Hei!
Tietääkö joku täällä, onko pankilla oikeus perua jo antamansa lainalupaus? Kyseessä on tilanne, jossa on runsaasti omarahoitusta ja vielä takaajatkin, mutta määräaikainen työsuhde päättymässä eikä uutta tiedossa. Työsuhteet olleet määräaikaisia aina (liittyy osittain ammattiin). Lainalupauksen antaja oli ihan että tottakai saat lainan (hänelle siis jo kerrottu että työsuhde päättyy) mutta nyt tarkemmissa neuvotteluissa toinen virkailija antoi ymmärtää ettei se olisikaan täysin varmaa (??!). Hän kuitenkin lähti viemään asiaa eteenpäin....Lähtisikö jos vielä voisi tulla ei-vastaus? Asia ei ratkea ihan heti, koska takaajien tietoja (jotka ovat kunnossa) vielä tarkistellaan.
Ei hirveän kivaa, kun vuokrakämppäkin jo irtisanottu. Mutta luultavasti murehdin nyt turhaan....??
LAINALUPAUKSEN PERUMINEN??
11
8278
Vastaukset
- voittopää
tyhmä olet jos olet mennyt uskomaan pelkkää suullista alustavaa lupausta. onko kirjallisena tuo varma lupaus? (tosin ei sekään päde aina, kuten aiemmasta viestistä sa lukea).
- ...
Joo on kirjallisena lainatarjous, tottakai.
- Ei ole sopimus
Lainatarjous, vaikka olisi kirjallinen, ei ole pankkia sitova. Vasta siinä vaiheessa, kun nimet ovat varsinaisessa lainapapereissa, se sitoo molempia osapuolia.
Tuota lainatarjouksen sitovuutta ei kylläkään tietääkseni ole testattu missään oikeusistuimessa. Mutta yleensä siihen lainatarjoukseen on laitettu jokin pykälä, millä pankki voi siitä luistaa. Joten aloittajankin kannattaa lukea se paperi ihan ajatuksen kanssa. Monesti se ehto on muotoiltu siten, että se tarjous ei 100€:sti sido pankkia.- alkuperäinen__
Ote tarjouksesta:
" Tämä tarjous perustuu luotonhakijan antamiin tietoihin. Tarjous ON PANKKIA SITOVA sillä edellytyksellä, että luotonhakijan antamien tietojen perusteella laskettu maksukyky on lopullisen lainapäätöksen tekohetkellä sama kuin tarjousta annettaessa"
--> ELI, suullisesti toki kerroin silloin työsuhteeni päättymisestä mutta siitä ON KERROTTU. mitään keskusteluja en sentään nauhoittanut ;). NO PROBLEM SIIS? - Ratkaisevaa
alkuperäinen__ kirjoitti:
Ote tarjouksesta:
" Tämä tarjous perustuu luotonhakijan antamiin tietoihin. Tarjous ON PANKKIA SITOVA sillä edellytyksellä, että luotonhakijan antamien tietojen perusteella laskettu maksukyky on lopullisen lainapäätöksen tekohetkellä sama kuin tarjousta annettaessa"
--> ELI, suullisesti toki kerroin silloin työsuhteeni päättymisestä mutta siitä ON KERROTTU. mitään keskusteluja en sentään nauhoittanut ;). NO PROBLEM SIIS?....Tarjous ON PANKKIA SITOVA sillä edellytyksellä, että luotonhakijan antamien tietojen perusteella laskettu maksukyky on lopullisen lainapäätöksen tekohetkellä sama kuin tarjousta annettaessa"...
Ratkaisevaa on se, että onko tarjouksen antohetkellä laskettu maksukykysi nykyisten tulojesi mukaan, vai niiden tulojen mukaan, kun määräaikaisuutesi loppuu, eli mahdollisen työttömyyskorvauksen mukaan.
Jos maksukykysi on laskettu nykyisten mukaan, niin pankki voi kyllä vetäytyä, koska voi katsoa, ettei maksukykysi riitä, kun työt loppuu.
Ja suullisilla kertomuksilla ei ole mitään merkitystä. Kaikki pitää olla paperilla. - alkuperäinen__
Ratkaisevaa kirjoitti:
....Tarjous ON PANKKIA SITOVA sillä edellytyksellä, että luotonhakijan antamien tietojen perusteella laskettu maksukyky on lopullisen lainapäätöksen tekohetkellä sama kuin tarjousta annettaessa"...
Ratkaisevaa on se, että onko tarjouksen antohetkellä laskettu maksukykysi nykyisten tulojesi mukaan, vai niiden tulojen mukaan, kun määräaikaisuutesi loppuu, eli mahdollisen työttömyyskorvauksen mukaan.
Jos maksukykysi on laskettu nykyisten mukaan, niin pankki voi kyllä vetäytyä, koska voi katsoa, ettei maksukykysi riitä, kun työt loppuu.
Ja suullisilla kertomuksilla ei ole mitään merkitystä. Kaikki pitää olla paperilla.niin, olen ammatiltani opettaja, ja opettajien työsuhteet on määräaikaisia. Totta kai se on lasketty niiden tulojen mukaan, joita saisin kun olen töissä, kuka helvetti nyt asuntolainaa ansiosidonnaisilla pysyisi pidemmän päälle maksamaan! (tilapäisesti selviän) Pankkivirkailjia tiesi tasan tarkkaan että töitä ei ole varmaksi syksyllä, ja nytkin sanoin että tilanne selviää vasta syksyllä. Aina olen aiemmin töitä saanut...
Kaiken lisäksi omarahoitusta tosiaan on ja takauskin...
Pankkitäti kyseli myös että voivatko esim. vanhempani auttaa jos työttömyys jää päälle ja vastasin myöntävästi. Kai virkailijan pitäisi tuossa vaiheessa jo itse olla viemättä asiaa eteenpäin mikäli kieltävä vastaus olisi tulossa???? - Saatte lainaa
niin, olen ammatiltani opettaja, ja opettajien työsuhteet on määräaikaisia. Totta kai se on lasketty niiden tulojen mukaan, joita saisin kun olen töissä, kuka helvetti nyt asuntolainaa ansiosidonnaisilla pysyisi pidemmän päälle maksamaan! (tilapäisesti selviän) Pankkivirkailjia tiesi tasan tarkkaan että töitä ei ole varmaksi syksyllä, ja nytkin sanoin että tilanne selviää vasta syksyllä. Aina olen aiemmin töitä saanut...
Pankkitäti kyseli myös että voivatko esim. vanhempani auttaa jos työttömyys jää päälle ja vastasin myöntävästi. Kai virkailijan pitäisi tuossa vaiheessa jo itse olla viemättä asiaa eteenpäin mikäli kieltävä vastaus olisi tulossa????Niin, toivottavasti saatte lainaa, mutta kyllä pankki voi sen ihan hyvin evätäkkin, juuri siitä syystä, että työtilanteesi on epävarma.
Ja noin periaatteessa pankki lähtee aina siitä, että lainanhakija pystyy sen lainansa maksamaan, eikä jouduta siihen tilanteeseen, että joudutaan vakuutta ja/tai takaajaa käyttämään.
Nuo takaajat/vakuudet ovat vain ja ainoastaan takaportti sille, että pankki saa omansa takaisin.
Eli vaikka olisi minkälaiset vakuudeta ja takaajat, niin ei pankki hevillä lainaa myönnä, jos on epäilys siitä, että lainanottaja ei omilla ansioillaan pysty lainaa maksamaan.
Ja kyllä se virkailija yleensä sen hakemuksen vie eteenpäin, ellei ole täysin selvää, että hakija ei pysty lainaansa maksamaan.
Mutta kuten sanoin, niin toivottavasti lainan saatte, mutta varaudu myös siihen, että lainaa ei tipu. Näinä aikoina pankit ovat todella varovaisia ja on hyvinkin mahdollista, että teille ei lainaa myönnetä em. syistä johtuen. - Tietämätön...
niin, olen ammatiltani opettaja, ja opettajien työsuhteet on määräaikaisia. Totta kai se on lasketty niiden tulojen mukaan, joita saisin kun olen töissä, kuka helvetti nyt asuntolainaa ansiosidonnaisilla pysyisi pidemmän päälle maksamaan! (tilapäisesti selviän) Pankkivirkailjia tiesi tasan tarkkaan että töitä ei ole varmaksi syksyllä, ja nytkin sanoin että tilanne selviää vasta syksyllä. Aina olen aiemmin töitä saanut...
Pankkitäti kyseli myös että voivatko esim. vanhempani auttaa jos työttömyys jää päälle ja vastasin myöntävästi. Kai virkailijan pitäisi tuossa vaiheessa jo itse olla viemättä asiaa eteenpäin mikäli kieltävä vastaus olisi tulossa????Jos koko lainasi on laskettu niiden tulojen mukaan kun kävit töissä, niin töiden päättyminen vaikuttaa laina lupaukseen.
Jos tilanteesi ei ole mitenkään muuttunut ensimmäisen lainalupauksen jälkeen, etkä ole saannut mitään uutta varmaa tietoa syksyn tilanteesta, niin silloin pankin lupauksen pitäisi sitoa heitä. Jos taas näin ei ole (esim. olet jäänyt työttömöksi), niin silloin purku ehdot täyttyvät eikä lupaus sido heitä. Et muuten kertonut suoraan sitä, että onko tilanteesi muuttunut, ja sen takia pankkivirkailja sanoo ettei laina ole varma, vai sanooka hän vain sen takia, että se riippuu siitä muuttuuko tilanteesi ennen lainan nostoa vai ei.
Pankkivirkailija vie asiaa eteenpäin, koska sinulla on omaa rahoitusta, taakajat, ja olet aiemminkin saanut töitä, eli asiasi ovat melko hyvin. Jos tilanteesi on jotenkin muuttunut tuon ensinmäisen lupauksen jälkeen, niin todennäköisesti pankki nyt vain selvittää miten muuttunut tilanteesi vaikuttaa luvattuun lainaan (esim. ei vaikuta mitenkään, nostavat marginaalia, tai antavat kokonaan hylätyn päätöksen). - alkuperäinen___
Tietämätön... kirjoitti:
Jos koko lainasi on laskettu niiden tulojen mukaan kun kävit töissä, niin töiden päättyminen vaikuttaa laina lupaukseen.
Jos tilanteesi ei ole mitenkään muuttunut ensimmäisen lainalupauksen jälkeen, etkä ole saannut mitään uutta varmaa tietoa syksyn tilanteesta, niin silloin pankin lupauksen pitäisi sitoa heitä. Jos taas näin ei ole (esim. olet jäänyt työttömöksi), niin silloin purku ehdot täyttyvät eikä lupaus sido heitä. Et muuten kertonut suoraan sitä, että onko tilanteesi muuttunut, ja sen takia pankkivirkailja sanoo ettei laina ole varma, vai sanooka hän vain sen takia, että se riippuu siitä muuttuuko tilanteesi ennen lainan nostoa vai ei.
Pankkivirkailija vie asiaa eteenpäin, koska sinulla on omaa rahoitusta, taakajat, ja olet aiemminkin saanut töitä, eli asiasi ovat melko hyvin. Jos tilanteesi on jotenkin muuttunut tuon ensinmäisen lupauksen jälkeen, niin todennäköisesti pankki nyt vain selvittää miten muuttunut tilanteesi vaikuttaa luvattuun lainaan (esim. ei vaikuta mitenkään, nostavat marginaalia, tai antavat kokonaan hylätyn päätöksen).Oli tiedossa lainalupausta annettaessa että nykyinen määräaikainen työsuhteeni päättyy 30.6., ja ETTÄ MITÄÄN VARMAA EI OLE SEN JÄLKEEN ELI TS. olen työtön sitten, kunnes saan seuraavan duunin. LAINALUPAUKSEN ANTAJA VIELÄ KOMMENTOI: " olet opettaja, saat kyllä jotain töitä!". OLOSUHTEENI EIVÄT SIIS OLE MITENKÄÄN MUUTTUNEET, JA MIELESTÄNI LAINALUPAAJAN OLISI EHDOTTOMASTI TÄYTYNYT SITTEN MAINITA ETTÄ KATSOKIN ETTÄ JOTAIN VARMAA JO ON, KUN LOPULLISTA LAINAA HAET!
Tämä on kamalaa. :( - helpompaa
alkuperäinen___ kirjoitti:
Oli tiedossa lainalupausta annettaessa että nykyinen määräaikainen työsuhteeni päättyy 30.6., ja ETTÄ MITÄÄN VARMAA EI OLE SEN JÄLKEEN ELI TS. olen työtön sitten, kunnes saan seuraavan duunin. LAINALUPAUKSEN ANTAJA VIELÄ KOMMENTOI: " olet opettaja, saat kyllä jotain töitä!". OLOSUHTEENI EIVÄT SIIS OLE MITENKÄÄN MUUTTUNEET, JA MIELESTÄNI LAINALUPAAJAN OLISI EHDOTTOMASTI TÄYTYNYT SITTEN MAINITA ETTÄ KATSOKIN ETTÄ JOTAIN VARMAA JO ON, KUN LOPULLISTA LAINAA HAET!
Tämä on kamalaa. :(Olisit ensin ostanut asunnon, sitten vasta irtisanonut vuokrakämpän. Itse tein näin ja vielä muutamaan otteeseen varmistin pankista, että voinko nyt tarjouksen tehdä asunnosta varmasti. Muuttaminenkin oli helppoa, kun sai kuukauden tavaroita siirrellä rauhassa.
- ...
alkuperäinen___ kirjoitti:
Oli tiedossa lainalupausta annettaessa että nykyinen määräaikainen työsuhteeni päättyy 30.6., ja ETTÄ MITÄÄN VARMAA EI OLE SEN JÄLKEEN ELI TS. olen työtön sitten, kunnes saan seuraavan duunin. LAINALUPAUKSEN ANTAJA VIELÄ KOMMENTOI: " olet opettaja, saat kyllä jotain töitä!". OLOSUHTEENI EIVÄT SIIS OLE MITENKÄÄN MUUTTUNEET, JA MIELESTÄNI LAINALUPAAJAN OLISI EHDOTTOMASTI TÄYTYNYT SITTEN MAINITA ETTÄ KATSOKIN ETTÄ JOTAIN VARMAA JO ON, KUN LOPULLISTA LAINAA HAET!
Tämä on kamalaa. :(Kun kerran olet kertonut työsuhteestasi lainalupaukseen liittyen, on se pankkia sitova, kuten itsekin lainaamassasi ehdoissa totesit. Jos pankki kiemurtelee lainalupauksesta pois, on se korvausvelvollinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849