Pitäisiköhän muuttaa pois täältä nyt, kun vielä kerkiää? Lieksan tulevaisuus ei nimittäin kovin hyvältä näytä. On melkeinpä 100% varmaa, että väki tulee vähenemään vääjäämättömästi yhä suuremmalla vauhdilla ja palvelut sekä harrastusmahdollisuudet samoin. Tämä ei ole tahallista negatiivisilla asioilla elämöintiä, vaan luullakseni täyttä faktaa.
Työtä olisi tarjolla ainakin minulle muuallakin taantumasta huolimatta ja ikänikin puolesta työmarkkinat suosivat vielä minua, mutta koska tilanne voi olla toinen 5-10:nen vuoden kuluttua, niin siksi tämä ajatus on kohdaltani ajankohtainen juuri nyt. Ei minun silti työn perään tarvitse lähteä. Pääsyy näihin ajatuksiin on silkka ankea tulevaisuuden näkymä täällä. Asunnonkin saisi vielä kaupaksi asialliseen hintaa, joka sekin asia muuttunee lähitulevaisuudessa. Parikymmentä vuotta olisi vielä työelämää jäljellä ja siihen mennessä lapset (toivottavasti) ovat lähteneet maailmalle ts. muuttaneet Lieksasta pois pysyvästi. Heidän on luultavasti ihan pakkokin lähteä työn vuoksi.
Voisi olla oikeastaan aika piristävä temppu hypätä vielä kerran tuntemattomaan ja aloittaa ikään kuin uusi jakso elämässä jossakin muualla. Luulenpa, etten ainakaan menettäisi mitään, päinvastoin. Lieksakaan ei menettäisi muuta kuin pari pitkäaikaista veronmaksajaa, mutta niitähän se menettää kiihtyvällä vauhdilla muutenkin. Tavallaan sääli, mutta tältä tilanne todellakin näyttää.
Onko täällä muita työssäkäyviä ihmisiä joilla asiat ovat kunnossa ja ovat pohtineet samansuuntaisia muuttoajatuksia?
Lieksasta muutto?
62
1990
Vastaukset
- Harkinnassa myös
Itse olemme perheen kanssa muuttamassa lieksaan päin. Tai ainakin harkinnassa on. Tällähetkellä etsiskelemme vuokra-asuntoa keskustan läheisyydestä. Jossa sitten asustaisimme hetken aikaa ja jos paikka miellyttää, olemme aikoneet rakentaa pielisen rannalla oman talon.
Minusta kaikkien pitäisi kannustaa muuttoa lieksaan päin. Eihän sinne kukaan jää tai muuta jos asenne on negatiivinen. Itse olen lieksassa asunnut -90 luvun lopulla 2 vuotta. Silloin lieksa miellytti asuinpaikkana, sitä en tiedä onko meno tuosta kovin muuttunut. Mutta se selviää vain kokeillemalla, että mikä miellyttää..- ihan
kerroppas että mitenkäs sie kannustat tänne muuttoon kun töitä ei todellakaan oo ja tuskinpa tulee olemaankaan??Ne keillä on tällä hetkellä vakityöt niin luultavasti meneekin hyvin mutta muilla ei niinkään...joo joo kyllähän täällä riittää luontoa ja hyviä maisemia vaan sepä kun ei oikein elätä pitemmän päälle niitä käyvä ihastelemassa.
- ei kantsi pysähtyä
ihan kirjoitti:
kerroppas että mitenkäs sie kannustat tänne muuttoon kun töitä ei todellakaan oo ja tuskinpa tulee olemaankaan??Ne keillä on tällä hetkellä vakityöt niin luultavasti meneekin hyvin mutta muilla ei niinkään...joo joo kyllähän täällä riittää luontoa ja hyviä maisemia vaan sepä kun ei oikein elätä pitemmän päälle niitä käyvä ihastelemassa.
Kyllä olen ikäni asunut Lieksassa ja saanut olla töissä. Myös minä olen harkinnut muualle muuttoa. Tekee vain mieli välillä päästä isompaan kaupunkiin. Lieksaan jättäisin kesämökin, jonne voisi sitten eläkepäivinä tulla asustelemaan.
Minusta on hienoa, että muuttoliike toimii. Tervetuloa Lieksaan ja myös menoa poispäin. Jos ikävä tänne tulee, niin muutamassa tunnissa takaisin pääsee. - ole vihreämpää
ei kantsi pysähtyä kirjoitti:
Kyllä olen ikäni asunut Lieksassa ja saanut olla töissä. Myös minä olen harkinnut muualle muuttoa. Tekee vain mieli välillä päästä isompaan kaupunkiin. Lieksaan jättäisin kesämökin, jonne voisi sitten eläkepäivinä tulla asustelemaan.
Minusta on hienoa, että muuttoliike toimii. Tervetuloa Lieksaan ja myös menoa poispäin. Jos ikävä tänne tulee, niin muutamassa tunnissa takaisin pääsee.muuallakaan. Samoin ajatuksin muutimme Lieksasta pois ja eipä ne asiat siitä paljon parantuneet. Asunnot on Lieksassa todella halpoja ja täällä muualla aivan sika hintaisia. Eli Lieksalaisen ok.talon hinnalla saa vanhemman kaksion-ei muuta. Lieksan luonnon arvon tajuaa vasta kun se on satojen kilometrien päässä, sitä on ikävä. Ihmisethän siellä Lieksassa on jotenkin masentuneempia kuin täällä muualla ja hyviä ystäviä saa muualtakin ja Lieksalaisuutta jostain syystä arvostetaan. Ja pääseehän siellä Lieksassa käymään lomalla, jos ikävä vaivaa. Mutta nyt jos pitäisi tehdä päätös Lieksasta pois muutosta niin en lähtisi. Nauttisin maksetusta talosta ja luonnosta ja kaikesta siitä ylimääräisestä rahasta joka ei menekkään asuntolainan maksuun
- KAJEFLKASHFIASHEF
ole vihreämpää kirjoitti:
muuallakaan. Samoin ajatuksin muutimme Lieksasta pois ja eipä ne asiat siitä paljon parantuneet. Asunnot on Lieksassa todella halpoja ja täällä muualla aivan sika hintaisia. Eli Lieksalaisen ok.talon hinnalla saa vanhemman kaksion-ei muuta. Lieksan luonnon arvon tajuaa vasta kun se on satojen kilometrien päässä, sitä on ikävä. Ihmisethän siellä Lieksassa on jotenkin masentuneempia kuin täällä muualla ja hyviä ystäviä saa muualtakin ja Lieksalaisuutta jostain syystä arvostetaan. Ja pääseehän siellä Lieksassa käymään lomalla, jos ikävä vaivaa. Mutta nyt jos pitäisi tehdä päätös Lieksasta pois muutosta niin en lähtisi. Nauttisin maksetusta talosta ja luonnosta ja kaikesta siitä ylimääräisestä rahasta joka ei menekkään asuntolainan maksuun
Mutta onhan ihmiset paljon mukavampia isommilla paikkakunnilla. Lieksassa kaikki tuijottaa kun menee kauppaan ja supattelevat selän takana. Liian pienet ympyrät on lieksassa mukavaan elämään.
- Anonyymi
KAJEFLKASHFIASHEF kirjoitti:
Mutta onhan ihmiset paljon mukavampia isommilla paikkakunnilla. Lieksassa kaikki tuijottaa kun menee kauppaan ja supattelevat selän takana. Liian pienet ympyrät on lieksassa mukavaan elämään.
Noin puhuu itsestään epävarma ihminen
- tutkijana
työpaikat ovat kasvukeskusten liepeillä. Jos Halutaan Lieksaan muuttoliikettä, se edellyttää jotain isoa tai keskisuurta teollisuutta. Valitettavasti se ei tule toteutumaan maailmantilanteen rahatilanteen vuoksi. Turha siis elää haavekuvissa.
Arvioidaan tilanne 50 vuoden kuluttua uudelleen.- Kaoihefhhhhhhjkkk
Suuria firmoja ei Lieksaan tule niin kauan kuin Lieksa sijaitsee hevon perseessä. Sinne ei saa työvoimaa muuttamaan kirveelläkään ja raaka-aineiden kuljetus maksaa ihan pirusti sinne asti.
- Anonyymi
Kaoihefhhhhhhjkkk kirjoitti:
Suuria firmoja ei Lieksaan tule niin kauan kuin Lieksa sijaitsee hevon perseessä. Sinne ei saa työvoimaa muuttamaan kirveelläkään ja raaka-aineiden kuljetus maksaa ihan pirusti sinne asti.
Voi kuuleppas, miten tämän Lieksan saisi siirrettyä jonnekin, minne? Jos keskelle Helsinkiä?
Kaikki paikat ovat siellä missä ovat
ihmiset siirtyilevät eivät paikkakunnat. Sitäpaitsi näitä hevon peessä sijaitsevia on enemmän kuin siellä aurinkoisemmalla puolella olevia ja kaikkialla voi olla ja elää.
- Tulevaisuus Lieksassa
Tervetuloa etelään. Olen myymässä kaksiotani 2010 kevät talvella. Hintaan 90 000€ Tai jos on tiedossa 3h k hyväkuntoinen Lieksan keskustasta, niin vaihto välirahallakin käy.
Meiltä on matkaa pääkaupungiin n. 80km Turkuun jotain 130. Hämeenlinnaan 25. Riihimäkeen 12. Hyvinkäällke 25. Lahteen 50. Moottoritietä ajaen Helsinkiin, matkaan kuluu n. 1h.
Puuhamaa vieressä. Hesalaisia on paljon muuttanut paikkakunnallemme. Josta käyvät töissä.
Hintataso pääkaupunkiin verrattuna, on niin suuri, että täältä kannattaa kaäydä töissä siellä.
Niin. Mitä tuohon 90 000€ hintaan saa. Vuonna -60 rakennetti täystiilitalo. Kaksikerroksinen 3 rappuinen. Kaikilla herkuilla varustettu. mm:ssatulossa: Nykytrendin mukainen parveke. koko 3,50 210. kaide ruskenpunertavaa lasia. lasitettu. iso vehreä tontti. n.7200 M2. talo korjattu perusteellisesti. Remontti meneillään. valmistuu 25.09.2009.
Helsingissä tänänlaatuinen asunto maksaa kolmekertaa enemmän.
Kiinnostusta jos riittää, niin eikun ostamaan ja muuttamaan. Itse aijon muuttaa Lieksaan sen kauneuden ja sijainnin vuoksi.- mä vaan
Itse muutin 15v sitten pois enkä ole katunut.Olen vain onnellinen että pääsin
pois siitä isosta avohoitolaitoksesta. En ole edes käynyt siellä sen jälkeen. - en halluu
nuin vanahhoo mökkii,uus sen olla pittää ja mitenkä siullon kerrostalossahi tonttii,nyt kyllä höpäjät ja minkätähe sitä remontoejjaa jos seon kerta hyvä...........
- Harkinnassa
Jotenkin kirjoituksestasi syntyy vaikutelma, ettet suinkaan asu Etelä-Suomessa vaan Lieksassa. Turha yrittää vaikuttaa toisten ihmisten mielipiteisiin tai muuttohalukkuuteen Lieksasta tuollaisilla mielikuvitustarinoilla. Sitä paitsi en ikimaailmassa muuttaisi Etelä-Suomeen, vaan joko Joensuuhun tai mieluiten Kuopion seudulle.
- jotta onhan
Lieksassa myytävänä halvahkoja asuntoja. Mutta halvemmat kerrostaloasunnot tahtoo olla niin vanhoissa taloissa,että kohta on putkiremontit esissä. Silloinpa tuleekin hintaa tuplaten. No ainoat uudemmat ja halvat kerrostaloasunnot ovat Sankkilantiellä, jostain syystä eivät näytä menevän kaupaksi.
- Tulevaisuus Lieksassa
en halluu kirjoitti:
nuin vanahhoo mökkii,uus sen olla pittää ja mitenkä siullon kerrostalossahi tonttii,nyt kyllä höpäjät ja minkätähe sitä remontoejjaa jos seon kerta hyvä...........
Siehä maksat uuvesta mökistäs, jossa on kaikki herkut, Mutta postikortin kokoinen olohuone. Jos sie halajat uuteen, niin täällä niitä on. Hintaan 58m2 142 000€. Tonttia riittä, jos kuset väärään suuntaan, niin olet kussut naapurin tontille.
Meillä on punatiilestä tehty, suuret varastotilat, sekä sauna, joka vastaa sataa uutta kerrostalo saunaa.
Mutta mutta. Miksi remontoimme? Teemme isot Parvekkeet, joisa kaide on tummanpunaista lasia. lasitetut, jotta maaliskuun aurinkon säteet lämmittävät. Talo sijaitsee paikassa, jossa ei ole enää rakennuslupaa. Eli vanhaa tehdasmiljöötä. Tontti on 7200m2 jossa osa mäntymetsää.
Meillä asujamisto on nuorekasta. Meille sanottiin paikkakunnan kiinteistävälityksestä, että se on Tervakosken helmi. tällaista ei oole myynnissä lähiseudulla.
Joten ukko tuu kattoon:-) ja osta pois.
Et sillai. Se vain on huonoa, kun meillä ei ole Pohjois Karjalan jylhiä maisemia, joita olen käynyt katsomassa. Kuitenkin, tavataan Lieksassa! - seuraat
mä vaan kirjoitti:
pois siitä isosta avohoitolaitoksesta. En ole edes käynyt siellä sen jälkeen.edelleen Lieksan tapahtumia....????
- Anonyymi
jotta onhan kirjoitti:
Lieksassa myytävänä halvahkoja asuntoja. Mutta halvemmat kerrostaloasunnot tahtoo olla niin vanhoissa taloissa,että kohta on putkiremontit esissä. Silloinpa tuleekin hintaa tuplaten. No ainoat uudemmat ja halvat kerrostaloasunnot ovat Sankkilantiellä, jostain syystä eivät näytä menevän kaupaksi.
Kyllä totean hintojen ok talojen suhteen tällä hetkellä ne on ammuttu ihan överiksi.
Siinähän pitävät niitä,en osta enään. - Anonyymi
mä vaan kirjoitti:
pois siitä isosta avohoitolaitoksesta. En ole edes käynyt siellä sen jälkeen.Ja siellä mihkä menit
- Anonyymi
jotta onhan kirjoitti:
Ei kukaan halua Mocadishu Avenjuelle.
- Anonyymi
mä vaan kirjoitti:
pois siitä isosta avohoitolaitoksesta. En ole edes käynyt siellä sen jälkeen.Mut ikävä sinulla näyttää olevan.
- Sinl
..käydä katsomassa miltä se elämä muualla näyttää.
Itse läksin vuodeksi Keski-Suomeen töihin ja sillä reissulla olisin varmasti tälläkin hetkellä, mutta työnantaja toimii myös Pohjois-Karjalassa, joten onnistuin pääsemään takaisin kotiseudulle töihin, joten siirryin takaisin Lieksaan.
Plussaa Lieksassa on edukkaat asunnot ja hyvät harrastusmahdollisuudet. Nyt ei tarvitse enää asuntolainoja maksella, joten rahaa jää harrastuksillekin enemmän. Jos työtilanne muuttuu huonommaksi alueellamme, niin sitten täytyy taas miettiä lähteekö töiden perässä takaisin Keski-Suomeen, vai mitä tekee.... mutta nyt mennään näin.- hahaheehhee
Kukahan se on tämä joka kehuu olevansa ei lieksalainen?
Ettei nyt sattuisi löytymään tuolta puuhastelijoiden joukoista!
... ja Sinl. Vai kävit Keski-Suomessa hehhehheh... missähän siellä? - Sinl
hahaheehhee kirjoitti:
Kukahan se on tämä joka kehuu olevansa ei lieksalainen?
Ettei nyt sattuisi löytymään tuolta puuhastelijoiden joukoista!
... ja Sinl. Vai kävit Keski-Suomessa hehhehheh... missähän siellä?...miettimistä loppuelämäksesi... hehhehheh... mitäs muuta meinasit tehdä?
- positiivinenpolle
Niin aivan todella tämä on vapaa maa onneksi tämä Suomi.Voi asua missä haluaa.
Olen tyytyväinen elämääni ja jos haluan vaihtaa asuinpaikkaa ei minun
tarvitse muilta kysellä.
Lieksa on hyvä paikka elää.- Harkinnassa
Ei minunkaan varsinaisesti tarvitse muilta kysellä muuttamisiani. Halusinpahan vain keskustelua aikaiseksi. Toisaalta Lieksa on hyvä paikka asua, toisaalta taas ei. Vai väitätkö Lieksassa oleva pelkästää positiivisia puolia lapsiperheen kannalta laajasti asioita ajatellen? Kompromissejahan nämä asiat ovat ja toistaiseksi Lieksa on niiden kannalta ollut voitolla, mutta jatkosta en ole varma. No, sehän on tietenkin minun oma asiani.
Positiivinenpolle; sulla on jotenkin kitisevä asenne, joka taas ei välttämättä ole peruspositiivista:-) - polle minäkin
Harkinnassa kirjoitti:
Ei minunkaan varsinaisesti tarvitse muilta kysellä muuttamisiani. Halusinpahan vain keskustelua aikaiseksi. Toisaalta Lieksa on hyvä paikka asua, toisaalta taas ei. Vai väitätkö Lieksassa oleva pelkästää positiivisia puolia lapsiperheen kannalta laajasti asioita ajatellen? Kompromissejahan nämä asiat ovat ja toistaiseksi Lieksa on niiden kannalta ollut voitolla, mutta jatkosta en ole varma. No, sehän on tietenkin minun oma asiani.
Positiivinenpolle; sulla on jotenkin kitisevä asenne, joka taas ei välttämättä ole peruspositiivista:-)Näinhän se keskustelu käy rakentavaan henkeen.........
peruspositiivinen,juupa juu. - hyvää Lieksassa
polle minäkin kirjoitti:
Näinhän se keskustelu käy rakentavaan henkeen.........
peruspositiivinen,juupa juu.... on.
Siis sellaista mitä ei muualla ole.
Älkää mainitko luonnonrauhaa, kaunista luontoa, vesistöjä, harrastusmahdollisuuksia yms.
Niitä löytyy hyvin monilta paikkakunnilta ja verrattomasti parempina kuin Lieksassa.
Vain vahvoja seikkoja - ei joutavia nurkkakuntaisuuden värittämiä, subjektiivisia argumentteja ja muuta perustelematonta lätinää,
Tiennette, että suurin osa matkailijoista ei miellä esim. Kolia osaksi Lieksaa, eikä Koli vaikuta mitenkään Pielisen toisella puolella olevan, Lieksan hallinnollisen keskuksen elämänmenoon.
Koli on Koli ja Lieksa on jotain muuta. - Harkinnassa
hyvää Lieksassa kirjoitti:
... on.
Siis sellaista mitä ei muualla ole.
Älkää mainitko luonnonrauhaa, kaunista luontoa, vesistöjä, harrastusmahdollisuuksia yms.
Niitä löytyy hyvin monilta paikkakunnilta ja verrattomasti parempina kuin Lieksassa.
Vain vahvoja seikkoja - ei joutavia nurkkakuntaisuuden värittämiä, subjektiivisia argumentteja ja muuta perustelematonta lätinää,
Tiennette, että suurin osa matkailijoista ei miellä esim. Kolia osaksi Lieksaa, eikä Koli vaikuta mitenkään Pielisen toisella puolella olevan, Lieksan hallinnollisen keskuksen elämänmenoon.
Koli on Koli ja Lieksa on jotain muuta.Mitä erikoisen hyvää omalla kotipakkakunnallasi on? Kerropa.
Mitäkö erikoisen hyvää täällä on? Ei täällä Lieksassa mielestäni mitään ERIKOISEN hyvää ole. Itse annan arvoa pienen kaupungin rauhalle ja yleensäkin verkkaiselle elämänrytmille. Noihin voi mielestäni lukea mm. viiden minuutin työmatkan tai nopean kaupassa asioimisen. Parkkeerausongelmiakaan ei täällä ole. Kaikki nuo voisivat olla ERIKOISEN hyviä seikkoja surempiin kaupunkeihin verratessa.
Miksi luonnorauhaa ei saisi korostaa? Mielestäni se on korostamisen arvoinen seikka sekin, ehdottomasti. Ainakin suurempiin kaupunkeihin verrattuna, taas kerran. Itse pääsen luonnonrauhaan suoraan kotioveltani. Lähimetsä on 50:nen metrin päässä ja polkua pitkin pääsee koiran kanssa kätevästi 1,5:n kilometrin päässä olevan järven rantaan. Keskustaan on matkaa 2 km.
Harrastusmahdollisuudet nuorisoa ajatellen voisivat olla hieman paremmat. Myöskään opiskelumahdollisuudet eivät ole parhaat mahdolliset ja se pakottaakin monet nuoret hakeutumaan täältä pois. Työpaikkojakaan täällä ei riitä kaikille. Nämä ovat niitä huonompia puolia. Omankin urakehityksen kannalta saatan vielä joutua muuttamaan pois. Siis siinä tapauksessa, että haluan hieman enemmän haasteita ja palkkaa.
Kolista en ole koskaan perustanut. Siellähän se on toisella puolella Pielistä, eikä ole omaan elämääni mitään vaikutusta. Kaunis paikkahan se on, joten en sitä nyt sen kummemmin viitsi alkaa haukkumaankaan. Mitähän pahaa se on sinun elämääsi saanut aikaiseksi? - ajattelinkin
Harkinnassa kirjoitti:
Mitä erikoisen hyvää omalla kotipakkakunnallasi on? Kerropa.
Mitäkö erikoisen hyvää täällä on? Ei täällä Lieksassa mielestäni mitään ERIKOISEN hyvää ole. Itse annan arvoa pienen kaupungin rauhalle ja yleensäkin verkkaiselle elämänrytmille. Noihin voi mielestäni lukea mm. viiden minuutin työmatkan tai nopean kaupassa asioimisen. Parkkeerausongelmiakaan ei täällä ole. Kaikki nuo voisivat olla ERIKOISEN hyviä seikkoja surempiin kaupunkeihin verratessa.
Miksi luonnorauhaa ei saisi korostaa? Mielestäni se on korostamisen arvoinen seikka sekin, ehdottomasti. Ainakin suurempiin kaupunkeihin verrattuna, taas kerran. Itse pääsen luonnonrauhaan suoraan kotioveltani. Lähimetsä on 50:nen metrin päässä ja polkua pitkin pääsee koiran kanssa kätevästi 1,5:n kilometrin päässä olevan järven rantaan. Keskustaan on matkaa 2 km.
Harrastusmahdollisuudet nuorisoa ajatellen voisivat olla hieman paremmat. Myöskään opiskelumahdollisuudet eivät ole parhaat mahdolliset ja se pakottaakin monet nuoret hakeutumaan täältä pois. Työpaikkojakaan täällä ei riitä kaikille. Nämä ovat niitä huonompia puolia. Omankin urakehityksen kannalta saatan vielä joutua muuttamaan pois. Siis siinä tapauksessa, että haluan hieman enemmän haasteita ja palkkaa.
Kolista en ole koskaan perustanut. Siellähän se on toisella puolella Pielistä, eikä ole omaan elämääni mitään vaikutusta. Kaunis paikkahan se on, joten en sitä nyt sen kummemmin viitsi alkaa haukkumaankaan. Mitähän pahaa se on sinun elämääsi saanut aikaiseksi?Vedit herneen nenuusi ja kommenttisi oli juuri sitä jota pyysin välttämään.
Liekö ymmärryksessäsi vikaa?
Ja Koli... no sitäkään sinä et siis ymmärtänyt. Eipä ole minun ongelmani.
Minun kotikunnaillani on paljonkin hyvää. Parempaa kuin Lieksassa.
Ihan oikea ja toimiva lentoasema (toisin kuin Lieksassa), toimiva maaliikenneasema ja hyvät maayhteydet, upea kulttuuritarjonta, hyvä tiestö (toisin kuin Lieksassa), paljon eri kansallisuuksia, paljon yksityisiä ja yhteiskunnan ylläpitämiä terveyspalveluja ja ennen kaikkea nuorehkoa, tervettä ja ostovoimaista väkeä, siis TYÖTÄ. - Harkinnassa
ajattelinkin kirjoitti:
Vedit herneen nenuusi ja kommenttisi oli juuri sitä jota pyysin välttämään.
Liekö ymmärryksessäsi vikaa?
Ja Koli... no sitäkään sinä et siis ymmärtänyt. Eipä ole minun ongelmani.
Minun kotikunnaillani on paljonkin hyvää. Parempaa kuin Lieksassa.
Ihan oikea ja toimiva lentoasema (toisin kuin Lieksassa), toimiva maaliikenneasema ja hyvät maayhteydet, upea kulttuuritarjonta, hyvä tiestö (toisin kuin Lieksassa), paljon eri kansallisuuksia, paljon yksityisiä ja yhteiskunnan ylläpitämiä terveyspalveluja ja ennen kaikkea nuorehkoa, tervettä ja ostovoimaista väkeä, siis TYÖTÄ.Olet valitettavasti aivan väärässä herneen vedoista, ei sinne päinkään. Meistä kahdesta tuskin minä olen se, jolla on ymmärryksessä vikaa:-) Vaikutat aivan liian lapselliselta keskustelemaaan tästä asiasta kypsästi vielä. Etkö olekin ihan nuorukainen vielä, olethan?
Ei lentoasemissa mitään vikaa ole enempää kuin maantieyhteyksissäkään. Tiethän täällä Lieksassa ovat ihan hyvät, ainakin ne mitä itse joudun enimmäkseen käyttämään ja maantieyhteydet mahdollistavat ajamisen ihan yhtä moneen paikkaan kuin siellä sinunkin satupaikkakunnallasi. Lentokonetta joudun käyttämään työni puolesta muutamia kertoja kuukaudessa, eikä se nyt mikään ylitse käymätön ongelma ole. Milloin ajan Kuopion ja milloin Joensuun kentälle. Mikäs siinä kun kilometri- ja päivärahat juoksee;-)
Niistä kansallisuuksistasi viis veisaan, mutta eri kultuuritarjontaa arvostan kovasti, ja osaan sekä saan nauttia niistä mielinmäärin. Kuten sanoinkin, niin työtä täällä Lieksassa saisi olla enemmän tarjolla ihmisille. Se on kieltämättä yksi suurimmista puutteista koko kaupungin kannalta ajatellen. Sairaalapalveluja ei juurikaan tarvitse sellaiset jotka pitävät itsensä kunnossa. - minä minä
Harkinnassa kirjoitti:
Olet valitettavasti aivan väärässä herneen vedoista, ei sinne päinkään. Meistä kahdesta tuskin minä olen se, jolla on ymmärryksessä vikaa:-) Vaikutat aivan liian lapselliselta keskustelemaaan tästä asiasta kypsästi vielä. Etkö olekin ihan nuorukainen vielä, olethan?
Ei lentoasemissa mitään vikaa ole enempää kuin maantieyhteyksissäkään. Tiethän täällä Lieksassa ovat ihan hyvät, ainakin ne mitä itse joudun enimmäkseen käyttämään ja maantieyhteydet mahdollistavat ajamisen ihan yhtä moneen paikkaan kuin siellä sinunkin satupaikkakunnallasi. Lentokonetta joudun käyttämään työni puolesta muutamia kertoja kuukaudessa, eikä se nyt mikään ylitse käymätön ongelma ole. Milloin ajan Kuopion ja milloin Joensuun kentälle. Mikäs siinä kun kilometri- ja päivärahat juoksee;-)
Niistä kansallisuuksistasi viis veisaan, mutta eri kultuuritarjontaa arvostan kovasti, ja osaan sekä saan nauttia niistä mielinmäärin. Kuten sanoinkin, niin työtä täällä Lieksassa saisi olla enemmän tarjolla ihmisille. Se on kieltämättä yksi suurimmista puutteista koko kaupungin kannalta ajatellen. Sairaalapalveluja ei juurikaan tarvitse sellaiset jotka pitävät itsensä kunnossa.Otitko huomioon, että Lieksassakin asuu paljon ihmisiä, jotka eivät ehkä pääsekään liikkeelle yhtä helposti kuin sinä.
Eikös Lieksa olekaan muita varten? Oleko sinä se joka määrää mitä tarvitaan ja mitä ei?
Sinäkö olet se "indikaattori", joka viitoittaa tarpeet?
Mietipä sitä, että jossakin laitamilla, eikä edes kovin kaukana, asuu kenties ihmisiä, joilla ei ole omaa autoa, mutta ihan samat tarpeet kuin sinullakin... tai no, mistäpä minä sinun tarpeitasi tiedän:)
Jotenkin hassusti tuli mieleeni narsisti.
Olenhan väärässä!
Minulle on tietysti sama miten lieksalaiset pärjäävät. Jos ei ole halua muutokseen niin se on sitten heidän asiansa.
Eihän epäkohtia kannata korjata jos se tietää rahanmenoa.
On helpompi "tappaa viestintuoja" kuin reagoida viestiin.
Se paikkakunta ei muuten ole satua!
Mitä ikääni tulee niin siihen en aio vastata, eikä minulla ole paljonkaan moitittavaa näissä tämän päivän nuorukaisissa.
Onhan siellä joukossa joutavia vätyksiä ja kutaleita, mutta myös paljon uskomattoman upeasti käyttäytyviä, terveellä järjellä varustettuja ja älykkäitä tyttöjä ja poikia.
Niin älykkäitä, etteivät he jää Lieksan kaltaisiin kyliin. - Harkinnassa
minä minä kirjoitti:
Otitko huomioon, että Lieksassakin asuu paljon ihmisiä, jotka eivät ehkä pääsekään liikkeelle yhtä helposti kuin sinä.
Eikös Lieksa olekaan muita varten? Oleko sinä se joka määrää mitä tarvitaan ja mitä ei?
Sinäkö olet se "indikaattori", joka viitoittaa tarpeet?
Mietipä sitä, että jossakin laitamilla, eikä edes kovin kaukana, asuu kenties ihmisiä, joilla ei ole omaa autoa, mutta ihan samat tarpeet kuin sinullakin... tai no, mistäpä minä sinun tarpeitasi tiedän:)
Jotenkin hassusti tuli mieleeni narsisti.
Olenhan väärässä!
Minulle on tietysti sama miten lieksalaiset pärjäävät. Jos ei ole halua muutokseen niin se on sitten heidän asiansa.
Eihän epäkohtia kannata korjata jos se tietää rahanmenoa.
On helpompi "tappaa viestintuoja" kuin reagoida viestiin.
Se paikkakunta ei muuten ole satua!
Mitä ikääni tulee niin siihen en aio vastata, eikä minulla ole paljonkaan moitittavaa näissä tämän päivän nuorukaisissa.
Onhan siellä joukossa joutavia vätyksiä ja kutaleita, mutta myös paljon uskomattoman upeasti käyttäytyviä, terveellä järjellä varustettuja ja älykkäitä tyttöjä ja poikia.
Niin älykkäitä, etteivät he jää Lieksan kaltaisiin kyliin.Onnea sinulle, satupaikkakunnallesi ja kyldyrellin täyteiseen elämääsi. Nirppanokkamainen asenteesi on tosi huvittavaa, kuin myös yritys tekeytyä kovinkin kosmopoliitiksi älyköksi. Heh-heh, pari ulkoa opeteltua sivistyssana kun ei tee ketään yhtään älykkäämmäksi, puhumattakaan tankerohienostelusta.
Kyllähän ihminen sopeutuu melkein minne vain missä on työ, koti ym. tärkeät asiat. Itsekin sopeutuisin melkein minne vain, mutta en kylläkään Helsinkiin, en sitten millään. Hyi saatana! Kaikki muut isommat kaupungit Tampereelta ylöspäin voisivat olla ihan ok. Tällä hetkellä Lieksa on kuitenkin eniten ok. Ensi vuonna tai sitä seuraavana voi olla jo toisin.
Koitahan jaksaa, kyllä se siitä:-) Harkinnassa kirjoitti:
Onnea sinulle, satupaikkakunnallesi ja kyldyrellin täyteiseen elämääsi. Nirppanokkamainen asenteesi on tosi huvittavaa, kuin myös yritys tekeytyä kovinkin kosmopoliitiksi älyköksi. Heh-heh, pari ulkoa opeteltua sivistyssana kun ei tee ketään yhtään älykkäämmäksi, puhumattakaan tankerohienostelusta.
Kyllähän ihminen sopeutuu melkein minne vain missä on työ, koti ym. tärkeät asiat. Itsekin sopeutuisin melkein minne vain, mutta en kylläkään Helsinkiin, en sitten millään. Hyi saatana! Kaikki muut isommat kaupungit Tampereelta ylöspäin voisivat olla ihan ok. Tällä hetkellä Lieksa on kuitenkin eniten ok. Ensi vuonna tai sitä seuraavana voi olla jo toisin.
Koitahan jaksaa, kyllä se siitä:-)Lieksassa on hyvä taso jo tutkimusten mukaan Koulutuksissa mitä täällä järjestetään,jopa valtakunnallisia palkintoja on saatu silla saralla.
Myöskin Lieksalaisia toimijoita eri saralla työelämässä urheilussa ja kulttuurin saralla on palkittu ja tunnustettu.meidän täytyy vain luottaa omiin kykyihin ja eikä alistua noista vähättelevistä asenteista.
Moni lähtee pois asenteella en kusekkaan tänne päin, mutta se kusi seuraa perässä ja virta tuo takaisin hyvinkin usein.MK- Harkinnassa
markkukorpinen kirjoitti:
Lieksassa on hyvä taso jo tutkimusten mukaan Koulutuksissa mitä täällä järjestetään,jopa valtakunnallisia palkintoja on saatu silla saralla.
Myöskin Lieksalaisia toimijoita eri saralla työelämässä urheilussa ja kulttuurin saralla on palkittu ja tunnustettu.meidän täytyy vain luottaa omiin kykyihin ja eikä alistua noista vähättelevistä asenteista.
Moni lähtee pois asenteella en kusekkaan tänne päin, mutta se kusi seuraa perässä ja virta tuo takaisin hyvinkin usein.MKOnhan Lieksassa eri koulutusmahdollisuuksia peruskoulun suorittaneelle, mutta eipä juuri lukion käyneelle kovinkaan kummoisia. Jatko-opintojen vuoksi on melkeinpä pakko lähteä muualle. Joensuuhun nyt vähintäänkin.
Mitä koulutustarjontaa Lieksassa oikeastaan onkaan? Nämä perus kauppa-alan jutut ja amiksen perusjutut (auto, rak, sähkö, keittiö ja se iänikuinen paperiprosessijutska plus lähihoitajalinja). Kohta varmaan enemmän kuin joka toinen lieksalainen on papperiprosessimies tai lähihoitaja. Miksi ihmeessä noita prosessimiehiä tahkotaan vuodesta toiseen työttömiksi? Lähihoitajille nyt saattaa joskus töitä löytyäkin.
Niin että ei tätä Lieksan opiskelutarjontaa nyt hirveän rinta ronttingilla kannata kehua. Harkinnassa kirjoitti:
Onhan Lieksassa eri koulutusmahdollisuuksia peruskoulun suorittaneelle, mutta eipä juuri lukion käyneelle kovinkaan kummoisia. Jatko-opintojen vuoksi on melkeinpä pakko lähteä muualle. Joensuuhun nyt vähintäänkin.
Mitä koulutustarjontaa Lieksassa oikeastaan onkaan? Nämä perus kauppa-alan jutut ja amiksen perusjutut (auto, rak, sähkö, keittiö ja se iänikuinen paperiprosessijutska plus lähihoitajalinja). Kohta varmaan enemmän kuin joka toinen lieksalainen on papperiprosessimies tai lähihoitaja. Miksi ihmeessä noita prosessimiehiä tahkotaan vuodesta toiseen työttömiksi? Lähihoitajille nyt saattaa joskus töitä löytyäkin.
Niin että ei tätä Lieksan opiskelutarjontaa nyt hirveän rinta ronttingilla kannata kehua.Mielestäni yhteen koulutukseen ei kannata tuudittautua vielä nytkään kun tuo neuvosto aika on muuttunut eli ole siinä työssä mihin kouluttaudut loppu elämäsi.
Olen Suomalainen lauletaan laulussa, ja totisesti työttömyyttä hieman kokeneena voinen sanoa jotain mitä olen kokenut.
Kotona tein työtä ja joillekkin varakkaammille talkotyötä miltei lehmiä käsin lypsäen ja heidän karjaa hoitaen ajattelin kokeilla siipiäni elämässä hieman muuten.
Hankin ammatin pari vuotta ammatillista koulutusta vaan työtä ei taas harjoittelin toiseen ammatiin vaan työtä ei kävin armeijan vaan työtä ei ainakaan työnvälityksen kautta.Taas kurssille hyväksikäytetyksi taas hoksasin ,jotta mikä on homman nimi ja minun rahat vie joku muu?
Mutta elämässä on tarkoitus, taas harjoittelin nuorisotyötä ja koin että työni on muualla ja sain paikan sijaisena hoitotyössä.ja taas työvoimatoimisto ei järjestänyt työtä, mutta viimeinen lantti meni puhelin kioskiin ja työ järjestyi .mutta epäonnea taas terveyden suhteen eli tapaturma ja tappelua mutta ministeriön kautta luvattu ja peruttu työpaikka tuli taas, työtä ja koulutukseen ja sen jälkeen koulutukseen työn ohella.
Joten monta ammatillista koulutusta on tullut hankittua, joten en ole yksin vain laulaja
Minusta on kuitenkin kokonaisuutena hyvä saada jokin pohjakoulutus nuorena. Lieksassa ja saada monipuolisesti kokemusta elämän moniarvoisuuteen ja arvostaa niitä koulutusmuotoja mitä täällä on saatavilla.
Kukaan ei ole seppä syntyessään, vaan tarvitaan harjaantumista eri tehtäviin ja moni varmaan on samanlaisia asioita kokenut ja ja lähteneet maailman ääriin ja palanneet oppia ja kokemusta omaavina.
Joten jätän arvioinnin kullekin tämä on vaan tarinani ja olen osani saanut etten olisi työtä tehnyt. joten kukin taaplaa tyylillään ja tuo taaplaaja työ on myöskin tuttua jo nelitoista vuotiaana sahalla. Markku Korpinen- taas siuta
Mielestäni yhteen koulutukseen ei kannata tuudittautua vielä nytkään kun tuo neuvosto aika on muuttunut eli ole siinä työssä mihin kouluttaudut loppu elämäsi.
Olen Suomalainen lauletaan laulussa, ja totisesti työttömyyttä hieman kokeneena voinen sanoa jotain mitä olen kokenut.
Kotona tein työtä ja joillekkin varakkaammille talkotyötä miltei lehmiä käsin lypsäen ja heidän karjaa hoitaen ajattelin kokeilla siipiäni elämässä hieman muuten.
Hankin ammatin pari vuotta ammatillista koulutusta vaan työtä ei taas harjoittelin toiseen ammatiin vaan työtä ei kävin armeijan vaan työtä ei ainakaan työnvälityksen kautta.Taas kurssille hyväksikäytetyksi taas hoksasin ,jotta mikä on homman nimi ja minun rahat vie joku muu?
Mutta elämässä on tarkoitus, taas harjoittelin nuorisotyötä ja koin että työni on muualla ja sain paikan sijaisena hoitotyössä.ja taas työvoimatoimisto ei järjestänyt työtä, mutta viimeinen lantti meni puhelin kioskiin ja työ järjestyi .mutta epäonnea taas terveyden suhteen eli tapaturma ja tappelua mutta ministeriön kautta luvattu ja peruttu työpaikka tuli taas, työtä ja koulutukseen ja sen jälkeen koulutukseen työn ohella.
Joten monta ammatillista koulutusta on tullut hankittua, joten en ole yksin vain laulaja
Minusta on kuitenkin kokonaisuutena hyvä saada jokin pohjakoulutus nuorena. Lieksassa ja saada monipuolisesti kokemusta elämän moniarvoisuuteen ja arvostaa niitä koulutusmuotoja mitä täällä on saatavilla.
Kukaan ei ole seppä syntyessään, vaan tarvitaan harjaantumista eri tehtäviin ja moni varmaan on samanlaisia asioita kokenut ja ja lähteneet maailman ääriin ja palanneet oppia ja kokemusta omaavina.
Joten jätän arvioinnin kullekin tämä on vaan tarinani ja olen osani saanut etten olisi työtä tehnyt. joten kukin taaplaa tyylillään ja tuo taaplaaja työ on myöskin tuttua jo nelitoista vuotiaana sahalla. Markku Korpinenettä sie jaksatkin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
taas siuta kirjoitti:
että sie jaksatkin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vanhakin tanssia raajat saksaa ihan kuin nuorena,
- näyttää...
juuri sellaiselta millaiseksi sen itse rakentaa. :)
- tosinarina
Niivva meijänpä isä ampu ketun... puusta. Saatana nii.
Niiniivva sepä ampuki ritsalla... niiku... koulusta tullessaan.
Ja minunni siskopa olis kansa piässy sahalle töihin... van eipä sopinna ovista. Saatana nii.
Ja minä en oo ikinä käyny mittää kouluja... enkä käy. Enkä juo maittoo.
Ja minähän kun en kusekkaa sinne päin... enkä minnekkään. Saatana nii.
- muuttaa sieltä
vihdoinkin joku sentään ymmärtää itse olla lähdössä sieltä! lähtekää kaikki vaan, kunhan ette samalle paikkakunnalle meikäläisen kanssa tule, vituttaa jo pelkästään teidän murre!!
- on murre
ja hyvä koela se onniik.ee ouk toesella semmosta koerroo.eekä vituta yhttääk.
On mielessä ain.
Onpa sinulla murhe murteesta minusta on oikein mukavaa kuulla näitä murteita.
Onko jokin ongelma olemassa ja kiellätkö lähtökohtasi,Voi olen minä nähnyt monta kalkkunaa jotka pöyhistelevät sulkiaan.
Mielestäni minun puhe on erilaista kuin Lieksalaiset yleensä puhuvat koska olen veden kuljettama, mutta kuitenkin en puhu enää täydellistä murretta pohjalaisittain ,joka toisaalta on erilaista laulua jopa niinkuin täällä nämä murteen soinnut ,jotka huomaa kun on vähän aikaa pois omalta murrealueelta.
Jotta sellasta sanottavaa mulla on, Ensin ne portahat sarjettihi ja sitte vasta muuri isoontalan Antti se erellä kuluki joka oli joukosta suurin.
Pohojanmaalla välillä tuluvii- tulvii MK- koelan nimi
On mielessä ain.
Onpa sinulla murhe murteesta minusta on oikein mukavaa kuulla näitä murteita.
Onko jokin ongelma olemassa ja kiellätkö lähtökohtasi,Voi olen minä nähnyt monta kalkkunaa jotka pöyhistelevät sulkiaan.
Mielestäni minun puhe on erilaista kuin Lieksalaiset yleensä puhuvat koska olen veden kuljettama, mutta kuitenkin en puhu enää täydellistä murretta pohjalaisittain ,joka toisaalta on erilaista laulua jopa niinkuin täällä nämä murteen soinnut ,jotka huomaa kun on vähän aikaa pois omalta murrealueelta.
Jotta sellasta sanottavaa mulla on, Ensin ne portahat sarjettihi ja sitte vasta muuri isoontalan Antti se erellä kuluki joka oli joukosta suurin.
Pohojanmaalla välillä tuluvii- tulvii MKmulle vae pelse.äetilloli aekonnaan kolome koelloo.
- Anonyymi
Oikeesti tämä on kyllä .....ja lieksalainen ei sitä itse nää ja käsitä.
- Anonyymi
Ajatus poislähdöstä vahvistuu päivä päivältä. Tänne jää vain johtoryhmä ja sairaat vanhukset. Säästyy kaikki menot ja samalla tulot kaupungilta.
- Anonyymi
Ainoa kylän aktiivinen asia on homoyhteisö. Ihmiset luonteeltaan kateellisia, ennalta-arvaamattomia ja riitaisia.
- Anonyymi
Nyt on oikea aika myydä talo:
”Omakotitaloa myyvällä onnenpäivät” – väliraha rivi- tai kerrostaloon voi olla jopa 100 000 euroa enemmän kuin kaksi vuotta sitten
Useimmissa Suomen kaupungeissa viimeaikainen omakotitalojen suuri kysyntä on nostanut niiden hintoja suhteessa muihin asuntotyyppeihin, kertoo Kiinteistömaailma. - Anonyymi
Jos haluaa säästää itsensä mielipahalta on syytä muuttaa pois tai olla muuttamatta Lieksaan. Monet tutut tehneet niin ja kertoneet elämän muuttuneen laadukkaaksi. Lieksan jatkuva kyttääminen ja pahansuopuus vie turhaan voimavaroja.
- Anonyymi
Muuta, muuta ja vielä kerran muuta
- Anonyymi
Tämä aloitus on yli 13 vuoden takaa! Vieläkin on Lieksa olemassa. Täällä eletään niinkuin missä vain, käydään työssä, kesällä ajellaan nurtsia, talvella lapioidaan lunta ja joillekin on jopa syntynyt jälkipolveakin.
Väki vähenee hitaasti, mutta onko se onni ja autuus, jos kunta täyttyy oleskelijoista, joita seuraavat vain muhkeat elätyskulut?
Eihän täällä ole töitäkään isommalle porukalle, kun ei ole kaikille nytkään. Parempi vähemmän asukkaita, jotka hyödyttävät paikkakuntaa kuin puolet sekalaista porukkaa, jotka elävät ilmaiseksi. Väen väheneminen ei siis ole välttämättä huono asia.
Jos siltä tuntuu, että on muutettava pois, niin siitä vain. Eihän sota yhtä miestä kaipaa, eikä naistakaan.- Anonyymi
Täällä on yli 3000 asukasta vähemmän kuin 13 vuotta sitten ja työttömyysprosentti samalla tasolla kuin tuolloin. Ne jotka tältä lähtevät pois ovat juuri sitä työtätekevää väestöä. Ne muuttaa pois jotka vielä siihen pystyvät.
- Anonyymi
Se on jännä tuo työvoimapula, samaan aikaan tehtaanvuoroja pyöritetään vuokratyövoimalla. Löytyy porukkaa Puolasta asti töhin.
- Anonyymi
Afganistanin tilanne näyttää Lieksalle hyvältä, että vuoden tai kahden sisällä saadaan sieltä tänne iso revohka insinöörejä
- Anonyymi
Padapaxia naamaan ja hukkaa innsinpaperit, niin täällä lepposta asua ja olla. Kaikki kustannetaan koko loppuelämän.
- Anonyymi
Lieksa on jälkeenjäänyt monilla mittareilla mitattuna. Porukka on kateellista ja kieroa.
- Anonyymi
Jotka ovat vielä Lieksassa olisi syytä poistua ennen lopullista tuhoa.
- Anonyymi
Lieksaan EI ole tulossa pakolaisia eikä turvapaikanhakijoita. Turha kiihottua tyhjästä.
- Anonyymi
Lieksaan ON TULLUT tämän syksyn aikana pakolaisia. ja todennäköisesti just Afganistanin suunnalta. Uusia kasvoja on paljonkin niin Partsikan kuin Mähkön suunnalla. Kävellä lontustavat päivittäin tyytyväisen ja suureleiseen tyyliin.
- Anonyymi
Ikäni täällä olleena ja nähneenä mihin on tultu ainakin lähden tästä paska kaupungista, oikein irvikuvien irvikuvasta, Suomen yhdestä vastenmielisimmästä paikasta heti kun mahdollistuu.
Toivottavasti tämä paskatahra katoaa kokonaan joskus.- Anonyymi
Mihin lähdit, mähköön lautayksiöön? 🤣
- Anonyymi
Pitääpä joskus ohi ajaa sieltä heheh
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1696472
- 584452
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283058- 612967
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271526Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 341320
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431201