Onneksi Oscaritta...

onnellinen

...jäi Tolkien itse. Ettei keksitty hänelle mitään Hollywood-pystiä antaa. Nytkin jo varmaan pyörii haudassaan kuin hyrrä elokuvan takia.

10

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gessu

En usko että se noista elokuvista ainakaan hyvää mieltä olisi.. Oli se niiden kirjojen suhteen niin itsekriittinen. Eikä se mitään oscaria tai muutakaan pystiä ansaitse, eihän Tolkien osallistunut elokuvien tekoon mitenkään. Kirjallisuuden palkinnot on erikseen.

• essi

Siis olen samaa mieltä kanssasi gessu!

Tolkien tuskin pitäisi elokuvista. Jonkun kirjallisuuden ylimmän palkinnon se kyllä ansaitsisi!

• *Elanor*

Ei voi tietää, vaikka kyseinen nero olisi ollut hyvinkin tyytyväinen elokuviin. Turhaa spekulointia. Totuutta kun emme koskaan saa tietää.

• arvailija

Mutta voi aina arvailla. Mies kun oli niin pikkutarkka kaikesta mitä teki niin tuskin olisi tämänkaltaista (tai minkään muunkaan kaltaista) elokuvaa hyväksynyt. Elokuvaa kun ei voi tehdä pilkun tarkasti kirjan tai maailman mukaan..

• *Elanor*
        arvailija kirjoitti:

Mutta voi aina arvailla. Mies kun oli niin pikkutarkka kaikesta mitä teki niin tuskin olisi tämänkaltaista (tai minkään muunkaan kaltaista) elokuvaa hyväksynyt. Elokuvaa kun ei voi tehdä pilkun tarkasti kirjan tai maailman mukaan..

Niin, toki sitä voi aina arvailla...mutta toisaalta, tuskin Tolkien olisi ikinä kirjaansa julkaissut,mikäli olisi ollut kaikenlaista kirjansa "käyttämistä" vastaan. Ja yhdessä kirjassa Tolkien sanoo,että "Tulen aina iloiseksi, kun näen kirjani innostaneen jonkun tekemään taidetta, teatteria tai draamaa"... Sitäpaitsi ei elokuvia olisi saanut tehdäkkään ilman Tolkienin perikunnan lupaa...ja ehkä he eivät olisi lupaa antaneet jos olisivat tienneet, että Tolkien itse olisi ollut elokuva-ajatusta vastaan. Ja tietysti Tolkien viisaana miehenä olisi ymmärtänyt, etteivät elokuvat missään tapauksessa voi noudattaa kirjaa pilkuntarkasti. Näin "arvailen" minä. =)

• arvailija
        *Elanor* kirjoitti:

Niin, toki sitä voi aina arvailla...mutta toisaalta, tuskin Tolkien olisi ikinä kirjaansa julkaissut,mikäli olisi ollut kaikenlaista kirjansa "käyttämistä" vastaan. Ja yhdessä kirjassa Tolkien sanoo,että "Tulen aina iloiseksi, kun näen kirjani innostaneen jonkun tekemään taidetta, teatteria tai draamaa"... Sitäpaitsi ei elokuvia olisi saanut tehdäkkään ilman Tolkienin perikunnan lupaa...ja ehkä he eivät olisi lupaa antaneet jos olisivat tienneet, että Tolkien itse olisi ollut elokuva-ajatusta vastaan. Ja tietysti Tolkien viisaana miehenä olisi ymmärtänyt, etteivät elokuvat missään tapauksessa voi noudattaa kirjaa pilkuntarkasti. Näin "arvailen" minä. =)

On kuitenkin hieman eri asia onko kyse innoittamisesta jonkin toisen taideteoksen tekemiseen vai hänen omien töidensä suorasta käytöstä. Eikö hän kuitenkin vastustanut ajatusta kirjan teatteriversiostakin?

Lupa perikunnalta varmaankin heltyi kun nenän eteen ladottiin riittävän iso pino punnan seteleitä..

En tiedä mikä Tolkienin suhtautuminen elokuviin mahtoi olla, mutta epäilempä että häneltä ei olisi lupaa heltynyt ellei hän itse olisi saanut toteuttaa käsikirjoitusta, joka luultavasti olisi seurannut tarkkaan kirjan juonta ja tunnelmia. Siinä vaiheessa olisi kuitenkin varmaan tuottajapuoli häipynyt - päähuomio kun ei silloin varmaankaan olisi yksinomaan ollut suureen yleisöön vetoavassa toiminnassa ja erikoisefekteissä..

Miksi Tolkien olisi elokuvanteossa tinkinyt yhtään sen enempää kuin muussakaan tuotannossaan?

arvailija kirjoitti:

On kuitenkin hieman eri asia onko kyse innoittamisesta jonkin toisen taideteoksen tekemiseen vai hänen omien töidensä suorasta käytöstä. Eikö hän kuitenkin vastustanut ajatusta kirjan teatteriversiostakin?

Lupa perikunnalta varmaankin heltyi kun nenän eteen ladottiin riittävän iso pino punnan seteleitä..

En tiedä mikä Tolkienin suhtautuminen elokuviin mahtoi olla, mutta epäilempä että häneltä ei olisi lupaa heltynyt ellei hän itse olisi saanut toteuttaa käsikirjoitusta, joka luultavasti olisi seurannut tarkkaan kirjan juonta ja tunnelmia. Siinä vaiheessa olisi kuitenkin varmaan tuottajapuoli häipynyt - päähuomio kun ei silloin varmaankaan olisi yksinomaan ollut suureen yleisöön vetoavassa toiminnassa ja erikoisefekteissä..

Miksi Tolkien olisi elokuvanteossa tinkinyt yhtään sen enempää kuin muussakaan tuotannossaan?

Siis kirjan elokuvaoikeudethan oli Tolkien itse myynyt jo aikaa sitten, ennen kuolemaansa. Jos nyt en väärin muista niin jostain dokkarista näin ja taisi jotain mainintoja olla myös Carpenterin Tolkienin elämänkerrassakin, että ei herra itse ollut mitenkään täysin vastaan kirjan visualisointia, myös ilmaisumuodossa. No kuitenkin.

• Böö

Siis kirjan elokuvaoikeudethan oli Tolkien itse myynyt jo aikaa sitten, ennen kuolemaansa. Jos nyt en väärin muista niin jostain dokkarista näin ja taisi jotain mainintoja olla myös Carpenterin Tolkienin elämänkerrassakin, että ei herra itse ollut mitenkään täysin vastaan kirjan visualisointia, myös ilmaisumuodossa. No kuitenkin.

Tuskin se missäään haudassa pyörii. Minä vähän veikkaan että se olisi kauhistellut elokuvia.

• *Elanor*
        arvailija kirjoitti:

Kuten avatar tossa edellä sanookin, Tolkien todellakin siis antoi luvan elokuvansa filmatisointiin. Selvitin asian oikeen :) Ja onhan TSH toki tehty elokuvaksi ennenkin, animaatioversiona siis. Tolkien EI olisi antanut elokuvaoikeuksia, jollei olisi hyväksynyt ajatusta kirjastaan valkokankaalla. No mutta tää nyt tosiaan on arvailua joka ei loppuisi koskaan jos jaksaisi jatkaa....sinä olet tuota mieltä, minä olen toista mieltä....ja varmasti molemmat meistä saisivat paljonkin puolustajia tässä asiassa, jossa ei toisaalta kyllä ole paljon mitään järkeä...Tolkien on haudassa ja TSH-elokuvat on tehty. Nou kän duu :)

*Elanor* kirjoitti:

Kuten avatar tossa edellä sanookin, Tolkien todellakin siis antoi luvan elokuvansa filmatisointiin. Selvitin asian oikeen :) Ja onhan TSH toki tehty elokuvaksi ennenkin, animaatioversiona siis. Tolkien EI olisi antanut elokuvaoikeuksia, jollei olisi hyväksynyt ajatusta kirjastaan valkokankaalla. No mutta tää nyt tosiaan on arvailua joka ei loppuisi koskaan jos jaksaisi jatkaa....sinä olet tuota mieltä, minä olen toista mieltä....ja varmasti molemmat meistä saisivat paljonkin puolustajia tässä asiassa, jossa ei toisaalta kyllä ole paljon mitään järkeä...Tolkien on haudassa ja TSH-elokuvat on tehty. Nou kän duu :)

Siis Tolkien aikanaan myi elokuvan kuvausoikeudet 10 000 tuhannella punnalla, joka saattaa kuullostaa vähältä, mutta 60-luvulla se on ollut iso summa rahaa. Sittemmin New Line Cinema osti kyseiset kuvausoikeudet, en nyt juuri muista kenen hallussa ne sitä ennen oli. Tolkien oli asiasta, hieman asiaa tarkistettuani, sitä mieltä, että ei näytelmien tai elokuvien tekeminen ole kiellettyä, hän ei vain ymmärtänyt, mitä järkeä siinä on varsinkaan kun niitä ei saisi mihinkään "järkevään" muotoon johtuen sen ajan tekniikasta. Eli, jos suuri idolini olisi elänyt vielä viime joulukuussa, todennäköisesti olisi istunut kiltisti leffapenkissä ja sanonut paljon hyviä sanoja. Piste.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2449
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      106
      1912
    3. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      16
      1804
    4. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1457
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      192
      1432
    6. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1375
    7. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      133
      975
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      57
      957
    9. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      125
      948
    10. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      946
    Aihe