Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

uskonnonvapaus töissä

uskonnosta vapaa

Sain työkaverikseni ihmisen, joka joka ikinen päivä ja jokaisessa keskustelussa ottaa uskovaisuutensa esiin. Itse olen niin ateisti kuin olla ja voi ja ajattelen, että jokainen päättää omista uskomuksistaan ja antaa jokaisen puhua mitä haluaa.

Jotenkin on vain ruennut tuntumaan, että kaipa minullakin olisi oikeus tehdä työtä uskontovapaassa työympäristössä, kun en kerran tunnusta mitään uskontoa. Eli ihan kuten tämä kristinuskovainen henkilö saa uskonvapaassa Suomessa tuoda julki ajatuksiaan olisi minullakin oikeus saada työskennellä uskonnosta vapaassa ympäristössä.

Aika kinkkinen juttu, koska mielestäni minulla ei ole syytä mennä sanelemaan mitä toinen saa puhua, mutta jotenkin on alkanut tuo uskontojuttu menemään tuputtamisen ja käännyttämisen puolelle, joten kaippa minunkin on aika avata keskustelu uskonnottomuudestani.

Onko muilla vastaavasta kokemuksia?

Olen itsenäinen yrittäjä ja siis ("suht") vapaa valitsemaan liikekumppanini, mutta en haluasi uskontokysymyksen antaa vaikuttaa kenen kanssa olen tekemisissä.

9

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisen ihmisen

      uskonnonvapaus loukkaisi sinun uskonnonvapauttasi? Kannattaisi varmaan kehittää itseään suvaitsevaisempaan suuntaan. Toinen mahdollisuus on lopettaa yhteistyö tämän ihmisen kanssa. Itseään voi muuttaa, toisia ei.

    • Pentti Anis

      Kysyppä tältä henkilöltä onko hän nähnyt uskomustensa henkilön tuskinpa ellei ole ollut jonkinmoisessa pöllyssä.
      Hän on varmaankin jonkin lahkon "hihhuli".

      Mielestäni sinun ei tarvitse kuunnella minkäänlaista käännytyspropakandaa.

      Pyydä häntä valokuvaamaan kyseinen satuhahmo ja näyttämään kuva sinulle.

      Yleensä työpaikoilla tehdään töitä eikä jauheta paskaa.

    • joista ei töissä saa

      puhua, on uskonto ja politiikka. Vain jos se luontevasti tilanteeseen sopii ja on kaikille osapuolille vapaasti keskusteltava aihe, voidaan sitä pitää soveliaana.

      Tiedän tapauksia, joissa työsuhde on päätetty irtisanomiseen sillä perusteella että on tuonut uskontoa tai poliittista vakaumustaan kärkkäästi esille yksipuolisella "kahvihuonekeskustelulla".

      • joka häiritsee

        En ole törmännyt työpaikalla uskonnon julistukseen, mutta totuuden kieltämiseen sitäkin useammin. Työpaikalla saa kertoa vain sovitusta totuudesta kauniisti, minusta valhe on yhtä rasittavaa kuin uskonnosta tai politiikasta puhuminen, jotka tietenkin rasittavat jos niillä terrorisoidaan. Enkä ole mikään nihilisti totuuden suhteen, suvaitsen erilaisia arvoja, mutta vaint avoitteista puhuminen on aika raskasta, jos ne ei liippaa mitenkään työn todellisuutta.


    • sunnyriver

      Eli onko hän asiakkaasi vai oletko sinä hänen asiakkaansa?
      Vai oletteko jopa onnistuneet pääsemään liikekumppaneiksi
      samaan yhtiöön?
      Jos viimeksimainittu on tapahtunut,
      ihmettelen vielä enemmän,
      uskova ei ole Raamattuaan lukenut.
      Siellä näet varoitetaan kantamasta yhteistä iestä
      uskosta osattoman kanssa...
      *
      No, itselleni on joskus työhaastattelussa sanottu,
      että Jumalan tai Jeesuksen nimeä ei koskaan tässä talossa
      saa mainita.
      Ei se silti sitä estänyt, että seinillä oli
      saatananpalvojien julisteita.
      Ei sekään minusta tasa-arvoa ole.
      Ylilyöntejä tapahtuu puolin ja toisin.
      :) :) :)

      • työpaikoille!!!

        Samassa liiketilassa molemmat itsenäisiä yrittäjiä.

        "Jos viimeksimainittu on tapahtunut,
        ihmettelen vielä enemmän,
        uskova ei ole Raamattuaan lukenut.
        Siellä näet varoitetaan kantamasta yhteistä iestä
        uskosta osattoman kanssa..."

        Kiitos näkemykseni vahvistuksesta eli siitä, että kristinuskon mukaan ihmisiä tulee kohdella eriarvoisesti ja rasistisesti. Eli "vääräuskoisten", myös uskonnottomien, kanssa ei saa tehdä yhteistyötä..

        Nyt ymmärrän tosi hyvin, jos työhaastattelussa jo heti tulee esille mikä on meininki uskontoasioissa, koska olen itse joutunut uskontosabotaasin kohteeksi työssäni.


      • sunnyriver
        työpaikoille!!! kirjoitti:

        Samassa liiketilassa molemmat itsenäisiä yrittäjiä.

        "Jos viimeksimainittu on tapahtunut,
        ihmettelen vielä enemmän,
        uskova ei ole Raamattuaan lukenut.
        Siellä näet varoitetaan kantamasta yhteistä iestä
        uskosta osattoman kanssa..."

        Kiitos näkemykseni vahvistuksesta eli siitä, että kristinuskon mukaan ihmisiä tulee kohdella eriarvoisesti ja rasistisesti. Eli "vääräuskoisten", myös uskonnottomien, kanssa ei saa tehdä yhteistyötä..

        Nyt ymmärrän tosi hyvin, jos työhaastattelussa jo heti tulee esille mikä on meininki uskontoasioissa, koska olen itse joutunut uskontosabotaasin kohteeksi työssäni.

        Ok, selvisi tilanne, eli olette molemmat itsellisiä.
        Kyllä tuollaisessa tilanteessa itsekunkin tulee kunnioittaa toisensa vakaumusta.
        Tuo kohta tosiaan on Raamatussa ja toisaalta se säästää paljolta, jos molemmat ovat kiihkeitä oman kantansa puolustajia. Ei siitä yhteistä
        menestyksen linjaa löytyisi. Raaamattu kuitenkin lähtee siitä, että niin avioliiitossa kuin muussakin liitossa (liikesuhteessakin) päätösten tulisi syntyä niin, että kumppanukset ovat yhtä = yhtä mieltä päätettävistä asioista.
        Eli siunaus se vain on, ettei kovin eri tavoin ajattelevia ja vielä hyvin vahvatahtoisia ihmisiä samassa firmassa ole. Erilaisuus sinänsä on monesti rikkauskin,
        mutta jos siihen liittyy vahva tahto, se onkin jo melkoinen yhdistelmä.
        *
        Anteeksi, jos sanoin räväkästi, mutta niin Raamatussa
        sanotaan ja olen kyllä nähnyt tapauksia, missä tuollaislla "liitolla" ei ole siunausta. Toisaalta jos molemmat ovat vakaumuksestaan huolimatta'muuten kypsiä ihmisiä ja hoitavat asiat asioina toisiaan kunnioittaen,
        niin saattaahan se yhteistyö onnistuakin.
        Oletko keskustellut naapurisi kanssa suoraan? Voihan sen ihan normaalissa
        keskustelussakin sanoa, että kiitos ei, en halua keskustella uskosta.
        Loukkaantukoot , jos loukkaantuu.
        Mutta sitä sabotaasia on tosiaan puolin ja toisin, niin uskossa olevia kuin vahvasti ei-uskoviakin sorsitaan. Sinulla on kuitenkin yritys, niin että et ole niin riippuvainen muiden mielipiteistä kuin tavallinen palkkatyöläinen.
        Hyvää kesää sinulle!
        :) :) :)


    • Atte Ateisti

      Entä meillä kun työnantajamme olettaa kaikkien olevan superkristittyjä? Jouluina on aina piispa kutsuttu puhumaan.

    • töissä on kiva olla

      siviilijutut siviiliin. Miten se voikin olla niin vaikeaa pitää ne erossa.
      Minä koen samallalailla työmaalla jossa on useita hellareita, jotka kokemuksestani ovat aivan mahdottomia harrastamaan tätä käännytystyötään joka tilanteessa.
      Ei ole luontevaa tehdä työtä ja samalla olla ikäänkuin varuillaan näiden henkilöiden läheisyydessä. Kun sitten viestii poistumalla sivummalle tai torjumalla puheenaiheen suoraan lopputuloksena on jäännä kyräily. Ymmärtäähän ne esim. fanaattiset metsästäjät ja autoharrastajatkin kenen kans voi jakaa kokemuksiaan ilman, että työasioiden hoito ja työpaikka rupattelu voi olla muutakin kuin ao harrastuksista jauhamista.
      Eikä se ettei työpaikassa ole valmis menemään mukaan näihin uskontojuttuihin voi olla merkki mistään, minun mielestäni se on ihan mun oma juttu uskonko kantoon vai jumalaan siviilissä. Mutta työmaalla pitäis saada keskittyä vaan siihen työhönsä ilman tuollaista henkistä ahdistelua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1965
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1743
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1604
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1236
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1233
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe