Ajateltavaa

teille.

Tapa hallita, tapa kontrolloida, tapa rajoittaa elämää ja jopa alistaa, nöyryyttää ihmisiä. Ja millä oikeutuksella?

Luulette tarjoavanne vastauksia. Vastauksia kysymyksiin, joita kukaan ei tiedä tai tule koskaan tietämään. Usko ja jumala ovat yleismaailmallisia ilmiöitä. Ette ole sen enempää oikeassa kuin kukaan muukaan. Joskus on hyvä tarkastella omaakin toimintaa hieman objektiivisesti. Suvaitsevattomuutenne aiheuttaa uskomatonta tuskaa, sisäistä ristiriittaa ja riittämättömyyttä monelle jäsenellenne. Juuri te olette sitä suvaitsemattominta ja selkäänpuukottavinta sakkia kaikista kristityistä, mutta ah niin oikeassa kuitenkin.

37

609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulla sitten

jotain parempaa.? Jään odottamaan.!

• >> Onko sinulla sitten jotain parempaa.? Jään odottamaan.!

Tärkeintä on pysäyttää surmaan hoippuva. Sen jälkeen voi katsoa uutta suuntaa.

Tapa, jolla sinua hallitaan, kontrolloidaan ja jolla elämääsi rajoitetaan jne, ei perustu Jumalan sanaan. Se on vartiotorniseuran eksytystä. Oletko tyytyväinen "totuudeksi" kutsuttuun valheeseen, jolla sinua ohjataan?

• kukaan minua
        Rintti kirjoitti:

>> Onko sinulla sitten jotain parempaa.? Jään odottamaan.!

Tärkeintä on pysäyttää surmaan hoippuva. Sen jälkeen voi katsoa uutta suuntaa.

Tapa, jolla sinua hallitaan, kontrolloidaan ja jolla elämääsi rajoitetaan jne, ei perustu Jumalan sanaan. Se on vartiotorniseuran eksytystä. Oletko tyytyväinen "totuudeksi" kutsuttuun valheeseen, jolla sinua ohjataan?

hallitse ja kontrolloi. Hallinta minun kohdallani loppui vuoden 1975 valheeseen,
        minkä vartiotorniseura aiheutti minulle.
        Tarkoitukseni oli kysyä ketjun avaajalta, onko hänellä jotain parempaa. kuin JT.???

• Markku_Meilo
        kukaan minua kirjoitti:

hallitse ja kontrolloi. Hallinta minun kohdallani loppui vuoden 1975 valheeseen,
        Tarkoitukseni oli kysyä ketjun avaajalta, onko hänellä jotain parempaa. kuin JT.???

>>Tarkoitukseni oli kysyä ketjun avaajalta, onko hänellä jotain parempaa. kuin JT.???

Olen keskustellut muutaman jehovantodistajan kanssa, jotka eivät ole oikein linjassa Vt-seuran kanssa, mutta sanovat, että kyseessä on heille paras elämäntapa. Siihen olen kysynyt, että tottakai he hyväksyvät saman elämäntapa-perusteen myös helluntailaisille, luterilaisille, adventisteille jne. Kertaakaan en suullisessa keskustelussa ole saanut myöntävää vastausta, kirjallisissa kesksuteluissa on ollut vastaava hiljaisuus.

Kiinnostaisi tietää millä yleisesti hyväksytyllä menetelmällä sinä mittaat kyseisen paremmuuden?

• haavaa kohdallani
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Tarkoitukseni oli kysyä ketjun avaajalta, onko hänellä jotain parempaa. kuin JT.???

Olen keskustellut muutaman jehovantodistajan kanssa, jotka eivät ole oikein linjassa Vt-seuran kanssa, mutta sanovat, että kyseessä on heille paras elämäntapa. Siihen olen kysynyt, että tottakai he hyväksyvät saman elämäntapa-perusteen myös helluntailaisille, luterilaisille, adventisteille jne. Kertaakaan en suullisessa keskustelussa ole saanut myöntävää vastausta, kirjallisissa kesksuteluissa on ollut vastaava hiljaisuus.

Kiinnostaisi tietää millä yleisesti hyväksytyllä menetelmällä sinä mittaat kyseisen paremmuuden?

on parasta uskonnottomuus minkään kultin painostuksesta. Mutta olisiko ketjun
        avaajalla jotain todella parempaa, kuin jehovat tai uskonnottomat henkilöt.
        Ainakin avaus oli täyttä bullshittiä.?

• Markku_Meilo
        haavaa kohdallani kirjoitti:

on parasta uskonnottomuus minkään kultin painostuksesta. Mutta olisiko ketjun
        Ainakin avaus oli täyttä bullshittiä.?

>>Mutta olisiko ketjun

Niin, siis, joo, se yhteisesti hyväksytty paremmuuden mittari on edelleen kateissa ja pysynee siellä.

Tällä haavaa minullekin uskonnottomuus on parasta, mutta itse en suosita ulkoa tuotua kehottelua jehovantodistajuuden hylkäämiseksi, esimerkiksi vanhuksen suhteen, joka on aikuisikänsä palvonut Vartiotorniseuraa. Mielenterveyssaralla kun on jo nyt riittävästi tekemistä.

• oli hyvä
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Mutta olisiko ketjun

Niin, siis, joo, se yhteisesti hyväksytty paremmuuden mittari on edelleen kateissa ja pysynee siellä.

Tällä haavaa minullekin uskonnottomuus on parasta, mutta itse en suosita ulkoa tuotua kehottelua jehovantodistajuuden hylkäämiseksi, esimerkiksi vanhuksen suhteen, joka on aikuisikänsä palvonut Vartiotorniseuraa. Mielenterveyssaralla kun on jo nyt riittävästi tekemistä.

pointti. Mielenterveys. Tämä on nyt mutua, mutta olenko väärässä. Jehovan
        Todistajat kärsivät aika paljon mielenterveysongelmista..??
        Tottahan toki muillakin on ongelmia, mutta jos verrataan tätä prosenttuaalisesti.

• Markku_Meilo
        oli hyvä kirjoitti:

pointti. Mielenterveys. Tämä on nyt mutua, mutta olenko väärässä. Jehovan
        Todistajat kärsivät aika paljon mielenterveysongelmista..??
        Tottahan toki muillakin on ongelmia, mutta jos verrataan tätä prosenttuaalisesti.

Asiaa on tutkittu ja kaikki lukemani viittaa juuri samaan, jota sanoit. Jehovantodistajilla on noiden lukemieni tutkimusten mukaan havaittu muuta väestöä enemmän ongelmia.

Ja kun vertaan omia muistelujani jt-ajasta, niin se oli vapaampaa ja iloisempaa kuin nykyisten jehovantodistajien kuvaus seurakuntamenosta.

• kukaan minua kirjoitti:

Esittämäsi kysymys on vartiotorniseuran todistajan vakiotokaisu järjestön oppien kyseenalaisuuden näyttäessä ilmeiseltä.

Millä perusteella väität avauksen olevan "täyttä bullshittiä"? Ei tarvinne luetella lahkoja, joissa aloittajan paheksumat ilmiöt olisivat vähäisempiä. Ja voihan lahkoihin aivan hyvin olla kuulumattakin. Siis, melkein mikä tahansa vaihtoehto on siinä suhteessa parempi.

• neitoni

oot tutustunu ? Ensinnäkin kirkko ei tarjoo vastauksia ihinkään,kaikki vain on jumalan tahtoa,ei he tiiä.Minkä takia raamattu ois kirjotettu joka on säilyny vuosi tuhannet jos ei jumala sitä ois tarkottanu ohjenuoraks ihmisille....
      Raamatusta löytyy vastaukset jos on halua ja viitteliäisyyttä sitä tutkia ja herättää kysymyksiä.
      Aika jännä et sanoit JT kristityiks,koska sitä ei kirkko myöna koska he ei usko kolmiyhteiseen jumalaan.Sun kirjotuksesta huomaa et paljo on asioita mitä et tiiä

• Markku_Meilo

>>Minkä takia raamattu ois kirjotettu joka on säilyny vuosi tuhannet jos ei jumala sitä ois tarkottanu ohjenuoraks ihmisille....

Minkä takia, Raamattua vanhempi Gilgamesh-eepos on säilynyt vuosituhannet, jos sen jumalat eivät olisi tarkoittaneet sitä ihmisille ohjenuoraksi?

• Kadunmies vaan
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Minkä takia raamattu ois kirjotettu joka on säilyny vuosi tuhannet jos ei jumala sitä ois tarkottanu ohjenuoraks ihmisille....

Minkä takia, Raamattua vanhempi Gilgamesh-eepos on säilynyt vuosituhannet, jos sen jumalat eivät olisi tarkoittaneet sitä ihmisille ohjenuoraksi?

En viitsi kopioida tänne kun tuo on aika pitkä, mutta se osoittaa minusta aika hyvin Jeesuksen olevan keksitty hahmo.

http://www.tiede.fi/keskustelut/evoluutio-ja-fossiilit-f8/jeesus-on-satuolento-t27193.html

Tekstin on kirjoittanut Robert M. Price ja kääntänyt Suvi Laukkanen.

• Markku_Meilo
        Kadunmies vaan kirjoitti:

En viitsi kopioida tänne kun tuo on aika pitkä, mutta se osoittaa minusta aika hyvin Jeesuksen olevan keksitty hahmo.

http://www.tiede.fi/keskustelut/evoluutio-ja-fossiilit-f8/jeesus-on-satuolento-t27193.html

Tekstin on kirjoittanut Robert M. Price ja kääntänyt Suvi Laukkanen.

>>... osoittaa minusta aika hyvin Jeesuksen olevan keksitty hahmo.

Kuinka niin, seuraavassa viestissä oli kuvakin hemmosta ja kuva ei valehtele.

Jos olen oikein asioita ominut, niin Jeesus oli yleinen aikalaisnimi ja vastaavanlaisia kertomuksia on aivan riittävästi, silloin ei voi sulkea pois etteikö Raamatun Jeesuksen tarinoissa olisi jotain perääkin arkitasolla. Neitseellinen syntymä ja muut jutut ovat tietysti oma lukunsa, etenkin kun noinkin merkittävät tapahtumat saivat kirjallisen (raamattu)asun vasta paljon myöhemmin. Ja Raamatun ulkopuolisista historiamaininnoista ollaan kovasti eri mieltä, jälkikäteismuistelua nekin kaikki.

Jos Jeesus olisi Raamatun jumalan poika ja suurin koskaan maan päällä tepastellut ihminen ja jos hän olisi lunastanut ihmiskunnan ja Raamattu olisi kyseisen jumalan tuotos ja suojeluksessa, niin miksi tuohon ohjekirjaan ei tallennettu tosiaikaisia kertomuksia?

Miksi tosiaikaisia historiamerkintöjä ei ole olemassa? Ovatko todisteet vastaavia kuin Vt-seuran kuuluisat "toistaiseksi löytymättömät todisteet" vuoden 607 ja UT:n Jehova-nimen suhteen?

• Kadunmies vaan
        Markku_Meilo kirjoitti:

Jos olen oikein asioita ominut, niin Jeesus oli yleinen aikalaisnimi ja vastaavanlaisia kertomuksia on aivan riittävästi, silloin ei voi sulkea pois etteikö Raamatun Jeesuksen tarinoissa olisi jotain perääkin arkitasolla. Neitseellinen syntymä ja muut jutut ovat tietysti oma lukunsa, etenkin kun noinkin merkittävät tapahtumat saivat kirjallisen (raamattu)asun vasta paljon myöhemmin. Ja Raamatun ulkopuolisista historiamaininnoista ollaan kovasti eri mieltä, jälkikäteismuistelua nekin kaikki.

Jos Jeesus olisi Raamatun jumalan poika ja suurin koskaan maan päällä tepastellut ihminen ja jos hän olisi lunastanut ihmiskunnan ja Raamattu olisi kyseisen jumalan tuotos ja suojeluksessa, niin miksi tuohon ohjekirjaan ei tallennettu tosiaikaisia kertomuksia?

Miksi tosiaikaisia historiamerkintöjä ei ole olemassa? Ovatko todisteet vastaavia kuin Vt-seuran kuuluisat "toistaiseksi löytymättömät todisteet" vuoden 607 ja UT:n Jehova-nimen suhteen?

Siitä onko Raamatun Jeesus elänyt historiallisena henkilönä voidaan tietysti peistä vääntää vaikka koko vuosi ja asiaan ei sen suurempaa selvyyttä saada. Todisteitakin jonkinverran löytyy, joskin suurin osa niistä on kristittyjen käsissä aikojen saatossa sanoisinko vähintäänkin värittynyttä.

Pitäviä todisteita puoleen taikka toiseen ei käsittääkseni kukaan ole pystynyt esittämään ja tuskin koskaan pystyykään. Olemassa olevien todisteiden pohjalta itse olen tullut siihen näkemykseen, että kyseessä on puhtaasti mielikuvituksen tuote.

Neitseestä syntymiset ja erinäiset ihmeteot ovat sitten kokonaan toinen lukunsa. Ne taitavat vaatia sitä kuuluisaa lujaa uskoa muuttuakseen todellisiksi.

• Markku_Meilo

Siitä onko Raamatun Jeesus elänyt historiallisena henkilönä voidaan tietysti peistä vääntää vaikka koko vuosi ja asiaan ei sen suurempaa selvyyttä saada. Todisteitakin jonkinverran löytyy, joskin suurin osa niistä on kristittyjen käsissä aikojen saatossa sanoisinko vähintäänkin värittynyttä.

Pitäviä todisteita puoleen taikka toiseen ei käsittääkseni kukaan ole pystynyt esittämään ja tuskin koskaan pystyykään. Olemassa olevien todisteiden pohjalta itse olen tullut siihen näkemykseen, että kyseessä on puhtaasti mielikuvituksen tuote.

Neitseestä syntymiset ja erinäiset ihmeteot ovat sitten kokonaan toinen lukunsa. Ne taitavat vaatia sitä kuuluisaa lujaa uskoa muuttuakseen todellisiksi.

Mulle Jeesus on asteen verran todellisempi kuin Jehova, viimemainitusta kun ei ole sitäkään vähää näyttöä kuin ensinmainitusta. Se mitä Jeesus sitten puuhasteli on kokonaan eri asia, oisko ollut vaikak aikansa Kuikka-Koponen tai siis tämä olis ollut aikamme Jeesus?

• Kadunmies vaan
        Markku_Meilo kirjoitti:

Mulle Jeesus on asteen verran todellisempi kuin Jehova, viimemainitusta kun ei ole sitäkään vähää näyttöä kuin ensinmainitusta. Se mitä Jeesus sitten puuhasteli on kokonaan eri asia, oisko ollut vaikak aikansa Kuikka-Koponen tai siis tämä olis ollut aikamme Jeesus?

Eipä ole näyttöä ja muutenkin Jehova on muuttunut aukkojen Jehovaksi. Uskovaisilla ei ole enään muuta mahdollisuutta kuin tunkea jahvetti sinne missä niitä tieteen aukkoja vielä on olemassa. Tiede mokoma on jo siirtymässä miettimään mitä oli ennen alkuräjähdystä...

http://wwwphy.princeton.edu/~steinh/ASY-CU0409_ABG.jpg
        http://www.damtp.cam.ac.uk/user/ngt1000/branes_max.gif

Onhan siinä braanien välissä vielä jahvetin mentävä aukko, mutta pieneksi se alkaa käymään. :)

Minä siis en enään tarvitse jahvettia selittämään maailmankaikkeuden tai elämän syntyä. Jahvetit ovat pahasti wanhentunutta tavaraa, suorastaan homeisia muistoja ihmiskunnan historian hämäristä. :)

• Markku_Meilo

Eipä ole näyttöä ja muutenkin Jehova on muuttunut aukkojen Jehovaksi. Uskovaisilla ei ole enään muuta mahdollisuutta kuin tunkea jahvetti sinne missä niitä tieteen aukkoja vielä on olemassa. Tiede mokoma on jo siirtymässä miettimään mitä oli ennen alkuräjähdystä...

Onhan siinä braanien välissä vielä jahvetin mentävä aukko, mutta pieneksi se alkaa käymään. :)

Minä siis en enään tarvitse jahvettia selittämään maailmankaikkeuden tai elämän syntyä. Jahvetit ovat pahasti wanhentunutta tavaraa, suorastaan homeisia muistoja ihmiskunnan historian hämäristä. :)

Sähkön kanssa sählänneenä tulee heti mieleen kuinka luonnontiede vei ukkosenjumalalta duunin. Kyseessähän on ollut ainaostaan mekanismi, jolla merkittävä tuntematon asia laitetaan automaattisesti jumala-luokkaan. Edelleenkin monille ihmisille se, että tiede ei kykene selittämään kaikkea, on osoitus jumalan olemassaolosta.

• teitä havukka-ahon

ajattelijoita kun lukee, toivoo ettei kukaan ota teitä tosissaan. Muutama tiedeartikkeli siteeksi, sitten oma aivopesutodistus, ei puutu kuin raamatun lause suluissa ja sekin erotettuna asiayhteydestään.

Evankeliumeissa olevan voiman takia ihmiset uskovat. Etkö ymmärrä, me uskomme elävään Jumalaan ja sinä edustat siinä toisessa leirissä olevaa, jonka hallitsija hän ei ole.

kuten sanoit, sinä et tarvitse Jumalaa, et nyt etkä kuolemasi hetkellä, mutta on ihmisiä, joiden hengellisiin tarpeisiin tulee vastaus valkeuksien isältä. Raamatussakin on, " hullu sanoo mielessään, ei ole Jumalaa." Miljardit ihmiset tälläkin hetkellä iloitsevat ja kiittävät Jumalaa ja odottavat uutta elämää joka on meille luvattu raamatussa.

• Kadunmies vaan
        teitä havukka-ahon kirjoitti:

ajattelijoita kun lukee, toivoo ettei kukaan ota teitä tosissaan. Muutama tiedeartikkeli siteeksi, sitten oma aivopesutodistus, ei puutu kuin raamatun lause suluissa ja sekin erotettuna asiayhteydestään.

Evankeliumeissa olevan voiman takia ihmiset uskovat. Etkö ymmärrä, me uskomme elävään Jumalaan ja sinä edustat siinä toisessa leirissä olevaa, jonka hallitsija hän ei ole.

kuten sanoit, sinä et tarvitse Jumalaa, et nyt etkä kuolemasi hetkellä, mutta on ihmisiä, joiden hengellisiin tarpeisiin tulee vastaus valkeuksien isältä. Raamatussakin on, " hullu sanoo mielessään, ei ole Jumalaa." Miljardit ihmiset tälläkin hetkellä iloitsevat ja kiittävät Jumalaa ja odottavat uutta elämää joka on meille luvattu raamatussa.

Kyllähän sitä ihminen uskoa saa, tässä muutama vaihtoehto:

Kreikkalaiset jumalat:
        • Aiolos
        • Akheloos (mytologia)
        • Apollon
        • Ares
        • Artemis
        • Asklepios
        • Astraios
        • Demeter
        • Dione (jumalatar)
        • Dionysos
        • Dioskuurit
        • Eos
        • Epione
        • Erebos
        • Eris
        • Eros
        • Gaia
        • Haades
        • Hebe
        • Hefaistos
        • Hermes
        • Hesperos
        • Hestia
        • Hypnos
        • Khaos
        • Khronos
        • Ktooniset jumalat
        • Leto
        • Metis
        • Mnemosyne
        • Morfeus
        • Nyks
        • Olympolaiset jumalat
        • Pallas Athene
        • Pan
        • Poseidon
        • Selene
        • Thanatos
        • Triton (jumala)
        • Tykhe
        • Uranos
        • Zeus

Roomalaiset jumalat:
        • Amor
        • Apollon
        • Bona Dea
        • Diana
        • Epona
        • Faunus
        • Fortuna
        • Janus
        • Juppiter
        • Lupercus
        • Mars (jumala)
        • Merkurius (mytologia)
        • Minerva
        • Neptunus (jumala)
        • Penaatit
        • Pluto (jumala)
        • Quirinus
        • Sancus
        • Saturnus (jumala)
        • Venus (mytologia)
        • Vesta
        • Victoria (jumalatar)

Muinaiset jumalat

Egyptiläiset jumalat:
        • Amon
        • Amon-Ra
        • Anhur
        • Anubis
        • Anukis
        • Apep
        • Apis
        • Aton
        • Atum
        • Bastet
        • Benu-lintu
        • Bes
        • Geb
        • Hapy
        • Hathor
        • Heket
        • Horus
        • Horus-lapset
        • Imhotep
        • Ipy
        • Isis
        • Khepri
        • Khnum
        • Khonsu
        • Maat
        • Meretsger
        • Min
        • Montu
        • Mut
        • Nefertum
        • Neftys
        • Neith
        • Nekhbet
        • Nun
        • Nut
        • Osiris
        • Ptah
        • Ra
        • ekhmet
        • Sesat
        • Seth
        • Shu
        • Sobek
        • Sokar
        • Sothis
        • Taweret
        • Tefnut
        • Thot
        • Wadjet
        • Wepwawet
        • Wosret

Hindulaiset jumalat
        • Agni
        • Brahma
        • Devi
        • Ganesha
        • Gayatri
        • Hanuman
        • Indra
        • Krishna
        • Lakshmana
        • Nagat
        • Nataraja
        • Rama
        • Shaivismi
        • Shiva
        • Sita
        • Vishnu

Amerikan-mantereiden jumalia

Olmeekkien jumala:
        • Jaguaaria palvova kansa

Inka jumalat:
        • Inti
        • Manco Capac
        • Mamacocha
        • Mama-Kilya
        • Pachamama
        • Viracocha

Mayojen jumalia:
        • Ah Puch
        • Ekchuah
        • Tlaloc
        • Xibalban jaguaariherra

Teotihuacánilaiset jumalat:
        • Chalchihuitlicue
        • Xipe Totec
        • Sulkakäärme (Quetzalcoatl)
        • (auringon jumala)
        • (kuun jumala)

Sapoteekkien jumalat:
        • Cocijo

Cherokee jumala:
        • Sutalidihi

Asteekkien jumala
        • Huizilopochtli
        • Quetzalcoatl (sulkakäärme)
        • Xipe Totec
        • Xilonen & Tonantzin

Preerian intiaanit
        • Wakan Tanka

Pohjoiset jumalat

Kelttiläiset jumalat:
        • Balor
        • Belenos
        • Cernunnos
        • Dagda
        • Epona
        • Esus
        • Lugh
        • Morrigán
        • Sucellus
        • Taranis
        • Teutates

Saamelaiset jumalat:
        • Biegga-almmái
        • Tiermes

Skandinaavien jumalat:
        • Aasa
        • Balder
        • Búri
        • Eir (jumala)
        • Freyr
        • Heimdall
        • Hel
        • Iðunn
        • Loki (jumala)
        • Modi
        • Njord
        • Odin
        • Thor
        • Tyr
        • Ve (jumala)
        • Vili (jumala)

Slaavilaiset jumalat:
        • Belobog
        • Dažbog
        • Jarilo
        • Perun
        • Svantovit
        • Svarog
        • Triglav (jumala)
        • Tšernobog
        • Veles (jumala)

Suomalaiset jumalat henki/taruolennot

• Ahti
        • Ajattara (henkiolento)
        • Akka (jumala)
        • Emuu
        • Hattara (mytologia)
        • Herättäjä
        • Hiiden hirvi
        • Hiisi
        • Hippa (mytologia)
        • Hittavainen
        • Hollo ja Martta
        • Huu
        • Höyheneukko
        • Ihtiriekko
        • Iku-Turso
        • Ilmarinen (jumala)
        • Ilmatar
        • Iso härkä
        • Itkettäjä
        • Itse (mytologia)
        • Jatulit
        • Jomali
        • Jumi
        • Kade
        • Kakkiainen
        • Kalevanpoika
        • Kalman väki
        • Kave
        • Keito
        • Kekri
        • Kiira
        • Kipu-tyttö
        • Kirkonväki
        • Koirankuonolainen
        • Kokko
        • Kouko
        • Kratti
        • Kuippana
        • Kuumet
        • Kuuterneito
        • Köndös
        • Lapinnoita
        • Lemmes
        • Lempo
        • Liekkiö
        • Lievo
        • Lintukoto
        • Luonnotar
        • Maahinen
        • Maan haltija
        • Mara (suomalainen mytologia)
        • Marras
        • Menninkäinen
        • Metsänneitsyt
        • Metsänväki
        • Mielikki
        • Nyyrikki
        • Painajainen
        • Panu (henkiolento)
        • Para
        • Peikko
        • Pellonpekko
        • Perkele
        • Pohjolan emäntä
        • Päivätär
        • Rahko
        • Rongoteus
        • Ruho, Rampa ja Perisokea
        • Runoi
        • Sampsa Pellervoinen
        • Seppo Ilmarinen
        • Sielulintu
        • Sukkamieli
        • Suomalaisten muinaiset jumalat
        • Suomuhauki
        • Syntyinen
        • Tapio
        • Tapion väki
        • Tapiotar
        • Tellervo
        • Tulen väki
        • Tuonen joutsen
        • Tuonen tytti
        • Tuuletar
        • Ukko
        • Ukkosen väki
        • Unikakkias
        • Vaihdokas
        • Varjosielu
        • Veden väki
        • Veen emonen
        • Vellamo
        • Vesihiisi (taruolento)
        • Vetehinen (taruolento)
        • Virankannos
        • Vorna
        • Vuoren väki
        • Vuorenpeikko
        • Väinämöinen
        • Väki (mytologia)
        • Yhdeksän sairautta
        • Äkräs

Lähi-idän jumalat:
        • Adad
        • Allah
        • Jahve
        • Jumala (kristinusko)
        • Moolok

Muinaiset Lähi-idän jumalat

Seemiläiset jumalat:
        • Dagon
        • Baal
        • Beelzebub

Sumerien jumalia:
        • Nanna

Etruski jumalia:
        • Uni
        • Veive

Babylonian jumalat:
        • Adad
        • Anu
        • Ashshur
        • Ea
        • Enlil
        • Ishtar
        • Marduk
        • Nabu
        • Nergal
        • Ninurta
        • Sin
        • Shamash
        • Tammuz

Muut idän jumalat

Kiina
        • Ch’ih Sung Tzu
        • Heng-o
        • Ho Po
        • Lei Kung
        • Nu Kua

Japani
        • Ajisukitakahikone
        • Amaterasu
        • Bimbo Kami
        • Fuji
        • Emma(-sama)
        • Ida Ten
        • Ises
        • Izanami & Izanagi
        • Kaminari
        • Kanki Ten
        • Kura Okami
        • Oho Yama
        • Sambo Kojin
        • Susano
        • Sukunahikona
        • Taki Tsu Hiko
        • Tsukuyomi

• Markku_Meilo
        teitä havukka-ahon kirjoitti:

>>Miljardit ihmiset tälläkin hetkellä iloitsevat ja kiittävät Jumalaa ja odottavat uutta elämää joka on meille luvattu raamatussa.

Mitä mieltä olet yli miljardista islaminuskoisesta, jotka tälläkin hetkellä iloitsevat ja kiittävät jumalaa ja odottavat uutta elämää joka on heille luvattu Koraanissa?

• Kadunmies vaan
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Miljardit ihmiset tälläkin hetkellä iloitsevat ja kiittävät Jumalaa ja odottavat uutta elämää joka on meille luvattu raamatussa.

Mitä mieltä olet yli miljardista islaminuskoisesta, jotka tälläkin hetkellä iloitsevat ja kiittävät jumalaa ja odottavat uutta elämää joka on heille luvattu Koraanissa?

Kristittyjä on maailmassa noin 2,1 miljardia eli 1/3 koko maailman väestöstä. Jos määrää pidetään mittarina niin kaipa se kristittyjen Jumala sitten on kaikkein suurin jäbä. Muslimit tulee sitten hyvänä kakkosena ja heittiä on noin 1,3 miljardia. Kolmossija menee hidulaisille 0,9 miljardin lukumäärällä. Jahvetteja sitten on säälittävät 7,1 miljoonaa eli hyttysen pieru itämeressä jos lukumäärää pidetään mittarina.

Jonkun laskelman mukaan "ei uskonnollisia" löytyis 750 miljoonaa.

Tietysti herää myös kysymys kuinka moni tuosta 2,1 miljardista on tiukkapioisia uskontohihhuleita.

• Markku_Meilo

Kristittyjä on maailmassa noin 2,1 miljardia eli 1/3 koko maailman väestöstä. Jos määrää pidetään mittarina niin kaipa se kristittyjen Jumala sitten on kaikkein suurin jäbä. Muslimit tulee sitten hyvänä kakkosena ja heittiä on noin 1,3 miljardia. Kolmossija menee hidulaisille 0,9 miljardin lukumäärällä. Jahvetteja sitten on säälittävät 7,1 miljoonaa eli hyttysen pieru itämeressä jos lukumäärää pidetään mittarina.

Jonkun laskelman mukaan "ei uskonnollisia" löytyis 750 miljoonaa.

Tietysti herää myös kysymys kuinka moni tuosta 2,1 miljardista on tiukkapioisia uskontohihhuleita.

Ainakin Vartiotorniseurassa jäsenmäärähomma tuntuu menevän suhdanteiden mukaan. Kun on myötätuulta, niin Jehova siunaa kansaansa ja se on merkki siitä, että loppu on aivan kulman takana. Kun on vastatuulta, niin Saatana koettelee jehovan kansaa ja se on merkki siitä, että loppu on aivan kulman takana.

• uskonjuuria
        Markku_Meilo kirjoitti:

Ainakin Vartiotorniseurassa jäsenmäärähomma tuntuu menevän suhdanteiden mukaan. Kun on myötätuulta, niin Jehova siunaa kansaansa ja se on merkki siitä, että loppu on aivan kulman takana. Kun on vastatuulta, niin Saatana koettelee jehovan kansaa ja se on merkki siitä, että loppu on aivan kulman takana.

tarkastaessamme, huomaamme että kristinuskolla, juutalaisuudella ja islaminuskolla on yhteiset juuret. Kantaisä Aabraham ja hänen poikansa.

Kristinuskon jakautuminen eri kirkkokuntiin on luettavissa eri lähteistä. (netti)

Neutraalisti tarkastaellessa uskomme on yksijumalainen em.mainittujen uskontojen kanssa. Koraani kertoo myös Jeesuksesta pitäen häntä profeettana, kuten myös myöhemmin Muhammedia. Mutta eroja löytyy ja suuria. Näkemykset paratiisista eroavat toisistaan. mutta tärkeintä minusta on evankeliumin (= ilosanoman) voima, meille kristityille voimaksi ja toivoksi tulevasta elämästä, jonka raamattu lupaa, eikä Jumala voi valehdella.

Universaalista Jumalaa ja uskontoja on selitetty niin kauan kuin uskontoja on ollut. Myös jehovantodistajat ovat julkaisset kirjan, Uskontojen synty. kirja vetää kyllä vähän kotiinpäin, joten paras mahdollinen se ei ole.

Siihen uskon, että meillä on rukouksia kuuleva Jumala ja se erottaa minut ja muut tavallani uskovat ateisteista.

• Kadunmies vaan
        uskonjuuria kirjoitti:

tarkastaessamme, huomaamme että kristinuskolla, juutalaisuudella ja islaminuskolla on yhteiset juuret. Kantaisä Aabraham ja hänen poikansa.

Kristinuskon jakautuminen eri kirkkokuntiin on luettavissa eri lähteistä. (netti)

Neutraalisti tarkastaellessa uskomme on yksijumalainen em.mainittujen uskontojen kanssa. Koraani kertoo myös Jeesuksesta pitäen häntä profeettana, kuten myös myöhemmin Muhammedia. Mutta eroja löytyy ja suuria. Näkemykset paratiisista eroavat toisistaan. mutta tärkeintä minusta on evankeliumin (= ilosanoman) voima, meille kristityille voimaksi ja toivoksi tulevasta elämästä, jonka raamattu lupaa, eikä Jumala voi valehdella.

Universaalista Jumalaa ja uskontoja on selitetty niin kauan kuin uskontoja on ollut. Myös jehovantodistajat ovat julkaisset kirjan, Uskontojen synty. kirja vetää kyllä vähän kotiinpäin, joten paras mahdollinen se ei ole.

Siihen uskon, että meillä on rukouksia kuuleva Jumala ja se erottaa minut ja muut tavallani uskovat ateisteista.

Vanha sanonta kuuluu näin: Usko alkaa siitä, mihin tieto päättyy.

Ehkä toisille ihmisille on ihan hyväksi heittää aivot narikkaan ja heittäytyä mielikuvitusolennon hellään huomaan. Kaikille vain ei pelkkä sokea usko riitä.

• Markku_Meilo
        uskonjuuria kirjoitti:

>>tarkastaessamme, huomaamme että kristinuskolla, juutalaisuudella ja islaminuskolla on yhteiset juuret. Kantaisä Aabraham ja hänen poikansa.

Tarkemmin tarkasteltuna yhteiset juuret leviävät sumerilaiseen kulttuuriin ja siitä edelleen taaemmaksi.

>>Neutraalisti tarkastaellessa uskomme on yksijumalainen em.mainittujen uskontojen kanssa.

Paitsi alkuun oli raamattukätössä heimojumaluus, monoteismi otettiin käyttöön vasta eksiilin aikaan.

>>Näkemykset paratiisista eroavat toisistaan. mutta tärkeintä minusta on evankeliumin (= ilosanoman) voima, meille kristityille voimaksi ja toivoksi tulevasta elämästä, jonka raamattu lupaa, eikä Jumala voi valehdella.

Koraanin lupauksia en tarkemmin tunne, mutta Raamatun mukaan Jeesuksen piti palaaman seuraajiensa elinaikana, josta hyvästä porukka eli hetimiten hyvän aikaa lopun aikaa.

• kuinka voit uskoa
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>tarkastaessamme, huomaamme että kristinuskolla, juutalaisuudella ja islaminuskolla on yhteiset juuret. Kantaisä Aabraham ja hänen poikansa.

Tarkemmin tarkasteltuna yhteiset juuret leviävät sumerilaiseen kulttuuriin ja siitä edelleen taaemmaksi.

>>Neutraalisti tarkastaellessa uskomme on yksijumalainen em.mainittujen uskontojen kanssa.

Paitsi alkuun oli raamattukätössä heimojumaluus, monoteismi otettiin käyttöön vasta eksiilin aikaan.

>>Näkemykset paratiisista eroavat toisistaan. mutta tärkeintä minusta on evankeliumin (= ilosanoman) voima, meille kristityille voimaksi ja toivoksi tulevasta elämästä, jonka raamattu lupaa, eikä Jumala voi valehdella.

Koraanin lupauksia en tarkemmin tunne, mutta Raamatun mukaan Jeesuksen piti palaaman seuraajiensa elinaikana, josta hyvästä porukka eli hetimiten hyvän aikaa lopun aikaa.

kaikkien filosofien, kirjailijoiden, presidenttien, tavallisten lääkäreiden heittäneen aivonsa narikkaan, uskoessaan Kristuksen ylösnousemukseen? Usko on rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. Ateistin maailmankuvan näen lohduttomana. Mutta ehkä on niin, mitä ei tunne, ei kaipaakaan. Mutta sielu on se, joka janoaa Jumalan läheisyyteen. "Minun onneni on olla Jumalaa lähellä!" Usko on lääkettä sielun haavoihin, se ravitsee ja lohduttaa, antaa voimaa ja tulevaisuuden toivon.

• Markku_Meilo
        kuinka voit uskoa kirjoitti:

kaikkien filosofien, kirjailijoiden, presidenttien, tavallisten lääkäreiden heittäneen aivonsa narikkaan, uskoessaan Kristuksen ylösnousemukseen? Usko on rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. Ateistin maailmankuvan näen lohduttomana. Mutta ehkä on niin, mitä ei tunne, ei kaipaakaan. Mutta sielu on se, joka janoaa Jumalan läheisyyteen. "Minun onneni on olla Jumalaa lähellä!" Usko on lääkettä sielun haavoihin, se ravitsee ja lohduttaa, antaa voimaa ja tulevaisuuden toivon.

>>[kuinka voit uskoa] kaikkien filosofien, kirjailijoiden, presidenttien, tavallisten lääkäreiden heittäneen aivonsa narikkaan, uskoessaan Kristuksen ylösnousemukseen?

En ole tiennytkään, että kaikki filosofit, kirjailijat, presidentit ja tavalliset lääkärit uskovat Kristuksen ylösnousemukseen. Mistä olet kyseisen tiedon saanut?

>>Usko on rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

Mikäs sen parempaa.

>> Ateistin maailmankuvan näen lohduttomana. Mutta ehkä on niin, mitä ei tunne, ei kaipaakaan.

No joo, mun elämä ei ole pelkää iloa, vaikka rauhallista onkin ja usein nauran.

• jos kuitenkin
        Markku_Meilo kirjoitti:

totuus löytyy idän filosofioista, kuten hindulaisuudesta, buddhalaisuudesta ja
        zarathustralaisuudesta ym. ym.
        Uskontohan on myös kulttuurisidonnainen asia.

• Markku_Meilo
        jos kuitenkin kirjoitti:

totuus löytyy idän filosofioista, kuten hindulaisuudesta, buddhalaisuudesta ja
        zarathustralaisuudesta ym. ym.
        Uskontohan on myös kulttuurisidonnainen asia.

Uskonnollisen totuuden löytämistä helpottaa se seikka, että Ainoita Oikeita Totuuksia on suunnilleen sama määrä kuin uskontojakin.

Kreikkalaiset jumalat:
        • Aiolos
        • Akheloos (mytologia)
        • Apollon
        • Ares
        • Artemis
        • Asklepios
        • Astraios
        • Demeter
        • Dione (jumalatar)
        • Dionysos
        • Dioskuurit
        • Eos
        • Epione
        • Erebos
        • Eris
        • Eros
        • Gaia
        • Haades
        • Hebe
        • Hefaistos
        • Hermes
        • Hesperos
        • Hestia
        • Hypnos
        • Khaos
        • Khronos
        • Ktooniset jumalat
        • Leto
        • Metis
        • Mnemosyne
        • Morfeus
        • Nyks
        • Olympolaiset jumalat
        • Pallas Athene
        • Pan
        • Poseidon
        • Selene
        • Thanatos
        • Triton (jumala)
        • Tykhe
        • Uranos
        • Zeus

Roomalaiset jumalat:
        • Amor
        • Apollon
        • Bona Dea
        • Diana
        • Epona
        • Faunus
        • Fortuna
        • Janus
        • Juppiter
        • Lupercus
        • Mars (jumala)
        • Merkurius (mytologia)
        • Minerva
        • Neptunus (jumala)
        • Penaatit
        • Pluto (jumala)
        • Quirinus
        • Sancus
        • Saturnus (jumala)
        • Venus (mytologia)
        • Vesta
        • Victoria (jumalatar)

Muinaiset jumalat

Egyptiläiset jumalat:
        • Amon
        • Amon-Ra
        • Anhur
        • Anubis
        • Anukis
        • Apep
        • Apis
        • Aton
        • Atum
        • Bastet
        • Benu-lintu
        • Bes
        • Geb
        • Hapy
        • Hathor
        • Heket
        • Horus
        • Horus-lapset
        • Imhotep
        • Ipy
        • Isis
        • Khepri
        • Khnum
        • Khonsu
        • Maat
        • Meretsger
        • Min
        • Montu
        • Mut
        • Nefertum
        • Neftys
        • Neith
        • Nekhbet
        • Nun
        • Nut
        • Osiris
        • Ptah
        • Ra
        • ekhmet
        • Sesat
        • Seth
        • Shu
        • Sobek
        • Sokar
        • Sothis
        • Taweret
        • Tefnut
        • Thot
        • Wadjet
        • Wepwawet
        • Wosret

Hindulaiset jumalat
        • Agni
        • Brahma
        • Devi
        • Ganesha
        • Gayatri
        • Hanuman
        • Indra
        • Krishna
        • Lakshmana
        • Nagat
        • Nataraja
        • Rama
        • Shaivismi
        • Shiva
        • Sita
        • Vishnu

Olmeekkien jumala:

Inka jumalat:
        • Inti
        • Manco Capac
        • Mamacocha
        • Mama-Kilya
        • Pachamama
        • Viracocha

Mayojen jumalia:
        • Ah Puch
        • Ekchuah
        • Tlaloc
        • Xibalban jaguaariherra

• Chalchihuitlicue
        • Xipe Totec
        • (auringon jumala)
        • (kuun jumala)

Sapoteekkien jumalat:
        • Cocijo

Cherokee jumala:
        • Sutalidihi

Asteekkien jumala
        • Huizilopochtli
        • Xipe Totec
        • Xilonen & Tonantzin

Preerian intiaanit
        • Wakan Tanka

Pohjoiset jumalat

Kelttiläiset jumalat:
        • Balor
        • Belenos
        • Cernunnos
        • Dagda
        • Epona
        • Esus
        • Lugh
        • Morrigán
        • Sucellus
        • Taranis
        • Teutates

Saamelaiset jumalat:
        • Biegga-almmái
        • Tiermes

Skandinaavien jumalat:
        • Aasa
        • Balder
        • Búri
        • Eir (jumala)
        • Freyr
        • Heimdall
        • Hel
        • Iðunn
        • Loki (jumala)
        • Modi
        • Njord
        • Odin
        • Thor
        • Tyr
        • Ve (jumala)
        • Vili (jumala)

Slaavilaiset jumalat:
        • Belobog
        • Dažbog
        • Jarilo
        • Perun
        • Svantovit
        • Svarog
        • Triglav (jumala)
        • Tšernobog
        • Veles (jumala)

• Ahti
        • Ajattara (henkiolento)
        • Akka (jumala)
        • Emuu
        • Hattara (mytologia)
        • Herättäjä
        • Hiiden hirvi
        • Hiisi
        • Hippa (mytologia)
        • Hittavainen
        • Hollo ja Martta
        • Huu
        • Höyheneukko
        • Ihtiriekko
        • Iku-Turso
        • Ilmarinen (jumala)
        • Ilmatar
        • Iso härkä
        • Itkettäjä
        • Itse (mytologia)
        • Jatulit
        • Jomali
        • Jumi
        • Kade
        • Kakkiainen
        • Kalevanpoika
        • Kalman väki
        • Kave
        • Keito
        • Kekri
        • Kiira
        • Kipu-tyttö
        • Kirkonväki
        • Koirankuonolainen
        • Kokko
        • Kouko
        • Kratti
        • Kuippana
        • Kuumet
        • Kuuterneito
        • Köndös
        • Lapinnoita
        • Lemmes
        • Lempo
        • Liekkiö
        • Lievo
        • Lintukoto
        • Luonnotar
        • Maahinen
        • Maan haltija
        • Marras
        • Menninkäinen
        • Metsänneitsyt
        • Metsänväki
        • Mielikki
        • Nyyrikki
        • Painajainen
        • Panu (henkiolento)
        • Para
        • Peikko
        • Pellonpekko
        • Perkele
        • Pohjolan emäntä
        • Päivätär
        • Rahko
        • Rongoteus
        • Runoi
        • Sampsa Pellervoinen
        • Seppo Ilmarinen
        • Sielulintu
        • Sukkamieli
        • Suomuhauki
        • Syntyinen
        • Tapio
        • Tapion väki
        • Tapiotar
        • Tellervo
        • Tulen väki
        • Tuonen joutsen
        • Tuonen tytti
        • Tuuletar
        • Ukko
        • Ukkosen väki
        • Unikakkias
        • Vaihdokas
        • Varjosielu
        • Veden väki
        • Veen emonen
        • Vellamo
        • Vesihiisi (taruolento)
        • Vetehinen (taruolento)
        • Virankannos
        • Vorna
        • Vuoren väki
        • Vuorenpeikko
        • Väinämöinen
        • Väki (mytologia)
        • Yhdeksän sairautta
        • Äkräs

Lähi-idän jumalat:
        • Adad
        • Allah
        • Jahve
        • Jumala (kristinusko)
        • Moolok

Seemiläiset jumalat:
        • Dagon
        • Baal
        • Beelzebub

Sumerien jumalia:
        • Nanna

Etruski jumalia:
        • Uni
        • Veive

Babylonian jumalat:
        • Adad
        • Anu
        • Ashshur
        • Ea
        • Enlil
        • Ishtar
        • Marduk
        • Nabu
        • Nergal
        • Ninurta
        • Sin
        • Shamash
        • Tammuz

Muut idän jumalat

Kiina
        • Ch’ih Sung Tzu
        • Heng-o
        • Ho Po
        • Lei Kung
        • Nu Kua

Japani
        • Ajisukitakahikone
        • Amaterasu
        • Bimbo Kami
        • Fuji
        • Emma(-sama)
        • Ida Ten
        • Ises
        • Izanami & Izanagi
        • Kaminari
        • Kanki Ten
        • Kura Okami
        • Oho Yama
        • Sambo Kojin
        • Susano
        • Sukunahikona
        • Taki Tsu Hiko
        • Tsukuyomi

Suomalaisista jumalista puuttui Matti Nykänen. Sillon kun Matti oli uransa huipulla häntä mediassa kutsuttiin jumalaksi.

Ei maar kai sitä täytyy mennä syömään muroja. Hyvää juhannusta :)

• Kadunmies vaan
        Markku_Meilo kirjoitti:

Uskonnollisen totuuden löytämistä helpottaa se seikka, että Ainoita Oikeita Totuuksia on suunnilleen sama määrä kuin uskontojakin.

Yhdysvaltalainen geenitutkija Dean Hamer uskoo löytäneensä perintötekijän, joka ohjaa ihmisen herkkyyttä uskonnollisuudelle. Hänen mukaansa geenistä on ollut etua lajinkehitykselle ja se on antanut ihmiselle kyvyn rauhanomaiseen yhteiseloon.

http://www.illustrertvitenskap.com/polopoly.jsp?d=157&a=2884

Toisaalta uskonto on kognitiivinen loinen, joka pesii aivoissamme. Näin väittää ranskalainen uskontotutkija.

http://yle.fi/teema/tiede/arkitiede/id16442.html

Ehdottomasti lukemisenarvoinen on myös Pascal Boyerin ja ihminen loi jumlat kirja koska kyllä se jumala juurikin ihmisen oman päänupin sisällä syntyy.

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510318159

Ei muuten ole edes mitenkään kallis ja kirjastostakin tuon voi lainata.

Hyvää Jussia kaikille tasapuolisesti! Mä lähden nyt maalle paistaan makkaraa.

• toteaa

Yhdysvaltalainen geenitutkija Dean Hamer uskoo löytäneensä perintötekijän, joka ohjaa ihmisen herkkyyttä uskonnollisuudelle. Hänen mukaansa geenistä on ollut etua lajinkehitykselle ja se on antanut ihmiselle kyvyn rauhanomaiseen yhteiseloon.

http://www.illustrertvitenskap.com/polopoly.jsp?d=157&a=2884

Toisaalta uskonto on kognitiivinen loinen, joka pesii aivoissamme. Näin väittää ranskalainen uskontotutkija.

http://yle.fi/teema/tiede/arkitiede/id16442.html

Ehdottomasti lukemisenarvoinen on myös Pascal Boyerin ja ihminen loi jumlat kirja koska kyllä se jumala juurikin ihmisen oman päänupin sisällä syntyy.

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510318159

Ei muuten ole edes mitenkään kallis ja kirjastostakin tuon voi lainata.

Hyvää Jussia kaikille tasapuolisesti! Mä lähden nyt maalle paistaan makkaraa.

Varsinainen aivoriihi on jälleen kokoontunut tuli tietoisuus maailman alusta ja luojasta taas puitua oikein asiantuntioitten taholta.

• olet. Ainakin
        toteaa kirjoitti:

Varsinainen aivoriihi on jälleen kokoontunut tuli tietoisuus maailman alusta ja luojasta taas puitua oikein asiantuntioitten taholta.

minua suorastaan huimaa, näitten professorien tieto vai onko se sittenkin
        tiedottomuus. Suokaamme heille tämä ilo vai onko se suru.?

• Kadunmies vaan
        olet. Ainakin kirjoitti:

minua suorastaan huimaa, näitten professorien tieto vai onko se sittenkin
        tiedottomuus. Suokaamme heille tämä ilo vai onko se suru.?

Ottaako päähän kun tiede pureutuu päivä päivältä yhä syvemmälle kosmoksen saloihin ja ei tarvitse siihen Raamatun paimentolaistaruja avukseen?

Vai sekö ottaa päähän, että tiede pyrkii myös selvittämään miksi ihmisillä on tarve uskoa jumalasatuihin?

Raamatun maa oli pannukakku ja taivas roikkui pylvään varassa. Tähdet olivat tuon kirjan mukaan kiinni taivaankannessa.

Psalmien 93:1, 96:10, 104:5, ensimmäisen aikakirjan 16:30 ja saarnaajan 1:4,5 takia Galileo aikoinaan oli menettää henkensä uskovaisten toimesta kun meni kertomaan maapallon kiertävän aurinkoa.

Toisaalta jos Jehovan todistajat olisivat saaneet päättää, niin ihmisiä ei rokotettaisi rairauksia vastaan ja ruokaakaan ei laitettaisi alumiiniastioissa.

Eiköhän se tiedottumuus siis lähinnä löydy sieltä uskovasten suunnalta?

• Pii on 3.0

Kreikkalaiset jumalat:
        • Aiolos
        • Akheloos (mytologia)
        • Apollon
        • Ares
        • Artemis
        • Asklepios
        • Astraios
        • Demeter
        • Dione (jumalatar)
        • Dionysos
        • Dioskuurit
        • Eos
        • Epione
        • Erebos
        • Eris
        • Eros
        • Gaia
        • Haades
        • Hebe
        • Hefaistos
        • Hermes
        • Hesperos
        • Hestia
        • Hypnos
        • Khaos
        • Khronos
        • Ktooniset jumalat
        • Leto
        • Metis
        • Mnemosyne
        • Morfeus
        • Nyks
        • Olympolaiset jumalat
        • Pallas Athene
        • Pan
        • Poseidon
        • Selene
        • Thanatos
        • Triton (jumala)
        • Tykhe
        • Uranos
        • Zeus

Roomalaiset jumalat:
        • Amor
        • Apollon
        • Bona Dea
        • Diana
        • Epona
        • Faunus
        • Fortuna
        • Janus
        • Juppiter
        • Lupercus
        • Mars (jumala)
        • Merkurius (mytologia)
        • Minerva
        • Neptunus (jumala)
        • Penaatit
        • Pluto (jumala)
        • Quirinus
        • Sancus
        • Saturnus (jumala)
        • Venus (mytologia)
        • Vesta
        • Victoria (jumalatar)

Muinaiset jumalat

Egyptiläiset jumalat:
        • Amon
        • Amon-Ra
        • Anhur
        • Anubis
        • Anukis
        • Apep
        • Apis
        • Aton
        • Atum
        • Bastet
        • Benu-lintu
        • Bes
        • Geb
        • Hapy
        • Hathor
        • Heket
        • Horus
        • Horus-lapset
        • Imhotep
        • Ipy
        • Isis
        • Khepri
        • Khnum
        • Khonsu
        • Maat
        • Meretsger
        • Min
        • Montu
        • Mut
        • Nefertum
        • Neftys
        • Neith
        • Nekhbet
        • Nun
        • Nut
        • Osiris
        • Ptah
        • Ra
        • ekhmet
        • Sesat
        • Seth
        • Shu
        • Sobek
        • Sokar
        • Sothis
        • Taweret
        • Tefnut
        • Thot
        • Wadjet
        • Wepwawet
        • Wosret

Hindulaiset jumalat
        • Agni
        • Brahma
        • Devi
        • Ganesha
        • Gayatri
        • Hanuman
        • Indra
        • Krishna
        • Lakshmana
        • Nagat
        • Nataraja
        • Rama
        • Shaivismi
        • Shiva
        • Sita
        • Vishnu

Olmeekkien jumala:

Inka jumalat:
        • Inti
        • Manco Capac
        • Mamacocha
        • Mama-Kilya
        • Pachamama
        • Viracocha

Mayojen jumalia:
        • Ah Puch
        • Ekchuah
        • Tlaloc
        • Xibalban jaguaariherra

• Chalchihuitlicue
        • Xipe Totec
        • (auringon jumala)
        • (kuun jumala)

Sapoteekkien jumalat:
        • Cocijo

Cherokee jumala:
        • Sutalidihi

Asteekkien jumala
        • Huizilopochtli
        • Xipe Totec
        • Xilonen & Tonantzin

Preerian intiaanit
        • Wakan Tanka

Pohjoiset jumalat

Kelttiläiset jumalat:
        • Balor
        • Belenos
        • Cernunnos
        • Dagda
        • Epona
        • Esus
        • Lugh
        • Morrigán
        • Sucellus
        • Taranis
        • Teutates

Saamelaiset jumalat:
        • Biegga-almmái
        • Tiermes

Skandinaavien jumalat:
        • Aasa
        • Balder
        • Búri
        • Eir (jumala)
        • Freyr
        • Heimdall
        • Hel
        • Iðunn
        • Loki (jumala)
        • Modi
        • Njord
        • Odin
        • Thor
        • Tyr
        • Ve (jumala)
        • Vili (jumala)

Slaavilaiset jumalat:
        • Belobog
        • Dažbog
        • Jarilo
        • Perun
        • Svantovit
        • Svarog
        • Triglav (jumala)
        • Tšernobog
        • Veles (jumala)

• Ahti
        • Ajattara (henkiolento)
        • Akka (jumala)
        • Emuu
        • Hattara (mytologia)
        • Herättäjä
        • Hiiden hirvi
        • Hiisi
        • Hippa (mytologia)
        • Hittavainen
        • Hollo ja Martta
        • Huu
        • Höyheneukko
        • Ihtiriekko
        • Iku-Turso
        • Ilmarinen (jumala)
        • Ilmatar
        • Iso härkä
        • Itkettäjä
        • Itse (mytologia)
        • Jatulit
        • Jomali
        • Jumi
        • Kade
        • Kakkiainen
        • Kalevanpoika
        • Kalman väki
        • Kave
        • Keito
        • Kekri
        • Kiira
        • Kipu-tyttö
        • Kirkonväki
        • Koirankuonolainen
        • Kokko
        • Kouko
        • Kratti
        • Kuippana
        • Kuumet
        • Kuuterneito
        • Köndös
        • Lapinnoita
        • Lemmes
        • Lempo
        • Liekkiö
        • Lievo
        • Lintukoto
        • Luonnotar
        • Maahinen
        • Maan haltija
        • Marras
        • Menninkäinen
        • Metsänneitsyt
        • Metsänväki
        • Mielikki
        • Nyyrikki
        • Painajainen
        • Panu (henkiolento)
        • Para
        • Peikko
        • Pellonpekko
        • Perkele
        • Pohjolan emäntä
        • Päivätär
        • Rahko
        • Rongoteus
        • Runoi
        • Sampsa Pellervoinen
        • Seppo Ilmarinen
        • Sielulintu
        • Sukkamieli
        • Suomuhauki
        • Syntyinen
        • Tapio
        • Tapion väki
        • Tapiotar
        • Tellervo
        • Tulen väki
        • Tuonen joutsen
        • Tuonen tytti
        • Tuuletar
        • Ukko
        • Ukkosen väki
        • Unikakkias
        • Vaihdokas
        • Varjosielu
        • Veden väki
        • Veen emonen
        • Vellamo
        • Vesihiisi (taruolento)
        • Vetehinen (taruolento)
        • Virankannos
        • Vorna
        • Vuoren väki
        • Vuorenpeikko
        • Väinämöinen
        • Väki (mytologia)
        • Yhdeksän sairautta
        • Äkräs

Lähi-idän jumalat:
        • Adad
        • Allah
        • Jahve
        • Jumala (kristinusko)
        • Moolok

Seemiläiset jumalat:
        • Dagon
        • Baal
        • Beelzebub

Sumerien jumalia:
        • Nanna

Etruski jumalia:
        • Uni
        • Veive

Babylonian jumalat:
        • Adad
        • Anu
        • Ashshur
        • Ea
        • Enlil
        • Ishtar
        • Marduk
        • Nabu
        • Nergal
        • Ninurta
        • Sin
        • Shamash
        • Tammuz

Muut idän jumalat

Kiina
        • Ch’ih Sung Tzu
        • Heng-o
        • Ho Po
        • Lei Kung
        • Nu Kua

Japani
        • Ajisukitakahikone
        • Amaterasu
        • Bimbo Kami
        • Fuji
        • Emma(-sama)
        • Ida Ten
        • Ises
        • Izanami & Izanagi
        • Kaminari
        • Kanki Ten
        • Kura Okami
        • Oho Yama
        • Sambo Kojin
        • Susano
        • Sukunahikona
        • Taki Tsu Hiko
        • Tsukuyomi

Häntä palvotaan vieläkin;
        Zeuksen vaimo Hera. Olypialaisilla palvotaan Heraa. Olympian tuli sytytetään Heran alttarilla.

• Kadunmies vaan
        Pii on 3.0 kirjoitti:

Häntä palvotaan vieläkin;
        Zeuksen vaimo Hera. Olypialaisilla palvotaan Heraa. Olympian tuli sytytetään Heran alttarilla.

Jos joku puuttumaan jääneistä Jumalista tuntee itsensä sorsituksi, niin lähettäköön tulta ja tulikiveä sellasen sopivan annoksen tohon pihamaalle. Kun sitten kaveri vielä muistaa jyristä taivaalta nimensä kuuluvalla ja selkeällä äänellä, niin lisään hemmon listoille.

• neitoni
        Markku_Meilo kirjoitti:

kirjastoon hesas ni tietoa löytyy jos et luota JT:n kirjastoon

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1364
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1178
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      884
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      766
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      732
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      699
    10. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      97
      690
    Aihe