - kaste - Pyhän Hengen kaste".
---
Efeso oli suuri satamakaupunki .
Siellä oli pieni kristittyjen ryhmä, jonka keskuudessa Apollos oli työskennellyt.
Paavali saapuu Efesoon ja tapaa siellä ryhmän opetuslapsia, jotka eivät olleet kuulleet Pyhästä Hengestä mitään (2).
Paavali kysyy silloin, millä kasteella heidät oli kastettu (3).
Käy ilmi, että heidät- Apolloksen tapaan- oli kastettu Johanneksen kasteella. Paavali selittää nyt, mikä Johanneksen tehtävä oli (4).
Johannes oli edelläkävijä, joka viittasi Häneen, joka oli tuleva, eli Jeesukseen. Johanneksen kaste oli parannuksen kaste.
Se oli ihmisen teko ja tunnustustoimi. Mutta kristillisen kaste oli erilainen; se on Jumalan teko, joka liitti kastettavan Kristukseen (Room. 6:1-14).
Kastettava saa siinä Pyhän Hengen.
Paavalin kysymys ”millä kasteella te sitten olette kastetut” (3) osoittaa, että Pyhän Hengen lahja ja kristillinen kaste kuuluvat erottomasti yhteen (vrt. Apt. 2:38).
Vika oli siis siinä, että miehiltä puuttui oikea kaste.
Kun Paavali nyt kasteen yhteydessä laittoi kätensä Efeson opetuslasten päälle, he saivat Pyhän Hengen, puhuivat kielillä ja profetoivat, eli puhuivat Hengen antamia rohkaisun ja kehoituksen sanoja yhteiseksi rakennukseksi (1.Kor.14:3).
Tämä on neljäs kerta, kun Apt. Teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän ”päälle”;
-Alkuseurakunta (Apt. 2:1-13),
-Samarialaiset (Apt. 8:5-25),
-pakanat (Apt. 10:34-44)
-ja nyt Johanneksen opetuslapset (Apt. 19:1-7).Ehkä pikkufiilaus vielä:
Pyhän Hengen kaste tuli tässä varsinaisen kasteen jälkeen. Ensin kastettiin, sitten
laitettiin kädet päälle. Siis 1. ja 2.
Tässähän on vaikka millaisia variaatioita, Jumalalla riittää mielikuvistusta:
Eli ainakin mieheni on täyttynyt Pyhällä Hengellä autossa ajellessaan vuosikausia
enne kastetta, itse täytyin Pyhällä Hengellä kastehetkellä, monet ovat täyttyneet sen jälkeen.
Ja monet aidosti uskossa olevat eivät ole täyttyneet koskaan Pyhällä Hengellä, mutteivat he sen huonompia uskovia ole kuin muutkaan. Päinvastoin hengen hedelmät saattavat olla helpomminkin nähtävissä.
Kaikille uskoontulo ja Pyhän Hengen kaste on kuitenkin tarkoitettu.
Hyvää kesää!
- toimeenpanemaan
Helluntailaisen mielestä lapsi ei ole arvokas. Siinä se syy on. Unohtavat myös, että Jeesus pyysi antamaan lasten tulla luokseen. Helluntailaiset vihaavat lapsia. Siksi heidät tulisikin steriloida samassa yhteydessä uittokasteen kanssa.
- M-TS
Aika provoa.
Mutta koko ketjuun haluaisin sanoa, että miksi tällaisista opinkysymyksistä täällä edes väitellään niin kiihkeästi?
Uskon ydinasia on että Jeesus Kristus on Jumalan Poika ja kuollut ristillä syntiemme tähden -ja uskonkin vaikuttaa/tekee mahdolliseksi Pyhä Henki. Tämän kaiken voi lapsikin uskoa, Pyhän Hengen vaikutuksesta, ilman vesikastetta. Pyhän Hengen armolahjojen kaste on sitten se, joka seuraa (jos seuraa) uskoontulon jälkeen. Vedellä kastaminen on ihmisen lupaus seurata Jeesusta ja sitoutua Hänen opetuksiinsa, kasteella on myös puhdistava merkitys. - SANANSAATTAJA 10
Millä ihmeellä perustelet sydämettömän väitteen ja yleistyksen, että hellarit muka
vihaavat lapsia?
Vertaapas hiukan keskiveroluterilaisia ja helluntailaisia keskimäärin!
Jos edes toinen vanhemmista on elävässä uskossa, niin silloin lapsi on paremmassa asemassa, ja täysin varjeltu, riippumatta vanhempien uskonsuunnasta. - todesta tuon sairaan
SANANSAATTAJA 10 kirjoitti:
Millä ihmeellä perustelet sydämettömän väitteen ja yleistyksen, että hellarit muka
vihaavat lapsia?
Vertaapas hiukan keskiveroluterilaisia ja helluntailaisia keskimäärin!
Jos edes toinen vanhemmista on elävässä uskossa, niin silloin lapsi on paremmassa asemassa, ja täysin varjeltu, riippumatta vanhempien uskonsuunnasta.parjauksia?
Annetaan hänen rienata, jos se helpottaa hänen pahaa oloaan! - M-TS
SANANSAATTAJA 10 kirjoitti:
Millä ihmeellä perustelet sydämettömän väitteen ja yleistyksen, että hellarit muka
vihaavat lapsia?
Vertaapas hiukan keskiveroluterilaisia ja helluntailaisia keskimäärin!
Jos edes toinen vanhemmista on elävässä uskossa, niin silloin lapsi on paremmassa asemassa, ja täysin varjeltu, riippumatta vanhempien uskonsuunnasta.Kyseessä on provosoiminen tai oma vahva mielipiteen ilmaisu. Kirjoitin tähän viestiketjuun nuo kolme aiempaa vastausta nimimerkillä M-TS vähän ennen rekisteröitymistäni.
Ei noista joidenkin kirjoituksista kannata loukkaantua ja kiivastua :) Vaikka onkin ihan ymmärrettävää, että ne saattavat herättää pahastusta. Mutta loukkaantumalla tuollaiseen, menee vain siihen halpaan mihin moni on näissä kirjoituksissaan täällä varmaan pyrkinytkin: saamaan helluntalaiset vetämään herneitä neniinsä. Ei vedellä herneitä eihän? :D - näin se vaan on.
M-TS kirjoitti:
Kyseessä on provosoiminen tai oma vahva mielipiteen ilmaisu. Kirjoitin tähän viestiketjuun nuo kolme aiempaa vastausta nimimerkillä M-TS vähän ennen rekisteröitymistäni.
Ei noista joidenkin kirjoituksista kannata loukkaantua ja kiivastua :) Vaikka onkin ihan ymmärrettävää, että ne saattavat herättää pahastusta. Mutta loukkaantumalla tuollaiseen, menee vain siihen halpaan mihin moni on näissä kirjoituksissaan täällä varmaan pyrkinytkin: saamaan helluntalaiset vetämään herneitä neniinsä. Ei vedellä herneitä eihän? :DRaamatun mukaan pelastuvalla on oltava Pyhä Henki asuvaisena.
"Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa."
Room.8:9 - sunnyriver
Kyllä ainoa käytäntö, minkä olen itse nähnyt,
on se, että hellutailaislapset jo vauvana tuodaan
sunnutaikokoukseen säännölllisesti.
Samoin heidät siunataan seurakunnan edessä,
jokainen läsnäoleva siunaa yhdessä syntyneen vauvan,
elleivät vanhemmat halua järjestää erikseen kotisiunaamista.
Kun lapsi kasvaa, vanhemmat opettavat hänelle Raamattua,
opettavat rukoilemaan, kertovat rukousvastauksista ja Jumalan suojeluksesta.
Lapset menevät pyhäkouluun, kerhoihin, varhaisnuorten ja
nuorten toimintaan, käyvät leireillä, monet käyvät 15:n ikäisenä seurakuntakoulun.
Eli vanhemmat ja yhteisö huolehtivat siitä, että lapsi
oppii tuntemaan Jumalan rakkauden.
Mitä tässä on Jumalan rakkauden ja Raamatun vastaista?
Mitä luulet, jos otetaan keskiarvo luterilaisperheestä ja helluntailaisperheestä,
kuinka paljon enemmän luterilaisperheet huolehtivat lastensa hengellisestä
kasvatuksesta kuin helluntailaisperheet?
Onko mielenlaatusi oikea, Jumalan rakkauden valtaama? sunnyriver kirjoitti:
Kyllä ainoa käytäntö, minkä olen itse nähnyt,
on se, että hellutailaislapset jo vauvana tuodaan
sunnutaikokoukseen säännölllisesti.
Samoin heidät siunataan seurakunnan edessä,
jokainen läsnäoleva siunaa yhdessä syntyneen vauvan,
elleivät vanhemmat halua järjestää erikseen kotisiunaamista.
Kun lapsi kasvaa, vanhemmat opettavat hänelle Raamattua,
opettavat rukoilemaan, kertovat rukousvastauksista ja Jumalan suojeluksesta.
Lapset menevät pyhäkouluun, kerhoihin, varhaisnuorten ja
nuorten toimintaan, käyvät leireillä, monet käyvät 15:n ikäisenä seurakuntakoulun.
Eli vanhemmat ja yhteisö huolehtivat siitä, että lapsi
oppii tuntemaan Jumalan rakkauden.
Mitä tässä on Jumalan rakkauden ja Raamatun vastaista?
Mitä luulet, jos otetaan keskiarvo luterilaisperheestä ja helluntailaisperheestä,
kuinka paljon enemmän luterilaisperheet huolehtivat lastensa hengellisestä
kasvatuksesta kuin helluntailaisperheet?
Onko mielenlaatusi oikea, Jumalan rakkauden valtaama?sunnyriver: "...heidät siunataan seurakunnan edessä,
jokainen läsnäoleva siunaa yhdessä syntyneen vauvan,
elleivät vanhemmat halua järjestää erikseen kotisiunaamista."
--------
Kertoisitko Raamatusta pari esimerkkiä (Esim. Apt. Teoista), jossa alkuseurakunta olisi toiminut kuvaamallasi tavalla.
(Siis erillisestä vauvan seurakunnan edessä siunaamisesta tai kotisiunaamisesta.)Tapio522 kirjoitti:
sunnyriver: "...heidät siunataan seurakunnan edessä,
jokainen läsnäoleva siunaa yhdessä syntyneen vauvan,
elleivät vanhemmat halua järjestää erikseen kotisiunaamista."
--------
Kertoisitko Raamatusta pari esimerkkiä (Esim. Apt. Teoista), jossa alkuseurakunta olisi toiminut kuvaamallasi tavalla.
(Siis erillisestä vauvan seurakunnan edessä siunaamisesta tai kotisiunaamisesta.)Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista.
Toki perhekuntakasteita oli alkuseurakunnassa paljon enemmänkin!
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 ("Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")
--
Kysyisin sinulta, sunnyriver, mitä tehtiin pienille lapsille näiden perhekuntakasteiden yhteydessä?
Luontevaahan olisi, että heille olisi järjestetty erillinen siunaaminen, jos he eivät olleet vielä "oikeassa kasteiässä".
Kertooko Raamattu tästä?- totta kirjoittava
Tapio522 kirjoitti:
Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista.
Toki perhekuntakasteita oli alkuseurakunnassa paljon enemmänkin!
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 ("Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")
--
Kysyisin sinulta, sunnyriver, mitä tehtiin pienille lapsille näiden perhekuntakasteiden yhteydessä?
Luontevaahan olisi, että heille olisi järjestetty erillinen siunaaminen, jos he eivät olleet vielä "oikeassa kasteiässä".
Kertooko Raamattu tästä?KAIKKI perheenjäsenet KAIKISSA viidessä ERIKSEEN mainitussa perheessä saivat kasteen Raamatun mukaan.
(Perheen lapsia ei otettu erilleen ja jätetty pelkän ihmissiunauksen varaan, kuten helluntailainen oppi määrää tekemään.) - ml213.
Tapio522 kirjoitti:
Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista.
Toki perhekuntakasteita oli alkuseurakunnassa paljon enemmänkin!
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 ("Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")
--
Kysyisin sinulta, sunnyriver, mitä tehtiin pienille lapsille näiden perhekuntakasteiden yhteydessä?
Luontevaahan olisi, että heille olisi järjestetty erillinen siunaaminen, jos he eivät olleet vielä "oikeassa kasteiässä".
Kertooko Raamattu tästä?Tuleeko kastettavan ihmisen kuulla sanoma pelastuksesta ja uskoa siihen.Tätä muistaakseni on kysytty eiemminkin, mutten muista onko siihen annettu vastausta.
Mielestäni tämä oikea vastaus avaa ymmärryksen keitä kastettiin Raamatun aikana. - sunnyriver
Tapio522 kirjoitti:
sunnyriver: "...heidät siunataan seurakunnan edessä,
jokainen läsnäoleva siunaa yhdessä syntyneen vauvan,
elleivät vanhemmat halua järjestää erikseen kotisiunaamista."
--------
Kertoisitko Raamatusta pari esimerkkiä (Esim. Apt. Teoista), jossa alkuseurakunta olisi toiminut kuvaamallasi tavalla.
(Siis erillisestä vauvan seurakunnan edessä siunaamisesta tai kotisiunaamisesta.)No, eihän se nyt mitään uutta, yleensähän luterilaiset lapset
on kastettu kotona. Muistan ainakin oman pikkuveljeni kohdalla,
että kasteaamuna maljaa etsittiin ja lähdevettä purolta
parin kilometrin päästä haettiin.
*
Eli luterilainen kastaa ja siunaa lapsen kotona,
helluntailainen siunaa lapsen kotona
ja luottaa siihen, että kun lapsi on
ymmärtävään ikään tullut, hän haluaa mennä kasteelle ja seurata
Jeesusta koko elämänsä.
*
Meillä kotona on ainakin pari kertaa ollut
kotiseurat. Muistan jonkin syksyn, oli jo syyskuu pitkällä, mutta kuitenkin
Jumala sanoi, että laittakaa ulos penkit illaksi. Ja niin kävi, että saimme lämpimän
illan ja niin paljon seuravieraita, että ei olisi millään sisäpaikat rittäneet!
Ei kai siinä siunaamisessa sen kummempia esimerkkejä tarvitse ottaa kuin että
opetuslasten estelystä huolimatta Jeesus siunasi lapset
ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä,
sillä heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta." Suunnillen näin se Raamtussa oli,
en ala uskonkirjat.netistä etsimään, koska se pyyhkisi kaikki aikaisemmat tekstit pois. - sunnyriver
Tapio522 kirjoitti:
Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista.
Toki perhekuntakasteita oli alkuseurakunnassa paljon enemmänkin!
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 ("Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")
--
Kysyisin sinulta, sunnyriver, mitä tehtiin pienille lapsille näiden perhekuntakasteiden yhteydessä?
Luontevaahan olisi, että heille olisi järjestetty erillinen siunaaminen, jos he eivät olleet vielä "oikeassa kasteiässä".
Kertooko Raamattu tästä?Miksi erillinen siunaaminen?
Siinähän heidät voi samalla siunata,
kun jo tajuavaan ikään tulleet kastettiin!
*
Ja tehtiin nyt niin tai näin,
kastettiin tai siunattiin,
tärkeintä on, että lapsi
saa kasvaa uskovien ympäröimänä,
oppia rakastamaan Jeesusta vauvasta asti.
*
Pelkkä kaste tai kätten päälle paneminen
ilman Jumalan ja perheen rakkautta
ja Raamatun opetusta
ei ketään auttaisi.
*
Jos lapsi pienenä kuolisi,
hän menisi taivaaseen joka tapauksessa,
kastettuna tai siunattuna.
*
Jos lapsi vastuullisessa iässä kuolisi,
mutta ei opetusta
ja käytännön Jumalan rakkautta saisi,
hän menisi helvettiin,
olisi sitten kastettu tai siunattu.
*
Eli oleellista on se,
että lapsi saa elää todeksi evankeliumin
ja Jumalan rakkauden
ja hiljalleen oppia tuntemaan
Sanaa itsekin,
niin että hänelle kasvaa terve, vahva
omakohtainen usko
ja halu rakkaudesta Jeesukseen
seurata Raamatun periaatteita.
Jos näin suomalaislastenkin kohdalla tapahtuisi,
aikuistenkin maailma olisi toisenlainen. sunnyriver kirjoitti:
No, eihän se nyt mitään uutta, yleensähän luterilaiset lapset
on kastettu kotona. Muistan ainakin oman pikkuveljeni kohdalla,
että kasteaamuna maljaa etsittiin ja lähdevettä purolta
parin kilometrin päästä haettiin.
*
Eli luterilainen kastaa ja siunaa lapsen kotona,
helluntailainen siunaa lapsen kotona
ja luottaa siihen, että kun lapsi on
ymmärtävään ikään tullut, hän haluaa mennä kasteelle ja seurata
Jeesusta koko elämänsä.
*
Meillä kotona on ainakin pari kertaa ollut
kotiseurat. Muistan jonkin syksyn, oli jo syyskuu pitkällä, mutta kuitenkin
Jumala sanoi, että laittakaa ulos penkit illaksi. Ja niin kävi, että saimme lämpimän
illan ja niin paljon seuravieraita, että ei olisi millään sisäpaikat rittäneet!
Ei kai siinä siunaamisessa sen kummempia esimerkkejä tarvitse ottaa kuin että
opetuslasten estelystä huolimatta Jeesus siunasi lapset
ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä,
sillä heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta." Suunnillen näin se Raamtussa oli,
en ala uskonkirjat.netistä etsimään, koska se pyyhkisi kaikki aikaisemmat tekstit pois.Keskustelua:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1649920/flat- sunnyriver
Tapio522 kirjoitti:
Keskustelua:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1649920/flatNo, sen verran paljon olen kehitysvammaisten kanssa töitä tehnyt,
että minusta monilla heistä on ihanan vilpitön lapsenusko,
oliis opiksi monille meille järkeilijöillekin.
Eli toiset eivät koskaan saavuta kehitysiässään sitä vaihetta,
että alkaisivat turhaan järkeilemään. Minusta heidät voi hyvin kastaa.
Sitten on taas kehitysvammaisia, jotka ovat kuin Raamatun ajan riivatut,
saattavat puhua törkeyksiä,hakata jne. Ei tällaista ihmistä kastamaan pitäisi
mennä, jos ei edes perusasiat kiinnosta.
Kyllä monet lapset jo tuossa kouluiän alkaessa osaavat erottaa hyvän ja pahan
ja päättää, kumpaa palvella. Monella itetysti lapsenusko saattaa kestää pitempäänkin ja vaihtua vain hiljalleen omakohtaiseksi persoonalliseksi suhteeksi
Jumalan kanssa. Jos he tosiaan haluavat seurata Herraa, niin mikä estää kastamasta?
*
Sen olen huomannut, että jos kastamatta menee yli viidentoista
ja kaveripiirissä tai suvussa on kovaa painetta ja halveksuntaa uskoa kohtaan, se ei ole lapselle hyvä. Helposti lapsi jää silloin "kirkkojen väliin". Jos ei mitään erityistä syntiä elämässä ole siinä vaiheessa
ja nuori kuitenkin uskonsa tunnustaa ja haluaa uskossa olla, niin parempi olisi
silloin kastaa, kastaa sitten luterilaiselle puolelle tai vapaisiin suuntiin. Erästä tyttäristämme yritimme saada edes ripariin ja sitä tietä kasteelle. Yksi on käynyt riparin ja on luterilaisessa kirkossa nimellisesti, ei käy tilaisuuksissa, muttei uskoaan kielläkään. Muut siihen ikään ehtineet ovat menneet helluntaikasteelle ja vetävät
itse murrosikäisten raamattu- ja rukouspiirejä, kaksi heistä on parhaillaan
Jenkeissä kesän Missionuorten (tunnustustenvälinen nuorten evankelioimisjärjestö) leirillä ohjaajina. Jokaisen on oma tiensä käytävä,
ei sitä voi toinen käydä, ei vanhemmatkaan, vaikka kuinka haluaisivat. Sitä vain toivoo, että jokainen elää mahdollisimman
lähellä Jumalaa, missä seurakunnassa nyt sitten onkin.
Yksin, ilman seurakuntayhteyttä ei ole hyvä olla. Tietysti vanhemmat ja sisarukset
rukoilevat, mutta kyllä seurakuntayhteys on jokaiselle turvaksi ja vahvistukseksi.
- mukaan.
tulee olla yksi kaste. Missä iässä tämä kaste on suoritettava, sitä ei Raamattu kerro.
- upotuskaste
ja epäuskoisille jumalattomille lapsikaste. Noin se järjestys menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei184811Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1271555- 1011440
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi691363Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3261299- 481276
Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk721190Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/12531011- 86925
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?49904