Pyörän runkokoko

jtjt..

Eli tarkoitus olisi ostaa 26" maastopyörä mutta nuo runkokoot ei ole oikein selvillä. Ko mallissa olisi vaihtoehtoina M ja L koot. Kumpi olisi sopivampi kun pituus on 176.

13

3317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....................

      Sanoisin, että toinen voi olla toista parempi. Ja suurehkolla todennäköisyydellä näin tosiaan onkin. Itseasiassa sopivampi on se, joka sopii paremmin. Toinen on tällöin huonompi. Näistä itse valitsisin sen paremman.

    • asiantuntija..

      Nämä pyörien runkokokomerkinnät ovat vain näitä myyntikikkoja, mitään todellista merkitystä niillä ei ole. Tärkeämpää on huomioida oikea pyörän renkaan tuumakoko.

      • nenä ku

        aivan toisin,runkokoko on tärkeä.maantiellä käytetään yleensä 28 ja metsässä 26 tuumaista vannekokoa.


      • et oo tosissas

        On hieman eri asia tuollaiselle 176 senttiselle ajaa 17-18 tuumaisella rungolla varustetulla maastopyörällä kuin jollain 22 tuumaisella satula kaikkein alimmassa asennossa.

        Renkaan tuumakoko, just joo, maastopyörissäkin on 29 tuumaisilla renkailla varustettuja versioita, mutta eri runkokokoja.


    • jotain sinnepäin

      Veikkaisin että sinulle parempi olisi tuo M-koko, mutta se selviää kokeilemalla. Kokeilet molempia kokoja ja valitset paremman, jos molemmat tuntuvat hyvältä ja ajat pääasiassa maastossa niin valitse pienempi runko.

      • alkup. Maantiepyöräilijä

        Pelkkä pituu ei paljoa kerro pyörän runkokoosta. Toinen vähintään yhtä tärkeä tieto on jalan pituus.

        Helpoin tapa hoitaa asia on mennä _asiantuntevaan_ pyöräliikkeeseen. Niin minäkin tein, kun ostin ensimmäistä parempaa polkupyörää. Kokenut myyjä osaa mitoittaa pyörän nettimittareita tarkemmin silmämääräisesti.

        Toinen tapa on tutkia nettissä olevia mittareita. Niistä on koonnos Fillarilehden sivuilla.

        http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=22962

        Kolmas tapa on mennä sellaiseen liikkeseen, jolla on mittapenkki. Mittaaminen ei ole ihan halpaa tousuhua, mutta sen saa usein takaisin alennuksena, jos ostaa pyörän kyseisestä liikkeestä.


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Pelkkä pituu ei paljoa kerro pyörän runkokoosta. Toinen vähintään yhtä tärkeä tieto on jalan pituus.

        Helpoin tapa hoitaa asia on mennä _asiantuntevaan_ pyöräliikkeeseen. Niin minäkin tein, kun ostin ensimmäistä parempaa polkupyörää. Kokenut myyjä osaa mitoittaa pyörän nettimittareita tarkemmin silmämääräisesti.

        Toinen tapa on tutkia nettissä olevia mittareita. Niistä on koonnos Fillarilehden sivuilla.

        http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=22962

        Kolmas tapa on mennä sellaiseen liikkeseen, jolla on mittapenkki. Mittaaminen ei ole ihan halpaa tousuhua, mutta sen saa usein takaisin alennuksena, jos ostaa pyörän kyseisestä liikkeestä.

        Runkokona ilmoitetaan yleensä vain sen korkeus. Toinen yhtä tärkeä mitta on sen pituus. Eli vaikka pyörä olisi oikean korkuinen, voi se olla väärän pituinen. Kun ihmiset valittavat liian matalasta ajoasennosta, niin oireet viittaavat aika usein liian pitkään pyörään!

        Naistenpyörä on keskimäärin vähän lyhyempi, kuin vastaavan korkuinen miestenpyörä. Muuta eroa ei rungoissa ole.

        Kokonaisuuden korkeutta voidaan säätää satulatolpan pituutta muuttamalla ja sen pituutta voidaan säätää vaihtamalla ohjainkannatin (stemmi) eri pituiseen. Ns. säätökannattimet eivät yleensä ole kovin hyvä ratkaisu. Sekä tolpan että stemmin vaihto vaikuttaa ajettavuuteen, joten kovin paljoa sovitusta ei voi tehdä ilman, että pyörän käsiteltävyys muuttuu oleellisesti.

        Asiantunteva pyöräliike ei myy sopimatonta runkoa, vaikka asiakas kuinka haluaisi. Näin kävi yhdelle työkaverille, joka olisi halunnut määrätynlaisen maantiepyörän. Suhteiden avulla samalta merkiltä löytyi vielä varastosta vanhempaa runkomallia, jonka mittasuhteet sopivat hänelle. Marketit myyvät yleensä ihan mitä vain ja kenelle vain, joten marketin asiakkaan tulee tietää tarkalleen, mitä on ostamassa.


      • ja jaa
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Runkokona ilmoitetaan yleensä vain sen korkeus. Toinen yhtä tärkeä mitta on sen pituus. Eli vaikka pyörä olisi oikean korkuinen, voi se olla väärän pituinen. Kun ihmiset valittavat liian matalasta ajoasennosta, niin oireet viittaavat aika usein liian pitkään pyörään!

        Naistenpyörä on keskimäärin vähän lyhyempi, kuin vastaavan korkuinen miestenpyörä. Muuta eroa ei rungoissa ole.

        Kokonaisuuden korkeutta voidaan säätää satulatolpan pituutta muuttamalla ja sen pituutta voidaan säätää vaihtamalla ohjainkannatin (stemmi) eri pituiseen. Ns. säätökannattimet eivät yleensä ole kovin hyvä ratkaisu. Sekä tolpan että stemmin vaihto vaikuttaa ajettavuuteen, joten kovin paljoa sovitusta ei voi tehdä ilman, että pyörän käsiteltävyys muuttuu oleellisesti.

        Asiantunteva pyöräliike ei myy sopimatonta runkoa, vaikka asiakas kuinka haluaisi. Näin kävi yhdelle työkaverille, joka olisi halunnut määrätynlaisen maantiepyörän. Suhteiden avulla samalta merkiltä löytyi vielä varastosta vanhempaa runkomallia, jonka mittasuhteet sopivat hänelle. Marketit myyvät yleensä ihan mitä vain ja kenelle vain, joten marketin asiakkaan tulee tietää tarkalleen, mitä on ostamassa.

        Maastopyörissä ei ole niin suuria eroja rungon pituudessa kuin maantiepyörissä, maastopyörissä oleellisempi on juurikin rungon korkeus ja stemmin mitta.


      • mittaamista
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Pelkkä pituu ei paljoa kerro pyörän runkokoosta. Toinen vähintään yhtä tärkeä tieto on jalan pituus.

        Helpoin tapa hoitaa asia on mennä _asiantuntevaan_ pyöräliikkeeseen. Niin minäkin tein, kun ostin ensimmäistä parempaa polkupyörää. Kokenut myyjä osaa mitoittaa pyörän nettimittareita tarkemmin silmämääräisesti.

        Toinen tapa on tutkia nettissä olevia mittareita. Niistä on koonnos Fillarilehden sivuilla.

        http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=22962

        Kolmas tapa on mennä sellaiseen liikkeseen, jolla on mittapenkki. Mittaaminen ei ole ihan halpaa tousuhua, mutta sen saa usein takaisin alennuksena, jos ostaa pyörän kyseisestä liikkeestä.

        Olisiko helpompi jos kokeilisi sitä pyörää ja katsoisi että vaakaputken väliin mahtuisi ainakin tulitikkulaatikko seistessä jalat maassa pyörä haarojen välissä. Kun sopiva runkokoko on valittu voi vielä vaihtaa stemmin sopivan mittaiseksi sopivalla kulmalla.

        Jos etsii netistä kaikki mittarit ja juoksee sen jälkeen kaikissa maantiepyöriä varten suunnitelluissa mittapenkeissä jää pian pyörä kokonaan ostamatta kun tulee jo talvi.


      • uuuiiiiiiiwoooo
        mittaamista kirjoitti:

        Olisiko helpompi jos kokeilisi sitä pyörää ja katsoisi että vaakaputken väliin mahtuisi ainakin tulitikkulaatikko seistessä jalat maassa pyörä haarojen välissä. Kun sopiva runkokoko on valittu voi vielä vaihtaa stemmin sopivan mittaiseksi sopivalla kulmalla.

        Jos etsii netistä kaikki mittarit ja juoksee sen jälkeen kaikissa maantiepyöriä varten suunnitelluissa mittapenkeissä jää pian pyörä kokonaan ostamatta kun tulee jo talvi.

        ..niin että askin raapaisupinnat ovat vaakaputkea ja haaroja vasten :)


      • kyllä kyllä
        uuuiiiiiiiwoooo kirjoitti:

        ..niin että askin raapaisupinnat ovat vaakaputkea ja haaroja vasten :)

        Siis tikkuaski kantillaan ei lappeellaan.


    • vodre

      veikkaisin että tuo L olisi sinulle parempi. käsittääkseni M on jo lähestulkoon lastenpyörien kokoluokkaa. käyttötarkoitus myös merkitsee paljon eli jos ajelet metsäpoluilla niin tuo M voisi menetellä mutta jos ajot on normaalia kaupunki/maantieajoa niin ehdottomasti isompi koko.

      • alkup. Maantiepyöräilijä

        "...metsäpoluilla niin tuo M voisi menetellä mutta jos ajot on normaalia kaupunki/maantieajoa niin ehdottomasti isompi koko..."

        Jos alkuperäinen kysyjä haluaisi pyörän kaupunki- ja maantieajoon, hän oletetavasti olisi ostamassa ihan jotain muuta kuin maastopyörää, vai mitä?

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/7061657


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1970
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      183
      1504
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

      Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      144
      1284
    4. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      95
      1264
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1168
    6. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      84
      908
    7. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      44
      820
    8. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      797
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      793
    10. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      123
      763
    Aihe