Hei,
Olen perustamassa rakennusalan toiminimeä ja tarkoitus olisi käyttää toiminnassa jo nyt omistamaani pakettiautoa ja työkaluja. Voinko myydä auton ja työkalut toiminimelle ja sitten tehdä niistä poistoja?
Tmi ja oman omaisuuden myyminen
13
5764
Vastaukset
- Antero80
Tämä sama asia askarruttaa myös minua. Eikö kukaan tiedä vastausta??
- 897897
Toiminimi olet sinä itse - eli et voi myydä itsellesi mitään - mutta voit siirtää henkilökohtaista omaisuutta toiminimen kirjanpitoon ja tehdä sitten siitä ne poistot - eli lopputulos on sama. Siirto tapahtuu omaisuuden käypään arvoon, eli jos olet ne vuosien mittaan hankkinut, niin syytä tehdä luettelo ja hinnoitella se. Aina parempi jos kamppeista löytyy ostokuitit joista käyvän arvon voi sitten arvioida. Auton osalta ehkä kannattaa hakea autoliikkeestä arvio käyvästä arvosta. Alveja ei tietysti saa enää vähentää.
- Antero80
897897 kirjoitti:
Toiminimi olet sinä itse - eli et voi myydä itsellesi mitään - mutta voit siirtää henkilökohtaista omaisuutta toiminimen kirjanpitoon ja tehdä sitten siitä ne poistot - eli lopputulos on sama. Siirto tapahtuu omaisuuden käypään arvoon, eli jos olet ne vuosien mittaan hankkinut, niin syytä tehdä luettelo ja hinnoitella se. Aina parempi jos kamppeista löytyy ostokuitit joista käyvän arvon voi sitten arvioida. Auton osalta ehkä kannattaa hakea autoliikkeestä arvio käyvästä arvosta. Alveja ei tietysti saa enää vähentää.
Eli ymmärränkö oikein, että esimerkiksi omat työkalut ikäänkuin sijoitetaan omaan yritykseen?
Jos esimerkiksi työkalujen arvioitu arvo olisi 2000e, tapahtuisi se kirjanpidossa seuraavasti:
An Työkalut per Yksityistili.
Sitten tilinpäätösvaiheessa työkaluista voidaan tehdä poistot. - lkqxnkqlwnxlk
Antero80 kirjoitti:
Eli ymmärränkö oikein, että esimerkiksi omat työkalut ikäänkuin sijoitetaan omaan yritykseen?
Jos esimerkiksi työkalujen arvioitu arvo olisi 2000e, tapahtuisi se kirjanpidossa seuraavasti:
An Työkalut per Yksityistili.
Sitten tilinpäätösvaiheessa työkaluista voidaan tehdä poistot.Joten voit myydä......Eli nimenomaan voit vähentää työkalujen arvon yksityisnostoistasi. Siis näin suomeksi sanottuna.
- 899098989
lkqxnkqlwnxlk kirjoitti:
Joten voit myydä......Eli nimenomaan voit vähentää työkalujen arvon yksityisnostoistasi. Siis näin suomeksi sanottuna.
Lainaus: "Jos esimerkiksi työkalujen arvioitu arvo olisi 2000e, tapahtuisi se kirjanpidossa seuraavasti:
An Työkalut per Yksityistili."
Muuten oikein, mutta tuo kirjaus on väärin päin ! -> pitää olla Per Työkalut an Yksityistili
Ja kommenttina tuohon edelliseen, jossa väitetään toiminimeä "juridiseksi henkilöksi" - niin se toiminimi on se yrittäjä joten ei se "toiminimi" ole mikään erillinen juridinen henkilö ! (toisin kuin henkilöyhtiöissä (ky, ay) tai osakeyhtiössä) - eli itselle ei voi myydä mutta siirtää voi. - VT
lkqxnkqlwnxlk kirjoitti:
Joten voit myydä......Eli nimenomaan voit vähentää työkalujen arvon yksityisnostoistasi. Siis näin suomeksi sanottuna.
eikä oikeushenkilö!
Lisäksi kommentoisin, ettei kukaan voi kontrahoida itsensä kanssa = tehdä itsensä kanssa sopimuksia tai kauppoja.
- pekkapp
Kannattaa pitää yritysomaisuus olemattomana ja käsityökaluissa käyttää kertapoistoa jottei varsinaista yritysomaisuutta(verotettavaa) pääse kertymään.
Lopettaminen käy nopeasti tarvittaessa ja samoin uudestaan aloittaminen.- Anonyymi
Mutta mikään laki ei velvoita sinua siirtämään henkilökohtaisia työkaluja tai tarvikkeita toiminimellä jos niin et halua tehdä.
Itse siirsin toiminimellä yksityissijoituksena vain ainostaan kaikki arvokkaimmat työkalut - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta mikään laki ei velvoita sinua siirtämään henkilökohtaisia työkaluja tai tarvikkeita toiminimellä jos niin et halua tehdä.
Itse siirsin toiminimellä yksityissijoituksena vain ainostaan kaikki arvokkaimmat työkalutMitä eroa on siirrätko kaikki työkalut toiminimeen vai vain isoimmat?
Jos tulee konkurssi niin sinun kaikki omaisuus menee ulosottoon myös ne pienet työkalut.
Firma olet sinä itse.
Ketjussa on mainittu yritysmuodot jotka ovat juridisia henkilöitä, eli tekevät itsenäiset päätökset (hallitus, yhtiökokous) ja joilla on säännöt.
Ainoa ero työkaluihin on se niistä saatava poisto-oikeus ja alv vähennysoikeus (jos niissä on vähennyskelpoisuus).
Toiminimi ei ole siis yritys vaan niinkuin nimikin sanoo ammatinharjoittaja joka valitsee itselle toiminimen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä eroa on siirrätko kaikki työkalut toiminimeen vai vain isoimmat?
Jos tulee konkurssi niin sinun kaikki omaisuus menee ulosottoon myös ne pienet työkalut.
Firma olet sinä itse.
Ketjussa on mainittu yritysmuodot jotka ovat juridisia henkilöitä, eli tekevät itsenäiset päätökset (hallitus, yhtiökokous) ja joilla on säännöt.
Ainoa ero työkaluihin on se niistä saatava poisto-oikeus ja alv vähennysoikeus (jos niissä on vähennyskelpoisuus).
Toiminimi ei ole siis yritys vaan niinkuin nimikin sanoo ammatinharjoittaja joka valitsee itselle toiminimen.Suurinta osaa työkaluista ja tarvikkeista käytän myös yksityistaloudessa joten sen takia en missään nimessä niitä aijo siirtää toiminimelle.
En todellakaan aijo maksaa penniäkään veroa yksityiskäytöstä joten tämän takia pidän ne edelleenkin yksityistaloudessa, mut silti käytän niitä jatkuvasti toiminimellä
Ja toisekseen konkurssissa omaisuus menee vain ainostaan siittä osasta jota sinulla on velkaa. Tiedän monta tyyppiä ketkä on mennyt konkurssiin ja silti saanut pitää yksityistalouden omaisuuden!
- Anonyymi
Kuinka tmi menee jos möit esim jiirisirkkelin josta olet saanut vähennyksen alv muodossa. Eli periaatteessa se on tmi sinun omaisuutta?
- Anonyymi
Verottaja on siinä mielessä ovela että se ei anna mitään ja jos antaa niin otta muös.
Eli kun olet laittanut koneen alvin alvilaskentaan, eli vähentänyt sen olet sen myös korvamerkinnyt alvilliseksi.
Kun myyt niin siinä on se korvamerkki ja joudut tilittämään siitä sen alvin.
Aivan sama kuin itku ja parku yrityksen maksamasta vapaaehtoisesta eläkemaksusta, oy kohdalla vero säästyy poiston ansiosta 20% ja tmi säästyy sen henkilökohtaisen veroprosentin verran.
Kun aikanaan maksetaan sitä eläkettä ulos pidätetään siitä vero, itselläni se on 33,5% eli 13,5% enemmän kuin sai verohyötyä.
Älkää miettikö liian vaikeasti näitä asioita, jos olet saanut poiston niin se on verollista tuloa myytäessä/saataessa.
- Anonyymi
Eikö siinä ole joku vanhentumisaika eli jos sun pakettiautosta on voinut vähentää tietyn alv siitä lasketaan vuosialennuksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1776512- 1481794
- 1131578
- 511300
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46992Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢38953Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu96923Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5849Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan240829- 41809