E-lasku: Mikä meni pieleen?

Kaktustytto

Minulla on kaikki mahdolliset laskuttajat e-laskuissa sellaisena, että ne menevät suoraan tililtä, eikä tarvitse vahvistuttaa mitään. Silti kaksi edellistä laskua oli (yksi puhelinlasku ja yksi luottolasku) jääneet sinne "vahvistettavaksi" ja sitten taas seuraavat olivat suoraan erääntyvissä ilman, että summaa voi muuttaa.

Siis yksinkertaistaen vielä näin: Puhelinlasku on aina sen saman noin 50 (netti puhka) ja luottolaskukin on aika samassa aina, joten on helppo antaa niiden vain mennä sen kummemmin tarkistelematta mitään. Edellinen, maaliskuu oli kummassakin mennyt ihan oikein. Seuraava, huhtikuu, kumpikin oli jäänyt roikkumaan "vahvistettavaksi". Toukokuun kumpikin lasku oli mennyt automaattisesti erääntyviin kuten kuuluukin. Ja muut laskut taas olivat koko tämän kauden menneet kuten pitääkin, 5 muuta laskuttajaa toimi täysin oikein koko ajan. Saldosta ei voi olla kyse, koska tililläni on aina tonnin hätävararaha.

Vaikka laskut olivat "vahvistettavassa" tilassa, ei mikään hälyttänyt, vaikka olen vieraillut tililläni tänä aikana. Vasta kun sattumalta menin itse katsomaan, olisiko ilmaantunut uusia e-laskuttajayrityksiä, huomasin, että kaksi laskua on siellä ajat sitten erääntyneenä vahvistettavana!

Soitin sitten pankkiin. Pankkivirkailija sanoi, että sen verran on vielä lapsenkengissään tämä palvelu, että hän suosittelee, että asiakas käy ihan päivittäin tarkistamassa, että laskut velottuvat oikein! Minä otin e-laskut käyttöön, jotta en joutuisi käymään päivittäin verkkopankissa!
Minä nimenomaan haluan, että jokaikinen lasku, mikä minulle tulee, lähtee tililtäni automaattisesti, eikä minun tarvitse tietää koko asiasta.

En saanut itse edes muutettua enää sitä seuraavan luottolaskun summaa, joka oli jo mennyt veloitettaviin. Onneksi virkailija sai sen muutettua, mutta varoitti, että luottokunta kyllä ottaa mojovat korot tästä. Ja niinhän ne tekevätkin. Ja oikeassahan ne ovat, pitää alkaa käydä tilillä joka päivä vahtimassa, että kaikki sujuu.

Mutta: Onko mitään veikkauksia, mistä moinen voi johtua? Mitä siinä on voinut tapahtua? Miksi kaksi laskua välistä ei veloitu automaattisesti?

11

4882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

"Onneksi virkailija sai sen muutettua, mutta varoitti, että luottokunta kyllä ottaa mojovat korot tästä. Ja niinhän ne tekevätkin. Ja oikeassahan ne ovat, pitää alkaa käydä tilillä joka päivä vahtimassa, että kaikki sujuu. "

Jos olet 1) tehnyt pankin kanssa suoraveloitussopimuksen (etkä siis pelkkää laskusopimusta), 2) tilillä oli veloitushetkellä riittävästi katetta, niin silloin mielestäni PANKKI on velvollinen korvaamaan sinulle Luottokunnan mahdollisesti perimät viivästyskorot.

• II.I

"Onko mitään veikkauksia, mistä moinen voi johtua? "

vaikkapa siitä, mikä on sinulla suurin summa, kun päivässä voi siirtää tililtä, ei riittänyt laskuihin,
      jos laskujen sumat menivät yli sallitun päiväsiirtomäärän.

jos oli nyt sattunut ylitys ko. päivälle, tai ei sitten ollut rahaa.

Ja ainahan laskuttajalla tapahtuu myös muutoksia ja sinäkin voit "töppäillä" joten katsele nyt tulevia pari kuukautta.

Kyllä sinäkin olisi voinut maksaa luotolaskuasi kotona,
      siinä on aina sama tilinumero ja viitenumero, ei olisi pankkia tarvittu

Huomasin,
      kuulut heihin, jotka eivät rahojaan katsele, kun ne jotenkuten riittävät,
      toivottavasti riittävät hyvin, kun niin rento olet.

• Kaktustytto

Itse asiassa kulutan niin vähän, ettei tarvitse katsella rahojensa perään. Vaatteet ostan kirppareilta, autoa ei ole (eli on hyvin pienet vakuutusmaksut, jotka taas tulevat sähköpostiin ja maksan ne ifin verkkosivuilta printatulla laskulla).
        Minulla on niin pieni luottokorttilasku (noin 200-400 euroa yleensä, kaikki menot suunnilleen sillä, sekä ruoka että kaikki muu mitä nyt ostankaan) että kyllä sen tililtä voi aina ottaa. Katto on muistaakseni joku 1500 euroa päivässä.
        Tilillä on ollut saldoa, koska siellä on aina vähintään tonni. Kun tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa, on pakko pitää joku hätävararahasto tilillään. Siksi en ostele mitään kallista, enkä ylipäätään kovin kevyesti mitään, mikä maksaa yli 10% kuukauden nettoansioista.

Olen sen verran paljon poissa kotoa, että on helpompi hoitaa laskunsa sähköisesti! Nordealla käy vielä viivakoodinlukija, mutta Aktialla ei kaiketi enää voi maksaa laskujaan viivakoodilla. Minulla on Netpostissa myös laskuja, jotka tulevat sinne. Sellaiset, mitä ei saa vielä e-laskutukseen. Niistä tulee aina sähköpostiin ilmoitus.

Olen nelikymppinen, enkä ole vielä koskaan saanut maksumuistutusta oman töppäilyn takia. Kaksi kertaa on posti hukannut laskun, joka on tullut osoiteselvittelykeskukselta puolen vuoden kuluttua punaisella tarralla merkittynä. Jos on elättänyt itsensä nuoresta asti kokopäivätyöllä ja opiskellutkin siinä sivussa, sitä vain osaa olla tuhlaamatta rahojaan. Asuntolainan maksoin jo kerran, nyt on toista asuntolainaa pieni osa jäljellä. Minulla on Sisäinen laskuri, joka kertoo, uskallanko "tuhlata" vai ostanko huuto.netistä tai kirpparilta.
        Kuulun siis "heihin", jotka hoitavat asiansa niin, ettei tarvitse nähdä vaivaa laskunmaksun eteen. En suinkaan tuhlaile rahojani holtittomasti. Elän aika tarkasti ja varovaisesti. Ei ihminen paljon tarvitse!

• löskdökasåio
        Kaktustytto kirjoitti:

Itse asiassa kulutan niin vähän, ettei tarvitse katsella rahojensa perään. Vaatteet ostan kirppareilta, autoa ei ole (eli on hyvin pienet vakuutusmaksut, jotka taas tulevat sähköpostiin ja maksan ne ifin verkkosivuilta printatulla laskulla).
        Minulla on niin pieni luottokorttilasku (noin 200-400 euroa yleensä, kaikki menot suunnilleen sillä, sekä ruoka että kaikki muu mitä nyt ostankaan) että kyllä sen tililtä voi aina ottaa. Katto on muistaakseni joku 1500 euroa päivässä.
        Tilillä on ollut saldoa, koska siellä on aina vähintään tonni. Kun tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa, on pakko pitää joku hätävararahasto tilillään. Siksi en ostele mitään kallista, enkä ylipäätään kovin kevyesti mitään, mikä maksaa yli 10% kuukauden nettoansioista.

Olen sen verran paljon poissa kotoa, että on helpompi hoitaa laskunsa sähköisesti! Nordealla käy vielä viivakoodinlukija, mutta Aktialla ei kaiketi enää voi maksaa laskujaan viivakoodilla. Minulla on Netpostissa myös laskuja, jotka tulevat sinne. Sellaiset, mitä ei saa vielä e-laskutukseen. Niistä tulee aina sähköpostiin ilmoitus.

Olen nelikymppinen, enkä ole vielä koskaan saanut maksumuistutusta oman töppäilyn takia. Kaksi kertaa on posti hukannut laskun, joka on tullut osoiteselvittelykeskukselta puolen vuoden kuluttua punaisella tarralla merkittynä. Jos on elättänyt itsensä nuoresta asti kokopäivätyöllä ja opiskellutkin siinä sivussa, sitä vain osaa olla tuhlaamatta rahojaan. Asuntolainan maksoin jo kerran, nyt on toista asuntolainaa pieni osa jäljellä. Minulla on Sisäinen laskuri, joka kertoo, uskallanko "tuhlata" vai ostanko huuto.netistä tai kirpparilta.
        Kuulun siis "heihin", jotka hoitavat asiansa niin, ettei tarvitse nähdä vaivaa laskunmaksun eteen. En suinkaan tuhlaile rahojani holtittomasti. Elän aika tarkasti ja varovaisesti. Ei ihminen paljon tarvitse!

Tee laskuttajien kanssa suoreveloitussopimus. Henkilölle, jolla on säännölliset ja säännöllisen kokoiset laskut (vastike, puhelin, vakuutukset, netti, luottokortti, lehdet) sopii parhaiten suoraveloitus. Mä en ymmärrä mitä järkeä on saada lakuja nettipankiin ja käöydä sitten niitä siellä klikkailemassa. Vanha kunon rehellinen suoraveloitus on paras. Laskuttajat voivat hyvin lähettää suoraveloituksen ennakkoilmoituksen NetPostiin, jos haluavat paperia säästää, mutta maksu saa mennä suosraveloituksena ilman että sitä pitää käydä missään klikkailemassa.

En ole vielä vastaanottanut yhtään e-laskua, mutta jos siinä systeemissä on se vaihtoehto, etää lasku tulee ja sitä ei sopimuksen mukaan tarvitse erikseen klikkailla ja hyväksyä, niin sen valitsen.

Jos olet tehnyt sopimuksen pankin kanssa automattiveloituksesta, vaikka onkin e-lasku, niin pankin töppäysten jälkien maksaminen ei kuulu sinulle. Vaadi pankilta maksamasi viivästys- ja korkomaksut takaisin.

• Kaktustytto
        löskdökasåio kirjoitti:

Tee laskuttajien kanssa suoreveloitussopimus. Henkilölle, jolla on säännölliset ja säännöllisen kokoiset laskut (vastike, puhelin, vakuutukset, netti, luottokortti, lehdet) sopii parhaiten suoraveloitus. Mä en ymmärrä mitä järkeä on saada lakuja nettipankiin ja käöydä sitten niitä siellä klikkailemassa. Vanha kunon rehellinen suoraveloitus on paras. Laskuttajat voivat hyvin lähettää suoraveloituksen ennakkoilmoituksen NetPostiin, jos haluavat paperia säästää, mutta maksu saa mennä suosraveloituksena ilman että sitä pitää käydä missään klikkailemassa.

En ole vielä vastaanottanut yhtään e-laskua, mutta jos siinä systeemissä on se vaihtoehto, etää lasku tulee ja sitä ei sopimuksen mukaan tarvitse erikseen klikkailla ja hyväksyä, niin sen valitsen.

Jos olet tehnyt sopimuksen pankin kanssa automattiveloituksesta, vaikka onkin e-lasku, niin pankin töppäysten jälkien maksaminen ei kuulu sinulle. Vaadi pankilta maksamasi viivästys- ja korkomaksut takaisin.

Siis tämä e-lasku on vihdoin melkein sama kuin suoraveloitus. Ja minulla nimenomaan kaikelle valittuna vaihtoehto, ettei tarvitse mitään erikseen vahvistaa. Aikaisemmin toiminut, sitten kaksi laskua välistä ja taas toimii. Todennäköisesti (oma veikkaus) joku ohjelmabugi, eli päiväys (eräpvm sama molemmissa) on ollut vaikkapa vahingossa koodattuna "ei-mahdolliseksi" veloituspäiväksi, mutta ohitus ja uudelleenveloitus jäänyt sitten koodaamatta.

Aktialla ei voi netissä laittaa suoraan suoraveloituksia, se vaatii laskupinon käsin kopioimista paperille ja viemistä sitten täytettyä paperia pankkiin. Nordealla sai Solossa kaiken suoraveloitukseen suoraan nettipankista. Nyt tämä e-lasku toimii hyväänä vaihtoehtona. Olen ollut Netpostin asiakas heti alusta asti! Se on aivan mahtava ja toimiva. Mikä vain, mikä säästää paperia. Saan palkkakuititkin sinne.

• Kaktustytto
        löskdökasåio kirjoitti:

Tavallaan minun olisi pitänyt käydä valvomassa, että kaikki sujuu. On se virkailija siinä oikeassa. En vain osannut odottaa mitään ongelmia, kun aiemmin kaikki oli sujunut hienosti. Näin e-laskumainosjutun facebookissa ja menin tarkistamaan onko uusia yrityksiä liittynyt mukaan. En vieläkään tietäisi mitään, jos en olisi käynyt!
        Kun siitä ei tule mitään erillistä viestiä, kun en ole valinnut sitä vahvistusta vaativaa vaihtoehtoa....Nyt olen oppirahat maksanut ja pyhitän päivästä aina muutaman minuutin tilitietojen tutkimiseen. Eipähän silti tarvitse näppäillä pitkiä numerosarjoja....

• löskdökasåio
        Kaktustytto kirjoitti:

Tavallaan minun olisi pitänyt käydä valvomassa, että kaikki sujuu. On se virkailija siinä oikeassa. En vain osannut odottaa mitään ongelmia, kun aiemmin kaikki oli sujunut hienosti. Näin e-laskumainosjutun facebookissa ja menin tarkistamaan onko uusia yrityksiä liittynyt mukaan. En vieläkään tietäisi mitään, jos en olisi käynyt!
        Kun siitä ei tule mitään erillistä viestiä, kun en ole valinnut sitä vahvistusta vaativaa vaihtoehtoa....Nyt olen oppirahat maksanut ja pyhitän päivästä aina muutaman minuutin tilitietojen tutkimiseen. Eipähän silti tarvitse näppäillä pitkiä numerosarjoja....

JOS olet valinnut vaihtoehdon, että E-laskut maksetaan ilman, että ne pitää erikseen vahvistaa, niin silloin pankin on syytä hoitaa ohjelmansa siihen kuntoon, että bugeja ei ole. Sinun velvollisuutesi on pitää huoli siitä, että tilillä on rahaa ja pankki ja laskuttaja huolehtii muusta.

Mä en ainakaan kyttäile joka päivä suoraveloitusteni perään. Jos jotain virheitä on, niin se laskuttaja selvitttää.

vieläköhän pankkiyhdistysken nettisivuilla olis ohjeita?

• kannattaa harkita
        löskdökasåio kirjoitti:

JOS olet valinnut vaihtoehdon, että E-laskut maksetaan ilman, että ne pitää erikseen vahvistaa, niin silloin pankin on syytä hoitaa ohjelmansa siihen kuntoon, että bugeja ei ole. Sinun velvollisuutesi on pitää huoli siitä, että tilillä on rahaa ja pankki ja laskuttaja huolehtii muusta.

Mä en ainakaan kyttäile joka päivä suoraveloitusteni perään. Jos jotain virheitä on, niin se laskuttaja selvitttää.

vieläköhän pankkiyhdistysken nettisivuilla olis ohjeita?

Kirjoitat asiaa. Pankin on maksettava aloittajalle korvaukset laskujen maksamisen aiheuttamista viivästyksistä. Kuluttajaviranomaisten puoleen tarvittaessa.

Itse vaihtaisin pankkia jo tässä vaiheessa. Tuo ilman E-pankkia tapahtuva suoraveloitusten aikaansaaminenkin pankkikonttorissa ravaamisineen vaikuttaa jo niin jälkijättöiseltä. Nettipankissa sen on onnistuttava niinkuin muissakin pankeissa.

• Kivikylän miäs
        Kaktustytto kirjoitti:

Pankin moka joten pankki tai laskuttaja on velvollinen korvaamaan extramaksut.
        On pankin asia setviä kummassa on vika ei maksajassa jos sopimus kerran on voimassa ollut.Jos tilillä kate piisannut vika on muissa ilman muuta.
        E-laskusta kun ei ole hyötyä asiakkaalle niin annan mennä kaikki mahdolliset automaattilaskutuksella.Asiakkaan pitäisi saada myös korvausta E-laskusysteemistä!Eikä pelkästään laskun lähettäjän.Joka on ainoa hyötyjä pankin ohella kun säästyy laskun lähetys kulut ja pankin rahan käsittely kulut.

• ...

Itselläni on suoraveloitus ja en ole halunnut e-laskua, kun se on askel taaksepäin, kun joutuu itse tarkkailemaan milloin laskuja pitää hyväksyä yms. YTV:n jätelasku oli jopa tehty sellaiseksi, että Nordean verkkopankissa olisi pystynyt ottamaan e-laskun mutta ei suoraveloitusta. No onneksi pankin puhelinpalvelussa onnistuivat laittamaan suoraveloitukseen.

Jos sun pankki tarjoaa e-laskujen automaattihyväksynnän, eikä se ole toiminut, on mielestäni kyllä pankki korvausvelvollinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe