Kysely

Salami

Haluaisin tehdä eräänlaista kyselyä liittyen sormusten herraan. Minkä ikäisiä olette? Onko tsh vain teinien elokuva? Olen huomannut vain että usein tsh:ta kehuvat paljastuvat kirjoitusasultaan todella nuoriksi. Perustelkaa ja kommentoikaa.

19

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fani!

      Itse ole 16-vuotias ja täydellinen TSH-fani! Siis mun mielestä THS on kaikkee muuta kun vaan teinien elokuva! Oma eno on kans älytön fani... lukenu kirjan monta KYMMENTÄ kertaa ja tykkää elokuvistakin aivan älyttömästi... eikä se mun mielestä ainakaan oo enää teini... Tiiän kyl muitaki elokuvan faneja, jotka on aikuisia...keski-ikäsiä ja vanhuksia... Musta ainakin TSH:sta ei voi sanoo onko se nuorien vai aikuisten vai keiden tahansa juttu vaan se kiinnostaa ketä kiinnostaa ikään kattomatta!!!

    • essi

      ...välttämättä. Olen itse 15 (kohta) ja olen itse niin haltioitunut ja vaikuttunut kirjoista (että elokuvista), että ei olisi mikään ihme jos jonain päivänä joutuisin laitokseen valkotakkisten miesten saattelemana, koska luulen ToDELLA asuvani Keski-Maassa...!

      Elokuvilla on siksi ehkä nuorempi katsojakunta, koska elokuvissa nyt sattuu olemaan heille silmänruokaa jopa 9,5 tunnin ajaksi!
      Itse kyllä inhoan niitä teinejä, jotka eivät ole edes koskeneet tai nähneet alkuperäistä teosta eli J.R.R. Tolkienin kirjaa tai heillä ei ole kiinnostusta Sormusten Herraan muuten, kun vain näyttelijöiden tasolla!

      Kyllähän elokuvalla nyt on paljon vanhempiakin katsojia, kuin vain teinejä. Kirjan todelliset fanit - siis ne aidot ja alkuperäiset - jotka eivät pidä Peter Jacksonin elämäntyötä Taru Sormusten Herra- kirjojen häväistämisenä ja raiskauksena varmasti pitävät elokuvasta. Heille on nimittäin muodostunut pään sisälle oman näköisensä kasvot, esim. Frodo on lähes kaikille tässä päivässä eläville Elijah Wood, mutta vanhemmille lukijoille joku aivan muu!!

      Toivon, että nykyteinit osaavat arvostaa J.R.R. Tolkienia enemmän kuin vain Orlia, Billyä, Viggoa tai muuta TSH-elokuvan tähdittävää näyttelijää... =)

      • höpötti

        miksi inhoat heitä? kaikkia ei vaan kiinosta kirja, mutta saavat he elokuvista silti nauttia, varsinkin jos on silmänruokaa.


      • essi
        höpötti kirjoitti:

        miksi inhoat heitä? kaikkia ei vaan kiinosta kirja, mutta saavat he elokuvista silti nauttia, varsinkin jos on silmänruokaa.

        ..en inhoa heitä ihmisinä, vaan henkilöinä, jotka eivät osaa arvostaa Tolkienia ja hänen elämäntyötään välttämättä niin paljoa kuin esim. Peter Jacksonia, joka on myös tehnyt suuria tekoja Sormusten Herran eteen. Enhän minä voi ihmisiä pakottaa lukemaan kirjaa, mutta heidänpähän on häviö... :(
        Katsokoot jos on silmänruokaa, mutta kunhan oppisivat vielä arvostamaankin!


    • gessu

      Ihan olen niinkin paljon kuin 13 vuotta. Se "teiniläheisyys" johtuu varmaan aika paljon siitä, että vanhemmat ihmiset eivät ole niin kiinnostuneita fantasiakirallisuudesta tai fantasiasta yleensä.

      Itse olen lukenut LOTR:in, KTK:n, Silmarillionin ja hobitin. Muuta ei sitten suomeksi muistaakseni olekaan, joten pitää miettiä mistä lisää :)

      • Muumipeikko

        Lue Roverandom, sen olen ainakin nähnyt suomeksi:)


      • gessu
        Muumipeikko kirjoitti:

        Lue Roverandom, sen olen ainakin nähnyt suomeksi:)

        Mikäs tuo roverandom on? En ole koskaan sellasesta kuullutkaan. Joku Tolkienin kirja?


      • Höhöö

        Pakko kysyä, että minkä kirjan lyehnne tuo KTK on?


      • Melyanna
        gessu kirjoitti:

        Mikäs tuo roverandom on? En ole koskaan sellasesta kuullutkaan. Joku Tolkienin kirja?

        Kirja kertoo pienen Rover- nimisen koiran seikkailuista. Rover puraisee äkkipikaisen velhon housunlahjetta ja taikoo Roverin lelukoiraksi...
        Tolkien halusi tällä sadulla lohduttaa poikaansa Michaelia, joka hukkasi rakkaimman lelunsa... lelukoiran.
        Aika hauska satu.:)
        Sitten on vielä Keskeneräisten Tarujen Kirja, jossa on kiintoisia sivupolkuja Tolkienin maailmaan...


      • JRR
        Höhöö kirjoitti:

        Pakko kysyä, että minkä kirjan lyehnne tuo KTK on?

        Keskeneräisten tarujen kirja.


    • Mellon

      No huhhuh, jopa aloin tuntea itseni vanhaksi kun luin noiden edellisten kirjoittajien iät...! Itse olen 21,kohta 22v...ja olen ollut suurensuuri TSH-fani jo vuosikausien ajan. On totta että monet saa sellaisen käsityksen, että TSH olis joku teinien juttu...johtuu ehkä siitä,että teinit on niin innokkaita hehkuttamaan kaikkea...vanhemmat suurenluokan fanit ehkä ihailevat TSH:ta hiljaisemmin jossain taustalla. Ja pitää muistaa,että 50-luvulla kun TSH-kirja ilmestyi ja sai suurta suosiota,silloin ylivoimaisesti suurin osa lukijoista oli aikuisia ihmisiä. Ja kyllä niitä edelleenkin on todella paljon. Ei nyt ehkä tällaisissa paikoissa, mutta kyllä niitä on.

      • Lady E

        Itse olen 32-vuotias ja varmuudella voin sanoa, että en ole vanhin fani. Olen kirjat lukenut niin kauan ennen kuin edes uskallettin ajatellakaan elokuvan tekemistä aiheesta, että edelleenkin pidän kirjoja parhaina, vaikka ovat ne elokuvatkin loistavia.


    • emmUzka

      ...oon 13, ja kuten on huomattu, niin tsh- faneja on sekä nuoria ETTÄ vanhempiakin, ärsyttää kun jotkut pitävät tsh- leffoista vain sen takia, että siinä näyttelee ihq Elijah Wood ja Orli! Mut mun mielestä asia ei ole ollenkaa noin!

    • Jada

      Tuskinpa vaan TSH-leffat ovat vain teinien kamaa. Kun kirjakin sentään on valmistunut jo vuosikymmeniä sitten, on tarinalla luonnollisesti monenikäisiä faneja. Ja varmasti elokuvaversiokin kiinnostaa vanhempiakin ihmisiä, jotka ovat ehkä nuoruudessaan kirjan lukeneet (tai vanhemmallakin iällä). Ainakin leffateatterissa näkyi porukkaa iältään laidasta laitaan. Itse olen 25.

    • Draug

      Onko Tolkienilta tullu sellanen kirja ku Lohikäärmevuori? Oon 14 vuotias ja tykkään TSH:sta ihan mielettömästi. Ensin ku näin Sormuksen ritarit, niin sitte alko kiinnoostaa se kirja, ja se onki muuttanu mun elämän ihan täysin. Se on aivan mahtava kirja. En voi tajuta miten joku osaa kirjottaa niin hyvin ja keksiä ihan ite tuommosen koko maailman ja sen historian...

      • kalpo

        Lue Hobitti. Lohikäärmevuori on saman kirjan luokaton suomennos, jossa seikkailee hoppeli Kalpo Kassinen...

        Onhan tuollaisen maailman tekeminen iso työ, mutta puuhastelihan Tolkien sen kanssa vuosikausia - koko elämänsä. Toisekseen mies oli filologi, joten muinaiset kielet, tarinat ja myytit olivat tuttuja. Paljonhan hän niitä sitten lainailee ja soveltaa. Suomen kieltä ja Kalevalaa myös...


    • ukko

      Ikä 20 .
      TSH EI vain teinien elokuva.
      Minulle näyttelijät eivät tärkeimpiä, vaan hyvä tarina ja ennen kaikkea sen ainutlaatuinen laadukas toteutus.

    • rondon

      Tolkieniin tietysti usein tutustutaan teininä, varsinkin nyt elokuvan myötä kun koko juttu popularisoitunut aivan uudelle tasolle - hyvässä ja pahassa.

      Tolkien on kai siitä monipuolinen kirjailija että kirjat sopivat teinistä (ja osa lapsesta) vanhuksiin. Jokaiselle jotain niin kuin sanotaan.
      Kirjoja pystyy lukemaan vähemmälläkin ymmärryksellä (mikä siis on luontoista nuorelle ihmiselle), mutta niistä saa irti hyvinkin kiinnostavia akateemisia pohdiskeluja tai mitä vaan. Itse olen 24 ja tutustunut Tolkieniin 12-13 vuotta sitten. Nyt kirjoja lukee aivan eri valossa kuin silloin, ja täytyy myöntää, että Silmarillion ja KTK olivat nuorempana kyllä varsin kuivaa ja tylsää tavaraa pääosin, mutta myöhemmin opin kyllä niitäkin arvostamaan.

      Elokuvakin sopii varmaan kaikenikäisille teinistä ylöspäin vaikka itse näen sen vain jonkinlaisena kirjan visuaalisena lisänä. Ei siitä mihinkään olisi ilman kirjaa ja paljon kritisoitavaakin löytyy...

      Täällä tosin tuntuu ennemminkin vilisevän teini-ikäistä väkeä. Keskustelun tyyli ja taso viittaa siihen varsin vahvasti...

    • Aikuinen

      Tolkienhan julkaisi teoksensa jo noin 50 vuotta sitten ja ne saavuttivat heti suuren suosion eli kyllä ainakin kirjat viihdyttävät kaiken ikäisiä.
      Itse olen yli parikymppinen ja sekä minä että vanhempani ovat lukeneet kirjan ja ihastuneet niihin jo kauan ennen tätä nykyisin hallitsevaa fantasiabuumia.
      Myös elokuvat viihdyttävät ikään katsomatta, mitä nyt olen sitä mieltä että ne eivät 11-vuotiaille sovi mutta se nyt on vanhempien asia sallivatko lapsensa nähdä elokuvan. Itse en asu enää Suomessa ja muualla Euroopassa Suomen alhainen ikäraja on herättänyt ihmetystä ja keskustelua.
      Mutta se näkyvin faniryhmä on tottakai nuoret, ei kai suurimmalla osalla aikuisista ole aikaa tänne harva se päivä kirjoitella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe