Tilitoimiston vaihtaminen

Riikka_J

Nykyinen tilitoimistoni, jota olen käyttänyt veloittaa alveineen kirjanpidostani reilut 60 euroa kuukaudessa, mikä ei ole minusta kovin paljoa. Toiminimeni tuottaa kuukausittain tositteita (osto- ja myyntilaskuja) yhteensä noin 7-17, keskimäärin ehkä 12 kpl.

Palveluihin kuuluu kirjanpito ja alv-valvontailmoitukset, tilinpäätöksistä ja veroilmoituksen liitelomakkeiden täytöstä maksan erikseen.

Syy miksi haluan vaihtaa tilitoimistoa on palvelun ja nimenomaan asiakaspalvelun heikko laatu. Kirjanpitäjäni on mukava ja ammattitaitoinen, mutta muuan johtavassa asemassa oleva henkilö joka hoitaa asiakassuhteita ei ole.

Saatan olla väärässä, mutta minusta jokaisen palveluntarjoajan on ilmoitettava asiakkaalle etukäteen edes jollakin tiedotteella, jos tuntiveloitushinta nousee. Täällä ei ilmoiteta, ihmetteleviin ja täysin asiallisiin kysymyksiin vastataan lässytyksellä ja vittuilulla, että heillä ei ole tapana ilmoittaa hintojen noususta, nousevat kulut jne., pahoittellaan mielipahaa jne.

Myös kirjanpitoon menevä aika vaihtelee vaikka tositteiden määrä ei vaihtele, mikä tietenkin mahdollistaa suuremman rahamäärän laskuttamisen. Asiakkaalla, eli minulla ei tietenkään ole mitään mahdollisuuksia väittää vastaan, vaikka nuo 17 laskuani olisi naputeltu 15 minuutissa järjestelmään, ja laskua annetaan 2 tunnin edestä.

Aikaisempi kirjanpitäjäni saamassa talossa ei ollut edes suomen kielen taitoinen, oli aika vaikea ymmärtää viestejään tai saada vastausta mihinkään ymmärrettävästi.

Kyseinen länsisuomalainen yritys kadotti myös kerran tositteeni, kun postitti ne minulle mitään kysymättä. Postia tietenkin syyteltiin.

Voiko tilitoimistoa vaihtaa kesken kauden? Tarvitaanko siinä oikeastaan mitään muuta kuin kaikki pdf-muodossa olevat kuukausittaiset dokumentit (tasekirjat, alv-valvontailmoitukset ja reskontrat) sekä tietenkin tilitoimistolla olevat tositteet alkuvuoden osalta?

Kiitos vastauksista!
t. Riikka

9

2020

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - tietyin edellytyksin

voit vaihtaa toimistoa: Eli lue ensin nykyisen toimiston kanssa tekemäsi sopimus kunnolla - siinä luulisi olevan jotain sopimuksen irtisanomisesta. Sen mukaan pelataan.

• mikä firma...

vaihdoin itse kirjanpitäjää, oli sama tarina kun sinulla. Tein näin ja homma sujui nätisti:

Soitin kirjanpitofirmoihin ja kilpailutin ne, helppoa kun tietää itse oman kirjanpitonsa tositemäärät jne. Paremmin kuin uusi yrittäjä.

Tein diilin kirjanpitofirman kanssa niin, että irtisanomisaikana toimitan tositteet ja historian heille, he saavat tutustua firmaani rauhassa.

Katsoin irtisanomisajan sopimuksesta vanhalta kirjanpitäjältä, oli 1kk

Ilmoitin kirjallisesti että päätän sopimuksen luottamuspulan vuoksi. Perustelisin sinuna vielä tuon tositteiden katoamisen sekä ilmoittamattomat hinnannostot.
      Tämä ihan siksi, että kirjanpitäjät tuntevat toisensa ja muiden asiakkaat sitäkautta TODELLA hyvin ja he olivat jo joltain kuulleet etukäteen, ennenkun irtisanoinkaan diiliä, että kilpailutan kirjanpitäjiä.. Olivat aika näreissään ja homma ei toiminut sitäkään vähää. Tee siis vaihto mahd. hissukseen ja sitten vain pamauta meili menemään.

Tämän jälkeen kävin hakemassa mapit ja paperit, vein ne toiseen paikkaan ja homma oli sillä selvä.

Mikään maksu tms. ei myöhästynyt. Aikaa vie yhteensä n. päivän mutta ainakin minulla kannatti :)

• Riikka_J

Nykyinen kirjanpitäjäni ei edes ehdottanut minkään sopimuksen tekemistä aikoinaan, eli minulla ei ole mitään kirjallista sopimusta, eikä suullisestikaan ole sovittu mitään sen enempää. Tapasin firman omistajan ja keskustelimme palvelun tarpeistani, siinä kaikki. Tiesin toki, että kirjallinen sopimus olisi hyvä olla. Saatoin kysyäkin sitä - en muista - mutta joka tapauksessa olen sopimusta vailla. En siis tiedä, onko mitään irtisanomisaikojakaan.

• irtisanomisaikaa,
        Riikka_J kirjoitti:

Nykyinen kirjanpitäjäni ei edes ehdottanut minkään sopimuksen tekemistä aikoinaan, eli minulla ei ole mitään kirjallista sopimusta, eikä suullisestikaan ole sovittu mitään sen enempää. Tapasin firman omistajan ja keskustelimme palvelun tarpeistani, siinä kaikki. Tiesin toki, että kirjallinen sopimus olisi hyvä olla. Saatoin kysyäkin sitä - en muista - mutta joka tapauksessa olen sopimusta vailla. En siis tiedä, onko mitään irtisanomisaikojakaan.

kun ei ole sopimustakaan, joten voit marssia sopivaan firmaan ja sopia asiakkuutesi siirrosta sinne ja päättää uuden kirjanpitäjän kanssa aikataulun. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Tuolla ylempänä joku sanoi, että kirjanpitäjät tuntevat kaikki toisensa ja sana kiertää. En tunne asiaa tarkemmin, mutta tuskin sentään pääsääntöisesti, sillä nehän ovat kilpailijoita. Muutenhan kyseessä olisi kartelli. Pienellä paikkakunnalla tietysti voi moni kilpailija toisensa hyvin tunteakin, mutta eihän se ihan pakko ole tilitoimiston olla samalta paikkakunnalta. Kaikki vaihtoehdot kannattaa miettiä.

• Riikka_J
        irtisanomisaikaa, kirjoitti:

kun ei ole sopimustakaan, joten voit marssia sopivaan firmaan ja sopia asiakkuutesi siirrosta sinne ja päättää uuden kirjanpitäjän kanssa aikataulun. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Tuolla ylempänä joku sanoi, että kirjanpitäjät tuntevat kaikki toisensa ja sana kiertää. En tunne asiaa tarkemmin, mutta tuskin sentään pääsääntöisesti, sillä nehän ovat kilpailijoita. Muutenhan kyseessä olisi kartelli. Pienellä paikkakunnalla tietysti voi moni kilpailija toisensa hyvin tunteakin, mutta eihän se ihan pakko ole tilitoimiston olla samalta paikkakunnalta. Kaikki vaihtoehdot kannattaa miettiä.

Kiitos kaikille vastauksista ja tiedoista. Täällä kuitenkin annetaan ymärtää, että irtisanomisaika on 2 kk, jos ei ole sopimusta. En tiedä, onko asia tosiaan niin.

Kohta 7.

http://www.taloushallintoliitto.fi/tilitoimistot/palveluista_sopiminen/alan_yleiset_sopimusehdot/

• vähän tulkinnallista
        Riikka_J kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista ja tiedoista. Täällä kuitenkin annetaan ymärtää, että irtisanomisaika on 2 kk, jos ei ole sopimusta. En tiedä, onko asia tosiaan niin.

Kohta 7.

http://www.taloushallintoliitto.fi/tilitoimistot/palveluista_sopiminen/alan_yleiset_sopimusehdot/

miten toteennäyttää, että muuta ei ole sovittu kun ei kerran ole sopimusta?

Tee ennemmin niin, että päätä itse aikataulu millä vaihdat ja sitten vain ilmoita, turha tuota on syvemmin tutkia, koska jos ei sopparia ole ei mitään yksiselitteistä vastausta voi olla

• niin lukee?

• luin...
        Riikka_J kirjoitti:

Kohta 7.

viestisi huonosti! Siinähän Sinä sanoit missä "niin sanotaan" :) Muttamutta, luepas se kohta 7 uudestaan: "7. Sopimus on voimassa toistaiseksi kahden (2) kuukauden irtisanomisajoin, ellei muuta ole sovittu."
        Siinä siis sanotaan, että SOPIMUS on voimassa toistaiseksi 2 kk irtisanomisajoin - siis jos ON se sopimus, mutta kun Sinä et ole tehnyt sopimusta, joten siitä vaan, anna palaa heti kun se Sinulle sopii :)

• Huonoja on

Millähän tasolla he hoitavat sinun asiasi. Peloittaa ajatellakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16973
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4694
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      298
      2676
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      138
      1954
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1569
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1429
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      19
      1155
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1079
    Aihe