Isotuomipihlaja

Viherkämmen

Hei,

Istutimme keväällä 3-4 -vuotisista astiataimista aidan.
Laitoimme 3 tainta metrille. Istutuksen yhteydessä leikkasimme aidan noin 10 senttisiksi tikuiksi ja nyt aita on kasvanut noin 40-50 senttiseksi. Pitäisikö minun vielä leikata aitaa tänä vuonna, jotta saan siitä varmasti tuuhean alhaalta asti? Oksia kussakin taimessa noin 10 kpl.

Olisi kiva saada tietää, miten minun tulee jatkossa aitaa hoitaa, että siitä tulee mahdollisimman tuuhea.

Kiitos jo etukateen vastauksista.

-Irene

1

607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viherpeukku

Isotuomipihlajalla on luonnostaan suoraviivainen ja pystykasvuinen. Lähinnä vaikuttaa onko sitä tarkoitus pitää muotoonleikattuna pensasaitana, vai vapaastikasvavana aidanteena.

Jos pensasaitana, niin sitten kannattaa leikata alusta asti tiheään. Jos taas halutaan luonnollisen näköinen aidanne, niin ennemmin antaisin kasvaa ja alottaisin normaalit hoitoleikkaukset vasta varmaankin seitsemän vuoden päästä. Niillä tarkoitan vanhempien oksien poistamista alasleikkaamalla. Eli vaikka kahden vuoden välein leikkaa huonoimman vanhan oksan kokonaan pois. Voi niitä ottaa pari kolmekin/pensas jos tarvetta on. Silloin pensas tekee uusia versoja ja pysyy siten tuuheana alhaalta asti. Samalla tavalla kannattaa leikata myös syreenit ja monet muutkin pensaat. Risusavottaa olen pitänyt alkukeväästä.

Näissä leikkauksissa ei ole mitään orjallisia sääntöjä mitä pitäisi noudattaa, vaan on mentävä ihan silmämääräisesti. (leikkausväli voi olla pidempikin jos tarvetta ei ole) Eli huonot ja ränsistyneet oksat pois. Jos sellaisia ei ole mutta alkaa kaljuuntua alhaalta, niin sitten paksuimmasta päästä ja pensaan muoto huomioiden valitaan muutama oksa. Yleensä niitä "kakkoslaatuisia" kyllä löytyy.

Isotuomipihlaja on kiitollinen kasvatettava sekä oivallinen ja helppohoitoinen aitapensas. Mainio valinta siis. Korkeuttahan se saattaa kasvaa melkoisesti joten se vaikuttanee leikkaustyyliin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3288
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3047
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2530
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2323
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1923
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1499
    Aihe