kylppärin alup. muovimaton sauma auki

taasko vedätetään?

elikäs 70-luvun alun kerrostaloasuntomme kylpyhuoneen muovimatto on saumasta auki. Ilmoitin huoltomiehelle, että pitäs korjata. Tuli ja laittoi jotakin ainetta (silikonia? liimaa? jotain muuta?) ja oli hetken (viikon ehkä toisenkin) ok.

Nyt sauma uudelleen 'irvittää' ja pelkään että tulee kosteusvarioita jos lattiaa ei korjata. Soitin isännöitsijälle, vastaus oli; asukas vastaa ongelmasta itse. Sanoin, että kyseessä on alkuperäinen lattian muovimatto, ja että olen lukenut, että oikeudessa on todettu taloyhtiön velvolliseksi korvaamaan jollei yhtiösäännössä ole muuta sovittu. No meidän yhtiösäännössä ei todellakaan ole muuta sovittu.

Huoltomies kävi tänään, laittamassa taas 'ensiapusaumausta' kun isännöitsijä tulee lomalta ensiviikolla.

Laki sanoo, että voin korjata itse, ja laskuttaa taloyhtiötä kohtuullisessa määrin. Mikä on kohtuullisessa määrin?

*Taloyhtiö kuitenkin vaatii jotain meriittiä/laskutusta jne. ties mitä remontin tekevältä firmalta?
*Mitä tuohon pakolliseen lattiaremonttiin sisältyy?
*Laittavatko vain uuden maton vanhan päälle?
*Ottavatko vanhan pois ja laittavat vain uuden?
* Ottavatko ammeen pois maton vaihtamisen ajaksi?
*Onko amme pakko asentaa takasin paikoilleen uuden maton päälle?
*Vievätkö ammeen pois samaan hintaan?
*Tekevätkö nykyaikaisen lattiaerityksen eikä vain uutta muovimattoa tilalle, kun laki sanoo, että niiden pitää korjata lattia alkuperäiseen kuntoon ja nykytekniikka on kehittynyt vedeneristyksenkin kanssa?
*voinko pyytää remontoijalta hintaerittelyä, siltä osin kuin tulee taloyhtiön maksettavaksi ja mitä muuta haluan/tarvitsen samanaikaisesti tehtävän?
* tarviiko seinäkaakeleita vaihtaa samalla kun vaihtaa lattiamaton? (ihan toimivat kaakelit on, vaikka en väreistä hirveesti tykkääkkään)
* paljonko menee tehokasta aikaa kylppäriremontissa? jos ottaisin meille kuukausipalkkaisen remppatyöntekijän, joka sitten 'kosteidentilojen kuivumisajoilla' tekisi muuta kämpän maalaus-lattiamatonvaihto- keittiökaapistoasennus- vessaremppaa?
* Riittääkö yksi kuukausi? itse toimisin 'apupoikana' (asunnolla on 78m2) tarkoitus on tehdä siisti pintaremppa (maalata katot, vanhat tapetit pois-seinien tasotus & maalaus, lattiamattojen uusinta & lattialistat, keittiön kaapistot pois uusi tilalle, vessan uusinta kuten yllämainittu kylppäri kans)

vinkkejä??

7

4479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isännöin.

70-luvun kylppärissä lattian muovimatto toimi sekä pintamateriaalina että vedeneristeenä. Yhtiö vastaa ja maksaa remontit. Vähimmäisvaatimus mitä sinun kuuluu asuntoosi saada: Vanhan muovimaton poisto, seinäkaivon (jos on) vaihto lattiakaivoksi, allle sertifikaatin mukainen vedeneristys ja uusi muovimatto.

• ohjeistukseen

jos et halua muovimattoa, vaan laatat lattialle, maksat muovimaton ja laattojen hinnaneron itse.

• taasko vedätetään #2
        ohjeistukseen kirjoitti:

jos et halua muovimattoa, vaan laatat lattialle, maksat muovimaton ja laattojen hinnaneron itse.

oikein paljon:)

• J

Kylppäriremontit on niitä juttuja, joissa ei kannata turhaan ruveta taistelemaan. Jos isännöitsijä ei korjaukseen ole suostuvainen, niin ilmoita hallituksen puheenjohtajalle tilanteesta ja pyydä heiltä suostumus korjaukseen. Heille se oletettavasti kelpaa, koska ovat myös maksumiehiä kosteusvaurion sattuessa.

Nopeana vastauksena vielä tuohon remonttiin, eli kylppäristäsi saat tehdä lähtökohtaisesti aivan sellaisen kuin haluat, kunhan siitä ei ole haittaa rakennukselle ja vesieritys/rakennehommat on yhtiön luvalla ja asiallisesti. Yhtiö mahsaa vain samantasoisen kunnon muiden kanssa eli kaiken ekstran joutuu maksamaan itse.

• taasko vedätetään#3

tolle hallituksen pj.lle ei toinna sanoa yhtään mitään, ei edes taloyhtiön hallituksen kokousta kutsu koolle (vaikka as oy-laki niin käskee) vaikka hallituksen jäsen esityslistan kanssa pyysi, tykkäs vaan, että 'ei ole mitään keskusteltavaa' vaikka moni asia onkin taloyhtiössä ja sen hoidossa retuperällä.

Tarttee yrittää saada isännöitsijä maksamaan, näyttämällä vaikka noita sopivia lainkohtia :)

• HGIEHGIDHG

ASUNTO-OSAKEYHTIÖLAKI 7 LUKU PYKÄLÄ 78.Taloyhtiö on vastuussa kosteusvaurioista jotka on aiheutuneet lattian/seinien kosteuseristeiden pettämisistä ja taloyhtiölle kuuluu purku (betoniin asti) kuivatus sekä vesieristeiden laitto.ASukastaa vastaa pinnoitteista eli laatoista mutta taloyhtiö laatoituksen asennuksesta ja kasauksesta takaspäin.Näin meillä ainakin meni homma.

• Aloittaisit itse laista, etkä omasta tulkinnastasi?

Kyseinen pykälä kokoniasuudessaan:

78 §
        Kunnossapitovastuu

Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä yhtiön rakennuksen ja muiden tilojen kunnossapitovastuun jakamisesta osakkeenomistajien ja yhtiön kesken. Yhtiöllä on kuitenkin aina oikeus suorittaa välttämätön korjaustyö. Sikäli kuin yhtiöjärjestyksessä ei ole määrätty kunnossapitovastuun jakamisesta, se jakautuu 2–4 momentin mukaan.

Osakkeenomistajan on pidettävä kunnossa hallitsemansa huoneiston sisäosat ja muut osakkeiden perusteella hallinnassaan olevat tilat. Yhtiö on kuitenkin velvollinen korjaamaan rakenteista johtuvat sisäpuoliset viat sekä pitämään kunnossa huoneistoon asennetut sellaiset lämpö-, sähkö-, tiedonsiirto-, kaasu-, vesi-, viemäri-, ilmanvaihto- ja muut sen kaltaiset johdot ja kanavat sekä vesihanat, jotka on asennettu samantasoisina rakennuksen huoneistoihin. Osakkeenomistajan on ilmoitettava yhtiölle viivytyksettä sellaisesta huoneiston viasta tai puutteellisuudesta, jonka korjaaminen kuuluu yhtiölle.

Yhtiökokous voi päättää osakkeenomistajalle kuuluvien kunnossapitotöiden suorittamisesta yhtiön kustannuksella, jos se saattaa tapahtua osakkeenomistajien yhdenvertaisuutta loukkaamatta.

Yhtiö on vastuussa kunnossapidosta siltä osin kuin se ei kuulu osakkeenomistajille.

Eli se niistä kosteusvaurioista, ja muista edellisen deekun "lakisiteerauksista"...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      189
      1316
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      893
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      842
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      748
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      50
      711
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      612
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      311
      590
    8. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      579
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      574
    10. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      570
    Aihe