TV: ykkösessä tulee tänään klo. 10.00 dokumenttielokuva kahdesta lestadiolaiperheessä kasvaneesta miehestä. Miehet ovat tehneet kumpainenkin erilaisen ratkaisun elämässään.
"Maailmassa"
12
205
Vastaukset
- Paivamies palkan saa
Täytyypä katsoa. Toivottavasti tuo tulee myös Yle Areenaan, jotta myös televisiottomat ystävämme voivat sen katsoa.
- periaatteita:
lisääntyä ja "...kasvattaa lapsia taivasta varten..." ja iltarukouksessakin viimeisimpänä pirskotaan "nimeä ja verta" - voi lapsiparat tuota aivopesua!
- Heino.
lestadiolaisperheessä. En tunnista kuitenkaan tätä käytäntöä, että pienille lapsille saarnattaisiin synnit anteeksi iltarukouksen päätteeksi! Tuokin termi: ”kasvattaa lapsia taivasta varten...", se on ihan outo. Jumala loi kyllä ihmisen olemaan paratiisissa ja ymmärrän tämän hokeman sitä taustaa vasten. Jos kuitenkin kasvatus perustuu ainoastaan tähän, se on kieroutunut tapa. Tulisi kasvattaa lapset rehellisiksi työtä tekeviksi ja tietenkin antaa uskosta oikeaa tietoa, näin Jumalan sana neuvoo meitä tekemään.
Olenko ollut niin kauan pois – erotettuna, että sinne on pesiytynyt aivan hulluja tapoja. Olisikin mielenkiintoista tietää onko nämä tavat hyvin yleisiä nykyään? Milloin esim. synninpäästön sanoja on alettu pitämään ”siunauksena”?
Tämä on siunaus: 1 Moos. 28:3 ”Jumala, Kaikkivaltias, siunatkoon sinua ja tehköön sinut hedelmälliseksi ja jälkeläisesi monilukuisiksi, niin että sinusta saa alkunsa suuri kansa. 4 Hän antakoon sinulle samanlaisen siunauksen kuin Abrahamille, sekä sinulle että jälkeläisillesi, niin että saat omaksesi tämän maan, jonka Jumala lupasi Abrahamille ja jossa nyt asut muukalaisena."
Kuten huomaatte, Isak ei saarnannut siunatessaan Jakobia syntejä anteeksi. Ei synninpäästö ole siunausta, vaan julistamista Jumalan armahtamista syntien vaivaamaa ihmistä kohtaan.
Tuokin hokema kulkea synnin poispanijana! Sekin on aivan hullu termi! Ei kait kenenkään pidä tuommoista ”virkaa” ottaa! Että työkseen panee syntejä pois! Oikeimmin on elää uskosta ja se tapahtuu niin, että elämme Jumalan sanan neuvoja noudattaen.
Kun apostoli kirjoittaa: Heb. 12:1 ”Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin.” ei hän tarkoita, että ottaisimme työksemme ”synnin poispanemisen”, vaan hän neuvoo uskovia laittamaan elämämme kaikki erheet tunnoltamme pois, että jaksaisimme uskoa itsemme autuaaksi – taivaskelpoisiksi. Jeesus neuvoo: Matt. 11: 28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.” - taivalkoskinen
Heino. kirjoitti:
lestadiolaisperheessä. En tunnista kuitenkaan tätä käytäntöä, että pienille lapsille saarnattaisiin synnit anteeksi iltarukouksen päätteeksi! Tuokin termi: ”kasvattaa lapsia taivasta varten...", se on ihan outo. Jumala loi kyllä ihmisen olemaan paratiisissa ja ymmärrän tämän hokeman sitä taustaa vasten. Jos kuitenkin kasvatus perustuu ainoastaan tähän, se on kieroutunut tapa. Tulisi kasvattaa lapset rehellisiksi työtä tekeviksi ja tietenkin antaa uskosta oikeaa tietoa, näin Jumalan sana neuvoo meitä tekemään.
Olenko ollut niin kauan pois – erotettuna, että sinne on pesiytynyt aivan hulluja tapoja. Olisikin mielenkiintoista tietää onko nämä tavat hyvin yleisiä nykyään? Milloin esim. synninpäästön sanoja on alettu pitämään ”siunauksena”?
Tämä on siunaus: 1 Moos. 28:3 ”Jumala, Kaikkivaltias, siunatkoon sinua ja tehköön sinut hedelmälliseksi ja jälkeläisesi monilukuisiksi, niin että sinusta saa alkunsa suuri kansa. 4 Hän antakoon sinulle samanlaisen siunauksen kuin Abrahamille, sekä sinulle että jälkeläisillesi, niin että saat omaksesi tämän maan, jonka Jumala lupasi Abrahamille ja jossa nyt asut muukalaisena."
Kuten huomaatte, Isak ei saarnannut siunatessaan Jakobia syntejä anteeksi. Ei synninpäästö ole siunausta, vaan julistamista Jumalan armahtamista syntien vaivaamaa ihmistä kohtaan.
Tuokin hokema kulkea synnin poispanijana! Sekin on aivan hullu termi! Ei kait kenenkään pidä tuommoista ”virkaa” ottaa! Että työkseen panee syntejä pois! Oikeimmin on elää uskosta ja se tapahtuu niin, että elämme Jumalan sanan neuvoja noudattaen.
Kun apostoli kirjoittaa: Heb. 12:1 ”Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin.” ei hän tarkoita, että ottaisimme työksemme ”synnin poispanemisen”, vaan hän neuvoo uskovia laittamaan elämämme kaikki erheet tunnoltamme pois, että jaksaisimme uskoa itsemme autuaaksi – taivaskelpoisiksi. Jeesus neuvoo: Matt. 11: 28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.”vl-isä lausui tuon "taivasta varten"-mantran, vasta toisella sijalla olivat koulunkäynnit ja ammatit eli maalliset vai pitääkö sanoa maailmalliset asiat.
Oulun seutu ja Koillismaa lienevät jyrkimpiä vl-opin alueita, maailmallisuus on jo pesitynyt Etelä-Suomen vl:iin ja siksipä "Oulun miehet" joutuvat tekemään sinne käännytysmatkojaan pohjoisesta etelään muuttaneiden jyrkkämielisten tekemien ilmiantojen takia. Eli 60-luvulta alkaen juurrutettu "veljen vartioiminen" kantaa edelleen karua hedelmää. - Heino.
taivalkoskinen kirjoitti:
vl-isä lausui tuon "taivasta varten"-mantran, vasta toisella sijalla olivat koulunkäynnit ja ammatit eli maalliset vai pitääkö sanoa maailmalliset asiat.
Oulun seutu ja Koillismaa lienevät jyrkimpiä vl-opin alueita, maailmallisuus on jo pesitynyt Etelä-Suomen vl:iin ja siksipä "Oulun miehet" joutuvat tekemään sinne käännytysmatkojaan pohjoisesta etelään muuttaneiden jyrkkämielisten tekemien ilmiantojen takia. Eli 60-luvulta alkaen juurrutettu "veljen vartioiminen" kantaa edelleen karua hedelmää.nykyinen vl – usko! Äitini opetti, että meillä on joka hetki synnit anteeksi, kun uskomme. Jumalan Poika on syntimme sovittanut ja Jumala tämän takia antaa meille synnit anteeksi jo ennen kuin me kerkeämme pyytääkään, kun kadumme syntejämme. Näin Isä armahti tuhlaajapoikaakin. Luuk. 15:20 "Kun poika vielä oli kaukana, isä näki hänet ja heltyi. Hän juoksi poikaa vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä.”
Kun tuntomme meitä syyttää, tehtyämme syntiä, on meillä lupa ja oikeus ripittäytyä ja kertoa pahat tekomme ripissä ja saada synninpäästö rippi- isältä. Mutta jo ripittäytymään mennessämme olemme uskon kautta kiinnitetty ”Isänperintöön”. Tästä seuraa, että emme tule ripin kautta taivaskelpoiseksi, vaan uskon kautta!
Tämä on uskovien tärkeätä aina muistaa! Meidät tekee autuaaksi usko – luottamus siihen, että Jumalan Poika on ostanut meidät omakseen. Me emme tule autuaaksi vaikka jatkuvasti panisimme syntejä pois. Matt. 9: 28 Ja kun Jeesus tuli perille, sokeat tulivat sisälle hänen luokseen. Jeesus kysyi: "Uskotteko te, että minä voin auttaa teitä?" "Uskomme, Herra", he vastasivat. 29 Silloin hän kosketti heidän silmiään ja sanoi: "Tapahtukoon teille niin kuin uskotte",
Etten minäkin ollut ko. elokuvassa.. Sen verran säälin sukulaisiani, että jätin sikseen..
- eniten
tarvitset sääliä itse.
eniten kirjoitti:
tarvitset sääliä itse.
Mutta sitä sääliä ei v-lestadiolaisilta löydy, kun ovat myötätuntokyvyttömiä. Onneksi minä osaan sääliä heitä.
- minä ainakin
Devoit kirjoitti:
Mutta sitä sääliä ei v-lestadiolaisilta löydy, kun ovat myötätuntokyvyttömiä. Onneksi minä osaan sääliä heitä.
pohjimmiltani säälin, kun sinun on noin paha olla.
minä ainakin kirjoitti:
pohjimmiltani säälin, kun sinun on noin paha olla.
Niin harva tuntemani vl kykenee myötätuntoon, että todennäköisyys sinun olevan sellainen, on häviävän pieni.
- empaattinen,
Devoit kirjoitti:
Niin harva tuntemani vl kykenee myötätuntoon, että todennäköisyys sinun olevan sellainen, on häviävän pieni.
Se mainittiin jopa työtodistuksessa ;-)
empaattinen, kirjoitti:
Se mainittiin jopa työtodistuksessa ;-)
Mutta turhaan minua säälit. Tiedätkö, että pahimpaan hoitokokousaikaan empaattisuutesi olisi saarnattu synniksi, nimikkeellä hempeyden synti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6762552Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,311276- 1091168
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki121105- 93955
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k104925Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e239877Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?101873Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50769- 64751