Lomarahan maksaminen

miten lie

Kuuluuko taksi-isännän maksaa kuljettajille lomapalkan lisäksi lomaraha (entinen lomaltapaluuraha), mikä on n. puolet lomapalkasta? Muilla aloillahan lomarahan maksaminen on itsestään selvyys, koska se on lakisääteinen. Miten on taksialalla?

53

6979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus..

      Ei kuulu maksaa.

    • ei ole lakisääteinen

      näin lyhyesti kans.

    • hesalaistollo

      Nk lomaltapaluuraha ei ole lakisääteinen, vaan sovitaan liittojen välisissä työehtoneuvotteluissa.

      • Tähän mennessä

        Siis tähän asti laskettuna. Kuinka moni isännistä vielä haluaa ilmoittautua mukaan joukkoon? Mitä muuten ajattelette hukkakyydeistä, pellet ? Eiksoo kuulkaa hienoo, kun kuskille ei tarvii niistä maksaa palkkaa?


      • Mulkku Isäntä
        Tähän mennessä kirjoitti:

        Siis tähän asti laskettuna. Kuinka moni isännistä vielä haluaa ilmoittautua mukaan joukkoon? Mitä muuten ajattelette hukkakyydeistä, pellet ? Eiksoo kuulkaa hienoo, kun kuskille ei tarvii niistä maksaa palkkaa?

        .. ajella vaan ympäri stadia ja sanoa isännälle että kaikki oli "hutikyytejä". Mieti mistä se palkka maksetaan ja jatka sitten inisemistä.


      • eIloinen
        Tähän mennessä kirjoitti:

        Siis tähän asti laskettuna. Kuinka moni isännistä vielä haluaa ilmoittautua mukaan joukkoon? Mitä muuten ajattelette hukkakyydeistä, pellet ? Eiksoo kuulkaa hienoo, kun kuskille ei tarvii niistä maksaa palkkaa?

        Provisiopalkka edellytää kyydin hoitamista loppuun asti, ja se rahastus kuuluu siihen. Etkä sä missään muuallakaan vois sanoa että "joo ei sil ollu rahaa" ,siis työpaikassa missä sun hommaan kuuluu käsitellä työnantajayrityksen rahoja.

        Velvoite lomaltapaluurahan maksamiseen edellyttää ammattiliiton taksoja muutenkin, eli olikos se 33% 0 alv kassasta. Oisko sitten parempi?


      • srpi
        Tähän mennessä kirjoitti:

        Siis tähän asti laskettuna. Kuinka moni isännistä vielä haluaa ilmoittautua mukaan joukkoon? Mitä muuten ajattelette hukkakyydeistä, pellet ? Eiksoo kuulkaa hienoo, kun kuskille ei tarvii niistä maksaa palkkaa?

        Minä ainakin olen maksanut hukkakyydeistä palkan. Olen maksanut myös tuntipalkan ja provision yhdistelmää siten että kumpi niistä on suurempi, se maksetaan. Sunnuntai tunnit maksan tuntipalkka X 2.

        Kannattaa vähän katsoa missä tallissa työskentelee.


      • hyvinkin
        eIloinen kirjoitti:

        Provisiopalkka edellytää kyydin hoitamista loppuun asti, ja se rahastus kuuluu siihen. Etkä sä missään muuallakaan vois sanoa että "joo ei sil ollu rahaa" ,siis työpaikassa missä sun hommaan kuuluu käsitellä työnantajayrityksen rahoja.

        Velvoite lomaltapaluurahan maksamiseen edellyttää ammattiliiton taksoja muutenkin, eli olikos se 33% 0 alv kassasta. Oisko sitten parempi?

        milläs sä hoidat loppuun asti jullikan, mistä sitä palkkaa voi hakea?
        eikä taksissa käsitellä työnantajan rahoja, siellä pitää kuljettajalla olla omat rahat millä se vekslaa että vois antaa työnantajalle ne asiakkaalta tulleet rahat.
        missä muussa työpaikassa pitää olla omat rahat mukana?


      • Rehellinen
        srpi kirjoitti:

        Minä ainakin olen maksanut hukkakyydeistä palkan. Olen maksanut myös tuntipalkan ja provision yhdistelmää siten että kumpi niistä on suurempi, se maksetaan. Sunnuntai tunnit maksan tuntipalkka X 2.

        Kannattaa vähän katsoa missä tallissa työskentelee.

        Tässä näette, että kyllä on työnantajia, jotka näkee vähän pidemmälle, kuin oman napansa ja juuri sillä hetkellä.
        Teidänlaiset motivoi mukavasti kuljettajaa. Eihän se taksa ainoa asia ole palveluammatissa.
        Isolla osalla "taksi-isäntiä" puuttuu näkemys muuhun kuin välittömään rahastukseen ja kulueristä suurimman, taksirengin etujen minimointi on pääasia.
        Tämä on luonnollisesti ymmärettävää, kun ottaa huomioon taksi-isäntien koulutustason ja ajan ennen siirtymistä ns taksi-isännäksi.


      • tätätääon
        srpi kirjoitti:

        Minä ainakin olen maksanut hukkakyydeistä palkan. Olen maksanut myös tuntipalkan ja provision yhdistelmää siten että kumpi niistä on suurempi, se maksetaan. Sunnuntai tunnit maksan tuntipalkka X 2.

        Kannattaa vähän katsoa missä tallissa työskentelee.

        satutko tarvitsemaan tällä hetkellä kuskia ?
        noilla esittämilläsi ehdoilla, tulen ajamaan mielelläni.
        varsinkin noi sunnuntait menee harakoille, tolpilla odottelua yms, kyllä ne tiedät.


      • tätätääon
        srpi kirjoitti:

        Minä ainakin olen maksanut hukkakyydeistä palkan. Olen maksanut myös tuntipalkan ja provision yhdistelmää siten että kumpi niistä on suurempi, se maksetaan. Sunnuntai tunnit maksan tuntipalkka X 2.

        Kannattaa vähän katsoa missä tallissa työskentelee.

        satutko tarvitsemaan tällä hetkellä kuskia ?
        noilla esittämilläsi ehdoilla, tulen ajamaan mielelläni.
        varsinkin noi sunnuntait menee harakoille, tolpilla odottelua yms, kyllä ne tiedät.


      • tätätääon
        srpi kirjoitti:

        Minä ainakin olen maksanut hukkakyydeistä palkan. Olen maksanut myös tuntipalkan ja provision yhdistelmää siten että kumpi niistä on suurempi, se maksetaan. Sunnuntai tunnit maksan tuntipalkka X 2.

        Kannattaa vähän katsoa missä tallissa työskentelee.

        satutko tarvitsemaan tällä hetkellä kuskia ?
        noilla esittämilläsi ehdoilla, tulen ajamaan mielelläni.
        varsinkin noi sunnuntait menee harakoille, tolpilla odottelua yms, kyllä ne tiedät.


      • useimmilta
        Rehellinen kirjoitti:

        Tässä näette, että kyllä on työnantajia, jotka näkee vähän pidemmälle, kuin oman napansa ja juuri sillä hetkellä.
        Teidänlaiset motivoi mukavasti kuljettajaa. Eihän se taksa ainoa asia ole palveluammatissa.
        Isolla osalla "taksi-isäntiä" puuttuu näkemys muuhun kuin välittömään rahastukseen ja kulueristä suurimman, taksirengin etujen minimointi on pääasia.
        Tämä on luonnollisesti ymmärettävää, kun ottaa huomioon taksi-isäntien koulutustason ja ajan ennen siirtymistä ns taksi-isännäksi.

        Noinhan se juuri on. Suurin osa isännistä haluaa maksimoida hetkellisen hyödyn kuskin selkänahasta. Siinä ei ajatella napaa pidemmälle. Tietenkin kuljettajatkin pian huomaavat, millaisesta työnantajasta on kysymys ja koittavat koko ajan löytää parempaa palkan maksajaa. Taksialallahan Helsingin seudulla ei tarvitse jäädä töihin v----maiselle isännälle, koska töitä on tarjolla pilvin pimein. Sitten taas isännät päivittelee, että ei nykykuskeilla ole enää oikeaa asennetta. Kyllä se oikea asenne löytyy heti ainakin suurimmalle osalle kuskeista, kun se oikean asenteen omaava työnantaja löytyy.

        Suurella osalla isäntiä on jatkuva kuljettajien haku päällä. Elävät kuin kädestä suuhun. Luulisi ettei se pitemmän päälle ole tuloksenkaan kannalta järkevää. Hyvä, toimiva työnantaja/työntekijä-suhde tuottaa varmasti enemmän, kun mitä kustannuksia esim. lomarahan maksaminen aiheuttaa. Ja kumpikin osapuoli olisi tyytyväinen.


    • ote laista:

      "12 §
      Prosenttiperusteinen vuosilomapalkka
      Muun kuin viikko- tai kuukausipalkalla alle 14 päivänä kalenterikuukaudessa työtä tekevän työntekijän vuosilomapalkka on 9 prosenttia taikka työsuhteen jatkuttua lomakautta edeltävän lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä vähintään vuoden 11,5 prosenttia lomanmääräytymisvuoden aikana työssäolon ajalta maksetusta tai maksettavaksi erääntyneestä palkasta lukuun ottamatta hätätyöstä ja lain tai sopimuksen mukaisesta ylityöstä maksettavaa korotusta.

      Jos työntekijä on lomanmääräytymisvuoden aikana ollut estynyt tekemästä työtä 7 §:n 2 momentin 1―4 tai 7 kohdassa tarkoitetusta syystä, vuosilomapalkan perusteena olevaan palkkaan lisätään laskennallisesti poissaoloajalta saamatta jäänyt palkka enintään 7 §:n 3 momentissa säädetyltä ajalta. Poissaoloajan palkka lasketaan, jollei muusta ole sovittu, työntekijän keskimääräisen viikkotyöajan ja poissaolon alkamishetken palkan mukaan ottaen huomioon poissaoloaikana toteutetut palkankorotukset. Jos keskimääräisestä viikkotyöajasta ei ole sovittu, laskennallinen palkka määräytyy poissaoloa edeltävän 12 viikon keskimääräisen viikkotyöajan mukaan."

      Tässä siis ote vuosilomalaista

      • edellinen

      • Rehti Persoona
        edellinen kirjoitti:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050162

        Tästä löydätte vuosilomalain kokonaisuudessaan

        Nyt on oikein pellet asialla tämä palsta on syvältä kehotetaan katsomaan jotain taksifoorumia.

        Muutama kirjoitus puolen vuoden aikana ja lähetellään valmiiksi märehdittyja lakipykäliä tänne ja ollaan niin "viisaita", että napit lentää kun yskäsee.

        Katsokaa rengit (orjat) taksiliiton nettisivuja ja organisaatiota niin alkaa ikävä kyllä valkenemaan missä teitä viedään.


      • jos koskaan
        Rehti Persoona kirjoitti:

        Nyt on oikein pellet asialla tämä palsta on syvältä kehotetaan katsomaan jotain taksifoorumia.

        Muutama kirjoitus puolen vuoden aikana ja lähetellään valmiiksi märehdittyja lakipykäliä tänne ja ollaan niin "viisaita", että napit lentää kun yskäsee.

        Katsokaa rengit (orjat) taksiliiton nettisivuja ja organisaatiota niin alkaa ikävä kyllä valkenemaan missä teitä viedään.

        olisi oikea aika saada luvat vapaaksi


      • minä sain
        jos koskaan kirjoitti:

        olisi oikea aika saada luvat vapaaksi

        Mä ainakin sain lomarahat kun ajoin vakituisesti pirssiä. Muistaakseni se oli lähempänä kahta tonnia mitä tilille tupsahti.


      • lomalle....
        minä sain kirjoitti:

        Mä ainakin sain lomarahat kun ajoin vakituisesti pirssiä. Muistaakseni se oli lähempänä kahta tonnia mitä tilille tupsahti.

        Lomarahat brutto 3784€.

        Aika pelle taidan olla kun maksoin??


      • ryhti persoona
        Rehti Persoona kirjoitti:

        Nyt on oikein pellet asialla tämä palsta on syvältä kehotetaan katsomaan jotain taksifoorumia.

        Muutama kirjoitus puolen vuoden aikana ja lähetellään valmiiksi märehdittyja lakipykäliä tänne ja ollaan niin "viisaita", että napit lentää kun yskäsee.

        Katsokaa rengit (orjat) taksiliiton nettisivuja ja organisaatiota niin alkaa ikävä kyllä valkenemaan missä teitä viedään.

        Nii'i...ihan tyhmäähän se on lakikirjaa katsoa, kun vois vaan maksaa kaikki, mitä joku sattuu pyytämään.Oikeen nolottaa tämmönen. ei varmaan missään muulla alalla työnantaja vetoo johonkin tyhmään lakiin,ei ei
        Ja että vielä ihan valmiiks märehdittyjä lakeja siteerataan, eix vois jo uusii kexii :)


      • korjausliike
        ryhti persoona kirjoitti:

        Nii'i...ihan tyhmäähän se on lakikirjaa katsoa, kun vois vaan maksaa kaikki, mitä joku sattuu pyytämään.Oikeen nolottaa tämmönen. ei varmaan missään muulla alalla työnantaja vetoo johonkin tyhmään lakiin,ei ei
        Ja että vielä ihan valmiiks märehdittyjä lakeja siteerataan, eix vois jo uusii kexii :)

        Eihän lakia tarvitse noudattaa, ellei sitä vaadita. Kyllä punasia päin voi ajaa, mutta jos poliisi näkee, niin sitten vaaditaan. Vaaditaan rangaistusta siitä, että lakia ei ole noudatettu. Normaali ihminen ymmärtää, että rangaistuksen pelko on lopulta vaatimus noudattaa lakia. Entäs taksimaailman villilänsi? HAHHAH. Kukaan ei vaadi mitään. Mitäpäs sitä vaatisikaan, kun kohta joutuisi itse vastaamaan huutoonsa palkanmaksajana. Tässäkokopaskatiivistetysti.


      • lomakorvaus
        lomalle.... kirjoitti:

        Lomarahat brutto 3784€.

        Aika pelle taidan olla kun maksoin??

        siis jos lomaltapaluuraha (lomaraha) on puolet lomakorvauksesta ja lomakorvaus noin 1kk palkaa.
        Väität kuskisi tienanneen 7400€ kuukaudessa (brutto)


      • Maksoin lomarahat
        lomakorvaus kirjoitti:

        siis jos lomaltapaluuraha (lomaraha) on puolet lomakorvauksesta ja lomakorvaus noin 1kk palkaa.
        Väität kuskisi tienanneen 7400€ kuukaudessa (brutto)

        En väitä mitään. Kuskini lomaraha kokonaisuudessaan on 11,5% maksetuista palkoista. Palasi lomaltaan tai oli palaamatta.

        Onko vaikeaselkoista?


      • lomakorvaus
        Maksoin lomarahat kirjoitti:

        En väitä mitään. Kuskini lomaraha kokonaisuudessaan on 11,5% maksetuista palkoista. Palasi lomaltaan tai oli palaamatta.

        Onko vaikeaselkoista?

        Sulla "yrittäjällä" on termit hukassa, kun et tiedä mikä on lomaraha.
        Olisit edes yrittänyt arvata, kun tämä ketjukin alkoi sanoilla LOMARAHA=ENTINEN LOMALTAPALUURAHA.

        ET SIIS MAKSANUT LOMARAHOJA (ei lain mukaan tarvitsekkaan)


      • kumminkin
        lomakorvaus kirjoitti:

        Sulla "yrittäjällä" on termit hukassa, kun et tiedä mikä on lomaraha.
        Olisit edes yrittänyt arvata, kun tämä ketjukin alkoi sanoilla LOMARAHA=ENTINEN LOMALTAPALUURAHA.

        ET SIIS MAKSANUT LOMARAHOJA (ei lain mukaan tarvitsekkaan)

        ihan sama asiahan se on,toiset puhuu lomapalkasta,toiset lomarahasta.lomalta paluu raha on taas se joka maksetaan lomarahan lisäksi kun (jos) tullaan lomalta takasin


      • /-:;43
        lomakorvaus kirjoitti:

        Sulla "yrittäjällä" on termit hukassa, kun et tiedä mikä on lomaraha.
        Olisit edes yrittänyt arvata, kun tämä ketjukin alkoi sanoilla LOMARAHA=ENTINEN LOMALTAPALUURAHA.

        ET SIIS MAKSANUT LOMARAHOJA (ei lain mukaan tarvitsekkaan)

        KESÄlomarahat.

        Tyydyttikö nyt?


      • /.-/43
        /-:;43 kirjoitti:

        KESÄlomarahat.

        Tyydyttikö nyt?

        Maksoin LOMAPALKAN.

        Oliko termi nyt oikein?


      • lomakorvaus
        /.-/43 kirjoitti:

        Maksoin LOMAPALKAN.

        Oliko termi nyt oikein?

        Työvoimatoimistossa/Kelassa/kassassa on tärkeää, että termit ovat oikein.
        Siis piditkö jo loman (sait palkan siltä ajalta)?
        Alkaako työttömyytesi siitä, että ensin pidät loman pois?
        Saatko lomakorvauksen (joskus) vaikka olet nyt lomautettu?

        Nämä nyt eivät ehkä koske juuri nyt sinua ja sinun kuljettajaasi, mutta joskus joudut antamaan lopputilin ja silloin täytyy tietää miten viikottainen työaika lasketaan, mikä on loma-ajan palkka (lomakorvaus), mitä työtodistukseen kirjoitetaan, jne.


      • siis.......
        lomakorvaus kirjoitti:

        Työvoimatoimistossa/Kelassa/kassassa on tärkeää, että termit ovat oikein.
        Siis piditkö jo loman (sait palkan siltä ajalta)?
        Alkaako työttömyytesi siitä, että ensin pidät loman pois?
        Saatko lomakorvauksen (joskus) vaikka olet nyt lomautettu?

        Nämä nyt eivät ehkä koske juuri nyt sinua ja sinun kuljettajaasi, mutta joskus joudut antamaan lopputilin ja silloin täytyy tietää miten viikottainen työaika lasketaan, mikä on loma-ajan palkka (lomakorvaus), mitä työtodistukseen kirjoitetaan, jne.

        Maksoin..... Eli työnantaja.....

        Termit oikein :)


      • työnantaja.....
        siis....... kirjoitti:

        Maksoin..... Eli työnantaja.....

        Termit oikein :)

        MAKSOIN!!!! !!

        Maksoin 11,5 % maksetuista palkoista.

        Selväksi tuli?


    • jienijömgnijöyks

      Ei kai sitä lain mukaan ole pakko maksaa.Itselläni on reilun kymmenen vuoden aikana ollut kaksi ns.vaki-isäntää(ensimmäinen 7v.ja toinen siis n.3v)ja molemmat ovat maksaneet sekä lomapalkan,sekä lomarahan pyytelemättä.Eka paikassa prossa oli 33 ja nykyään 36,5 ed.mainitut lomakorvaukset.Eli kyllä taksialallakin on aivan hyviä työnantajia.Mitään takuupalkkaa en saa vaikka olisi miten surkea vuoro,mutta ei "isäntä" kyselekkään vaikka olisin lähtenyt vuorosta mihin aikaan vaan.Hankin vuodessa verottajan mielestä reilut kolmekymppii ja se mielestäni täälläpäin ihan ok summa.
      P.S. Tiedän täälläkin olevan sellaisia mulkkuja,jotka eivät maksa työntekijöilleen lomarahaa;yhdeltä loppuivat työntekijät,toinen pässi pitää "ilmoitusta"Kauppalehdessä,kolmas joutui lopettamaan koko uransa kun olisi itse pitänyt uskaltautua rattiin jne.

    • aloittaja

      Joo, eipä tuosta taas pirukaan ota selvää. Osa kirjoittajista on sitä mieltä, että isännän on maksettava lomaraha. Joidenkin mielestä ei tarvitse maksaa. Ilmeni, että kaikki työnantajat eivät edes tiedä, mikä on lomapalkka ja mikä on lomaraha. Sitten löytyy sellainenkin, jonka isäntä joka tapauksessa maksaa lomarahan, kuuluu tai ei. Tietenkin tuollaisen viimeksi mainitun isännän palkkalistoille kannattaa pyrkiä. Kun vaan tietäisi, mistä sellaisia löytyy. Voivatko jotkut isännät todellakin olla niin mulkkuja, että eivät maksa lomarahaa, vaikka pitäisikin?

      • Nohäh

        Onko vai eikö. Eikös tosta voi tehdä erillisen työsopparin?

        Sen mukaan sitten mennään.

        Tosin itte en tuntenu tarvitsevani moista.

        Saan 36 pinnaa alvittomasta ja lomarahat.


        Ne todella, todella harvat hukka-ajot, joissa on kilsojakin kertynyt, niitä tulee joskus, elämä on. Tietty ryypiskelyaikaan enempi mahd. Näin vantaalla, mites helsingissä?

        Ja jos joku autoilija alkais mulle oikein vittuilemaan jostain tyyliin parin kilsan hukka-ajosta, kun sankari ottaa mieluummin vaikka turpaansa kuin maksaa, niin kyllä vaihtuu talli tai hommat aika äkäseen.


    • te tästä vänkäätte

      Jos kuljettajalle kuuluu lomaa 30vrk. Hän pitää siitä 24 päivää kesällä ja 6 päivää talvella. Näitä päiviltä hänelle myös maksetaan palkkaa, kutsukaa sitä sitten millä nimellä huvittaa. Minä lasken keskimääräisen päiväpalkan vuoden ajalta ja jaan sen 30 saaden x euroa/päivä. Siten kerron tuon summan kesälomalle 24 kertaisena ja talvilomalle 6 kertaisena.

      Mikäli työsopimuksessa on erikseen sovittu "lomaltapaluuraha", pitää se maksaa tai jos se on kerrankin maksettu, vaikka siitä ei erikseen olisi missään sovittu. Taksialalla ei kyseistä rahaa normaalisti makseta. En maksa myöskään minä, sillä nuo mainitsemani palkat kuljettajalle kuuluu maksaa ja maksetaan se on selvä myös lain mukaan. Itselläni ei ainakaan ole enää varaa maksaa tätä paluurahaa, eikä moita mikään lakikaan velvoita maksamaan.

      • lasket

        "" Minä lasken keskimääräisen päiväpalkan vuoden ajalta ja jaan sen 30 saaden x euroa/päivä. Siten kerron tuon summan kesälomalle 24 kertaisena ja talvilomalle 6 kertaisena.""

        OLISIKO AIKA PALKATA PALKANLASKIJA?


      • palkanlaskijaa tarvita
        lasket kirjoitti:

        "" Minä lasken keskimääräisen päiväpalkan vuoden ajalta ja jaan sen 30 saaden x euroa/päivä. Siten kerron tuon summan kesälomalle 24 kertaisena ja talvilomalle 6 kertaisena.""

        OLISIKO AIKA PALKATA PALKANLASKIJA?

        "OLISIKO AIKA PALKATA PALKANLASKIJA?"
        Mitähän mä sillä teen? Jos kuljettajan päiväpalkka on vaikka 113€/päivä maksetaan hänelle lomapalkkaa 30 päivältä eli 3390€ josta kesälomalla 24 päivää x113€ eli 2712€
        ja talvella 6 päivää x113€/päivä eli 678€. Mihin tässä atomifyysikon taitoja tarvitaan?


      • parempi..........*
        palkanlaskijaa tarvita kirjoitti:

        "OLISIKO AIKA PALKATA PALKANLASKIJA?"
        Mitähän mä sillä teen? Jos kuljettajan päiväpalkka on vaikka 113€/päivä maksetaan hänelle lomapalkkaa 30 päivältä eli 3390€ josta kesälomalla 24 päivää x113€ eli 2712€
        ja talvella 6 päivää x113€/päivä eli 678€. Mihin tässä atomifyysikon taitoja tarvitaan?

        siis et jaa päiväpalkkaa enää kolmellakymmenellä :)


    • isäntä makselee....

      Jopa on typerää porukkaa.

      Lomakorvaus kuuluu KAIKILLE! Jos ajoit tuurauksella vuoron-pari, olet saava lomakorvauksen. Prosenttipalkkalaiselle maksetaan 9,5% tai jos työsyhde on kestänyt yli vuoden saat 11,5 maksetuista palkoista.

      Jotkut työnantajat "unohtavat" ko palkan maksun.

      Lomakorvaus KUULUU KAIKILLE!! ! ! !

    • pirssiorja

      ihmettelevät vielä sitä ettei mistään tahdo löytyä kunnollisia kuskeja. Olisiko osaksi syynä se ettei raskita maksaa työntekijöille bonusta uskollisuudesta?

      • lomapalkan maksava

        On tää vaikeata. Jokainen taksikuski on saava lomapalkan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Riittikö huutomerkit? LAKI, siis LAKI määrää 9,5 % maksetuista palkoista tai jos olet ollut yli vuoden työnantajasi palveluksessa, 11,5 % maksetuista palkoista. Jos täällä vielä on niin paskoja isäntiä, vetäkää tällaiset luuserit oikeuteen!

        Karvasta kalkkia on maksaminen, vaan maksettava on! Pakko!

        Terveisin lomapalkat maksava isäntä.


      • vastaappas
        lomapalkan maksava kirjoitti:

        On tää vaikeata. Jokainen taksikuski on saava lomapalkan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Riittikö huutomerkit? LAKI, siis LAKI määrää 9,5 % maksetuista palkoista tai jos olet ollut yli vuoden työnantajasi palveluksessa, 11,5 % maksetuista palkoista. Jos täällä vielä on niin paskoja isäntiä, vetäkää tällaiset luuserit oikeuteen!

        Karvasta kalkkia on maksaminen, vaan maksettava on! Pakko!

        Terveisin lomapalkat maksava isäntä.

        Alkuperäinen kysymys kuuluikin, että maksatko lomarahan (entinen lomaltapaluuraha), mikä on n. puolet lomapalkasta. Ainakin jotkut isännät maksavat. Sellaiset, jotka haluavat kuskien pysyvän palveluksessaan.


      • suomen laki
        vastaappas kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys kuuluikin, että maksatko lomarahan (entinen lomaltapaluuraha), mikä on n. puolet lomapalkasta. Ainakin jotkut isännät maksavat. Sellaiset, jotka haluavat kuskien pysyvän palveluksessaan.

        Laki Suomessa määrää jotta AINA kun tehdää töitä PYHÄPÄIVÄNÄ esim. Sunnuntaina niin. siitä pitää maksaa tupla liksa.
        Ote lakikirjasta.
        18§
        Sunnuntaina tai muuna kirkollisena juhlapäivänä tehdystä työstä, jota tässä laissa sanotaan sunnuntaityöksi, on maksettava kaksinkertainen palkka. Jos työ on ylityötä tai hätätyötä, on siitä lisäksi suoritettava 17 §:ssä säädetty korvaus, joka lasketaan työntekijän korottamattomasta palkasta.


      • ei koskaan....
        suomen laki kirjoitti:

        Laki Suomessa määrää jotta AINA kun tehdää töitä PYHÄPÄIVÄNÄ esim. Sunnuntaina niin. siitä pitää maksaa tupla liksa.
        Ote lakikirjasta.
        18§
        Sunnuntaina tai muuna kirkollisena juhlapäivänä tehdystä työstä, jota tässä laissa sanotaan sunnuntaityöksi, on maksettava kaksinkertainen palkka. Jos työ on ylityötä tai hätätyötä, on siitä lisäksi suoritettava 17 §:ssä säädetty korvaus, joka lasketaan työntekijän korottamattomasta palkasta.

        Ei koskaan sunnuntaisin. En anna vuoron vuoroa palkollisille sunnuntain klo 00.00 ja maanantain klo 00.00 välille. Olen kehottanut lopettamaan aina lauantaiyönä klo 24.00 ajot ja vaatinut allekirjoituksin hyväksymään kiellon. Jotkut ovat kuitenkin omaehtoisesti halunneet ajaa lauantaivuorot aamuun asti. Näistä en luonnollisesti sitten maksa sunnuntaikorvausta erikseen.

        Tässä eräs vesseli haki kollegaltani näitä sunnuntaikorvauksia. Todettiin, että hän oli saanut arkina TES-palkkaa enemmän ja nämä sitten tasasivatkin palkkoja. Jopa niin paljon, että joutui vesseli itse maksumieheksi. Näinkin voi käydä jos turhan ahneeksi heittäytyy.


      • yksi vesseli
        ei koskaan.... kirjoitti:

        Ei koskaan sunnuntaisin. En anna vuoron vuoroa palkollisille sunnuntain klo 00.00 ja maanantain klo 00.00 välille. Olen kehottanut lopettamaan aina lauantaiyönä klo 24.00 ajot ja vaatinut allekirjoituksin hyväksymään kiellon. Jotkut ovat kuitenkin omaehtoisesti halunneet ajaa lauantaivuorot aamuun asti. Näistä en luonnollisesti sitten maksa sunnuntaikorvausta erikseen.

        Tässä eräs vesseli haki kollegaltani näitä sunnuntaikorvauksia. Todettiin, että hän oli saanut arkina TES-palkkaa enemmän ja nämä sitten tasasivatkin palkkoja. Jopa niin paljon, että joutui vesseli itse maksumieheksi. Näinkin voi käydä jos turhan ahneeksi heittäytyy.

        Maksatti "isännällä" kaikki pyhälisät yms.ja sai aika saatanasti lisää rahaa.Sillä ei ollut mitään merkitystä oliko hän saanut yli TES-palkan yli vai ei,kyseessähän oli ns.provikkapalkka!!Provikkapalkassahan pitää maksaa lomakorvaukset ansion mukaan,ei TES:n! Toivottavasti olette väleissä renkijenne kanssa,sillä loppu saattaa häämöttää...


      • ne maksetaan
        yksi vesseli kirjoitti:

        Maksatti "isännällä" kaikki pyhälisät yms.ja sai aika saatanasti lisää rahaa.Sillä ei ollut mitään merkitystä oliko hän saanut yli TES-palkan yli vai ei,kyseessähän oli ns.provikkapalkka!!Provikkapalkassahan pitää maksaa lomakorvaukset ansion mukaan,ei TES:n! Toivottavasti olette väleissä renkijenne kanssa,sillä loppu saattaa häämöttää...

        toteutuneen palkan mukaan, minkä sitten jos ei sen, id.100.tti


      • kunnon pelle
        ei koskaan.... kirjoitti:

        Ei koskaan sunnuntaisin. En anna vuoron vuoroa palkollisille sunnuntain klo 00.00 ja maanantain klo 00.00 välille. Olen kehottanut lopettamaan aina lauantaiyönä klo 24.00 ajot ja vaatinut allekirjoituksin hyväksymään kiellon. Jotkut ovat kuitenkin omaehtoisesti halunneet ajaa lauantaivuorot aamuun asti. Näistä en luonnollisesti sitten maksa sunnuntaikorvausta erikseen.

        Tässä eräs vesseli haki kollegaltani näitä sunnuntaikorvauksia. Todettiin, että hän oli saanut arkina TES-palkkaa enemmän ja nämä sitten tasasivatkin palkkoja. Jopa niin paljon, että joutui vesseli itse maksumieheksi. Näinkin voi käydä jos turhan ahneeksi heittäytyy.

        hahahahah, johan kaveri vitsin murjasi! vai että vesseli joutui maksumieheksi itse...


      • Saratov
        kunnon pelle kirjoitti:

        hahahahah, johan kaveri vitsin murjasi! vai että vesseli joutui maksumieheksi itse...

        .. ei muuten ole. Omassa yrityksessä myös työntekijä käveli liittoon työaikalappujensa kanssa ja alkoi vaatia joitain ihme lisäkorvauksia
        pyhä yms... Noh, kun aikamme vatvottiin ja laskettiin taaksepäin tunti tunnilta,
        todettiin, että kaverille on itseasiassa maksettu liikaa liksoja.

        Reiluuden nimissä ilmoitimme, että vaateita ei ole takaisinperintään, jos
        hän ja liitto tyytyv'ät tilanteeseen....

        homma jäi silleen


      • vantaan isäntä
        Saratov kirjoitti:

        .. ei muuten ole. Omassa yrityksessä myös työntekijä käveli liittoon työaikalappujensa kanssa ja alkoi vaatia joitain ihme lisäkorvauksia
        pyhä yms... Noh, kun aikamme vatvottiin ja laskettiin taaksepäin tunti tunnilta,
        todettiin, että kaverille on itseasiassa maksettu liikaa liksoja.

        Reiluuden nimissä ilmoitimme, että vaateita ei ole takaisinperintään, jos
        hän ja liitto tyytyv'ät tilanteeseen....

        homma jäi silleen

        Joo ja sitten Saratov heräsi ruman muijansa viereltä ja lähti töihin ajamaan renkinä taksia.. Vielä puolessa väliä vuoroa hänellä oli housut märkänä unesta jota näki,voiko sais olla joskus ihan oikea isäntä ja sais vielä nätin muijan huoh...Saratov ajatteli.


      • Johannes
        ei koskaan.... kirjoitti:

        Ei koskaan sunnuntaisin. En anna vuoron vuoroa palkollisille sunnuntain klo 00.00 ja maanantain klo 00.00 välille. Olen kehottanut lopettamaan aina lauantaiyönä klo 24.00 ajot ja vaatinut allekirjoituksin hyväksymään kiellon. Jotkut ovat kuitenkin omaehtoisesti halunneet ajaa lauantaivuorot aamuun asti. Näistä en luonnollisesti sitten maksa sunnuntaikorvausta erikseen.

        Tässä eräs vesseli haki kollegaltani näitä sunnuntaikorvauksia. Todettiin, että hän oli saanut arkina TES-palkkaa enemmän ja nämä sitten tasasivatkin palkkoja. Jopa niin paljon, että joutui vesseli itse maksumieheksi. Näinkin voi käydä jos turhan ahneeksi heittäytyy.

        Ja sitten tiedot jolla tämän tapauksen (oletan että on oikeudessa käsitelty) voi jäljittää.

        Jos tietoja ei tule, katson, että olet käyttänyt ns. stetson -menetelmää, eli keksinyt tämän omasta päästäsi.

        Asia on aivan selvä. Sunnuntaina tehdystä työstä on maksettava 100%:lla korotettu palkka. Se palkka on se, mikä työsopimuksessa sellaiseksi on sivittu.

        Mikäli (kuten yleensä) ajetaan prosenttipalkalla niinlaskenta tapahtuu siten, että lasketaan keskimääräinen tuntiansio, joka sitten maksetaan noilta aujetuilta sunnuntai -tunneilta normaalin palkan päälle.


      • Johannes
        Johannes kirjoitti:

        Ja sitten tiedot jolla tämän tapauksen (oletan että on oikeudessa käsitelty) voi jäljittää.

        Jos tietoja ei tule, katson, että olet käyttänyt ns. stetson -menetelmää, eli keksinyt tämän omasta päästäsi.

        Asia on aivan selvä. Sunnuntaina tehdystä työstä on maksettava 100%:lla korotettu palkka. Se palkka on se, mikä työsopimuksessa sellaiseksi on sivittu.

        Mikäli (kuten yleensä) ajetaan prosenttipalkalla niinlaskenta tapahtuu siten, että lasketaan keskimääräinen tuntiansio, joka sitten maksetaan noilta aujetuilta sunnuntai -tunneilta normaalin palkan päälle.

        yllä oleva siis nimimerkille Jep, joka esitti, että:

        "Tässä eräs vesseli haki kollegaltani näitä sunnuntaikorvauksia. Todettiin, että hän oli saanut arkina TES-palkkaa enemmän ja nämä sitten tasasivatkin palkkoja. Jopa niin paljon, että joutui vesseli itse maksumieheksi. Näinkin voi käydä jos turhan ahneeksi heittäytyy."


      • Johannes
        Saratov kirjoitti:

        .. ei muuten ole. Omassa yrityksessä myös työntekijä käveli liittoon työaikalappujensa kanssa ja alkoi vaatia joitain ihme lisäkorvauksia
        pyhä yms... Noh, kun aikamme vatvottiin ja laskettiin taaksepäin tunti tunnilta,
        todettiin, että kaverille on itseasiassa maksettu liikaa liksoja.

        Reiluuden nimissä ilmoitimme, että vaateita ei ole takaisinperintään, jos
        hän ja liitto tyytyv'ät tilanteeseen....

        homma jäi silleen

        Mistä te keksitte näitä tapauksia?

        Miten sitten on mahdollista, että jotkut toiset ovat saaneet oikeusteitse puuttuvat korvaukset?


    • Johannes

      Lomarahan maksamisesta kysyneelle tiedoksi saatettakoon:

      Laki ei tunne muita lomaan liittyviä korvauksia kuin vuosilomapalkan ja lomakorvauksen.

      vuosilomapalkka on siis loma-ajan palkka. Mikäli työsuhde jatkuu, ei mitään muita korvauksia tarvitse maksaa. Taksiliikenteen työehtosopimuksessa on kuitenkin sovittu maksettavaksi lomaltapaluurahaa. Sopimus ei ole yleissitova, joten se sitoo vain sopimuksen tehneeseen liittoon kuuluvia työantajia, ei muita. Jos siis työnantajasi (isäntä) kuluu ko. liitton on lomaltapaluurahaa maksettava, muutoin ei.

      Lomakorvaus puolestaan on korvaus joka tulee maksettavaksi työsuhteen päättymisen takia (joissakin tapauksissa myös työsuhteen aikana, niitä ei tässä käsitellä) jo ansaituista, mutta pitämättä jäävistä lomista. Ne työnantajan on maksettava.

    • xxx

      ei kuulu, ei ole lakisääteinen tuo paluuraha.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe