Punkit = pirulaiset

Avokados

72

8171

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissasta oon löytäny paljon. Se tykkää pusikoista ja auringon otosta niin siinähän niitä kertyy. Päivän paras saldo on 5 kävelevää paskiaista lakanalla sen jälkeen ku kissa oli ottanu ruokalevon. Ja noitahan saa repiä sen karvoista kaiken aikaa.

      Itsestäni en toistaiseksi ole löytänyt ainuttakaan. Pari vuotta sitten oli yks tarttunu turun saaristosta istumalihakseen, eipä tuosta mitään pöpöä tullut.

      http://www.bayvantic.fi/index2.php?p=punkkitieto&p2=riskialueet

      • LEMIKEILLE

        Ostakaa lemmikeille punkkipanta. Viime vuonna koirani pään alue oli punkkeja täysi ja hän ei niitä missään tapauksessa antanut ottaa pois - kävi päälle ja pieni rääpäle. Käytin yrittipantaan, joka oli eläinkaupasta ostettu. EI tehoa olenkaan, kun siinä ei ole lääkeaineita. Tämä vuonna, kun ensimmäinen punkki tuli koirani päähän. Menin samantien apteekkiin ja ostin lääkepunkkipannan. Hinta kyllä 20 euroa, mutta sen kyllä maksan ennen, kun rääkkään koiraani punkkien takia. Panta on tehonnut ja ei ole ollut ainuttakaan punkkia. Pannassa oleva lääkeaine imeytyy eläimen elimistöön ja punkki putoaa pois jos menee iholle. Sitä ei saa kastella ja ei ole vaaraksi ihmisille. Apteekkiin mars mars kaikki vaan, joilla ongelmana punkit.


      • hmmm.
        LEMIKEILLE kirjoitti:

        Ostakaa lemmikeille punkkipanta. Viime vuonna koirani pään alue oli punkkeja täysi ja hän ei niitä missään tapauksessa antanut ottaa pois - kävi päälle ja pieni rääpäle. Käytin yrittipantaan, joka oli eläinkaupasta ostettu. EI tehoa olenkaan, kun siinä ei ole lääkeaineita. Tämä vuonna, kun ensimmäinen punkki tuli koirani päähän. Menin samantien apteekkiin ja ostin lääkepunkkipannan. Hinta kyllä 20 euroa, mutta sen kyllä maksan ennen, kun rääkkään koiraani punkkien takia. Panta on tehonnut ja ei ole ollut ainuttakaan punkkia. Pannassa oleva lääkeaine imeytyy eläimen elimistöön ja punkki putoaa pois jos menee iholle. Sitä ei saa kastella ja ei ole vaaraksi ihmisille. Apteekkiin mars mars kaikki vaan, joilla ongelmana punkit.

        "EI tehoa olenkaan, kun siinä ei ole lääkeaineita."
        ?


      • EI TEHOA
        hmmm. kirjoitti:

        "EI tehoa olenkaan, kun siinä ei ole lääkeaineita."
        ?

        Lääkepanta apteeksita ostettuna auttaa. Nyt sen tiedän. Koiralla ollut kuukauden, eikä punkin punkkia. Yrttipanta EI AUTA MITÄÄN: niinhän siinä kirjoitin.


      • mirumari
        LEMIKEILLE kirjoitti:

        Ostakaa lemmikeille punkkipanta. Viime vuonna koirani pään alue oli punkkeja täysi ja hän ei niitä missään tapauksessa antanut ottaa pois - kävi päälle ja pieni rääpäle. Käytin yrittipantaan, joka oli eläinkaupasta ostettu. EI tehoa olenkaan, kun siinä ei ole lääkeaineita. Tämä vuonna, kun ensimmäinen punkki tuli koirani päähän. Menin samantien apteekkiin ja ostin lääkepunkkipannan. Hinta kyllä 20 euroa, mutta sen kyllä maksan ennen, kun rääkkään koiraani punkkien takia. Panta on tehonnut ja ei ole ollut ainuttakaan punkkia. Pannassa oleva lääkeaine imeytyy eläimen elimistöön ja punkki putoaa pois jos menee iholle. Sitä ei saa kastella ja ei ole vaaraksi ihmisille. Apteekkiin mars mars kaikki vaan, joilla ongelmana punkit.

        Ei sovi meiän koiruudelle eikä niin ollen myöskään se litku jota laitetaan iholle selkään,tuli ihottumaa.
        Mut aattelin et jos itelle laittais nilkkoihin punkkipannat jos ne vaik mulle tehois,oon oikein punkki-imuri.


      • iitali
        LEMIKEILLE kirjoitti:

        Ostakaa lemmikeille punkkipanta. Viime vuonna koirani pään alue oli punkkeja täysi ja hän ei niitä missään tapauksessa antanut ottaa pois - kävi päälle ja pieni rääpäle. Käytin yrittipantaan, joka oli eläinkaupasta ostettu. EI tehoa olenkaan, kun siinä ei ole lääkeaineita. Tämä vuonna, kun ensimmäinen punkki tuli koirani päähän. Menin samantien apteekkiin ja ostin lääkepunkkipannan. Hinta kyllä 20 euroa, mutta sen kyllä maksan ennen, kun rääkkään koiraani punkkien takia. Panta on tehonnut ja ei ole ollut ainuttakaan punkkia. Pannassa oleva lääkeaine imeytyy eläimen elimistöön ja punkki putoaa pois jos menee iholle. Sitä ei saa kastella ja ei ole vaaraksi ihmisille. Apteekkiin mars mars kaikki vaan, joilla ongelmana punkit.

        olet oikeassa! miedän pikku koiralla on ollu n. 4 punkkia......kaikki päässä ja samalla puolella. Kun viimeksi löysimme punkin menimme eläin lääkärille ja ostimme punkki pannan! se auttaaa! mutta muistakaa silti pertä kädet kulmällä vedellä ja saippoalla!
        ♥iitali
        :)


      • LÄÄKEPANTA
        hmmm. kirjoitti:

        "EI tehoa olenkaan, kun siinä ei ole lääkeaineita."
        ?

        Kirjoitin: Käytin yrittipantaan, joka oli eläinkaupasta ostettu. EI tehoa olenkaan, kun siinä ei ole lääkeaineita. Ostakaan LÄÄKEPANTA APTEEKISTA!! täytyykö vääntää rautalangasta....


      • TEPSII
        iitali kirjoitti:

        olet oikeassa! miedän pikku koiralla on ollu n. 4 punkkia......kaikki päässä ja samalla puolella. Kun viimeksi löysimme punkin menimme eläin lääkärille ja ostimme punkki pannan! se auttaaa! mutta muistakaa silti pertä kädet kulmällä vedellä ja saippoalla!
        ♥iitali
        :)

        Kyllä apteekista ostettu punkkipanta tepsii, eikä se mikään punkki-imuri ole. Tässä jo kirjoittanut useamman kerran. Minulla perhoskoira ja todella ärhäköityi viime kesänä, kun niitä punkkeja revittiin - kävi jo kiinnikin. Lääkepunkkipanta auttaa ja siitä ei ole mitään vaaraa ihmisille. Ostin jopa kuonokopan, että saan punkit pois, mutta yksin sekään ei onnistunut, koira repi kuonokopan pois. Lääkärissä 4 ihmistä joutui pitämään 6 kg painoista koiraa kiiinni, kun nukutettiinkin. PANTA ON AINAKIN MEILLÄ TEPSINYT.


      • no tepsii tepsii
        TEPSII kirjoitti:

        Kyllä apteekista ostettu punkkipanta tepsii, eikä se mikään punkki-imuri ole. Tässä jo kirjoittanut useamman kerran. Minulla perhoskoira ja todella ärhäköityi viime kesänä, kun niitä punkkeja revittiin - kävi jo kiinnikin. Lääkepunkkipanta auttaa ja siitä ei ole mitään vaaraa ihmisille. Ostin jopa kuonokopan, että saan punkit pois, mutta yksin sekään ei onnistunut, koira repi kuonokopan pois. Lääkärissä 4 ihmistä joutui pitämään 6 kg painoista koiraa kiiinni, kun nukutettiinkin. PANTA ON AINAKIN MEILLÄ TEPSINYT.

        Mirumari kirjoitti "...jos itelle laittais nilkkoihin punkkipannat jos ne vaik MULLE tehois, OON oikein punkki imuri..." ............sä kirjotat, "Kyllä apteekista ostettu punkkipanta tepsii, eikä se mikään punkki-imuri ole".....??? ;D ;D ;D


      • LEMIKEILLE kirjoitti:

        Ostakaa lemmikeille punkkipanta. Viime vuonna koirani pään alue oli punkkeja täysi ja hän ei niitä missään tapauksessa antanut ottaa pois - kävi päälle ja pieni rääpäle. Käytin yrittipantaan, joka oli eläinkaupasta ostettu. EI tehoa olenkaan, kun siinä ei ole lääkeaineita. Tämä vuonna, kun ensimmäinen punkki tuli koirani päähän. Menin samantien apteekkiin ja ostin lääkepunkkipannan. Hinta kyllä 20 euroa, mutta sen kyllä maksan ennen, kun rääkkään koiraani punkkien takia. Panta on tehonnut ja ei ole ollut ainuttakaan punkkia. Pannassa oleva lääkeaine imeytyy eläimen elimistöön ja punkki putoaa pois jos menee iholle. Sitä ei saa kastella ja ei ole vaaraksi ihmisille. Apteekkiin mars mars kaikki vaan, joilla ongelmana punkit.

        Sille ei vaan mitkään pannat kelpaa. Yrittää heti saada pois ja pelkään et jää yöllisellä reissulla pannastaan kiinni. Punkkien repimisestä se alkaa vain kehräämään.


      • HELVETTI
        no tepsii tepsii kirjoitti:

        Mirumari kirjoitti "...jos itelle laittais nilkkoihin punkkipannat jos ne vaik MULLE tehois, OON oikein punkki imuri..." ............sä kirjotat, "Kyllä apteekista ostettu punkkipanta tepsii, eikä se mikään punkki-imuri ole".....??? ;D ;D ;D

        Jo nyt on perkele, kun te ette osaa lukea ja vääristelette lauseita. Pitääkö vääntää rautalangasta. Meillä EI YRITTIPANTA TEHOA, kun siinä ei ole lääkeaineita. APTEEKISTA ostettu LÄÄKEPANTA auttaa, koska siinä on LÄÄKEAINETTA, mikä imeytyy koiran verenkiertoo vuorokaudessa ja punkit pysyvät pois. HYVÄÄ KESÄN JATKOA punkki-imurit.


      • pirpana 1
        no tepsii tepsii kirjoitti:

        Mirumari kirjoitti "...jos itelle laittais nilkkoihin punkkipannat jos ne vaik MULLE tehois, OON oikein punkki imuri..." ............sä kirjotat, "Kyllä apteekista ostettu punkkipanta tepsii, eikä se mikään punkki-imuri ole".....??? ;D ;D ;D

        joo joo,mut mitä jos punkki jää kii arkaan paikkaan ja oot ite alle kymmenen,niinku mulle jäi lapsena.


      • ?
        EI TEHOA kirjoitti:

        Lääkepanta apteeksita ostettuna auttaa. Nyt sen tiedän. Koiralla ollut kuukauden, eikä punkin punkkia. Yrttipanta EI AUTA MITÄÄN: niinhän siinä kirjoitin.

        Minulla on taas aivan päinvastainen kokemus.Ostin viime kesänä apteekista punkkipannan ja punkkeja tuli siintä huolimatta.Nyt ostin yrttipannan ja ei ole löytynyt punkin punkkia.


      • voi näkyä

        vasta vuosienkin päästä, kun joutuu punkin puremaksi.
        Ite sain Kaunissaaresta punkin mahaani.
        Pidin sitä 3 päivää luullen luomeksi, kaverini kattoi sitä suurrennuslasilla, ja sanoi et tolla luomella on jalat, HYI!
        Siitä paikasta sitten terkkariin, "luomea poistamaan".


      • From Eire

        Niin siis jos itse jotain tokaisisin....yrttipannoista on kokemusta ja samoin laakepannoista. Kumpi sitten on parempi ? Koirani viettavat aikaa turun saaristossa ja kumpikaan ei ole tuntunut tehoavan viitteella " ei yhtaan punkkia ihossa " koska kanta on niin jarjettoman suuri silla alueella. Molemmissa on toimivuutta, mutta kaantyisin silti laakepannan puoleen.
        Onhan myos saatavissa liuos joka laitetaan keskijakaukseen koiralle ja kuulemma tehokas? ( ei itsella kokemusta )
        Pannat kuitenkin tarvitsevat aikaa jotta aineet kerkeavat imeytya ja levita ihoon koirassa, joten ala toivo taikoja jos laitat pannan ja ei tehoa viikkoon tai kahteen.....
        Hi Craftin yrtit ollu suht ok toista merkkia en muista.
        Eihan yrttipannassa ole laakeaineita....edelliseen viitaten...

        3x Gun Dogs!


      • mikkooi
        ? kirjoitti:

        Minulla on taas aivan päinvastainen kokemus.Ostin viime kesänä apteekista punkkipannan ja punkkeja tuli siintä huolimatta.Nyt ostin yrttipannan ja ei ole löytynyt punkin punkkia.

        kuulehan nyt sinä kirjoitat selvästi paskaa. ainoa oikea apteekista saatavana.
        minä en usko tuohon sinun kirjoitukseen, se ei pidä yhtään paikkansa.
        kolme rotikkaa sekä yksi kettuterrierri. kokemusta on vaikka muille jakaa.


      • kun ovat iskeneet mun nahkaan..


      • riikkalii

        Kyllähän silloin kun olin lapsi, 50-luvulla, joka kesä oli ihossa ja hiuksissa punkkeja kiinni jotka oli syöneet itsensä inhottavan pulleiksi... Ja poistokeino oli aina voi jota hierottiin punkkiin ja se sitten irtosi. Nykyäänhän sellainen on kielletty, rasvalla irroittaminen. Vaan siihenaikaan ei ollut korpikylillä muita keinoja. enkä ole kuumeita sairastellut vaikka puukkiaisiksi sanottuja kannettiin joka kesä. En sitten tiedä onko ollut vaikutusta sepelvaltimotautiin, jouduin ohitusleikkaukseen jo 52 vuotiaana....


      • VUOROKAUDEN
        From Eire kirjoitti:

        Niin siis jos itse jotain tokaisisin....yrttipannoista on kokemusta ja samoin laakepannoista. Kumpi sitten on parempi ? Koirani viettavat aikaa turun saaristossa ja kumpikaan ei ole tuntunut tehoavan viitteella " ei yhtaan punkkia ihossa " koska kanta on niin jarjettoman suuri silla alueella. Molemmissa on toimivuutta, mutta kaantyisin silti laakepannan puoleen.
        Onhan myos saatavissa liuos joka laitetaan keskijakaukseen koiralle ja kuulemma tehokas? ( ei itsella kokemusta )
        Pannat kuitenkin tarvitsevat aikaa jotta aineet kerkeavat imeytya ja levita ihoon koirassa, joten ala toivo taikoja jos laitat pannan ja ei tehoa viikkoon tai kahteen.....
        Hi Craftin yrtit ollu suht ok toista merkkia en muista.
        Eihan yrttipannassa ole laakeaineita....edelliseen viitaten...

        3x Gun Dogs!

        Apteekissa sanottiin, että lääkepannan lääke imeytyy koiran verenkieroon n. vuorokauden sisällä. Tietoa näköjään monenlaista. Hyvää punkkikesää. Meidän asukaslähiössä niitä ainakin riittäisi, vaikka toisillekin.


      • tiedoksi
        riikkalii kirjoitti:

        Kyllähän silloin kun olin lapsi, 50-luvulla, joka kesä oli ihossa ja hiuksissa punkkeja kiinni jotka oli syöneet itsensä inhottavan pulleiksi... Ja poistokeino oli aina voi jota hierottiin punkkiin ja se sitten irtosi. Nykyäänhän sellainen on kielletty, rasvalla irroittaminen. Vaan siihenaikaan ei ollut korpikylillä muita keinoja. enkä ole kuumeita sairastellut vaikka puukkiaisiksi sanottuja kannettiin joka kesä. En sitten tiedä onko ollut vaikutusta sepelvaltimotautiin, jouduin ohitusleikkaukseen jo 52 vuotiaana....

        "sepelvaltimotautiin"

        On enemmänkin Chlamydia pneumoniaen (keuhkoklamydian) aiheuttama sairaus, kuten yleensäkin sydän & verisuonitaudit. Jos on borreliaa myös, niin pitäisi olla neurologisia oireita niveltulehduksia myös.


      • liuos
        LÄÄKEPANTA kirjoitti:

        Kirjoitin: Käytin yrittipantaan, joka oli eläinkaupasta ostettu. EI tehoa olenkaan, kun siinä ei ole lääkeaineita. Ostakaan LÄÄKEPANTA APTEEKISTA!! täytyykö vääntää rautalangasta....

        Kertokaa minulle mikä se lääkepanta oikein on?Onko se niinkuin oikea panta joka laitetaan kaulaan roikkumaan?Itse olen laittanut kissalleni apteekista ostettavaa liuosta,joka on ampulleissa ja se sivellään eläimen kaulan ympäri iholle,ja kyllä on punkit pysyneet loitolla,onko tämä sama asia?


    • Minua oli punkki purru oikeaan käteen. Tai ainakin todennäköisesti oli,
      koska jälkeenpäin tuli ihoon niitä punertavia renkuloita. Kävin lekurissa ja
      söin vahvan antibioottikuurin.
      Nyt sitten odottelen sitä aivokuumetta tulevaksi...

      • Jos olisit saanut aivokuumetartunan olisit jo pois pelistä!!!!!!!!!!!!se on virustauti(PAHA) siihen auttaa rokotus ennalta


      • useana kesänä peräkkäin
        WWWWWWWW kirjoitti:

        Jos olisit saanut aivokuumetartunan olisit jo pois pelistä!!!!!!!!!!!!se on virustauti(PAHA) siihen auttaa rokotus ennalta

        punkki purrut..niistä sitten seurauksena outoja oireita mm. puutumisia,ikäänkuin toispuoleista hetkellistä "halvausta",käsistä katosi puristusvoimat kokonaan,ja ei onnistunut edes pienet ja näppärät askareet..tarjotin ei pysynyt käsissä jne.Jalkaterät puutuivat kokonaan,ja ne ovatkin yhä puutuneina.

        Kaikk hermoradat tutkittiin v-03,tutkittiin myös vanhat käsien murtumat..ei löytynyt syytä oireisiin sieltäkään.Oireista kärsin muutaman vuoden..
        Sitten,kuin sattumalta toisessa kaupungissa,kouluun hakeutuessani lääkäri laittoi
        labra kokeita lisää..ja sieltäpä sitten löytyikin vaivojen selitykseksi borrelioosi.

        Arvot olivat korkeat.. ja kuukauden antibioottikuurin lisäksi otettiin viel lumbaalipunktio.Josta selvisi että pöpöt eivät ole keskushermostoon asti tietään raivanneet.

        Yhä käsien puristusvoima on heikko, eikä kaikki näppäryyttä ja tarkkuutta vaativat työt onnistu.
        Mutta käsilaukku pysyy taasen kädessä :)

        Joskus jostain luin että tuo borrelioosi saattaa jemmautua elimistöön..ja myöhemmin alkaa oireet pahempana.


    • Yksinkertaisesti

      Ei!

    • Bälpäbäbä

      Mua on purrut lapsena joka vuosi punkki. Aina sellainen löytyi niskasta kerran kesässä (varmaan 10 kesänä peräkkäin). Voin avulla se poistettiin aina, tosin sitähän ei enää suositella. Ikinä ei ole tullut mitään tautia tai minkäänlaista oireilua. Onneksi. :)

    • EiKeksiMitää

      Onhan niitä itsessäkin kiinni ollut melkein kymmenkunta, koira niitä laahasi sisälle. Pinseteillä oon kaverit irti vetänyt ja eipä ole mitään sen kummempaa vielä seurannut. Koirasta olen repinyt varmaan tuhansia irti, ennätyssaldo on yhden viikonlopun jäljiltä 47 punkkia yhtäaikaa kiinni. Eipä koirakaan niistä mitään ihmeempää ole tuumannut. Onko tämäkin vain median "hysteeriaa"? Onko punkit oikeasti niin vaarallisia muka?

      • kuumehourus

        Mulla oli penskana punkki vatsassa..sairastuin aivokalvontulehdukseen . Sairaalassa muutaman päivän , jonka jälkee sain viel antibioottikuurin . Kyl mä ainaki "otan punkit vakavasti ". Nyt omat lapset joutuu iltaisin punkkisyyniin, leikittyään heinikossa :)
        Punkitonta kesää kaikille !!!


      • HYSTERIAAKO?

        Multa tää hysteria vei näön silmästä,kaiken muun mukava lisäksi.


      • jiouoiiii

        itse olen sairastanut kaksi borrelioosia. toisella kerralla en ollut huomannut punkin puremaa, sairastuin myöhäisvaiheen borrelioosiin joka ilmeni kun sain kasvohalvauksen.
        sitten todettiin että aiheuttaja on borrelioosi. sain antibiootteja suoraan suoneen kolmeviikkoa.
        kasvohalvaus parantui, ainoaksi oireeksi jäi hermosärky alvaantuneelle puolelle.
        punkit ei todellakaan ole leikin asia


      • jiouoiiii

        itse olen sairastanut kaksi borrelioosia. toisella kerralla en ollut huomannut punkin puremaa, sairastuin myöhäisvaiheen borrelioosiin joka ilmeni kun sain kasvohalvauksen.
        sitten todettiin että aiheuttaja on borrelioosi. sain antibiootteja suoraan suoneen kolmeviikkoa.
        kasvohalvaus parantui, ainoaksi oireeksi jäi hermosärky alvaantuneelle puolelle.
        punkit ei todellakaan ole leikin asia


      • ++++

        Voi jessus mikä määrä!!!!!!!! Hyi hel***ti että mä voin inhota niitä!
        pari vuotta sitten pohkeeseen iski punkki, ja tuli ihan selkeä rengas, mutta ei mitään oireita,luojan kiitos!


    • punkin herkku

      Pihalla, 10 metriä metsään niin punkki hyppäsi niskaan. Kannattaa olla varuillaan.

    • purtu..

      Inhottavin olio mitä maa päällään kantaa. Hyi helevetti! Viime kesänä tuli koettua ja antibiootit ja muut mömmöt päälle. Punkit on yhä enemmän vaarallisia joten niiden puremaan kannattaa suhtautua vakavasti. Punkkipihdit kannattaa ostaa joka talouteen. Se on paras väline punkin irti saamiseen. Itselläni oli ainakin niin tiukassa, että pihdeilläkin oli tekemistä. ja vielä kerran HYI!

    • armi.latvala

      No mua ei oo koskaan viel purru

    • Palkkasoturi

      Eipä ole punkki vielä puraissut, mutta loman aikaan tulen varmaan Turun seudulle, ehkäpä sitten...
      Eikös teillä ole siellä lounaisrannikolla ollenkaan hirvikärpäsiä? Meillä on täällä sisämaassa, aika inhottavia on nekin.

      • useitakin

        punkkeja,eikä niistä ole mitään haittaa koitunut. Samanlaisia verenimijöitä ovat kuin hyttysetkin. Minua ei hyönteiset ällötä,eikä inhota. Tosia inhottaa hirvikärpäset,minä tuskin huomaan niitä metsissä liikkuessani.


      • Labbis_pappis
        useitakin kirjoitti:

        punkkeja,eikä niistä ole mitään haittaa koitunut. Samanlaisia verenimijöitä ovat kuin hyttysetkin. Minua ei hyönteiset ällötä,eikä inhota. Tosia inhottaa hirvikärpäset,minä tuskin huomaan niitä metsissä liikkuessani.

        Tutun mökillä oltiin Kivinokassa, niin johon siellä oli punkkeja. Myös Pohjois-Haagan metsiköstä tarttui. Viime kesänä ei siellä ollut yhtäkään, nyt siis on. Tutkijat ovat varmaankin oikeassa, ennätyksellinen punkkikesä.
        Borrelioosi sekä kauempana saaristossa ja Ahvenanmaalla yleinen TBE-aivokuume-virus ovat yleisempiä kuin koskaan aiemmin. Lapsuuden kesäpunkkeihin ei kannata vertailla. Tätäkin se ilmastonmuutos tietää.

        Koirasta irroitin äsken mökkireissun jälkeen 10 punkkia. Ostin bio-yrttipannan. Katsellaan, tepsiikö. Nyt vain mietityttää, pitäisikö koiralle antaa antibiottikuuri - eli onko borrelioosi-riskiä, kun tiedossa on, että jopa joka neljäs punkki sitä kantaa. Toisaalta, punkin aikainen irroittaminen vähentää tartuntariskiä huomattavasti.


      • ++++

        niillekin! Olin viime syksynä sienestämässä, ja kun ensimmäinen lensi hiuksiin, tuli vähän hemmetinmoinen kiire autoon! Kotia päin ajellessa mies niitä nitisti itsestään viisi! Ja hyvä etten hypänny vauhdissa pois autosta!
        Punkki ja hirvikärpänen,uh! - puistattaa! Kädet meni automaattisesti hiuksiin haromaan, kun luin tätä=DDDDD


    • pasanderi

      Yläasteen aikana kun asuttiin maalla niin mua kerran punkki puri jalkaan, että siihen tuli märkä ympyrä mutta lääkäri antoi voiteen jolla parani

    • jaiku

      että tämä sama uutinen on ollut joka helveten kesä ja ei niitä edes ole ollut yhtään sen enempää kuin ennenkään.. media aina suurentelee joka asiaa..

    • Stalkkeri

      että kaikki verta imevät hyönteiset saisivat uuden arvonimen: Loinen, punkki varsinki.

    • Emmerdaal

      Ei tästä lien montakaan vuotta sitten ku löysin kaksi punkkia kasivarrlta, olivat menossa samaan suuntaan, hätistin nuo pois

    • Suojautuja

      Suojaako sukkahousut punkin puremalta. Jostain olen kuullut väitteen että ohuetkin sukkahousut suojaa erittäin tehokkaasti. Melko yksinkertaisen tuntuinen keino suojata jalat punkeilta. Vaikka olisi saappaat ja pitkät housut, niin aina jää rakoja, mistä punkki pääsee iholle asti. Sukkahousut suojaa kuitenkin koko alaruumiin yhtenäisesti vyötärölle asti.

    • näin.

      Kaulas oli tossa pari viikkoo sitte. Tosin huomasin sen vasta kun se oli jo aterioinu, lähti käpöttelemään ihan itse.
      Eikä tullu borrelioosia tai aivokuumetta.

      • Punkin pureman saanut

        EI ne oireet vielä tuu vaan vasta myöhemmin. Ois kannattannu antibioottikuuri ottaa.


    • kesäinen...

      riesa. Mutta henkissä ollaan tosin kuin monen monet punkit.

    • XXXXX

      Myös yrttipantaa, ei mitään vaikutusta, nyt laitoin niskaan punkkiampullin (muuten 39e) ei siksi että on kallis,mutta myös tehokas.
      Viime kesänä käytin myös ampulleja, eikä yhtään punkkia, nyt ajattelin kokeilla eläinkaupan yrttipantaa, ei mitään tehoja, parhaillaan kolme punkkia päivässä, todella inhottava ötökkä.
      Itse en ole niitä saanut. Siis punkkeja saivartelija.........

      • punkkeja

        ole. Asun oulun korkeudella ja saanut toistaiseksi aivan rauhassa olla punkeilta. Itikoita ja muita inisiöitä senkin edestä, mutta ei oo tuota borrelioosin vaaraa. Muistutan kuitenkin, että vaan osassa punkki kantaa esiintyy sitä borrelioosia eli purema ei aina tarkoita aivokalvontulehdusta. Vaara kuitenkin aina on. Koirat sairastuu siihen samanlailla kuin ihmiset.
        Ennenpitkää ne tännekkin ilmaantuu. Saatte etelän ihmiset ensin totutautua ja neuvoa meitä sitte niidenkanssa. Hyvää kesän jatkoa!


      • Mä vaan
        punkkeja kirjoitti:

        ole. Asun oulun korkeudella ja saanut toistaiseksi aivan rauhassa olla punkeilta. Itikoita ja muita inisiöitä senkin edestä, mutta ei oo tuota borrelioosin vaaraa. Muistutan kuitenkin, että vaan osassa punkki kantaa esiintyy sitä borrelioosia eli purema ei aina tarkoita aivokalvontulehdusta. Vaara kuitenkin aina on. Koirat sairastuu siihen samanlailla kuin ihmiset.
        Ennenpitkää ne tännekkin ilmaantuu. Saatte etelän ihmiset ensin totutautua ja neuvoa meitä sitte niidenkanssa. Hyvää kesän jatkoa!

        Oma mökki on Heinäveden Juojärvellä Etelä- ja Pohjoissavon rajamailla (n.400km Helsingistä pohjoiseen). Nyt Juhannuksena oli punkkeja ja paljon! Pelkän yhden tunnin sisään nitistettiin rannan tulipaikalla 5 punkkia hengiltä.. Niitä on paljon.

        Ranta on kanervikkoa, mustikkaa ja matalaa pensasta. Ne vaihtuvat varmasti matalaksi nurmikoksi. Viis kaavamääräykset, oma terveys kyseessä.


      • mutta niitä
        punkkeja kirjoitti:

        ole. Asun oulun korkeudella ja saanut toistaiseksi aivan rauhassa olla punkeilta. Itikoita ja muita inisiöitä senkin edestä, mutta ei oo tuota borrelioosin vaaraa. Muistutan kuitenkin, että vaan osassa punkki kantaa esiintyy sitä borrelioosia eli purema ei aina tarkoita aivokalvontulehdusta. Vaara kuitenkin aina on. Koirat sairastuu siihen samanlailla kuin ihmiset.
        Ennenpitkää ne tännekkin ilmaantuu. Saatte etelän ihmiset ensin totutautua ja neuvoa meitä sitte niidenkanssa. Hyvää kesän jatkoa!

        on jo ollut jokunen vuosi Tornion korkeudellakin. Omassa koirassani oli kerran 18 punkkia yhden rantareissun jälkeen.


    • sietää

      punkin levittämän borrelioosin. Yhden ainoan punkin nähnyt toisella kissallani. Molemmat laukkaavat ulkona koko kesän maalla Oulun korkeudella.

    • paukahoilla ja ruvella

      murkut , paarmat ,hytyläiset , kärpäset , perhoset , toukat , koppakuoriaiset ,,,,jne
      Huhu hu ei missäään voi liikkuu enää :( hahahah .......kop kop ...

      • Keimo09

        Punit levittävät kahta eri sairautta, jotka molemmat saattavat aiheuttaa vakavia seurauksia ja jopa kuoleman. Toinen punkkien levittämä sairaus on borrelioosi, joka on bakteerisairaus ja toinen on viruksen aiheuttaman puutiaisaivokuume eli TBE. Borrelioosia voidaan hoitaa antibioottilääkityksellä alkuvaiheessa, mutta TBE:tä ei voida hoitaa kuin ennaltaehkäisevästi rokottamalla ja se saattaa aiheuttaa jopa kuoleman. Lapsena saatu TBE-infektio tosin saattaa mennä lähes oireettomana ohi ja siitä jää elinikäinen immuniteetti. Joten rokotuksille mars mars jos asutte TBE-endeemisellä alueella ja kahdesta punkkirokotteesta Encepurin on tutkimuksissa todettu antavan paremman rokotusvasteen jase taitaa vielä olla edullisempikin.


      • turhaa hysteriaa
        Keimo09 kirjoitti:

        Punit levittävät kahta eri sairautta, jotka molemmat saattavat aiheuttaa vakavia seurauksia ja jopa kuoleman. Toinen punkkien levittämä sairaus on borrelioosi, joka on bakteerisairaus ja toinen on viruksen aiheuttaman puutiaisaivokuume eli TBE. Borrelioosia voidaan hoitaa antibioottilääkityksellä alkuvaiheessa, mutta TBE:tä ei voida hoitaa kuin ennaltaehkäisevästi rokottamalla ja se saattaa aiheuttaa jopa kuoleman. Lapsena saatu TBE-infektio tosin saattaa mennä lähes oireettomana ohi ja siitä jää elinikäinen immuniteetti. Joten rokotuksille mars mars jos asutte TBE-endeemisellä alueella ja kahdesta punkkirokotteesta Encepurin on tutkimuksissa todettu antavan paremman rokotusvasteen jase taitaa vielä olla edullisempikin.

        on pientä pahaa verrattuna siihen, mitä ihmiset toisilleen tekevät.


    • öööööööö

      Joo muutama vuosi sitten olimme eräällä saaressa, jossa sanottiin olevan paljon punkkeja.Kotona löysin yhden juoksentelemassa päässäni sekä 5 jo purrutta muualta kehostani.

    • punkkari

      joo mua puras punkki jo teini-iässä ja olen siitälähtien kuunnellut punkkia paitsi nykyään vois panostaa enempi siihen soittopuoleen ja punkit tosiaan on kadonneet tilalle tullu hip höp höpöti.
      Pelle miljoona on myös paha punkin ystävä,,,joo
      Apteekista saa lääkettä punkkiin ja niitä pantoja löytyy kunnon niitti-kaupasta
      Koirani pitää enempi kunnon rockista kuin punkeista,Hyvää kesää Kaikille

    • Punkkarin purema

      Kyseessä oli siis sellainen 70-luvulta peräisin oleva Ramo-punk lajike. Puremasta taisi jäädä elinikäiset halvaannuttavat vaikutukset...

    • Punkkarin purema

      Kyseessä oli siis sellainen 70-luvulta peräisin oleva Ramo-punk lajike. Puremasta taisi jäädä elinikäiset halvaannuttavat vaikutukset...

    • Jaakko200

      -80 luvun puolessavälissä Kemin Veitsiluodon tehtaalla, ihmettelin "pattia" niskassani, pesulla ollessa pyysin työkaveriani katsomaan; mitä minulla on niskassa, hän sanoi; täällä on jokin elukka, jalat vain näkyy, hän sai sen ehyenä pois, talletin filmipurkkiin ja nyt tiedän, se oli punkki.

      Tämän tarinan opetus; punkit levinneet etelästä kuljetetun puutavaran mukana, siinä syy miksi näinkin pohjoisessa punkit. Simossakin viime kesänä kaksi borrelioosi tapausta.

    • keskisuomestam48

      Minua puri reiteen muutama vuosi sitten ja se punainen läiskäkin tuli ja laajeni isoksi rengasmaiseksi joka sitten hävisi ajan kanssa,no en mennyt lääkäriin tietenkään kuten en yleensäkään,sitten alkoivat oudot oireet ja kivut ja nivelten jäykkyys,näkö ja tasapaino häiriöt ei voinut tehdä töitä eikä mitään muutakaan.Sitten menin lääkäriin selitin tuon punkkijutun joku koe otettiin ja tulos negatiivinen ja se siitä,eli apua en ole löytänyt vaivaan,nyt kuulin että tuossa kokeessa se punkin pureminen ei näkynyt enää kun oli pari vuotta kulunut mutta kuulin että on sellainen koe olemassa missä vieläkin näkyisi mutta on niin kallis ettei sitä tehdä, että jos punkki puree suosittelen heti lääkäriin menoa.

      • eduskunnan puhemies

        Mulla oli juhannuksena 59 punkkia. Olin nukahtanut heinikkoon.
        Niitä otettiin porukalla pois. 4 oli pahassa paikassa, ei voinut laskea
        naisia toimiin, vielä vähemmän miehiä. Edustin koko kansaa
        maatessani ruoholla, ja kuin Jeesus, kärsin kaikkien puolesta
        hirveiden ötököiden kukittamana ja kutittamana.

        puhemies


      • PenelopenSilmät
        eduskunnan puhemies kirjoitti:

        Mulla oli juhannuksena 59 punkkia. Olin nukahtanut heinikkoon.
        Niitä otettiin porukalla pois. 4 oli pahassa paikassa, ei voinut laskea
        naisia toimiin, vielä vähemmän miehiä. Edustin koko kansaa
        maatessani ruoholla, ja kuin Jeesus, kärsin kaikkien puolesta
        hirveiden ötököiden kukittamana ja kutittamana.

        puhemies

        Olipa hauska juttu! Siis ikävää että sinulle kävi noin, mutta hauskasti kirjoitettu!

        Itseltäni löytyi pari päivää sitten yksi niskasta ja olin ihan paniikissa, mutta että 59... Pistää perspektiivin kohdalleen tuollainen juttu heh.

        Toivottavasti kummallekaan meistä ei tule punkeista mitään jälkiseuraamuksia. Ajattelin mennä joka tapauksessa lääkäriin tämän asian tiimoilta n. viikon sisällä, vaikken mitään rengasihottumaa havaitsisikaan, koska syön mieluummin yhden turhan antibioottikuurin kuin kärsin loppuelämäni pyörätuolissa hermosäryistä.


    • demari puri mua

      tai olla joku j sievinen se punkki

      • vuosien kokemus

        Kannattaa kokeille myös homeopaattista punkkikarkotetta. On tehokasta, luonnonmukaista ja edullista.


      • vuosien kokemus

        Kannattaa kokeille myös homeopaattista punkkikarkotetta. On tehokasta, luonnonmukaista ja edullista.


    • punkkari95

      Kuunnellaan vaan hyvää musaa joten antakaa meijän olla rauhassa! Punk rock never dies!!

    • niinh
    • Punkkidd

      Jooo on kyllä, mullakin tänä kesänä tuli punkki jalkaan..

    • Punkkari kakka

      Me loisitaan, me ollaan sosiaaliloisii.:DDDDDD

      • Mökillinen

        Mulla on mökki Vaasan alapuolella ja punkit ovat kyllä onnistuneet tekemään mökillä käynnistä v-maista. Liki joka jumalan kerta on punkki kiinni jossakin. Usein kainalossa, mutta myös selässä, pakarassa, kaulassa, mahassa jne. Mökki on ollut nyt 12 vuotta ja viime vuotta lukuunottamatta on saanut ainakin yhden punkkikuurin syödä, pahimpana kesänä kolme. Paras tapa irrottaa punkki on tavalliset pinsetit. Mahdollisimman syvältä kiinni ja pyöräyttämällä pois. Jos purema kehittää renkaan tai punotuksen; kuuri saman tien. Täällä päin sen saa tilaamalla suoraan apteekkiin, on sen verran yleistä tämä punkittelu.
        Itselläni nämä moninaiset punkinpurentakerrat ovat aiheuttaneet sen, että tiedän, jos meikäläisestä roikkuu punkki kiinni ja kun sen on löytänyt ja poistanut, tulee kuumetila. Olen kuulemma herkistynyt punkin erittämälle syljelle.
        Pelleillä tämän primitiivisen ja viheliäisen jurakauden jäänteen kanssa ei kannata, sillä siinä voi mennä loppuelämä harakoille; pyörätuolissa, halvaantuneena, nivelrikkona tai aivokuumeen runtelemana koko loppuikä. Tenavat etenkin kannattaa tsekata tarkasti, heillä on enemmän menetettävää - ainakin vuosissa.


      • hyvää ..
        Mökillinen kirjoitti:

        Mulla on mökki Vaasan alapuolella ja punkit ovat kyllä onnistuneet tekemään mökillä käynnistä v-maista. Liki joka jumalan kerta on punkki kiinni jossakin. Usein kainalossa, mutta myös selässä, pakarassa, kaulassa, mahassa jne. Mökki on ollut nyt 12 vuotta ja viime vuotta lukuunottamatta on saanut ainakin yhden punkkikuurin syödä, pahimpana kesänä kolme. Paras tapa irrottaa punkki on tavalliset pinsetit. Mahdollisimman syvältä kiinni ja pyöräyttämällä pois. Jos purema kehittää renkaan tai punotuksen; kuuri saman tien. Täällä päin sen saa tilaamalla suoraan apteekkiin, on sen verran yleistä tämä punkittelu.
        Itselläni nämä moninaiset punkinpurentakerrat ovat aiheuttaneet sen, että tiedän, jos meikäläisestä roikkuu punkki kiinni ja kun sen on löytänyt ja poistanut, tulee kuumetila. Olen kuulemma herkistynyt punkin erittämälle syljelle.
        Pelleillä tämän primitiivisen ja viheliäisen jurakauden jäänteen kanssa ei kannata, sillä siinä voi mennä loppuelämä harakoille; pyörätuolissa, halvaantuneena, nivelrikkona tai aivokuumeen runtelemana koko loppuikä. Tenavat etenkin kannattaa tsekata tarkasti, heillä on enemmän menetettävää - ainakin vuosissa.

        punkkien myrkytykseen ?


    Ketjusta on poistettu 187 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1007
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      838
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe